Yksipuolinen 'kihlaus'

*tyttö*

Hei,

Olen mielestäni syyttä joutunut epämukavaan tilanteeseen, kun poikaystäväni mielestä olemme kihloissa kun suostuin vastaanottamaan hänen ottamansa sormuksen ja pitämään sitä myös. Emme ole sopineet naimisiinmenosta, enkä sellaista vielä haluaisi tehdäkkään. Edessä ovat opiskelu ja muutto uudelle paikkakunnalle; vaikka tällä hetkellä kaikki onkin välillämme hyvin en todellakaan osaa sanoa mitä tulevasuus ja elämä vielä eteen tuo. EHkä juuri sen takia poikaystäväni niin ponnekkaasti tuota kihlauksen todellisuutta painottaakin, hän kun on jäämässä kotipaikkakunnallemme jossa työskentelee.
Hänen vanhempansa ovat nyt kutsuneet meidät 'kihlajaiskahville' ennen muuttoani; kutsuttuina ovat niin poikaystäväni kuin omatkin vanhempani, joille kyllä mielipiteeni olen selväksi tehnyt. Miten kiemurrella eroon tästä sotkusta ilman että välit menevät ihan solmuun!?!?

9

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on siinä nokan alla

Reiluinta on nyt avata suu ja kertoa boyfriendille suomeksi että sorry sorry väärinkäsitys, en ole sopimassa avioitumisesta, en käsnännyt että tämä on kihlasormus, saat sen takaisin toki...

Helvetin nolo tilanne, mutta parempi sun on opetella ilmaisemaan itseäsi nuorena, muuten huomaat olevasi aikaa myöten naimisissa ties kenen kanssa, saavasi lapsia yks kaks ties kenen kanssa, mukana ties missä yritystoiminnassa tai sijoituspyramidissa ja takaavasi ties kenen lainoja. Onhan näitä tilanteita että ei kaikki olla samaa mieltä eikä toivota samoja asioita; silloin pitää vaan nätisti kertoa mitä itse asioista ajattelee eikä odottaa että joku muu arvaa onnekkaasti. Jos siitä joku loukkaantuu niin se on voi voi.

• nyt heti

Oli sinussakin syytä jos tiesit mitä sormus tarkoittaa ja otit sen vastaan ja pidät sitä.

Eipä tuossa kyllä ole paljon tehtävissä, paitsi puhua suoraan. Voit kyllä muotoilla sen vähän eri tavoin (ei siis niin ettet tiedä onko hän se jonka kanssa menet naimisiin) vaan esimerkiksi niin että olet ajatellut tätä kihlausta ja se ei tunnu sinusta oikealle kihlaukselle, koska ette ole hääpäivää sopineet ja sanot että sinusta kihlauksen kesto on enintään vuosi (tjsp), haluat säästää rahaa jotta saat haluamasi häät, ensin koulu sitten häät... jotain tällaista. Ja sitten kerro että sinusta tällainen "kihlaus", ilman hääsuunnitelmia ja tarkkaa päivää, ei tunnu hyvältä/oikealta ja pyydä miestä pitämään sormusta tallessa siihen saakka kunnes menette oikeasti kihloihin.

"Kihloihin" ei kannata mennä ellei oikeasti tahdo. On se kuitenkin niin iso juttu. Parempi kun selvität tilanteen heti pikimmiten, sillä jokainen päivä jonka tätä venytät monimutkaistaa tilanteita. Ajattele miten ikävältä tuo tuntuu kun koko suku on lähettänyt teille kihlajaislahjoja ja odottaa innolla tulevia häitä.

Tuo poikaystäväsi käytös vaikuttaa siltä että hän haluaa sitoa sinut sormuksella, kun lähdet "maailmalle", ei niinkään oikealta kihlaukselta.

• Se on reilua!

Äläkä nolaa poikaa vanhempiesi/ensa läsnäollessa.

• Nutturatäti 1

Voivoi. Sinä olet nyt kyllä itse mokannut. Kihlaus tarkoittaa sitä, että ollaan sovittu naimisiinmenosta. Suu auki nyt vaan ja selitä että käsitit väärin, palauta sormus. Sano että katsotaan tilannetta uudestaan myöhemmin, kun opiskeu- työ ym. kuviot selkenevät.

• *tyttö*

Niin, missä mokasin? Poikakaveri halusi antaa sormuksen, suostuin pitämään sitä mutta KERTAAKAAN, MISSÄÄN, KOSKAAN hän ei a) kysynyt haluanko naimisiin hänen kanssaan b) sanonut pitävänsä sormuksen käyttämistä 'kihlauksena'. Joten mielestäni olen kyllä toiminut korrektisti; jos hän olisi suoraan sanonut että kyse on avioliittolupauksesta en olisi moiseen leikkiin ryhtynyt! Eli suoraan sanottuna kun olen asiaa nyt pohtinut ja noita viestejä lukenut on alkanut tulla tunne että minua on huijattu aika rankasti. Eli hänen mielestään se, että pidin sormusta oli lupaus mennä naimisiin?! Tällä perusteella kait puolet 15 v. täyttäneistä teineistä olisi sitten kihloissa? Kuten näillä palstoilla on moneen kertaan kuulutettu, eihän se sormus mikään kihlaus ole! Vain ja ainoastaan jos molemmat osapuolet sopivat menevänsä keskenään naimisiin ollaan kihloissa, riippumatta sormuksista. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin; miehilläkö on oikeus tehdä tämä yksipuolisesti?!?!?!?

• alkaa selvitä
        *tyttö* kirjoitti:

Niin, missä mokasin? Poikakaveri halusi antaa sormuksen, suostuin pitämään sitä mutta KERTAAKAAN, MISSÄÄN, KOSKAAN hän ei a) kysynyt haluanko naimisiin hänen kanssaan b) sanonut pitävänsä sormuksen käyttämistä 'kihlauksena'. Joten mielestäni olen kyllä toiminut korrektisti; jos hän olisi suoraan sanonut että kyse on avioliittolupauksesta en olisi moiseen leikkiin ryhtynyt! Eli suoraan sanottuna kun olen asiaa nyt pohtinut ja noita viestejä lukenut on alkanut tulla tunne että minua on huijattu aika rankasti. Eli hänen mielestään se, että pidin sormusta oli lupaus mennä naimisiin?! Tällä perusteella kait puolet 15 v. täyttäneistä teineistä olisi sitten kihloissa? Kuten näillä palstoilla on moneen kertaan kuulutettu, eihän se sormus mikään kihlaus ole! Vain ja ainoastaan jos molemmat osapuolet sopivat menevänsä keskenään naimisiin ollaan kihloissa, riippumatta sormuksista. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin; miehilläkö on oikeus tehdä tämä yksipuolisesti?!?!?!?

"mutta KERTAAKAAN, MISSÄÄN, KOSKAAN hän ei a) kysynyt haluanko naimisiin hänen kanssaan b) sanonut pitävänsä sormuksen käyttämistä 'kihlauksena'."

Tämä olisi kannattanut mainita jo aloitusviestissä. Jos asia näin on, niin silloin ette ole kihloissa, eikä tuo sormuksen käyttäminen ole yhtään lähempänä kihlausta kuin lahjana saadut korvakorut. Itse ymmärsin aloitusviestistä, että poikaystäväsi halusi "kihloihin" (=ei puhetta naimisiin menosta) tai kihloihin kanssasi, sinä et mutta silti otit sormuksen vastaan ja käytit sitä. Tuo mitä kerroit, muuttaa tämän asian täysin. Jos homma olisi ollut miten minä sen ymmärsin, niin kyllä pidän sormuksen ottamista vastaan hyväksyntänä kosinnalle.

Kihloihin ei voi mennä ilman toisen suostumusta, mutta näitä teinikihlajaisia mahtuu maailmaan ja ne on vähän harmaata aluetta (kun ei kyse ole kihlauksesta ollenkaan). Miksi poikaystäväsi luulee olevansa kihloissa kanssasi? Pidätkö saamaasi sormusta vasemmassa nimettömässä (jos pidät, niin miksi ihmeessä?!)? Olen itsekin saanut pari vuotta sitten avomieheltäni sormuksen, timantillisen jopa ;), mutta koska kihloissa emme ole, pidän sitä keskisormessa väärinkäsitysten välttämiseksi.

Kun asia kerta noin on, niin sinä et ole tehnyt väärin. Korjaa poikaaystäväsi väärät kuvitelmat asiasta pikimmiten, sillä eihän tuollainen meininki hänen puoleltaan ole reilua ollenkaan. Sormus pelkästään ei ole kosinta ja kihloihin menoon tarvitaan kaksi.

• elämä ei ole netissä
        *tyttö* kirjoitti:

Miksi riehaannut asiasta noin kovasti? Ei sinua kaiketi kukaan ole huijannut, sen paremmin poikaystävä kuin kukaan palstalle vastannutkaan. Te ette vain poikaystäväsi kanssa ole osanneet keskustella keskenänne, ei mitään sen suurempaa eikä pienempää.

Eli nyt vain korjaamaan tilanne. Kysy poikaystävältä, tarkoittiko hän tosiaan kihlausta sormusta tarjotessaan ja sano, että sinä et sitä niin ymmärtänyt. Palauta sormus, jos se oli tarkoitettu kihlasormukseksi ja pidä jossain muussa sormessa kuin vasemmassa nimettömässä, jos poikaystävä haluaa sinun siitä huolimatta sen pitävän, vaikka ette siis olekaan kihlautuneet. Hoida asia hänen kanssaan mitä pikimmin, niin ei tule kiusallisia kahvitteluja kenenkään onnellisen anoppikokelaan kanssa. Asiaa ei auta yhtään se, että kirjoittelet tänne palstalle, mutta et puhu poikaystäväsi kanssa.

• Nutturatäti 1
        *tyttö* kirjoitti:

Mitä sinä oikein kuvittelit sormuksen antamisen tarkoittavan?

Poikaystäväsi selvästikin tarkoitti sillä oikeaa kihlausta, jos kertomasi pitää paikkansa. Ilmeisesti te vain ette puhuneet keskenänne ettekä ymmärrä toisianne.
        Kuten jo sinulle vastattiin, selvittäkää väärinkäsityksenne keskenänne äläkä täällä kiukuttele.

• *tyttö*
        Nutturatäti 1 kirjoitti:

Mitä sinä oikein kuvittelit sormuksen antamisen tarkoittavan?

Poikaystäväsi selvästikin tarkoitti sillä oikeaa kihlausta, jos kertomasi pitää paikkansa. Ilmeisesti te vain ette puhuneet keskenänne ettekä ymmärrä toisianne.
        Kuten jo sinulle vastattiin, selvittäkää väärinkäsityksenne keskenänne äläkä täällä kiukuttele.

Eli keskusteltiin asiasta (nyt ex)poikaystävän kanssa, hän sanoi pitäneensä selvänä että kun sormuksen suostuin ottamaan ja pitämään sitä (HUOM! oikeassa nimettömässä !!) että ollaan kihloissa ja hän voi asian näin vanhemmilleen ilmoittaa. Ei tullut mieleen kysyä minulta...!?! No, tuli aika selväksi viimeistään nyt että olemme hieman eri aaltopituudella; ei minusta olisi vaimoksi tallukalle joka ei edes uskalla kysyä haluanko naimisiin hänen kanssaan, vaan yrittää junailla asian tyyliin 'kun sukulaasillekkin on jo ilimoitettu'!
        Ikäänkuin putosi suomukset silmiltä; haluan todellakin pois tästä 'suoraselekääsestä pohojalaaskylästä'!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe