Yksinkertaisia ongelmia

Aloittelija83

Ensimmäinen vaellusreissu tulossa ja muutama asia hämärän peitossa.

NRO1
Wc- tarpeiden suorittaminen, eli ihan sinne metsään mutta minne paperi laitetaan, ei kait sitä voi sinne tuuleenkaan heittää? Ja olisiko suotavaa kaivaa joku kuoppa tai jotain?

NRO2
Peseytyminen, reissu kestää n. 5pvää oletteko peseytynyt jotenkin jossain? vai vasta sitten kotona?

Jotenkin tuntuu että kaikkea ei kuitenkaan osaa ajatella etukäteen, no ehkä asiat sitten siellä paikan päällä selkenee. Jos jollain olisi hyviä vinkkejä vaeltamisesta ja mitä ootte itse oppineet kantapään kautta niin kertokaa .

23

4653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H. Moilanen

      helppoa, laske housut kinttuun ja kyykisty. Paperia varaa vähän ja siihen sitten nakkaa paska kasan viereen tai päälle. Sammalia voi potkia päälle jos siltä tuntuu.
      Voi hyödyntää kaatunutta puuta ja rykästä sen päältä istuen.
      2. Nestemäistä mäntysuopaa on mulla pienessä muovi pullossa, kädet on syytä pestä, uidakin voi.
      Nytkin on satanut ja itikoita on paljon, niin kovin kauaa ei voi pyllistellä.

      Juoma vesi on tärkeimmästä päästä, joko selvität etukäteen missä sitä on tai kannat mukana.

    • nimimerkki2

      26-vuotias aloittelija? :))

      Ensiksi paperi laitetaan "sinne mihin aurinko ei paista" ja sen jälkeen siitä kun sen laskee maahan niin se maatuu aikanaan.

      No problem.

      Jos on jotain nöösejä ronkkimassa sun jätöksiä niin potki maata päälle jos haluat pitää yllä imagoa että hienot ihmiset kakkaa vaan laventelia :D

      Puolustusvoimien ihastuttavilla luontoontutustumisretkillä on tullut todetuksi että ihminen kestää ilman kummallista suuhygieniaa hämmästyttävän pitkiä aikoja :|

      Purkka on yks mikä auttaa. Joku semmonen jenkki professional. Riippuu joutuuko pussailemaan. Mut yleensä noissa olosuhteissa molemminpuolinen taso ns. adaptoituu tilanteeseen :)

      Enemmän olisin huolestunut tosta alapäähygieniasta... Mut siihenkin auttaa noi vauvarätit, vai mitä ne on? Saa joka paikasta.

    • uk-ko

      Monenlaista neuvoa varmastikin saat, mutta mielestäni paskaa ei jätetä maan pinnalle. Ihmiset tuppaavat retkeilemäänkin aika paljon samoilla seuduilla. Jos et retkelläsi törmää kehenkään, niin parin päivän päästä joku muu todennäköisesti kulkee samaa reittiä.

      Eli kaiva maahan kuoppa. Sen ei tarvitse olla syvä. Metsässä saa riittävän kuopan turpeeseen saappaan kannalla. Kakat ja paperit kuoppaan. Peitä jätöksesi sillä maalla ja sammalella, jonka alussa kaivoit pois. Tällöin ne maatuvat piilossa, eikä metsässä liehu paskapaperia odottelemassa sopivaa maatumishetkeä.
      Kaverien kanssa ollaan otettu sellainen käytäntö, että sontapaikka merkitään kepillä: katkaistu keppi kuopan viereen. En tiedä kuinka yleinen tämä käytäntö on, mutta luulen kokeneempien aika paljon toimivan näin. Tällöin ei suositujen leiripaikkojen ympäristössä tarvitse myöskään tahria saappaitaan vieraiden pökäleisiin.

      Luonnonvesissä voi ihan hyvin peseytyä. Saippuana käytän itse mäntysuopaa, vaikka en tiedä kuinka luontoystävällistä sekään on.
      Mieti peseytymispaikka niin, ettei sinun tarvitse myöhemmin juoda omaa pesuvettäsi: virtaussuunnat.

      • edellistä

        aika suunnattomasti ottaa päähän, kun etenkin naisihmeiset käy heti siinä polun varressa nopeammalla asialla ja jättävät paperit lojumaan. kyllähän ne sinne paperit maatuu mutta sitä ennen ehtii monta retkeilijää ihailemaan tämän yhden aivottoman aikaansaannoksia.


        samoin tiskatessa ruuantähteet kaadetaan sitten rannalle maahan eikä jätetä niitä pastoja siihen rantaveteen lillumaan. itse pdän mukana palasaippuan palaa rasiassa, jotenkin kammoksun nesteitä purkeissa, koska ne tuppaa vuotamaan


      • eli nykyihmiselle
        edellistä kirjoitti:

        aika suunnattomasti ottaa päähän, kun etenkin naisihmeiset käy heti siinä polun varressa nopeammalla asialla ja jättävät paperit lojumaan. kyllähän ne sinne paperit maatuu mutta sitä ennen ehtii monta retkeilijää ihailemaan tämän yhden aivottoman aikaansaannoksia.


        samoin tiskatessa ruuantähteet kaadetaan sitten rannalle maahan eikä jätetä niitä pastoja siihen rantaveteen lillumaan. itse pdän mukana palasaippuan palaa rasiassa, jotenkin kammoksun nesteitä purkeissa, koska ne tuppaa vuotamaan

        pitää oikeasti huomauttaa, että kaivon puolella autiotupaa EI KÄYDÄ kusella (tai paskalla) ja virran yläjuoksulle ei myöskään kusta ja sitten alajuoksulta oteta juomavettä.....

        nainen


    • 1. Jos oot ihan metsässä niin ensin kaiva vähän sammalta auki ja tähtää siihen. Jos haluat paperia käyttää niin siine samaan läjään ja sammaleet päälle. Se paperi maatuu melkein nopeammin kuin alkuperäinen tavara. Sissihän hakee sopivan kataja ja taivuttaa sen jalkaterän alle..lopuksi vaan nostetaan jalkaa....säästyy paperit piirtelyyn :)

      2. Aina kannattaa pestä kaks paikkaa kun on reissussa. Eka on se mitä kautta tavara menee sisään (eli kädet, astiat, ja mitä ikininä suuhus panetkaan) ja toiseks se mistä tavara tulee ulos. No nämä ohjeet ovat sitä varten jos joutuu vähän pidempään olemaan joron jäljillä. Oikeesti hygienia on helevetin tärkee juttu missä vaan. Eli pidä nyt ainakin kätes puhtaana ja kyllä peseydy aina kun vaan tilaisuus tulee ja mielummin ison tai virtaavan veden äärellä.
      Itse olen joskus pyykännyt vaatteitakin reissussa kesäkuumalla. Eli kyllä ne liotetut kalsarit ovat paljon mukavammaty kun tönkkösuolatut,...riippuu taas reissun pituudesta. Kyllä sen huomaat millon alkaa juusto kypsymään :I)

    • toimii...

      Oltiin pohjoisen reissulla helteisellä viikolla, eikä autossa ollut ilmastointilaitetta ja hikoilla piti. Sitten löysin vaimon jättämänä peräkontista savet kosteuspyyhkeitä pullevan paketin.

      Savetpyyhkeitä puolenkymmentä kouraan ja sillä hikisimpiä paikkoja putsaamaan, niin johan tuli autuaantuntuinen olo ja sääsken purematkin katosi.

      Parran pystyy ajamaan ilman vettäkin uudella kaksikkoterällä. Mitä kuivenpi ja hiettömämpi iho on sitä paremmin juttu toimii. tuonkin jälkeen savet pyyhintä, niin vaikka päivätansseihin lähtis.

      Mikä estää, etteikö noilla voisi pyyhkiä alakerran saastasimmat paikatkin, jopa varpaat.

      Tästälähtien minulla on noita aina lapin eräretkellä mukana.

      Tietenkin käyn saunomassa ja pesulla, kun siihen vain on mahdollisuus.
      Suuremmista taajamista löytyy uimahallit saunoineen ja yleensä jokaisella leirintäalueella on pesutilat.
      Ei siellä paskasena tarvi kulkeä, ellei sitten mene viikoksi Inarin saareen ja sielläkin voi järvessä uida.

      • Hyvä homma

        Kiitos kaikille vastanneille, tosiaan kyllä olen 26- vuotias aloittelija joka ei ole metsässä vielä elämänsä aikana kerennyt yöpyä. Mutta innostus on sitäkin kovempi vaeltamista ja metsässä kulkemista kohtaan. Nämä kakka-asiat nyt sattuvat olemaan vähän arkaluontoisia asioita ja kun vähän vieraammassa porukassa lähtee niin ei kehtaa tutuilta kysellä.

        Lisää vinkkejä otetaan vastaan mielellään ihan laidasta laitaan. Mietin nuita savet- pyyhkeitä ne ei varmaan maadu ollenkaan vaikka kaivasikin maahan, mitä olette mieltä?


      • ...........
        Hyvä homma kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille, tosiaan kyllä olen 26- vuotias aloittelija joka ei ole metsässä vielä elämänsä aikana kerennyt yöpyä. Mutta innostus on sitäkin kovempi vaeltamista ja metsässä kulkemista kohtaan. Nämä kakka-asiat nyt sattuvat olemaan vähän arkaluontoisia asioita ja kun vähän vieraammassa porukassa lähtee niin ei kehtaa tutuilta kysellä.

        Lisää vinkkejä otetaan vastaan mielellään ihan laidasta laitaan. Mietin nuita savet- pyyhkeitä ne ei varmaan maadu ollenkaan vaikka kaivasikin maahan, mitä olette mieltä?

        savetit kyll maatuu mutta niiden alumiiniset kuoret ei


      • punnaniska
        Hyvä homma kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille, tosiaan kyllä olen 26- vuotias aloittelija joka ei ole metsässä vielä elämänsä aikana kerennyt yöpyä. Mutta innostus on sitäkin kovempi vaeltamista ja metsässä kulkemista kohtaan. Nämä kakka-asiat nyt sattuvat olemaan vähän arkaluontoisia asioita ja kun vähän vieraammassa porukassa lähtee niin ei kehtaa tutuilta kysellä.

        Lisää vinkkejä otetaan vastaan mielellään ihan laidasta laitaan. Mietin nuita savet- pyyhkeitä ne ei varmaan maadu ollenkaan vaikka kaivasikin maahan, mitä olette mieltä?

        P-paperit voi polttaa niiltä osin kun palaa, tikku vaan nurkkaan niin jää vähemmän näkyvää paperia.


    • lakkiluke

      ...välttämättä viiteen päivään peseytyä eikä viikkoon paskoa. Se on asennekysymys.
      No, oikeesti, kyllä peseytyä pitää ja pysyy virkeänä kun kylmässä vedessä pyörähtää. Se kakkipuoli tietenkin kuoppaan ja maata päälle. Sellasen kuopan putkii vaikka kengän kärellä jos ei satu mitään kaivuupeliä olemaan.
      Ihan maalaisjärellä nää hoituu kun ajattelee silleen, että miten haluais toisten jätösten näkyvän...eli ei piä näkyä ollenkaan. =))

    • jfklöajflkjaflökjklfj

      Lapissa vaelluksella se hygieniahan on vähän sitä sun tätä. Ei sillä nyt niin väliä jos kalsareissa ruskea raita. Voihan ne kalsarit sit kääntää vaikka toisin päin. Ei mua ainakaan koskaan ole haitannut likainen olo. Hatun pistän parin päivän päästä päähän kun alkaa hiukset rasvottuu. Ja eikai siellä nyt mitään partaa tarvii ruveta ajaa. Mun mielestä lapin reissuun kuuluu että palataan rähjäsenä ja likasena takas.

      • lakkiluke

        ...niin, rähjäisenä ja aika likaisena olen monesti palannut. Mutta yllättäviä tilanteita mahtuu reissuille. Kerrankin kun Hetassa kampesin vesitasosta pitkän kairassaolon jälkeen ja olin sen näköinen kuin silloin ollaan, tuli ranskalainen nainen ja kysyi lupaa ottaa valokuvia. No miehän suostuin. Elättelin ehkä pientä toivetta jopa...haastattelusta...hotellihuoneen puolella.. ;)) No, suuriahan ei ole kielletty ajattelemasta...


      • muuten .
        lakkiluke kirjoitti:

        ...niin, rähjäisenä ja aika likaisena olen monesti palannut. Mutta yllättäviä tilanteita mahtuu reissuille. Kerrankin kun Hetassa kampesin vesitasosta pitkän kairassaolon jälkeen ja olin sen näköinen kuin silloin ollaan, tuli ranskalainen nainen ja kysyi lupaa ottaa valokuvia. No miehän suostuin. Elättelin ehkä pientä toivetta jopa...haastattelusta...hotellihuoneen puolella.. ;)) No, suuriahan ei ole kielletty ajattelemasta...

        kun vähän haisee, eli ne haistaa sinut!


    • atlatl

      Jos telttapaikkaa vahdetaan joka päivä,riittää pienempikin kuoppa.
      Jos taas viikko ollaan samassa paikassa,voi parin puun väliin narulla köyttää karahkan istumakorkeudelle ja siihen taakse kaivetaan kuoppa.
      Jos naiset käyttävät tuota pissalla käyntiin,täytyy riukuun laittaa vaikka jätesäkistä etuseinä,ettei pissat tule omille kengille.

      Itse poltan kakkapaperitkin nuotiossa,mutta jos kuoppa peitetään kunnolla niin kyllä ne näköjään jo seuraavana kesänä ovat kadonneet.

      Hygieniaan käytän savetteja joita on sekä alapäälle (Intim-Savet) sekä yläpäälle sopivia.

      Ja vesi hoitaa loput.

      Ruoka-astioiden pesu hoidetaan niin,ettei ruokaa/pesuainevesiä heitetä veteen,vaan kaadetaan ne aina maahan,jossa ne suodattuvat.

      Pesuaineet valitaan sen mukaan,että ovat luontoystävällisiä.

      Itse olen tänä kesänä viettänyt 6 viikkoa kodassa,jossa on kangasseinät ja hyvin on pärjätty.
      Minulla on maanomistajan lupa.

      Olen myös juonut vettä järvestä,enkä sairastunut.
      Lähes kaikkea vettä voi juoda,kunhan ei juo seisovaa vettä tai ota sitä kovin pienestä lammikosta.
      Pikkuötököiden ja roskien vuoksi suodatin veden sankoon harsokankaan läpi.

      Ruanlaittovettä hain pyörällä parin kilometrin päästä lähteestä.

    • ja sitten

      poltat nuotiossa paperitavaran. Luontoon ei saa jättää kuin jalanjäljet! Otan mukaan yleensä takapuolisavetteja, mutta en niitä joka päivä käytä. Jos on kuukautiset, niin sitten. Takapuolenkin nyt pesee missä vain, jos on vettä. Hyvä keino on laittaa sinne juomapulloon vettä (järvi, joki) ja kaataa se sieltä hiljaa haarojen väliin ja pestä pylly. Jos ei siis voi veteen mennä seisomaan ja kyykistyä pesemään (esim. liian syvää).

      Olen peseytynyt järvissä, joissa, puroissa (joissa puhdas vesi). Uskomattoman hyvin riittää 2 l vettä niskaan (eli sillä trangian kattilalla lapattuna) ja vähän hinkkausta sieltä täältä. Kun on lämmin, niin tämän tarkenee aika hyvin tehdä syksylläkin. Eli heti kun on leiripaikkaan tultu ja pieni hiki päällä, niin tarkenee kyllä. Sitten kuivaus ja puhtaat vaatteet. Sitten syömään! Likaisempina päivinä saippuaa kainaloihin.

      Jos on lämmin ilma, niin uimaan vaan! Eli siis toukokuusta syyskuulle ainakin tarkenee hulppeesti pestä ulkosalla.

      Talvella en ole retkeillyt paikoissa, missä ei ole saunaa. Olen saunonut kyllä satoja kertoja "ilman vettä" eli avannossa pulahdettu ja heitetty se vadillinen vettä niskaan. Saippuaa ei tarvi - kyllä löyly lian sulattaa.

      • pestä voi

        mutta puhtaat vatteet mukana on jo liioittelua, kyllä pari viikkoa menee samoilla!!!!


      • sama.
        pestä voi kirjoitti:

        mutta puhtaat vatteet mukana on jo liioittelua, kyllä pari viikkoa menee samoilla!!!!

        varmaan oikeampi sana on "kuivat vaatteet" .... sillä yksi retkeilyn upeimpia tunteita on kun saa laittaa KUIVAT VAATTEET PÄÄLLE ..... mitä siitä, vaikka niitä on pidetty jo 5:nä päivänä, mutta jos (!) ne on KUIVAT!!!!

        :-)


      • vaatteet
        sama. kirjoitti:

        varmaan oikeampi sana on "kuivat vaatteet" .... sillä yksi retkeilyn upeimpia tunteita on kun saa laittaa KUIVAT VAATTEET PÄÄLLE ..... mitä siitä, vaikka niitä on pidetty jo 5:nä päivänä, mutta jos (!) ne on KUIVAT!!!!

        :-)

        pitää kastella? Parempi pysyä suhteellisen kuivana, tälloin pieni kosteus kuivuu pois parhaiten kun vaatteet on päällä ja turha varavaatteiden kantaminen jää pois.


      • Pesunalle

        Tuossa tulikin jo hyväksi havaittuja neuvoja. Vesipullon avulla alapesu, sekä etu- että takapuoli, käy nopeasti ja kätevästi. Unohda ne savetit, ihan turha raahata mukana ja vittumaista muille kulkijoille kun on papereita ja suojakuoria siellätäällä.

        Muuten voi tosiaan valutella vettä niskaan vaikka sillä trangialla, mutta vielä vähemmällä vedellä pääsee kun kastelee pienen ohuen pyyhkeen/pesulapun ja sillä pyyhkii. Minä olen säästänyt joltakin pitkältä lennolta sellaisen aamulla kuumana jaettavan virkistyspyyhkeen, se on kestänyt jo useita vuosia, imee paljon vettä, kuivuu nopeasti eikä paina mitään.

        Joskus olen viikon vaelluksella pessyt hiuksetkin. Vettä voi vähän lämmittää trangialla niin ei aivot jäädy.

        Tuossa joku sankari ihmetteli miksi ne vaatteet pitää kastella. No jos kykkii samassa leirissä viikon niin pysyyhän ne kuivana, mutta jos ihan oikeasti vaeltaakin niin yleensä tahtoo tulla hiki jos on vähänkin lämpimät säät. Sateella tahtoo kastua hiestä jos pitää goretexiä tai sadetakkia, ja vedestä muuten. Hikisessä paidassa kun laittelee iltaruokia niin kyllä vilu iskee. Ja jos jokia joutuu ylittämään niin kerrankos sitä voi sattua että jalka lipsahtaa ja mulaa jokeen. Eli kyllä niitä vaatteita kannattaa sen verran jaksaa kantaa että aina on kuivaa päällepantavaksi.

        Ja tosiaan kakit papereineen kuoppaan tai sammalen alle kauas vesistöstä, ja tiskivedet ruoantähteineen sekä hampaanpesuvedet maahan eikä veteen, niin pysyy vesistöt puhtaana. Tiskiainetta ei tarvita ollenkaan, kun vettä vähän kuumentaa. Saippuaa ja hammastahnaa riittää pieni sipaisu eikä sitäkään joka päivä tarvita. Tosiaan kuten joku sanoikin niin maalaisjärjellä kun miettii niin hyvin pärjää.

        Happy trails!


    • eimikäänguru

      Ottaa päähän tuollaiset itsekkäät tyypit, jotka saippuoivat itseään järvissä ja joissa. Paljonko se ottaa vaivaa nostaa juomapulloilla ja kattiloilla vähän vettä rannalle ja siinä niistä kaatamalla pestä se kuontalo? Muut osat kropasta pärjäävät ilman saippuointiakin se reissun verran, kunhan uimassa käy. Samoin pyykkejä ei huuhdella vesistöissä. Tervashampoo on siitä hyvää, että sillä myös pikkupyykki tulee tarvittaessa raikkaanhajuista kylmälläkin vedellä ja vaikka ei niin kauhean hyvin huuhtelisi.

      Savetit toimii hyvin, mutta kuoret pitää kantaa kotiin. Pistän savetin puoliksi, toisella pyyhin aina ensin kasvot, sitten kainalot ja nivuset ja lopuksi pyllyn. Sitten toisella puoliskolla kädet.

      Hampaat pestään ihan normaaliin tapaan, vettä vain mukiin ja jonnekin pöpelikköön. (Kai te mökilläkin nyt hampaat pesette?)

      Talvella jos teltassa nukkuu, niin ei voi kuin ulkona pestä hampaat ja makuupussissa lämpimässä vähän pyyhkiä kainaloita ym.

      • örkkist

        Ei ihminen viikon keikalla mitään pesua tarvitse!
        Taidatte unohtaa, että ihminen on miljoonia vuosia sitten jo kehitetty eikä silloin ollut kemikaaleja ihon höyläämiseen. Siis tahtoo sanoa, että jatkuva saippuointi on hyvinkin epänormaali tapahtuma.


    • kakka kepponen

      Puhutaan ns,kesävaelluksesta voi kakkia veteen samalla tulee käytyä pesulla.Ja toivoa,että alajuoksulla jollakin on sattumia pakissa.Siis wc-paperi on täysin tarpeeton hyödyke vaelluksella.Onhan sellainen sanontakin,että kahteenviikkon ei ajeta partaa,eikä pyyhitä persettä.Ps.Toivottavasti sai kakittua "vaelluksellasi".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe