Eli minulla on kirjaimellisesti pahoja ilmavaivoja,niitä on ollut nyt sellaisen hiukan yli kuukauden.(Nyt RV30)
Niin hajun,kivun kuin turvotuksen kannalta pahoja.
Neuvolassa sanottiin viimeksi (tuossa nelisen viikkoa sitten) että ihan normaalia noi ilmavaivat.Mutta kun ne tuntuvat vaan pahenevan..ensi viikolla neuvola, mutta luultavasti sanotaan taas että "ihan normaalia". Joo, voi ollakkin, mutta kamalaa.
Sitten kun ei pysty aina edes pidättelemään, ja se ei todellakaan ole kivaa jos on jossain muuaalla kuin kotona, tai jos on vieraita.
Jotkut ovat minulle väittäneet että tuo kun vaivat ovat pahentuneet, voi johtua
lisäraudasta..mutta pitääkö se paikkaansa? Kun minulle määrättiin neuvolassa obsidan nimistä rautaa.
Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten en oikein tiedä noista ilmavaivoista, siis että kuinka normaalia se sitten on.
Ja jos jollain on jotain konsteja niiden helpottamiseksi, niin olen todella kiitollinen vinkeistä!
Olen itse yrittänyt jättää pois tiettyjä ruoka-aineite, mutta tuloksia ei tunnu syntyvän.
PAHOJA ilmavaivoja
12
8777
Vastaukset
- normaalia
että ilmavaivat yhtäkkiä lisääntyy. Syynä voi todellakin olla rauta, vaihda tuotetta esim. nestemäiseen rautaan.
- ei kivaa =/
Soitin tuossa äsken neuvolaan, ja kysyin että
mitä rauta valmsitetta kannattaa kokeilla seuraavaksi.Sanoin
että kun on nuo ilmavaivat pahentuneet aika tavalla.
Sanoivat jälleen kerran että olisi normaalia että on noita ilmavaivoja raskauden
aikana normaalia enemmän.
Mitä tässä nyt siis uskoa?
Ei tässä muuten mitään, mutta kun tuo on todella ikävä vaiva. - on ollut
ei kivaa =/ kirjoitti:
Soitin tuossa äsken neuvolaan, ja kysyin että
mitä rauta valmsitetta kannattaa kokeilla seuraavaksi.Sanoin
että kun on nuo ilmavaivat pahentuneet aika tavalla.
Sanoivat jälleen kerran että olisi normaalia että on noita ilmavaivoja raskauden
aikana normaalia enemmän.
Mitä tässä nyt siis uskoa?
Ei tässä muuten mitään, mutta kun tuo on todella ikävä vaiva.normaalia enemmän ilmavaivoja raskauden puolivälistä asti ( nyt viikkoja 40 4). Ilma on onneksi tullut ulos eikä jäänyt enempää vaivaamaan. Nolointa oli ilman varoitusta tulevat röyhtäisyt kun olin vielä töissä. Lisäraudan aloittaminen ei ainakaan mulla ajoittunut samaan aikaan, sitä aloin syömään vasta viikolla 30. Vähän on helpottanut kun olen syönyt parin tunnin välein pieniä aterioita ja yrittänyt liikkua vaikka se nyt alkaa olla jo hankalaa.
- normaaleja ovat:)
apteekista löytyy valmisteita tähän vaivaan jota voi raskaana olevat käyttää. jos vaiva pahaksi menee niin mars apt.
- =//
Kiitos vastuksistaHyvä tietää että normaali juttu.Pitääpä marssia apteekkiin kysäsemään jotain helpotusta =) .
No liikkuminen vasta laittaakin ilmat liikeelle..ja se siinä onkin kamalinta että kun tulee varoittamatta jossain kaupassa,kylässä tai kun on vieraita..
Ole siinä sitten naama punasena kun kaikki vahtaavat päälle.
Ei todellakaan kivaa =// .
Ja huomasin nyt että eipä ole vielä tänään ollut aivan niin pahasti ilmavaivoja kuin yleensä (on niitä, mutta ei niin pahoja), kun en ole vielä ottanut sitä rauta tabua.Yleensä otan sen aamulla kun olen syönyt.
Ja herään yleensä tuossa puolikahdeksan aikoihin.
Että pitääpä kysyä jotain muuta rautaakin =) .Jos se kuitenkin olisi siitäkin kiinni. - Aura123
=// kirjoitti:
Kiitos vastuksistaHyvä tietää että normaali juttu.Pitääpä marssia apteekkiin kysäsemään jotain helpotusta =) .
No liikkuminen vasta laittaakin ilmat liikeelle..ja se siinä onkin kamalinta että kun tulee varoittamatta jossain kaupassa,kylässä tai kun on vieraita..
Ole siinä sitten naama punasena kun kaikki vahtaavat päälle.
Ei todellakaan kivaa =// .
Ja huomasin nyt että eipä ole vielä tänään ollut aivan niin pahasti ilmavaivoja kuin yleensä (on niitä, mutta ei niin pahoja), kun en ole vielä ottanut sitä rauta tabua.Yleensä otan sen aamulla kun olen syönyt.
Ja herään yleensä tuossa puolikahdeksan aikoihin.
Että pitääpä kysyä jotain muuta rautaakin =) .Jos se kuitenkin olisi siitäkin kiinni.Liikkumista voi tosiaan käyttää ilman kulun avittamiseksi. Esim. juuri ennen sinne kylään menoa kannattaisi käveleskellä hetki...
Ilmavaivoihin vaikuttaa paljon se, mitä syö. Hiilihydraatit käyvät helposti suolistossa, joten niiden vähentäminen voi auttaa. Makean syömistä ja vaaleaa leipää kannattaa välttää, samoin kuin tuoreita kasviksia ja vihanneksia. Et kai sinä käytä ksylitolituotteita? Ne ovat joillekin pahin kaikista. Irtokarkkien mäystäminen saa nielemään ilmaa ja sen lisäksi sokeri käy suolistossa, joten ne kannattaisi unohtaa.
Minulla on muuten vaan tosi kupliva maha ja joskus on pakko saada maha rauhoittumaan. Otan silloin muutaman päivän kuurin seuraavan tyyppisillä ruuilla, nämä eivät juurikaan aiheuta käymistä:
-kaurapuuroa
-palvikinkkua sellaisenaan tai hapankorpun kera
-perunaa, lihaa tai kalaa, ehkä vähän keitettyjä kasviksia, mutta ei mitään raakana eikä missään tapauksessa kaalta, sipulia, papuja tai herneitä edes kypsennettynä
-viiliä, piimää, A-jogurttia (mieluiten sokeroimattomia versioita, mutta muutkin käyvät)
Aika köyhä ruokavalio, mutta on minulla tepsinyt parissa päivässä ja sitten voikin varovasti taas lisätä eri ruokalajeja.
Apteekista saa Minofomia tai Cuplatonta, mutta ikävä kyllä ainakaan minä en ole huomannut niillä olevan mitään vaikutusta mihinkään, vaikka olen ottanut maksimiannosta.
Käy myöhemmin kertomassa miten on sujunut lääkityksen kanssa tai muuten. - =//
Aura123 kirjoitti:
Liikkumista voi tosiaan käyttää ilman kulun avittamiseksi. Esim. juuri ennen sinne kylään menoa kannattaisi käveleskellä hetki...
Ilmavaivoihin vaikuttaa paljon se, mitä syö. Hiilihydraatit käyvät helposti suolistossa, joten niiden vähentäminen voi auttaa. Makean syömistä ja vaaleaa leipää kannattaa välttää, samoin kuin tuoreita kasviksia ja vihanneksia. Et kai sinä käytä ksylitolituotteita? Ne ovat joillekin pahin kaikista. Irtokarkkien mäystäminen saa nielemään ilmaa ja sen lisäksi sokeri käy suolistossa, joten ne kannattaisi unohtaa.
Minulla on muuten vaan tosi kupliva maha ja joskus on pakko saada maha rauhoittumaan. Otan silloin muutaman päivän kuurin seuraavan tyyppisillä ruuilla, nämä eivät juurikaan aiheuta käymistä:
-kaurapuuroa
-palvikinkkua sellaisenaan tai hapankorpun kera
-perunaa, lihaa tai kalaa, ehkä vähän keitettyjä kasviksia, mutta ei mitään raakana eikä missään tapauksessa kaalta, sipulia, papuja tai herneitä edes kypsennettynä
-viiliä, piimää, A-jogurttia (mieluiten sokeroimattomia versioita, mutta muutkin käyvät)
Aika köyhä ruokavalio, mutta on minulla tepsinyt parissa päivässä ja sitten voikin varovasti taas lisätä eri ruokalajeja.
Apteekista saa Minofomia tai Cuplatonta, mutta ikävä kyllä ainakaan minä en ole huomannut niillä olevan mitään vaikutusta mihinkään, vaikka olen ottanut maksimiannosta.
Käy myöhemmin kertomassa miten on sujunut lääkityksen kanssa tai muuten.Liikuntaa olen kyllä kokeillut..Ruokavalioni on kunnossa (esim.syön kaurapuuroa), ja olen kokeillut jättää jotain poiskin, mutta ei auta.Irtokarkkeihin tms. en ole koskenut moneen kuukauteen,syön mielummin jotain mysliä tms. jos on tarvis.
Piimä laittaa mahani kiertämään entistä pahemmin..samoin kuin A-jogurtti.
Mutta voisinhan minä kokeilla vielä tuota ruokalistaasi...en nyt siinä kyllä mitään häviäkkään.
Pitää kokeilla nyt vain kaikkia konsteja.Jos vaikka kävisi myös siellä apteekissa.
Palaan kirjoittelemaan kuinka on mennyt =) .
Kiitos tähän astisista neuvoista! =) - Aura123
=// kirjoitti:
Liikuntaa olen kyllä kokeillut..Ruokavalioni on kunnossa (esim.syön kaurapuuroa), ja olen kokeillut jättää jotain poiskin, mutta ei auta.Irtokarkkeihin tms. en ole koskenut moneen kuukauteen,syön mielummin jotain mysliä tms. jos on tarvis.
Mutta voisinhan minä kokeilla vielä tuota ruokalistaasi...en nyt siinä kyllä mitään häviäkkään.
Pitää kokeilla nyt vain kaikkia konsteja.Jos vaikka kävisi myös siellä apteekissa.
Kiitos tähän astisista neuvoista! =)Jos sinun ruokavalioosi ei kuulu paljoa sokeria ja vaaleaa leipää (hiiva on tosi huono juttu), niin sitten ei varmaan minun dieetistäni ole apua. Joillakin tuoreet hedelmät ja kasvikset aiheuttavat runsaasti ilmaa ja esim. minä joudun välittämään niitä, vaikka terveellisiä ovatkin. Harmittaa, mutta minkäs teet...
Itse olen nyt 6. viikkoa raskaana ja minulla pari viikkoa aivan järkkyjä ilmavaivoja ja kipuja, vaikka en mielestäni syönyt mitään sellaista, minkä olisi pitänyt niitä aiheuttaa. Ainoa minkä keksin, oli närästyslääke Gaviscon (se mikstuura), jota otin puoli tuntia jokaisen ruokailun jälkeen ja niinpä ilmavaivat helpottivatkin vuorokaudessa, kun vaihdoin Gavisconin Ranixaliin (kysyin tietysti lääkäriltä ensin). Pakkauksessa ei ollut mitään mainintaa mahavaivoista ja lääkelaitoksen sivuilla vain ihottuma, kutina ja ödeema. Millä tahansa lääkkeellä voi ilmeisesti olla yksilöllisiä vaikutuksia. Uskon että tuo juotava liuos haittasi jotenkin minun ruuansulatustani, kun jouduin ottamaan sitä joka ruokailun jälkeen. Minulla on palleatyrä ja siihen oli jatkuva haponsalpaajalääkitys ennen raskautta ja nyt on siis jälleen.
Sinä voisit kyllä testata sen rautalääkkeesi, ei siitä kummempaa haittaa pitäisi olla, jos jättäisit tabletit ottamatta parina päivänä. Vaikutus ei välttämättää näy samana päivänä, mutta seuraavana tai sitä seuraavana voisi jo näkyä.
Noiden apteekin ilmavaivalääkkeiden kanssa kannattaa sitten olla kärsivällinen, vaikutus tulee näkyviin vasta muutaman päivän päästä, kun niitä on ottanut säännöllisesti. Minusta niiden teho on sellainen, että ne eivät tunnu auttavan yhtään, mutta jos tablettien oton lopettaa, vaiva on entistä pahempi;) - helpotti...
=// kirjoitti:
Liikuntaa olen kyllä kokeillut..Ruokavalioni on kunnossa (esim.syön kaurapuuroa), ja olen kokeillut jättää jotain poiskin, mutta ei auta.Irtokarkkeihin tms. en ole koskenut moneen kuukauteen,syön mielummin jotain mysliä tms. jos on tarvis.
Kiitos tähän astisista neuvoista! =)kun vaihdoin rautavalmisteen, sain neuvolasta samaa merkkiä kuin sinä. Ostin sitten apteekista juotavaa rautavalmistetta ( olikohan nimi fexin???) ja se sopi paremmin.
Kannattaa kokeilla, rauta laittaa aika monella mahaa sekaisin, toisilla ummetusta, toisilla taas rupeaa liiaksikin toimimaan ja sitten on vielä nuo ilmavaivat.
Aika harva voi ottaa rautaa ilman mitään sivuvaikutuksia.
Äläkä huoli siitä mitä muut ajattelevat, olet raskaana, etkä voi hallita kehosi muuttumista, joillekin ne ilmavaivat vaan kuuluu raskauteen, siinä missä lisääntynyt virtsaamisen tarve! - ei kivaa =/
helpotti... kirjoitti:
kun vaihdoin rautavalmisteen, sain neuvolasta samaa merkkiä kuin sinä. Ostin sitten apteekista juotavaa rautavalmistetta ( olikohan nimi fexin???) ja se sopi paremmin.
Kannattaa kokeilla, rauta laittaa aika monella mahaa sekaisin, toisilla ummetusta, toisilla taas rupeaa liiaksikin toimimaan ja sitten on vielä nuo ilmavaivat.
Aika harva voi ottaa rautaa ilman mitään sivuvaikutuksia.
Äläkä huoli siitä mitä muut ajattelevat, olet raskaana, etkä voi hallita kehosi muuttumista, joillekin ne ilmavaivat vaan kuuluu raskauteen, siinä missä lisääntynyt virtsaamisen tarve!Päätin käydä katsomassa onko tullut mitään uutta neuvoa, ja olihan tullut.
Kiitos neuvoista taas =) .
Nyt on mennyt muutama päivä hiukan paremmin, kun olen tosiaan jättänyt raudan ottamisen, testaus mielessä.Kyllähän niitä ilmavaivoja on,mutta ei niin pahoja.
Eli taitaapi olla siinä raudassa se suurin syy.
Mutta kun hemoglobiinin takia minun pitäisi sitä lisä rautaa ottaa, niin täytyypi
kokeilla jotain muuta merkkiä.
Palaan taas kirjoittelemaan kuinka on mennyt merkin vaihdon jälkeen. - ei kivaa =/
ei kivaa =/ kirjoitti:
Päätin käydä katsomassa onko tullut mitään uutta neuvoa, ja olihan tullut.
Kiitos neuvoista taas =) .
Nyt on mennyt muutama päivä hiukan paremmin, kun olen tosiaan jättänyt raudan ottamisen, testaus mielessä.Kyllähän niitä ilmavaivoja on,mutta ei niin pahoja.
Eli taitaapi olla siinä raudassa se suurin syy.
Mutta kun hemoglobiinin takia minun pitäisi sitä lisä rautaa ottaa, niin täytyypi
kokeilla jotain muuta merkkiä.
Palaan taas kirjoittelemaan kuinka on mennyt merkin vaihdon jälkeen.Lupasin palailla kirjoittamaan kuinka on mennyt.
Ilmavaivat ovat hiukan helittäneet, kun olen ottanut rautaa vain joka toinen päivä.
Hemoglobiini on pysynyt nyt paikallaan (ei ole laskenut enää9, joten tuo uusi raudan ottamis järjestely ei haittaa.Neuvolastakin kysyin, ja sanottiin että ei haittaa niin kauvan kun hemog. pysyy paikallaan.
Ja olen käynyt useammin kävely lenkillä.
Eli kaippa se siitä sitten alkaa enemmän helpottamaan kun pikkuinen tulee maailmaan ja sitten kun hemoglobiini on taas täysin normalisoitunut, että saan lopettaa lisäraudan syönnin. - Aura123
ei kivaa =/ kirjoitti:
Lupasin palailla kirjoittamaan kuinka on mennyt.
Ilmavaivat ovat hiukan helittäneet, kun olen ottanut rautaa vain joka toinen päivä.
Hemoglobiini on pysynyt nyt paikallaan (ei ole laskenut enää9, joten tuo uusi raudan ottamis järjestely ei haittaa.Neuvolastakin kysyin, ja sanottiin että ei haittaa niin kauvan kun hemog. pysyy paikallaan.
Ja olen käynyt useammin kävely lenkillä.
Eli kaippa se siitä sitten alkaa enemmän helpottamaan kun pikkuinen tulee maailmaan ja sitten kun hemoglobiini on taas täysin normalisoitunut, että saan lopettaa lisäraudan syönnin.Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia:)
Olen kuullut sellaista muiltakin, että kun ottaa ison annoksen rautaa, se saattaa ärsyttää mahaa ja silloin raudan imeytyminen häiriintyy eli hemoglobiini ei nousekaan riittävästi. Jos taas ottaa pienemmän määrän rautaa, saattaa olla että se imeytyy suuremmassa määrin ja lopputulos on se, että hemoglobiini on yhtä korkea tai korkeampikin kuin suurempia määriä syödessä. Kokeilemalla nuo asiat selviävät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801