Mikä on nopea poimintatahti?

litraa/tunti

Kuinka nopeaa mustikanpoimintatahtia (litra/minuutti) voisi sanoa nopeaksi käytettäessä poimuria? Tietystihän myös marjatilanne vaikuttaa... Mutta jos marjoja on esimerkiksi ns. "normaalimäärä"?

Itse en mikään huippunopea poimija ole, mutta kiinnostaisi tietää, millaisiin tuloksiin oikeasti nopeat poimijat pääsevät! :)

22

10692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma tieto

      kerää käsin 30-40 litraa tunnissa. Koneella 100 litraa.

      • ....

        ;-p


      • epäuskoinen

        Käsin 30-40 l, 100 l koneella per tunti, oiskohan tuossa hieman Lapin lisää tai sitten marjaa täytyy olla kuin K-kaupan hyllyssä...???


    • poimija1234

      no jos marjaa on huvin niin 20 min ja ämpäri on ihan mahdollinen koneella. mut jos joutuu ettii ja liikku vähäkin ni sit tollanen tunti ja 10 l

      • M.Berg

        Jos keräät poimurilla 10 l tunnissa, niin kuinka monta tuntia käytät putsaamiseen?
        Itse en suostu poimurilla mustikkaa poimimaan, puhdasta marjaa nyppii tuommoiset pari litraa tunnissa. Ja tänä vuonna kerätty käsin puhdasta marjaa reilut 100 litraa.
        Ja alle 5 euron en oo myynyt, enkä myy. Ei siitä hääppöistä tuntipalkkaa kerry, mutta enpä tuota päätyönä teekkään...onneksi.


      • tahtia
        M.Berg kirjoitti:

        Jos keräät poimurilla 10 l tunnissa, niin kuinka monta tuntia käytät putsaamiseen?
        Itse en suostu poimurilla mustikkaa poimimaan, puhdasta marjaa nyppii tuommoiset pari litraa tunnissa. Ja tänä vuonna kerätty käsin puhdasta marjaa reilut 100 litraa.
        Ja alle 5 euron en oo myynyt, enkä myy. Ei siitä hääppöistä tuntipalkkaa kerry, mutta enpä tuota päätyönä teekkään...onneksi.

        minullakin. Puhtaita ovat ja huippulaatua. Ei tällaisia marjoja tarvitse halvalla myydäkään. Olen pakastanut itselle todella paljon ja vain vähän nyt myynyt tuttaville. En minäkään tee tätä ansiokseni, joskus olen kyllä myynyt paljonkin.


      • keppolamai
        M.Berg kirjoitti:

        Jos keräät poimurilla 10 l tunnissa, niin kuinka monta tuntia käytät putsaamiseen?
        Itse en suostu poimurilla mustikkaa poimimaan, puhdasta marjaa nyppii tuommoiset pari litraa tunnissa. Ja tänä vuonna kerätty käsin puhdasta marjaa reilut 100 litraa.
        Ja alle 5 euron en oo myynyt, enkä myy. Ei siitä hääppöistä tuntipalkkaa kerry, mutta enpä tuota päätyönä teekkään...onneksi.

        Vaimo poimii poimurilla 10 l n 20 min jos marjaa on paljon .Tänä vuonna meillä päin sato on heikohko niin menee n tunti . Puhdistamiseen menee n tunti/ 10 l riippuen mistä marjat on poimittu .On poiminut tänä vuonna 230kg mustikkaa=350l .Myyty 5€ kg . Käsin poimimalla marjoista pitäisi saada 10€ kg niin voisi ehkä harkita ...mutta ei kukaan niin paljon mustikasta maksa ..Poimurillakin saa poimittua hyvälaatuista mustikkaa ..taitolaji..useana vuotena on mustikkaa poimittu ja myyty eikä koskaan ole marjojen laatua moitittu ...päin vastoin.....


      • M.Berg
        keppolamai kirjoitti:

        Vaimo poimii poimurilla 10 l n 20 min jos marjaa on paljon .Tänä vuonna meillä päin sato on heikohko niin menee n tunti . Puhdistamiseen menee n tunti/ 10 l riippuen mistä marjat on poimittu .On poiminut tänä vuonna 230kg mustikkaa=350l .Myyty 5€ kg . Käsin poimimalla marjoista pitäisi saada 10€ kg niin voisi ehkä harkita ...mutta ei kukaan niin paljon mustikasta maksa ..Poimurillakin saa poimittua hyvälaatuista mustikkaa ..taitolaji..useana vuotena on mustikkaa poimittu ja myyty eikä koskaan ole marjojen laatua moitittu ...päin vastoin.....

        litrahinnoista. Ostajia kyllä on löytynyt. Sama juttu sienien kanssa, myyn litrahinnoilla
        kaikki muut paitsi korvasienet. Mutta laadun pitää olla hyvää ja marjat ja sienet kunnolla putsattu ja pakattu oikein. Ei ämpäreihin tai muovikasseihin, vaan mataliin laatikoihin, että alimmat herkut ei ole ihan muussina...


      • keppolamai
        M.Berg kirjoitti:

        litrahinnoista. Ostajia kyllä on löytynyt. Sama juttu sienien kanssa, myyn litrahinnoilla
        kaikki muut paitsi korvasienet. Mutta laadun pitää olla hyvää ja marjat ja sienet kunnolla putsattu ja pakattu oikein. Ei ämpäreihin tai muovikasseihin, vaan mataliin laatikoihin, että alimmat herkut ei ole ihan muussina...

        Myyntihinta riippuu paikkakunnasta . Oulussa ja lähiympäristössä ja missä marjoja myymme torilta saa mustikkaa 3,50€ litra ja joskus halvemmallakin . Ei kannata kovin paljon torihintoja ylittää jos haluaa saa saada marjat myydyksi. Tuota pahvilaatikkoihin pakkausta olen joskus ajatellut .Ämpärissä marjat tahtoo mehustua nopeasti .... Tuoreus on tärkeää .Marjat myyntiin samana tai viimeistään seuraavana päivänä poiminnasta..


      • ...poimurilla...
        M.Berg kirjoitti:

        Jos keräät poimurilla 10 l tunnissa, niin kuinka monta tuntia käytät putsaamiseen?
        Itse en suostu poimurilla mustikkaa poimimaan, puhdasta marjaa nyppii tuommoiset pari litraa tunnissa. Ja tänä vuonna kerätty käsin puhdasta marjaa reilut 100 litraa.
        Ja alle 5 euron en oo myynyt, enkä myy. Ei siitä hääppöistä tuntipalkkaa kerry, mutta enpä tuota päätyönä teekkään...onneksi.

        Kerättiin 45 litraa roskineen, toinen pitkävartisella ja toinen normaalilla kerurilla

        Eli autossa 3h,
        keruuta 3h,
        eväitten ja vattujen syöntiä 1h
        ja kotona imurilla puhdistus 1.5h

        240 km ajelua
        16 litraa 95-oktaanista
        Kahvia 1 litra, voileipiä x 6 kpl limua 2 litraa

        Työpäivän saalis:
        - Marjoja imuroinnin jälkeen n. 40 litraa odottamassa pakastamista


      • hintatiedoton
        keppolamai kirjoitti:

        Vaimo poimii poimurilla 10 l n 20 min jos marjaa on paljon .Tänä vuonna meillä päin sato on heikohko niin menee n tunti . Puhdistamiseen menee n tunti/ 10 l riippuen mistä marjat on poimittu .On poiminut tänä vuonna 230kg mustikkaa=350l .Myyty 5€ kg . Käsin poimimalla marjoista pitäisi saada 10€ kg niin voisi ehkä harkita ...mutta ei kukaan niin paljon mustikasta maksa ..Poimurillakin saa poimittua hyvälaatuista mustikkaa ..taitolaji..useana vuotena on mustikkaa poimittu ja myyty eikä koskaan ole marjojen laatua moitittu ...päin vastoin.....

        Paljonkohan marjanvälittäjät maksavat puhdistetusta mustikasta per kilo tänä vuonna? Hinta varmaan vaihtelee jonkin verran eri paikkakunnilla koska paikoin mustikkaa on hyvin tai sitten hyvin huonosti. Kuka tietää käypäisen markkinahinnan kun myydään välittäjälle, ei suoraan kuluttajalle. Onkos kellään vastaavaa tietoo/ arviota puolukan hinnnasta vielä?


      • sitä nopeampi olisi
        M.Berg kirjoitti:

        Jos keräät poimurilla 10 l tunnissa, niin kuinka monta tuntia käytät putsaamiseen?
        Itse en suostu poimurilla mustikkaa poimimaan, puhdasta marjaa nyppii tuommoiset pari litraa tunnissa. Ja tänä vuonna kerätty käsin puhdasta marjaa reilut 100 litraa.
        Ja alle 5 euron en oo myynyt, enkä myy. Ei siitä hääppöistä tuntipalkkaa kerry, mutta enpä tuota päätyönä teekkään...onneksi.

        Parasta olisi oppia keräämään poimurilla. Vaikka olisit kuinka nopea poimija käsin, niin silti poimurilla kerättynä saa nopeammin ja ei puhdistamiseenkaan mene niin paljon aikaa, etteikö senkin ehtisi tehdä samassa ajassa (yleensä puolet nopeammin vähintään).


      • jos etit ja keräät

        tuntiin 10l.eria asia jos mattona mmutaa mattoakaan harvion on laajaltai vieressä.


      • tuli muutama desi
        ...poimurilla... kirjoitti:

        Kerättiin 45 litraa roskineen, toinen pitkävartisella ja toinen normaalilla kerurilla

        Eli autossa 3h,
        keruuta 3h,
        eväitten ja vattujen syöntiä 1h
        ja kotona imurilla puhdistus 1.5h

        240 km ajelua
        16 litraa 95-oktaanista
        Kahvia 1 litra, voileipiä x 6 kpl limua 2 litraa

        Työpäivän saalis:
        - Marjoja imuroinnin jälkeen n. 40 litraa odottamassa pakastamista

        on reuhaamisessa palkkansa


      • maksettiin
        hintatiedoton kirjoitti:

        Paljonkohan marjanvälittäjät maksavat puhdistetusta mustikasta per kilo tänä vuonna? Hinta varmaan vaihtelee jonkin verran eri paikkakunnilla koska paikoin mustikkaa on hyvin tai sitten hyvin huonosti. Kuka tietää käypäisen markkinahinnan kun myydään välittäjälle, ei suoraan kuluttajalle. Onkos kellään vastaavaa tietoo/ arviota puolukan hinnnasta vielä?

        marja-autossa 2 euroa kg


      • konevoimin
        jos etit ja keräät kirjoitti:

        tuntiin 10l.eria asia jos mattona mmutaa mattoakaan harvion on laajaltai vieressä.

        Märkienkin mustikoiden puhditus on helppoa, kun käyttää sitä pölynimuriin liitettävää puhdistinta. Sankollinen puhdistuu 5 minuutissa. Tietysti puolukat yms täytyy sitten vielä käsin nokkia pois. On erinomainen puhdistaja. Jo vuosia olen ihmetellyt sen tehokkuutta. On täyttä hulluutta poimia metsämarjoja käsin. Karplotkin poimin poimurilla, mutta se onkin tekniikkalaji.


    • 7+17

      Olen sunnuntaipoimija, nopeuteni on n. 12 l / tunti hyvällä marjamaalla.

      Kohtuullisella apajalla ei kannata viettää aikaa, sellaisella pääsen ehkä 5 l /tunti. Mieluummin etsii hyvän paikan. Kyllä niitä aina jossain on. Vielä ei ole aivan toivotonta vuotta ollut.

    • 20l

      ei oo ongelma. Tänä syksynä päätin kokeilla voiko mustikoista saada ihan elantoa ja loppukaudesta kun tuotantokoneisto alkoi olla hiottuna, tuommonen 6kg perattuna/tunti alkoi olla saanto kulkemisten kanssa.

      Tärkeintä näköjään on, että pysähtyy vain niihin hyviin paikkoihin, jos puolukka-mustikkaa yrittää nyppiä niin perkaamisaika tuplaantuu aika äkkiä...

    • wr3

      Uutisissa oli ranuan miehestä jonka päiväennätys oli yli tuhat litraa puolukkaa

    • raseaserase

      no mut hei joo eikai ? mistä sen voi tiettää se on ni henk.koht juttuja

    • Aika moinen

      Huhtimolla asustelee mies joka toimittaa tyylimyllyn virkaa arkisin ja viikonloppuisin hän kerää marjoja 170 litraa tunnissa.

    • Anonyymi

      Erkki ettäältä kerrää 500 litraa 5 minnuutissa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe