Mitä vaatia lievästä pahoinpitelystä?

Pekka.

Olen asianomistajana(lievä pahoinpitely) ja menossa oikeusistuntoon myöhemmin syksyllä,
sain nipun papereita postin kautta ja niistä ilmenee että syyttäjä vaatii syytetylle
sakkorangaistusta.
Papereissa lukee että: "teidän tulee toimittaa vaatimuksenne käräjäoikeuden kansliaan"
Minulla ei ole kulunut rahaa asian vuoksi vaan pelkästään aikaa ja sitähän
työttömällä riittää.(Oikeusapua en ole hakenut)
Mitä yleensä kannattaa vaatia tällaisessa tapauksessa ja vaadinko
korvausta pelkästään syytetyltä(pahoinpitelijältä) joka todennäköisesti on varaton?
Voiko minulle tulla jotain maksuja vaikka olen pienituloinen(työmarkkinatuella)?

6

1497

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rollonfriday

No, onko sinulle aiheutunut sinuun kohdistuneen rikoksen johdosta vahinkoa? Henkilövahinkoa, eli esim. kipua, särkyä tms? Luultavasti ei, ainakaan paljoa, jos rikosnimike on lievä pahoinpitely. Onko aiheutunut sairaanhoitokustannuksia, esim. lääkärikuluja tms? Ilmeisesti ei. Entä esinevahinkoja, eli menikö vaatteita rikki tai hajosiko silmälasit pahoinpitelyn yhteydessä tms.?

Jos sinulle siis on aiheutunut vahinkoa, niin niistä voit vaatia korvausta. Ja vinkiksi, henkisestä kärsimyksestä ei sitten kannata vaatia.

"Voiko minulle tulla jotain maksuja vaikka olen pienituloinen(työmarkkinatuella)?"

Toivottavasti kysyit tätä ihan vitsillä. Miksi kuvittelit, että rikoksen asianomistajalle voisi aiheutua jotain kuluja?

"vaadinko korvausta pelkästään syytetyltä(pahoinpitelijältä) joka todennäköisesti on varaton"

Keneltä muulta ajattelit vaatia? Joulupukilta, hammaskeijulta?

Valtiokonttori maksaa tiettyjä rikosvahinkokorvauksia.

• laki on väärin

Mutta Ahon Esko 100 000mk ensimmäisesssä käsittelyssä eikä häntä edes paihoinpidelty.

• Anonyymi

Mitä tehdä, jos minusta tehdään rikosilmoitus pahoinpitelystä jota en ole tehnyt??? Mitä silloin pitäisi tehdä???

• Anonyymi

Katsoa miten prosessi etenee. Tuleeko syyte ?

• Anonyymi

Teet rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, koska aiheetta toisen syyttäminen rikoksesta on kunnianloukkaus. Voit vaatia myös korvauksia henkisestä kärsimyksestä. Korvausvaatimukselle ei ole ylärajaa, joten vaadi vaikka miljoona euroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teet rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, koska aiheetta toisen syyttäminen rikoksesta on kunnianloukkaus. Voit vaatia myös korvauksia henkisestä kärsimyksestä. Korvausvaatimukselle ei ole ylärajaa, joten vaadi vaikka miljoona euroa.

Väärin. Kyse olisi väärästä ilmiannosta.
        Mutta vastapuoli voi aidosti olla sitä mieltä, että kyse oli pahoinpitelystä. Ei se silloin ole väärä ilmianto, vaikka tuomio olisikin vapauttava.
        Vaatia voi vaikka kuuta taivaalta, mutta mikään tuomioistuin, jos nyt märääisi henkisestä kärsimyksestä tässä asiassa mitään, ei tekisi muuta, kuin nauraisi miljoonan euron vaatimukselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras kuollut

Taidepariskunta Reijo Oraksen ja Johanna Oraksen ihana päivänsade. Liian nuorena lähti. Osanotto läheisille 🥲 IS
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      3153
    2. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      16
      1101
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      63
      903
    4. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      54
      884
    5. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      52
      819
    6. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      48
      709
    7. 58
      685
    8. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      82
      682
    9. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      80
      636
    10. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      35
      624
    Aihe