BED?

Onko..

Hei!
Olen viime päivinä alkanut tajuamaan, että sairastan BED:iä. Muutama päivä voi kulua hyvin, syön terveellisesti ja normaalin kokoisia annoksia.
Mutta sitten yht äkkiä alan ahmimaan kaikkea mahdollista mitä löydän, oli se sitten leipää, hedelmiä, karkkia, pullaa...
Ahmimista jatkuu yleensä pari päivää. Pari vuotta sitten oksentelin aina aamuisin, mutta noin puolessa vuodessa se meni ohi. Laihduin tuolloin noin 6kg. Tämän jälkeen elämäni meni normaalisti eteenpäin. Nyt kuitenki suunnilleen vuoden verran olen ahminut. Pituutta on 163cm ja painoa 63kg.
Tiedän etten ole ole ylipainoinen. Mutta silti haluisin päästä "omaan" painooni 58kg, joka minulla pysyi melkein vakiona niinä aikoina kun olin ns. terve.
Olen myös toisaalta tunne syöjä, ahmin niin iloon kuin suruunkin.
Olin ala-aste ikäisenä pyöreähkö ja hieman ylipainoinen, paino kuitenkin putosi ihan luonnollisesti ilman mitään muutoksia. Tuolloin minua haukuttiin jatkuvasti, milloin läskiksi tai muuksi loukkaavaksi.
ylä-asteelle siirtyessäni paino oli kohdillaan ja haukkuminen loppui. Seiska luokan syksyllä aloin kuitenkin oksentamaan aamuisin, joko söin aamupalan ja oksensin koulussa ennen tuntien alkua tai sitten jätin aamupalan väliin ja kakosin tyhjää.
Myöskään kouluruoka ei tuolloin maistunut, otin kyllä ruokaa aina lautaselle ja söin haarukallisen jonka jälkeen annoin lautasen kaverilleni. Kävin myös terveydenhoitajalla koska ystäväni huolestui minusta. Terkkari ilmoitti minulle vain että mistään syömishäiriöstä ei voi olla kyse kun kerta painokin on nyt noin sopiva. Laihduin tuolloin 6kg.
Kasi luokka meni kokonaisuudessaan hyvin, ruoka maistui enkä oksennellut. Asia kuitenkin muuttui ysi luokan alussa. Koulussa söin isompia annoksia,kotona ahmisin kaikkea mahdollista mutta en kuitenkaan oksentanut koskaan.
Olen nyt siis 16 vuotias tyttö ja tämä ahminen jatkuu edelleen. Olen monesti koittanut ottaa itseäni niskasta kiinni mutta turhaan. päivän pystyn olemaan ilman herkkuja mutta kaksi on jo liikaa. Paino senkun kasvaa.
Olen väsynyt tähän kaikkeen ja toivoisin että saisin täältä hieman apua ongelmaani. Asiasta en ole osannut kertoa kenellekkään.

2

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luultavasti bediläinen

      Hei, kuullostaa tutulta.. Olen itsekin vasta 16 vuotias ja lukemani tiedon perusteella voin sanoa että sairastan bediä. Vuosi sitten olin anorektikko, en syönyt oikeastaan mitään, menkat jäi pois ja hiuksia lähti.. Aloitin toisen asteen koulutuksen, kun alku stressi oli helpottanut aloin elää "tavallisemmin" kaikki asiat palasi suurinpiirtein normaaleiksi paitsi että aloin ahmia. Tosin kuin sinä en ole koskaan voinut oksentaa, bulimia sehän se ois vielä puuttunut.. Ahmin n. 3 kertaa viikossa muuten yritän syödä normaalisti, eli en ole mitään pahimpia ahmijoita. Tähän päivään mennessä olen lihonnu 12 kg vuoden takaisesta painan 62 kg ja olen 173 pitkä eli normaali painoinenkin vielä. Pelkään kumminkin hirveästi sitä että ahmintani menee pahemmaksi. Ennen ajattelin että minulla ei ole itsekuria mut nyt kun tiedän että tämä on sairaus yritän opetella kunnioittamaan itseäni enemmän, en omista kovinkaan hyvää itsetuntoa ja pelkään sanoa mitä ajattelen koska en halua satuttaa ihmisiä tämä on ehkä syy ahmimiseen.. Nyt olen ostanut pienen pussin manteleita ja rusinoita eli jos tekee jotain mieli niin syön niitä kun annan itselleni luvan syödä niitä syön ja saatan syödä paljonkin mutta koska olen antanut luvan se ei tunnu pahalta, uskon että joku päivä pystyn avaamaan rusina ja manteli pussit ottamaan pari kourallista ja sen jälkeen sulkea pussit. Ehkä se tieto että saa syödä jotakin auttaa, aluksi saattaa ahmia mutta seuraavalla kerralla ehkä ottaa vähemmän...

      tästä tuli tällainen sekava mielen purkaus tai avautuminen, ensimmäinen kerta kun myönnän sairastaneeni/sairastavani syömishäiriötä, toivottavasti uusi alku....

      • 34567890

        Itsekin olen viimeaikoina havahtunut tajuamaan että sairastan ehkä jonkinasteista syömishäiriötä ja luultavasti juuri BED:iä.
        Olen 17-vuotias tyttö, pituutta löytyy 163 cm ja painoa tällä hetkellä 66 kg. Lapsesta saakka olen aina ollut hieman pyöreämpää sorttia olematta kuitenkaan pahasti ylipainoinen. Olen kuitenkin aina vihannut ulkonäköäni ja yrittänyt laihduttaa jo 10 vuoden ajan siinä onnistumatta. Nyt tänä kesänä sain viimein koottua itseni ja laihdutin lähinnä paastoamisen ja hurjan liikunnan avulla kuukaudessa melkein 6 kiloa. Painoni oli jo vuosia pysytellyt 68-69 kg:ssa, mutta kuukaudessa sain sen laskemaan 63 kiloon ja olin erittäin onnellinen. Tämän jälkeen elämässäni tapahtui kuitenkin muutama ikävä sattuma ja päätin keskeyttää dieetin päiväksi. Olin ajatellut syödä vaihteeksi mieliruokiani ja rentoutua tv:n äärellä yhden illan kunnes taas jatkaisin laihduttamista seuraavana päivänä. Näin ei kuitenkaan käynyt; tuo ensimmäinen ahmimisilta venyi lopulta kahdeksi vuorokaudeksi ja nyt viime viikkojen aikana noita syömiskohtauksia on tullut ainekin 5 ta 6. Olen lihonnut 3 kg siitä mihin laihduin, eli painan nyt 66 kg kuten alussa mainitsin. Kuitenkaan EN USKO ETTÄ DIEETTINI JA ÄKILLINEN LAIHTUMISENI ON SYYNÄ NOIHIN KOHTAUKSIIN, koska niitä on ollut aina, ei tosin läheskään noin pahoina ja tiivillä aikavälillä. On siis ehkä totta että laihduttamiseni ainekin on voimistanut ahmimiskohtausten riskiä, samoin kuin se että olen asunut nyt kk yksin kotona ilman että kukaan on nähnyt syömistäni. Pelkään todella sillä yritän koko ajan koota itseäni ja jatkaa laihduttamista, mutta syöminen meinaa riistäytyä käsistä väkisin. En pysty hallitsemaan itseäni ja se on sairasta. Mitä ihmettä tälle voi tehdä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe