Olen harkinnut loma-asunnon ostamista jostain lämpimästä ja Turkki tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. En ole edes koskaan käynyt Turkissa, mutta vanhempani ovat ja heidän kanssaan ehkä yhdessä sen hankkisimme.
Mitä paikkaa suosittelette? Toiveena olisi aika rauhallinen paikka, uimakelpoinen meri mahd. lähellä, joku ravintola ja ruokakauppa, joku kaupunki, ei tarvitse olla mikään isokaan suhteellisen lähellä. Yöelämää emme kaipaa. Ja hinta saisi olla aika edullinen.
Olen vähän katsellut ja Akbuk näyttää mukavalta.
Onko eri puolella Turkkia erilainen sää? Lämmintä kaivataan.
Kannattaako ostaa suomalaisilta vai paikallisilta?
Onko olemassa jotain vuokravälityspalvelua, joka hoitaisi huoneiston vuokrauksen silloin kun emme itse sitä tarvitse?
Muita vinkkejä?
Tarkoitus on tietenkin mennä paikan päälle ja katsella niitä siellä, mutta pitäisi valita se, minne menee.
Kiitos kaikille jo etukäteen.
loma-asunto
7
2126
Vastaukset
- ++00++
Miettiessäsi asunnon ostoa mistä päin tahansa Turkkia niin vuokratkaa ensin asunto yhdeksi talvikaudeksi, jotta näette viihdyttekö ja puuttuuko valitsemastanne paikasta jotain oleellista. Alanyassa on paljon suomalaisia. Alanyasta puuttuu vain kulttuuri eli ooppera kaupungista, mutta sinnekin pääsee jos haluaa sinne mennä.
Ulkomaalaisilta välitystoimistoilta saa ehkä halvemmalla ostettua asunnon mutta seuraavia suomalaisia toimistoja tällä hetkellä löytyy Alanyasta:
Kleopatrahomes.com, cimrin.net, nwp-homes.com, Letsgototurkey.
Kannattaa miettiä myös tarvitseeko toimiston palveluita vielä senkin jälkeen kun asuntoasioiden pitäisi olla kunnossa. Pieni toimisto voi kaatua helposti.- --12345---
Puhun kokemuksesta. Aloittajan ilmoittama paikkakunta on tuntematon minulle. kannattaa miettiä esim. lentoyhteksiä eli minne on helppo päästä useinkin tarvittaessa, myös lomalentoaikojen ulkopuölella. Tällä hetkellä eniten ulkomaalaisomistuksessa olevien loma-asuntoja lienee Alanyassa, ja siellä on myös melko pajon suomalaisia. Siitä on paljon etuja, yhteydet ja palvelut toimivat ja on useita kiinteistövälittäjiä, joiden palveluksessa on suomalainen välittäjä. Sitä ei pidä väheksyä vaikka pyhuisi miten kieliä!
Tutustumismatka pitää vähintään tehdä. Mikä on budjetti? Netistä näkee hintoja ja myytävien asuntojen kuvia, mutta ei ympäristöä. Romanttinen sijainti maaseudulla tai vuoristossa voi osoittautua käytännössä työlääksi.
Asunto Turkissa on kokemus jota et tule katumaan. - Ongelmien välttämistä
--12345--- kirjoitti:
Puhun kokemuksesta. Aloittajan ilmoittama paikkakunta on tuntematon minulle. kannattaa miettiä esim. lentoyhteksiä eli minne on helppo päästä useinkin tarvittaessa, myös lomalentoaikojen ulkopuölella. Tällä hetkellä eniten ulkomaalaisomistuksessa olevien loma-asuntoja lienee Alanyassa, ja siellä on myös melko pajon suomalaisia. Siitä on paljon etuja, yhteydet ja palvelut toimivat ja on useita kiinteistövälittäjiä, joiden palveluksessa on suomalainen välittäjä. Sitä ei pidä väheksyä vaikka pyhuisi miten kieliä!
Tutustumismatka pitää vähintään tehdä. Mikä on budjetti? Netistä näkee hintoja ja myytävien asuntojen kuvia, mutta ei ympäristöä. Romanttinen sijainti maaseudulla tai vuoristossa voi osoittautua käytännössä työlääksi.
Asunto Turkissa on kokemus jota et tule katumaan.Miettiessä asunnon ostopaikkaa ja ostamista kannattaa myös ottaa seuraavia seikkoja huomioon.
Kauppahinta, mitäs se pitää sisällään? Useasti kauppahinta ei sisällä nk Ön iskania ( Rakennuttajan maksettava tämä ja Ferdi-iskania (asumislupavero ), joka maksetaan vain kerran ostettaessa uutta asuntoa. Ferdi-iskan riippuu asuinpaikasta.
Samoin kaupan myyjä toimittaa vain väliaikaisen tapun ja asukkaan tehtäväksi jää hoitaa lopullinen tapu. Sitä ei voi hakea asunnon omistaja yksin vaan koko rakennuksen asunnoista se haetaan kerralla.
Ennen ostopäätöstä kannattaa kysyä ja myös tarkistaa kiinteistövälittäjän taustat ja mahdolliset referenssit ja sama rakennuttajan kohdalta. Rakentajia on monen laatuisia.
Samoin kauppakirjaan kannattaa eritellä kaikki asuntoosi kuuluvat oikeudet esim uima-altaan käyttöoikeus, mitä lisävarustuksia asuntoosi kuuluu ja mistä laskutettu? kuten lattialämmitys vessaan jne.
Miettiessä asuinkohdetta kannattaa myös huomioida pääseekö sinne mahdollisesti julkisilla kulkuvälineillä helposti. Sairaus voi yllättää ja ajokortti otetaan pois.
Pärjääkö kielellisesti eri virastoissa ilman apua. Alanyassa löytyy esim verovirastosta saksaa ja englantia puhuva henkilö.
Kauppakirjaan on helppo laittaa nimi mutta sen jälkeen voivat vaikeudet alkaa ja avunpyyntöjä alkaa sadella asianajajalle, joka hoitaa monen suomalaisen asunnon ostoon liittyviä kiemuroita.
Jos asunto on enemmän talvi kuin kesäkäytössä se tuo joitakin lisävaatimuksia oman mukavuuden varmistamiseksi. Esim pattereita ei ole asunnoissa ja lattialämmitysken asentaminen koko asuntoon maksaa tietysti rahaa mutta tuo sen takaisin asumismukavuutena.
Keittiön kaapit eivät kuulu kauppaan ellei sitä ole erikseen mainittu. Montaa asiaa riittää pohdittavaksi ja huolellinen kannattaa olla. Oikeudessa kelpaavat vain selvät dokumentit. Oikeudenkäynnit vievät rahaa ja aikaa. Onnea tyytyväiselle asiakkaalle.
- Panu Laaksonen
Loma-asuntojen kauppa Turkissa on kasvanut tasaisesti. Tähän on vaikuttanut erityisesti lainsäädäntö. Ulkomaalainen on voinut ostaa ja omistaa asuntoja ja maata Turkissa vapaasti jo vuodesta 2003 asti.
Työskentelen itse mainostoimistotehtävissä Cimrin Construction -yrityksen kanssa (Mainostoimisto Ida Fram, http://www.idafram.fi). Cimrin on alanyalais-suomalainen perheyritys, jolla on vuosien kokemus loma-asuntojen rakennuttamisesta sekä myymisestä Turkissa ja erityisesti suosikkikohde Alanyassa.
Cimrinin Sea Star Residence (http://www.seastarresidence.fi) on Alanyassa sijaitseva lomasuntokokonaisuus. Alanyahan on yksi suomalaisten ja muidenkin matkaajien suosikkikohteista Turkissa. Alanya on kaunis lomakohde, joka tarjoaa vierailleen upeat hiekkarannat, vilkkaan yöelämän sekä nykyaikaisia hotelleja, ravintoloita, kahviloita, baareja ja discoja. Kävely- ja ostoskatualueelta löytyy matot, vaatteet, nahkatuotteet ja korut.
Sea Star Residence sijaitsee lähellä kaikkea. Etäisyys rantaan on 200 m ja kauppaan 300 m. Oban alueen keskustaan on vain muutamia satoja metrejä. Oba on rauhallinen alue, jossa on sekä kansainvälisiä hotelleja että paikallisasutusta. Oban keskustaa koristavat hurmaavat viheralueet ja kävelykadut.
Sea Starin asuntoja voi myös vuokrata eteenpäin. Vuokraustoiminnassa samoin kuin kaikissa kaupantekemisen vaiheissa apuna on Cimrinin toimiston asiantunteva henkilöstö. Palvelua saa tarvittaessa selvällä suomenkielellä!
Kaikki ennen ja jälkeen kaupanteon tarvittavat dokumentit laaditaan yhdessä Cimrinin toimiston väen kanssa ja asunto tulee aivan normaaliin tapaan suoraan ostajan nimiin. Ulkomaalaisen ostajan paperit lähetetään kaupantekovaiheessa vielä lupaviranomaisille tarkistettavaksi. Prosessi on vain hiukan hitaampi kuin esimerkiksi Aurinkorannan lainhuudatuskäytäntö.
Sea Star Residence on siis erittäinkin varteenotettava vaihtoehto, kun etsit loma-asuntoa Turkista. Lisätietoja, kuvia, muiden asukkaiden kommentteja ja yhteystiedot löydät Sea Starin sivuilla, http://www.seastarresidence.fi. Seuraava tutustumiskäynti järjestetään 2.-7.10.2009. - OKT
Olen itsekin katsonut asuntoa Akbukista tai sen tuntumasta esim. DIdimista, Kusadasista ja on siinä vielä muitakin paikkoja lähellä. Olen huomannut, että tällä hetkellä Turkin halvimmat loma-asunnot löytyvät siltä alueelta. Se on vielä uusi alue ja asuntojen hinnat voivat myöhemmin nousta tuntuvasti. Olen itse käynyt Turkissa 6-7 kertaa ja kaikissa paikoissa on ollut niin viihtyisää, että olisin voinut ostaa asunnon vaikka mistä. Olemme tällä hetkellä Turkissa perheeni kanssa ja tulimme vielä omalla autolla, että on lomalla sitten auto käytettävissä. Olemme vuokranneet loma-asunnon Alanyasta ja olemme täällä 3 kuukautta. Abukin läheisyydessä on kuitenkin Bodrum ja Izmir ja niissä on lentokenttä, joten paikalle pääsy ei ole ongelma. Itse en tunne asuntokaupan lakikiemuroita tarkasti vaikka olen yrittänyt niitä vähän selvitellä. Yhtiövastikkeet on täällä turkissa edullisia ja ne on usein luokkaa 30-50 euroa/kk. Sähkö on kaiketi suurin piirtein yhtä kallista kuin suomessa, veden hinnasta en tiedä. Olen katsonut eri asuntoja paljon netistä ja varusteluissa on paljon eroja. Joissain asunnoissa on liesi, uuni, astianpesukone, pyykinpesukone sekä monesti ilmastointi jäähdytyksellä. Meilläkin on tässä asunnossa ilmastointi olohuoneessa ja kaikissa makuuhuoneissa. Se on kyllä pakollinen täällä, monesti on myös Internet yhteys, satelliittikanavat ym.ym.. Näillekin täytyy laskea hintaa ja monesti näissä halvimmissa asunnoissa ei niitä ole. Tsemppiä asuntokaupoille, voi olla että itsekin ostan asunnon täältä tulevaisuudessa.
- kotiulkomailta
Didimin ja Akbük ovat molemmat erinomaisia paikkoja ostaa loma-asunto Turkista. Akbük on pieni ja viehättävä kaupunki Egeanmeren sekä mäntymetsävuorten keskellä, paikka jossa rantaviivaa vain jatkuu ja jatkuu. Kaikki palvelut löytyvät supermarketista pankkiin, huoltoasemaan sekä ravintoloihin.
Didim on alueen varsinainen pääkeskus, isompi kuin Akbük mutta välimatkaa vain 15km joka sujuu nopeasti joko skootterilla tai bussilla.
Didimistä löydät uuden Marinan, huvivenesataman, ison päärannan sekä kaikki normaalin kaupungin palvelut. Pääosa turisteista on brittejä mutta keskikesällä heinäkuussa Didimin ranta-alueen jota kutsutaan Altinkumiksi (kultainen hiekka), valtaa turkkilaiset lomanviettäjät Izmiristä, Ankarasta sekä Istanbulista. Ulkomaalaisena saat kävellä rauhassa vaikka ympärillä on tuhansia ihmisiä, miellyttäävää ainakin minusta.
Didimissä turismi sekoittuu sopivasti normaalielämään jolloin hihastavetäjiä jos niin haluat, löydät päärannalta mutta muuten olet kuin kotonasi.
Didimiin ja Akbükiin pääset kätevästi joko Izmirin tai Bodrumin kautta, itse suosin suoraa lentoa Istanbuliin josta Atlasjetillä Izmiriin ja sieltä 170km shuttlebussilla tai privaattikuljetuksella perille.
Turkkilaiset itsekkin sanovat Altinkumin uimarannoista niiden olevan Turkin parhaat, eikä suotta.
Palvelen sinua asunnon hankkimisessa alueelta, ammattitaidolla. www.kotiulkomailta.com - että näin
kotiulkomailta kirjoitti:
Didimin ja Akbük ovat molemmat erinomaisia paikkoja ostaa loma-asunto Turkista. Akbük on pieni ja viehättävä kaupunki Egeanmeren sekä mäntymetsävuorten keskellä, paikka jossa rantaviivaa vain jatkuu ja jatkuu. Kaikki palvelut löytyvät supermarketista pankkiin, huoltoasemaan sekä ravintoloihin.
Didim on alueen varsinainen pääkeskus, isompi kuin Akbük mutta välimatkaa vain 15km joka sujuu nopeasti joko skootterilla tai bussilla.
Didimistä löydät uuden Marinan, huvivenesataman, ison päärannan sekä kaikki normaalin kaupungin palvelut. Pääosa turisteista on brittejä mutta keskikesällä heinäkuussa Didimin ranta-alueen jota kutsutaan Altinkumiksi (kultainen hiekka), valtaa turkkilaiset lomanviettäjät Izmiristä, Ankarasta sekä Istanbulista. Ulkomaalaisena saat kävellä rauhassa vaikka ympärillä on tuhansia ihmisiä, miellyttäävää ainakin minusta.
Didimissä turismi sekoittuu sopivasti normaalielämään jolloin hihastavetäjiä jos niin haluat, löydät päärannalta mutta muuten olet kuin kotonasi.
Didimiin ja Akbükiin pääset kätevästi joko Izmirin tai Bodrumin kautta, itse suosin suoraa lentoa Istanbuliin josta Atlasjetillä Izmiriin ja sieltä 170km shuttlebussilla tai privaattikuljetuksella perille.
Turkkilaiset itsekkin sanovat Altinkumin uimarannoista niiden olevan Turkin parhaat, eikä suotta.
Palvelen sinua asunnon hankkimisessa alueelta, ammattitaidolla. www.kotiulkomailta.comnämä viestit on jo viime vuodelta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723