YH-äidillä loma, missä lapset?

epätietoinen hämeestä

Lähdin tänne "ihmettelemään" kun läheltä olen seurannut mieheni tyttären yh:na olemista.Hoitaa lapset, käy töissä ihan jees.
Mut ihmettelin tässä ääneen tyttären meillä käydessä (hänellä on nyt loma ja lapset olleet putkeen 3viikkoa isällään )että mitä hän aikoo lomallaan tehdä lapsien kanssa?Sanoi lähtevänsä Baltiaan viikoksi ja lapset menevät isälleen.Ihmettelin että miksei hän voi sinne lapsia ottaa?Sanoi, että nyt on isän hoitoviikonloppu?!MITÄ?
Vastahan lapset sieltä maanantaina tulivat.Eikös äidin pidä pitää lapsiaan lomallaan ollenkaan?En sit ruvennut siinä enempää kyseleen ettei vaan tule "hernettä" nenään....Joten...

Heillä muutenkin on asiat "hyvin" asuvat samalla paikkakunnalla, mut, mut...
Ihmettelen tätä et miten voi olla epätasa-arvoista siten ettei äidin tarvitse lomailla lasten kanssa ollenkaan?Lapset ovat kuitenkin isällään joka viikko keskiviikosta sunnuntaihin eli lastenhoito menee puoliksi kuukaudessa...paitsi äiti saa elatustuen ja lapsilisät...
Onko tämä nykyään ihan normaali käytäntö?

51

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat hyvin...

Saahan sitä silti utelias mummopuoli ihmetellä... Hienoa, että lapset saavat lomailla isän kanssa. Ettei äiti esim. kiusallaan estä. Varmaan lapset tekevät äitinsäkin kanssa kesäjuttuja. Elatusapu (jos isä maksaa), elatustuki (jos KELA maksaa) ja lapsilisät kulunevat lasten vaatteisiin, harrastuksiin ja vakituisen asuinpaikan kustannuksiin.

• epätiet hämeest

Joo, onhan asiat hyvin, mutta kysyinkin sitä että eikös se äiti pidä lapsiaan ollenkaan 3 viikkoa putkeen siten et myös isällä on lomaa ilman lapsia ?
        En sano, etteikö isä halua lapsiaan pitää luonaan, mutta ihmettelin vain sitä että "heti" alkaa taas "isäviikonloput" eikä lapset ole äitinsä kanssa 3 viikkoa putkeen? Tätä ihmettelin.

• miten he
        epätiet hämeest kirjoitti:

Joo, onhan asiat hyvin, mutta kysyinkin sitä että eikös se äiti pidä lapsiaan ollenkaan 3 viikkoa putkeen siten et myös isällä on lomaa ilman lapsia ?
        En sano, etteikö isä halua lapsiaan pitää luonaan, mutta ihmettelin vain sitä että "heti" alkaa taas "isäviikonloput" eikä lapset ole äitinsä kanssa 3 viikkoa putkeen? Tätä ihmettelin.

ovat asian sopineet?

• TEASER

äiti onkin yhäippäREPPANA, koska jos lapset on isällään joka viikko ke-su niin silloinhan ne lapset on enemmän isällään kuin äidillään, ja tämä äiti nostaa sitten vielä kaikki lasten elatukseen kuuluvat varat itselleen.

• joten pienempää ääntä

keskiviikko klo 18 - sunnuntai klo 12, sunnuntai klo 12 - keskiviikko klo 18 on puolet ja puolet.

Elatussumma ei voi kovin korkea olla, jos lapset ovat 50 ja 50 molemmilla vanhemmilla, ja koska emme tiedä, emme voi asiasta keskustella. Emme myöskään tiedä päivähoitomaksuista tai harrastuksista, kuka maksaa ja mitä. Aloittajakaan ei voi ihan kaikkea tietää ja hän tuntuu muutenkin olevan melko ikävä ihminen. Pistän kiittimeni ristiin, ettei minulla ole tuollaista lähisuvussa.

• säälittävää!

ja sinultahan se on pois,kun lasten äiti saa elarit itselleen eli lasten tarpeisiin.
        Voisit lopettaa tuon REPPANA-sanan käytön.Se antaa sinusta jotenkin...todella naurettavan kuvan!Kauanko jaksat noin alentavasti kirjoittaa?

• TEASER
        säälittävää! kirjoitti:

ja sinultahan se on pois,kun lasten äiti saa elarit itselleen eli lasten tarpeisiin.
        Voisit lopettaa tuon REPPANA-sanan käytön.Se antaa sinusta jotenkin...todella naurettavan kuvan!Kauanko jaksat noin alentavasti kirjoittaa?

siinä jaksamisesta ole kyse, kun te REPPANAT ikäväkyllä olette maanpäälistä totta niin kauan kun tämä maailma pyörii. mutta en kiusaa teitä enää (ehkä) ensi kuusta alkaen, kun minulla sattuu olemaan muutakin tekemistä.

• se onkin
        TEASER kirjoitti:

siinä jaksamisesta ole kyse, kun te REPPANAT ikäväkyllä olette maanpäälistä totta niin kauan kun tämä maailma pyörii. mutta en kiusaa teitä enää (ehkä) ensi kuusta alkaen, kun minulla sattuu olemaan muutakin tekemistä.

E H K Ä ! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

LOL

• tehdä????
        TEASER kirjoitti:

kuin jaksaa arvostella naisia täällä?minua sinun on turha haukkua miksikään.

• ikävä ihminen
        joten pienempää ääntä kirjoitti:

keskiviikko klo 18 - sunnuntai klo 12, sunnuntai klo 12 - keskiviikko klo 18 on puolet ja puolet.

Elatussumma ei voi kovin korkea olla, jos lapset ovat 50 ja 50 molemmilla vanhemmilla, ja koska emme tiedä, emme voi asiasta keskustella. Emme myöskään tiedä päivähoitomaksuista tai harrastuksista, kuka maksaa ja mitä. Aloittajakaan ei voi ihan kaikkea tietää ja hän tuntuu muutenkin olevan melko ikävä ihminen. Pistän kiittimeni ristiin, ettei minulla ole tuollaista lähisuvussa.

Vaan ihmetteli äidin käytöstä, mikä minustakin on outoa.

Isä ja äiti pitää lapsiaan 50/50, paitsi äiti ei lomaile lastensa kanssa.
        Yh-äidit vetoavat siihen aina, että isien on pidettävä lapsiaan luonaan, että he saavat lapsista vapaata aikaa itselleen?
        Eikö isällä ole oikeutta samaan?

Itsekäs nainen, kun ei edes lomallaan halua nauttia lastensa seurasta ja tehdä erilaisia asioita kuin arkisin heidän kanssa.
        Nostaa vaan rahat ja siirtää vastuun toisille.
        Eli kyllä tämä yh-äiti on ikävä, eikä aloittaja.

Itse pidin koko kesäloman lapsemme itsellään (4vk) ja
        samoin sitten piti vuorostaan isänsäkkin.

• -Linnea
        ikävä ihminen kirjoitti:

Vaan ihmetteli äidin käytöstä, mikä minustakin on outoa.

Isä ja äiti pitää lapsiaan 50/50, paitsi äiti ei lomaile lastensa kanssa.
        Yh-äidit vetoavat siihen aina, että isien on pidettävä lapsiaan luonaan, että he saavat lapsista vapaata aikaa itselleen?
        Eikö isällä ole oikeutta samaan?

Itsekäs nainen, kun ei edes lomallaan halua nauttia lastensa seurasta ja tehdä erilaisia asioita kuin arkisin heidän kanssa.
        Nostaa vaan rahat ja siirtää vastuun toisille.
        Eli kyllä tämä yh-äiti on ikävä, eikä aloittaja.

Itse pidin koko kesäloman lapsemme itsellään (4vk) ja
        samoin sitten piti vuorostaan isänsäkkin.

Jospa aloituksen huono äiti pitää lapsia syys-, talvi-, joulu- ja pääsiäislomat olipa huoltoviikko kumman tahansa, ja näin on isän kanssa sovittu. Mistä sinä tiedät, mitä vanhemmat ovat sopineet? Sehän oli pääasia. Sinulla on vain yh-äidin "ilkeän äitipuolen" antamat tiedot ja teet pikaiset mielikuvat sen perusteella.

Jos sinä pidit lasta koko lomasi ajan ja laitat siitä sulan hattuusi, SEKIN kertoo SINUSTA jotain...

• mitä se
        -Linnea kirjoitti:

Jospa aloituksen huono äiti pitää lapsia syys-, talvi-, joulu- ja pääsiäislomat olipa huoltoviikko kumman tahansa, ja näin on isän kanssa sovittu. Mistä sinä tiedät, mitä vanhemmat ovat sopineet? Sehän oli pääasia. Sinulla on vain yh-äidin "ilkeän äitipuolen" antamat tiedot ja teet pikaiset mielikuvat sen perusteella.

Jos sinä pidit lasta koko lomasi ajan ja laitat siitä sulan hattuusi, SEKIN kertoo SINUSTA jotain...

minusta kertoo??
        Terv. edellinen

• -Linnea
        mitä se kirjoitti:

minusta kertoo??
        Terv. edellinen

Jotkut epäitsekkyyden muodot ovat suurinta itsekkyyttä.
        Ei neljän viikon lomailu lapsen kanssa ole mikään iso jutut, josta pitäisi repiä kehuja ja arvostusta.

Montako sulkaa minä voin laittaa hattuuni, koska olen viettänyt lasteni kanssa 365 päivää vuodessa jo 18 vuoden ajan? Viis sulista, mutten lähtisi kuitenkaan tuntematonta yh-äitiä haukkumaan paskamaisen äitipuolen kirjoitusten perusteella. Aloituksesta nousi mieleen että se on ensimmäinen kehitysaste miehensä lapsen arvostelussa. Varsinainen mummi-puoli, heh. Ehkä yh-äidin isä oli käskenyt olla puuttumatta tyttönsä asioihin ja harmistunut äitipuoli päätti avautua täällä. Tämä tuntuu todennäköisimältä vaihtoehdolta.

Kirjoituksesi kertoi sen, että sinulla ei ehkä ollut muuta vaihtoehtoa, ja sinua harmitti, kun joku äiti sai omaa lomaa, koska itsekin olisit kaivannut sellaista ;)

• :-))
        -Linnea kirjoitti:

Ei neljän viikon lomailu lapsen kanssa ole mikään iso jutut, josta pitäisi repiä kehuja ja arvostusta.

Montako sulkaa minä voin laittaa hattuuni, koska olen viettänyt lasteni kanssa 365 päivää vuodessa jo 18 vuoden ajan? Viis sulista, mutten lähtisi kuitenkaan tuntematonta yh-äitiä haukkumaan paskamaisen äitipuolen kirjoitusten perusteella. Aloituksesta nousi mieleen että se on ensimmäinen kehitysaste miehensä lapsen arvostelussa. Varsinainen mummi-puoli, heh. Ehkä yh-äidin isä oli käskenyt olla puuttumatta tyttönsä asioihin ja harmistunut äitipuoli päätti avautua täällä. Tämä tuntuu todennäköisimältä vaihtoehdolta.

Kirjoituksesi kertoi sen, että sinulla ei ehkä ollut muuta vaihtoehtoa, ja sinua harmitti, kun joku äiti sai omaa lomaa, koska itsekin olisit kaivannut sellaista ;)

Ahaa, keittiö-psykologiaa....
        Ei ole itsekkyttä viettää oma loma omien lastensa kanssa, vaan ihan päivänselvä juttu, ainakin minulle. Niin olen tehnyt kokoajan ja niin tulen tekemään joka lomallani jatkossakin.
        Vietän myös ne talvi- ja hiihtolomanikin lasteni kanssa.

Kun ottaaa huomioon esim. aloittajan tekstin, niin asia siihen verrattuna on iso juttu, siinä äiti EI vietä aikaa lomallaan lastensa kanssa.
        Minulle äitinä on tärkeää olla lasteni kanssa muutenkin kuin vain arkisena aherruksena, haluan nauttia heidän kanssaan myös juhlasta.

Minulla olisi ollut myös toinen vaihtoehto, olla PITÄMÄTTÄ lapisani lomalla.
        Olisin voinut vedota tapaamis-sopimukseen, että isä pitää lapset joka toinen vl.
        Mutta oikeasti sitä vaihtoehtoa ei ollut, koska haluan olla kiireettömästi ja rennosti lasteni kanssa, ja viettää lomaa heidän kanssaan.
        Toki kaipasin lomaa, mutta en lomaa lapsistani.
        Kuten kirjoitin niin teki myös heidän isänsä.

Laita vaikka sulka jokaista päivää, vuotta ja lasta kohtaan?
        Ihan sama minulle?
        Minä laitan "sulkani" ylpeänä hattuun, jos sen kerran saa noin helposti...olemalla äiti omille lapsilleen?
        Ei ole minun vikani, jos olet yksin, miehesi ei ole minun luona tai lähtenyt minun takiani?

Mikä sinua harmittaa?
        Oletko kenties kateellinen minulle, kun minulla on varaa olla
        putkeen 4vk lasteni kanssa ?Edelleenkin olen sitä mieltä että aloittajan pointti on oikea?
        Minusta on vanhemman velvollisuus olla lomansa lastensa kanssa.
        Sitä omaa aikaa saa muina ajankohtina, esim. etä-vanhemman tapaamis vuoroilla. (ai niin, paitsi sinä...)
        Lapsetkin tarvitsevat lomaa arki rutiineista.
        Minä olen lasteni kanssa rakkaudesta, en velvollisuudesta.

Kyllä äiti joka ei VIITSI olla lastensa kanssa, mutta nostaa hymyssäsuin rahat näistä, pienet haukut ansitsee.
        Enkä sanoisi aloittajaa paskamaiseksi, asiallisesti asiasta kirjoitti. Toisin kuin sinä, tunnut vetäneen henkilökohtaisesti herneen nenään minun vastauksestani?
        Ei minua kannata kahdehtia, olen äiti lapsilleni ja teen rakkudella heidän eteensä kaikkeni.
        Vietän aikaani heidän kanssa (myös vapaa-aikaani), niin tekee heidän isänsäkkin.
        Ehkäpä se sinuun koskikin, huomasit tekstistä että olen väleissä ex-mieheni kanssa ja yhteishuolto sujuu?

Saanko yhden sulan lisää, kun kerron vielä että, en huoli elatusmaksua siltä kuukaudelta, kun lapset ovat isänsä luona koko loman?
        Silloin se raha kuuluuu sinne, missä lapsetkin ovat, eikä minulle?

No nyt voit haukkua minua sitten lisää...
        T. Se edellinen

• koska...
        :-)) kirjoitti:

Ahaa, keittiö-psykologiaa....
        Ei ole itsekkyttä viettää oma loma omien lastensa kanssa, vaan ihan päivänselvä juttu, ainakin minulle. Niin olen tehnyt kokoajan ja niin tulen tekemään joka lomallani jatkossakin.
        Vietän myös ne talvi- ja hiihtolomanikin lasteni kanssa.

Kun ottaaa huomioon esim. aloittajan tekstin, niin asia siihen verrattuna on iso juttu, siinä äiti EI vietä aikaa lomallaan lastensa kanssa.
        Minulle äitinä on tärkeää olla lasteni kanssa muutenkin kuin vain arkisena aherruksena, haluan nauttia heidän kanssaan myös juhlasta.

Minulla olisi ollut myös toinen vaihtoehto, olla PITÄMÄTTÄ lapisani lomalla.
        Olisin voinut vedota tapaamis-sopimukseen, että isä pitää lapset joka toinen vl.
        Mutta oikeasti sitä vaihtoehtoa ei ollut, koska haluan olla kiireettömästi ja rennosti lasteni kanssa, ja viettää lomaa heidän kanssaan.
        Toki kaipasin lomaa, mutta en lomaa lapsistani.
        Kuten kirjoitin niin teki myös heidän isänsä.

Laita vaikka sulka jokaista päivää, vuotta ja lasta kohtaan?
        Ihan sama minulle?
        Minä laitan "sulkani" ylpeänä hattuun, jos sen kerran saa noin helposti...olemalla äiti omille lapsilleen?
        Ei ole minun vikani, jos olet yksin, miehesi ei ole minun luona tai lähtenyt minun takiani?

Mikä sinua harmittaa?
        Oletko kenties kateellinen minulle, kun minulla on varaa olla
        putkeen 4vk lasteni kanssa ?Edelleenkin olen sitä mieltä että aloittajan pointti on oikea?
        Minusta on vanhemman velvollisuus olla lomansa lastensa kanssa.
        Sitä omaa aikaa saa muina ajankohtina, esim. etä-vanhemman tapaamis vuoroilla. (ai niin, paitsi sinä...)
        Lapsetkin tarvitsevat lomaa arki rutiineista.
        Minä olen lasteni kanssa rakkaudesta, en velvollisuudesta.

Kyllä äiti joka ei VIITSI olla lastensa kanssa, mutta nostaa hymyssäsuin rahat näistä, pienet haukut ansitsee.
        Enkä sanoisi aloittajaa paskamaiseksi, asiallisesti asiasta kirjoitti. Toisin kuin sinä, tunnut vetäneen henkilökohtaisesti herneen nenään minun vastauksestani?
        Ei minua kannata kahdehtia, olen äiti lapsilleni ja teen rakkudella heidän eteensä kaikkeni.
        Vietän aikaani heidän kanssa (myös vapaa-aikaani), niin tekee heidän isänsäkkin.
        Ehkäpä se sinuun koskikin, huomasit tekstistä että olen väleissä ex-mieheni kanssa ja yhteishuolto sujuu?

Saanko yhden sulan lisää, kun kerron vielä että, en huoli elatusmaksua siltä kuukaudelta, kun lapset ovat isänsä luona koko loman?
        Silloin se raha kuuluuu sinne, missä lapsetkin ovat, eikä minulle?

No nyt voit haukkua minua sitten lisää...
        T. Se edellinen

et voi tietää, mitä vanhemmat ovat sopineet keskenään.

"haukkunut"? ;) Kuka sen herneen nyt mahtoikaan vetää nenäänsä. Vastauksesta ja puolustuspuheen pituudesta päätellen sinne rouva täydellisen äidin nenään taisi upota koko pellollinen... :)))))

• esitin oman mielipiteeni
        koska... kirjoitti:

et voi tietää, mitä vanhemmat ovat sopineet keskenään.

"haukkunut"? ;) Kuka sen herneen nyt mahtoikaan vetää nenäänsä. Vastauksesta ja puolustuspuheen pituudesta päätellen sinne rouva täydellisen äidin nenään taisi upota koko pellollinen... :)))))

asiasta.
        Mutta ei voi kukaan muukaan tietää, paitsi alkuperäinen aloittaja tietää kaikista parhaiten mitä on sovittu.
        Onhan hän läheisin ko. äitiin, verrattuna meihin.
        Ja silti hänenkin teksti lytättiin?

Ei ollut mikään puolustuspuhe, vaan vastavuoroista keskustelua, tosin se on hyvin vierasta tällä palstalla.
        Perustelin kantani ja omat näkemykseni.
        Pystytkö sinä samaan?
        Minun nenässäni ei ole yhtään mitään, mutta jos asiat on "väännettävä rautalangasta", silloin on niin tehtävä :-)))
        T. se edellinen yhä.

• -Linnea
        esitin oman mielipiteeni kirjoitti:

asiasta.
        Mutta ei voi kukaan muukaan tietää, paitsi alkuperäinen aloittaja tietää kaikista parhaiten mitä on sovittu.
        Onhan hän läheisin ko. äitiin, verrattuna meihin.
        Ja silti hänenkin teksti lytättiin?

Ei ollut mikään puolustuspuhe, vaan vastavuoroista keskustelua, tosin se on hyvin vierasta tällä palstalla.
        Perustelin kantani ja omat näkemykseni.
        Pystytkö sinä samaan?
        Minun nenässäni ei ole yhtään mitään, mutta jos asiat on "väännettävä rautalangasta", silloin on niin tehtävä :-)))
        T. se edellinen yhä.

Aloittaja olisi voinut kertoa aloituksessaan myös vanhempien välillä sovituista lomista, ja vasta sitten arvostella yh-äitiä... mutta ehkä aloittaja ei tiedä mitä vanhemmat ovat keskenään sopineet, niimpä niin... ;)))

Aloittajalla ei ole puhtaat jauhot pussissa, epäluotettava äitipuoli, sisärenkaan "tietäjä" joka puukottaa yh-äitiä virtuaalipalstalla. Seuraava askel on varmasti nimetön lastensuojeluilmoitus. Vaikuttaa mustasukkaisen naisen touhulta. Ei se nyt niin harvinaista ole, että äiti-puoli on mustasukkainen miehestään tyttärelle.

• joopa joo!
        -Linnea kirjoitti:

Aloittaja olisi voinut kertoa aloituksessaan myös vanhempien välillä sovituista lomista, ja vasta sitten arvostella yh-äitiä... mutta ehkä aloittaja ei tiedä mitä vanhemmat ovat keskenään sopineet, niimpä niin... ;)))

Aloittajalla ei ole puhtaat jauhot pussissa, epäluotettava äitipuoli, sisärenkaan "tietäjä" joka puukottaa yh-äitiä virtuaalipalstalla. Seuraava askel on varmasti nimetön lastensuojeluilmoitus. Vaikuttaa mustasukkaisen naisen touhulta. Ei se nyt niin harvinaista ole, että äiti-puoli on mustasukkainen miehestään tyttärelle.

Ehkäpä mitään ei ole sovittu?
        Sinäkään et tiedä, voit vain arvella ja kun nyt arvelet,
        niin tietenkään aloittaja ei voi olla oikeassa?
        Tietenkin hän on paskiainen?
        Äitihän on pyhä ja hyvä, teki sitten mitä tahansa tai tässä tapauksessa kun ei tee mitään?

• -Linnea
        joopa joo! kirjoitti:

Ehkäpä mitään ei ole sovittu?
        Sinäkään et tiedä, voit vain arvella ja kun nyt arvelet,
        niin tietenkään aloittaja ei voi olla oikeassa?
        Tietenkin hän on paskiainen?
        Äitihän on pyhä ja hyvä, teki sitten mitä tahansa tai tässä tapauksessa kun ei tee mitään?

Mikä tarve sinulla on myönnellä aloittajaa ja leimata yh-äiti huonoksi äidiksi kritiikittömästi?

• tosiaan meille
        -Linnea kirjoitti:

kirkkain silmin että, olet ollut kakroidesi kanssa 365 päivää 18 vuoden ajan?
        Älä viitsi!
        Varmasti olet lomaillut ja ollut vapailla myös ilman niitä?
        Ja varmasti sulla on ollu isä(t) jossain vaiheessa kuvioissa?
        Joten kannattaisiko miettiä, ennenkuin alkaa toisia täällä
        parjaamaan?
        Kannattaisiko pysyä totuudessa?

• -Linnea
        tosiaan meille kirjoitti:

kirkkain silmin että, olet ollut kakroidesi kanssa 365 päivää 18 vuoden ajan?
        Älä viitsi!
        Varmasti olet lomaillut ja ollut vapailla myös ilman niitä?
        Ja varmasti sulla on ollu isä(t) jossain vaiheessa kuvioissa?
        Joten kannattaisiko miettiä, ennenkuin alkaa toisia täällä
        parjaamaan?
        Kannattaisiko pysyä totuudessa?

Eli jos yh-äiti on joka päivä lastensa kanssa, se ei kelpaa, ja jos hän laittaa lapset isälleen kolmeksi viikoksi kesällä, sekin on väärin. Ota näistä nyt sitten selvää.

Muutamana vuonna olin vähemmän lasten kanssa, kun oli karkausvuosi ja niin, synnytykset, silloin piti pyytää anoppia pitämään huolta lapsista. Ei tästä työstä noin vain lomalle lähdetä, kun ei ole ketään, joka tuuraisi, joten äläpäs nyt tukehdu ähkyyn siellä ja kyllä, väitän tosiaan teille kirkkain silmin paitsi että vuosia on tarkalleen 18v 8kk.

JK. minulla ei ole kakaroita, he ovat lapsia.

• piirakan
        -Linnea kirjoitti:

Eli jos yh-äiti on joka päivä lastensa kanssa, se ei kelpaa, ja jos hän laittaa lapset isälleen kolmeksi viikoksi kesällä, sekin on väärin. Ota näistä nyt sitten selvää.

Muutamana vuonna olin vähemmän lasten kanssa, kun oli karkausvuosi ja niin, synnytykset, silloin piti pyytää anoppia pitämään huolta lapsista. Ei tästä työstä noin vain lomalle lähdetä, kun ei ole ketään, joka tuuraisi, joten äläpäs nyt tukehdu ähkyyn siellä ja kyllä, väitän tosiaan teille kirkkain silmin paitsi että vuosia on tarkalleen 18v 8kk.

jakaja olet.
        Missäs lastesi isät?
        Kerran anoppi kuitenkin on?
        Vai oliko laaki ja vainaa sun miehes?
        Älä pidä meitä tyhminä!

• olikin se
        -Linnea kirjoitti:

että, ihan turhaan väität että olet joka hetki ollut kakaroidesi kanssa.
        Sitä nyt ei yksinkertaisesti usko kukaan.
        Kyllä me muutkin äidit tiedämme miten tämä menee.
        Sinä väität olleesi 24/7 18 vuotta yksin, älä kuseta.

Lomilla ja vapailla kuuluu olla lastensa kanssa, eikä heivata etä-vanhemmalle aina kun ittellään on vapaata.
        Mutta sinun tarinaasi 18 vuodesta ei usko kukaan.
        Varmasti on ollut tilanteita jossa kakarasi ovat olleet toisten hoidossa...
        Ja rakkaalla lapsella on monta nimeä, myös sinun kakaroillasi.

• äiti minäkin

Ihan normaalia.Eiköhän molemmat vanhemmat saa käydä lomalla yksin.Ei sinne lapsia tarvitse ottaa mukaan.Arki on aina rankkaa ja jokainen tarvitsee lomansa ja hetket yksin tai ystävien kanssa,että jaksaa taas pyörittää sitä arkea. Lomistakin voi sopia kuten joulu,uusivuosi,vappu,pääsiäinen ja kesäloma.(kesälomasta puolet toisella),että lapset ovat joka toinen vuosi äidillä ja sitten taas isällä.Eikä tämä onneksi kuulu muille kuin heille.Hyvä,että on asiat järjestyksessä ja lapset hyvässä hoidossa.Monella ei ole näin hyvin asiat.

• terppa...

Keneltä se on pois? Isä saa viettää laatuaikaa lasten kanssa ja äiti saa viettää lomaa...Oikeesti? Ensin haukutaan että äidit ei anna isien nähdä lapsiaan ja sitten ne pitääkin isää vaan lapsenvahtina...voihan vee...

• sdfgdsfgsdfgsdfg

täällä huudellaan, että äidit erisävät ja vieraannuttavat lapset isästään, mutta kun äiti antaa lapset isälleen hän käyttää tätä vain lapsenvahtina. Se on ikävä kyllä niin kovin tavallista ja tyrehdyttää useimmat tapaamiset eroperheissä. Isä kitiseen lasten perään, mutta tuntee heti tulelensa hyväksikäytetyksi kun saa lapset.

Sitä paitsi, mitä ihmettä isälle tai hänen uusikolleen kuuluu mitä äiti tekee kun lapset ovat heidän luonaan? Olkoot lomalla, olkoot missä tykkää. Se on hänen omaa aikaansa. Sekään ei kuulu isälle tai uusikolle mitä äiti tekee lasten kanssa lomailun merkeissä. Aloittajan ei siis ole syytä käyttää pikkupäätään miettiessä mitä miehen ex tekee. Äiti on varmaan lomansa ansainnut ja hyvä, että osaa järjestää matkat niin, että ne osuvat sopivasti siihen vaiheeseen, jolloin lapset ovat isäällään, näin matkasta koituu mahdollisimman vähän haittaa lapsille. Eikö niin?

• äiti pitää lomaa

Meillä äiti ollut pitkään työttömänä ja pitää lomaa työnantajastaan eli lapsestaan kaikki koulujen lomat ja viikonloput. Lapsi on meillä vaikka isukki on reissutöissä niin äidin mielestä minun kuuluu huolehtia hänestä koska olen lapsen sisarusten äiti. Kysäisin äidiltä eilen textiviestillä että mitä tämä nyt taas on kun tyttö ollut jo 2kk putkeen täällä kotonaan käymättä. Tähän äiti vastasi että lapsi viihtyy niin hyvin meillä. Niinpä, mutta mielestäni lapsen kasvatus kuluu hänen vanhemmilleen. Se miksi asiasta täällä "ruikutan" johtuu siitä että äidille puhuminen on kuin pierai..si autiomaassa, yhtä paljon jää näkyvää aikaan. Itse en nimittäin ikinä voisi lähettää lastani niin pitkiksi ajoiksi pois varsinkaan jos lapsen isä ei olisi kuvioissa. Toivottavasti tytön äiti lukee tämän ja soittaa tytön kotiin. OLISI JO KORKEA AIKA!

• miehellesi

Millainen on tapaamissopimus ? Sen ovat allekirjoittaneet lapsen äiti ja lapsen isä eli miehesi? Eikö hänessä ole miestä noudattamaan sovittuja aikoja ? Olet aivan oikeassa lapsen kasvatus kuuluu vanhemmille.

• sopimus on
        miehellesi kirjoitti:

Millainen on tapaamissopimus ? Sen ovat allekirjoittaneet lapsen äiti ja lapsen isä eli miehesi? Eikö hänessä ole miestä noudattamaan sovittuja aikoja ? Olet aivan oikeassa lapsen kasvatus kuuluu vanhemmille.

Eli tapaamisista on sovittu niin että joka toinen viikonloppu ja puolet lomista. Eihän se mies polo henno sanoa tyttärelleen et mene nyt äitisi luo, koska hänen mielestään tyttären on parempi olla meillä kuin kotonaan. No tänään kysäisin lapsen äidiltä että voisiko tyttö tulla viimeiseksi loma viikoksi kotiin. Äiti suuttui ja sanoi et olen luvannu tytön olla meillä (ei muuten pidä paikkaansa). Ihmettelin hänelle et miksi ei halua viettää aikaa lapsensa kanssa vastaus kuului et "sulla ei ole oikeutta syylistää mua ja olet ilkeä". Olenko väärässä, pitääkö mun tosiaan kasvattaa toisen ihmisen lasta vaikka hän ei asu meillä? Mitä ihmettä mun pitäs tehdä en haluais loukata ketään, vähiten lasta joka on syytön siihen millaiset vanhemmat sai.

• äiti, kun

antaa lapsensa isälle kolmeksi viikoksi putkeen!
      Moni isä olisi onnesta soikeana tuossa tilanteessa.
      Ja miten niin "ei tarvitse" lomailla lasten kanssa? Eikö pikemminkin "ei saa" lomailla? Onko sinun mielestäsi lasten kanssa oleminen jonkinlainen rangaistus? Kuinka oletkin noin negatiivinen lapsia kohtaan?

• hämeestä edelleen

"Onko sinun mielestäsi lasten kanssa oleminen jonkinlainen rangaistus? "

Ei todellakaan!Mutta, miten ei sitten äiti voi viettää lomaansa lapsukaisten kanssa, kolmea viikkoa putkeen; sitä edelleen ihmettelen???Äidille se tuntuu olevan...

• sinä voit
        hämeestä edelleen kirjoitti:

Ei todellakaan!Mutta, miten ei sitten äiti voi viettää lomaansa lapsukaisten kanssa, kolmea viikkoa putkeen; sitä edelleen ihmettelen???Äidille se tuntuu olevan...

edes tietää, mikä on heille paras ja toimivin tapa järjestää tapamiset? Tuliko mieleen edes sellainen, että koska molemmat tietävät, että se kyseinen vkoloppu on isävkoloppu, niin silloin voi olla lapsille vaikka jotain erikoista kivaa ja vaikkapa erittäin toivotavaakin, että lapset ovat isällä?

Minäkin olin tuossa yksi kesä niin "julma", että katkaisin oman kesäloman lasteni kanssa ja annoin isällänsä vkolopuksi, kun heidän puoleisellaan suvulla oli häät tiedossa! Tokihan minun olisi pitänyt pitää kiinni "laatuajasta lasteni kanssa koko kesälomani ajan" ja todeta isälle, että lapset ovat kotona kuten kuuluukin.

Eikö todellakaan äiti saa yksinään, ilman lapsia, tehdä mitään reissua?

• ettet kuitenkin olisi

lasten iskän uusi tyttöystävä kun hiukan alkaa kuullostaa siltä toi jankuttaminen.

• ?+?+?+?+?
        ettet kuitenkin olisi kirjoitti:

lasten iskän uusi tyttöystävä kun hiukan alkaa kuullostaa siltä toi jankuttaminen.

No, en todellakaan ole mikään tyttöystävä!
        Mut ihmettelen jos tapaamis- sopimukseen on kirjattu että lapset ovat isällään isän kesäloman aikana 3 viikkoa yhteenmennoon, mutta äidin loman aikana viikonloput isällään?Äidin tarvitse viettää laatuaikaa lastensa kanssa?Vai tohtiiko edes haluta?Kun on noita menoja niin paljon....

• kuuluu jos
        ?+?+?+?+? kirjoitti:

Mut ihmettelen jos tapaamis- sopimukseen on kirjattu että lapset ovat isällään isän kesäloman aikana 3 viikkoa yhteenmennoon, mutta äidin loman aikana viikonloput isällään?Äidin tarvitse viettää laatuaikaa lastensa kanssa?Vai tohtiiko edes haluta?Kun on noita menoja niin paljon....

lapset on tyytyväisiä, ja vaikkei olisikaan ei silloinkaan.

• äiti, kun

äidiltä itseltään, jos kiinnostaa. Miksi muuten huolehdit noinkin vieraasta ihmisestä?
        Lasten isällä tuntuvat asiat olevan mallillaan, kun saa lomailla lapsensa kanssa. Älä sinä mene niitä sotkemaan.

• asdfasdfasdfsadf
        ?+?+?+?+? kirjoitti:

Tapaamissopimukseen kirjataan isän tapaamiset. SIinä ei jaeta olemisia puoliksi isän ja äidin välillä. Lähivanhemmalla, tässä äidillä, ei ole tapaamisia lastensa kanssa, lapset asuvat hänen kanssaan. Se kirjataan sellaisenaan huoltosopimukseen.
        On aivan tavallista, että kesällä isälle on määritelty pitempi luonapito-oikeus. Sen lisäksi tapaamiset jatkuvat normaalisti. Muuna aikana lapset asuvat äidin luona.
        Se mihin ajankohtaan äiti lomansa sijoittaa ei kuulu kenellekään. Useimmat sijoittavat sen niin, että voivat olla lasten kanssa ja ehkä jonkin aikaa itsekseen.
        Se on yksi etu mitä ydinperheissä ei ole. Yh voi siis valita itselleen lomaa myös ilman lapsia. Samoin etävanhempi voi lomailla ilman lapsia. Ydinperheessä homma menee toisin.
        Koita unohtaa kitkeryytesi äidin vapauksia kohtaan. Miehellä on lapsi, jota hän tapaa. Ole iloinen että tapaamiset sujuvat kuten sujuvat.
        Jos lapsi ärsyttää vaihda maisemaa.

• muttamutta

nuo elarit pitäisi lopettaa ja lapsilisätkin pitäis mennä puoliksi, jos kerran äiti ja isä pitää muksuja yhtä paljon.

• yh6v

joka ottaa heidät luokseen. Meillä kun saattaa olla 3kk väliä ettei eksästä kuulu mitään vaikka joka toinen viikonloppu pitäisi ottaa poika luokseen. Viikoksi piti ottaa nyt kesällä kun ei lapsen isä ole töissäkään mutta ei niin ei;mun olisi pitänyt maksaa ruuat ja matkat ym vaikkei mies maksa ees elatusmaksua.

Katkera olen lapsen puolesta,mutta eipä sillä,poika on jo sen verran iso ettei häntä enää oikein edes kiinnosta mennä isälleen tai pitää yhteyttä. Että sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää;lapsestamme tuli "arvoton" kun mies meni uudelleen naimisiin ja saivat yhteisen lapsen,sen jälkeen loppui "hyvänä isänä oleminen".

No,me viihdytään pojan kanssa kaksin mutta toivon että se hyvä miehen mallikin löytyisi jostain pojalleni. Vielä ei 6vuoden aikana ole löytynyt sellaista.

• hanzq
        yh6v kirjoitti:

joka ottaa heidät luokseen. Meillä kun saattaa olla 3kk väliä ettei eksästä kuulu mitään vaikka joka toinen viikonloppu pitäisi ottaa poika luokseen. Viikoksi piti ottaa nyt kesällä kun ei lapsen isä ole töissäkään mutta ei niin ei;mun olisi pitänyt maksaa ruuat ja matkat ym vaikkei mies maksa ees elatusmaksua.

Katkera olen lapsen puolesta,mutta eipä sillä,poika on jo sen verran iso ettei häntä enää oikein edes kiinnosta mennä isälleen tai pitää yhteyttä. Että sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää;lapsestamme tuli "arvoton" kun mies meni uudelleen naimisiin ja saivat yhteisen lapsen,sen jälkeen loppui "hyvänä isänä oleminen".

No,me viihdytään pojan kanssa kaksin mutta toivon että se hyvä miehen mallikin löytyisi jostain pojalleni. Vielä ei 6vuoden aikana ole löytynyt sellaista.

Olisiko sulla veljeä/sukulaista tms, joka voisi olla "miehen mallina"?
        Lähtisikö poikasi jonkun kaverin ja hänen isänsä kanssa vaikka kalaan tai muihin poikienjuttuihin?

• Kaksistaan vain?
        hanzq kirjoitti:

Olisiko sulla veljeä/sukulaista tms, joka voisi olla "miehen mallina"?
        Lähtisikö poikasi jonkun kaverin ja hänen isänsä kanssa vaikka kalaan tai muihin poikienjuttuihin?

asuu yli 600km päässä,samoin isäni. Onneksi minulla ja lapsella on läheiset välit pojan isän vanhempiin ja pappa vie kalaan ym välillä. Hyvähän sekin on vaikkei ihan sama asia kuin jokapäiväinen miehenmalli kotona.

Olen miettinyt sellaista viikonloppuperhettä,että poika olisi esim. yhden viikonlopun kuussa sellaisessa perheessä;sosiaaliviranomaisten kautta kai sen saa. Jotenkin vain tuntuu oudolta viedä lasta vieraalle hoitoon kun ei ole muutenkaan ollut hoidossa kuin mummolassa.

• ovat tasavertaisia

vanhempia, isä ja äiti. Mitäs sitä ihmettelemään, ulkopuoliset. Jos näin tekisi mies, niin sehän olisi vain normaalia, ei kukaan sitä täällä ihmettelisi?

• ihmettelijä hämeestä

Sinähän sen sanoit!Toivoo: kirjoituksen alullepanija

• taisit
        ihmettelijä hämeestä kirjoitti:

Sinähän sen sanoit!Toivoo: kirjoituksen alullepanija

ymmärtää hieman toisin kuin oli ajatus

• epät häm
        taisit kirjoitti:

ymmärtää hieman toisin kuin oli ajatus

Ymmärsin juuri niin kuin oli kirjoitettu..

• niin kuin

itse haluaa. Mitä se sinulle kuuluu? Yksinhuoltajalla on suuri tarve olla itsekseen ja tavata myös aikuisia ihmisiä.

• Kicker

Mitä se loma on? Jotain syötävää kenties? ;)

• angeliina

kommentoida muuta kuin sitä, että ei tuo miltään yksinhuoltajalta mun korvaan kuulsta jos vanhemmat puoliksi hoitavat.

• Niinpä niin

Onneksi tapaamissopimusten tekoon ei tarvitse ottaa mukaan lasten isovanhempia ja isovanhempipuolia. Kahdenkin ihmisen välillä on sopiminen välillä hankalaa, niin miten sitten, jos asiaan puuttuisi vielä ulkopuolisetkin.

Jos sopimuksessa on määritelty tapaamisviikonloput, niin niistä pyritään pitämään kiinni. Kenties isä on järjestänyt jotain muuta lomareissua silloin ja haluaa sinne lapset mukaan.

Raivostuttava asenne tuo, että lapset ovat niin valtava rasite, että heitä oikein joudutaan pitämään pilaamassa lomat. Eikö lähtökohta olisi, että molemmat haluavat lapset, mutta toinen joutuu joustamaan (toivottavasti lasten parasta ajatellen), koska kahdessa paikassa he eivät voi olla yhtä aikaa. Kenties ensi kesänä on äidin vuoro nauttia lapsistaan koko kesän ja isä joutuu tekemään lomansa yksin.

Ehkä äiti maksaa lapsilisistään ja elatustuistaan esimerkiksi lapsen vaatteet, päivähoitomaksut, harrastusvälineet ja harrastukset, jolloin molemmille jää maksettavaksi lapsen asuminen ja ruoka silloin kun lapsi on heidän luonaan.

Normaali käytäntö on, että vanhemmat päättävät keskenään lasten tapaamisista omien olosuhteidensa mukaan ja muut eivät siihen puutu tai sitä paheksu.

• ottaa vähän

perspektiiviä. Tapahtuuko näin joka vuosi? Onko äiti ollut lasten kanssa monta vuotta ja nyt isä ensimmäistä kertaa "joutuu" olemaan vähän pidempään ja äiti ottaa lomaa? Ehkä ajatellut ansainneensa kun lapsetkin isoja...? Minusta kuitenkin hienoa että isä ja äiti saavat sovittua lasten hoidot ja jakavat vastuun, kuten kuuluukin. Missä sanotaan että äidin KUULUU kantaa suurempi vastuu lapsista? Näin vaan ON ja siihen on ilmeisesti totuttu. Tuskin tämäkään kirjoittaja olisi kirjoittanut lasten isästä, vaikkei olisi tavannut lapsiaan koko kesänä? Eikö tämä olekin totuus? Tai olisiko kehunut ko. äitiä hyväksi äidiksi kun jaksaa ja viitsii lasten kanssa olla? Olisiko kenties haukkunut äidin ettei ANNA lapsia isälle, vaikka isä kovasti haluaisi?

• ..............

Pitäisin suun supussa. Erovanhempien jutut ovat välillä haastavia itsessään, paljon luopumista jne. Jos vanhemmat keskenään ovat ok, niin mitä sinä siitä päätäsi vaivaat?

Elatustuki aika omituinen käytäntö jos 50-50. Joissakin tapauksissa välit eivät ole välttämättä niin hyvät, että sovituista uskallettaisiin paljon poiketa. Toisissa sitten taas joustetaan puolin ja toisin. Meillä on monesti otettu miehen lapsi (vko-vko) extraa, kun ex sitä pyytänyt. Samaten mekin olemme kerran elämässämme pitäneet aikuisten lomareissun ja pyytäneet exän puolestaan pitämään extraa, johon suostui mielihyvin. Toisaalta täällä ei koeta lapsien kanssa olemista "pakkopullaksi", kuten sä tunnut vähän mieltävän. Toki täällä muuten lapsi on just siellä missä aikuisella lomaa.

Entä jos lapsen isälläkin lomaa? Entä jos lapsen isä haluaa nähdä lastaan siitäkin huolimatta, että äiti olisi lomalla? Niin kauan kun kaikki tyytyväisiä, niin en näe miksi pitäisi nyt ihmetellä. Ehkä he ovat päättäneet keskenään, että nyt tekevät noin. Lapsi on jokatapauksessa vanhempansa luona, joka hänestä välittää, olisi se isä tai äiti. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      36
      2499
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2313
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      37
      1771
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1688
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      32
      1121
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      942
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe