Hei. Olen 28v mies ja pitkä tarina olisi kerrottavana. En sitä nyt kuitenkaan jaksa kertoa. Tilanne on se, että olen hakeutumassa terapiaan ja saan pian kelalta b-lausunnon.
Ongelmani on se, että pelkään ja häpeän mennä terapiaan. En uskalla puhua siitä kenellekään. Suurin ongelma on se, että minusta tuntuu etten ansaitse terapiaa. Että se on "paremmille" eli sairaammille ihmisille. Arvet on kovat, sen tiedän järkitasolla, mutta kun terapiaa liittyvät asiat tulevat hoidettaviksi, niin tulee aina pakolla mieleen että ei mulla nyt kuitenkaan ole niin huono tilanne. Työ on ja tyttöystävä ja rutkasti rahaa. Fakta on kuitenkin se, että olen lusmuillut työpaikallani kohta kaksi vuotta ja ollut lähes täydellisen työkyvytön. Nyt aletaan esimiehen kanssa pian tekemään yhtä projektia jossa pelkään "paljastuvani". Hän kuitenkin tietää masennuksestani/ahdistuksestani.
Haen sellaiselle terapeutille, joka ymmärtää traumaterapiaa. Minä uskon, että olen alakoulusta saakka kokenut ns. kehityksellisen trauman eli II-tyypin PTSD:n. Koulukiusaaminen oli valtavan suuri ongelma. Armeijassa se jatkui ja kotona oli mitä oli.
Siinä vähän taustoja. Kiitos kun luit. Nyt kuitenkin kysymykseen. Mitä mieltä olet, tehtiinkö minulle väärin kun
1. Minun päälleni syljettiin ala-asteella
2. Minua haukuttiin lihavaksi ja läskiksi koulussa ja isäni toimesta
3. Ylä-asteella minua äidinkielen tunnilla nostettiin kaappia vasten ja pidettiin siinä kauan kyynärpää kaulallani ja poskellani. Tähän opettaja sanoi, että "älä sitä poikaa kauaa enää siinä pidä", ei muuta reaktiota.
4. Ylä-asteella penkillä istuessani jouduin sellaiseen hakkausketjuun jossa jokainen läppäisi seuraavaa. Minua lyötiin aina kyynerpäällä täydellä voimalla käsivarteen. En uskaltanut poistua tilanteesta.
5. Menin yläasteella välitunnilla vessaan ja vessan oven eteen työnnettiin naulakko. Pääsin 5 min yrittämisen jälkeen pois.
6. Ylä-asteella puukäsityötunnilla kiusaajat, viitisen kappaletta poikia, tökkivät, halveksivat, löivät ja repivät minua ja yrittivät teljetä lakkaushuoneeseen kun koulu päättyi perjantaina. Pidin kiinni naulakosta ja kädet menivät verille. Kotona vierailemassa oleva mummuni sitten huomasi että jotakin oli tapahtunut.
7. Punastelin koulussa, varsinkin koko ylä-asteen. Siitä sain kuuli joka päivä, joka ikinen päivä ja tulin varovaiseksi ja en puhunut paljoa. Tuosta punastumisesta kiusattiin ja jotkut oppilaat yhdessä sitä aina odottivat ja sitten nauroivat.
8. Isäni on hermostuksissaan väittänyt minun haluavan hänen kuolemaansa. (kerran) Olin oin 12v. Ja että tulisin tämän jälkeen sylkemään tämän haudalle.
9. Lukio meni hyvin :)
10. Armeijassa nyt oli muutenkin paskaa, mutta kerran satuin eräällä lomakyydillä kiusaajan kanssa samaan vessaan. Hän uhkasi hakata minut ellen sanoisi lujaan ääneen, että olen "läski ja paska ihminen". Näin minä myös sanoin.
Tuossa olivat nyt ne mitkä tulivat ensimmäisenä mieleen. Kertokaa minulle, voivatko tuollaiset kokemukset traumatisoida ja yleensäkin tuollaisessa ilmapiirissä eläminen? En itse tiedä, onko minulle tehty pahaa, niin riittävästi että kehtaisin hakeutua terapiaan, että terapia olisi oikeutettua?
Onko minulle tehty väärin? kertokaa mielipiteenne
5
253
Vastaukset
- tai siis päästä
terapiaan silloin,kun itse katsoo,että se tekisi hyvää.Mutta terapioita on miljoonaa laatua ja terapeutteja on myöskin miljoonia erilaisia.Hae sellainen,joka on sinulle sopiva ja mene kertomaan jutut ulos.Siinä kaikki.Jokainen itse päättää,milloin menee terapiaan ja milloin ei.
Ihan sama asia kuin päätät käydä lenkillä joka aamu ja hölkätä tunnin,jotta tulee hyvä olo ja paineet purkautuu.Terapiassa paineet purkautuu kertomalla ne toiselle ihmiselle(asiantuntijalle).Jutsku on se,ettei tollasii asioita kehtaa kertoo tuttaville tai sukulaisille,niin siksi niitä terapeutteja on sitten olemassakin.Lycka till ,... - osaksesi tullut
No tuohan on ihan selvää, että luettelemasi teot ovat vääriä ja pahoja. Huolestuttavinta teoissa on ollut sinun reagointisi, et ole osannut/kyennyt pitämään puoliasi, mikä voi johtua huonosta omanarvontunnosta. Et ehkä ole kokenut olevasi riittävän arvokas, jotta "ansaitsisit" tulla kohdelluksi hyvin ja ihmisarvosi mukaisesti. Terapiassa saat varmaan apua. Eikä sinun tarvitse todistella itsellesi eikä kenellekään muullekaan, että ansaitset tulla hoidetuksi. Se oikeus sinulla on ihan oman ihmisarvosi mukaisesti, sinulla on oikeus olla onnellinen ja voida hyvin sekä tulla kohdelluksi hyvin.
- ......
mutta mikä ihmeen nynny sinä vielä aikuisena olet?????? Alistut sanomaan itsestäsi paskaa kun toinen vähän uhkailee. Olisit vetänyt suoraan turpaan!!!!
- yksi erilainen
sinua kohtaan - ja kaikkia muitakin kohtaan joita noin on kohdeltu. Suomessa on yllättävän paljon koulukiusaamista, johtunee huonosta itsetunnosta.
Et siis ole ainoa jota näin on kohdeltu. Riippuu tietysti henkilöstä, miten asian sitten kokee.
On paljon ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti heitä muiden huonosti kohdellessa halua itse olla samanlaisia, "lyödä takaisin"(yksinkertaisesti siksi että ei halua lyödä toista ihmistä, ei halua itse olla ilkea, on siis sillä tavalla oikeasti "sivistynyt" itse). Siitä ja siinä joutuu sitten kestämään itse paljon, "painamaan napaansa" asioita.
Hyvä olisi varmasti niistä joskus puhua jollekin, ei tarvitse olla ammattiterapeuttikaan välttämättä, joku ymmärtävä ihminen, joku ehkä joka on saanut kokea vastaavaa, sekin auttaa. Samoin täällä palstoilla "avautuminen" - ehkäpä sekin auttaa.
Olet arvokas ihminen sellaisena kuin olet, sinulla on täysi oikeus olemassaolollesi - aivan kuten meillä kaikilla.
Kaikkihan me olemme erilaisia, - ja siinähän elämän rikkaus juuri onkin! - Sitkeä
Kyllä sinulle on tehty väärin. Terapia kannattaa. Itse olen päässyt eroon koulukiusauksen taakasta ja lapsuuden kodin alkoholismista terapian avulla. Itseäni on auttanut NPL ja EMDR sekä ihan puheterapia. Itse maksoin kaikki terapiani itse, kallista puuhaa mutta kannatti, ja rahat ovat tulleet parantuneena työkykynä takaisin. Pidän myös puoleni paremmin nykyään. Kyky ja halu puhua läheisten kanssa omista asioista ja tunteista myös parani, kun häpeä asioista katosi ja huomasin , että näin on käynyt muillekin ja muutkin ovat kokeneet tämän. Tosin täytyy sanoa, että kyllä nuo muistot ovat tietenkin osa minua loppu ikäni ja joskus aina pulpahtavat mieleen ja tunteisiin. Itseäni on auttanut nimen omaan tunnetasolla asioiden läpikäyminen, analysoida ja järkeillä olen aina osannut. Joskus aikanaan mietin itsekin olenko oikeutettu terapiaan. Totta ihmeessä olin, itseni takia (hyvää itselle!) ja muiden eli läheisteni takia (oma olo säteilee kaikkeen parisuhteeseen , työhön). Itsellänikin oli "kaikki kunnossa" ulkoisesti, rahaa, parisuhde, oma asunto alle 30v, juuri sinun ikäisenäsi, kun aloin hoitaa itseäni.
Ansaitsen hyvää ja haluan nauttia elämästä! Tsemppiä sulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle263214Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A122359Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.762252Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1051991Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761643Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥451489Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta221406Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001295- 1191159
Tulipalo viimeyönä
Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj151116