Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Cadasil tauti ja dementoituminen

tubulus

Laittakaa kokemuksianne Cadasilin tautiin liittyvästä dementoitumisesta ja erityisesti dementian etenemisestä. Tauti on sen verran harvinainen eikä ainakaan Suomessa ole vielä Cadasil-potilasyhdistystä. Onkohan totta, että Cadasiliin kuollaan keskimäärin 60-vuotiaina?

5

4393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Icia

      Kuolleisuudesta en mitään varmaa tiedä, mutta tuo kuulostaa melko alhaiselta Väestöliiton mukaan "Arviolta neljä viidestä (80 %) yli 65-vuotiaasta CADASIL-potilaasta on dementoitunut.", tauti alkaa useimmiten oirehtia useimmiten keski-iässä ja aivoverisuonitukoksia eli aivoinfarkteja esiintyy yleensä noin 45 vuoden iästä lähtien (ensimmäisen aivoinfarktin alkamisikä vaihtelee 28-65 ikävuoden välillä).

      http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/tietolehtiset/cadasil-tauti/

      Eipä tuosta valitettavasti taida kukaan vielä kauheasti tietää... Oma Cadasil-kontakti on n. 60-vuotias, ja ensimmäiset TIA-kohtaukset ja diagnosointi tapahtuivat vast'ikään.

    • 5000

      Voisin todeta, että "kuollaan keskimäärin 60-vuotiaana" ei pidä paikkaansa ainakaan! lähiomaisellani on tuo tauti todettu nyt, oireita on kaiketi ollut jo kymmeniä vuosia ja hän on lähes 85! Äitini on 70 ja kaiketi sama vaivaa häntäkin... Itsestäni olenkin enemmän huolissani, nuo ovat jaksaneet ja selvinneet pitkään, mutta oma pää ei ole pariin vuoteen toiminut kunnolla ja ikää vasta 40!

    • cadasil-suku

      Cadasil suvussamme.

      Äitini kuoli v.2000, 73 vuotiaana ja oli dementoitunut. Hänen seitsemästä sisaruksestaan neljä kuoli tähän tautiin. Yksi kuoli tapaturmaisesti nuorena ja ei tiedetä oliko hänellä sitä. Meitä on neljä sisarusta, joista kahdella on geenitestin perusteella Cadasil. Vanhin on nyt 61v ja voi suhteellisen hyvin ja on vielä osa-aikatyössä.

      • upup

        Up


    • Olen nyt 55-vuotias opetustyöstä eläkkeelle (1.1. 2014 alk.) päätynyt cadasil mies. Eläkepäätöksen hyväksyminen oli minulle aluksi vaikeaa, mutta alan ymmärtää sitäkin pikkuhiljaa. En pystynyt enää hoitamaan sellaista työtä. Teen nyt satunnaisesti "helpompia" keikkahommia työparin kanssa aivan eri alalla.

      Oma isäni kuoli vuonna 1998 66 vuoden ikäisenä. Hän vaan dementoitui. Silloin en vielä itse tajunnut oliko mullakin jotain oireita. Isän isä kuoli joskus 1962 56 vuoden iässä ja halvaantui varmaan 10 vuotta aikaisemmin.

      Minun kai pitäisi hyvissä olosuhteissa elää 76 vuotiaaksi ja oma poikani 86 vuotiaaksi. Heh. Hyvin yksilöllisestihän tämä jähmeys etenee, vaikka infarkteja päässä koko ajan tapahtuukin. Pojalleni (13v) en ole tästä juuri puhunut eikä geenitestiä ole hänelle tehty.

      Menin itse testiin kun isä kuoli. Olin silloin 39 vuotias. Nuorin meistä jolla tätä tautia ei siis ole halusikin tietää miksi isä taantui ja sulkeutui. Mutta toinen siskoistani oli siis saanut tämän saman yhden geenin virheen = cadasil. Mitähän muita virheitä meillä on mitä emme vielä tiedä?

      Näillä eväillä mennään eikä mulla ole käsitystäkään millaisten ongelmien kanssa muut ns. normaalit ihmiset painivat. Kullakin omat taakkansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe