kahvia raskausaikana

odottaja.

saako kahvia nauttia raskausaikana??

raskauteni on ihan alkuvaiheessa, ja kahvia tekee jatkuvasti mieli.. en ole uskaltanut montaa kuppia päivässä juoda kun en ole varma sen haitoista..

miten teillä, oletteko juoneet kahvia? ja kuinka paljon?

16

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsittänyt

että se maksimimäärä päivässä olisi 3 kuppia (ei mukillista), mitä saa juoda. Itse olen kuitenkin juonut välillä enemmänkin. Joillekinhan se nimittäin aiheuttaa närästystäkin, mutta itselleni ei ole aiheuttanut. Raskausviikkoja nyt 28 5. Siitä en ole sitten varma, mitä haittaa kahvin juomisesta on sikiölle. En ole saanut mistään selvyyttä tähän asiaan.

• juonut

kahvia sen mukaan kun on mieli tehnyt. Alkuraskaudessa ei maistunut kuin kupillinen aamulla. Nyt on mennyt enemmänkin mutta päivällä ei tule itselle keitettyä. Jos joku tulee käymään tai itse olen kylässä saatan juoda. Jos verenpaine on ongelma kahvia kannattaa välttää. En usko että siitä kannattaa kuitenkaan stressiä ottaa.

• ja juon

Join kahvia ekaa odottaessa ja juon sitä myös nyt toista odottaessa. Maksimimäärä on ilmeisesti se 3 kupillista. Itse juon yleensä mukillisen aamulla ja toisen joskus iltapäivällä. En tiedä paljonko se tekee kupillisissa kun en kahvikuppeja käytä. Joskus ei kyllä aamulla tee edes mieli kahvia ja juon silloin teetä ja sitten vaan sen iltapäiväkahvin.
      Esikoista odottaessa tosiaan join kahvia samaan tapaan kuin nyt ja terve tyttö syntyi. Nyt on jo hyvin kehittynyt taapero että en usko kahvin paljon sikiöön vaikuttavan kunhan pysyy kohtuudessa.

• sassuli85

Mä olen juonut välillä viisi tai kuusikin isohkoa mukillista päivässä, meillä kun ei neuvolassa puhuttu kahvista mitään. Kysyin vielä asiasta kun jostain kuulin että pitäisi vähemmän juoda, niin sanottiin että jos on paineet kunnossa ja olo hyvä, ei kahvi haittaa vaikka joisikin vähän enemmän. Eikä ilmeisesti aiheuta haittaa... En sitten tiedä. Ja raskauteni oli edennyt jo noin viikolle 29, kun ekan kerran kuulin tuon 3 kuppia-rajan, joten ei kai ainakaan kehitykseen ole vaikuttanut kun on ihan normaalisti kaikki... Tuo rajoitus taitaa olla aika uusi juttu, kun olen esimerkiksi sukulaisteni kanssa jutellut, he ovat sanoneet ettei ainakaan 5 vuotta sitten tuollaista sääntöä edes ollut.

• sanoa....

Koliikkiahan ne sanoo siitä tulevan. Itse esikoista odottaessa en juonut kahvia muutenkaan, sitten synnäriltä aloin juomaan, toista odottaessa join max 3 dl päivä. Nyt odotan kolmatta ja juon aamuisin, tosin alkuraskaudessa en juonut ollenkaaan. Joskus menee jos mummolassa ollaan useita kuppeja päivässä. Koliikkia ei ole ollut kahdella muksulla.

• rv10

Hei! Oootekos nyt ihan tosissaan, etteikö kahvia sais juoda kuin kolme kuppia päivässä?

Kävin viimeviikolla eka kerran neuvolassa, eikä siellä neuvolatäti maininnut kahvista mitään, vaikka vielä kerroin, että aamusella on monasti kahvi jäänyt kuppiin, kun on alkanut yököttää, mutta päiväsellä ja illaalla oon ottanut sitte vahingon kaksinverroin takaisin ja usein juonut päivän aikana sitte kolmetkin kahvit, ilman minkäänlaista yökötystä.

Outoa ettei hän reakoinut tuohon kyllä minulle mitään, ettei kolmea kupillista enempää kannattais juoda. Mulla kyllä päivänaikana kahvia tekee todella mieli ja on kyllä tullut sitte juotua pari - kolme mukillista, elikkäs varmaan kupeissa jotain 5 - 6 kupillista. Nytpä pistää mietityytämään jatkossa.

• sassuli85

Kun minä myös 3 viikkoa sitten sattumalta törmäsin täällä palstalla tuohon asiaan ja rupesin sitten netistä selailemaan, niin siellä se luki... Virallista sivua en löytänyt, mutta keskusteluissa sanottiin... Ilmeisesti jotkut neuvolat tästä infoavat, toiset eivät. Meidän neuvola ei. Edes viikolla 20 kun kerroin tasan tarkalleen että paljonko menee, ei sanottu muusta kuin verenpaineesta, että jos kunnossa niin saa juoda... Ja tietysti oman olon mukaan jos ei tule esim. närästystä. En ole kyllä kuullut muillakaan kahvinjuojilla että olisi koliikkia tai mitään ollut sen enempää kuin kahvittomilla, joten en usko että se kahvi oikeasti vaikuttaa asiaan...

• rv10
        sassuli85 kirjoitti:

Kun minä myös 3 viikkoa sitten sattumalta törmäsin täällä palstalla tuohon asiaan ja rupesin sitten netistä selailemaan, niin siellä se luki... Virallista sivua en löytänyt, mutta keskusteluissa sanottiin... Ilmeisesti jotkut neuvolat tästä infoavat, toiset eivät. Meidän neuvola ei. Edes viikolla 20 kun kerroin tasan tarkalleen että paljonko menee, ei sanottu muusta kuin verenpaineesta, että jos kunnossa niin saa juoda... Ja tietysti oman olon mukaan jos ei tule esim. närästystä. En ole kyllä kuullut muillakaan kahvinjuojilla että olisi koliikkia tai mitään ollut sen enempää kuin kahvittomilla, joten en usko että se kahvi oikeasti vaikuttaa asiaan...

ja pikkaisen uskomattomalle tuntuu.
        Tiedät varmaan, kun oot pidempään jo odottanut, miten taas alkoi mietityttää... oonkos mokaillut.

Ensmmäistä odotan ja kaikki tuntuu muutenkin niin uskomattomalle ja uudelle.
        Ei pitäis eksyä tänne nettiin ollenkaan. Täältä kun aina löytyy samassa tilanteessa olevien keskustelukaveitten lisäksi myös uutta päänkivistyksen aihetta.

• kkk*

Itse ainakin sain neuvolasta sellaisen paperin, jossa oli lueteltu vältettäviä ruoka-aineita ja kahvi oli siinä listalla. Kahvia saisi juoda 1-3 kahvikupillista. Itse olen suorastaan kahvinarkkari ja tapasin juoda 3 mukillista kahvia aamuisin. Raskauden myötä olen kovasti yrittänyt vähentää ja juon aamuisin vain sen yhden mukillisen, joka vastaa n.3 kahvikupillista. Joissain tilanteissa tosin joskus menee vähän enemmän kahvia.. Toisille ei kuulemma kahvi maistu koko raskausaikana. Minä en kuulu niihin "onnellisiin" vaan joka ainut aamu tekisi mieli juoda vähintään kaksi mukillista. Kahvi oli kielletty kofeiinin takia, mutta mitään mainintaa siinä neuvolan paperissa ei ollut, että mitä haittavaikutuksia kahvilla mahdollisesti sikiöön voi olla. Toisaalta eihän kofeiini varmaankaan kovin suositeltavaa ylipäätään ole, joten kai tuo rajoitus ihan asiallinen on. Tosin, että tähän pitää sanoa, että äidilläni on neljä lasta ja hän on kaikkina raskausaikoinaan juonut kahvia varmaan pannullisen päivässä, eikä kenellekään lapselle ole siitä näyttänyt vahinkoa aiheutuvan. Itsellä rv 30 menossa joten eipä tässä enää montaa kuukautta tarvitse odotella, että saisi juoda vähän enemmänkin kahvia:)

• sassuli85

mutta se paperi on kai joka neuvolassa erilainen, kun ne itse sen siellä tekevät. Minun paperissa ei kahvia mainittu ollenkaan. Se on ihan totta, että tuohan on suositus ihan kaikilla ihmisillä tuo kolme kuppia, mutta en ole sitä noudattanut tähänkään asti, ja luulin ettei se ole sen tarkempaa raskausaikanakaan. Olen kuitenkin saanut nyt sen käsityksen että ei se liika kahvi sikiölle ole haitaksi, vaan enemmänkin äidille voi tulla vaivoja sen takia. Ja sellainenkin väite vielä, että runsaasti kahvia juovat syövät huonommin... Mikä ei kyllä päde minuun. Niin joi minunkin äitini muuten useamman pannullisen päivässä eikä kukaan meistäkään neljästä ole mitenkään "viallinen". Monet ystävistäni jotka ovat saaneet lapsen muutamia vuosia sitten eivät myös olleet koskaan kuulleet tästä rajasta, joten uusi juttu taitaa olla...

• fisutt

ainakin sanottiin neuvolassa tuosta kahvin juonti rajasta.. Itselläni kyllä tuo kahvi on yleensä aika kausittaista, välillä juon enemmän ja välillä vähemmän. Nyt raskauden myötä olen kyllä koittanut suosia teetä aina kun vain mahdollista, kahvia tulee juotua oikeastaan vain kylässä. Välillä saattaa mennä viikkokin ilman kahvia :)

Muuten.. tuo kahvikupillinenhan vastaa puoltatoista desiä, leipomisohjeissa ainakin.. Juotko 4.5 desin mukin aamuisin kahvia? ;)

• tsad
        fisutt kirjoitti:

ainakin sanottiin neuvolassa tuosta kahvin juonti rajasta.. Itselläni kyllä tuo kahvi on yleensä aika kausittaista, välillä juon enemmän ja välillä vähemmän. Nyt raskauden myötä olen kyllä koittanut suosia teetä aina kun vain mahdollista, kahvia tulee juotua oikeastaan vain kylässä. Välillä saattaa mennä viikkokin ilman kahvia :)

Muuten.. tuo kahvikupillinenhan vastaa puoltatoista desiä, leipomisohjeissa ainakin.. Juotko 4.5 desin mukin aamuisin kahvia? ;)

Ottaakapa selvää mitä haittoja kofeiinilla yleisesti on, ei se ole niin kovin terveellistä vaikka kahvilla on todettu terveysvaikutuksiakin. Itse olen juonut koko raskauden ajan 1 mukin päivässä eli 2 kuppia. Aamukahvin vaihdoin teehen ja päivällä juon tuon kahvin. Itse olen aika kofeiiniherkkä ja jos juon myöhemmin päivällä tai illalla kahvia kylässä, en saa nukuttua ollenkaan. En voi juoda edes tavallista teetä illalla.

Sikiölle ei tule varsinaisia kehityshäiriöitä mutta kyllä runsas kofeiini (joka menee suoraan lapseen) vaikuttaa aivoihin niin kuin äidilläkin. Imetyksen aikana vaikutukset ovat hiukan lievemmät mutta kofeiinin puoliintumisaika on todella pitkä vastasyntyneellä joten jos äiti juo paljon kahvia niin kofeiini kerääntyy lapsen elimistöön. Lapsen kasvaessa sietokyky kasvaa. Lapsi voi olla levoton, uneton,itkuinen, ärtynyt ja vatsavaivainen kofeiinin takia.

Koittakaa nyt vähentää sitä kahvin juontia! Ihmettelen ettei neuvolassa ole kerrottu asiasta, ei noita rajoituksia ihan syyttä aseteta eikä kannata tuudittautua siihen että ennen vanhaankin juotiin paljon kahvia.

Korvatkaa teellä tai mieluummin vihreällä teellä joka piristaa kuin kahvi mutta on paljon terveellisempi.

Huom! Rajoitukset koskevat myös colan juontia ja energiajuomia!

• sassuli85
        tsad kirjoitti:

Ottaakapa selvää mitä haittoja kofeiinilla yleisesti on, ei se ole niin kovin terveellistä vaikka kahvilla on todettu terveysvaikutuksiakin. Itse olen juonut koko raskauden ajan 1 mukin päivässä eli 2 kuppia. Aamukahvin vaihdoin teehen ja päivällä juon tuon kahvin. Itse olen aika kofeiiniherkkä ja jos juon myöhemmin päivällä tai illalla kahvia kylässä, en saa nukuttua ollenkaan. En voi juoda edes tavallista teetä illalla.

Sikiölle ei tule varsinaisia kehityshäiriöitä mutta kyllä runsas kofeiini (joka menee suoraan lapseen) vaikuttaa aivoihin niin kuin äidilläkin. Imetyksen aikana vaikutukset ovat hiukan lievemmät mutta kofeiinin puoliintumisaika on todella pitkä vastasyntyneellä joten jos äiti juo paljon kahvia niin kofeiini kerääntyy lapsen elimistöön. Lapsen kasvaessa sietokyky kasvaa. Lapsi voi olla levoton, uneton,itkuinen, ärtynyt ja vatsavaivainen kofeiinin takia.

Koittakaa nyt vähentää sitä kahvin juontia! Ihmettelen ettei neuvolassa ole kerrottu asiasta, ei noita rajoituksia ihan syyttä aseteta eikä kannata tuudittautua siihen että ennen vanhaankin juotiin paljon kahvia.

Korvatkaa teellä tai mieluummin vihreällä teellä joka piristaa kuin kahvi mutta on paljon terveellisempi.

Minulla kyllä tuo vihreä tee piristää, mutta kahvi on kaikista parasta illalla, mukillinen tuntia ennen nukkumaanmenoa, se rauhoittaa tosi paljon ja helpottaa unensaantia. Tee pilaa unen koska piristää ja siitä tulee maha kipeäksi. Energiajuomia en voi juoda, väsyttävät liikaa(!). Töissä kerran pirteänä join tölkin Redbullia, puoli tuntia meni, niin silmät ei meinanneet pysyä auki. Outoa, en tiedä mistä johtuu... Jotenkin minulla on muutenkin aina ollut piristävät ja unettavat sekaisin, nuorempana kärsin unettomuudesta, johon kokeiltiin 9 eri lääkettä,osa muka vahvasti väsyttäviä, jotka minun kohdalla kaikki piristivät niin etten nukkunut koko yönä. Eksyin aiheesta, mutta joihinkin kofeiini vaikuttaa noin päin. Ja kahvia olen suhteellisen paljon juonut jo 3-vuotiaasta, kun mamma opetti, ja aina vaikuttanut samalla tavalla...

• nonnamamma
        tsad kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset rinnastako energiajuomia kahviin! Niissä on kofeiinin lisäksi tauriinia ja kaikkea muuta "paskaa". Vaikutusta ei ole testattu. Niitä ei saa antaa lapsille, eikä niitä saa raskaana olevat juoda!

Eri asia on sitten ns. palauttavat ja energisoivat urheilujuomat, joita joskus jopa suositellaan synnärille mukaan.

• hahhu
        tsad kirjoitti:

Hei, eikös tavallisessa teessä ole kofeiinia yhtäpaljon kuin kahvissa... Teetä myös pitäisi välttää ja neuvolassa sanottiin, että teetä voi juoda niin paljon kuin haluaa... Sekaisin tässä menee!

• rv10

Juups, lukaisin taas kertaalleen nuo neuvolasta saamani ruoka- ja juomasuositukset läpi ja kyllähän niissä kahvi mainittiin, mutta ei sitä kielletty, vaan kerrottiin, että saattaa aiheuttaa närästystä.
      Energia juomista kyllä selvä käyttö varoitus.
      Uskaltaakohan tässä enää juoda kuin pelkkää vettä. Ei himskatti, kyllä minä pysyn samoilla linjoilla tuon sassuli 85 kanssa ja aion nuoda kahvia silloin, kun mieli tekee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe