Viimeinen oljenkorsi

Ihan loppu

Olen nyt lukenut näitä viestejä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviltä ja toivoisin että siitä viimeinkin löytyisi syy kauheaan olooni, olisiko minullakin se.

Vajaatoimintaa on epäilty ennenkin, mutta en ole ottanut asiata enempää selvää ja unohtanut koko jutun lääkärin todettua arvojen olevan viitearvojen sisällä.

Äidilläni on leikattu struuma kaksi kertaa, arvot hänellä olivat aina ihan hyvät, struumasta huolimatta. Olen ymmärtänyt että kilpirauhassairaudet ovat osaksi periytyviä.

Olen ollut huonossa kunnossa jo reilut kaksi vuotta. Olin juuri pudottanut painoa 25kg ja tunsin itseni terveemmäksi kuin koskaan. Sitten alkoi pahoinvointi, joka on nykyäänkin vielä jokapäiväistä. Vaikka en pystynyt syömään paljon mitään, kaikki kilot tulivat takaisin, olin ihan pöhöttynyt ja täynnä nestettä, onneksi lymfa on hiukan parantanut aineenvaihduntaa, mutta siellä on käytävä usein. Aloin saamaan kauheita pahoinvointikohtauksia kesken liikunnan. Säärien iho kutiaa niin julmetusti, että en pysty olemaan raapimatta, raapimisen jälkeen iholla muodostuu mustelmia. Naarmut jaloissa eivät tunnu paranevan ollenkaan. Olo on aina väsynyt, vaikka olisi nukkunut kuinka. Aamusta iltapäivään olen ihan sumussa kun nukuttaa, iltapäivällä otan yleensä nokoset että jaksan iltaan. Mikään ei innosta, kaikki ilo on kadonnut elämästä. Hommia olisi vaikka kuinka mutta huoh... Nyt olen pystynyt liikkumaan jonkin verran, mutta ilman pahoinvointilääkkeitä en uskalla pyöräilemäänkään lähteä. Uutena vaivana on ilmaantunut matkapahoinvointi. Talvet jäädyn ja käyn päivittäin tulikuumassa suihkussa että saisin kädet ja jalat lämpimiksi. Kesät hikoilen kuin pieni eläin, vaikka en edes tekisi mitään raskaampaa. Aivot tuntuvat toimivan hitaammin kuin ennen, lauseisiin tulee usein katkoksia kun en löydä hakemaani sanaa tarpeeksi nopeasti. Kurkku on lisäksi karhea ja saan välillä yskiä kauankin koska kurkku kutittaa.

Vanhoilla arvoilla ei tietenkään ole mitään vaikutusta tähän hetkeen, mutta laitan nekin nyt tähän kun kaapin perältä löysin. Eli helmikuussa 2007 TSH on ollut 0,58 ja kymmenen kuukautta myöhemmin 1,7. Ja samoin helmikuussa 2007 T4 ollut 15,7 ja kymmenen kuukautta myöhemmin 16. Noi perkeleen arvot on ihan normaalit vaikka kaikki oireet viittaa vajaatoimintaan!

Omalääkärini on taas kerran lomalla ja joudun odottelemaan pari viikkoa että saan edes ajan tilattua. Menisin yksityiselle, mutta niillä tuo kokeiden ottaminen tulee maksamaan siinä sadan euron paikkeilla, ei ole opiskelijalla ylimääräistä rahaa. Pystyisiköhän yksityislääkäri mitenkään kirjottamaan lähetettä trveyskeskuksen labraan?

Jos ei tästäkään löydy apua niin en enää tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Olisi elämä elettävänä, koulu käytävänä ja työt tehtävänä, mutta ei tällaisella elämällä ole mitään virkaa. Jos taas kerran lääkäri lähettää kotiin sanoilla "katsotaan miten tilanne kehittyy", niin luultavasti vietän loppuelämäni sohvannurkassa pahoinvoivana, jei!

23

4002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa-

      Jos arvot ovat normaalit, se täytyy vain hyväksyä ja etsiä vikaa muualta. Fyysiseltä ja psyykkiseltä puolelta.

      • ¤Mymmeli79¤

        se ihan noin mene. Monesti saattaa olla piilevänä vuosia.


      • pimpula85

        Hei,
        Olen 24-vuotias nuori nainen ja kärsinyt mainituista oireista(väsymys,painonnousu,palelu,ummetus jne) jo useamman vuoden. Paino on noussut 3vuoden aikana huimat 35kg. Elämäntapani ovat terveelliset ja liikun säännöllisesti. Väsymys on aivan tolkutonta, aika-ajoin olen joutunut olemaan töistä pois kun en yksinkertaisesti jaksa nousta ja toimia. Vatsakivut ja suolistovaivat ovat jatkuvia, samoin migreenit. Myös muut mainitut oireet voin allekirjoittaa (palelu,hiustenlähtö,saamattomuus,hitaus...)Olen ottanut terveyskeskuslääkärin ja työteveyshoitajan kanssa asian puheeksi useaan otteeseen mutta molemmat ovat sivuuttaneet koko mahdollisuuden kilpirauhasen vajaatoiminnasta ikäiselläni. Nyt olen 2vko:n ajan toden teolla ryhtynyt ottamaan asiasta selvää ja on pelottavaa miten vaivani vastaavat täydellisesti vajaatoiminnalle tyypillisiä oireita. Onko mahdollista että näinkin nuorella kilpirauhasen vajaatoimintaa voisi olla? Ymmärtääkseni sairaus on mielletty vanhmopaan ikäryhmään? Onko jolla kulla sairastavalla tietoa missä pääkaupunkiseudulla voisi löytää oikeasti lääkärin joka kuuntelee eikä kuittaa asiaa olankohautuksella?


      • Anonyymi
        pimpula85 kirjoitti:

        Hei,
        Olen 24-vuotias nuori nainen ja kärsinyt mainituista oireista(väsymys,painonnousu,palelu,ummetus jne) jo useamman vuoden. Paino on noussut 3vuoden aikana huimat 35kg. Elämäntapani ovat terveelliset ja liikun säännöllisesti. Väsymys on aivan tolkutonta, aika-ajoin olen joutunut olemaan töistä pois kun en yksinkertaisesti jaksa nousta ja toimia. Vatsakivut ja suolistovaivat ovat jatkuvia, samoin migreenit. Myös muut mainitut oireet voin allekirjoittaa (palelu,hiustenlähtö,saamattomuus,hitaus...)Olen ottanut terveyskeskuslääkärin ja työteveyshoitajan kanssa asian puheeksi useaan otteeseen mutta molemmat ovat sivuuttaneet koko mahdollisuuden kilpirauhasen vajaatoiminnasta ikäiselläni. Nyt olen 2vko:n ajan toden teolla ryhtynyt ottamaan asiasta selvää ja on pelottavaa miten vaivani vastaavat täydellisesti vajaatoiminnalle tyypillisiä oireita. Onko mahdollista että näinkin nuorella kilpirauhasen vajaatoimintaa voisi olla? Ymmärtääkseni sairaus on mielletty vanhmopaan ikäryhmään? Onko jolla kulla sairastavalla tietoa missä pääkaupunkiseudulla voisi löytää oikeasti lääkärin joka kuuntelee eikä kuittaa asiaa olankohautuksella?

        Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla lapsellakin, sitä on siis kaiken ikäisillä, mutta iäkkäämmillä enemmän.


    • vaivaisakka

      Samat oireet oli minulla,myös toi ihottuma säärissä,jota raavin niin että tuli mustelmat.Voisit pyytää kokeeksi pienen tabun,ei kait siitä nyt haittaakaan ole.

      • aloittaja

        Multa on etsitty vikaa jo kaikella tavalla, en enää keksi mille lääkärille menisin. On turhauttavaa kun lopputulos on aina se että "katsotaan". Siksi takerruin nyt tähän kilpirauhasen vajaatoimintaan, koska äiteelläni oli myös arvot ihan normaalit ja silti struuma kasvoi ja oli kaikkia näitä oireita kuin minullakin. Lääkitys paransi hänen olonsa jo viikossa.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Multa on etsitty vikaa jo kaikella tavalla, en enää keksi mille lääkärille menisin. On turhauttavaa kun lopputulos on aina se että "katsotaan". Siksi takerruin nyt tähän kilpirauhasen vajaatoimintaan, koska äiteelläni oli myös arvot ihan normaalit ja silti struuma kasvoi ja oli kaikkia näitä oireita kuin minullakin. Lääkitys paransi hänen olonsa jo viikossa.

        Onko sinulla struuma? Se kyllä näkyy, jos on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla struuma? Se kyllä näkyy, jos on.

        Struuma ei välttämättä " kyllä näy ", koska se voi kasvaa myös sisäänpäin, silloin ei tule näkyvää pattia.
        Ai mistä tiedän ? Siitä kun itselläni on juuri näin. Ja on ollut joillain muillakin.


    • asiantuntijalle

      Hei. Olen itse vajaatoimintainen ollut jo viisi vuotta. Oireesi kuulostavat tosiaan vajaatoiminnalta. Missä päin Suomea mahdat asua? Otata kuitenkin itsellesi uudet tsh, t4v ja ehkä myös t3v sekä vasta-aineet tpo-ab ja tygl-ab. Niiden kanssa kannattaa matkustaa vaikka kuinka pitkä matka lääkärille, joka ymmärtää näitä juttuja eli Ulla Slamalle. Ottaa vastaan Seinäjoella ja Vaasassa. Googleta niin löydät. Slama on Kilpirauhasliiton varapj nykyään ja kiertää puhumassa kilppariasioista ympäri kilpirarauhasyhdistyksen tilaisuuksia ja käsittääkseni on mukana kansainvälisissä ympyröissä näissä asioissa. Hän kuitenkin katsoo enemmän oireita kuin labroja, toki niitäkin, mutta sopivassa suhteessa.

      • aloittaja

        Kiitos tiedosta, katsonkin heti mitä löydän hänestä googlettamalla. Asun Salon seudulla, elikkäs Turun ja Helsingin välissä. Noita vasta-aineita täytyykin pyytää että ottavat, kun ei niitä ole multa koskaan otettu ja tosiaan noi edelliset kokeet muutenkin jo niin vanhoja. Kaivan vaikka tunnelin Kiinaan että saan apua tähän vaivaan, sillä ei tämä ole enää elämää!


      • vasta-ainetestejä.
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, katsonkin heti mitä löydän hänestä googlettamalla. Asun Salon seudulla, elikkäs Turun ja Helsingin välissä. Noita vasta-aineita täytyykin pyytää että ottavat, kun ei niitä ole multa koskaan otettu ja tosiaan noi edelliset kokeet muutenkin jo niin vanhoja. Kaivan vaikka tunnelin Kiinaan että saan apua tähän vaivaan, sillä ei tämä ole enää elämää!

        menisin sinuna yksityiselle endokrinologille.....


      • Kiitos vastauksesta.

        missä siellä Vaasassa on tämä Ulla Slaman vastaanotto?


      • potilas-vm.73
        Kiitos vastauksesta. kirjoitti:

        missä siellä Vaasassa on tämä Ulla Slaman vastaanotto?

        Ulla Slama ottaa vastaan Vaasan Mehiläisessä =)


    • olo tuntuu

      Kun olo tuntuu sairaalle olisi hyvä jos saisit muitakin tutkimuksia, kuin kilpirauhas arvot. Käytkö työssä sekä koulussa? Siinähän on jo tressiä riittävästi, josta voikin sairastua.

      • aloittaja

        Opiskelen ja teen kotona ompeluhommia aina kun vaan pystyn. Koulu kyllä kerää stressiä aina jaksojen lopuissa.

        Verikokeita on oteltu mutta ei niissä ole ollut mitään outoa. Tai tulehdusarvoissa oli heittoa mutta ei kuulemma haittaa... että. Vatsa on tähystetty eikä sielläkään ollut mitään epäilyttävää. Ja pään sisuksia on tutkittu mutta en ole kuulemma sen hullumpi kuin muutkaan. Toiminnallista häiriötä epäilivät sitten vatsassa, koska ei mitään löytynyt, eli se on se iisi diagnoosi kun eivät enää viitsi tehä muuta. Saa nähä tuleeko musta enää ihmistä...


      • haittaa
        aloittaja kirjoitti:

        Opiskelen ja teen kotona ompeluhommia aina kun vaan pystyn. Koulu kyllä kerää stressiä aina jaksojen lopuissa.

        Verikokeita on oteltu mutta ei niissä ole ollut mitään outoa. Tai tulehdusarvoissa oli heittoa mutta ei kuulemma haittaa... että. Vatsa on tähystetty eikä sielläkään ollut mitään epäilyttävää. Ja pään sisuksia on tutkittu mutta en ole kuulemma sen hullumpi kuin muutkaan. Toiminnallista häiriötä epäilivät sitten vatsassa, koska ei mitään löytynyt, eli se on se iisi diagnoosi kun eivät enää viitsi tehä muuta. Saa nähä tuleeko musta enää ihmistä...

        Kyllä haittaa tulehdusarvot! Hae tulokse itsellesi.


      • Aloittaja
        haittaa kirjoitti:

        Kyllä haittaa tulehdusarvot! Hae tulokse itsellesi.

        Vihdoinkin lääkäri keskiviikkona Mehiläisessä. En voi nyt vielä matkustaa kauemmas asiantuntijalle kun ei ole rahaa, mutta hyvä kun nyt asia edistyy. Se on vaan jännä että omalääkärille ei aikoja saa, siellä on mummoa jonossa niin paljon että ois taas saanu odottaa viikkoja. Pitäis olla enemmän lääkäreitä ruuhka-aikaan pienilläkin paikkakunnilla.

        Joo niitä tulehdusarvoja silloin kummastelin, mutta ei kuulemma haittaa, johtu sit ilmeisesti siitä et nenän limakalvo oli rikki. Nyt keväällä otettiin arvoja taas kun oli rankka flunssa ja parannuttuani olivat ihan normaalit.

        Kirjoitin nyt kaksi A4 tietoja oireistani ja kaikista otetuista kokeista ja tehdyistä toimenpiteistä. Otan ne mukaan lääkärille että en varmasti unohda mitään. Toivottavasti tämä lääkäri kuuntelee ja ottaa tosissaan eikä vain kirjoita huimaa laskua ja moro.


      • tulehdus
        Aloittaja kirjoitti:

        Vihdoinkin lääkäri keskiviikkona Mehiläisessä. En voi nyt vielä matkustaa kauemmas asiantuntijalle kun ei ole rahaa, mutta hyvä kun nyt asia edistyy. Se on vaan jännä että omalääkärille ei aikoja saa, siellä on mummoa jonossa niin paljon että ois taas saanu odottaa viikkoja. Pitäis olla enemmän lääkäreitä ruuhka-aikaan pienilläkin paikkakunnilla.

        Joo niitä tulehdusarvoja silloin kummastelin, mutta ei kuulemma haittaa, johtu sit ilmeisesti siitä et nenän limakalvo oli rikki. Nyt keväällä otettiin arvoja taas kun oli rankka flunssa ja parannuttuani olivat ihan normaalit.

        Kirjoitin nyt kaksi A4 tietoja oireistani ja kaikista otetuista kokeista ja tehdyistä toimenpiteistä. Otan ne mukaan lääkärille että en varmasti unohda mitään. Toivottavasti tämä lääkäri kuuntelee ja ottaa tosissaan eikä vain kirjoita huimaa laskua ja moro.

        Kilpirauhasessa tulehdusarvoilla tarkoitetaan autoimmuunitulehdusta, ei siis sama joka nousee infektioissa.


      • aloittaja
        tulehdus kirjoitti:

        Kilpirauhasessa tulehdusarvoilla tarkoitetaan autoimmuunitulehdusta, ei siis sama joka nousee infektioissa.

        kyseessä oli just ihan normaalit tulehdusarvot.

        Tänään olin lääkärissä. Onneksi kohdalle sattui lääkäri joka oikein kuunteli mitä kerroin ja sanoi heti että tää homma selvitetään. Huomenna menen labraan, pitkä lista kokeita. Jos ei ole kilpirauhasessa vikaa niin sit vaihtoehdot olivatkin jo vähän erilaisia, mutta kerron lisää kun saan tulokset.


      • narsku2
        aloittaja kirjoitti:

        kyseessä oli just ihan normaalit tulehdusarvot.

        Tänään olin lääkärissä. Onneksi kohdalle sattui lääkäri joka oikein kuunteli mitä kerroin ja sanoi heti että tää homma selvitetään. Huomenna menen labraan, pitkä lista kokeita. Jos ei ole kilpirauhasessa vikaa niin sit vaihtoehdot olivatkin jo vähän erilaisia, mutta kerron lisää kun saan tulokset.

        Saako udella, minkä niminen lääkäri sinulla Mehiläisessä oli?


      • aloittaja
        narsku2 kirjoitti:

        Saako udella, minkä niminen lääkäri sinulla Mehiläisessä oli?

        Lääkäri soitti äsken, kaikki muut arvot normaalit mutta korsol oli korkea. Normaaliarvo ois 150 ja 650 välillä ja mul oli 1079. Nyt on sit korsolin rasituskoe seuraavaks... Jos arvo pysyy silti korkealla ni sit tyksiin ja aletaan ettiä sitä kasvainta. Voi prkl.

        Kävin Pia Paalosmaa-Puusa -nimisellä lääkärillä.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Lääkäri soitti äsken, kaikki muut arvot normaalit mutta korsol oli korkea. Normaaliarvo ois 150 ja 650 välillä ja mul oli 1079. Nyt on sit korsolin rasituskoe seuraavaks... Jos arvo pysyy silti korkealla ni sit tyksiin ja aletaan ettiä sitä kasvainta. Voi prkl.

        Kävin Pia Paalosmaa-Puusa -nimisellä lääkärillä.

        Moi!
        Mitä nykyään kuuluu sinulle? Onko kaikki ok?


      • Anonyymi
        tulehdus kirjoitti:

        Kilpirauhasessa tulehdusarvoilla tarkoitetaan autoimmuunitulehdusta, ei siis sama joka nousee infektioissa.

        Infektio tarkoittaa tulehdusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe