TORNATOR

obrigado

Kyllä oli mielenkiintoista apua,kun heittää tälle palstalle vain otsikon LAIVAN NIMI KATEISSA.Tornator näköjään löysi kohtalonsa Japanin rannikolla 26.01.1942.Sekin,että osa miehistöstä pääsi eurooppaan saksalaisessa sukullusveneessä oli uusi tieto meille.Näiden tietojen mukaan mitkä olen saanut niin enoni oli viimeisiä,jotka kotiutuivat Suomeen tältä alukselta eli marraskuussa 1967.Rankka reissu.Kiitos vielä kaikille kiinnostuksesta.

13

3110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös minua

      Oprigado, tämä Tornatorin kohtalo.. joten ollos hyvä vaan...jos totta sanon, minä sen kysymyksen sinne igs-galleriaan jatkoin. sieltä löytyy vastauksia moneenkin kysymykseen. minun s-postissa on vastaus edelleen tallella....kun minulle sen laittoivat....en viitsinyt maalata koko vastausta tälle sivuille..hyvää kesän loppuja....

      • obrigado

        Olet tehnyt hyvän työn tämän asian eteen,kun pistit asian igs-galleriaan.Soitin Mikko Meroselle ,joka oli kansainvälisessä WARSAILORS keskustelussa,jossa oli myös kiinnostusta tästä aluksesta v2008.Laitoin sähköpostissa hänelle tiedot enoni historiikista.Kertoi minulle,että Sven Erik Nylund olisi tekemässä kirjaa näistä aiheista,jota myös Helge Heikkisen teos Vaarallisilla vesillä käsitteli.Kiitos sinulle,sain rauhan mieleeni kun asia selkisi.


      • Kyllähän näistä nyt kannattaa laittaa linkit sun pastet tännekin, eihän nuo ole kenenkään rahoista pois. Jos forwardaa jotain ja saa vastauksen, tokihan tuo pitää välittää alkuperäiselle forumille. Jos ehtii ennen muita :-)...


      • obrigado
        Sparks kirjoitti:

        Kyllähän näistä nyt kannattaa laittaa linkit sun pastet tännekin, eihän nuo ole kenenkään rahoista pois. Jos forwardaa jotain ja saa vastauksen, tokihan tuo pitää välittää alkuperäiselle forumille. Jos ehtii ennen muita :-)...

        googlesta igs arkisto sieltä haku tornator


      • obrigado kirjoitti:

        googlesta igs arkisto sieltä haku tornator

        kyllähän minä sen sieltä igs:stä silloin löysin. Pointti oli, että tuo henkilö, joka kysymyksesi sinne välitti, olisi voinut vastauksen saatuaan välittää sen tännekin. Se siitä, never mind.


      • laskuvesi
        Sparks kirjoitti:

        kyllähän minä sen sieltä igs:stä silloin löysin. Pointti oli, että tuo henkilö, joka kysymyksesi sinne välitti, olisi voinut vastauksen saatuaan välittää sen tännekin. Se siitä, never mind.

        odennäköisesti on kyse Tornator-nimisestä aluksesta joka lähti 7.3.1941 Liinahamarista Japaniin.

        Alus oli alun perin kuulunut tanskalaiselle Ostasiatiske Compagnietille, jolloin sen nimi oli Seland. Tanskalaiset myivät aluksen vuonna 1936 norjalaisille, jotka nimesivät Norsemaniksi. Vuonna 1939 alus siirtyi purjehtimaan Panaman lipun alla. Helsinkiläinen varustamo* osti laivan marraskuussa 1940 ja antoi sille nimen Tornator.

        Helge Heikkisen teoksessa Vaarallisilla vesillä kerrotaan laivan ja sen miehistön vaiheista.
        http://www.helmet.fi/record=b1287075~S9*fin

        Tässä pääkohdat:
        Aluksen piti liikennöidä Suomen ja Etelä-Amerikan välillä, mutta sodasta johtuen laiva kuljetti aluksi salpietarilastia Norjan rannikolla, josta se siirtyi Petsamoon. Liinahamarin satamasta lastattiin ruotsalaista terästä ja suomalaista paperia. Tarkoitus oli avata uusi Suomen ja Kaukoidän laivalinja. Ensimmäinen matka suuntasi Japaniin; Jokohamaan ja Kobeen. Laivan kapteenina oli Kurt Brander ja merimiehiä laivalla oli 34.

        Japaniin laiva matkasi Panaman kanavan kautta ja saapui perille 27.5.1941. Kun laiva oli lastattu paluumatkaa varten, saatiin ilmoitus, että Suomi oli joutunut uudelleen sotaan. Lasti purettiin ja laiva aikarahdattiin (vuokrattiin) japanilaiselle Jamashita -yhtiölle.

        Tämän jälkeen laiva alkoi liikennöidä Japanin ja Kiinan välillä. Kun laiva oli palaamassa takaisin Japaniin, niin se ajoi karille Japanin vesillä 26.1.1942. Matalikolle juuttunut laiva taittui voimakkaassa aallokossa kahtia ja upposi. Japanilaiset kalastajat pelastivat miehistön.

        Miehistö jäi joksikin aikaa Jokohamaan. Osa miehistöstä pääsi lähtemään Eurooppaan saksalaisessa sukellusveneessä. Osa miehistöstä sai pestin suureen saksalaiseen laivaan, saarronmurtajaan, jonka tarkoitus oli murtautua saartorenkaan läpi Saksaan. Matka kuitenkin epäonnistui - alus joutui brittiläisen saattueen saartamaksi. Miehistö päätyi Australiaan, Sydneyn lähelle, Liverpool -nimiselle internoimisleirille. Leiriltä Tornatorin miehet pääsivät kultakaivosalueelle, jossa he saivat elatuksensa metsätöillä.

        Sodan päätyttyä suomalaisetkin pääsivät vankeudesta; useimmat saivat pestin johonkin laivaan. Pääosa palasi Suomeen vuoden 1945 lopulla.
        Teoksessa ei mainita sitä, että miehistön jäseniä olisi jäänyt Japaniin, mutta tämä on varmaan ollut mahdollista.

        * Alla olevan linkin mukaan varustamo oli Ab Finland-Amerika Linjen, FAL.
        Tornator oli muuten valmistuessaan vuonna 1912 maailman ensimmäinen valtamerikäyttöön rakennettu moottorialus.
        http://www.slhy-laiva.net/laiva_12004-sal.php

        Oheisessa linkissä (numero 298) Tornatorin kuva:
        http://books.google.com/books?id=lhac0fSx-rsC&pg=PT298&lpg=PT298&dq=Ab Finland-Amerika Linjen&source=bl&ots=M-9QnnjQ_9&sig=CzBxfRzGQ2ctHUfUWRgtVGKPQ3Q&hl=fi&ei=6b9pSpkkh4L8BrOc-ZoL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10

        Selasin vuosien 1942-1946 Seura-lehtiä, mutta niistä ei löytynyt juttua Tornatorista tai sen miehistöstä. Tuon ajan Seuroissa näytti muutenkin olevan varsin vähän "ajankohtaisuutisia". Voikin olla, että juttu on julkaistu myöhemmin tai mahdollisesti jossain toisessa lehdessä. Vanhojen aikakauslehtien artikkeleita ei voi etsiä artikkelitietokannoista.
        Pasilan kirjastossa on mikrofilmattuna esimerkiksi tuon ajan Helsingin Sanomat, jos haluat tulla selaamaan siinä mahdollisesti julkaistuja uutisia aiheesta.
        Pasilan kirjaston yhteystiedot:
        http://www.lib.hel.fi/pasila

        Laivan kohtalo on kiinnostanut myös oheisen keskustelupalstan käyttäjiä:
        http://warsailors.com/forum/read.php?1,42591,42591#msg-42591

        Terveisin
        iGS-toimitus / Helsingin kaupunginkirjasto

        Mitä pidit vastauksesta? Jos haluat antaa palautetta:
        http://www.lib.hel.fi/fi-FI/Palaute/ (valitse aiheeksi iGS)

        Jos haluat lähettää uuden kysymyksen: http://igs.kirjastot.fi

        Nyt kun sain tältä nuorisolta apua "maalattiin" tämä linkki..olkaa hyvä


      • tornator.
        laskuvesi kirjoitti:

        odennäköisesti on kyse Tornator-nimisestä aluksesta joka lähti 7.3.1941 Liinahamarista Japaniin.

        Alus oli alun perin kuulunut tanskalaiselle Ostasiatiske Compagnietille, jolloin sen nimi oli Seland. Tanskalaiset myivät aluksen vuonna 1936 norjalaisille, jotka nimesivät Norsemaniksi. Vuonna 1939 alus siirtyi purjehtimaan Panaman lipun alla. Helsinkiläinen varustamo* osti laivan marraskuussa 1940 ja antoi sille nimen Tornator.

        Helge Heikkisen teoksessa Vaarallisilla vesillä kerrotaan laivan ja sen miehistön vaiheista.
        http://www.helmet.fi/record=b1287075~S9*fin

        Tässä pääkohdat:
        Aluksen piti liikennöidä Suomen ja Etelä-Amerikan välillä, mutta sodasta johtuen laiva kuljetti aluksi salpietarilastia Norjan rannikolla, josta se siirtyi Petsamoon. Liinahamarin satamasta lastattiin ruotsalaista terästä ja suomalaista paperia. Tarkoitus oli avata uusi Suomen ja Kaukoidän laivalinja. Ensimmäinen matka suuntasi Japaniin; Jokohamaan ja Kobeen. Laivan kapteenina oli Kurt Brander ja merimiehiä laivalla oli 34.

        Japaniin laiva matkasi Panaman kanavan kautta ja saapui perille 27.5.1941. Kun laiva oli lastattu paluumatkaa varten, saatiin ilmoitus, että Suomi oli joutunut uudelleen sotaan. Lasti purettiin ja laiva aikarahdattiin (vuokrattiin) japanilaiselle Jamashita -yhtiölle.

        Tämän jälkeen laiva alkoi liikennöidä Japanin ja Kiinan välillä. Kun laiva oli palaamassa takaisin Japaniin, niin se ajoi karille Japanin vesillä 26.1.1942. Matalikolle juuttunut laiva taittui voimakkaassa aallokossa kahtia ja upposi. Japanilaiset kalastajat pelastivat miehistön.

        Miehistö jäi joksikin aikaa Jokohamaan. Osa miehistöstä pääsi lähtemään Eurooppaan saksalaisessa sukellusveneessä. Osa miehistöstä sai pestin suureen saksalaiseen laivaan, saarronmurtajaan, jonka tarkoitus oli murtautua saartorenkaan läpi Saksaan. Matka kuitenkin epäonnistui - alus joutui brittiläisen saattueen saartamaksi. Miehistö päätyi Australiaan, Sydneyn lähelle, Liverpool -nimiselle internoimisleirille. Leiriltä Tornatorin miehet pääsivät kultakaivosalueelle, jossa he saivat elatuksensa metsätöillä.

        Sodan päätyttyä suomalaisetkin pääsivät vankeudesta; useimmat saivat pestin johonkin laivaan. Pääosa palasi Suomeen vuoden 1945 lopulla.
        Teoksessa ei mainita sitä, että miehistön jäseniä olisi jäänyt Japaniin, mutta tämä on varmaan ollut mahdollista.

        * Alla olevan linkin mukaan varustamo oli Ab Finland-Amerika Linjen, FAL.
        Tornator oli muuten valmistuessaan vuonna 1912 maailman ensimmäinen valtamerikäyttöön rakennettu moottorialus.
        http://www.slhy-laiva.net/laiva_12004-sal.php

        Oheisessa linkissä (numero 298) Tornatorin kuva:
        http://books.google.com/books?id=lhac0fSx-rsC&pg=PT298&lpg=PT298&dq=Ab Finland-Amerika Linjen&source=bl&ots=M-9QnnjQ_9&sig=CzBxfRzGQ2ctHUfUWRgtVGKPQ3Q&hl=fi&ei=6b9pSpkkh4L8BrOc-ZoL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10

        Selasin vuosien 1942-1946 Seura-lehtiä, mutta niistä ei löytynyt juttua Tornatorista tai sen miehistöstä. Tuon ajan Seuroissa näytti muutenkin olevan varsin vähän "ajankohtaisuutisia". Voikin olla, että juttu on julkaistu myöhemmin tai mahdollisesti jossain toisessa lehdessä. Vanhojen aikakauslehtien artikkeleita ei voi etsiä artikkelitietokannoista.
        Pasilan kirjastossa on mikrofilmattuna esimerkiksi tuon ajan Helsingin Sanomat, jos haluat tulla selaamaan siinä mahdollisesti julkaistuja uutisia aiheesta.
        Pasilan kirjaston yhteystiedot:
        http://www.lib.hel.fi/pasila

        Laivan kohtalo on kiinnostanut myös oheisen keskustelupalstan käyttäjiä:
        http://warsailors.com/forum/read.php?1,42591,42591#msg-42591

        Terveisin
        iGS-toimitus / Helsingin kaupunginkirjasto

        Mitä pidit vastauksesta? Jos haluat antaa palautetta:
        http://www.lib.hel.fi/fi-FI/Palaute/ (valitse aiheeksi iGS)

        Jos haluat lähettää uuden kysymyksen: http://igs.kirjastot.fi

        Nyt kun sain tältä nuorisolta apua "maalattiin" tämä linkki..olkaa hyvä

        sieltä löytyy filminpätkä kys auksesta.


      • Raste
        tornator. kirjoitti:

        sieltä löytyy filminpätkä kys auksesta.

        on,Finnlineksen ss Tornatorista (ex Karla Dan) Suomen lipun alla 1948-1954
        Tämä toinen kai oli siellä Japanissa,ms Tornator, rak1912 (ex Norseman) korjatkaa jos väärässä.


      • seede
        Raste kirjoitti:

        on,Finnlineksen ss Tornatorista (ex Karla Dan) Suomen lipun alla 1948-1954
        Tämä toinen kai oli siellä Japanissa,ms Tornator, rak1912 (ex Norseman) korjatkaa jos väärässä.

        47-54 merivienti myyty romutettavaksi antwerpeniin -54 ostaja sos.anon cinda saapui antw.28,9,1954 rakennettu köpis 1916 höyrykone 1860hv.1916 nordlys,1940siirtyi englannin lipulle ,1945takaisin tanskaan ,1946myyty ja silloin nimi karla dan ,12,901947 ostaja merivienti ja nimi tornator ,siinä melkein koko hist.t.sima


    • ja miehistön kohtalo

      On varmasti mielenkiintoisin osa asiaa. Muistuttattaisin kuitenkin, että tämä alus on mainittu koko maailman laivahistoriassa siksi, että m/s Seelandia oli ensimmäinen dieselmoottorilla varustettu alus maailmassa. Ja heti alkuaan hyljeksitty, koska siinä ei ollut skorsteenia.

    • annepade

      Hei!

      Viestissäsi jäi kiinnostamaan tuo, että enosi kotiutui Suomeen v. 1967. Onko häneltä jäänyt mitään tietoja muun miehistön myöhemmistä kohtaloista. Kaikki lienevät jo manan majoilla.
      Tanskalainen aviomieheni on työssä firmassa, joka valmisti Tornatorin koneen ja firmassa puuhataan nyt näyttelyä ja juttua Tornatorista.
      Olisi mielenkiintoista kuulla , minkälaista tietoa sulla on aluksesta enosi kautta.

      Ystävällisin terveisin
      Anne Pade os. Markkula
      Kööpenhamina

    • lkiturso

      Isäni , Yrjö Korhonen, oli töissä s/s Tornaattorilla 1950-1951 aluksi lämmittäjänä. Hän otti lopputilin Kööpenhaminassa ja työtodistuksessa on donkeymanni laivan kapteenin allekirjoituksella. Työtodistus on raameissa kotini seinällä. Se onkin ainoa muisto merimiesvuosista ja tietysti tyhjä viinapullo. Paljon hän muisteli reissuja Amerikkaaan ja Kuubaan ja toivoi pääsevänsä siellä vielä käymään. Toiveiksi jäi sillä hän kuoli viime joulun aikoihin Viitasaarella.

    • h2oheikki

      Porvoon edustalla kaatui luotsivene. Miten miesten on käynyt? Koputeltiinko pohjaan? Miten tuollainen vene voi yleensä kaatua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      29
      2701
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      503
      1784
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      16
      1764
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1394
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      68
      1209
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      23
      1208
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1098
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      75
      1075
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      988
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      90
      952
    Aihe