propralin sivuvaikutukset

lapsipotilas

Lapsellani on vaikea migreeni, kymmenkunta kohtausta kuukaudessa. Mitä sivuvaikutuksia Propral-estolääkityksellä voi olla?

32

62984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihla

      on lähinnä ns. beetasalpaaja, joten sitä käytetään myös monessa muussakin sairaudessa, esim. verenpainetaudissa. Yleisin sivuvaikutus on verenpaineen ja etenkin pulssin lasku, johon voi sitten liittyä huimaavaa oloa. Muuten harvinaisempia sivuvaikutuksia voi olla väsymys ja lihasheikkous. Kannattaa kysyä lääkäriltä, itse olen vain sairaanhoitaja, käytän samaa lääkettä myös estolääkkeenä migreeniin. Tässä jotain. Toivottavasti lääke auttaa lapsellesi, annosta voi alussa joutua "hakemaan", että löytyy sopiva. Kyseistä lääkettähän on myös pitkävaikutteisena.

      • Proppuli

        Itse saanut kyseistä lääkettä rytmihäiriiöön ja sydämen tykytyksiin. Ei muuta sivuoireita kuin vähän ajan päästälääkkeen ottamisesta hieman tärisyttää, mut se menee aika äkisti ohi.


    • kokeillut

      En haluaisi pelotella, mutta itselläni sivuvaikutukset olivat aikamoiset. Totaalinen väsymys; liikunta jäi kokonaan pois, koska sydän toimi lääkkeen vuoksi niin laiskasti. Maha turposi eli aikamoista kaasuttelua oli. Pahinta olivat kuitenkin yllättäen painajaisunet, joiden vuoksi lopetin lääkkeen vähän ennen aikojaan.

      Myöhemmin Propral-kokeilun jälkeen sain "kalkkisalpaajia". Merkkiä en muista, mutta lääke oli tosi ongelmaton ja piti sekin migreenin loitolla. Ihmettelen vieläkin, miksi ensisijaisesti estolääkkeenä syötetään beetasalpaajia.

      • Pihla

        sen suurin haittahan on pulssin lasku, joskin myös verenpaineen laskua tapahtuu. Siitä varmaan tuo väsymyksesi. Joillekin voi yleisestikin käytetystä lääkkeistä tulla harvinaisempia sivuvaikutuksia, ja sinulle on niitä sitten tullut. Itselläni ei ole ollut ongelmia Propralin kanssa. Mutta hyvä, kun sopiva lääke löytyi sinullekin!


      • lapsipotilas
        Pihla kirjoitti:

        sen suurin haittahan on pulssin lasku, joskin myös verenpaineen laskua tapahtuu. Siitä varmaan tuo väsymyksesi. Joillekin voi yleisestikin käytetystä lääkkeistä tulla harvinaisempia sivuvaikutuksia, ja sinulle on niitä sitten tullut. Itselläni ei ole ollut ongelmia Propralin kanssa. Mutta hyvä, kun sopiva lääke löytyi sinullekin!

        Propral-lääkitys päätettiin purkaa, koska mainittavaa apua siitä ei ole ollut. Vielä ei uusi resepti ole saapunut postissa, mutta jotain epilepsialääkitystä kokeillaan seuraavaksi.
        Toivotaan, että jatkuva Clotamin syönti saataisiin loppumaan!
        Tällä hetkellä "potilas" on päikkäreillä, kyllä on uni maistunut.


      • Pihla
        lapsipotilas kirjoitti:

        Propral-lääkitys päätettiin purkaa, koska mainittavaa apua siitä ei ole ollut. Vielä ei uusi resepti ole saapunut postissa, mutta jotain epilepsialääkitystä kokeillaan seuraavaksi.
        Toivotaan, että jatkuva Clotamin syönti saataisiin loppumaan!
        Tällä hetkellä "potilas" on päikkäreillä, kyllä on uni maistunut.

        lapsesi saa apua! Onhan migreeni todella ikävä sairaus aikuisellakin. Kaikkea hyvää ja jaksamista perheellesi. Toivottavasti sopiva lääke löytyy.


    • ___

      Sain propralin rytmihäiriöihin noin 5 vuotta sitten. aluksi annostus oli 10mg nyt 30mg tai tarvittaessa enemmän. en syö säännöllisesti vain tarpeessa. muuta ongelmaa minulla ei ole ollut kuin että väsymyshän se on sen päivän. Luonnollisesti kun menen kohtauksen aikana pitkälleen ja otan lääkkeen. mut ei siis muuta haittaa kuin väsynyt ja pöhnöolo sen päivän.

      • Mam

        Minä otan 40 mg Propralin tarvittaessa rytmihäiriöihin. Minkäännäköisiä sivuvaikutuksia minulle ei ole tullut, ei edes väsymystä, vaikka joskus joudun ottamaan kaksikin tablettia päivässä.


      • ***
        Mam kirjoitti:

        Minä otan 40 mg Propralin tarvittaessa rytmihäiriöihin. Minkäännäköisiä sivuvaikutuksia minulle ei ole tullut, ei edes väsymystä, vaikka joskus joudun ottamaan kaksikin tablettia päivässä.

        Noita muita sivuoireita (mitä suurimmalla todennäköisyydellä) tulee, mikäli ko. lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti. Esim. migreenin estoon otetaan vaikkapa 10 mg 3 kertaa päivässä muutaman kuukauden ajan. Lääkkeen pitoisuus elimistössä pysyy tasaisen korkeana ja tällöin väsymys, "pöhnö olo" ja painajaiset ovat jatkuvia . Siksi Propral-kuuri on rankkaa migreenin hoitoa aikuisellekin.


      • Tosi hyvä lääke!
        *** kirjoitti:

        Noita muita sivuoireita (mitä suurimmalla todennäköisyydellä) tulee, mikäli ko. lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti. Esim. migreenin estoon otetaan vaikkapa 10 mg 3 kertaa päivässä muutaman kuukauden ajan. Lääkkeen pitoisuus elimistössä pysyy tasaisen korkeana ja tällöin väsymys, "pöhnö olo" ja painajaiset ovat jatkuvia . Siksi Propral-kuuri on rankkaa migreenin hoitoa aikuisellekin.

        Olen syönyt jo monta vuotta, sitä vahvempaa kaksi kertaa päivässä siis. 40mg.
        Sain lääkkeen alunperin rytmihäiriöön, mutta se laski verenpainettakin, koska se oli hieman koholla.
        Nyt pojalle on määrätty monien kokeilujen jälkeen sama lääke, migreenin estoon ja on toiminut tosi hyvin.
        Joten meille se onneksi sopii.


    • Äiti

      Minkä ikäinen lapsesi on? Omallani auttoi silmälasit migreeniin. Viimeksi ollut esikoulussa ja nyt menee kuudennelle. Toivottavasti saatte jostain avun. Itselläni propraal aiheutti hirveitä painajaisia.

    • Nand

      Ajattelin näinkin myöhäisessä vaiheessa ottaa osaa keskusteluun. Käytän tällä hetkellä Propralia jo toistamiseen migreenin estoon. Minulla ei ole ollut sivuvaikutuksia ollenkaan, lääke sopii mainiosti. Annostus on kolme kipaletta vahvempaa lääkettä päivässä. Väsymystä en ole havainnut koskaan, itse asiassa virtaa on normaalia enemmän kun ei päänsärky vaivaa.

      Näistäkin kirjoituksista näkee sen, että kannattaa kokeilla mikä lääke kellekin sopii, olemmehan yksilöitä.

      • Propraalin napsija

        Käytän propraalia sydämenrytmihäiriöihin ja migreenin estoon. Migreeni väheni 20mg x2 annostuksella 50%. Olen parikymppinen jolla myös matala verenpaine. n. 90/60 mulla propraali ei sitä laskenut, enkä saa painajaisia. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, paitsi juurikin tuon urheilun kanssa... kun ei toi pulssi vaan nouse niin ei sitä jaksa urheilla.


      • tassu_
        Propraalin napsija kirjoitti:

        Käytän propraalia sydämenrytmihäiriöihin ja migreenin estoon. Migreeni väheni 20mg x2 annostuksella 50%. Olen parikymppinen jolla myös matala verenpaine. n. 90/60 mulla propraali ei sitä laskenut, enkä saa painajaisia. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, paitsi juurikin tuon urheilun kanssa... kun ei toi pulssi vaan nouse niin ei sitä jaksa urheilla.

        Sain reseptin propraliin ja lääkkeen tänään. Lähinnä se annettiin esiintymisjännitystä varten, että se lievittäisi noita fyysisiä oireita. Nyt testasin sitä kuten minun käskettiin tehdä, ihan rauhassa kotosalla. En ole huomannut ihan mitään vaikutuksia, vaikka tällä hetkellä elimistössä se 20mg. Pitäisikö sen tuntua jollain tavalla? Vai tunteeko sen vaikutuksen vasta kun on kyseessä oikea tilanne? Ja ehkäiseekö tämä propral punastumista, kuten olen kuullut...?


      • Pampulan

        Hui kauhistus, kun olen lukenut tänään näitä kirjoituksia. Totta on joo, että mikä sopii toiselle, ei välttämättä toiselle. Itse aloitin tänään lääkkeen kilpirauhasen takia ja kauhulla odotan noita painajaisia.


      • tiina helsingistä
        Pampulan kirjoitti:

        Hui kauhistus, kun olen lukenut tänään näitä kirjoituksia. Totta on joo, että mikä sopii toiselle, ei välttämättä toiselle. Itse aloitin tänään lääkkeen kilpirauhasen takia ja kauhulla odotan noita painajaisia.

        propral lääkitys alkoi eilen ,sydämem tiheälyöntisyyden vuoksi.ja muutenkin kärsin kovista rintakivuista,onneksi pääsen nyt sairaalaan kunnon tutkimuksiin.2 lääkettä ottanut,eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmennyt,vielä....


      • entinen urheilija poitsu -79
        tiina helsingistä kirjoitti:

        propral lääkitys alkoi eilen ,sydämem tiheälyöntisyyden vuoksi.ja muutenkin kärsin kovista rintakivuista,onneksi pääsen nyt sairaalaan kunnon tutkimuksiin.2 lääkettä ottanut,eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmennyt,vielä....

        Minulla esiintyy rytmihäiriöitä ja kipuja aina liikunnan ja stressin jälkeen levossa. Todella inhottavia!
        ...kaikki alkoi kun jouduin sairauden takia
        lopettamaan n 1,5 vuodeksi urheilun jota harrastin melko tosissani. Nyt pulssi sitten
        nousee pikku-treenissäkin pilviin.

        -Propral on auttanut että voisin treenata, mutta kyllä ne häiriöt silti iltaisin tulee.
        -Ei sivuvaikutuxia!

        Enää en voi ollenkaan urheilla! ....aika surkeaa!
        -Kellään vastaavaa???


      • urheilija 30v
        entinen urheilija poitsu -79 kirjoitti:

        Minulla esiintyy rytmihäiriöitä ja kipuja aina liikunnan ja stressin jälkeen levossa. Todella inhottavia!
        ...kaikki alkoi kun jouduin sairauden takia
        lopettamaan n 1,5 vuodeksi urheilun jota harrastin melko tosissani. Nyt pulssi sitten
        nousee pikku-treenissäkin pilviin.

        -Propral on auttanut että voisin treenata, mutta kyllä ne häiriöt silti iltaisin tulee.
        -Ei sivuvaikutuxia!

        Enää en voi ollenkaan urheilla! ....aika surkeaa!
        -Kellään vastaavaa???

        Minulla on tullut rytmihäiriö tuntemuksia kohta kaksi kuukautta. Työni on ollut tosi stressaavaa, mutta onnneksi nyt vähän helpottaa (projektipäällikkö).

        Olen myöskin ollut kova urheilemaan aiemmin. Olen käynyt monta vuotta kuntosalilla ja lenkkeillyt säännöllisesti, mutta nyt kun urheilen saan noita lisälyöntejä heti rasituksen jälkeen kun hengitys alkaa tasaantua. En käytä mitään lääkettä.

        Kävin lääkärissä ja sain sellaisen Holter -laitteen yhden vuorokaudeksi mukaan, joka tallentaa 24h ekg -käyrää. Tuloksia en ole vielä saanut.

        Oloni on ihan hyvä voimaa ja ruutia pisaa, mutten uskalla oikein revitellä kun noita lisälyöntejä tulee aina rasituksen jälkeen.

        Toivottavasti kaikki johtuu vain pitkästä stressistä ja huonosti nukutuista öistä. Ja kaikki palautuu ennalleen normaalin elämänrytmin myötä?

        Aika näyttää, tuloksia odotellessa...


      • "entinen" urheili...
        urheilija 30v kirjoitti:

        Minulla on tullut rytmihäiriö tuntemuksia kohta kaksi kuukautta. Työni on ollut tosi stressaavaa, mutta onnneksi nyt vähän helpottaa (projektipäällikkö).

        Olen myöskin ollut kova urheilemaan aiemmin. Olen käynyt monta vuotta kuntosalilla ja lenkkeillyt säännöllisesti, mutta nyt kun urheilen saan noita lisälyöntejä heti rasituksen jälkeen kun hengitys alkaa tasaantua. En käytä mitään lääkettä.

        Kävin lääkärissä ja sain sellaisen Holter -laitteen yhden vuorokaudeksi mukaan, joka tallentaa 24h ekg -käyrää. Tuloksia en ole vielä saanut.

        Oloni on ihan hyvä voimaa ja ruutia pisaa, mutten uskalla oikein revitellä kun noita lisälyöntejä tulee aina rasituksen jälkeen.

        Toivottavasti kaikki johtuu vain pitkästä stressistä ja huonosti nukutuista öistä. Ja kaikki palautuu ennalleen normaalin elämänrytmin myötä?

        Aika näyttää, tuloksia odotellessa...

        Meikäläisellä levon lisäys ja stressauksen vähennys on auttanut rytmäreihin paljon. Uuden työn aloittamisen haasteet lisäsivät oireita ja nyt kun on jo oppinut jo työt ja pakottanut itsensä vähän relaamaan, on olo huomattavasti parempi.
        Olen voinut liikunnankin taas aloittaa, (puntiksen yms.) On vain pitänyt malttaa tehdä iisimpää treeniä aluksi ja kasvattaa kestävyyttä pikkuhiljaa.
        Sen olen huomannut että tasapaino on hyvä olla, eli stressaavan päivän jälkeen ei 20km lenkki ole paras vaihtoehto minun tapauksessani. Hyvin nukutun yön jälkeen tehty treeni ei ole tuonut enää juurikaan oireita.
        Jokatapauksessa joskus rytmihäiriöitä vieläkin esiintyy, mutta homma parantunut erittäin paljon. Onneksi tämä vaiva ei olekaan välttämättä kovin vakava, vaikka aika ärsyttävä onkin.
        Pahimmassa vaiheessa Propral lääkkestä oli apua, koska se saa sydämen relaamaan vaikka olisi treenannut/stressannut, käytin vain silloin tällöin puolikkaan.

        Toivottavasti tilanteesi paranee!


      • päänsärytön migreeen
        Pampulan kirjoitti:

        Hui kauhistus, kun olen lukenut tänään näitä kirjoituksia. Totta on joo, että mikä sopii toiselle, ei välttämättä toiselle. Itse aloitin tänään lääkkeen kilpirauhasen takia ja kauhulla odotan noita painajaisia.

        Siis sait Propralia kilpirauhasen vuoksi?? :=O Miksi? Niille on omat lääkkensä, kuten mulle on Thyrox.


    • Jo 30 vuotta

      Olen sairastanut migreeniä seitsämän vuotiaasta asti...Neljä vuotta sitten kun tulin raskaaksi kohtauksen tahenivat todella pahoiksi ja olivat monta kerataa viikossa sain jos minkä näköstä lääkettä kävin akupunktio hoidoissa..ei apua!!
      Nyt sain kaks kuukautta sitten propraalia..vivuvaikutuksen aivan hirveät huono olo,huimausta ei voi ajaa autoakaan,raaja ovat tunnottomat ja kauhea väsymys..Tänään jouduin jäämään töistä pois kun jala eivät kantaneet menin konttaamalla vessaan =(
      Taitaa olla lääkkeen vaihto eessä!!!???

    • crack7

      Syön tota propralia migreenin estoon nyt 3x 10mg päivässä.
      Olen ruvennut hikoilemaan ihan hirveästi kun pikkusenkin tulee jotain kotona tehtyä, onko muilla tätä? Joskus tulee oikein semmosia "kuumia aaltoja" eikä syynä vaihdevuodetkaan voi olla :)

      Joskus lisäksi iltaisin kun menen nukkumaan tuntuu välillä pieni hassu paine jossain rintalastan alueella ja tuntuu että sydän ei lyö ihan tasaiseen, tai jää niinku lyönti sillon tällön välistä..? on ollu joskus ilmankin lääkitystä..

      • ei onkelmaa

        oon syönyt Propralia nyt kohta kuukauden pahan migreenin estolääkkeeksi. sivuvaikutuksia ei ole, ainoastaan se ettei pulssi nouse urheillessa mutta en koe sitä ongelmaksi. syön 2x 40 mg vuorokaudessa eli aikas paljon. pelko oli et paineet laskee koska mulla on alhaiset paineet ja hidas pulssi mut hyvin oon pystynyt olemaan.


      • äitijalapsi
        ei onkelmaa kirjoitti:

        oon syönyt Propralia nyt kohta kuukauden pahan migreenin estolääkkeeksi. sivuvaikutuksia ei ole, ainoastaan se ettei pulssi nouse urheillessa mutta en koe sitä ongelmaksi. syön 2x 40 mg vuorokaudessa eli aikas paljon. pelko oli et paineet laskee koska mulla on alhaiset paineet ja hidas pulssi mut hyvin oon pystynyt olemaan.

        Atacand mula itsellä estolääkkeenä, 6 v lapsella atenoblock. Liekö jotain samantyylisiä kuin tässä puhutut...? Lapsella ainakin toimii tosi hyvn eikä sivuvaikutuksia oo, annosta kertaalleen nostettiin niin vaste saatiin hyväksi, aluksi lievitti kohtauksia, nykyisellä annoksella vähensi todella radikaalisti.


      • ongelma....
        äitijalapsi kirjoitti:

        Atacand mula itsellä estolääkkeenä, 6 v lapsella atenoblock. Liekö jotain samantyylisiä kuin tässä puhutut...? Lapsella ainakin toimii tosi hyvn eikä sivuvaikutuksia oo, annosta kertaalleen nostettiin niin vaste saatiin hyväksi, aluksi lievitti kohtauksia, nykyisellä annoksella vähensi todella radikaalisti.

        ko lääkkeestä että puhkeaa tosi depressio. Mikään ei kiinnosta ja itken vain. Migreeni jää poijes mutta depis on vielä kamalampaa.
        Mitähän nyt pitäs kokeilla?


    • Turhauttaa

      Kuinka tiheästi teillä sitten noita rytmäreitä tulee? Itselläni kestänyt viimeisin sarja jo useita päiviä, pulssi hakkaa ja rytmihäiriöitä tulee jatkuvasti. Inhottavaa! Itselläni ainakin stressi vaan lissäntyy siitä, kun yrittää kuunnella pumppuaan harva se hetki. Lääkäri totesi, että kyseessä hyvin tyypillinen vaiva. Vaikea vaan uskoa, että muillakin "tyypillisesti" häiriöt ovat näin voimakkaita... Vai?

      Sain propralit 40 mg tarvittaessa 1/2 tablettia 1-2 kertaa vuorokaudessa. Huomaatteko välittömiä vaikutuksia? Itselläni pulssi hieman tasaantuu, muttei rytmärit ole mihinkään kadonneet. Uskaltaisinko lisätä annostusta?

    • migreenikkö

      Mulle on neurologi määrännyt migreenin estoon propralia 60-80mg 3krt/vrk ja tää on jo toinen kerta kun alan niitä tällä annostuksella syömään. Ekalla kerralla alko verenpaineet laskemaan aika paljon (yläpaine alle 80 ja alapaine alle 70) ja syke laski levossa alle 50 lyöntiin minuutissa.

    • migreenin estoon

      7 -vuotias lapseni on syönyt migreenin estolääkkeeksi Propral 10mg noin 2 vuotta. Pitää migreenin pois eikä ole minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Paitsi, että nyt lapsi on virkeä ja liikunnallinen kun ei ole koko aikaa huono olo.

      Tuntuu kummalliselta nuo kuvatut oireet, koska meillä ei ole onneksi mitään haittavaikutuksia.

    • jjeeebbb

      Mulle määrättiin Propralia stressistä ja jäänitystiloista johtuneisiin rytmihäiriöihin,tärinään ja korkeean sykkeeseen. Lääke on auttanut huomattavasti ja käytän siis vain tarvittaessa pahasti stressaavissa hetkissä. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut,ainoastaan hyvää sanottavaa tästä lääkkestä.

      Helpottanut jännitystiloja huomattavasti,kun ei koko kroppa tärise ja syke nouse kattoon :)

    • kukkanen

      Minulle määrättiin Propralia migreenin estoon. Sain siitä kuitenkin niin pahoja sivuvaikutuksia että jouduin lopettamaan käytön saman tien. Minulle tuli tärinää ja vapinaa. Ja se ei todellakaan ollut mitään pientä vapinaa.

    • kuutis1

      Itse sain propralia migreeniin 10mg kerran päivässä, ja jo muutaman päivän jälkeen oli vatsa koko ajan sekaisin ja todella kipeä, sekä jatkuvia masennus oireita ilmaantui..

    • Koe-eläin

      Minulle Propral ei aikoinaan sopinut ollenkaan, se kuivatti minulla silmät ja limakalvot täysin ja muutenkin teki ihan kamalan olon, jota en osaa edes kuvailla. Lääkärin kanssa sitten testailtiin muita beetasalpaajia, joista paras oli atenolol (mm. kauppanimellä Tenoprin). Sitä olen sietänyt erittäin hyvin, alussa meni vatsa vähän sekaisin, mutta siinä kaikki. Ylläpitoannos on minulla 125 mg, ja toimii estona erinomaisesti. Entiset 10-20 särkypäivää kuussa ovat nykyään 1-2 särkypäivää kuukautisten yhteydessä, ja niistäkin selviää halutessaan ilman triptaaneja, niin lievää särky on.

      Beetasalpaajia siis on olemassa useita, joista kaikkia kannattaa kokeilla ja annos nostaa tarpeeksi korkeaksi niin nopeasti kuin kroppa antaa myöten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe