Koska yhteiskunta antaa niin paljon ristiriitaista tietoa sairastuneiden määrästä, niin voisitteko hyvät ihmiset ilmoittaa tälle palstalle kuka on sairastanut tai sairastaa juuri nyt tautia.
Niin saataisiin joku käsitysitys sairastuneista.
Samalla voisit kertoa oletko saanut lääkityksen vai miten terveydenhuolto on suhtautunut sinuun.
Entä onko tauti levinnyt perheenne keskuudessa.
Kiitos vastauksista etukäteen. Turhat ja pilailu viestit voitte tällä kertaa jättää pois.......
Sinä joka olet sairastanut tai sairastat nyt sikainfluenssaa
67
5562
Vastaukset
- hengissä selviää
Oma tarinani on että en tiedä mistä tartunnan sain todennäköisesti tk:sta tai apteekista tai maitokaupasta. Viime lauantaina alkoi kova hikoilu, yleinen sairauden tunne ja kurkkukipu, seuraavana aamuna oli kuumetta en kovan kiputilan vuoksi edes kyennyt mittaamaan vaan otin ensin tukevan annoksen kipulääkettä. Muita oireita ahdistus keuhkoissa, pistely ja arkuus iholla kovat nivel ja pääkipu, silmien kirvely eli sietämättömän paska olo. Kuume ei missään vaiheessa noussut edes 38 asteeseen.
Pari päivää kärsittyäni ja syötyäni kipulääkkeitä ne eivät enää auttaneet niin otin yhteyttä päivystykseen sinne jouduin normi potilaiden kanssa jonottelemaan, ulkomailla kun en ollut ollut. Kolmen ja puolen tunnin odotuksen jälkeen ( oli jo yö ja 5 v lapsi mukana ) läksin kotiin olin niin kipeä ja väsynyt että lähdin kotiin syömään kipulääkettä sitä kun ei sairaalasta annettu. Seuraavana aamuna taas vuorostaan terveysaseman päivystykseen näillä oireilla sinne ei enään otettu ohjeet olivat muuttuneet yön aikana vaan minut passitettiin sikainfulenssa yksikköön jossa sitten diaknosoitiin tauti ja kun kuulun riskiryhmään perussairauksien vuoksi sain tamiflu kuurin.
Nyt olen syönyt kuuria 2,5 vrk ja pahin kiputila pois. Montakohan ehdin tartuttaa tämän seikkailuni aikana ?
Myös lääkkeet piti mennä hakemaan apteekista eikä sielläkään ollut tarjota edes käsidesiä etten olisi altistanut muita siellä asioidessani.
Minua pyydettiin ilmoittamaan niille jotka olivat olleet kanssani tekemisissä viimeisen viikon aikana enemmän että heillä on riski sairastua, meitä pyydettiin myös pysyttelemään kotona 5 vrk.
Nyt kun olen paremmassa kunnossa niin olen yrittänyt etsiä että onko mediassa mitään tietoja esim levinneisyydestä niin en ole löytänyt. Viimeisin ja paras info miten menetellä jos tartunnan saa niin on löytynyt terveystalon sivuilta.
Oma arvioni on että terveysministeriön 176 sairastunutta ei ole edes missään mittakaavassa todellisten sairastuneiden kanssa monilla oireet ovat lieviä ja sairasuneita tuskin edes kirjataan minnekkään enään, asun täällä pohjoisessa kylläkin kaupungissa ja vierailujeni aikana tuli jo 5-7 tapausta lisää jo täällä mitenkähän siellä eteläsuomessa?
5v lapsellani oireet vain lieviä, ja kaksi muuta lasta läksivät lauantaina mummolaan ja heillä ei oireita joten tulevat kotiin vasta ensi viikolla ettei se heihin tarttuisikaan, enkyllä ole vakuuttunut asiasta sillä kouluthan alkavat kohta viimeistään silloin homma leviää käsiin.- kuumeessa oleva
Kaipaisin enemmän tiedotusta sairastuneisuudesta.Puskaradion kautta kuulin tautitartuntoja olevan enemmänkuin kukaan osaa aavistaakaan..Eläkeläisnaapurini on ollut 3 pv 39 C:n kuumeessa.Kauhavan terv.keskus ei kerro,mitä kuumetautia tämä on.Minulla on kuume käynyt enimmillään 38,4 C:ssa.2 päivää petipotilaana.Viimesyksynä otin tavallisen kausi-inf.rokutuksen.Hieman huippuuttaa.Sairastan diabetesta.Nyt olo on hyvä.Aamulla oli kuvotusta.
- mahdollisimman pian
kuumeessa oleva kirjoitti:
Kaipaisin enemmän tiedotusta sairastuneisuudesta.Puskaradion kautta kuulin tautitartuntoja olevan enemmänkuin kukaan osaa aavistaakaan..Eläkeläisnaapurini on ollut 3 pv 39 C:n kuumeessa.Kauhavan terv.keskus ei kerro,mitä kuumetautia tämä on.Minulla on kuume käynyt enimmillään 38,4 C:ssa.2 päivää petipotilaana.Viimesyksynä otin tavallisen kausi-inf.rokutuksen.Hieman huippuuttaa.Sairastan diabetesta.Nyt olo on hyvä.Aamulla oli kuvotusta.
Mene ihmeessä lääkäriin jos kerran diabetes, kuulut riskiryhmään ja kannattaisi aloittaa tamiflu mitä pikaisimmin jos kyse sikaflunssasta sulkevat kyllä muut taudin aiheuttajat verikokeilla pois.
- sikainffis hki
Ja minun on käsketty pysyä kotosalla ja infektiolääkärinkin olen "tavannut" vain puhelimitse.
Lekurin mukaan, tarvetta lääkärissä käyntiin ei ole, paitsi jos en pärjää himassa yksin.
Todella inhottava tauti, kuumetta, keuhkokipuja, päänsärkyä, "kuivaa" yskää ja minimaalista nuhaa, sekä outoja kipuja kurkun lisäksi kropassa.
Odottelen koko ajan mitä seuraavaksi ja kuinka olo tästä kehittyy.
Apteekissa kävin hakemassa tänään tulehduskipulääkkeitä ja muuten olen makoillut kuumeessa ja juonut mahdollisimman paljon mehua.
En usko, että lääkitystä riittäisi Suomessa kaikille ja koska olen perusterve ihminen, minun käskettiin pysytellä kotona, mikäli olo ei muodostu sietämättömäksi.
Katsotaan mitä tapahtuu, harmittaa ja toivoisin että tauti menisi pian ohi.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on sikainffis levinnyt huomattavaan määrään ihmisiä, sitä kun ei vain mediassa toitotella, jottei ihmiset menisi turhaan hallitsemattomaan paniikkihysteriaan.- sikainffis hki
minulla on myös ollut silmäoireita, on kuin niissä olisi hiekkaa ja kuume nousi yli 39 eilen illalla ja aamulla kun heräsin hiukan yli 38. Koko homma alkoi minulla huippauksella ja oudolla kurkkukutinalla mikä muuttui kivuksi.
- minulla
Olin neljä päivää kuumeessa. Korkeimmillaan kuumetta oli 39 joka päivä. Kova päänsärky, lihaskivut, kurkkukipu ja lopulta yskä. Välillä tärisin kuin horkassa ja välillä hikosin aivan älyttömästi. En ole ollut ulkomailla ja lääkäri kuitenkin epäili sikainfluenssaa. Kun en kuulu riskiryhmään niin testiä ei enää tehty. Yhdellä perheestämme tauti kesti pari päivää pitempään ja parilla oli vain todella lievänä.
- aiemmat rokotukset
Minua kiinnostaa tietää, onko taudin saaneet ottaneet aiemmin influenssarokotuksia tai sairastaneet influenssoja esim. juuri a-viruksen kera.
- on kiinnostuksen
aiemmat rokotukset kirjoitti:
Minua kiinnostaa tietää, onko taudin saaneet ottaneet aiemmin influenssarokotuksia tai sairastaneet influenssoja esim. juuri a-viruksen kera.
kohde myös täällä. Vastatkaahan, jos jaksatte.
- sikainffis hki
on kiinnostuksen kirjoitti:
vielä ja kuumeessa. Olo on erilainen kuin aiemmin sairastamani kausi-influenssat.
Minä en ole koskaan ottanut mitään influenssarokotuksia ja mitä olen lääkärini puheista käsittänyt tämän sikainffiksen kohdalla, ei tamifluut tai rokotteet suojaa seuraavalta talven aallolta, mikä on tappava.
Eli ainut keino on sairastaa nyt sikainffis, niin oma vastustuskyky seuraavaan aaltoon kasvaa. - sikatautinen
sikainffis hki kirjoitti:
vielä ja kuumeessa. Olo on erilainen kuin aiemmin sairastamani kausi-influenssat.
Minä en ole koskaan ottanut mitään influenssarokotuksia ja mitä olen lääkärini puheista käsittänyt tämän sikainffiksen kohdalla, ei tamifluut tai rokotteet suojaa seuraavalta talven aallolta, mikä on tappava.
Eli ainut keino on sairastaa nyt sikainffis, niin oma vastustuskyky seuraavaan aaltoon kasvaa.Epäilen, että sairastin sikainfluenssan. Nyt vasta alkaa elämä voittaa, sairaspäiviä takana yli viikko.. Ensin tuli kurkku kipeäksi eräänä päivänä ja olo oli sairaan oloinen muutenkin, yöllä nousi korkea kuume varmaan välillä 38-39 (ei varmuutta kun olimme mökillä ja ei ollut kuumemittaria), tärisin ja joka paikkaa kolotti. Kolmantena sairaspäivänä tulimme kotiin ja kuumetta oli 38,4, kun mittasin. Muita oireita olivat kova kuiva yskä, kova kurkkukipu, sairas päänsärky, jäsenien särky. Sain loppupuolella myös silmätulehduksen. Loppuajasta oli voimaksta hengen ahdistusta, en saanut öisin nukuttua kuin istuma-asennossa. Käytin lapseni astmapiippua..vaikkei minulla ole astmaa, se auttoi hieman. Nyt on olo jo aika ok vaikkakin kuiva yskä on edelleen olemassa.
Kun tulimme mökiltä soitin sikainfluenssa puhelimeen, siellä oltiin kiikun kaakun, että olisiko sikaflunssa. En ollut käynyt ulkomailla, ei voitu sanoa varmasti. Passittivat terveyskeskukseen. Siellä otettiin verenkuva, että ei ollut ainakaan bakteeritulehdusta eli olisi virustauti. Lääkäri ei puhunut sanallakaan sikainfluenssasta. Sain silmääni lääkkeen. Ja käskettiin vain levätä, kun ei virustautiin ole lääkkeitä.
Mökillä ennen minua oli lapsellani ja veljeni lapsellai pari päivää yskää, päänsärkyä ja kurkkukipua ja voi olla että oli kuumettakin. Miehelläni ei ole ainakaan vielä ollut mitään.
Arvoituksekseskiko vain jää minkä taudin sairastin..mutta epäilen sikainfluenssaa. En ole eläessäni ollut niin kipeä influenssassa. Eikä koskaan ole tullut ahdistusta flunssassa. - ei auta
aiemmat rokotukset kirjoitti:
Vaikka olisit saanut rokotteen ei siitä ole apua sikainfulenssaa vataan toimiva rokoite on vasta testauksessa.
- diabetes
ei auta kirjoitti:
Vaikka olisit saanut rokotteen ei siitä ole apua sikainfulenssaa vataan toimiva rokoite on vasta testauksessa.
Olen ottanut kausi-influenssarokotuksen.Kuumetaudin oireet alkoi 30.7 kl 16.Jäsenten särkyä,kovaa väsymystä.22.20 kuumetta 38,4.Seuraavana aamuna 37,1.Iltapäivällä kuume oli noussut 38,3.Kuume laski kl 18 37,5.Siitten vilutusta 19,30 ja kuume 38,1.Kolmantena päivänä 1.05 37,3.Aamulla tuli ongelmia,kun 6:lta alkoi kamala hiotus.38,6.Vaatteet ja tyynyliina oli hiestämärkiä.Hain märän pyyheliinan otsalleni.Se helpotti.8.30 37,2.Kävin ensikertaa suihkussa sairastumisestani.Minulla ei ole mitään muita oireita kuin kuume.
- sairastanut
diabetes kirjoitti:
Olen ottanut kausi-influenssarokotuksen.Kuumetaudin oireet alkoi 30.7 kl 16.Jäsenten särkyä,kovaa väsymystä.22.20 kuumetta 38,4.Seuraavana aamuna 37,1.Iltapäivällä kuume oli noussut 38,3.Kuume laski kl 18 37,5.Siitten vilutusta 19,30 ja kuume 38,1.Kolmantena päivänä 1.05 37,3.Aamulla tuli ongelmia,kun 6:lta alkoi kamala hiotus.38,6.Vaatteet ja tyynyliina oli hiestämärkiä.Hain märän pyyheliinan otsalleni.Se helpotti.8.30 37,2.Kävin ensikertaa suihkussa sairastumisestani.Minulla ei ole mitään muita oireita kuin kuume.
Muita oireita minulla oli ihon ja nivelten pistely, silmät arat ei kestänyt kovin liikutella, alussa kovaa hikoilua lääkkeen jälkeen helpottui, vaikea hengittää, kurkkukipua, alussa pahoinvointia oksetti vatsa sekaisin, päänsärky.
Kaikilla ei tietenkään koko kirjoa oireista ole ja varmaan jos on jotain peruslääkitystä tai sairautta niin nekin tietysti vaikuttavat siihen miten oireet tuntuu. Sinuna kyllä menisin sinne päivystykseen sieltä varmasti saat paremman avun kun täältä. Pystyvät verikokeilla ja testeillä toteamaan mikä sinulla on, tajuaisit nyt että kun sinulla on tuo diabetes perussairautena niin näiden asioiden kanssa ei ole leikkimistä, tarpeeksi pitkään kun odottelet niin olet joko teholla tai jalat suorana, mutta eikait sitten enää tarvi pohtia näitä maallisia asioita. - mais56
on kiinnostuksen kirjoitti:
Joo, tultii viikko sitten ulkomailta ja 4 päivää myöhemmin lapseni sairastuivat vuorotellen kyseiseen tautiin. Ensimmäinen testattiin ja tulos oli positiivinen, määräykset muuttuivat yhessä yössä ja toista lasta ei testattu. Itse en oo vielä oirehtinut, mitään rokotuksia meillä ei ole flunssaa vastaan. Lääkkeeksi annettiin ihan normi hoito kuumeeseen ja yskään ja sit sairaalaan jos lapset menevät huonoon kuntoo enkä pysty kotona hoitaa. Molemmilla oireina vain kova yskä ja toisellla kuume kesti 2 päivää (yskä jatkuu) ja toisella kuume ollu jo korkealla 3 päivää mutta jaksaa vielä syödä ja juoda pieniä annoksia ja pelata konsoleita vähän aikaan. Itse äitinä en ole hysteerinen enkä huolestunut koska se on vain tavallista influenssaa joka kestää hieman kauemmin ja on voimakkaampi. Mutta kotieristykseen määrättiin 7 vrk.
- ffffff
Tietenkään kaikki eivät palstoja lue, mutta ei mitään ryntäystä tiedoista ole tullut.......
Kiitos teille ketkä ovat vastanneet asiallisesti! - pirtsu espoosta
Tyttäreni tuli viime tiistaina Bulgarian reissulta kipeän tuntuisena. Kova yskä, kuume nousi seuraavana päivänä ollen kolmisen päivää korkeimmillaan yli 38. Jäseniä särki myös. Yskää on vieläkin.
Minulla tuli torstai-iltana kurkku kipeäksi, mutta raahauduin töihin perjantaiksi. Yskänpuuskat olivat repiä kurkkuni rikki. Illalla joka paikkaa särki ja iho oli niin arka, etten voinut laittaa suihkun jälkeen edes kosteusvoidetta. Kuume nousi lauantaina 38,4 asteeseen, mutta laski särkylääkkeillä. Olo oli kuin olisi jyrän alle jäänyt. Soitin terveysneuvontapuhelimeen, mutta eivät ottaneet kantaa meidän diagnoosiimme. Nyt ei ole enää kuumetta, mutta päätä särkee ja on nuha alkanut. Sanoivat, että sikainfluenssa tarttuu 7-10 päivää. Diagnoosin voi ilmeisesti tehdä itse oireiden perusteella, kun lääkäriin ei saisi lähteä!
Olen joskus aiemmin sairastanut influenssan ja ollut samalla tavalla kipeä. Tavallista flunsaa tämä ei ainakaan ole. Nyt vain odotellaan, sairastuuko muukin perhe ja työkaverit...- naapurukset
Sairastuimme päivän sisällä toisistamme.65 vuotias yksinelävä nainen on ollut kokoajan huonommassa kunnossa.Hän on sairastanut 6 pv.Yhtenä yönä pelkäsi kuolevansa koviin lihaskipuihin.Tänään joutui sairaalaan tutkimuksiin.Kaulavaltimo oli ruvennu tykyttämään.Toiv.ei vakavaa.Minulla on nyt vain lievää kuumetta.Päänsärkyä ei ole ollut ollenkaan,niinkuin yleensä kuumetaudeissa.Normaali ruumiinlämpöni on 35,5 C.Joten eilinen huippulukema 38,9 C tuntui psyykkeen puolella.Kerron tästä sen takia ettei kannata pelästyä taudin tätäkin puolta.Sairaus herkistää haju-maku-tuntoaistit.Esim makea ja suolainen tuntuu kielellä voimakkaana.Aamukahvi on maistunut,mutta ei senjälkeen.Suosittelen mietoja hiutalepuuroja,ruisleipää,juustoa ja maitoa.Naapuri tuotiin taksilla kotiin,hyvä ettei vakavaa.
- juuri sinulle
Miksi raahauduit sairaana töihin? Miksi? Kuka pakotti?
Se että yksi ihminen on sairastuessaan pois töistä ei ole läheskään niin suuri vahinko kuin se että sairastunut ihminen raahautuu töihin työpaikkansa menettämisen pelosta ja sairastuttaa muutkin työntekijät jolloin työpaikalla joudutaan ihan oikeasti tekemään töitä muidenkin puolesta.
Minä työnantajana erottaisin noin vastuuttoman työntekijän koska tuollainen teko on selvää järjen puutetta!
Onko se tietämättömyyttä vai mitä, mutta tiedoksi teille että sairaudet yleensä leviävät parhaiten juuri silloin kun oireet ovat alkaneet. Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen! - näin!
"raahauduin töihin perjantaiksi"
Ei voi olla todellista! Ei sitten järki taas sanonut jäädä kotiin vaan piti töihin raahautua muita altistamaan. Miten näin vastuuttomasti voivat ihmiset toimia.
Sama se mikä hengitystietauti, perus kesäflunssa tai jokin influenssa, on päällä. Onko mahdotonta pysyä kotona sairastamassa ja jättää muut tartuttamatta!
Jos katsoo että on niin tärkeä henkilö työpaikalla ettei voi muutamaa päivää olla pois paikalta ja kotona sairastaa, niin kannattaa miettiä elämänarvoja uudestaan. Onko se työ siis todellakin se elämän keskipiste, josta ei voi hetkeksikään jäädä pois? Toivottavasti kenelläkään ei ole näin, sillä silloin ovat elämänarvot todellakin sekaisin. - sikainffis hki
juuri sinulle kirjoitti:
Se että yksi ihminen on sairastuessaan pois töistä ei ole läheskään niin suuri vahinko kuin se että sairastunut ihminen raahautuu töihin työpaikkansa menettämisen pelosta ja sairastuttaa muutkin työntekijät jolloin työpaikalla joudutaan ihan oikeasti tekemään töitä muidenkin puolesta.
Minä työnantajana erottaisin noin vastuuttoman työntekijän koska tuollainen teko on selvää järjen puutetta!
Onko se tietämättömyyttä vai mitä, mutta tiedoksi teille että sairaudet yleensä leviävät parhaiten juuri silloin kun oireet ovat alkaneet. Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen!Vain kehittymätön typerys on niin vastuuton, että menee tartuttamaan työkaverinsa ja mahdolliset asiakkaat ja ennenkaikkea riskiryhmiin kuuluvat ihmiset influenssaan.
Minulla on inffis menossa viidettä vuorokautta ja käytän kertakäyttömaskeja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kehoituksesta, mikäli joudun jonnekin kotoani poistumaan.
Ei ainakaan minun kohdallani tauti ole ollut mikään pikkuflunssa, tosin sain tartunnan henkilöltä, joka oli juuri palannut Suomeen jenkeistä, eli kannan vieläkin kehittyneempää versiota sikainffiksestä. - yhtikäs mittään
juuri sinulle kirjoitti:
Onko se tietämättömyyttä vai mitä, mutta tiedoksi teille että sairaudet yleensä leviävät parhaiten juuri silloin kun oireet ovat alkaneet. Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen!"Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen!"
Eli tahatonta taudin levittämistä ei siis kuitenkaan voi estää, koska taudin tarttumista itseensä ei mitenkään voi havaita. - Voi pyhä........
yhtikäs mittään kirjoitti:
"Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen!"
Eli tahatonta taudin levittämistä ei siis kuitenkaan voi estää, koska taudin tarttumista itseensä ei mitenkään voi havaita.yksinkertaisuus !
"eli tahtonta taudin levittämistä ei siis kuitenkaan voi estää, koska taudin tarttumista itseensä ei mitenkään voi havaita."
Olet väärässä, kyllä voi estää, vaikka tartunnan olisikin saanut.
Tässä oivia esimerkkejä:
-Älä yski tai aivastele kuin nenäliinaan, minkä heität pois käytettyäsi.
-Huolehdi käsihygieniastasi.
-Älä syljeskele ympäriinsä.
-Vältä LÄHIKONTAKTIA ihmisiin.
-Älä jätä aivojasi narikkaan, missä ne yleensä sijaitsevat. - kertakäyttömaski
sikainffis hki kirjoitti:
Vain kehittymätön typerys on niin vastuuton, että menee tartuttamaan työkaverinsa ja mahdolliset asiakkaat ja ennenkaikkea riskiryhmiin kuuluvat ihmiset influenssaan.
Minulla on inffis menossa viidettä vuorokautta ja käytän kertakäyttömaskeja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kehoituksesta, mikäli joudun jonnekin kotoani poistumaan.
Ei ainakaan minun kohdallani tauti ole ollut mikään pikkuflunssa, tosin sain tartunnan henkilöltä, joka oli juuri palannut Suomeen jenkeistä, eli kannan vieläkin kehittyneempää versiota sikainffiksestä.ei suojaa sikainfluenssaa leviämästä millään tavalla.
Influenssavirus menee heittämällä läpi siitä maskista koska se on paljon pienempi kuin jokin pölyhiukkanen jota varten tuollaiset kertakäyttömaskit on tarkoitettu.
Kuka ammattilainen sinulle tuollaista suojainta suositteli? - menee....
kertakäyttömaski kirjoitti:
ei suojaa sikainfluenssaa leviämästä millään tavalla.
Influenssavirus menee heittämällä läpi siitä maskista koska se on paljon pienempi kuin jokin pölyhiukkanen jota varten tuollaiset kertakäyttömaskit on tarkoitettu.
Kuka ammattilainen sinulle tuollaista suojainta suositteli?todentotta, mikäli on niin sivistymätön henkilö, että ei omaa alkeellisempiakaan käytöstapoja, eli yskii ja aivastelee ja räkii paikoissa, missä on muitakin ihmisiä.
- tuosta vaan
kertakäyttömaski kirjoitti:
ei suojaa sikainfluenssaa leviämästä millään tavalla.
Kuka ammattilainen sinulle tuollaista suojainta suositteli?Riippuu siitä minkälaista maskia käyttää. Ihan perus rautakauppamaskin läpi tietenkin menee, mutta on kehitetty sellaisiakin maskeja joista virukset eivät läpi mene. Riippuu siis maskin luokituksesta. Hintakin on kyllä sitten hieman kalliimpi ja ostopaikka vähintään apteekki.
Ja kaikki maskit ja vaikkapa vain paidan kangas tietenkin estävät esimerkiksi aivastaessa virusta leviämästä laajalle alueelle. Tottakai osa tällöin menee läpi ja osa jää kiinni kuituihin eikä leviä suihkun tavoin ympäristöön. Pelkkään paperinenäliinaankin aivastaminen ja yskiminen vähentää mahdollisuutta muiden tartuttamiseen. Sama juttuhan se on oli sitten kyseessä ihan perus nuha tai joku influenssa. - sikainfluessatietoa
yhtikäs mittään kirjoitti:
"Sikainfluenssa leviää jo noin viikkoa aikaisemmin ennenkuin minkäänlaisia oireita on ilmennyt levittäjälle itselleen!"
Eli tahatonta taudin levittämistä ei siis kuitenkaan voi estää, koska taudin tarttumista itseensä ei mitenkään voi havaita.Linkistä saa ainakin jotakin tietoa.
- kanssa?
Minulla tuli torstai-iltana kurkku kipeäksi, mutta raahauduin töihin perjantaiksi.
Juuri näinhän sitä pitää toimia, kaverille kanssa eikö niin?
- lontoonmatkalainen
Tulin Lontoosta maanantain vastaisena yönä, keskiviikkona tuli tunne että "on vilustunut". Torstaina nousi lievä kuume (37.5 max), kurkkukipu alkoi muutaman päivän viiveellä, myös keuhkoissa on limaa. Ei nuhaa. Pientä kolotusta ja päänsärkyä. En ole tietenkään käynyt lääkärissä, kun ohjeet on selvät ja lievä kuume. Matkan takia oletan että on h1n1.
- mitä lieneekään
Loppuukohan tämä kova kuumeilu koskaan?Koska tiedotusvälineet tai terv.keskus jättää kertomatta sairastumisalueiden luvut,niin tuskin minulla sitten onkaan sikainfuenssaa.Eläkeläistuttavani lähti hakemaan apua terv.keskuksesta.Saisipa hän tiedon onko alueellamme tautia vai ei.Tiedon puuttuessa joudun lähtemään kohta asioille ihmisten pariin.Olen ollut kotona viikon.
- yksityiselle...
mitä lieneekään kirjoitti:
Loppuukohan tämä kova kuumeilu koskaan?Koska tiedotusvälineet tai terv.keskus jättää kertomatta sairastumisalueiden luvut,niin tuskin minulla sitten onkaan sikainfuenssaa.Eläkeläistuttavani lähti hakemaan apua terv.keskuksesta.Saisipa hän tiedon onko alueellamme tautia vai ei.Tiedon puuttuessa joudun lähtemään kohta asioille ihmisten pariin.Olen ollut kotona viikon.
testeihin, jos noin paljon asia päätäsi vaivaa.
Kukaan ei voi pakottaa sinua olemaan kotona, mene asioillesi, jos siltä tuntuu. - voi pakottaa
yksityiselle... kirjoitti:
testeihin, jos noin paljon asia päätäsi vaivaa.
Kukaan ei voi pakottaa sinua olemaan kotona, mene asioillesi, jos siltä tuntuu.Juu ei voi pakottaa, mutta selvä järkikin ja edes hieman toisista välittäminen sen jo sanoo ettei kannata lähteä "asioille" muita tartuttamaan, kuten henkilö on tehnytkin.
Vain täysin välinpitämätön edes kehottaa tuosta vaan lähtemään asioitaan hoitamaan ja muita tartuttamaan. Hieman voi edes yrittää kantaa vastuutaan ja miettiä mitä kehottaa toisia tekemään! - juuri sinulle....
mitä lieneekään kirjoitti:
Jos olet sairas ja et halua tietenkään muita tartuttaa ja tarvitset esimerkiksi ruokatarvikkeita kotiisi.
Soita kauppiaalle ja luettele hänelle lista tuotteista joita tarvitset. Hän pakkaa ne pahvilaatikkoon ja kuljettaa joko itse korvausta vastaan, tai laittaa ne tulemaan taksissa. Taksikuski tuo laatikon kotiovellesi ja häipyy ja sinä kannat laatikon sisään ja maksat mukana tulleen laskun.
Täällä ainakin tuo on toiminut, oli sitten kyseessä iso marketti tai jokin muu kauppa. Ihmisiä ne marketinkin ihmiset ovat ja tuo on heille ihan jokapäiväistä työtä ja he hoitavat tuon nopeasti koska hehän tietävät missä tuotteet ovat. Rahaahan he siitä saavat vaikka noin luotolla joutuvat myymään elleivät halua sitten paperirahaa heti kouraansa.
Älä lähde ihmisten ilmoille kun voit hoitaa asian noinkin.
Meidän äiti teki usein noin kun me lapset olimme pieniä ja sairaita eikä hän päässyt kauppaan. Myöhemmin olen itse tehnyt noin kun olen ollut niin kipeänä etten ole päässyt liikkumaan ihmisten ilmoille. Se tulee tietenkin vähän enemmän maksamaan ja kestää tietenkin hieman kauemmin riippuen siitä kuinka nopeasti kauppias sen paketin saa kasattua, mutta se on pieni hinta siitä että saat tuotteet suoraan kotiovellesi. Tietenkin kannattaa myös silloin tilata kerralla paljon. - possunuhaan
juuri sinulle.... kirjoitti:
Jos olet sairas ja et halua tietenkään muita tartuttaa ja tarvitset esimerkiksi ruokatarvikkeita kotiisi.
Soita kauppiaalle ja luettele hänelle lista tuotteista joita tarvitset. Hän pakkaa ne pahvilaatikkoon ja kuljettaa joko itse korvausta vastaan, tai laittaa ne tulemaan taksissa. Taksikuski tuo laatikon kotiovellesi ja häipyy ja sinä kannat laatikon sisään ja maksat mukana tulleen laskun.
Täällä ainakin tuo on toiminut, oli sitten kyseessä iso marketti tai jokin muu kauppa. Ihmisiä ne marketinkin ihmiset ovat ja tuo on heille ihan jokapäiväistä työtä ja he hoitavat tuon nopeasti koska hehän tietävät missä tuotteet ovat. Rahaahan he siitä saavat vaikka noin luotolla joutuvat myymään elleivät halua sitten paperirahaa heti kouraansa.
Älä lähde ihmisten ilmoille kun voit hoitaa asian noinkin.
Meidän äiti teki usein noin kun me lapset olimme pieniä ja sairaita eikä hän päässyt kauppaan. Myöhemmin olen itse tehnyt noin kun olen ollut niin kipeänä etten ole päässyt liikkumaan ihmisten ilmoille. Se tulee tietenkin vähän enemmän maksamaan ja kestää tietenkin hieman kauemmin riippuen siitä kuinka nopeasti kauppias sen paketin saa kasattua, mutta se on pieni hinta siitä että saat tuotteet suoraan kotiovellesi. Tietenkin kannattaa myös silloin tilata kerralla paljon.Mikä tässä koko hässäkässä on pointtina kun täällä ekspertit sanovat että seuraava aalto on tappava, ja mitään ei voi tehdä välttääkseen tautia? 9mm burana näyttää olevan teille ainut vaihtoehto!
- Sinulle......
possunuhaan kirjoitti:
Mikä tässä koko hässäkässä on pointtina kun täällä ekspertit sanovat että seuraava aalto on tappava, ja mitään ei voi tehdä välttääkseen tautia? 9mm burana näyttää olevan teille ainut vaihtoehto!
herra aivovamman omaava isottelija: "Pointtina" tässä koko hässäkässä on kylmät FAKTAT kyseisestä influenssasta.
Tiedoksesi vielä, että sinäkin kuolet jonain kauniina päivänä johonkin ja jostain syystä, kuten meistä jokainen.
Eipä ole edes aivovammaisten henkilöiden etuoikeus jäädä ikuisesti tähän elämään ja maailmaan.
Aika hirveä ajatus, jos kaikki kaltaisesi olisivat kuolemattomia, kuka sitten kantaisi kortensa kekoon kehittyvässä maailmassa.
Siinäpä sinulle pohtimista, mikäli edes ymmärsit tämän kirjoituksen sisällön. - SallyJo.
Sinulle...... kirjoitti:
herra aivovamman omaava isottelija: "Pointtina" tässä koko hässäkässä on kylmät FAKTAT kyseisestä influenssasta.
Tiedoksesi vielä, että sinäkin kuolet jonain kauniina päivänä johonkin ja jostain syystä, kuten meistä jokainen.
Eipä ole edes aivovammaisten henkilöiden etuoikeus jäädä ikuisesti tähän elämään ja maailmaan.
Aika hirveä ajatus, jos kaikki kaltaisesi olisivat kuolemattomia, kuka sitten kantaisi kortensa kekoon kehittyvässä maailmassa.
Siinäpä sinulle pohtimista, mikäli edes ymmärsit tämän kirjoituksen sisällön.Oli minulla keväällä ilmeisesti.
Olin Salppurin kisoissa töissä ja paljon ihmisten, sekä ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Viikko kisojen jälkeen alkoi piina. Huono olo, lihakset jumissa jne..
Kuume nousi miltein heti 39 asteeseen ja pysyikin siellä pari viikkoa. Oksentelin, ripuloin, kärsin kivuista ja nukuin, luulin kuolevani.
Samaa on myös muilla työntekijöillä ollut mm. Attaseoilla kisojen jälkeen.
Ja tänään aamulla kävin lääkärissä ennen töihin menoa. En saanut sairaslomaa, enkä mitään. Itselläni on kurkku kipeä ja olen sellaisissa töissä nyt kolmatta viikkoa jossa en tapaa lähes ollenkaan suomalaisia, vain ulkomaalaisia. Itse en ole korvaamaton, mutta täytyy minun elääkin jollain. Joten siksi olen töissä ollut. Jokaisen asiakkaan jälkeen desinfioin ja pesen kädet, mutta ei pelkkä käsihygieenia auta. Kuumetta ei vielä ole, mutta korvat tukossa ja kurkku kipiä. Voi olla kausi-influenssaakin. Päivystykseen käskivät mennä, jos kuume nousee tms. Joten enköhän huomenna päivystykseen mene, kun korvat ovat kipeät. - tainnut olla
SallyJo. kirjoitti:
Oli minulla keväällä ilmeisesti.
Olin Salppurin kisoissa töissä ja paljon ihmisten, sekä ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Viikko kisojen jälkeen alkoi piina. Huono olo, lihakset jumissa jne..
Kuume nousi miltein heti 39 asteeseen ja pysyikin siellä pari viikkoa. Oksentelin, ripuloin, kärsin kivuista ja nukuin, luulin kuolevani.
Samaa on myös muilla työntekijöillä ollut mm. Attaseoilla kisojen jälkeen.
Ja tänään aamulla kävin lääkärissä ennen töihin menoa. En saanut sairaslomaa, enkä mitään. Itselläni on kurkku kipeä ja olen sellaisissa töissä nyt kolmatta viikkoa jossa en tapaa lähes ollenkaan suomalaisia, vain ulkomaalaisia. Itse en ole korvaamaton, mutta täytyy minun elääkin jollain. Joten siksi olen töissä ollut. Jokaisen asiakkaan jälkeen desinfioin ja pesen kädet, mutta ei pelkkä käsihygieenia auta. Kuumetta ei vielä ole, mutta korvat tukossa ja kurkku kipiä. Voi olla kausi-influenssaakin. Päivystykseen käskivät mennä, jos kuume nousee tms. Joten enköhän huomenna päivystykseen mene, kun korvat ovat kipeät.Salppurin kisat=salpausselän kisat?
No etpä tainnut ainakaan sieltä tätä sikainfluenssaa saada kun koko tautia ei silloin maaliskuussa tainnut esiintyä vielä edes Meksikossa. Ja vaikka olisi siellä esiintynytkin niin tuskinpa sieltä kovin montaa hiihtäjää paikalla oli. Olisikohan mieleen tullut että silloin kyse oli ehkä tavallisesta kausi-influenssasta?
Ja toisaalta mikäköhän kausi-influenssa liikkuu Suomessa nyt elokuun alussa, enpä ole ainakaan ennen kuullut sellaisesta.
Hieman nyt ajatusta ja järkeä mukaan peliin! - Minä olen......
tainnut olla kirjoitti:
Salppurin kisat=salpausselän kisat?
No etpä tainnut ainakaan sieltä tätä sikainfluenssaa saada kun koko tautia ei silloin maaliskuussa tainnut esiintyä vielä edes Meksikossa. Ja vaikka olisi siellä esiintynytkin niin tuskinpa sieltä kovin montaa hiihtäjää paikalla oli. Olisikohan mieleen tullut että silloin kyse oli ehkä tavallisesta kausi-influenssasta?
Ja toisaalta mikäköhän kausi-influenssa liikkuu Suomessa nyt elokuun alussa, enpä ole ainakaan ennen kuullut sellaisesta.
Hieman nyt ajatusta ja järkeä mukaan peliin!nyt viikon sairastanut sikainfluenssaa ja voin kertoa kaikille ihmisille, että tämän kyllä huomaa, kun ei kykene mitään tekemään.
Kysymys ei ole mistään pikku flunssasta, vaan tauti on hiipivä ja vaihteleva rajuinekin oireineen.
Jokainen päivä olen ajatellut, että nyt helpottaa, mutta jälleen oireet alkavat jossakin päin elimistöä rajuinakin.
Kaikenkaikkiaan voin todeta, että vittumainen virustauti ja onnellinen olen, mikäli tästä hengissä selviän. - kyselen
Minä olen...... kirjoitti:
nyt viikon sairastanut sikainfluenssaa ja voin kertoa kaikille ihmisille, että tämän kyllä huomaa, kun ei kykene mitään tekemään.
Kysymys ei ole mistään pikku flunssasta, vaan tauti on hiipivä ja vaihteleva rajuinekin oireineen.
Jokainen päivä olen ajatellut, että nyt helpottaa, mutta jälleen oireet alkavat jossakin päin elimistöä rajuinakin.
Kaikenkaikkiaan voin todeta, että vittumainen virustauti ja onnellinen olen, mikäli tästä hengissä selviän.Minkälaisia oireita sinulla on ollut? Onko korkea kuume? Miten eroaa sinulla tavallisesta flunssasta?
- minulla..........
kyselen kirjoitti:
Minkälaisia oireita sinulla on ollut? Onko korkea kuume? Miten eroaa sinulla tavallisesta flunssasta?
kurkkukivulla ja ihon "pistelyllä", samana päivänä nousi korkea kuume ja koko yleiskunto romahti.
Seuraavat oireet olen käynyt läpi:
- kurkkukipuilu
- hengitysvaikeuksia
- kipu ja paine rinnassa
- huimausta
- kuumetta
- vuorottaiset vilukohtaukset ja hikoilukohtaukset
- pistävät kivut päässä, silmissä, luissa ja lihaksissa
- huonovointisuus, alkuvaiheessa ripulia, oksennutti
- todella ärsyyntynyt olo välillä
- äänen lähteminen
- hillittömät yskänkohtaukset
- silmien valkuaisten punaisuus ja silmien vuoto
- kuin "vettä" tulisi nenästä ajoittain
- voimakkaita aivastuskohtauksia
- ensimmäisenä päivänä, kun oireet alkoivat, haistoin ja maistoin hengityksestäni aivan sian hajun ja maun. (luulin että joku oli pieraissut)
Tässä tuli ne mitä juuri nyt tuli mieleen. Ainiin, koko influenssan ajan on keuhkoissa ollut voimakas repivä tunne ja syömään en ole kyennyt voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi. - vielä......
minulla.......... kirjoitti:
kurkkukivulla ja ihon "pistelyllä", samana päivänä nousi korkea kuume ja koko yleiskunto romahti.
Seuraavat oireet olen käynyt läpi:
- kurkkukipuilu
- hengitysvaikeuksia
- kipu ja paine rinnassa
- huimausta
- kuumetta
- vuorottaiset vilukohtaukset ja hikoilukohtaukset
- pistävät kivut päässä, silmissä, luissa ja lihaksissa
- huonovointisuus, alkuvaiheessa ripulia, oksennutti
- todella ärsyyntynyt olo välillä
- äänen lähteminen
- hillittömät yskänkohtaukset
- silmien valkuaisten punaisuus ja silmien vuoto
- kuin "vettä" tulisi nenästä ajoittain
- voimakkaita aivastuskohtauksia
- ensimmäisenä päivänä, kun oireet alkoivat, haistoin ja maistoin hengityksestäni aivan sian hajun ja maun. (luulin että joku oli pieraissut)
Tässä tuli ne mitä juuri nyt tuli mieleen. Ainiin, koko influenssan ajan on keuhkoissa ollut voimakas repivä tunne ja syömään en ole kyennyt voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi.erikoinen mainitsemisen arvoinen oire on kova limaneritys ja sylki on valkoista.
- sairas
Minä olen...... kirjoitti:
nyt viikon sairastanut sikainfluenssaa ja voin kertoa kaikille ihmisille, että tämän kyllä huomaa, kun ei kykene mitään tekemään.
Kaikenkaikkiaan voin todeta, että vittumainen virustauti ja onnellinen olen, mikäli tästä hengissä selviän.Tänään selvisi mitä tautia sairastamme.Perinteistä supisuomalaista jänisruttoa.Siihenkin meinasi kuolla.Onneksi saimme,vihoviimein,antibiootit.Ei tauti tapa,vaan lääkäreiden tietämättömyys.
- taitaa olla
Poika sairastu perjantaina kovaan kuumeeseen, lisäoireina kova päänsärky ja silmäsärky. Nyt jo tauti voitonpuolella.
Minulla alkoi la-su yö kova kurkkukipu, joka kesti noin päivän, sen jälkeen todella kova nuha ja yskä. Kuume vaihdellut 37-38,5 välillä. Huimausta alkupäivinä, ärtymystä, äänet jotenkin ottavat hermoon, kauhea hikoilu ja vilu taas kuumeen noustessa.
Viime yö meni valvoessa ja istuallaan torkahdellessa, kun hengitys ahdisti makuullaan ja vinkui...tukalat oltavat. Aamulla alkoi helpottaa onneksi. Muutenhan nuo oireet ovat kuin kovassa flunssassa, mutta ennen ei tuota vähän pelottavaa hengitysvaikeutta ole koskaan ollut.
Ulkomailla ei olla oltu, mutta monet massapaikat kuljettu viime viikkoina, että eiköhän tuo tauti suomessa jyllää jo täydellä teholla. Mutta jos tää tällä menee ohi niin minun kohdalla ainakin sanoisin, että kovahko flunssa.- Utelias oululainen
Kertokaa oireilijat, että mistä päin olette kotoisin esim. kaupunki, suuralue tms.
- olen......
Utelias oululainen kirjoitti:
Kertokaa oireilijat, että mistä päin olette kotoisin esim. kaupunki, suuralue tms.
Helsingistä ja ennenkuin sain varmuuden siitä, että sairastan sikainfluenssaa, pyörin ydinkeskustassa, itäkeskuksessa, Tapiolassa, Sipoossa, Lauttasaaressa, Oulussa, Lounais-Hämeessä ja Tampereella.
Joten tauti on totisesti levinnyt kauttani. - Itä-Helsingissä
olen...... kirjoitti:
Helsingistä ja ennenkuin sain varmuuden siitä, että sairastan sikainfluenssaa, pyörin ydinkeskustassa, itäkeskuksessa, Tapiolassa, Sipoossa, Lauttasaaressa, Oulussa, Lounais-Hämeessä ja Tampereella.
Joten tauti on totisesti levinnyt kauttani.kuumetta n.38, kolmantena päivänä alkoi kurkkukipu, nuha, heikko olo, lihaskipuja...Nyt neljäs sairaspäivä menossa. Olen liikkunut vaikka missä, mutten enää sairaana. Voi tietysti olla muutakin.
- Lulu24
Keskiviikosta asti ollut ankara flunssa, sekä minulla että 1-vuotiaalla lapsellamme. Mutta kuumetta ei ole ollu kummallakaan, pientä lämpöä vaan ja kylmiä aaltoja. En sitten tiedä onko kyseessä h1n1 vaiko ihan tavallinen kesäflunssa?
- kuulosta.
Kyllä sen huomaa jos se on. Itse en ole koskaan taudeista piitannut, hädin tuskin niitä edes huomannut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tämä iski kovaa. Ensimmäisenä päivänä merkillinen kurkkukipu joka haittasi nukkumista. Toisena päivänä alkoi kuume (38.1C), vuorottaiset kylmän ja kuuman aallot, vatsakipu, nivelkipu, hengitysvaikeudet, rintakipu. Kurkku ynnä muut paikat niin kipeät ettei nukuttua saanut kuin kaksi tuntia kerrallaan, sitten aina heräsi kipuihin. Vielä ei ole ohi, tyytyväinen olen jos tästä selviää hengissä. - Selviytynyt
kuulosta. kirjoitti:
Kyllä sen huomaa jos se on. Itse en ole koskaan taudeista piitannut, hädin tuskin niitä edes huomannut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tämä iski kovaa. Ensimmäisenä päivänä merkillinen kurkkukipu joka haittasi nukkumista. Toisena päivänä alkoi kuume (38.1C), vuorottaiset kylmän ja kuuman aallot, vatsakipu, nivelkipu, hengitysvaikeudet, rintakipu. Kurkku ynnä muut paikat niin kipeät ettei nukuttua saanut kuin kaksi tuntia kerrallaan, sitten aina heräsi kipuihin. Vielä ei ole ohi, tyytyväinen olen jos tästä selviää hengissä.sinulle. Ymmärrän täysin tilanteesi. Itse sairastin 10vrk sikainfluenssaa ja oireet vaihtelivat ja välillä luulin kuolevani.
Onneksi selvisin hengissä.
Kyllä se sinullakin ohi menee, muista levätä paljon ja sitten kun olosi tuntuu hetkittäin terveeltä, älä pety kun oireet tulevat takaisin.
Eli vähintään 10vrk kestää tauti kaikenkaikkiaan.
Paranemisia sinulle.
- fdkdfksa
Kotona sairastamassa sikainfluenssaa.
Täyttä varmuutta asiaan ei ole, mutta oireet viittaavat siihen.
39.5 astetta kuumetta, valtava lihassärky, niin kova, että ei voinut pitää peitettä päällä sekä kuiva yskä, lievä kurkkukipu sekä maha sekaisin.
Soitin torstaina terveyskeskukseen jonne minua kiellettiin tulemasta. Lääkäri lähetti saikku-todistuksen postitse. Keskiviikkona menen sitten taas töihin.
Eniten harmittaa se miten sain tuon taudin. Työpaikallamme on kesäapulaisia ja "hyvinä työntekijöinä" he eivät halua pitää saikkua. Sitten jouduin auttamaan yhtä ja istumaan hänen vieressään....- hyviä!
Todella "hyviä työntekijöitä" ovatkin henkilöt jotka tulevat sairaana, milloin mitäkin sairastaen, töihin ja tartuttavat siinä ohessa muutkin.
Pitäisi olla potkujen peruste tuollainen sairaana töihin tulo!
Oikeasti hyvä työntekijä ymmärtää jäädä kotiin sairastamaan ja jättää työtoverit tartuttamatta! - sitäpä sitä
>Työpaikallamme on kesäapulaisia ja "hyvinä työntekijöinä" he eivät halua pitää saikkua.>
Eipä tietenkään, sehän on selvä, sairasloma olisi aivan sama asia kuin pyytäisi lopputilin. Eivät työnantajat halua sairastelevia työntekijöitä. - sekaisin!
sitäpä sitä kirjoitti:
>Työpaikallamme on kesäapulaisia ja "hyvinä työntekijöinä" he eivät halua pitää saikkua.>
Eipä tietenkään, sehän on selvä, sairasloma olisi aivan sama asia kuin pyytäisi lopputilin. Eivät työnantajat halua sairastelevia työntekijöitä.Pahasti ovat asenteet väärillä urilla jos sairaana työssä oleminen on pakollista työpaikan pitämiseksi!
Itse ainakin arvostan paljon enemmän työntekijää joka sairastaa kotona, kuin sellaista joka sairaana ja puolikuntoisena ja -tehoisena tulee työpaikalle ja sairastuttaa pahimmassa tapauksessa kaikki muutkin työntekijät. Siitä vasta ongelmia tulee kun on koko firman työntekijät sairaana yhden idiootin käytöksen takia!
Potkut antaisin välittömästi tällaiselle tartuttajalle jos se lain mukaan olisi mahdollista! En todellakaan sellaiselle joka kantaa vastuunsa ja sairastaa kotona! - riuff
sekaisin! kirjoitti:
Pahasti ovat asenteet väärillä urilla jos sairaana työssä oleminen on pakollista työpaikan pitämiseksi!
Itse ainakin arvostan paljon enemmän työntekijää joka sairastaa kotona, kuin sellaista joka sairaana ja puolikuntoisena ja -tehoisena tulee työpaikalle ja sairastuttaa pahimmassa tapauksessa kaikki muutkin työntekijät. Siitä vasta ongelmia tulee kun on koko firman työntekijät sairaana yhden idiootin käytöksen takia!
Potkut antaisin välittömästi tällaiselle tartuttajalle jos se lain mukaan olisi mahdollista! En todellakaan sellaiselle joka kantaa vastuunsa ja sairastaa kotona!Meillä oli muutama vuosi sitten työterveyshoitajan pitämä info-tilaisuus, jossa
kaunein sanakääntein ilmoitettiin, että pieni flunssa ei ole mikään syy jäädä kotiin.
Ja näitä sairauspoissaoloja tarkkaillaan yms...
Infon jälkeen pomo oli ottanut jokaisen henkilökohtaisen poissaolotiedot ja kävi jokaisen kanssa läpi olikohan nyt viimeiset 3 vuotta sairaushistoriaa. Sen jälkeen osastollamme oli ihmiset tosi sairaina töissä, mikä sitten aiheutti monille jatkuvan sairauskierteen.
Nyt sitten maksetaan laskua, itse olen nyt sikainfluenssassa sairaana kotona, kun näitä työnsankareita tuli viimeisillä voimillaan töihin. - kukaan ei tiedä
riuff kirjoitti:
Meillä oli muutama vuosi sitten työterveyshoitajan pitämä info-tilaisuus, jossa
kaunein sanakääntein ilmoitettiin, että pieni flunssa ei ole mikään syy jäädä kotiin.
Ja näitä sairauspoissaoloja tarkkaillaan yms...
Infon jälkeen pomo oli ottanut jokaisen henkilökohtaisen poissaolotiedot ja kävi jokaisen kanssa läpi olikohan nyt viimeiset 3 vuotta sairaushistoriaa. Sen jälkeen osastollamme oli ihmiset tosi sairaina töissä, mikä sitten aiheutti monille jatkuvan sairauskierteen.
Nyt sitten maksetaan laskua, itse olen nyt sikainfluenssassa sairaana kotona, kun näitä työnsankareita tuli viimeisillä voimillaan töihin.Eli mun tilanne on seuraava. Alkoi viime viikolla outo kurkkukipu ja tunnin parin jälkeen kuiva, puuskittainen yskä. Pientä nenän tukkoisuutta. Vuorokausi siitä nousi kuumeet, lähes 39. Kovat selkäkivut tuli ensin, sitten nivelet ja raajat kipeytyi nilkoista ranteisiin. Nenä ja poskiontelot meni aivan tukkoon, ja hillotön päänsärky ja paine. Silmistä ja nenästä vuosi vettä, keukot alkoivat työntää tosi paljon limaa. Välillä hengitys kävi hankalaksi.
Vuorokausi kuumeen alkamisesta se laski. Sen jälkeen muut oireet ovat pysyneet, lisäksi hikoilen aivan kamalasti. Soitin eilen lääkäriin. Sanoivat, että voi olla tai olematta sikainfluessa. Ketään ei vaan enää testata.
Käskivät olla kotona ja noudattaa hygieniaohjeita, vaikka kuumeet ei enää nousisi. - ed
kukaan ei tiedä kirjoitti:
Eli mun tilanne on seuraava. Alkoi viime viikolla outo kurkkukipu ja tunnin parin jälkeen kuiva, puuskittainen yskä. Pientä nenän tukkoisuutta. Vuorokausi siitä nousi kuumeet, lähes 39. Kovat selkäkivut tuli ensin, sitten nivelet ja raajat kipeytyi nilkoista ranteisiin. Nenä ja poskiontelot meni aivan tukkoon, ja hillotön päänsärky ja paine. Silmistä ja nenästä vuosi vettä, keukot alkoivat työntää tosi paljon limaa. Välillä hengitys kävi hankalaksi.
Vuorokausi kuumeen alkamisesta se laski. Sen jälkeen muut oireet ovat pysyneet, lisäksi hikoilen aivan kamalasti. Soitin eilen lääkäriin. Sanoivat, että voi olla tai olematta sikainfluessa. Ketään ei vaan enää testata.
Käskivät olla kotona ja noudattaa hygieniaohjeita, vaikka kuumeet ei enää nousisi.Ja siis kotimaassa olen koko kesän ollut. Lomaillut ihan normaalisti sukulaisissa ja mökillä. En ole ollut kontaktissa (tietäen) sairastuneen kanssa, joten ihan huotsikoilta, kaupoista tms on tauti tarttunut.
- asenne.
kukaan ei tiedä kirjoitti:
Eli mun tilanne on seuraava. Alkoi viime viikolla outo kurkkukipu ja tunnin parin jälkeen kuiva, puuskittainen yskä. Pientä nenän tukkoisuutta. Vuorokausi siitä nousi kuumeet, lähes 39. Kovat selkäkivut tuli ensin, sitten nivelet ja raajat kipeytyi nilkoista ranteisiin. Nenä ja poskiontelot meni aivan tukkoon, ja hillotön päänsärky ja paine. Silmistä ja nenästä vuosi vettä, keukot alkoivat työntää tosi paljon limaa. Välillä hengitys kävi hankalaksi.
Käskivät olla kotona ja noudattaa hygieniaohjeita, vaikka kuumeet ei enää nousisi.Asenne kohdallaan hoitohenkilöstöllä:
"voi olla sikaflunssa tai voi olla olematta" :D
Kun tilanne alkaa karkaamaan käsistä on ensimmäinen kommentti tuo "voi olla tautia, ketään ei enää testata, ei kiinnosta"
Seuraavassa vaiheessa kun tilanne on karannut täysin käsistä varmaankin kommentin muoto tulee olemaan:
Voit olla kuolemassa tai olla olematta, ketään ei enää hoideta. Pysy kotona ja noudata hygieniaa niin mahdollisilla ruumiinnoutajilla on mukavampi tulla hakemaan.
- 1Mcsiveeni
koko perhe 2A 3lasta 7-3 10 päivää sairastettu kotona,kaikki edellämainitut sika oireet on ja ollaan tosi poikki.espoo karakallio ps. tilastoihin....
- maailmanmenoa
eikä teistä yksikään kuollut. Merkillistä, ottaen huomioon että rokotekiimaisten mieliä askarruttavat täälläkin hyvin näkyvästi mediaseksikkäät nuorten odotetut kuolemat.
Ei taida olla yhtäkään suomalaista, joka olisi kuollut sikainfluenssaan. - caralee
maailmanmenoa kirjoitti:
eikä teistä yksikään kuollut. Merkillistä, ottaen huomioon että rokotekiimaisten mieliä askarruttavat täälläkin hyvin näkyvästi mediaseksikkäät nuorten odotetut kuolemat.
Ei taida olla yhtäkään suomalaista, joka olisi kuollut sikainfluenssaan.Mietin tässä, että olen sairastellut muutaman kuukuden sisällä pari kertaa. Ensimmäinen kerta oli aika veemäinen. Kovaa yskää, nuhaa, päänsärkyä, kuumetta yms. Jälkitauteina vielä keuhkoputkentulehdus ja poskiontelotulehdukset. Molemmat tulehdukset pitkittyivät ja lopuksi todettiin astma. Nyt toisella kertaa oli kovaa kurkkukipua, huimausta, päänsärkyä, lihaksia repi, lievää kuumetta, vilutti ja hikoilutti, maha kipeä ja silmiin koski. Olen toipumaan päin, mitä nyt masua aristaa ja lihakset vähän hellänä..on se ihme, jos ei nyt jompikumpi noista ollut sitä possunuhaa!
- tamifly75
caralee kirjoitti:
Mietin tässä, että olen sairastellut muutaman kuukuden sisällä pari kertaa. Ensimmäinen kerta oli aika veemäinen. Kovaa yskää, nuhaa, päänsärkyä, kuumetta yms. Jälkitauteina vielä keuhkoputkentulehdus ja poskiontelotulehdukset. Molemmat tulehdukset pitkittyivät ja lopuksi todettiin astma. Nyt toisella kertaa oli kovaa kurkkukipua, huimausta, päänsärkyä, lihaksia repi, lievää kuumetta, vilutti ja hikoilutti, maha kipeä ja silmiin koski. Olen toipumaan päin, mitä nyt masua aristaa ja lihakset vähän hellänä..on se ihme, jos ei nyt jompikumpi noista ollut sitä possunuhaa!
Lääkärin diagnoosi: 90prosentin varmuudella sairastat sikapossuflunssaa!
Kivut ovat olleet rankat! Ensin lievää kurkkukipua, sitten nousi kuume, älytön päänsärky, kauheet nivel ja lihaskivut sekä pistelyä. Arka nahka, kosketusarkoja paikkoja, silmät vuotaa, nenästä vuotaa "vettä", yöllä 20 min kestävä raju yskä, kuivaa yskää, kurkkutabletit eivät auta mitään, rintakipua, hengenahdistusta..helvetinmoista sairastamista... Lääkäri määräsi paracetamolia ja ibuprofeenia sekaisin ei tamifluuta ei mitää reseptilääkettä. Lepoa vain. Viikko sairaslomaa. Sanoi, että tamiflu liian kallista, ei vielä kannata määrätä ennenkuin olen akuutissa tilassa! Näin siis täällä etelässä! Kehtas vielä sanoa, että olen riskiryhmässä kun olen yli 30v !! - jr
tamifly75 kirjoitti:
Lääkärin diagnoosi: 90prosentin varmuudella sairastat sikapossuflunssaa!
Kivut ovat olleet rankat! Ensin lievää kurkkukipua, sitten nousi kuume, älytön päänsärky, kauheet nivel ja lihaskivut sekä pistelyä. Arka nahka, kosketusarkoja paikkoja, silmät vuotaa, nenästä vuotaa "vettä", yöllä 20 min kestävä raju yskä, kuivaa yskää, kurkkutabletit eivät auta mitään, rintakipua, hengenahdistusta..helvetinmoista sairastamista... Lääkäri määräsi paracetamolia ja ibuprofeenia sekaisin ei tamifluuta ei mitää reseptilääkettä. Lepoa vain. Viikko sairaslomaa. Sanoi, että tamiflu liian kallista, ei vielä kannata määrätä ennenkuin olen akuutissa tilassa! Näin siis täällä etelässä! Kehtas vielä sanoa, että olen riskiryhmässä kun olen yli 30v !!On ikävää sairastaa viikon migreeni. Varsinkin kun kimpassa on hillitön kurkkukipu, lihassärky ja totaalinen voimattomuus. Nukuttuja öitä rupeaa kaipaamaan ja pelottaa jo ajatus siitä kuinka alhaalle on kunto vajonnut. Mutta ei kuulemma testata onko possutauti vai ei?? Kertokaa te.
- orja123
jr kirjoitti:
On ikävää sairastaa viikon migreeni. Varsinkin kun kimpassa on hillitön kurkkukipu, lihassärky ja totaalinen voimattomuus. Nukuttuja öitä rupeaa kaipaamaan ja pelottaa jo ajatus siitä kuinka alhaalle on kunto vajonnut. Mutta ei kuulemma testata onko possutauti vai ei?? Kertokaa te.
sikaflunssassa? jos oireeton pitääkö mennä vai ei..
- röhkis
jr kirjoitti:
On ikävää sairastaa viikon migreeni. Varsinkin kun kimpassa on hillitön kurkkukipu, lihassärky ja totaalinen voimattomuus. Nukuttuja öitä rupeaa kaipaamaan ja pelottaa jo ajatus siitä kuinka alhaalle on kunto vajonnut. Mutta ei kuulemma testata onko possutauti vai ei?? Kertokaa te.
kesti sikainfluenssa kuukauden ja kuntoni meni todella alas.
Minut testattiin, mutta eipä se positiivinen tulos auttanut itse tautiin mitenkään.
- butterhoney
Sairastin sikainfluenssan. Se alkoi keuhkojen kipeytymisellä ja nosti seuraavana yönä kuumeen. Kaksi päivää makasin aloillani kuumeen heittelyissä, hurjassa pääkivussa ja lihassäryssä. Lisäksi yskin ja oksensin. Vatsa oli hieman löysä. Huolehdin ennen tautia immuunijärjestelmäni kunnosta hyvällä ruokavaliolla ja vitamiineilla ja taudin aikana käytin suuria annoksia c-vitamiinia. Kuume oli ohi kahdessa ja puolessa päivässä ja voimat palautumassa parhaillaan. Yskä enää lievää. Immuunijärjestelmäni pystyi puolustautumaan ja taisteli taudin nopeasti pois. Kuulun riskiryhmään (astma) enkä kokenut tautia missään vaiheessa liian vaikeaksi sen kannalta. Moni muu tauti on aikaisemmin elämässä ollut paljon pahempi ja pitempikestoisempi.
- röhröhröh
En ole koskaan ottanut rokotteita influenssoja vastaan,enkä koskaan aiemmin ole sairastunut näin kovasti flunssaoireisiin.
Tauti alkoi kuivalla yskällä,sitten tuli yleinen voimattomuus,sitten lievä kurkkukipu,sitten räkätauti viluväreineen,sitten oudot lihaskivut ja sätkyt joka puolella kehoa (öisin pahimmillaan),sitten turposi nielu niin,että jouduin vuorokaudeksi sairaalaan. Siellä otettiin naama nyrpeänä "kaiken varalta" sikaflunssatestit,jonka tuloksen kuulin jo viikon oltuani tosi kipeänä! Eli sairastan sikaflunssaa! Kuume ei ole noussut korkeimmillaan kuin 37,3 c, mutta olo on kuin keitetyllä spaghetilla ja välillä virtaa kylmä hiki. Päätä on särkenyt,keuhkot oudon tuntuiset,ääni meni välillä pois jne.. Sairaalasta sain kotihoidoksi antibioottikuurin. Kukaan ei ole ohjeistanut minua mitenkään!!!!!!!!! En tiedä,kuinka kauan olen taudin levittäjä ja eikä pientä vihiäkään,mistä sen sain. Avopuolisko ei ole sairastunut tautiin,vaikka en ole eristyksissä ollutkaan.. Puolitoista viikkoa olen sairaana ollut,eikä olo ole vieläkään hääppöinen!
- hamppia
Sairastin kuukausi sitten.
Tosi iisi, kuumetta 39, ripulia, houreita ja kipuja, mut muuten ihan ok. Paljon mustaherukkaa, appelsiinia, omenaa, ja hamppua!
Hamppua lisää kaikille! - hysteria !!
Missä sitten on tavallinen kausi-influenssa...joak vuosi saitustuu kuulemma 5-15%
väestötä tavalliseen influenssaan - missä on ko. sairaat !?
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/12/771021
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723