Antroposofien toiminta koulun

tiloissa

Tälläkin palstalla osa steinerkoulun puolustajista väittää kiven kovaan, että steinerkoulu ei ole steinerin okkultistista maailmankatsomusta tunnustavan antroposofian käytännön toiminto. Steineräippä ja muun muassa antroposofisen liiton sivut tosin kertovat ihan muuta.

http://www.antropos.fi/?p=kaytannon

Kysynkin nyt, Steinerfaijalta ja muilta hänen kanssaan samoilla linjoilla olevilta, että jos ei steinerkoulu ole antroposofian käytännön toimintamuoto, niin miten on mahdollista, että antroposofit järjestävät kurssinsa ja rituaalinsa steinerkoulujen tiloissa? Esimerkiksi steinerfaijan koululla Tampereella.

http://www.antropos.fi/?p=tapahtumakalenteri&city=41

Eikä tässä kaikki, homma toimii molempiin suuntiin. Steinerkoulut markkinoivat antrojen ja kristiyhteisö - lahkon toimintaa vanhemmilleen. Esimerkiksi tällä Jyväskylän koulun sivulla markkinoidaan Kristiyhteisö - tilaisuutta. Lahko piti suuren jokavuotisen Mikael juhlansa viimeksi Oulun koulun tiloissa.

http://www.jklsteinerkoulu.fi/tiistaitiedotteet.php?id=1220356971


Jos taas steinerkoulu on antroposofian käytännön toiminto, niin silloin on hyväksyttävä steinerkoulun käyneen kansanedustaja Oras Tynkkysen näkemys, että antroposofia tihkuu steinerkoulussa läpi opetuksessa.

http://www.vihrealanka.fi/node/284

11

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hassua kyllä

      Antroposofeilla ei ole rituaaleja. En ole itse antroposofi, vaan uskontotieteen opiskelija, joka on perehtynyt aiheeseen. Minusta on kuitenkin sinäänsä hassua, että antroposofista toimintaa järjestetään paljon koulujen tiloissa, vaikka enää ei tehdäkään samalla tavalla yhteistyötä esim. Antroposofisen liiton kanssa kuin ennen, koska steinerkoulut (ja Snellman-korkeakoulu) haluavat tässä suhteessa olla itsenäisiä. Luulisin, että Antroposofinen liitto kuitenkin mielellään näkee molemmat toiminnot itselleen läheisiksi.

      Toisaalta se on ymmärrettävää, koska monet opettajista ovat antroposofisesti suuntautuneita ja jotainhan koulujen tiloissa on pakko järjestää, että saataisiin rahaa. Näin myös tavallisissa kouluissa tehdään. Olen monta kertaa nähnyt esim. parapsykologisten ryhmien kokoontuvan tavallisissa peruskouluissa iltaisin.

      Lainaan tähän otteen Reijo Wileniuksen haastattelusta:

      MOT: "Onko Suomen Antroposofisella liitolla vaikutusvaltaa tämän korkeakoulun asioissa?"

      Wilenius: "No ei; sekä koulut että korkeakoulut ovat hyvin allergisia sille, että ulkopuoliset, myöskin Antroposofinen liitto puuttuisi niiden asioihin. Perusidea niissä on itsenäisyys, ja tämä autonomia on siirtynyt myöskin tavallisiin kouluihin enemmän."

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8148487

      • yhteydestä

        Vapaa-ajattelija lehdessä mm. seuraavaa...

        "Toisin kuin Steinerkoulujen opetusmetodeja puolustavat mieluusti väittävät, pedagogiikka Steinerkou-luissa perustuu Rudolf Steinerin oppeihin, joihin kuu-luu muun muassa usko jälleensyntymään ja karmanlain vaikutuksiin. Tätä mieltä on tutkija Tarja Ehnqvist, joka on tuo-reessa väitöskirjassaan selvittänyt, miten Rudolf Steinerin antroposofisen maailmankatsomuksen käsitykset välittyvät Helsingin Rudolf Steiner -koulun ope-tussuunnitelmiin. Hänen mukaansa steinerpedagogiikan metodisuutta ei voida pitää irrallisena ja stei-nerpedagogiikan ulkopuolella olevana osana, koska se liittyy kiinteästä antroposofiseen maailmankatsomukseen. Opettajien tehtävänä on etsiä, löytää javälittää oppilailleen tätä tukevia kasvuvirikkeiltä.Steinerpedagogiikan perustana on Rudolf Steinerin ihmiskäsitys, jonka mukaan inhimillisen kasvunidut on löydettävissä kasvavasta itsestään. Kasvattajan tehtävänä on löytää yksilölle sopivia kasvuvi-rikkeitä, jotka mahdollistavat oman elämänsuunnitelman toteutumisen antroposofisten oppien mukaisesti.

        Kyseinen väitöstutkimus on hyväksytty Helsingin yliopistossa, joten katsonkin, että antroposofialla ja steinerkoululla täytyy olla läheisempi yhteys. Lähinnä asia varmasti johtuu siitä, että hyvin monet koulun opettajat ovat antroposofeja, ja Snellman -korkeakoulussa luetaan paljon antroposofista kirjallisuutta...


      • Eurytmia?
        yhteydestä kirjoitti:

        Vapaa-ajattelija lehdessä mm. seuraavaa...

        "Toisin kuin Steinerkoulujen opetusmetodeja puolustavat mieluusti väittävät, pedagogiikka Steinerkou-luissa perustuu Rudolf Steinerin oppeihin, joihin kuu-luu muun muassa usko jälleensyntymään ja karmanlain vaikutuksiin. Tätä mieltä on tutkija Tarja Ehnqvist, joka on tuo-reessa väitöskirjassaan selvittänyt, miten Rudolf Steinerin antroposofisen maailmankatsomuksen käsitykset välittyvät Helsingin Rudolf Steiner -koulun ope-tussuunnitelmiin. Hänen mukaansa steinerpedagogiikan metodisuutta ei voida pitää irrallisena ja stei-nerpedagogiikan ulkopuolella olevana osana, koska se liittyy kiinteästä antroposofiseen maailmankatsomukseen. Opettajien tehtävänä on etsiä, löytää javälittää oppilailleen tätä tukevia kasvuvirikkeiltä.Steinerpedagogiikan perustana on Rudolf Steinerin ihmiskäsitys, jonka mukaan inhimillisen kasvunidut on löydettävissä kasvavasta itsestään. Kasvattajan tehtävänä on löytää yksilölle sopivia kasvuvi-rikkeitä, jotka mahdollistavat oman elämänsuunnitelman toteutumisen antroposofisten oppien mukaisesti.

        Kyseinen väitöstutkimus on hyväksytty Helsingin yliopistossa, joten katsonkin, että antroposofialla ja steinerkoululla täytyy olla läheisempi yhteys. Lähinnä asia varmasti johtuu siitä, että hyvin monet koulun opettajat ovat antroposofeja, ja Snellman -korkeakoulussa luetaan paljon antroposofista kirjallisuutta...

        Eikö se ole antroposofien rituaali? Steinerhan nimen omaan opetti, että 7 vuoden eurytmian harjoittamisen jälkeen voi saada selvännäköisyyden kyvyn ja jopa tulla Jumalaksi.


      • Minä vaan
        Eurytmia? kirjoitti:

        Eikö se ole antroposofien rituaali? Steinerhan nimen omaan opetti, että 7 vuoden eurytmian harjoittamisen jälkeen voi saada selvännäköisyyden kyvyn ja jopa tulla Jumalaksi.

        "...ja jopa tulla Jumalaksi."

        Saisiko lähteen, koska taidat lasketella omiasi?


      • väittävät
        Minä vaan kirjoitti:

        "...ja jopa tulla Jumalaksi."

        Saisiko lähteen, koska taidat lasketella omiasi?

        "It shows us how we are a microcosm of the macrocosm, becoming God-like ourselves through the beautiful movements which have formed and created us."

        http://www.pruebenson.com/past_and_present.html

        "Afterbecoming through his descent to earth a free and conscious being, man must, as such a being, once more seek the way to re-union with the spiritual cosmos. He must spiritualise his body in accordance with the laws of that world and become a conscious instrument of the Gods. This is the task of eurythmy."

        "From the depths of being rises the image of the God—willed man. In time, eurythmy can become a cult for the Gods"

        http://www.eurythmy.org.uk/assets/mw1.pdf

        Molemmat sivustot aivan vakavasti otettavia toimijoita eurytmiaharrastajien piirissä....


    • steineräippä

      Monet steinerkoulun opettajat ja aika moni vanhempikin on syventynyt antroposofiseen hengentieteeseen ja osa liittynyt antroposofeihinkin. Toisaalta varmasti joka ikinen antroposofi valitsee lastensa kouluksi steiner -koulun. Perimmiltään steinerkoulussa on kyse lasten kasvattamisesta antroposofian löydösten pohjalta.

      Mielestäni on aivan luontevaa, että antroposofit järjestävät toimintansa sellaisen koulun tiloissa, jonka opetus perustuu antroposofiseen tutkimukseen. Antroposofinen liitto ei taatusti puutu koulun toimintaan, mutta koulun sisäpiirissä ja antroposofeissa on runsaasti samoja henkilöitä, joten läheiset suhteet ja mm. tilaisuuksien järjestäminen on ymmärrettävä sitä kautta. Huomauttaisin, että antroposofien lisäksi steinervanhempien piirissä on myös muihin teosofiaan pohjautuvien maailmankatsomusten kannattajia. Teosofit, kristosofit, ruusuristiläiset jne kökkivät steinerkoulussa yhteisen hyvän edestä ja hyvä näin. Steinerkoulu tarjoaa hyvän kasvualustan kaikille vanhemmille, jotka haluavat, että lasten kasvatuksessa huomioidaan ihminen ruumiin, sielun ja hengen kokonaisuutena, ja että kasvatustyössä huomioidaan myös yksilön elinkaari reinkarnaatioineen. Osa vanhemmista ei ole lainkaan kiinnostunut steinerpedagogiikan metodologisesta taustasta, mutta ovat silti valmiit hyväksymään Steinerin mallin lastensa kasvatusmuodoksi, sillä näkevät, että se johtaa hyviin ruumiillisesti, sielullisesti ja hengellisesti korkeatasoisiin lopputuloksiin.

      • arvostan sitä

        Sinä taidat olla niitä harvoja steinerilaisia, jotka on sekä perillä asioista, että rehellinen. Nostan hattua sinulle. Steinerkoulu on varmasti oikea paikka teidän perheelle. Steineryhteisö kaipaisi kipeästi lisää kaltaisiasi rehellisiä ihmisiä, eritoten vastaamaan koulun markkinoinnista.


      • siltä,
        arvostan sitä kirjoitti:

        Sinä taidat olla niitä harvoja steinerilaisia, jotka on sekä perillä asioista, että rehellinen. Nostan hattua sinulle. Steinerkoulu on varmasti oikea paikka teidän perheelle. Steineryhteisö kaipaisi kipeästi lisää kaltaisiasi rehellisiä ihmisiä, eritoten vastaamaan koulun markkinoinnista.

        että "rehellisyys" ja "asioista perillä oleminen" ovat piirteitä, jotka ihminen tunnustaa toiselle silloin kun tämä toinen ei horjuta hänen näkemyksiään. Kiva juttu. Kannattaa kuitenkin tiedostaa, että vaikka Steineräippä olisi omasta perspektiivistään käsin oikeassa, niin perspektiivi saattaa esim. snellun opiskelijoille olla aivan erilainen - ja silti oikea.


      • koulun käynyt
        siltä, kirjoitti:

        että "rehellisyys" ja "asioista perillä oleminen" ovat piirteitä, jotka ihminen tunnustaa toiselle silloin kun tämä toinen ei horjuta hänen näkemyksiään. Kiva juttu. Kannattaa kuitenkin tiedostaa, että vaikka Steineräippä olisi omasta perspektiivistään käsin oikeassa, niin perspektiivi saattaa esim. snellun opiskelijoille olla aivan erilainen - ja silti oikea.

        Kuitenkin tätä perspektiiviä pyritään snellussa rajoittamaan muun muassa haastattelussa eliminoimalla indoktrinaatiolle epäotollinen aines pois. Perspektiiviä lisää myös se, että puolet snellussa luettavista kirjoista on ehtaa antroposofiaa. Eräs täysin lahjaton, koulussa huonosti pärjännyt alkoholisoitunut tuttavani pääsi heittämällä snelluun sisään, kun veti haastattelun "oikealla tavalla". Olen myös lukaissut muutaman snellun opinnäytetyön, joita lukiessa ei jäänyt pienintäkään epäselvyyttä siitä, etteikö antroposofia eläisi ja voisi hyvin tämän päivän steineryhteisöissä. Tieteellisen objektivisuuden kanssa kyseisillä opinnäytetöillä ei ollut mitään tekemistä.


      • tämä tuttavasi
        koulun käynyt kirjoitti:

        Kuitenkin tätä perspektiiviä pyritään snellussa rajoittamaan muun muassa haastattelussa eliminoimalla indoktrinaatiolle epäotollinen aines pois. Perspektiiviä lisää myös se, että puolet snellussa luettavista kirjoista on ehtaa antroposofiaa. Eräs täysin lahjaton, koulussa huonosti pärjännyt alkoholisoitunut tuttavani pääsi heittämällä snelluun sisään, kun veti haastattelun "oikealla tavalla". Olen myös lukaissut muutaman snellun opinnäytetyön, joita lukiessa ei jäänyt pienintäkään epäselvyyttä siitä, etteikö antroposofia eläisi ja voisi hyvin tämän päivän steineryhteisöissä. Tieteellisen objektivisuuden kanssa kyseisillä opinnäytetöillä ei ollut mitään tekemistä.

        yleisopintolinjalle, varhaiskasvatuslinjalle, luokanopettajalinjalle, hoitopedagogiselle linjalle, kuvataidelinjalle, biodynaamisen viljelyn linjalle vai puhe- ja draamataiteen linjalle?

        Käyttämäsi sana indoktrinaatio (http://fi.wikipedia.org/wiki/Indoktrinaatio) kuvaa Snellman-korkeakoulun käytäntöä varsin huonosti. Vaikka Snellussa opetus olisi kuinka antroposofista tahansa, niin oppilaathan joutuvat tenttien sijaan analysoimaan kurssien sisältöä lähes koko ajan kirjoittamalla, jonka tarkoituksena on korostaa omakohtaista pohdintaa ja ajatusten heräämistä. Eräs tuttavani pääsi jatkoon Snellussa vaikka hän oli todella kriittinen antroposofisten ajatusten suhteen. Hänestä ilmeisesti pidettiin jostain muusta syystä...


      • mielenkiintoinen pointti
        tämä tuttavasi kirjoitti:

        yleisopintolinjalle, varhaiskasvatuslinjalle, luokanopettajalinjalle, hoitopedagogiselle linjalle, kuvataidelinjalle, biodynaamisen viljelyn linjalle vai puhe- ja draamataiteen linjalle?

        Käyttämäsi sana indoktrinaatio (http://fi.wikipedia.org/wiki/Indoktrinaatio) kuvaa Snellman-korkeakoulun käytäntöä varsin huonosti. Vaikka Snellussa opetus olisi kuinka antroposofista tahansa, niin oppilaathan joutuvat tenttien sijaan analysoimaan kurssien sisältöä lähes koko ajan kirjoittamalla, jonka tarkoituksena on korostaa omakohtaista pohdintaa ja ajatusten heräämistä. Eräs tuttavani pääsi jatkoon Snellussa vaikka hän oli todella kriittinen antroposofisten ajatusten suhteen. Hänestä ilmeisesti pidettiin jostain muusta syystä...

        Mielestäni Indoktrinaatio kuvaa erittäin hyvin steinerkoulun tapaa opettaa. Olipa mielenkiintoinen pointti. John Deweyn metodikriteerithän sopivat steinerkouluun kuin nakutettu.

        1.opetus on autoritaarista,
        Steinerkoulussa sama opettaja on lasten esikuva ja ryhmänsä karismaattinen johtaja, jonka sanomisia ei tule kyseenalaistaa.

        2.opetussisältö ikään kuin tungetaan oppilaan päähän (drummed in; drilled),

        Viranomaiset ovat tarkastuksissaan kiinnittäneet huomiota, että steinerkoulussa "vihot" ovat toistensa kopioita, ja asiat kopioidaan taululta. Mikä olisikaan tehokkaampi tapa iskostaa keijukaistarinat alitajuntaan.

        3.opetuksessa käytetään hyväksi jonkinlaista uhkaa

        Mikäli et hyväksynyt opettajan näkökantaa, tai et lausunut steinerilaisten runoja riittävän tosissasi, tästä seurasi poikkeuksetta koulun jälkeen "asian toistamista" kunnes olit samaa mieltä.


        4.vapaa keskustelu kielletään.

        Alle 14-vuotiaalta kielletään kaikki miksi -kysymykset. Steinerin mukaan lapsi ei ole alle 14 -vuotiaana kypsä kyseenalaistamaan mitään. Myös kaikenlainen vapaa keskustelu tunnilla on kielletty.

        Ei perhana, ei Steiner tosiaankaan mikään tyhmä mies ollut. Jotkut tavisvanhemmat, jotka laittavat lapsensa steinerkouluun sen sijaan... No antaa olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1003
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      747
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    9. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      690
    10. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    Aihe