aamun lehdessä

mitä mieltä ootte?

oli juttu ihmisestä ja luonnosta.Eli siinä maininta,ettei ole hyvä olla liian siisti,sillä allergiat tulee juuri siitä.
Pitäs vaan möyriä mullassa,kynnenaluset mustana ja elää luonnossa mahdollisimman paljon.
Itse taidan olla nyt samaa mieltä,sillä lapsena maalla ei allergioita ollut.
Nyt kaupungissa vuosikymmeniä asuneena huomaan,etten kestä edes tuoreen ruohon tuoksua,josta lapsen nautin.
Nykyisin saan hengenahdistusta jopa tästästä?

Pitäsköhän muuttaa elämäntapoja ja vähän höllätä hygienisyydessä,kävienpesu on tietysti hyvä juttu näinä aikoina,siitä en luovu.

11

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo ei ollut allergioita. Silloin ruokakin oli puhdasta. Maito tuli suoraan navetasta, sitä ei käsitelty mitenkään. Liha oli oikeaa luomulihaa, lehmät söi tuoretta ruohoa kesällä ja kuivaheinää talvella. Vilja kasvoi ilman myrkkyjä ja se jauhatettiin itse myllyssä. Marjat keitettiin itse mehuiksi, ei niitä kaupasta ostettu. Kaikki oli hyvää ja puhdasta ruokaa. Pikkulapsetkin söi sitä samaa hyvää ruokaa, valmiita lastenruokia ei ollut tai jos oli niitä ei ostettu.

      Ja tämä kaikki muu puhtaus-intoilu on mennyt vähän yli! Sen käsihygienian minäkin hyväksyn. Hyvähän se on että on puhdasta ja siistiä mutta hyvin pärjättiin ennenkin vaikka ei käyty saunassa kuin kerran viikossa! Silloin vaihdettiin puhtaat vaatteet!

      Nyt jo pikkuvauvat sairastuu erilaisiin ruoka-aine allrgioihin.
      En minäkään ennen ollut millekään allerginen mutta nyt kesäisin nenä vuotaa ihan jatkuvasti. Niin, missä syy...

      • ollu allergioita

        kyllä mulla ainakin oli ja on vieläkin, vaikka maalla kasvoin.
        Ihottumasta kärsinyt koko ikäni, kesät oli pahoja aikoja sillä iho äityi märkimään, talvet vähän helpompia.
        Allergiatestissä oli 13-vuotiaana ja kaikille heinille, kukkiville puille, kalalle, tomaatille, appelsiinille, pähkinälle jne. olen allerginen. Kalaa meillä syötiin paljon ja suupielet aina halki, rakkoja ikenissä.
        Testin jälkeen kotona alettiin ruokavaliota rukkaan, ei tarvinnu enää kalaa syödä.
        Neuvolassa saatiin talvella jonkin sortin valohoitoa ja sinkkirasvaa levitettiin lähes koko kroppaan joka päivä. Enkä ollut ainoa "ruttonen", mun luokalla oli 3 muuta.

        Nyt on helpompaa, koska asun meren äärellä suolaisen veden ilmastossa. Enpä suosittele märkivien jalkojen tai käsien kans peltoo tonkiin, olemaan pesemättä päivittäin. Kyllä ihottumia pitää myös pestä niiden hoitoon sopivilla aineilla. Pelkkä puhdas vesikin on hyvä aine.


      • vienotuuli
        ollu allergioita kirjoitti:

        kyllä mulla ainakin oli ja on vieläkin, vaikka maalla kasvoin.
        Ihottumasta kärsinyt koko ikäni, kesät oli pahoja aikoja sillä iho äityi märkimään, talvet vähän helpompia.
        Allergiatestissä oli 13-vuotiaana ja kaikille heinille, kukkiville puille, kalalle, tomaatille, appelsiinille, pähkinälle jne. olen allerginen. Kalaa meillä syötiin paljon ja suupielet aina halki, rakkoja ikenissä.
        Testin jälkeen kotona alettiin ruokavaliota rukkaan, ei tarvinnu enää kalaa syödä.
        Neuvolassa saatiin talvella jonkin sortin valohoitoa ja sinkkirasvaa levitettiin lähes koko kroppaan joka päivä. Enkä ollut ainoa "ruttonen", mun luokalla oli 3 muuta.

        Nyt on helpompaa, koska asun meren äärellä suolaisen veden ilmastossa. Enpä suosittele märkivien jalkojen tai käsien kans peltoo tonkiin, olemaan pesemättä päivittäin. Kyllä ihottumia pitää myös pestä niiden hoitoon sopivilla aineilla. Pelkkä puhdas vesikin on hyvä aine.

        Kevät meinasi tykehduttaa, niin ihana kuin olikin. Ötököiden pistot veivät useamman kerran lääkäri reissulle. Eipä ollut offeja siihen aikaan.

        Joskus aamuisin sai kauan liotella silmäripsiään toisistaan, ainainen kurkkukipu ja silmien kirvely.

        Murrosiällä karmeeta kun ei voinut kuvitellakaan laittavansa ´argansil´ripsaria, voi...voi.. se oli surullista se :)))


      • serkkuni
        ollu allergioita kirjoitti:

        kyllä mulla ainakin oli ja on vieläkin, vaikka maalla kasvoin.
        Ihottumasta kärsinyt koko ikäni, kesät oli pahoja aikoja sillä iho äityi märkimään, talvet vähän helpompia.
        Allergiatestissä oli 13-vuotiaana ja kaikille heinille, kukkiville puille, kalalle, tomaatille, appelsiinille, pähkinälle jne. olen allerginen. Kalaa meillä syötiin paljon ja suupielet aina halki, rakkoja ikenissä.
        Testin jälkeen kotona alettiin ruokavaliota rukkaan, ei tarvinnu enää kalaa syödä.
        Neuvolassa saatiin talvella jonkin sortin valohoitoa ja sinkkirasvaa levitettiin lähes koko kroppaan joka päivä. Enkä ollut ainoa "ruttonen", mun luokalla oli 3 muuta.

        Nyt on helpompaa, koska asun meren äärellä suolaisen veden ilmastossa. Enpä suosittele märkivien jalkojen tai käsien kans peltoo tonkiin, olemaan pesemättä päivittäin. Kyllä ihottumia pitää myös pestä niiden hoitoon sopivilla aineilla. Pelkkä puhdas vesikin on hyvä aine.

        oli lapsena täsmälleen samanlainen.
        Hänellä sanottiin olevan maitorupi, kutiava punainen ihottuma.
        Kodissaan oli lehmiä, hevosia, niille, kuin lähes kaikelle muullekin hänen sanottiin olevan allerginen.


    • "kamala akka"

      Minulla on tuttava, joka pesee käsiään usein, esim. aina kun tulee kotiin jne.
      Hän on jatkuvasti sairas.
      Itse en ole moiseen ryhtynyt ja harvoin olen sairas.

      • kotiin

        tullessa, on yksi parhaimpia flunssien/influnssien estäjä, kertoo tiede.
        Mielellään desinfioivalla aineella käsittely lopuksi.


      • eläinpölyssä ja
        kotiin kirjoitti:

        tullessa, on yksi parhaimpia flunssien/influnssien estäjä, kertoo tiede.
        Mielellään desinfioivalla aineella käsittely lopuksi.

        multapölyssä. En jaksanut siivota kuin tuolloin tällöin, pölyimuria ei ollut ollenkaan. Ei heille mitään haittaa siitä ollut, ja eipä ole allergioita.

        Likaisuutta paheksutaan, mutta tietty määrä paskaa pitää ihmisen terveenä, olen sitä mieltä. Käsiä on kuitenkin hyvä huuhdella kyliltä tultua ja ennen ruokiin ryhtymistä, senhän sanoo jo alkeellinen järkikin. Mutta kotona on vain omia, turvallisia bakteereita, joita ei pidä domestoksilla tappaa.


      • saa ..
        eläinpölyssä ja kirjoitti:

        multapölyssä. En jaksanut siivota kuin tuolloin tällöin, pölyimuria ei ollut ollenkaan. Ei heille mitään haittaa siitä ollut, ja eipä ole allergioita.

        Likaisuutta paheksutaan, mutta tietty määrä paskaa pitää ihmisen terveenä, olen sitä mieltä. Käsiä on kuitenkin hyvä huuhdella kyliltä tultua ja ennen ruokiin ryhtymistä, senhän sanoo jo alkeellinen järkikin. Mutta kotona on vain omia, turvallisia bakteereita, joita ei pidä domestoksilla tappaa.

        kotia desinfioida, muualta tulleet pöpöt on kuitenkin hyvä poistaa käsistään kotiin saapuessaan.


      • tuli vaan mieleen
        saa .. kirjoitti:

        kotia desinfioida, muualta tulleet pöpöt on kuitenkin hyvä poistaa käsistään kotiin saapuessaan.

        vieraita tulee,pitäskö pyytää käsienpesulle ensin?


      • anoppini,.,.
        tuli vaan mieleen kirjoitti:

        vieraita tulee,pitäskö pyytää käsienpesulle ensin?

        Kun vieraat poistuvat, alkaa vessan pesu tolulla, ovenkahvat ja mahdolliset paikat joihin vieraat ovat koskeneet :/
        Olkoon vaikka puoliyö, hän uurastaa, ja hyhyttelee, tiedä koska ovat kätensä pesseet jne...
        Sukujuhlissa hänellä on tapana sanoa, et käsienpesun kautta ruokaa ottamaan!
        Sitä ei ihmetellä, joskin jotkut naureskelevat bakteerikammoiselle.
        Nuorenpi miniä on käärmeissään, kun mumma ei anna lapsosten käpälöidä valintaa tehdessään, ´otat sen mihin koskit´tyyliin:)))
        Pehmentymistä ei näytä ikäkään tuovan :D


      • kädet .....
        anoppini,.,. kirjoitti:

        Kun vieraat poistuvat, alkaa vessan pesu tolulla, ovenkahvat ja mahdolliset paikat joihin vieraat ovat koskeneet :/
        Olkoon vaikka puoliyö, hän uurastaa, ja hyhyttelee, tiedä koska ovat kätensä pesseet jne...
        Sukujuhlissa hänellä on tapana sanoa, et käsienpesun kautta ruokaa ottamaan!
        Sitä ei ihmetellä, joskin jotkut naureskelevat bakteerikammoiselle.
        Nuorenpi miniä on käärmeissään, kun mumma ei anna lapsosten käpälöidä valintaa tehdessään, ´otat sen mihin koskit´tyyliin:)))
        Pehmentymistä ei näytä ikäkään tuovan :D

        ruualle ruvetessa ja ennen kuin käytiin ikoninurkkaan rukoilemaan.

        Ordoksinen väestö tunnettiin siitä, että siihen aikaan kun lapsia kuoli kuin kärpäsiä, ortodoksiperheiden lapset luterilaisia useammin selvisivät taudeilta hengissä aikuiseksi.

        (luterilaisilla isovanhemmillani kuoli yli puolet lapsista pienenä, ortodoksisen suvun puolella isovanhempieni lapset selvisivät kaikki hengissä).

        Ortodoksit myös elivät keskimäärin pitempään kuin luterilaiset. Onko kiitos siis käsienpesun? ...(muuten, onpa hauskaa olla tilastojen paremmalla puolella;)))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe