Ensiaunnon ostajan edun siirto

Neuvoa vailla

Olemme puolisoni kanssa ostamassa ensiasuntoa, rivitalo-osaketta. Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää kuitenkin ok-talo ja haluaisimme säästää varainsiirtoveroedun siihen kauppaan.

Yksi tapahan on 51/49 -omistus, jolloin toisella säilyy ensiasunnon ostajan etu. Mutta miten käy, jos ostamme osakkeen nyt puoliksi ja maksamme varainsiirtoveron? Säilyykö kummallakin tuo varainsiirtoverovapautus vai menettääkö molemmat sen, missä tapauksessa kannattaa käyttää etu nyt tai hyödyntää tuota 51/49 -omistussuhdetta.

8

2692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säännöt selvät

      Kuvaamasi tapa "säästää" varainsiirtoveroetua ei ole mahdollinen. Asian ratkaisee omistus, ei se onko aiemmin maksanut varainsiirtoveroa vai ei.

      Katso http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=226;56336

      "Oikeus verovapauteen menetetään pelkästään aiemman asunnon omistamisen perusteella.
      Myös lahjana tai perintönä saadun asunnon omistus vie oikeuden ensiasunnon verovapauteen."

      • ...

        Edun menetys perustuu omistukseen, mutta vähintään 50% on pitänyt omistaa: "Luovutuksensaajalla ei ole oikeutta ensiasunnon verovapauteen, jos hän on vuonna 1990 tai sen jälkeen omistanut Suomessa tai ulkomailla vähintään puolet vakituisena asuntona käytettäväksi tarkoitetusta asuinrakennuksesta tai tällaisen asuinhuoneiston hallintaan oikeuttavista osakkeista tai osuuksista."


      • Säännöt selvät
        ... kirjoitti:

        Edun menetys perustuu omistukseen, mutta vähintään 50% on pitänyt omistaa: "Luovutuksensaajalla ei ole oikeutta ensiasunnon verovapauteen, jos hän on vuonna 1990 tai sen jälkeen omistanut Suomessa tai ulkomailla vähintään puolet vakituisena asuntona käytettäväksi tarkoitetusta asuinrakennuksesta tai tällaisen asuinhuoneiston hallintaan oikeuttavista osakkeista tai osuuksista."

        Tuohan on niin itsestäänselvää, ja sen aloittajakin tietää, että en katsonut aiheelliseksi edes kommentoida tuota vaihtoehtoa!

        Se, mihin, vastasin, oli se mitä KYSYTTIIN, eli "Mutta miten käy, jos ostamme osakkeen nyt puoliksi ja maksamme varainsiirtoveron? Säilyykö kummallakin tuo varainsiirtoverovapautus vai menettääkö molemmat sen"

        Kannattaisi sinunkin ehkä lukea tarkemmin eikä aukoa päätäsi summamutikassa??


      • 7+
        Säännöt selvät kirjoitti:

        Tuohan on niin itsestäänselvää, ja sen aloittajakin tietää, että en katsonut aiheelliseksi edes kommentoida tuota vaihtoehtoa!

        Se, mihin, vastasin, oli se mitä KYSYTTIIN, eli "Mutta miten käy, jos ostamme osakkeen nyt puoliksi ja maksamme varainsiirtoveron? Säilyykö kummallakin tuo varainsiirtoverovapautus vai menettääkö molemmat sen"

        Kannattaisi sinunkin ehkä lukea tarkemmin eikä aukoa päätäsi summamutikassa??

        kokeisiin vastataan kiakki tieto joten tuo ei ollut tiedossasi


    • ...

      Vähintään puolikkaan omistus vie veroedun, joten 50/50 kaupassa veroetu tulee käytettyä molemmilta. 51/49 kaupassa toinen säästää veroedun. Jos myöhemmin on tosiaan tarkoitus muuttaa omakotitaloon ennen 40-vuotispäiviä niin kannattaa etu toki säästää, varsinkin kun kiinteistöissä varainsiirtovero on 4%.

      • jkluiiouuiohil

        Etu muuttu vasta eduksi, jos seuraava asunto on huomattavasti kalliimpi, varsinkin kiinteistö ja etu käytetetään ennen kuin täyttää 40 v. Lisäksi pitäisi tuo liittokin kestää sinne asti. Aina voi kikkailla, joskus onnistuu, toisinaan kolahtaa omaan nilkkaan. Joten kukin tyylillään.


      • käytännön kokemus
        jkluiiouuiohil kirjoitti:

        Etu muuttu vasta eduksi, jos seuraava asunto on huomattavasti kalliimpi, varsinkin kiinteistö ja etu käytetetään ennen kuin täyttää 40 v. Lisäksi pitäisi tuo liittokin kestää sinne asti. Aina voi kikkailla, joskus onnistuu, toisinaan kolahtaa omaan nilkkaan. Joten kukin tyylillään.

        Etu muuttuu eduksi heti: toinen omistaa 51 % ja toinen 49 %. Jos molemmat ovat ensiasunnon ostajia nyt, ei kumpikaan maksa varainsiirtoveroa. Seuraavasta kohteesta saa edun se, joka ei ole vielä omistanut yli puolikasta asunnosta ja ikää alle 40 v.
        Jos tulevan omakotitalon hinta on 250.000 ja ostatte sen tasan puoliksi, toinen maksaa varainsiirtoveroa 4 % x 250.000 : 2, ja toinen, se joka nyt ostaa sen ensiasuntonsa, ei maksa veroa lainkaan. Kohteen hinnan suhde aikaisemman omistusasunnon hintaan ei vaikuta. Voitte myös tehdä härskisti ja ostaa vaikka omistussuhteella 40/60, mutta kyllä itse haluaisin omistaa puolet siitä, mikä yhdessä hankitaan.

        Itse omistin aikanaan asunto-osakkeen, kun mentiin naimisiin. Sitten 4 vuoden kuluttua ostimme ensimmäisen yhteisen asunnon, minä jouduin maksamaan leimaveron siitä puolikkaastani, puolisoni ei maksanut, koska hän ei ollut aikaisemmin omistanut asuntoa eikä asunnon puolikastakaan.
        Olin tosin maksanut jo aiemmin leimaveron tuosta omistamastani asunto-osakkeesta, kun tuohon aikaan ei ensiasunnon ostajaa oltu vapautettu leimaveron maksamisesta. Sittemmin leimavero muutettiin varainsiirtoveroksi ja ensiasunnonostaja vapautettiin tietyin ehdoin varainsiirtoverosta.


      • käytännön kokemus kirjoitti:

        Etu muuttuu eduksi heti: toinen omistaa 51 % ja toinen 49 %. Jos molemmat ovat ensiasunnon ostajia nyt, ei kumpikaan maksa varainsiirtoveroa. Seuraavasta kohteesta saa edun se, joka ei ole vielä omistanut yli puolikasta asunnosta ja ikää alle 40 v.
        Jos tulevan omakotitalon hinta on 250.000 ja ostatte sen tasan puoliksi, toinen maksaa varainsiirtoveroa 4 % x 250.000 : 2, ja toinen, se joka nyt ostaa sen ensiasuntonsa, ei maksa veroa lainkaan. Kohteen hinnan suhde aikaisemman omistusasunnon hintaan ei vaikuta. Voitte myös tehdä härskisti ja ostaa vaikka omistussuhteella 40/60, mutta kyllä itse haluaisin omistaa puolet siitä, mikä yhdessä hankitaan.

        Itse omistin aikanaan asunto-osakkeen, kun mentiin naimisiin. Sitten 4 vuoden kuluttua ostimme ensimmäisen yhteisen asunnon, minä jouduin maksamaan leimaveron siitä puolikkaastani, puolisoni ei maksanut, koska hän ei ollut aikaisemmin omistanut asuntoa eikä asunnon puolikastakaan.
        Olin tosin maksanut jo aiemmin leimaveron tuosta omistamastani asunto-osakkeesta, kun tuohon aikaan ei ensiasunnon ostajaa oltu vapautettu leimaveron maksamisesta. Sittemmin leimavero muutettiin varainsiirtoveroksi ja ensiasunnonostaja vapautettiin tietyin ehdoin varainsiirtoverosta.

        Vapautus varainsiirtoverosta ensiasunnon ostossa edellyttää vähintään 50% omistusta ostettavasta asunnosta! Joten 49/51 jaolla ostettaessa, 49% ostaja MAKSAA VARAINSIIRTOVERON osuudestaan, mutta säilyttää ensiasunnonostajan statuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe