äärimmäinen varovaisuus...

...sikainfluessan välttä

...miseksi?

Saako _jokainen_ suomenkansalainen sen?! Ollaan lähössä parin viikon sisällä kreikkaan, paikka ei ole mikään turistirysä. Mutta silti pelottaa se influessaan sairastuminen?!

Onko tuo vain median paisuttelua asiasta? En nimittäin halua sairastua matkalla. :(

Auttaako jos pesee käsiään huolellisesti? pitääkö käsidesiä käyttää kuinka usein, milloin? Esim. ennen ja jälkeen aterian, ovenkahvan koskemisen jälkeen?!

Lentokenttä ja lentokone pelottavat myös. Jos ei kuule kenenkään aivastavan, ja muutenkin niin voiko sen influessan saada ihan vaan silleen että istuu lentokentällä viattomasti paikallaan ja odottaa että pääsee lentokoneeseen?! Entäs siellä sitten... Kun yksi aivastaa, mitä voi tehdä, jos sillä sattuu olemaan tartunta? :o Auttaako huivin pitäminen. vai pitääkö olla maski?!

Tiedättekö... olen ressannut tästä asiasta jonkun aikaa, hysterioinut siitä että saan sen siellä ja varoittanut perheen jäseniäni siitä, että soitan kreikasta että jään tänne kun sain sikainfluessan. Nyt vaan alkaa naurattaa, enkä jaksa välittää! Olen lähdössä ulkomaille, ja mä vaan tästä stressaan!!! Kun kävin kanarialla, ei olut mitään tuollaista pelättävää.

Kuitenkin jos välttää kaveeraamasta ihmisten kanssa siellä? Ei kuitenkaan ole järkeä hotelliin linnoittautua...?! Kun lääkäri sanoi, että sen takia EI kannata jättää matkustamatta..

mutta tärkein kysymykseni on: jos vain _on_ niin voiko se hengitettävän ilman mukana tulla? jos ei kukaan ole aivastanut?


Joihinkinhan se ei välttämättä edes tule, ja joihinkin tulee vaikka olisi kuinka huolellinen.. Sitä mä tässä pelkään?! mutta kuitenkin toisaalta ajattelen, että naurettavaa. :o

8

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ilmassa

      mm. siellä lentokoneessa vaikkei kukaan aivastaisikaan.

    • live by the river

      Ota ihan rauhallisesti. Media, varsinkin Suomessa, paisuttelee asiaa liikaa. Normaali käsihygienia riittää, mihinkään paniikkiin ei ole aihetta.

      Mistä johtuu, että nimenomaan suomalaiset muuttuvat hysteerisiksi erilaisten onnettomuuksien ja tautitapausten sattuessa? Tätä ihmettelen.

    • järki mukana

      Yhtä lailla voit saada kunnon ruokamyrkytyksen tai kävellä auton alle, joten elämää on vaan elettävä ja matkoille lähdettävä, jos mieli tekee.

      Lentokentillä on ihmisiä, jotka kulkevat puuvillahanskat ja suusuojaimet kasvoillaan ja mietin mitä ihmeen hyötyä siitä on, koska niiden ei ole todettu auttavan. Lähinnä kyse on psykologisesta vaikutuksesta.

      Jos olet lukenut ohjeita minkä tahansa flunssan torjuntaan ml sikainfluenssa, niin älä mene pärskivän ihmisen lähelle ja huolehdi käsihygieniasta (ja jos et voi huolehtia, älä sörki silmiäsi, suutasi tai nenääsi sormillasi).

      Jos matkavakuutuksesi on kunnossa, niin pystyt lomapaikassasi minkä tahansa onnettomuuden iskiessä hakemaan apua. Sinua ei silloin todellakaan suljeta pimeään koppiin ja syytetä sairastumisesta, vaan saatat vakuutuksesi ansiosta selvitä ihan mukavasti. Selvitä lomakohteesi lääkäripalvelut, niin oletpahan ennakoinut riskit perusteellisesti.

      Oletko, muuten, miettinyt projisoitko sikaflunssapelollasi esim. lentopelkoa? Tai ylipäätään matkustamista? Joskus oikea huoli voi olla vaikkapa kotiin jäävien lähimmäisten takia tmv.

    • huoli......

      Äitini, siskoni ja serkkuni tulivat juuri Englannista, eikä heillä kellään ole mitään oireita, eli ei tarttunut - eikä Kreikassa tartu senkään vertaa. Hyvä käsihygienia on tärkeää aina matkustettaessa.

    • .....

      Saanko kysyä miksi ihmiset niin suuresti pelkäävät sikainfluenssaa?? Itse tunnen muutamia ihmisiä jotka sen ovat sairastaneet, ja he ovat sanoneet, että heillä oli muutaman päivän vain korkea kuume ja kurkkua särki yms. Ei sen kummempaa.. Jok vuosihan influenssa-aaltoja tulee! ettehän te niitäkään niin kovin pelkää.

      • vastaajille!

        Jokapäivä jaksan pelätä sitä vähemmän ja vähemmän. Kuitenkin se vielä pelottaa, että jos sen saa vaikka kukaan ei aivastaisi edes lentokoneessa! kuitenkin kiitos kannustavista vastauksista, sillä viimepäivinä olen lopullisesti tajunnut sen, että voin kuolla vaikka minuutin päästä, tänään tai huomenna! tajusin, etten elä ikuisesti... auts, se sattuu. tavallaan.

        Nyt osaan iloita jokaisesta hetkestä, ja perjantaina alkoi lomani. Tuskin olen _koskaan_ osannut nauttia siitä niinkuin nyt! :o

        Viikon päästä olen siellä, ja mitä enemmän asiaa ajattelee, sitä enemmän jännittää. Totta, ehkä mä sit aattelen jonkun muun pärjäämistä. niinkuin siinä yhessä kommentissa oli. :D


        Kuitenkin, on ihan pirun ikävää jos joutuu lomalla sairaalaan sen takia. kallista ja surullista.:(


      • enkä toivottavasti...
        vastaajille! kirjoitti:

        Jokapäivä jaksan pelätä sitä vähemmän ja vähemmän. Kuitenkin se vielä pelottaa, että jos sen saa vaikka kukaan ei aivastaisi edes lentokoneessa! kuitenkin kiitos kannustavista vastauksista, sillä viimepäivinä olen lopullisesti tajunnut sen, että voin kuolla vaikka minuutin päästä, tänään tai huomenna! tajusin, etten elä ikuisesti... auts, se sattuu. tavallaan.

        Nyt osaan iloita jokaisesta hetkestä, ja perjantaina alkoi lomani. Tuskin olen _koskaan_ osannut nauttia siitä niinkuin nyt! :o

        Viikon päästä olen siellä, ja mitä enemmän asiaa ajattelee, sitä enemmän jännittää. Totta, ehkä mä sit aattelen jonkun muun pärjäämistä. niinkuin siinä yhessä kommentissa oli. :D


        Kuitenkin, on ihan pirun ikävää jos joutuu lomalla sairaalaan sen takia. kallista ja surullista.:(

        ..saakkaan. Loma meni loistavasti ja lämmintä oli!!! ah ihanaa...


      • Mitä nyt olen kuullut jos sairastaa sikainfluenssaa ei siitä olekaan suurta vaaraa, mutta jos sattuisi olemaan sen lisäksi jokin muu influenssa, voi muodostua tällöin tappava.

        Ja sikainfluenssan esiaste on löydetty jo useita kymmeniä vuosia sitten. (Espanjantauti)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe