Mistä voin tietää

huuli pyöreänä

Taloyhtiömme roskakatokseen on ilmestynyt uusi pönttö johon pitää laittaa polttokelvoton jäte. Mistä ihmeestä voin tietää mitä kaikkea sinne voi laittaa. Tiedän, että esim. kukkamulta, PVC-muovi yms. kuuluu tähän pönttöön mutta entäs esim. luontaistuotekaupasta ostetut pillerit, joiden pakkauksesta en saa selvää ovatko lasia vaiko muovia. Entäs sitten tablettien kiinnitysfolio? Mihin se sitten muka kuuluu? Mistä minä saan selville mikä putkilö on PVC-muovia kun ei kerran kaikissa pakkauksissa ole mitään kierrätysmerkintää? Onko joku instanssi julkaisuut auringontarkat ja rautalangasta väännetyt ohjeet?

20

1755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biojätteeseen!

      ei polttokelvottomaan

      • jp

        Kaikissa taloyhtiöissä ei ole biojäteastiaa. Esim. omalla asuinalueella ei ole. Tässä on yli 25 kerrostaloa eikä yhdenkään pihalla ole sitä. Joskus ollut, mutta laiskat asukkaat eivät jaksaneet moisia käyttää ja ne poistettiin.


      • Aloittaja

        että kukkamulta kuuluu polttokevottoman jätteen astiaan. Kannen tarra oli kiinnitettynä siihen, kun pönttö tuotiin.


      • Aloittaja
        jp kirjoitti:

        Kaikissa taloyhtiöissä ei ole biojäteastiaa. Esim. omalla asuinalueella ei ole. Tässä on yli 25 kerrostaloa eikä yhdenkään pihalla ole sitä. Joskus ollut, mutta laiskat asukkaat eivät jaksaneet moisia käyttää ja ne poistettiin.

        miksi roskakatoksessanne ei ole tätä astiaa. Käsittääkseni jo lakikin sen vaatii. Itse asun 10 asunnon yhtiössä ja meille ainakin tuotiin tämä pönttö. Onkohan isännöitsijänne ajan tasalla kierrätysasioissa?


      • näin kuulemma täälläpäin
        Aloittaja kirjoitti:

        miksi roskakatoksessanne ei ole tätä astiaa. Käsittääkseni jo lakikin sen vaatii. Itse asun 10 asunnon yhtiössä ja meille ainakin tuotiin tämä pönttö. Onkohan isännöitsijänne ajan tasalla kierrätysasioissa?

        "Kunnassa ei ole biojätteen erilliskeräystä, joten tämä määräys ei koske kunnan aluetta." plaahhplaahh..
        saisi kyllä tulla pakolliseksi tällaisiin pikku tuppukyliin!! luontokin kiittäisi


      • Perleke
        näin kuulemma täälläpäin kirjoitti:

        "Kunnassa ei ole biojätteen erilliskeräystä, joten tämä määräys ei koske kunnan aluetta." plaahhplaahh..
        saisi kyllä tulla pakolliseksi tällaisiin pikku tuppukyliin!! luontokin kiittäisi

        Kun 20 tonnin roska-auto ajaa 30 kilometriä epämääräistä mettäpolkua muutaman melkein tyhjän bioastian takia. Ei ne roskikset itsestään tyhjene.


      • Jätepisnet lihoo
        Perleke kirjoitti:

        Kun 20 tonnin roska-auto ajaa 30 kilometriä epämääräistä mettäpolkua muutaman melkein tyhjän bioastian takia. Ei ne roskikset itsestään tyhjene.

        Aika paljolti näiennäisekoilua...

        Ensin viherpiiperöt ajaa läpi lajitteluun pakottavia lakeja, mutta sitten ne samat viherpiiperöt estää mm. polttolaitosten rakentamista ja polttokelpoista jätettä joudutaan kuskaamaan Ruotsiin poltettavaksi.

        Biojätteenkään kuskaaminen ympäri maakuntia ei ole yhtään ekologista.


    • ashole

      Suomi on sellanen takapajula täällei oo mitää menkää kattomaa saksaan siellon hommat hoidettu hienosti. Muovitkin lajitellaan kunnolla. Täällä saa pahveja roudata markettien pihoille. Ihme et saadaan pullot kerättyy.
      Kaatopaikoilla on sikana käyttämätöntä tavaraa ja roskikset täynnä ruokaa.

      • kierrätykseen...

        Kannattaa vaikka katsoa täältä apua:

        http://www.ytv.fi/FIN/jatehuolto/lajittelu/kodeissa/

        Periaatteessa se muovi tai esine, josta ei näe, mistä materiaalista se on tehty --> menee sekajätteeseen tahi polttokelpaamattomaan. Toki kaikista pakkauksista ei tietoa löydy, esim purkkapaperit, jotkut muovipussit jne, jotka ovat kuitenkin selkeästi palavaa matskua.

        Itse laittaisin kukkamullan bioastiaan. Todennäköisesti on ajateltu, että jos sitä tulee liian paljon, eivät taloyhtiön bioastiat riitä.


      • puudis
        kierrätykseen... kirjoitti:

        Kannattaa vaikka katsoa täältä apua:

        http://www.ytv.fi/FIN/jatehuolto/lajittelu/kodeissa/

        Periaatteessa se muovi tai esine, josta ei näe, mistä materiaalista se on tehty --> menee sekajätteeseen tahi polttokelpaamattomaan. Toki kaikista pakkauksista ei tietoa löydy, esim purkkapaperit, jotkut muovipussit jne, jotka ovat kuitenkin selkeästi palavaa matskua.

        Itse laittaisin kukkamullan bioastiaan. Todennäköisesti on ajateltu, että jos sitä tulee liian paljon, eivät taloyhtiön bioastiat riitä.

        Jos ei asu YTV-alueella, kannattaa katsoa sen jätelaitoksen lajitteluohjeita jolla itse asuu. Jätelaitosten käsittelyprosesseissa on eroja, eikä kaikkialla kerätä biojätettä erikseen.


    • tuota ja tuota

      Voi helkkari mitä uusavuttomia maa päällään kantaa.

    • sekajätteeseen

      Mopon ketjut, auton renkaat ja sellaiset ei kuulu polttojätteeseen vaikka niissä rasvaa onkin. Ne kuuluvat sekajätteeseen kuten kahvinporot, grilliluut ja vanhat vaatteet sekä radiot yms. Polttokelpoiseen kuuluu jäteöljy ja suodattimet ja sanomalehdet, Aku Ankat sekä maitotölkit.
      Ei se niin vaikeeta ole.

      • Kierrättäjä1

        Radiot yms elektroniikka pitää toimittaa erilliskeräykseen, niitä EI saa laittaa talon jäteastioihin.


      • Kierrättäjä1

        Nekään eivät kuulu jäteastiaan, vaan pitää viedä rengasliikkeeseen!


    • soveltaja

      Olen itse tormännyt samaan ongelmaan. Ratkaisuni on tosin toisenlainen. Murskaan kaiken pieneksi silpuksi tai murusiksi ja vedän ne vessanpöntöstä alas. Toisin sanoen vedän kaiken vessasta alas. Patterit, lasit, muovipussit, maitotölkit, vanhat safkat, kaiken. Mikä ovesta tulee sisään, se putkipostia myöten poistuu vesi ja viemärille. Lajitelkoot siellä koska niille maksetaan siitä, minä en lajittele. Vetäkää vivusta ja nauttikaa helppoudesta.

      • Kierrättäjä1

        Paristot on ongelmajätettä! Eikä sinne saa mitä sattuu laittaa, nehän tukkeutuvat ja sehän se vasta kalliiksi tuleekin!


      • hohhoijakkaa

        Vessanpönttöön saa vessapaperin lisäksi laittaa vain sellaista joka on ollu ihmisen sisällä.


    • vastauksista

      olet huomannut, emme me muut voi vastata, koska emme tiedä asuinalueesi toimintaa.
      1) Katso roska-astian kannesta tai kyljestä ohjeet.
      2) Kysy isännöitsijältä.
      3) Kysy taloyhtiösi käyttämältä jätefirmalta.
      4) Kysy asuinpaikkakuntasi jäteasioista vastaavalta.
      Vasta, jos keneltäkään näistä et saa tyydyttävää vastausta, mitä kyllä ihmettelen, kysy täältä. Vastauksia saat, muttet välttämättä oikeita sinun tapauksessasi.
      Eli isännöitsijän pitäisi jakaa kirjallisena ohjeet, mikäli jätteen lajittelussa tulee muutoksia.
      Periaatteena kaikki jäte, josta et tiedä varmasti, on kaatopaikkajätettä.

      • kahviporo

        Kyllä mä olen laittanut kahvinporot ja grillilluut biojätteeseen! Eloperäistä ainettahan ne on, eikös ne maadu ajan kuluessa ihan samalla tavalla kuin perunankuoret ja omanankarat? Mun käsittääkseni kaikki, mitä ihminen tai eläin voi periaatteessa syödä, on biojätettä. Plus paljon sellaistakin, mitä ei voi syödä, eli se kukkamulta. Täällä maalla sen voi tosin kaataa suoraan maahan sopivaan paikkaan, minä ainakin heitän vanhat kukkamullat pensaitten juurille, siellä ne sekoittuu muuhun maa-aineeseen.


    • schumispecial

      Minäkin pyrin tekemään elämässäni asiat yhdellä kertaa kunnolla ja oikein. Koskee myös kierrätystä ja tässä yhteydessä lajittelua.

      Mutta ja mutta. Miksei IHAN KAIKKEEN laiteta kunnollisia merkintöjä loppusijoittamisesta? Tuotetaan ja tuotetaan kaikenlaista ilmeisesti yhtään välittämättä, mitä sille aikanaan tapahtuu. Kaikenlaista tuntematonta muovia ym., peräti ongelmajätteestä puhumattakaan.

      Lajittelen sen minkä pystyn ja osaan, mutta haluaisin tehdä senkin kunnolla ja oikein, kun kerran lajittelen.

      Minulle ajautui jännä veivattava radio. Käyttöohjeita siihen ei tullut, vaan piti hakea netistä. Mutta: nettisivuilla sanottiin: ajattele ympäristöä ennenkuin tulostat nämä ohjeet (hieno ohje!). Lisävarusteena saatavan virtalähteen kohdalla sanottiin: varmista, ettet jo ennestään omista sopivaa virtalähdettä (puhelimen laturi käy tässä), ennenkuin tilaat sellaisen meiltä, tässäkin ajatellen ympäristöä (hienoa puhetta tavaraa kauppaavalta yhtiöltä!).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe