Keuhkoahtaumako?

Huolestunut :S

Elikkä voisiko minulla olla keuhkoahtauma sairaus? Kun yskin pitkin päivää sellaista kellertävän-ruskeaa limaa! Aamuisin enemmän...
Ja aamuisin lima on tummempaa/sitkeämpää.
Röökiä palaa aski päivässä ja kaljaa pari pulloa (viikonloppusin enemmän ja reilusti)
Muistaakseni tätä on jatkunut jo 3v. ja olen nyt 25v.
Ja minusta liman eritys on kasvanut.
Kävin joskus lääkärissä, mutta kyseinen lääkäri ei tutkinut kun stetoskoopilla vähän rintaa ja selkää ja sanoi että olen "terve".

5

5379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastavan omainen

Ei mahdotontakaan.. Väsytkö, hengästytkö helpommin kuin aiemmin? Limainen yskä on yksi oire, mutta ei tietenkään tarkoita sitä, että sinulla ko sairaus on..
      Tuohon tautiin sairastuvat yhä nuoremmat eikä sen kanssa ole leikkimistä.
      Totta kai kannattaa hankkiutua tutkimuksiin, jos ei muuten niin oman mielenrauhan takia. Ja tietenkin se ilmiselvä juttu - lopeta tupakoiminen ennen kuin..

• Lisääntynyt

Eli keuhkojesi hapenottokyky on jo vaillinainen ja karvat ovat vaurioituneet. Vaikeaa sanoa onko ahtauma kun se kokeillaan lääkkeeellä ja puhallustestillä. Kun tarpeeksi polttaa, niin ihminenhän lopulta kuolee siihen limaan jos nyt on tupakkaan kuollakseen. Itse lopetin juuri sen liman nousun vuoksi sillä se alkoi olla helvettiä. Vaihdoin ensin pikkusikaareihin koska niitä ei pysty polttamaan niin paljoa kun tupakkaa. Loppui se liman eritys ja yskiminen. Nyt olen ollut ilman polttamista 4 päivää joka on saavutus!

• tutulta

mä oon polttanu tosi nuoresta , alotin 11vee. ja mulla alko olla noita samoja oireita kans tossa ennen kolmeekymppiä. jatkoin röökaamista kunnes reilu vuos sitte oli pakko mennä lääkäriin ku ei henki kunnolla kulkenu ja yskä oli sietämätön.
      olin myös koko ajan väsynyt ja enkä jaksanu tehdä mitään raskasta. mun puhallustulos oli tosi huono, en nyt muista niitä lukuja mutta keuhkoahtauma tuomion sain. sitten myös lääkkeet. olin 3kk polttamatta kunnes viime syksynä tapahtu repsahdus ja taas menee pari askia päivässä.

• tytsy_16

• sairastava

Keuhkoahtaumatauti todetaan spirometriassa, se on puhalluskoe jossa tutkitaan keuhkojen tilavuus ja toimintakyky, (kivuton). Keuhkoahtaumataudin kehittyessä keuhkoihin tulee pysyviä muutoksia, (keuhkoputket kovettuu, eli hengitysliike haikeutuu ja esim liman yskiminen keuhkoista pois vaikeutuu tai lakkaa kokonaan, keuhkoahtaumataudissa yleensän kuollaan omaan limaan kun sitä ei saa yskittyä poi siihen tukehtuu ja kehkorakkulat suurentuu ja vähenee, se on niin kuin ensin viinirypäleterttu ja kun ne poksahtelee jää jäljelle muutoma appelsiini, keuhojen hapenotto kyky on näiden rypäleiden pinnalla ja kun ne poksahtaa ja suurenee ja vähenee, keuhkojen happea ottava pinta-ala pienenee), nämä eivän enää parane, ne voidaan todeta tietokone tomografiassa se on keuhkojen röntgenkuvaus jossa otetaan viipalekuvat keuhkoista ( myös kivuton), tavallisessa röntgenissä ei näy kuin varjostumia ja nestettä jos on nestettä kertynyt, varjostumat on yleensän tulehduspesäkkeitä. Paras keino päästä kunnon tutkimuksiin on yksityislääkäri, tietty keuhkosairauksiin erikoistunut. Yleisellä puolella säästetään, joten on vaikea päästä tutkimuksiin ajoissa. Tupakointi aiheuttaa keuhkoahtaumatautia ja se on lopetettava, olen itsekin lopettanut poltettuani ensin 35 vuotta. Itselläni keuhkoahtaumatauti todettiin keuhojen viipalekuvauksessa 39-vuotiaana, silloin oli jo muutoksia syntynyt, sen jälkeen poltin vielä 6 vuotta, sitten lopetin. Nyt on enää noin puolet keukoista jäljellä, invaliditeetti 100%, olen ollut jo vuosia sairaseläkkeellä, 20 metrin matka kävellen hengästyttää pahasti ja on levättävä, lääkitykset on 3-4 tunnin välein. Lääkärin mukaan minun tapauksessa lapsena jatkuvasti sairastetut keuhkokuumeet ja tulehdukset ovat aiheuttaneet osittain keuhkoahtaumatautini ja tupakointi on sitä suuresti lisännyt, mutta olisin sairastunut ilman tupakointiakin mutta todennäköisesti myöhemmin. Keuhkoahtaumataudin kanssa pystyy elämään, kun on hyvät lääkitykset ja välttää viirus ja bakteeritulehduksia eikä tupakoi ja yrittää liikkua sen minkä pystyy. Pienemmillä vaurioilla selviää jos uskoo heti ja lopettaa tupakoinnin ja saa oikean lääkityksen. Minä olin luupää ja sain sen seurauksena monta muuta tautia kuten diabetes, joka tuli vuosia kestävän kortisonipilleri lääkityksen seurauksena. Diabeteksen seurauksena on tullut monia hermorata vaurioita jotka ovat vieneet tunnon käsistä ja jaloista. Lisäksi tulee lihas krappeja jotka ovat äärimmäisen kivuliaita. Iho ja verisuonet on haurastunut, aina kun laitetaan tippa joudutaan pistään monta kertaa kun suoni pettää. Näkö on huonontunut paljon johtunee kain glakoomasta joka on näistä lääkityksistä seurannut. Että sellasta, laita vaan rööki huuleen. Vielä yks kiva vitsi tähän loppuun.
      Keuhkosairaala ja mielisairaala sijaitsivat vierekkäin. Hullu siellä hiihteli keskellä kesää. No keuhkosairas sitä naureskeli ja kyseli luistaako hyvin. Hullu siihen vastasi. Hyvä on hiihdellä kun on terveet keuhkot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      529
      8922
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      160
      6144
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      365
      5185
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4739
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      98
      4351
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4053
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      184
      3932
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      92
      1866
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103