Suomen Joutsen

takaisin vesille

Kävin eilen Tall Ship Racen laivoja katsomassa Turussa. Siellä oli Suomen Joutsen arvoisessaan joukossa vanhojen purjelaivojen seurassa. Siitä tuli mieleen että kuinka paljon vaadittaisiin työtä ja rahaa että laiva olisi jälleen purjehduskelpoinen? Siellä oli kuitenkin saman ikäisiä laivoja tositoimissa.

22

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

      Ennenkuin oikein rupeat herkistelemään, että Suomenjoutsen on rakennettu Ranskassa!

      • tuolloin

        Kone ja mikä kone Suomen Joutsenessa on ??


      • kertoo:
        tuolloin kirjoitti:

        Kone ja mikä kone Suomen Joutsenessa on ??

        Wikipedian mukaan Suomen Joutseneneen asennettiin kaksi 500 hv:n Skandia -kuulamoottoria ja polttomoottorigeneraattori. Koneet osoittautuivat pian alimitoitetuiksi, ja alus liikkui niillä lähinnä satamaan mennessään ja lähtiessään. Pisin ajomatka omilla koneilla oli matka Panaman kanavan läpi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Joutsen


      • Purjemies

        Missä on nyt Suomessa rakennetut suuret purjelaivat? Onko niitä enää? Eikö suomalaiset ymmärrä tai ole ymmärtänyt alkuperäisten kotimaassa rakennettujen purjelaivojen päälle, että niitä olisi säästetty?


    • Flipper510

      Mutta paras olisi varmaankin aloittaa viemäröintireikien kiinnihitsauksella, ettei ole ammottavaa aukkoa kyljessä:)

      • Oliskohan

        Laivarotat pureskelleet Suomen joutsenen purjeita joita muistan nähneeni 1968 laivalla, täkkipuolen kurssilla. hyllyillä pitkina kääroinä. Vanheneekohan purjekangas käyttökelvottomaksi mitenkä nopeasti ?. Luulisin että näin vain osan , olisikohan niitä maissa säilössä jossain.


      • Barba-
        Oliskohan kirjoitti:

        Laivarotat pureskelleet Suomen joutsenen purjeita joita muistan nähneeni 1968 laivalla, täkkipuolen kurssilla. hyllyillä pitkina kääroinä. Vanheneekohan purjekangas käyttökelvottomaksi mitenkä nopeasti ?. Luulisin että näin vain osan , olisikohan niitä maissa säilössä jossain.

        Vielä vuonna 1962 purjeita säilytettiin tässä talossa Kallanpäässä, Turun Laivastoasemalla.

        http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/2009/07/27/8143010478553106746web_0.jpg?t=e69dd4e2953c201430778083e46efd4f2293e70d


    • Akaka

      Turun Sanomissa oli juttu joku vuosi sitten Suomen Joutsenesta ja sen purjehduskuntoon saattamisesta. Pelkkä kuntoon laittaminen maksaisi todella paljon ja pelkästään aluksen vakuuttaminen olisi tolkuttoman kallista. Eli näillä näkymin Suomen Joutsen pysyy kaijassa kiinni jatkossakin.

      • Purjeilla taas

        Suomen Joutsenen purjehduskuntoon saattamaninen maksaisi vain murto-osan EU:n apupaketeista tai vain yhden jättilottopotin suomalaisten sijoituksen verran(yhden viikon suomalaisten sijoitus jättipottiin!). Jopa se riittäisi laivan täysunnostukseen. Rahaa on pantu paljon turhempaankin.
        Jos halua ja tahtoa olisi niin laiva saataisiin 5 vuodessa purjehduskuntoon. Sukarit, Merisalot jne. mukaan niin jo ne kaverit osaavat rahaa liikutella sen 10 milj. verran mitä kunnostukseen tarvitaan. Samalla varmasti pystyisivät laskemaan laivalle sopivaa tuottavaa businesta!


    • 1/1 kopio

      Laskusuhdanteessa kun työvoimaa ja halvempia materiaaleja on saatavilla.

      • aikaa vähän enempi

        kuin laskusuhdanne kestää.

        Mutta se isompi kysymys moiseen rakenteluun: miksi? Jotta se pysyisi kunnossa, pitäisi sitä käyttää ja rahaakin palaisi. En oikein usko, että tuohon mittakaavaan riittäisi (ehkä ensimmäistä purjehdusta lukuunottamatta) asiakkaita samanlaiseen käyttöön kuin Helenalle ja Lokille ja vastaaville. Varsinaiseen koulutuskäyttöönhän sillä ei enää ole virkaa, koska ammattimerenkulkijoiksi opiskelevien seilauttaminen moisella olisi silkkaa ajantuhlausta.


      • purjelaivat
        aikaa vähän enempi kirjoitti:

        kuin laskusuhdanne kestää.

        Mutta se isompi kysymys moiseen rakenteluun: miksi? Jotta se pysyisi kunnossa, pitäisi sitä käyttää ja rahaakin palaisi. En oikein usko, että tuohon mittakaavaan riittäisi (ehkä ensimmäistä purjehdusta lukuunottamatta) asiakkaita samanlaiseen käyttöön kuin Helenalle ja Lokille ja vastaaville. Varsinaiseen koulutuskäyttöönhän sillä ei enää ole virkaa, koska ammattimerenkulkijoiksi opiskelevien seilauttaminen moisella olisi silkkaa ajantuhlausta.

        Joidenkin maiden laivastossa taitaa olla vielä purjeveneet käytössä. Tall Ships Racessa oli ainakin venäläisellä ja norjalaisella laivalla miehistöllä armeijan univormut päällä.


      • täys ,.
        purjelaivat kirjoitti:

        Joidenkin maiden laivastossa taitaa olla vielä purjeveneet käytössä. Tall Ships Racessa oli ainakin venäläisellä ja norjalaisella laivalla miehistöllä armeijan univormut päällä.

        Amiraali , just käytettävissä . (Muuten työkaverini oli seilannut joutsenella 1930 luvun lopulla )


      • Falken och Gladan
        purjelaivat kirjoitti:

        Joidenkin maiden laivastossa taitaa olla vielä purjeveneet käytössä. Tall Ships Racessa oli ainakin venäläisellä ja norjalaisella laivalla miehistöllä armeijan univormut päällä.

        Ruotsin merivoimat ovat käyneet näyttäytymässä ympäri maailmaa Falken ja Gladan kuunareillaan jo vuosikymmenien ajan. Taisi puolalaisillakin olla joitain univormuja Turussa.


    • Suomen Joutsen

      Minusta pitäisi harkita uuden modernin purjelaivan, koululaivan rakentamista
      suomalaisella telakalla. High Techiä, huippumainosta kotimaan työstä ja
      tekniikasta. Hinta varmaankin olisi 1-2 milj. €/metri, mutta verovaroja ja
      sponsorirahoja siirrellään näköjään aika huolettomasti. Ja nyt olisi se oikea
      aika.

      • ajatus!

        Jos koululaivalla tarkoitetaan ammattimerenkulkijoiden kouluttamiseen käytettävää, niin purjelaiva olisi siihen tarkoitukseen älytön ajatus. Eivät purjeet palaa enää koskaa perusvoimanlähteeksi. Apuvälineenä niillä voi olla tulevaisuutta, mutta silloinkin vahvasti tietokoneohjattuina.

        Purjehduskoulutus olisi siksi totaalista ajan ja muiden resurssien tuhlausta ammattilaisten kohdalla.

        Se, että joillain laivastoilla on purjealuksia koululaivoina, on eri juttu. Soltuilla on muutenkin tapana tuhlata joutavaan.


      • Suomen Joutsen
        ajatus! kirjoitti:

        Jos koululaivalla tarkoitetaan ammattimerenkulkijoiden kouluttamiseen käytettävää, niin purjelaiva olisi siihen tarkoitukseen älytön ajatus. Eivät purjeet palaa enää koskaa perusvoimanlähteeksi. Apuvälineenä niillä voi olla tulevaisuutta, mutta silloinkin vahvasti tietokoneohjattuina.

        Purjehduskoulutus olisi siksi totaalista ajan ja muiden resurssien tuhlausta ammattilaisten kohdalla.

        Se, että joillain laivastoilla on purjealuksia koululaivoina, on eri juttu. Soltuilla on muutenkin tapana tuhlata joutavaan.

        Niin. Eipä ammatti-ihmisillä tietysti olisi oppimista tällaisella paatilla, mutta
        opiskelijoilla. Tutka, navigointi, tietotekniikka, merielämä jne. Enkä pitänyt muiden
        maiden osallistumista Turussa lainkaan turhana ajanhukkana. Onneksi
        meiltäkin oli varsin hienoja laivoja mukana.
        Japanissa on ainakin suunniteltu purjeiden käyttöä rahtilaivoissa, joten
        niillä taitaa olla tulevaisuutta!
        Kesäterveisin.


      • 16+6
        ajatus! kirjoitti:

        Jos koululaivalla tarkoitetaan ammattimerenkulkijoiden kouluttamiseen käytettävää, niin purjelaiva olisi siihen tarkoitukseen älytön ajatus. Eivät purjeet palaa enää koskaa perusvoimanlähteeksi. Apuvälineenä niillä voi olla tulevaisuutta, mutta silloinkin vahvasti tietokoneohjattuina.

        Purjehduskoulutus olisi siksi totaalista ajan ja muiden resurssien tuhlausta ammattilaisten kohdalla.

        Se, että joillain laivastoilla on purjealuksia koululaivoina, on eri juttu. Soltuilla on muutenkin tapana tuhlata joutavaan.

        Tässähän sen näkee, että kaikissa maailman sivistyneissä valtioissa purjelaivakulttuuria ja niiden operoimiseen vaadittavaa taitoa ja työtä arvostetaan edelleen. Ja täyttä puppua, etteikö Suomen Joutsenelle löytyisi kysyntää, ongelma on siinä, etteivät suomalaiset tajua ryhtyä kansainvälisille markkinoille. --> Maailmalla seilaavat purjelaivat ovat lähes poikkeuksetta täyteen buukattuja. Lisäksi Suomen Joutsen on jo kokonsa puolesta (suurimpia jäljellä olevia fregatteja) kiinnostusta herättävä kohde. Kustannustehokkuuden (huoltotyö etc etc) ratkaisuna toimisi vapaaehtoistyö (edellyttäen sitä, että alus todella saataisiin purjehtimaan) sillä monet olisivat jopa valmiita maksamaan päästäkseen työskentelemään toimivalla purjelaivalla. Esimerkkinä tästä San Diegossa toimiva parkki Star of India.


    • purjehdus kuntoon

      tieto taito on kadonnut tai haudattu, takilavaijeritkin on sakkeleilla kiinnitetty. Hyvä että siirrettiin pois näkyvistä. Vaikka alus on Ranskasta, ei sitä olisi mielestäni tarvinnut noin häpäistä.

      Nyt turussa vieraileissa suurissa purjealuksissa, olikohan "sakkelitakilat".

      • Brandin hoitoa

        Näin köyhässä maassa ei ole varaa mihin tahansa, oikeastaaan ei mihinkään.
        Onneksi meillä on perinteenä, että brandy juodaan.


      • Kaikki mukaan!
        Brandin hoitoa kirjoitti:

        Näin köyhässä maassa ei ole varaa mihin tahansa, oikeastaaan ei mihinkään.
        Onneksi meillä on perinteenä, että brandy juodaan.

        Varaa on muuhunkin kuin jaettavaksi miljardeja EU-tukiaisiin. Kyllä Suomeen voisi rakentaa yhden uuden Suomessa suunnitellun suuren purjelaivan. Tähän asti niitä on osattu vain tuhota niitä. Rahaakin on kunhan sitä suunnataan eri tavalla.
        Kuka olisi se mahtimies joka ottaisi ohjat käsiinsä ja ryhtyisi vetämään ison puejelaivan projektia ettei tarvitse rakentaa pikkuveneitten kopioita joka kylässä? Yksi uusi suuri Suomen oma edustuspurjelaiva riittäisi. Samalla tavalla, kuin muillakin vanhoilla purjelaivamailla on. Oma iso, kokonaan Suomessa suunniteltu ja rakennettu satametrinen purjelaiva!!


    • feng

      Niinpä niin. Parempi kun katselemme vain kuvia Ankasta esim. Äänimeren sivustoilta, tulee halvemmaksi. Näin masinistina, en ehkä ole asiantuntija, mutta omaan tietyt realiteetit. Tunnen kylläkin lukkarinrakkautta purjehdukseen, sillä sukulaismies oli 1938-1939 Ankan viimeisellä pidemmällä matkalla ja hänen kertomuksiaan matkalta oli mielenkiintoista kuunnella. Hän itse merimiesmaalarina ikuisti myöskin aluksesta useita kuvia,joista itsekin yhden omistan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe