miksi kaveri kiusaa?

tunteettomiako

Mä en käsitä miten kaveri voi ruveta kiusaajaksi!
Mullakin oli ala-asteella yks tosi hyvä kamu, joka sitten yläasteella siirtyi ns. kovisten jengiin ja otti minut heti silmätikuksi. Hän ties kaikki mun salaisuudet ja heikkoidet ja niistähän sitten riitti juoruttavaa koko koulun kiusaajaporukalle. Hän jätti mut vielä tekstarilla! "Mä en oo enää sun frendi, älä pliis moikkaa mulle kun nähään" Päiväkodista alkanut ystävyyssuhde valui kuin viemäriin.
Eiks tätä kaveria yhtään kaduttanut, eikö hän koskaan edes tirauttanut kyyneltäkään siitä, miten tyhmästi käyttäytyi? En tajua miten niin kiva tyyppi pystyi muuttumaan sellaiseksi kylmäksi kiveksi niin nopeasti.
Se, että jotkut tuntemattomat kiusaa on ihan "siedettävää", mutta jos se kiusaaja onkin oma kaveri niin se tuntuu vielä pahemmalta. Millaisia kokemuksia teillä on tälläisistä selkään puukuttajista?

27

5103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei ole koskaan ollutkaan oikeasti kaverisi, ei tosiystävä tuolla tavalla tekisi. Oli mullakin kerran 1 "kaveri" joka oli ennen kiva mutta myöhemmin siitä tuli tosi ärsyttävä ja oli ilkeä kaikille. Kokoajan sille piti olla mukava ja kehua että ei haukkunut ja se halusi aina huomiota. Sitten 8lk jälkeisen kesäloman jälkeen ei oltu enää ollenkaan yhteydessä, ei kiinnostanu enää soitella sille. Se oli kyllä lopettanut yhteydenpidon jo aikaisemmin. 9lk kaveria ei paljoa enää koulussa näkynyt, ja sillon kun näkyi sanoin sille että en haluu olla sellasen kaveri. No se vaan sano et ei olla koskaan oltukkaan. Tuosta tulee nyt 3v enkä ole edes nähnyt tyyppiä täällä päin enää.

    • kiipijä

      Hän pyrkii ylemmäs yhteisön hierarkiassa - hinnalla millä hyvänsä.

      Niin kauan kuin olitte samalla portaalla puhalsitte yhteen hiileen, mutta kun hänelle tuli tilaisuus käytää sinua askelmana seuraavalle niin sen pituinen se.

      Unohda kaverisi, jos jäät kiinni sen lahkeeseen niin se tietää että sua voi käyttää (talloa) toistekin nostaakseen itseään ylemmäs. Parempi kun otat siihen niin paljon etäisyyttä - ja kehität myös itseäsi - niin että ne sun kaverin tuntemat "salaisuudet ja heikkoudet" ym. ei ole enää ajankohtaisia. Sillon sillä ei ole enää mitään mihin tarttua, tai jos tarttuu niin sillä ei ole merkitystä.

      Itse tein niin ylä-asteella kun kaverit rupesivat käyttämään jotain vanhoja juttuja keinona painaa mua alemmas. Sen sijaan että olisin inttänyt vastaan tai hävennyyt niin sanoinkin samassa keskustelussa hymy naamalla jotensakin näin "joo, kyllä ne oli kakaramaisia juttuja ja muistatkos kun joskus...", ja päästelin saman tien jonkun jutun jostain lapsellisesta hommasta missä ko. kaverit oli mukana sillon joskus. Menivät muuten mykäksi...

      • suuri epävarmuus

        Nämä ihmiset ehkä löytävät itsensä tavallista myöhemmin.


      • Kaikkien kaveri
        suuri epävarmuus kirjoitti:

        Nämä ihmiset ehkä löytävät itsensä tavallista myöhemmin.

        Niin toi on ihan totta
        Mullaki on yks kaveri .seki kiusaa välil mua enkä mä enää jaksa D:

        En haluis antaa anteeks mutku se hengaa mun parhaan kamunkaa nii tietty haluun olla niittenkaa ja onha sen "kiusaaja" mun kamu mut se kiusaa mua sellai jäänästi xD

        Mut kantsii unohtaa se sun kamu! Sulla on varmasti muita hyviä kamuja joittenkaa haluut olla (Y) Onnea :)


      • Hulluapina
        Kaikkien kaveri kirjoitti:

        Niin toi on ihan totta
        Mullaki on yks kaveri .seki kiusaa välil mua enkä mä enää jaksa D:

        En haluis antaa anteeks mutku se hengaa mun parhaan kamunkaa nii tietty haluun olla niittenkaa ja onha sen "kiusaaja" mun kamu mut se kiusaa mua sellai jäänästi xD

        Mut kantsii unohtaa se sun kamu! Sulla on varmasti muita hyviä kamuja joittenkaa haluut olla (Y) Onnea :)

        Mulla ihan sama, Se mun kaveri varastaa ja kiusaa mua :')


    • ollaan ystäviä oma aikansa, ja sitten jossain välissä toinen muuttuu, etkä enää ole hänelle sopivaa seuraa... Pahinta on, jos sinulle ei edes kerrota, vaan uskot kaiken olevan hyvin.

      • Dani Filth on hottis!!

        Niitä löytyy kyllä jotka ensin on kavereita ja sitten kaikkee muuta! Ykskin tyttö oli mun kaveri ensiks ja moikkaili ja jutteli ja sitten muutaman kuukauden päästä ei jutellu eikä moikkaillu enää. Mä en ollu kohdellu sitä huonosti, et en tiiä mikä vittu siihen on menny, ihmettelen vaan. Viime ystävänpäivän aikaankin mä juttelin kahden tytön kans ja se tyttö tuli siihen ja jutteli ensin toisen tytön kans ja sano sille hyvää ystävänpäivää ja sit sano sille toiselle tytölle hyvää ystävänpäivää ja mulle ei sanonu mitään ja mä olin sitä vastapäätä! Joo vitun hyvää ystävänpäivää mulle! Ja mä oon puhunu mun kiusaamisista ja mulle sanotaan, että musta vaan tuntuu et mua kiusataan! EI VITTU SAATANA!!!


      • BadBodies
        Dani Filth on hottis!! kirjoitti:

        Niitä löytyy kyllä jotka ensin on kavereita ja sitten kaikkee muuta! Ykskin tyttö oli mun kaveri ensiks ja moikkaili ja jutteli ja sitten muutaman kuukauden päästä ei jutellu eikä moikkaillu enää. Mä en ollu kohdellu sitä huonosti, et en tiiä mikä vittu siihen on menny, ihmettelen vaan. Viime ystävänpäivän aikaankin mä juttelin kahden tytön kans ja se tyttö tuli siihen ja jutteli ensin toisen tytön kans ja sano sille hyvää ystävänpäivää ja sit sano sille toiselle tytölle hyvää ystävänpäivää ja mulle ei sanonu mitään ja mä olin sitä vastapäätä! Joo vitun hyvää ystävänpäivää mulle! Ja mä oon puhunu mun kiusaamisista ja mulle sanotaan, että musta vaan tuntuu et mua kiusataan! EI VITTU SAATANA!!!

        Mulla oli yks tosi kiva kaveri mut sitte tuli luokalle uus oppilas josta tuli suosittu ja ny se mun ihana kaveri on sen bestis ja se ei edes haluu huomioida mua koska se on ny paljon suositumpi
        se alottaa kaikkia harrastuksia muitte kanss mut ku mä kysyn se ei ees vaivaudu vastaa...
        Idioottimaine...


      • Pinnallista
        BadBodies kirjoitti:

        Mulla oli yks tosi kiva kaveri mut sitte tuli luokalle uus oppilas josta tuli suosittu ja ny se mun ihana kaveri on sen bestis ja se ei edes haluu huomioida mua koska se on ny paljon suositumpi
        se alottaa kaikkia harrastuksia muitte kanss mut ku mä kysyn se ei ees vaivaudu vastaa...
        Idioottimaine...

        todisteluntarvetta ja omien heikkouksien peittämistä. Pelätään sitten niin paljon, että joku uudesta kaveripiiristä keksisi jotain huomautettavaa, että siirretään kielteinen huomio mieluummin vaikka ex-kaveriin. Tämä on sitä luonteen heikkoutta. Jotkut tosin viisastuvat iän myötä ja häpeävät käytöstään. Kyllähän sitä voi lapsena olla ymmärtämätön. Ei kannata roikkua sydän verta valuen tällaisessa suhteessa ja haikailla sen lämpenemisen perään. Tapahtuu jos tapahtuu, joskus aikuisempana... Näkyiskö lähipiirissä lämpimiä, aitoja ihmisiä, joita ei sätkynukeiksi alisteta? Ehkä sellaisen löytäisi kirjeenvaihtoilmoituksen avulla?


    • yhyyy ja kyynell

      Mun vanha kaveri alko yhtäkkii vaan haukkuu muo faces enkä tiieä mitä oon tehny sillle oikeesti nyt sen takii menetän kaikki muutki kaverit ()))))))= mitä mun pitäis tehä se haukkuu muo homoks ja lespoks ja huorak ymt mä haluisin kertoo vanhemmille mut en viitti pelkään et sit ne kiusaa viell enemmän ja meillä on luokalla 9 tyttöö joten mä jaan yleennsä ilman paria ja meillä on tulossa leirikoulu miten mä siellä pärjääääään joku auttttaaaa joka on olllu samssa tilanteessa!!!!!!!!!!!!!

    • kiusattu "vaan"

      Et ole ainoa jonka on kaverit hylänneet. Ala-asteella mulla oli 4 hyvää kamua. Tehtiin aina kaikkea kivaa yhdessä. Lenkkeiltiin, käytiin kaupassa ostamassa makeisia, pelattiin pelejä ja kaikkea muuta. Koulussa aina juteltiin ja leikittiin välituntisin milloin mitäkin. 4 luokalle mentäessä alkoivat kaverit olemaan "koviksia". Omat juttuni olivat nössöjen juttuja. Heillä oli aina "kovat" jutut. Olin ihan "kakara" ja he olivat "koviksia." 5 luokalla alkoi kiusaaminen. He puhuivat minusta paskaa selkäni takana, haukkuivat joskus kaatoivat ja hakkasivat. Se oli heidän mielestä hauskaa. Hetken päästä eivät vain oman luokan pojat kiusanneet, mukaan tuli tytötkin. Yleensä kiusaaminen oli minun nolaamista ja haukkumista. Sitten mua kiusasikin jo 3 eri luokkaa. (4 luokkalaiset, 5 luokkalaiset ja 6 luokkalaiset.) Kerran yksi tyyppi kuristi mua lumihangessa ja toinen antoi sen jälkeen lumipesun. Ala-aste oli yhtä helvettiä. Yläasteella meno oli samanlaista. Olin niin nössö jätkä koska en juonut alkoholia ja polttanut röökiä. Kaupungilla en uskaltanut olla yksin, koska siellä ne kiusaajat aina rellesti porukalla. Minun oli oltava vain kotona koska siellä sain olla rauhassa. Olen nykyään 19 vuotias. Itsetunnossa ei ole kehumista. Kavereita ei ole, tyttöystävästä puhumattakaan. Joskus olen toivonut kuolevani, mutta mitään itsemurhaa en ole ajatellut tekeväni. Enkä kyllä teekkään.

      Toivotaan että elämä lähtee tästä vielä "valumaan" parempaan päin.

      • Onnellinen:)

        Ittelläki oli tuo ala-aste sellasta että oli aluksi paljon kavereita ja sitten 4-5 luokalla alko mun paras kaveri kääntymään mua vastaan ja koska muut luokkalaiset/tytöt olikin sitten sen kavereita suurimmaksi osaksi tulivat he mukaan juttuun, luokassa oli " ryhmiä " mm. urheilevat " kovikset ", nörtit, " kauniit ja tyhmät tytöt " ja sellaiset " rumat tytöt ".. Itse harrastin salibändyä eli kuuluin " urhelijoihin " tavallaan, kuitenkin sitten alko se kiusaaminen joka oli sellaista että mätkittiin vaikka olkapäähän ( ei päähän kuitenkaa tullu ikinä. ) Paras kaveri tottakai tiesi kaikki salaisuudet jotka tottakai levisi.. Väkivaltaa en uskaltanut käyttää mutta itseni mielestä olen aina ollut jollain tavalla " vanhempi " kuin muut. Joten siinä sitten aina pistin sanallisesti vastaan jolloin tottakai ne suuttui enemmän, kuitenkin kestin tätä sitten pari vuotta ( pieniä taukoja toki ), kerran tuli se ex-paraskaveri rinnuksesta ottamaan kiinni mutta minä vähä isompana heitin sen maahan ja hakkasin pari kertaa päätä lattiaan että pojalta tuli itku, tottakai heitin siihen sitte muutamat no kannattiko kommentit ja yhtäkkiä huomasin että pari luokkalaista siirtyi mun puolelle.. siinä sitte niitte kanssa hengailin. Okei siis tuosta puuttui paljon tapahtumia en jaksanut kaikkea kertoa mutta lähimain saa idean.. Kertaakaan en kuitenkaan ollut masentunut vaan melkein helpottunut olla yksin.
        Yläasteelle päästessäni pääsin eri luokalle kuin kaikki vanhat luokkalaiset. Löysin sitten kaverin ( vanhan koulun viereisluokkalainen ) ja nytten olemme olleet hyviä ystäviä, olen myös kaikkien luokkalaisten kanssa hyvissä väleissä, ala-asteen tapahtumista tajusin että olen saanut aivan kamalasti enemmän itseluottamusta ja oloni on tällä hetkellä aivan mahtava,( melkein ylimielinen )
        Jos kukaan edes vaivautui lukemaan huonoa sepitystäni, tarkoitus oli sanoa että kaikesta pääsee ohi ajattelemalla positiivisesti ja ottamalla kaiken " läpällä ".. Ole rento mutta älä aina oma itsesi, se välillä kostautuu ellei vierelläsi ole pelkkiä tuttuja..


      • kyl se siit

        kyl se siitä mul on samallaist...


    • Tuttua

      Itseläni elämä on koulussa ollut pelkkää selkään puukotusta. Ystävät jotka luulin olevan ystäviäni niin puukottivat selkään. Kyllä minullakin oli ylä asteella kaveri joka siirtyi "kovis jengiin." Mutta mikä pahinta se ei kertonut minulle koskaan suoraan, että en halua olla enään kaverisi. Joka päivä jouduin katsomaan feikki hymyä, ystävyyttä jne. Seura kelpasi kyllä silloin ku ei ketää muuta ollu. Ala-asteella oli kaveri joka taas yritti haataa minunkanssa tappelua aina kälmillä tavalla. Mu onneksi se on mennyttä ja nyt kaikki on hyvin.

    • oon 9

      Tiedättekö mitä? minä olen 9 vuotias ja mun 2 kaverii on kiusannu mua jo 2 kuukautta tänää sanoin niille et en enää haluu olla niitten kans, must se oli hyvä päätös. :)

    • hakattu

      Minua vastaan eivät hyvät ystäväni ole kääntyneet, jotkut ala-asteella viellä kavereita olleet vaihoivat porukkaa ylä-asteelle menessä, mutta luottamuksen ystävään olen mennettänyt: kerran hänen kanssaan kaupungilla olessa kävi 6 kiusaajaa porukalla kimpuun, ja koska kaveri ei ollu kiusattu niinkun minä jäi hän ringin ulkopuolelle ja minä sisäpuolelle, no siinä tuli sitten turpaan oikeen kunolla ja kaveri vaan katto sivusta, perjaateessa ymmärän ettei hän halunnut myös saada turpaansa, mutta minä olisin kyllä häntä auttanut jos hän olisi ollut vastaavassa tilanteessa. No nyt aikaa on vierähtänyt ja kiusaaminen loppunut lähinnä varmaan sen takia, että pituutta 190cm ja painoa 105kg

    • ...

      Koskaan ei pitäisi aliarvioida sitä, kuinka syvät arvet kiusaaminen - oli se sitten henkistä tai fyysistä - voi ihmiseen jättää. Kiusattu kokee helposti itsensä vähempiarvoiseksi kuin muut ja kiusaamisesta johtuen uhrin itsetunto voi olla heikko vielä aikuisiälläkin. Ymmärrän aloittajaa hyvin. Eniten sattuu, kun joku, johon on luottanut paljon, murentaa yhtäkkiä luottamuksen karulla tavalla.

      Oma ala-asteaikainen paras ystäväni kääntyi minua vastaan, aloitti oman yhden tytön kiusaamisoperaationsa ja teki hallaa vielä melko heikolle itseluottamukselleni. Näin jälkeenpäin ajateltuna tämän "ystävän" motiiveita olivat kateus ja oma pönkitystä kaipaava itsetunto. Olin usein häntä parempi milloin missäkin, mutta kilttinä, sinisilmäisenä tyttönä uhrasin omia kykyjäni ja aikaani hänen auttamiseensa, jotta me olisimme yhdessä samalla viivalla niin kuin parhaat kaverit. Melko naivistisesti ajattelin, että hän lopettaisi jo alkaneen halventamiseni ja kiusaamiseni, jos tekisin hänelle mieliksi. Eipä auttanut.

      Vaikka tapaus puitiin läpi vanhempien ja opettajan kanssa siitä uskallettuani kertoa, vasta parikymppisenä tajusin, kuinka paljon luottamuksen häviäminen ja ystävän täyskäännös kiusaajaksi ovat vaikuttaneet tapaani arvostaa itseäni ja luottaa muihin. En vieläkään kykene luottamaan täysin muihin ihmisiin ja pelkään (siitä huolimatta, että omaan monia läheisiä ystäviä), että ystäväni jättävät minut, että he eivät olekaan luonani huomenna tai ensi kesänä. Silti oli vapauttavaa ymmärtää yksi syy siihen, miksen koskaan ole osannut kunnolla sitoutua ja miksi minun täytyy aina kerätä ympärilleni ihmisiä, sillä tunnen olevani yksin heti, kun joku ei osoita minulle huomiota.

      Tulipas avautuminen. Mutta asioiden oivaltamisesta ja myöntämisestä on hyvä lähteä eteenpäin ja alkaa tehdä töitä sen eteen, että joskus voi aidosti hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja alkaa opetella luottamaan lähellä oleviin ihmisiin.

    • Samaongelma

      Hei !
      Oon kaksitoista vuotias ja mun kamu niinkun toisin sanoen puukottaa mua selkään kun se valehtelee jengeissä pojille musta ja tämmöstä !


      Että Vittu kun se on niin saatanan ärsyttävä...
      Vasta tajusin että se yrittää mun ylä puolelle sillä oon vanhin tyttö ja pojat piti musta 1-2 luokilla mutta kun tuo kyseinen tyyppi meni vähän kertomaan juttuja niin WOLA kukaan ei tykkää musta enään !x-o .... Että ei oo hauskaa !!!!

    • minulla ei ole nimeä

      kappas klassinen kaveri kiusaa tapaus. kerronpa tosiassian kaikki ihmiset ovat petollisia. sitä ette voi kiistää. olette jokainen petollisia, minä olen petollinen. mailmassa on tasan yhden laisia ihmisiä... helposti petettäviä.

      kun ihminen petetään niin yleensä se alkaa suututtaa ja suuttumus johtuu meidän tietämättäme siitä että emme onnituneet ensi pettämään toista. voitte kiistää tämänkin, mutta ei ole ihmistä joka ei olisi joskus harkinnut tahallaan tai tahattomasti tosen pettämistä. minua kiusattin yhteensä 13 vuotta joten tiedän miksi mitäkin tapahtuu. yksi kiusaamisen muoto oli juuri tuo kaveri esitys ja pettäminen sitä tapahtuu minulle vieläkin. mutta ei se minua haittaa jossain vaiheessa kuuden vuoden päästä toteutan sunnitelmani kaikki valmisteluni, silloin kaikki kiusaajani alkavat olla korvia myöten kusessa. annan kiusaamiseni jatkua vai koska se on osa suunitelmaani, siitä vai haukkukaa hulluksi niin monimuukin tekee. joskus tekisi mieli itkeä kun kiusaaminen menee oikein pitkälle, itkisin muuten välillä mutta en enää muista miten. en kuitenkaan ole tunteeton vaikka tunteita monet eivät minusta enää näe, mutta sen kiusaaminen voiteettää toisaalta meneisyyden voimalla voi katso tulevaan ja tehdä päätöksen siitä miten polkea kiusaajat työpaikoista pihalle tehdä heidän kodeistaan yhtä helvetin kanssa ja ajaa heidät sellaiseen ahdinkoon että siitä ei nousta lottovoitollakaan.

      kosto on suloinen! on joku sanonut ja oikeassa hän oli.
      yksi kerrallaan pikku tekijä ensin kun näämänsä uskaltavat näyttää "isommat kihot" kun ovat kypsiä.

    • En voi kertoo nimee

      Oltiin Nimeltä mainitsemattoman henkilön kanssa kavereita ja Sitte seiskalla kaikki muuttu se meni sitte kiusaaja porukkaan ja nyt ne soittelee mulle vapaa ajalla ja haukkuu siinä puhelussa ja sillä oli hyvä puukottaa selkää ku se ties kaiken musta... EN USKALLA EES VASTATA PUHELIMEEN! ajattelin kohta ottaa itseäni niskasta kiinni ja kertoo jollekki aikuiselle. mutta se on ongelma että lopettaakone sitte vai kiusaako ne vielä enemmän. mutta onneksi hakkaamis juttuja ei oo viel tullu.

      T:13v poika jostai ihme maasta!

    • Kattokaa päivämäärä

      Tää on jo 5 vuota vanha...

    • RyhmäPainostus

      Ryhmä painostus!>o<

    • Yksin04

      Mull oli semmone "kaveri" se oli eka mun kaa sitte se vaa vaihto kavereit joka luokal mä jätin kerran yhen konsertin väliin kun oli sen synttärit mut eipä ollu huomaavinaankaan mua

    • Poika18vee

      Mulla oli kerran ala-asteella yksi tyttökaveri. Me aina leikittiin välitunneilla, juteltiin jne. Me oltiin siis hyvissä väleissä kunnes 7. Luokka alkoi. Se ei enää jutellu mulle ollenkaan. Se ei enää halunnut leikkiä mun kanssa, sitten se rupesi juoruamaan musta paljon. Olin hänen kaveri 6 vuotta, ja eräänä päivänä hän vain lopetti ystävyyden ja rupesi kiusaamaan. Olen nyt 18-vuotias, enkä ole tämän jälkeen vieläkään saanut syytä että miksi hän teki niin.

    • Anonyymi

      Mulla oli ala-asteella 2 kaveria ja oltiin oikeesti tosi läheisiä. 5lk toinen niistä meni ns. "Suosittuihin" Ja toinen oli mun kaa. No sitte mä tosiaan sairastuin masennukseen ja mitä pahemmaks se meni sen huonompi. Sitä seurasi viiltely josta taas bulimia. Mitä pahemmaks se meni sitä kauemmas mun kaverit lähti. Ne mun vanhat BFF alko olee kahestaa. Sanoin et haluun mukaa mut ei oo vielkää kysyny. Sit tajusin et ne lähti kosk mulla on masennus. No mä sanoin kaikille et voin taas hyvin et koulupsykologi autto mut ei toiminu. Oon vieläki vhä masentunu ja pientä ihon naarmuttelua on ollut enemmänkin. Mut mitä yritän sanoa on:
      Jos ne jotka jätti sut ei tuu takas. Eti uusia. Toimi mulla.

    • Anonyymi

      Muakin kiusataan hirveesti.

    • Anonyymi

      Mulla kävi niin että mun paras ystävä työnsi mut vesi lätäkköön välitunnilla koulussa ja vaikka mulla olikin vedenpitävät kengät niin silti se ei ollut kivaa ja sitten kun me välitunnilla mentiin kauas niin sitten kun välitunti oli loppunut niin se vain sanoi että rauhassa ei ole mikään kiire mutta kyllä oli kun kaikki mun luokalta oli mennyt jo sisään ja mä ja mun paras ystävä olimme myöhässä ja se hidasti mun kävelyä kun se mun paras ystävä piti mun kädestä tiukasti kiinni

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe