Vituttaa maksaa roskien tyhjennyksestä ulkopaikkakuntalaiselle puljulle, kun haluan ostaa palveluni paikalliselta. Haluaisin siis ostaa jätepalvelut kiinteistölleni Lehikoiselta, voiko yksityinen asiakas tehdä ko. päätöksen ja onko kaupungilla oikeus määritellä puolestani, että mikä yritys roskikseni tyhjentää?
Jäteasiaa/ voinko valita?
52
1287
Vastaukset
- kaupunki päättää
Kuntalaisten ei tarvitse päätään asian vuoksi vaivata, sen on päättänyt Lieksan kaupungin päättäjät. Lieksalaiset pakotetaan Jätekukon asiakkaaksi ja pakotetaan maksamaan sen järjettömiä tyhjennysmaksuja. Luulisi, että EU:ssa ei tällainen ole mahdollista, mutta jätelakiin vedoten kunta vain näin toimii.
Luulisi kuntalaisella olevan oikeus itse päättää kuka yrittäjä häntä palvelee ja toteutuishan se jätelaki näinkin. Ilmeisesti kukaan ei ole EU-tasolle asiaa vielä vienyt. Kannattaisi varmaankin!- niitä jätekukon
roskiksia on? Maksanut olen, mutten käyttänyt ko palvelua. Nimim. ulkopaikkakuntalainen mökkiläinen.
- viekin mökkiläinen
niitä jätekukon kirjoitti:
roskiksia on? Maksanut olen, mutten käyttänyt ko palvelua. Nimim. ulkopaikkakuntalainen mökkiläinen.
kaikki täyteenahdetut kuten viekissä ja nurmijärvellä. sama mahtaa olla muuallakin. rahankeruu yhtiö. iso organisaatio ei muuta. ehdotus. ostetaan palvelut läheltä ilman osakeyhtiötä.
- näin meillä
Paskat ajettiin puhdistamatta lähijokiin vielä 2000-luvulla. Jätehuolto vieläkin kuin Venäjällä. Mites Suomessa. Mallimaa. Kohta Brysselin paskat tuodaan Suomeen ja Saksan ydinjätteet perässä. Suomalaisten maksamana vielä.
- loppitoppi
Et voi valita mutta valitusoikeus on.
- sosialistit
Tämä on sitä sosiaalidemokratiaa. Älkää mäkättäkö kun kerran demareita äänestätte.
- perussuomalainenko?
Minulla ei ole valittamista jäteyhtiön vaihdoksesta. Oma roskikseni ei pursua ja olen tyytyväinen tyhjennyksen halpenemiseenkin. yhtiöiden vaihtuessa tyhjennysvälin ilmoitettiin pidenevän eikä ylimmääräisistä roskista veloitettu erikseen. Pisteet siitäkin jätekukolle.
Harmittelen vain Lehikoisen ja hänen työntekijöidensä puolesta menetettyjä työpaikkoja, mutta tämä on sitä "nykyaikaa".
Lehikoiselle puolestaan kiitokset riihivaaran vastaanottopaikasta.
Ihmiselle neuvo: älkää pelätkö roskien kaatopaikalle viemisen kalleutta. Itse vein 4m3 ja hinta oli alle 20€. Ei toinna ruveta omalla pihalla polttamaan ja kuuntelemaan naapurin valitusta savusta... laitontakinhan se on "nykyaikana"- vastine
Asunpaikkasi onkin ilmeisesti taajama. Alueella jonne on kunnallistekniikka tuotu kivijalkaan. Pidetään yllä verovaroin. Enkä usko, että suurin pelko on jostakin roskapytystä. Kyse on määräysvallan antamisesta osakeyhtiölle. Se määräisi jäteasetuksen ja taksat. Se mitä tuohon asetukseen sisältyy kirpaisee koviten niitä, jotka ovat kunnallistekniikan ulkopuolella. Maalla asujia, mökkiläisiä. lomalaisia jne. Esim. Ilomantsi jossa ei vastaavaa huuhkamista ole. on muuttanut, ostanut mökin tai varannut tonttipaikan n. 850 henkilöä. Yksinkertanen laskutoimitus paikallaan. Onko Lieksa pudonnut jostakin. Lisää harmiteltavaa tulee, kun kukko määrää sakokaivojen tyhjennysvälit ja tyhjennyttäjän. Ja hinnan. Tarkottaa muutaman kuoma-auton hävittämista ja potkuja kuskeille.Ja on vasta alkua.
- perussuomalainenko?
vastine kirjoitti:
Asunpaikkasi onkin ilmeisesti taajama. Alueella jonne on kunnallistekniikka tuotu kivijalkaan. Pidetään yllä verovaroin. Enkä usko, että suurin pelko on jostakin roskapytystä. Kyse on määräysvallan antamisesta osakeyhtiölle. Se määräisi jäteasetuksen ja taksat. Se mitä tuohon asetukseen sisältyy kirpaisee koviten niitä, jotka ovat kunnallistekniikan ulkopuolella. Maalla asujia, mökkiläisiä. lomalaisia jne. Esim. Ilomantsi jossa ei vastaavaa huuhkamista ole. on muuttanut, ostanut mökin tai varannut tonttipaikan n. 850 henkilöä. Yksinkertanen laskutoimitus paikallaan. Onko Lieksa pudonnut jostakin. Lisää harmiteltavaa tulee, kun kukko määrää sakokaivojen tyhjennysvälit ja tyhjennyttäjän. Ja hinnan. Tarkottaa muutaman kuoma-auton hävittämista ja potkuja kuskeille.Ja on vasta alkua.
En asu taajamassa ja tästä huolimatta olen tyytyväinen jätekukkoon. Hankkikaa toimiva kimpparoskis ne jotka valitatte taajaman ulkopuolisista jäteongelmista.... kehittäkää mökki/asuinaluettanne älkääkä vain nuivottako!
Käsitykseni mukaan mökkiläiset ja esim. yksinäiset asujat voivat anoa kevennettyä laskutusta mikäli heille tulee vähän roskaa. Täytyy vain nähdä kysymisen vaiva Lieksan kaupungilta ja laittaa anomus HYVIN perusteluin menemään lautakuntaan päätettäväksi.
Pelkällä valittamisella ei Lieksaakaan rakennetta yhtään paremmaksi paikaksi, täytyy tarttua tuumasta toimeen. - Anonyymi
perussuomalainenko? kirjoitti:
En asu taajamassa ja tästä huolimatta olen tyytyväinen jätekukkoon. Hankkikaa toimiva kimpparoskis ne jotka valitatte taajaman ulkopuolisista jäteongelmista.... kehittäkää mökki/asuinaluettanne älkääkä vain nuivottako!
Käsitykseni mukaan mökkiläiset ja esim. yksinäiset asujat voivat anoa kevennettyä laskutusta mikäli heille tulee vähän roskaa. Täytyy vain nähdä kysymisen vaiva Lieksan kaupungilta ja laittaa anomus HYVIN perusteluin menemään lautakuntaan päätettäväksi.
Pelkällä valittamisella ei Lieksaakaan rakennetta yhtään paremmaksi paikaksi, täytyy tarttua tuumasta toimeen.Järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti. No toimitaan omalla logiigalla.
- lex313
l
3 LUKU
Jätehuollon järjestäminen
6 §
Jätehuollon järjestämistä koskevat yleiset huolehtimisvelvollisuudet
Jätehuolto on järjestettävä siten, että:
1) jätteen haltijan on huolehdittava jätehuollon järjestämisestä, jollei jäljempänä tässä luvussa tai 3 a luvussa toisin säädetä; (4.6.2004/452)
2) jäte on hyödynnettävä, jos se on teknisesti mahdollista ja jos siitä ei aiheudu kohtuuttomia lisäkustannuksia verrattuna muulla tavoin järjestettyyn jätehuoltoon;
3) ensisijaisesti on pyrittävä hyödyntämään jätteen sisältämä aine ja toissijaisesti sen sisältämä energia;
4) jätteestä tai jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
5) jätehuollossa on käytettävä parasta taloudellisesti käyttökelpoista tekniikkaa sekä mahdollisimman hyvää terveys- ja ympäristöhaitan torjuntamenetelmää;
6) jätettä ei saa hylätä tai käsitellä hallitsemattomasti;
7) jätteet on kerättävä ja pidettävä toisistaan erillään jätehuollon kaikissa vaiheissa siinä laajuudessa kuin se on terveydelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran tai haitan ehkäisemisen taikka jätehuollon asianmukaisen järjestämisen kannalta tarpeellista sekä teknisesti ja taloudellisesti mahdollista;
8) erilaatuisia ongelmajätteitä ei saa sekoittaa keskenään eikä muihin jätteisiin tai aineisiin paitsi, jos se on jätteiden hyödyntämisen tai käsittelyn kannalta välttämätöntä ja se voidaan tehdä aiheuttamatta terveydelle tai ympäristölle vaaraa tai haittaa;
9) milloin sekoittuminen on tapahtunut 8 kohdassa tarkoitetun yleiskiellon vastaisesti, on erottelu tehtävä, jos se on teknisesti ja taloudellisesti mahdollista ja tarpeen terveydelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran tai haitan ehkäisemiseksi;
10) jätteet on käsiteltävä jossakin lähimmistä asianmukaisista jätteen käsittelypaikoista; sekä
11) jätehuolto on pyrittävä suunnittelemaan, järjestämään ja rahoittamaan sekä jätehuollon hyväksymismenettelyjä soveltamaan siten, että maahan saadaan sopivasti erilaista käsittelyä edellyttäviä asianmukaisia jätteiden käsittelypaikkoja.
7 §
Jätteen keräyksen järjestäminen
Jätteen tuottajan on huolehdittava jätteen keräyksen järjestämisestä.
Kiinteistön haltijan on kuitenkin huolehdittava järjestettyyn jätteenkuljetukseen kuuluvan jätteen keräyksen järjestämisestä. Jätteen tuottajan on toimitettava tällainen jäte kiinteistön haltijan järjestämään keräyspaikkaan.
Toiminnan järjestäjän on puolestaan huolehdittava alueellaan tai reitillään syntyvän jätteen keräyksen järjestämisestä.
Kunta voi määrätä, mihin keräyspaikkaan jäte on toimitettava järjestettyä jätteenkuljetusta varten.
8 §
Jätteen kuljetuksen järjestäminen
Jätteen haltijan on huolehdittava jätteen kuljetuksen järjestämisestä.
9 §
Jätteen kuljettaminen
Jätteen kuljetuksen suorittajan on huolehdittava siitä, että jäte kuljetetaan asianmukaisella tavalla ja toimitetaan jätteen haltijan ilmoittamaan tai viranomaisen määräämään paikkaan. Jos jätettä ei oteta paikassa vastaan, on kuljetuksen suorittajan palautettava jäte sen haltijalle.
10 §
Järjestetty jätteenkuljetus
Kunnan on järjestettävä joko omana toimintanaan taikka muuta yhteisöä tai yksityistä yrittäjää käyttäen asumisessa syntyneen jätteen sekä ominaisuudeltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettavan valtion, kunnan ja seurakunnan sekä julkisoikeudellisen yhteisön ja yhdistyksen julkisessa hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyneen muun jätteen kuin ongelmajätteen kuljetus (kunnan järjestämä jätteenkuljetus). Sama koskee myös asuinkiinteistössä sijaitsevassa liikehuoneistossa syntynyttä muuta kuin ongelmajätettä, joka ominaisuudeltaan, koostumukseltaan ja määrältään vastaa asumisessa syntynyttä jätettä ja joka toimitetaan kiinteistön haltijan luvalla kiinteistöllä olevaan jätteen keräyspaikkaan. Asumisessa syntyvänä jätteenä pidetään kaikkea asumisessa syntyvää jätettä, kuten vakinaisessa ja vapaa-ajan asunnossa sekä maatilan asuinrakennuksessa syntyvää jätettä jätteen lajista, laadusta ja määrästä riippumatta, sako- ja umpikaivoliete mukaan luettuna. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin, mikä toiminta katsotaan edellä tarkoitetuksi julkiseksi toiminnaksi, jossa syntynyt jäte voidaan rinnastaa asumisessa syntyvään jätteeseen. Jätteen haltijan kanssa tehtävällä sopimuksella kunta voi ottaa järjestämäänsä jätteenkuljetukseen muunkin jätteen kuljetuksen. (13.4.2007/411)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu jätteenkuljetus voidaan järjestää kunnassa tai sen osassa kunnan päätöksellä ja tarkemmin määräämillä ehdoilla myös siten, että jätteen haltija sopii siitä kuljetuksen suorittajan kanssa (sopimusperusteinen jätteenkuljetus). Kunnan määräämät ehdot voivat koskea kuljetettavan jätteen lajia ja laatua, kuljetuksesta lajeittain perittävää kohtuullista ylintä hintaa samoin kuin aluetta, jolla kuljetuksen suorittajan on tarjottava kuljetuspalveluja.
Kunta voi päättää, ettei 1 tai 2 momentissa tarkoitettua jätteenkuljetusta (järjestetty jätteenkuljetus) järj- lex314
lähde finlex
Kunnan jätemaksu
Kunnalla on oikeus kantaa järjestämästään jätehuollosta ja siihen liittyvistä tehtävistä sille aiheutuvien kustannusten kattamiseksi jätemaksua. Jätemaksu voi muodostua yhdestä tai useasta maksusta.
Jätteen käsittelystä on kuitenkin kannettava jätemaksu, jolla katetaan ainakin 27 §:n 2 momentissa tarkoitetut kustannukset.
29 §
Kunnan jätemaksun määräämisperusteet
Jätemaksun määräämisen yleisinä perusteina ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina saadaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.
Jos jätteen määrää tai laatua ei voida vaikeudetta luotettavasti selvittää tai jos ympäristönsuojelun tai jätehuollon järjestämisen kannalta on tarpeellista, voidaan jätemaksun määräämisperusteina käyttää myös kiinteistön kerrosalaa, henkilöiden lukumäärää tai muuta vastaavaa perustetta.
30 §
Kunnan jätemaksun määrääminen
Jätemaksun määräämisen yksityiskohtaiset perusteet sisältävän taksan hyväksyy kunta. Taksa tulee hyväksyä siten, että jätemaksu vastaa tarjottua palvelutasoa ja kannustaa jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteen hyödyntämiseen. Jätemaksun määrää ja panee maksuun kunnan määräämä viranomainen. (4.6.2004/452)
Jos taksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä, voidaan maksu määrätä taksasta poiketen tai maksu jättää perimättä ottaen huomioon erityisesti jätteen määrä, järjestetyn jätehuollon palvelutaso ja 11 §:ssä tarkoitettu jätteen omatoiminen hyödyntäminen ja käsittely. (4.6.2004/452)
Yksittäistapauksessa maksun perusteet voidaan määrätä taksasta riippumatta.
Määrättäessä jätemaksu poikkeavalla tavalla tai määrättäessä siitä taksasta riippumatta on maksuperusteiden oltava tasapuolisia ja kohtuullisia.
31 §
Velvollisuus suorittaa kunnan jätemaksu
Jätteen haltija tai edellinen haltija, jonka jätteestä kunta huolehtii, on velvollinen suorittamaan jätemaksun.
Jos kunta järjestää jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn mutta ei sen kuljetusta, voidaan jätemaksu periä kuljetuksen suorittajalta.
32 §
Kunnan jätemaksusta tehtävä muistutus
Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa maksulipun saamisesta muistutus jätemaksun määräämisestä ja maksuunpanosta päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutuksen johdosta on tehtävä päätös ja maksuvelvolliselle lähetettävä uusi maksulippu.
33 §
Kunnan jätemaksun suorittaminen ja palauttaminen
Jätemaksu suoritetaan kunnalle. Kunta voi myös määrätä, että maksu suoritetaan sen lukuun toimivalle yhteisölle tai yrittäjälle.
Jätemaksu on suoritettava maksulipussa tai muistutuksen johdosta lähetetyssä uudessa maksulipussa ilmoitettuna aikana muutoksenhausta huolimatta. Jos maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava erääntymispäivästä vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. (3.3.1995/298)
Jos jätemaksu muutoksenhaun johdosta poistetaan tai sitä alennetaan, kunnan on suoritettava liikaa maksettu määrä takaisin sekä vuotuista korkoa maksupäivästä takaisinmaksupäivään saakka kulloinkin voimassa olevaa valtiovarainministeriön eräistä viitekoroista annetun lain (996/1998) nojalla vahvistamaa kolmen kuukauden markkinakoron vuosikeskiarvoa vastaavan korkokannan mukaan. (4.2.2000/91)
34 §
Kunnan jätemaksua koskevien säännösten jättäminen soveltamatta
Kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä ei sovelleta siltä osin kuin jätteen hyödyntäminen tai käsittely on annettu 13 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön tai yrittäjän hoidettavaksi.
35 § (4.2.2000/91)
Valtion osallistuminen jätehuoltotyöhön
Jos ympäristössä olevasta jätteestä tai muusta käytöstä poistetusta esineestä tai aineesta aiheutuu 19 §:ssä tai ympäristönsuojelulain 7 §:ssä tarkoitettu vaara, haitta tai muu seuraus ja tämän ehkäisemiseksi tai poistamiseksi tarpeellisesta työstä tai toimenpiteestä on aiheutunut tai voi aiheutua kunnan jätehuollolle kohtuuttomaksi katsottavat kustannukset, alueellinen ympäristökeskus voi, sovittuaan siitä tarvittaessa asianomaisen kunnan kanssa, jätehuoltotyönä valtion talousarvion rajoissa tehdä tai teettää työn tai toimenpiteen taikka osallistua muuten edellä tarkoitettuihin kustannuksiin.
6 LUKU
Viranomaiset
36 §
Valtakunnalliset viranomaiset (4.6.2004/452)
Ympäristöministeriö johtaa, ohjaa ja kehittää tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitettujen tehtävien hoitamista.
Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus valvoo jätteen kansainvälisiä siirtoja koskevien säännösten noudattamista ja vastaa tarvittavasta yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa. (29.6.2007/747)
Pirkanmaan ympäristökeskus valvoo valtakunnallis - luteita täitä
lex314 kirjoitti:
lähde finlex
Kunnan jätemaksu
Kunnalla on oikeus kantaa järjestämästään jätehuollosta ja siihen liittyvistä tehtävistä sille aiheutuvien kustannusten kattamiseksi jätemaksua. Jätemaksu voi muodostua yhdestä tai useasta maksusta.
Jätteen käsittelystä on kuitenkin kannettava jätemaksu, jolla katetaan ainakin 27 §:n 2 momentissa tarkoitetut kustannukset.
29 §
Kunnan jätemaksun määräämisperusteet
Jätemaksun määräämisen yleisinä perusteina ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina saadaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.
Jos jätteen määrää tai laatua ei voida vaikeudetta luotettavasti selvittää tai jos ympäristönsuojelun tai jätehuollon järjestämisen kannalta on tarpeellista, voidaan jätemaksun määräämisperusteina käyttää myös kiinteistön kerrosalaa, henkilöiden lukumäärää tai muuta vastaavaa perustetta.
30 §
Kunnan jätemaksun määrääminen
Jätemaksun määräämisen yksityiskohtaiset perusteet sisältävän taksan hyväksyy kunta. Taksa tulee hyväksyä siten, että jätemaksu vastaa tarjottua palvelutasoa ja kannustaa jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteen hyödyntämiseen. Jätemaksun määrää ja panee maksuun kunnan määräämä viranomainen. (4.6.2004/452)
Jos taksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä, voidaan maksu määrätä taksasta poiketen tai maksu jättää perimättä ottaen huomioon erityisesti jätteen määrä, järjestetyn jätehuollon palvelutaso ja 11 §:ssä tarkoitettu jätteen omatoiminen hyödyntäminen ja käsittely. (4.6.2004/452)
Yksittäistapauksessa maksun perusteet voidaan määrätä taksasta riippumatta.
Määrättäessä jätemaksu poikkeavalla tavalla tai määrättäessä siitä taksasta riippumatta on maksuperusteiden oltava tasapuolisia ja kohtuullisia.
31 §
Velvollisuus suorittaa kunnan jätemaksu
Jätteen haltija tai edellinen haltija, jonka jätteestä kunta huolehtii, on velvollinen suorittamaan jätemaksun.
Jos kunta järjestää jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn mutta ei sen kuljetusta, voidaan jätemaksu periä kuljetuksen suorittajalta.
32 §
Kunnan jätemaksusta tehtävä muistutus
Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa maksulipun saamisesta muistutus jätemaksun määräämisestä ja maksuunpanosta päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutuksen johdosta on tehtävä päätös ja maksuvelvolliselle lähetettävä uusi maksulippu.
33 §
Kunnan jätemaksun suorittaminen ja palauttaminen
Jätemaksu suoritetaan kunnalle. Kunta voi myös määrätä, että maksu suoritetaan sen lukuun toimivalle yhteisölle tai yrittäjälle.
Jätemaksu on suoritettava maksulipussa tai muistutuksen johdosta lähetetyssä uudessa maksulipussa ilmoitettuna aikana muutoksenhausta huolimatta. Jos maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava erääntymispäivästä vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. (3.3.1995/298)
Jos jätemaksu muutoksenhaun johdosta poistetaan tai sitä alennetaan, kunnan on suoritettava liikaa maksettu määrä takaisin sekä vuotuista korkoa maksupäivästä takaisinmaksupäivään saakka kulloinkin voimassa olevaa valtiovarainministeriön eräistä viitekoroista annetun lain (996/1998) nojalla vahvistamaa kolmen kuukauden markkinakoron vuosikeskiarvoa vastaavan korkokannan mukaan. (4.2.2000/91)
34 §
Kunnan jätemaksua koskevien säännösten jättäminen soveltamatta
Kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä ei sovelleta siltä osin kuin jätteen hyödyntäminen tai käsittely on annettu 13 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön tai yrittäjän hoidettavaksi.
35 § (4.2.2000/91)
Valtion osallistuminen jätehuoltotyöhön
Jos ympäristössä olevasta jätteestä tai muusta käytöstä poistetusta esineestä tai aineesta aiheutuu 19 §:ssä tai ympäristönsuojelulain 7 §:ssä tarkoitettu vaara, haitta tai muu seuraus ja tämän ehkäisemiseksi tai poistamiseksi tarpeellisesta työstä tai toimenpiteestä on aiheutunut tai voi aiheutua kunnan jätehuollolle kohtuuttomaksi katsottavat kustannukset, alueellinen ympäristökeskus voi, sovittuaan siitä tarvittaessa asianomaisen kunnan kanssa, jätehuoltotyönä valtion talousarvion rajoissa tehdä tai teettää työn tai toimenpiteen taikka osallistua muuten edellä tarkoitettuihin kustannuksiin.
6 LUKU
Viranomaiset
36 §
Valtakunnalliset viranomaiset (4.6.2004/452)
Ympäristöministeriö johtaa, ohjaa ja kehittää tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitettujen tehtävien hoitamista.
Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus valvoo jätteen kansainvälisiä siirtoja koskevien säännösten noudattamista ja vastaa tarvittavasta yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa. (29.6.2007/747)
Pirkanmaan ympäristökeskus valvoo valtakunnallisen todellakan ymmärrä näitä valituksia jätekukon toiminnasta,minulla ei ole mitään valittamista,hyvin on pelannut,kerrankin jotain tolkkua jäteasioissa joka on vuosia ollut retuperällä lieksassa,miten voi olla niin vaikeeta jollekin hyväksyä uusi käytäntö ja uusi palvelun tuottaja/ toimija...hukkukaa paskaanne jos ette halua jätehuoltoa,voitte laulaa irwinin sävelmää RYYSYRANTAA
- tätä on jo kuultu
lex314 kirjoitti:
lähde finlex
Kunnan jätemaksu
Kunnalla on oikeus kantaa järjestämästään jätehuollosta ja siihen liittyvistä tehtävistä sille aiheutuvien kustannusten kattamiseksi jätemaksua. Jätemaksu voi muodostua yhdestä tai useasta maksusta.
Jätteen käsittelystä on kuitenkin kannettava jätemaksu, jolla katetaan ainakin 27 §:n 2 momentissa tarkoitetut kustannukset.
29 §
Kunnan jätemaksun määräämisperusteet
Jätemaksun määräämisen yleisinä perusteina ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina saadaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.
Jos jätteen määrää tai laatua ei voida vaikeudetta luotettavasti selvittää tai jos ympäristönsuojelun tai jätehuollon järjestämisen kannalta on tarpeellista, voidaan jätemaksun määräämisperusteina käyttää myös kiinteistön kerrosalaa, henkilöiden lukumäärää tai muuta vastaavaa perustetta.
30 §
Kunnan jätemaksun määrääminen
Jätemaksun määräämisen yksityiskohtaiset perusteet sisältävän taksan hyväksyy kunta. Taksa tulee hyväksyä siten, että jätemaksu vastaa tarjottua palvelutasoa ja kannustaa jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteen hyödyntämiseen. Jätemaksun määrää ja panee maksuun kunnan määräämä viranomainen. (4.6.2004/452)
Jos taksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä, voidaan maksu määrätä taksasta poiketen tai maksu jättää perimättä ottaen huomioon erityisesti jätteen määrä, järjestetyn jätehuollon palvelutaso ja 11 §:ssä tarkoitettu jätteen omatoiminen hyödyntäminen ja käsittely. (4.6.2004/452)
Yksittäistapauksessa maksun perusteet voidaan määrätä taksasta riippumatta.
Määrättäessä jätemaksu poikkeavalla tavalla tai määrättäessä siitä taksasta riippumatta on maksuperusteiden oltava tasapuolisia ja kohtuullisia.
31 §
Velvollisuus suorittaa kunnan jätemaksu
Jätteen haltija tai edellinen haltija, jonka jätteestä kunta huolehtii, on velvollinen suorittamaan jätemaksun.
Jos kunta järjestää jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn mutta ei sen kuljetusta, voidaan jätemaksu periä kuljetuksen suorittajalta.
32 §
Kunnan jätemaksusta tehtävä muistutus
Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa maksulipun saamisesta muistutus jätemaksun määräämisestä ja maksuunpanosta päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutuksen johdosta on tehtävä päätös ja maksuvelvolliselle lähetettävä uusi maksulippu.
33 §
Kunnan jätemaksun suorittaminen ja palauttaminen
Jätemaksu suoritetaan kunnalle. Kunta voi myös määrätä, että maksu suoritetaan sen lukuun toimivalle yhteisölle tai yrittäjälle.
Jätemaksu on suoritettava maksulipussa tai muistutuksen johdosta lähetetyssä uudessa maksulipussa ilmoitettuna aikana muutoksenhausta huolimatta. Jos maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava erääntymispäivästä vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. (3.3.1995/298)
Jos jätemaksu muutoksenhaun johdosta poistetaan tai sitä alennetaan, kunnan on suoritettava liikaa maksettu määrä takaisin sekä vuotuista korkoa maksupäivästä takaisinmaksupäivään saakka kulloinkin voimassa olevaa valtiovarainministeriön eräistä viitekoroista annetun lain (996/1998) nojalla vahvistamaa kolmen kuukauden markkinakoron vuosikeskiarvoa vastaavan korkokannan mukaan. (4.2.2000/91)
34 §
Kunnan jätemaksua koskevien säännösten jättäminen soveltamatta
Kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä ei sovelleta siltä osin kuin jätteen hyödyntäminen tai käsittely on annettu 13 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön tai yrittäjän hoidettavaksi.
35 § (4.2.2000/91)
Valtion osallistuminen jätehuoltotyöhön
Jos ympäristössä olevasta jätteestä tai muusta käytöstä poistetusta esineestä tai aineesta aiheutuu 19 §:ssä tai ympäristönsuojelulain 7 §:ssä tarkoitettu vaara, haitta tai muu seuraus ja tämän ehkäisemiseksi tai poistamiseksi tarpeellisesta työstä tai toimenpiteestä on aiheutunut tai voi aiheutua kunnan jätehuollolle kohtuuttomaksi katsottavat kustannukset, alueellinen ympäristökeskus voi, sovittuaan siitä tarvittaessa asianomaisen kunnan kanssa, jätehuoltotyönä valtion talousarvion rajoissa tehdä tai teettää työn tai toimenpiteen taikka osallistua muuten edellä tarkoitettuihin kustannuksiin.
6 LUKU
Viranomaiset
36 §
Valtakunnalliset viranomaiset (4.6.2004/452)
Ympäristöministeriö johtaa, ohjaa ja kehittää tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitettujen tehtävien hoitamista.
Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus valvoo jätteen kansainvälisiä siirtoja koskevien säännösten noudattamista ja vastaa tarvittavasta yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa. (29.6.2007/747)
Pirkanmaan ympäristökeskus valvoo valtakunnallisOn oikeus ja on toimivaltaa ja on sitä ja sun tätä. Kyllä tämä tiedetään, nimittäin tämä jätelaki. Kyllä Sauli Hyttinen toimii lain puitteissa, mutta tapa on väärä. Tekninen virasto lukee lakia niin, että mitä kaikkea lain puitteissa voitaisiinkaan sälyttää kuntalaisten maksettavaksi vaikkei palvelu edes toimi! Lakia voi lukea myös toisin: Millaisia mahdollisuuksia se antaa kuntalaisten palvelemiseksi! Näin ei Lieksassa tehdä. Lisäksi yksityiselle yritykselle palvelun antaminen ja sille ihan ihkaoman lautakunnan järjesteleminen on Sauli Hyttisen myöskin junailemia juttuja!
Tänne elä tuo enää näitä Finlexistä kopioituja lakeja, niitä on saatu lukea Lieksan Lehdestä sinun vastineissasi jo tarpeeksi. - perintömökissä
tätä on jo kuultu kirjoitti:
On oikeus ja on toimivaltaa ja on sitä ja sun tätä. Kyllä tämä tiedetään, nimittäin tämä jätelaki. Kyllä Sauli Hyttinen toimii lain puitteissa, mutta tapa on väärä. Tekninen virasto lukee lakia niin, että mitä kaikkea lain puitteissa voitaisiinkaan sälyttää kuntalaisten maksettavaksi vaikkei palvelu edes toimi! Lakia voi lukea myös toisin: Millaisia mahdollisuuksia se antaa kuntalaisten palvelemiseksi! Näin ei Lieksassa tehdä. Lisäksi yksityiselle yritykselle palvelun antaminen ja sille ihan ihkaoman lautakunnan järjesteleminen on Sauli Hyttisen myöskin junailemia juttuja!
Tänne elä tuo enää näitä Finlexistä kopioituja lakeja, niitä on saatu lukea Lieksan Lehdestä sinun vastineissasi jo tarpeeksi.kerran kesässä. Jätemaksulla vuokraisin mökin 2-3 päiväksi muualta, minkä ajan siellä vietämme asuntovaunussa.
Pitäisikö jäteastian olla mökkini läheisyydessä?
Pitääkö mökki purkaa, että vältyn jätemaksulta. Mökki on vaatimaton tönö. - kysyvä ei tieltä eksy
perintömökissä kirjoitti:
kerran kesässä. Jätemaksulla vuokraisin mökin 2-3 päiväksi muualta, minkä ajan siellä vietämme asuntovaunussa.
Pitäisikö jäteastian olla mökkini läheisyydessä?
Pitääkö mökki purkaa, että vältyn jätemaksulta. Mökki on vaatimaton tönö.Asia kannattaa tarkistaa päällikkö Hyttiseltä, joka lukee mielellään lakia lakia lieksalaisille puupäille. Kyllä tälläkin virkamiehellä pitäisi olla nöyryyttä palvellla asiallisesti kuntalaisia. Nyt on kaikki poikkeusmenettelyt haettava kyseiseltä virkamieheltä. Hän on kyllästynyt niistä päättämään ja haluaa keskittää asian yhteiseen jäteorgaaniin. Sillä lailla. Ja päättäjät alistuvat.
- joku oikeus
tätä on jo kuultu kirjoitti:
On oikeus ja on toimivaltaa ja on sitä ja sun tätä. Kyllä tämä tiedetään, nimittäin tämä jätelaki. Kyllä Sauli Hyttinen toimii lain puitteissa, mutta tapa on väärä. Tekninen virasto lukee lakia niin, että mitä kaikkea lain puitteissa voitaisiinkaan sälyttää kuntalaisten maksettavaksi vaikkei palvelu edes toimi! Lakia voi lukea myös toisin: Millaisia mahdollisuuksia se antaa kuntalaisten palvelemiseksi! Näin ei Lieksassa tehdä. Lisäksi yksityiselle yritykselle palvelun antaminen ja sille ihan ihkaoman lautakunnan järjesteleminen on Sauli Hyttisen myöskin junailemia juttuja!
Tänne elä tuo enää näitä Finlexistä kopioituja lakeja, niitä on saatu lukea Lieksan Lehdestä sinun vastineissasi jo tarpeeksi.Pistä jo pillit pussiin lakien kopioija. Lakihan on niin kuin se luetaan.
- lex1234
joku oikeus kirjoitti:
Pistä jo pillit pussiin lakien kopioija. Lakihan on niin kuin se luetaan.
Koskeehan ne varmaan myös kunnan viranomaisia. Ainakin muualla Suomea.
- 313
lex1234 kirjoitti:
Koskeehan ne varmaan myös kunnan viranomaisia. Ainakin muualla Suomea.
JäteYhtiöstä on Lieksassa tehtykin viranomainen. Muualla onkin toisin.
- kaikkea no
313 kirjoitti:
JäteYhtiöstä on Lieksassa tehtykin viranomainen. Muualla onkin toisin.
On erikoista viranomaismeininkiä. Hoivapuolen ent. yrittäjänä muistelen, että kotipalvelulta oli kielletty kaikenlainen yhteistyö yritysten kanssa. Nyt eräät virkamiehet ovat valmistelleet Kukon virkaa tekeväksi ja päättäjät siunaavat kaiken. Sus siunaus.
- on sitä kaikkea
kaikkea no kirjoitti:
On erikoista viranomaismeininkiä. Hoivapuolen ent. yrittäjänä muistelen, että kotipalvelulta oli kielletty kaikenlainen yhteistyö yritysten kanssa. Nyt eräät virkamiehet ovat valmistelleet Kukon virkaa tekeväksi ja päättäjät siunaavat kaiken. Sus siunaus.
Kukahan se on tehtävä määräyksen tuohon valmisteluun antanut. Eihän tuo valmistelukaan ilmaista ole. Verorahoilla pelataan yhtiön piikkiin etuja.
- minnäi
kaikkea no kirjoitti:
On erikoista viranomaismeininkiä. Hoivapuolen ent. yrittäjänä muistelen, että kotipalvelulta oli kielletty kaikenlainen yhteistyö yritysten kanssa. Nyt eräät virkamiehet ovat valmistelleet Kukon virkaa tekeväksi ja päättäjät siunaavat kaiken. Sus siunaus.
Näin on, Eräät keskeiset kntapolitiikot ovat paheksuneet kaikenlaisen yhteistyön tekemistä yksityispuolen kanssa. Näyttöä on. Nyt demarit ja Kepu huseeraavat Kukon kanssa minkä ehtivät. Varmaan kohta palkkaavat konsultinkin.
- kaiholla
minnäi kirjoitti:
Näin on, Eräät keskeiset kntapolitiikot ovat paheksuneet kaikenlaisen yhteistyön tekemistä yksityispuolen kanssa. Näyttöä on. Nyt demarit ja Kepu huseeraavat Kukon kanssa minkä ehtivät. Varmaan kohta palkkaavat konsultinkin.
muistellen: Ei ollut Jätekukkoa eikä Lehikoisen Jätehuoltoa...Pihan perällä on roskatunkiot ja Riihivaaralla poltttiin renkaita..Savut oli mahtavan mustat..Jätehuolto toimi malikkaasti ilman Kukkoja...........
- niin minnäi
minnäi kirjoitti:
Näin on, Eräät keskeiset kntapolitiikot ovat paheksuneet kaikenlaisen yhteistyön tekemistä yksityispuolen kanssa. Näyttöä on. Nyt demarit ja Kepu huseeraavat Kukon kanssa minkä ehtivät. Varmaan kohta palkkaavat konsultinkin.
Noista tehyistä esityksistä jotka lautakunnat on innoissaan hyväksyneet sen kummemmin lukematta voisi päätellä että iso joukko kukon konsultteja on jo lieksassa. Siitä en sano mittään saavatko ne palkkaa kukolta.
- minnäi
niin minnäi kirjoitti:
Noista tehyistä esityksistä jotka lautakunnat on innoissaan hyväksyneet sen kummemmin lukematta voisi päätellä että iso joukko kukon konsultteja on jo lieksassa. Siitä en sano mittään saavatko ne palkkaa kukolta.
Kyllähän tuosta päätellen vois jotakin päätelläki. Mikähän kumman vamma se oli yleensä perustaa tommonen kansalaisten kuppausyhtiö.
- niiminnäi
minnäi kirjoitti:
Kyllähän tuosta päätellen vois jotakin päätelläki. Mikähän kumman vamma se oli yleensä perustaa tommonen kansalaisten kuppausyhtiö.
Täällä näköjään onnistuu vaikka mimmonen toiminta.
- valituksen tehä
niiminnäi kirjoitti:
Täällä näköjään onnistuu vaikka mimmonen toiminta.
Mikäli tähän kuntaan saatasi tervepäinen valtuusto. Joka ei olisi imuttamassa kukon palleja joka viikko. Tahi edes olisi yksi täyspää joka valvosi kunnan etua niinku ennen vaaleja uhosivat.
- Anonyymi
lex314 kirjoitti:
lähde finlex
Kunnan jätemaksu
Kunnalla on oikeus kantaa järjestämästään jätehuollosta ja siihen liittyvistä tehtävistä sille aiheutuvien kustannusten kattamiseksi jätemaksua. Jätemaksu voi muodostua yhdestä tai useasta maksusta.
Jätteen käsittelystä on kuitenkin kannettava jätemaksu, jolla katetaan ainakin 27 §:n 2 momentissa tarkoitetut kustannukset.
29 §
Kunnan jätemaksun määräämisperusteet
Jätemaksun määräämisen yleisinä perusteina ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina saadaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.
Jos jätteen määrää tai laatua ei voida vaikeudetta luotettavasti selvittää tai jos ympäristönsuojelun tai jätehuollon järjestämisen kannalta on tarpeellista, voidaan jätemaksun määräämisperusteina käyttää myös kiinteistön kerrosalaa, henkilöiden lukumäärää tai muuta vastaavaa perustetta.
30 §
Kunnan jätemaksun määrääminen
Jätemaksun määräämisen yksityiskohtaiset perusteet sisältävän taksan hyväksyy kunta. Taksa tulee hyväksyä siten, että jätemaksu vastaa tarjottua palvelutasoa ja kannustaa jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteen hyödyntämiseen. Jätemaksun määrää ja panee maksuun kunnan määräämä viranomainen. (4.6.2004/452)
Jos taksan mukaista jätemaksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä, voidaan maksu määrätä taksasta poiketen tai maksu jättää perimättä ottaen huomioon erityisesti jätteen määrä, järjestetyn jätehuollon palvelutaso ja 11 §:ssä tarkoitettu jätteen omatoiminen hyödyntäminen ja käsittely. (4.6.2004/452)
Yksittäistapauksessa maksun perusteet voidaan määrätä taksasta riippumatta.
Määrättäessä jätemaksu poikkeavalla tavalla tai määrättäessä siitä taksasta riippumatta on maksuperusteiden oltava tasapuolisia ja kohtuullisia.
31 §
Velvollisuus suorittaa kunnan jätemaksu
Jätteen haltija tai edellinen haltija, jonka jätteestä kunta huolehtii, on velvollinen suorittamaan jätemaksun.
Jos kunta järjestää jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn mutta ei sen kuljetusta, voidaan jätemaksu periä kuljetuksen suorittajalta.
32 §
Kunnan jätemaksusta tehtävä muistutus
Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa maksulipun saamisesta muistutus jätemaksun määräämisestä ja maksuunpanosta päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutuksen johdosta on tehtävä päätös ja maksuvelvolliselle lähetettävä uusi maksulippu.
33 §
Kunnan jätemaksun suorittaminen ja palauttaminen
Jätemaksu suoritetaan kunnalle. Kunta voi myös määrätä, että maksu suoritetaan sen lukuun toimivalle yhteisölle tai yrittäjälle.
Jätemaksu on suoritettava maksulipussa tai muistutuksen johdosta lähetetyssä uudessa maksulipussa ilmoitettuna aikana muutoksenhausta huolimatta. Jos maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava erääntymispäivästä vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. (3.3.1995/298)
Jos jätemaksu muutoksenhaun johdosta poistetaan tai sitä alennetaan, kunnan on suoritettava liikaa maksettu määrä takaisin sekä vuotuista korkoa maksupäivästä takaisinmaksupäivään saakka kulloinkin voimassa olevaa valtiovarainministeriön eräistä viitekoroista annetun lain (996/1998) nojalla vahvistamaa kolmen kuukauden markkinakoron vuosikeskiarvoa vastaavan korkokannan mukaan. (4.2.2000/91)
34 §
Kunnan jätemaksua koskevien säännösten jättäminen soveltamatta
Kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä ei sovelleta siltä osin kuin jätteen hyödyntäminen tai käsittely on annettu 13 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön tai yrittäjän hoidettavaksi.
35 § (4.2.2000/91)
Valtion osallistuminen jätehuoltotyöhön
Jos ympäristössä olevasta jätteestä tai muusta käytöstä poistetusta esineestä tai aineesta aiheutuu 19 §:ssä tai ympäristönsuojelulain 7 §:ssä tarkoitettu vaara, haitta tai muu seuraus ja tämän ehkäisemiseksi tai poistamiseksi tarpeellisesta työstä tai toimenpiteestä on aiheutunut tai voi aiheutua kunnan jätehuollolle kohtuuttomaksi katsottavat kustannukset, alueellinen ympäristökeskus voi, sovittuaan siitä tarvittaessa asianomaisen kunnan kanssa, jätehuoltotyönä valtion talousarvion rajoissa tehdä tai teettää työn tai toimenpiteen taikka osallistua muuten edellä tarkoitettuihin kustannuksiin.
6 LUKU
Viranomaiset
36 §
Valtakunnalliset viranomaiset (4.6.2004/452)
Ympäristöministeriö johtaa, ohjaa ja kehittää tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitettujen tehtävien hoitamista.
Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus valvoo jätteen kansainvälisiä siirtoja koskevien säännösten noudattamista ja vastaa tarvittavasta yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa. (29.6.2007/747)
Pirkanmaan ympäristökeskus valvoo valtakunnallisLiekan kaupungin järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti vaikka ei ole tyhjennettävää.
- Anonyymi
luteita täitä kirjoitti:
en todellakan ymmärrä näitä valituksia jätekukon toiminnasta,minulla ei ole mitään valittamista,hyvin on pelannut,kerrankin jotain tolkkua jäteasioissa joka on vuosia ollut retuperällä lieksassa,miten voi olla niin vaikeeta jollekin hyväksyä uusi käytäntö ja uusi palvelun tuottaja/ toimija...hukkukaa paskaanne jos ette halua jätehuoltoa,voitte laulaa irwinin sävelmää RYYSYRANTAA
Jos lajitellasn ja itse viedäön keräyspisteeseen niin pitäsi olla vapautus roskakeräyksestä osoitteestani. Liekan kaupungin järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti vaikka ei ole tyhjennettävää. Heh hee
- Anonyymi
joku oikeus kirjoitti:
Pistä jo pillit pussiin lakien kopioija. Lakihan on niin kuin se luetaan.
Okkei. Liekan kaupungin järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti vaikka ei ole tyhjennettävää. Jihhuu
- Anonyymi
Ylempänä lukee "jätettä ei saa hylätä tai käsitellä huolimattomasti..."
Ihmistä saa. Miksi, kun ei kerran edes jätettä saa??
- K.O.O. Mikko
Laita kirjallinen kysely ao. virkamiehella asiasta. Vaadi vastine perusteluineen. Jos et oo tyytyväinen saamaasi palautteeseen tee oikasu. Sillä se selviää.
- mutta mutta
Kyllä yksi virkamies aina kuntalaisen maanrakoon nuijii. Ympäripyöreätä lakitekstiä ja normeja tulee, että lukiessa silmät kieroon menee. Loppupelissä vedotaan lautakunnan ja valtuuston tahtoon. Niin että revi sitten siitä. Olen kuullut näitä tarinoita yrityksistä useitakin.
- idddddiako
mutta mutta kirjoitti:
Kyllä yksi virkamies aina kuntalaisen maanrakoon nuijii. Ympäripyöreätä lakitekstiä ja normeja tulee, että lukiessa silmät kieroon menee. Loppupelissä vedotaan lautakunnan ja valtuuston tahtoon. Niin että revi sitten siitä. Olen kuullut näitä tarinoita yrityksistä useitakin.
Mtta mtta laaaaatahan kysely sile viramehele ekaksi.
- nopogrovoup
idddddiako kirjoitti:
Mtta mtta laaaaatahan kysely sile viramehele ekaksi.
Tuli varmaan viron puolelta tuo esitys.
- vastineeksi
nopogrovoup kirjoitti:
Tuli varmaan viron puolelta tuo esitys.
Se on aivan sama kysyä vaikka lyhtypylväältä. Sivukylillä maksetaan myös siitä, kun jäteauto ei pihaan pääse. Tällöin on jäteastian tyhjennys estynyt maksu. Joka jätekukon pierasusta on hinta, vaikkei se asiakaspalveluun ja jäteastian tyhjennykseen edes liittyisi.
- konnako
vastineeksi kirjoitti:
Se on aivan sama kysyä vaikka lyhtypylväältä. Sivukylillä maksetaan myös siitä, kun jäteauto ei pihaan pääse. Tällöin on jäteastian tyhjennys estynyt maksu. Joka jätekukon pierasusta on hinta, vaikkei se asiakaspalveluun ja jäteastian tyhjennykseen edes liittyisi.
Varmaankin tuossa jäteasiassa on lainlaatijana JäteKukko. Sheriffinä paikallinen virkamies ja oikeutta jakaa asiassa valtuusto. Konnajoukkona on ne asukkaat, jotka asuvat taajaman ulkopuolella. Luulempa että kunhan aikaa menee oikeuden jakaja huomaa tekemänsä virheen ja palauttaa konnajoukon maineen.
- sortin terveiset
konnako kirjoitti:
Varmaankin tuossa jäteasiassa on lainlaatijana JäteKukko. Sheriffinä paikallinen virkamies ja oikeutta jakaa asiassa valtuusto. Konnajoukkona on ne asukkaat, jotka asuvat taajaman ulkopuolella. Luulempa että kunhan aikaa menee oikeuden jakaja huomaa tekemänsä virheen ja palauttaa konnajoukon maineen.
Tässä asiassa kiitos päättäjille. minun jätemaksut ovat laskeneet. Haja-asutusalueen asukkaat kärsiköön. Miksi olette sinne muuttaneet? Myykää mökkinne ja muuttakaa keskustaan. Kepukin ajaa tätä linjaa. Näin olen heidän puheestaan ymmärtänyt. Maaseutu tyhjäksi!!
- tortut terveisenä
sortin terveiset kirjoitti:
Tässä asiassa kiitos päättäjille. minun jätemaksut ovat laskeneet. Haja-asutusalueen asukkaat kärsiköön. Miksi olette sinne muuttaneet? Myykää mökkinne ja muuttakaa keskustaan. Kepukin ajaa tätä linjaa. Näin olen heidän puheestaan ymmärtänyt. Maaseutu tyhjäksi!!
Varsinainen yksiniittinen pöläjä mielipitteesä kanssa..
- Anonyymi
Kaupungin järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti.
- Anonyymi
Helpompaa kun ei tarvii kierrättää 2023, jippii.
Liekan kaupungin järkeviä sopimuksia, enben oli 3kk välein tyhjennys nyt pakotetusti 2kk vaikka ei roskikseen mitään kerry. Perusteluna että vakituinen asunto. Kaikki kierrätetty citymarket parkkipaikan keräyspisteeseen. No jatkossa pistetään kaikki tuohon roskikseen, kierrättäkööt sieltä itse kun maksua peritään useamnin pakotetusti vaikka ei ole tyhjennettävää. Yes yes....- Anonyymi
Komposti ja tyhjennysväli 2kk, Citymarketin keräyspisteellä ei ole kompostijätteen keräystä.
Lue jätekukon sivuilta info. Sieltä löydät hyvät ohjeet.
- Anonyymi
Kompostoreita tontilla riittää.
- Anonyymi
Lehikoisen hoidossa kun oli jötehomma, niin oli kmpostijätteellekkin oma laatikko roskapöntössä ja jäteastian pesukin oli joka syksy ennen pakkasia. Jätekukolla ei ole kumpaakaan ja ainut mikä toimii on laskutus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehikoisen hoidossa kun oli jötehomma, niin oli kmpostijätteellekkin oma laatikko roskapöntössä ja jäteastian pesukin oli joka syksy ennen pakkasia. Jätekukolla ei ole kumpaakaan ja ainut mikä toimii on laskutus.
Lehikoisen autot tyhjentää nykyisin kiinteistöjen jäteastiat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehikoisen autot tyhjentää nykyisin kiinteistöjen jäteastiat.
Lehikoisen jätepalvelut ovat toimineet moitteettomasti. Kiitos kaikille kuskeille.
- Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehikoisen jätepalvelut ovat toimineet moitteettomasti. Kiitos kaikille kuskeille.
Lehikoisen jäteautonkuljettajat tekevät työn ja ovat kiitoksen ansainneet. 💐
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lehikoisen jäteautonkuljettajat tekevät työn ja ovat kiitoksen ansainneet. 💐
Kävin syksyllä Timitran jäteasemalla ja siellä oli autonrenkaita ja siinä kyltti 30e? Tarkoittaako se että on maksettava 30 euroa renkaalta jos vie sinne käytöstä poistamansa renkaat? Aika ihmeellistä jos noin on, vaikka periaatteessa kyse on ongelmajätteestä?
Pitäneekö sitten maksaa muistakin ongelmajätteistä? Eikös Lehikoinen ota ilman ainakin romurautaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin syksyllä Timitran jäteasemalla ja siellä oli autonrenkaita ja siinä kyltti 30e? Tarkoittaako se että on maksettava 30 euroa renkaalta jos vie sinne käytöstä poistamansa renkaat? Aika ihmeellistä jos noin on, vaikka periaatteessa kyse on ongelmajätteestä?
Pitäneekö sitten maksaa muistakin ongelmajätteistä? Eikös Lehikoinen ota ilman ainakin romurautaa?Timitran jäteasemasta voi tiedustella Lieksan kaupungilta tai Jätekukolta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Timitran jäteasemasta voi tiedustella Lieksan kaupungilta tai Jätekukolta.
Kuopiossa renkaat otetaan maksutta vastaan sanotaan Jätekukon sivulla ja Lieksan Jätekukon sivulla ei ola mitään hinnastoa renkaille. Mahtaa olla sama muiluttaa pari rengasta palasina muitten roskien mukana, saavatpahan lämpöenergiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuopiossa renkaat otetaan maksutta vastaan sanotaan Jätekukon sivulla ja Lieksan Jätekukon sivulla ei ola mitään hinnastoa renkaille. Mahtaa olla sama muiluttaa pari rengasta palasina muitten roskien mukana, saavatpahan lämpöenergiaa.
Kuka rahastaa Lieksassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593