Kasvit murjottaa...

Huokaus.

Mitähän teen väärin, kun akvaarion kasvit näyttävät aina olevan allapäin. Tarkoitan, että ne ikäänkuin murjottavat...eivät ole kuolleet vaan repsottavat sillä tavalla allapäin, lehdet vähän kurttuisena ja hauraina. Vähän niinkuin viherkasvit nuupottavat jos niitä on unohtanut kastella ja virkistyvät sitten siitä kun niitä kastelee.

Kasveissa ei ole levää (sampimonnit hoitaa homman...), ei ole laikkuja, reikiä, töhnää, karvaa, ruskehtuneisuutta (joskus vähän mutta monnit putsaa) tai mitään muutakaan. Ne vain ovat allapäin ja enemmän lerpsottavat maata kohtin, kuin että uljaina ja virkeinä siellä seisoisivat. Alkaa itseäkin masentaa, kun koittaa hoitaa oikein, mutta ne vain lurpottavat...

Kasveja on:

Intianvesitähdikki (jotkut latvalehdet on virkeitä, muut kurttuisia ja väsyneitä)

Herttamiekkakasvi (lehdet vähän kurttuiset, allapäin)

Jättiläismiekkakasvin taimia (vähän läpikuultavat, allapäin nekin)

Jättiläisvallisneria (muutama hyvä lehti, mutta muuten läpikuultavia, aina saa karsia ruskeita pois)

Karvalehti (latvassa vain pikku pätkä hyvää vihreää, muutoin harva ja nuutunut)

Liuskavesisaniainen (tässä paljon hyviäkin lehtiä, mutta paljon myös huonoja...olen karsinut pois)

Jaavansaniainen (kantoon istutettu, näissä vähän yritystä mutta ruttuiset ja rumat kuitenkin pääasiassa)


Akvaario on 315-litraa. Nitraatti on pysynyt koko ajan aika matalalla, ei ole juuri 5-10 mg/l yli noussut. Nitriittiä ei ole ollut missään vaiheessa kypsytyksen nitriittipiikin jälkeen.
Lannoitan vedenvaihtojen (kolmannes tai vajaa puolet viikossa) yhteydessä nestemäisellä PMDD:llä. Miekkakasvien ja jättivallun juuriin olen laittanut Satekin voimapellettejä ja muutamia Tetra Initial Sticks rakeita.

Giant-valaisin. 2 putkea, nämä:
http://www.petshop.fi/sera_plant_color_t8_36w.html
http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/lighting/fluorescent/sera_tropic_sun_royal_36w.html

Putket tuli valaisimen mukana, ovat uudet ja olleet käytössä nyt n. kuukauden tai pari. Ostin niihin Arcadian heijastimet.

Haluaisin akvaarioon useamman putken, mutta ongelma tulee sovittelussa. Toista 2 putken valaisinta ei mahdu viereen, kun Fluval ulkosuodattimen putket ovat tiellä. 1 putkista 130 cm pitkää valaisinta en ole mistään löytänyt. Useamman valaisinkotelon kanssa häsääminen tuntuu aika tyhmältä...kun akvaarion lasit pitää saada pois niin siirtele siinä sitten niitä koteloita edestä.

Onko olemassa 3-4 putken valaisinkoteloita?

Monimetallisysteemit kiinnostaisivat, mutta lompakko on vielä eri mieltä.

3

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testeris

      Millainen pohja sinulla on akvaariossasi ja kuinka paljon pohjamateriaalia on? Mielestäni sinulla on ainakin lannoitus ja valaistus kunnossa. Kuinka paljon laitat lannoitetta? Entä jos lisäisit sitä hieman? Onko akvaariossasi levää? Oletko kokeillut EasyCarboa tai vastaavaa? Oletko harkinnut hiilidioksidin lisäystä? Siitä kasvit tykkäävät takuulla ja on edullinen ja helppo tehdä itsekin esim. limpparipuulosta.

      • Huokaus.

        on. Laitan lannoitetta ohjeen mukaan, kasveja on kuitenkin aika runsaasti. Olen laittanut vedenvaihdon yhteydessäkin aina koko akvaarion tilavuuden mukaan lannoitetta. Levää ei ole. Valot on päällä 12 tuntia, keskipäivällä oli parin tunnin valokatkos mutta jätin sen pois, koska levästä ei ole merkkiäkään ja ajattelin kokeilla piristääkö se kasveja.

        Olen käyttänyt nestemäistä EasyCarboa maksimiannostuksella nyt kohta 2 viikkoa. Ja olen harkinnut tuota itse tehtyä hiilarisysteemiä...olen aika käsi rakentamaan mitään mutta haluaisin ehdottomasti kokeilla mitä ihmeitä se saisi kasveissa aikaan!


      • hoitsukki
        Huokaus. kirjoitti:

        on. Laitan lannoitetta ohjeen mukaan, kasveja on kuitenkin aika runsaasti. Olen laittanut vedenvaihdon yhteydessäkin aina koko akvaarion tilavuuden mukaan lannoitetta. Levää ei ole. Valot on päällä 12 tuntia, keskipäivällä oli parin tunnin valokatkos mutta jätin sen pois, koska levästä ei ole merkkiäkään ja ajattelin kokeilla piristääkö se kasveja.

        Olen käyttänyt nestemäistä EasyCarboa maksimiannostuksella nyt kohta 2 viikkoa. Ja olen harkinnut tuota itse tehtyä hiilarisysteemiä...olen aika käsi rakentamaan mitään mutta haluaisin ehdottomasti kokeilla mitä ihmeitä se saisi kasveissa aikaan!

        Kasveilla, varsinkin intianvesitähdikki lopettaa välillä kasvamisen kokonaan, itsellä on silloin tällöin ollut vain muutama ranka (täysin lehdetömmiä) ja nyt vaihteeksi kasvavat hyvin, eli rehottavat kunnolla, se on sen kanssa ns. herran haltuun kasvaminen, tykkää kyllä pohjalannotteistakin. Miekkakasvien läpikuultavat lehdet kertoo siitä että jollekin maistuu, onko altaassa partis ?

        Ja vallu kasvaa myös miten sattuu, yleensä kun vallu villiintyy kasvamaan, niin muut ei kasva ja toisinpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe