Ihan alkuun sanon, että aikomuksenani on mennä ihan sukututkimuskurssillekin ja paneutua asiaan ihan kunnolla, jahka pieniltä lapsiltani ehdin.. eli siis joskus hamassa tulevaisuudessa. Vaan näin alkuun yritän netin kautta löytää sen, mitä löydettävissä on omista sukujuuristani. Ja näitä asioita olen siis miettinyt:
Kansallisarkiston Digiarkistosta löytyy asutuksen yleisluetteloita. Miten/kuka nämä luettelot on tehty? Mitä tarkoitusta varten? Keitä kaikkia näihin kirjoihin on merkitty ja millä perusteella?
Mitä taas ovat SSHY:n sivuilla olevat digitoidut kirkonkirjat? Samat asiat mietityttävät näiden kohdalla.
Kummastakin olen löytänyt digitoituja kirjoja, joista saattaisin sukuani löytää, mutta pitäisi vaan oppia lukemaan niitä. Joten vinkatkaa minulle hyvä linkkivinkki edellisiin kirjoihin liittyen, joka minulle asiaa selventäisi :)
Hiski ja mormonien Family Search ovat jo minulle tuttuja, mutta mahtaako netistä löytyä vielä jotain, josta minulle voisi olla hyötyä alkutaipaleellani, kun aktuelleja kirkonkirjoja en pääse paikan päälle kovinkaan helposti tutkimaan?
Kiitos kovasti, jos noviisia jaksatte jelpata ekoilla sukututkimusaskeleilla :)
Kirkonkirjat, henkikirjat.. jne
5
5694
Vastaukset
- sukututkija
Kun sanoit että HisKi on sinulle tuttu, niin SSHY:n sivuilla on samoja tietoja, mutta ne on luettavista alkuperäisistä kirkonkirjoista kuvatuista tiedoista. Näin vältyt HisKin virheiltä. SSHY:n sivuilla on lisäksi kuvattuna rippikirjat, jotka mahdollistavat oikean sukututkimuksen, kun sen sijaan pelkän HisKin avulla ei voi tehdä oikeaa sukututkimusta. Ja tässä vaiheessa kun et tiedä sukututkimuksesta mitään, voit jättää sivuun Kansallisarkiston Digitaaliarkiston.
- ja opiskele
Yleensä sukututkimus aloitetaan juuri niistä kirkonkirjoista, joihin digitoiminen ei ole tuonut mitään muuta lisää kuin sen, että ovat nyt netin kautta helpommin saatavilla. Kaikki paikkakunnat edelleenkään siis eivät ole. Alkuperäisiä kirkonkirjoja pitivät kirkonmiehet, seutukunnan papit. Niihin kirjattiin kasteita, vihkimisiä ja hautauksia (historiakirjat) ja yleensä taloittain asukkaita ja näiden mm. uskonnollista osaamista (rippikirjat). Alkuperäisissä kirkonkirjoissa on joskus virheitä, joita papit tekivät pääasiassa huolimattomuuksissaan. Lisäksi, mitä pidemmälle historiassa edetään, sen vaikeammaksi muuttuvat käsialat, joten lukeminen jo sinänsä on vaikeaa, mutta alkutaipaleella eli edettäessä kohti 1800-luvun alkua se ei yleensä tule ongelmaksi.
Kaikista jo löytämistäsi nettilähteistä voi jossain vaiheessa olla hyötyä, mutta koska et tarkentanut paikkakuntia, joista olisit tässä vaiheessa kiinnostunut, ei oikein pysty sanomaan, kuinka paljon tässä alussa. Kuten sinulle jo sanottiin, hiskin perusteella ei vielä voi tehdä sukututkimusta, hiski on puhtaaksikirjoitettuja historiakirjoja. Jos ei lue alkuperäisiä historiakirjoja ja rippikirjoja, mahdollisuus mennä metsään on merkittävä, jopa kokeneellakin tutkijalla, aloittelijalla on lähinnä onnenkantamoinen, jos ei mene metsään.
Tärkeimmät sukututkimuksen ensiaskeleet ovat kyllä ne opiskelun saralla tehtävät, joten niihin panostaisin sinuna sen ajan, mikä muulta elämältä käytettävissä on eikä niinkään hiskiarvailuihin. Jos todellakaan et ehdi kurssille, joka mielestäni on paras tapa, koska siellä joku voi vastata juuri sinun kysymyksiisi, niin poikkeapa lähikirjastoosi. Isommissa on kattava valikoima sukututkimusoppaita ja myös valmiita sukututkimuksia (joissa yleensä aina on myös virheitä, koska me ihmiset teemme niitä). Niihin tulee pikkuhiljaa "vainu", mitä kannattaisi oman tutkimuksen osalta selata. Pienemmissä kirjastoissa on vain perusoppaita, eivätkä nekään välttämättä uusimpia, mutta kirjastoissa on kaukolainausmahdollisuus eli saat materiaalia pikkurahalla lainaan muilta paikkakunnilta, jos omaltasi ei mitään pätevää löydy. Historian kuluessa asiat tehtiin kuitenkin monissa kohdin niin eri tavalla kuin me nykyihmiset olemme tottuneet ajattelemaan, että opinnot tässä alkuvaiheessa auttavat kääntämään ajattelun "historiaksi" ja säästävät monelta yksinyrittäjän kompuroinnilta. - SAY....
tuolta löydät tietoa SAY:stä eli Suomen asutuksen yleisluettelosta
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/SAY/
Esittely kertoo enemmän sisällöstä ja laatijasta - hämäläinen
Hei!
Kiitos teille vastauksista! Selvensi minulle paljon ja asutuksen yleisluettelon linkkivinkki oli erinomainen myös.
Tällä hetkellä minun ei ole mahdollista lähteä sukututkimuskursseille, vaikka kuinka haluaisin. Sen aika on sitten ehkä parin vuoden päästä. Mutta kirjastosta voisin "itseopiskelumateriaalia" hakea. Jos joku osaisi jonkun erinomaisen kirjan vinkata, niin kiitollinen olisin :)
Tiedän, että Hiski ei ole luotettava lähde, mutta lähinnä olen sieltä kartoittanut "mahdollista sukuani". Erään sukuhaaran "vanhin" tiedossa oleva sukulainen löytyy mahdollisesti Hiskin kautta, ainakin täsmälleen saman niminen, samana päivänä syntynyt ja samaan taloon. Tämä suku on perimätiedon mukaan asunut iät ja ajat samassa talossa ja ainakin samalla seudulla, joten teoriassa tuon suvun tutkiminen vaikka kuinka pitkälle on mahdollista. Tiedot minulla on aikomus tarkistaa alkuperäisistä lähteistä, jahka siihen mahdollisuus tulee. Harmikseni SSHY:n sivuilla ei kyseisen alueen kirkonkirjoja ole digitoituna siihen asti, että pääsisin tuon saman sukulaisen jäljille, joka tiedossa on ja Hiskistäkin siis mahdollisesti löytynyt.
Toinen sukuhaara onkin haasteellisempi, koska tiedot päättyvät tasan minun isoisovanhempiini. Heidän alkuperästään ei ole mitään tietoa. Virkatodistuksen olen aikonut heistä tilata, kun kuolinpäivät ovat kuitenkin tiedossa. Jospa se jonkun alkulähtökohdan asiaan toisi. Sillä tämä sukuhaara on oikeasti se, mikä minua suuresti kiinnostaisi :)
Pikku hiljaa siis keräilen taustatietoa ja oppia, jotta minulla olisi hyvät lähtökohdat, mistä sitten oikeasti aloittaa, kun lapset eivät enää niin kovasti hameenhelmassa roiku :)- askel askeleelta
Sukututkimusoppaita on monenlaisia. Käy selailemassa kirjastossa tai kirjakaupassa. Löydät mieleisesi varmastikin.
Itse olen käyttänyt teosta nimeltä: Sukututkimus askel askeleelta
Tekijät: Matti J. Kankaanpää, Tuula Kiiski ja Elisabeth Uschanov
ISBN: 9525130061
ISBN13: 9789525130034
Toinen käytössäni oleva teos on: Sukututkija tietokirja, tekijä Sirkka Karskela
ISBN 951-99866-5-0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle312562Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362541Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532534Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt921956Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle331845Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3121688- 1501506
- 731358
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231108Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.271093