Käsimatkatavarat ja koko

siren

Eli kysyisin, että minkä kokoisen käsimatkatavaran (ulkomitoiltaan) saa ottaa mukaan Blue 1:n lennoille? Nettisivuilla luki, että laukun koko saa olla 55x40x23 cm, mutta sen jälkeen sanottiin, että "ulkomitta ei saa ylittää 115cm". Siis mikä on tuo ulkomitta?? Ja minkä kokoisen käsimatkatavaran max. saa viedä koneeseen? Itselläni olisi laukku, jonka mitat on 65x40x23 cm, joten olisi kiva tietää, että meneekö tuon kokoinen laukku vielä käsimatkatavarana?

16

9944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matikka hallussa

      Lentoyhtiö kertoo, että käsimatkatavaran koko saa olla 55x40x23 cm.
      Sinulla on laukku, jonka mitat on 65x40x23 cm.
      Useimmat ihmiset pystyy ymmärtämään, että 65 cm > 55 cm
      eli sen mukaan sun laukku on suurempi kuin max. sallittu.
      Ja siitähän seuraa, että se ei mene käsimatkatavarana.
      Tätä sinun siis piti kysyä täältä Suomi24 palstalta!

      Ulkomitta ei saa ylittää 115 cm? Laske yhteen korkeus leveys syvyys.
      Tarkoittaa, että voit ottaa laukun sijasta esim. ohuen ja pitkän pahvitötsän kunhan 115 cm raja ei ylity.

      • siren

        Ymmärsin kyllä tuon 55x40x23 merkityksen, mutta tuo ulkomitta saa olla max 115cm vaan hämäsi. Mutta kiitos kun kerroit, että ulkomitalla tarkoitetaan siis noiden strategisten mittojen yhteenlaskettua summaa..


      • matkailijamies

        kukaan alkaa mittailemaan laukkuasi noin tarkkaan. Eri asia on se, että tuollaisen sijoittaminen koneessa voi olla hankalampaa jos joutuu vaikkapa penkin alle työntämään jää jalkatila aika onnettomaksi...

        Itse ainakin olen vienyt hieman ylisuuria käsimatkatavaroita koneeseen ilman ongelmia. Ei niitä paljoa lähtöportilla syynäillä.


      • nopeat syövät hitaat
        siren kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä tuon 55x40x23 merkityksen, mutta tuo ulkomitta saa olla max 115cm vaan hämäsi. Mutta kiitos kun kerroit, että ulkomitalla tarkoitetaan siis noiden strategisten mittojen yhteenlaskettua summaa..

        Tuo olisikin ollut hankala selvittää Googlen avulla. Hakusanoilla "matkatavaran ulkomitta" ensimmäinen linkki kertoo asian selvästi.

        Google antaa vastauksen sekunnissa, täältä sait vastauksen viidessä tunnissa. Onneksi olkoon.


      • parempi kuin muut?
        matkailijamies kirjoitti:

        kukaan alkaa mittailemaan laukkuasi noin tarkkaan. Eri asia on se, että tuollaisen sijoittaminen koneessa voi olla hankalampaa jos joutuu vaikkapa penkin alle työntämään jää jalkatila aika onnettomaksi...

        Itse ainakin olen vienyt hieman ylisuuria käsimatkatavaroita koneeseen ilman ongelmia. Ei niitä paljoa lähtöportilla syynäillä.

        Matkustamoon ei ole mitään asiaa viedä liian suuria laukkuja. Mitat kerrotaan selvästi esim. nettisivuilla ja niitä noudatetaan. Pitääkö lentoyhtiön palkata joku aikuinen ihminen kyttäämään matkustajia tahallisen ohjeiden rikkomisen varalta?


      • ei NIIN hidas
        nopeat syövät hitaat kirjoitti:

        Tuo olisikin ollut hankala selvittää Googlen avulla. Hakusanoilla "matkatavaran ulkomitta" ensimmäinen linkki kertoo asian selvästi.

        Google antaa vastauksen sekunnissa, täältä sait vastauksen viidessä tunnissa. Onneksi olkoon.

        Lisäksi voisi onnitella siitä, että yli KAHDEN VUODEN jälkeen joku havahtuu ivailemaan kysymyksestä. Ja sitten samaan hengenvetoon eri nimimerkillä kirjoittaa sekavia. Näiden asioiden valvomiseen ON nimittäin palkattu aikuisia ihmisiä. Toki muun duunin ohella. Mutta kyllä henkilökunta seuraa, mitä koneisiin viedään, ja tarvittaessa puuttuu asioihin. Jokaista laukkua ei mitata, ja tilanteen & pärstäkertoimen mukaan voidaan ylityksiä katsoa läpi sormien. Mutta ei pidä luulotella, että sääntöjen noudattaminen olisi jätetty vain matkustajien omaksi huoleksi. Ei sellainen toimi. Ihan turha olisi antaa sääntöjä joita ei valvota.

        Kysyjän ihmettely oli ihan aiheellinen. Lentoyhtiöslangin ulkomitta-termi on hämärä. Pitää olla lentoyhtiön asia sanoa sääntönsä selvästi eikä matkustajan asia googlailla, mitä mikin sana mahdollisesti saattaisi tarkoittaa.

        Ei sitä osata vieläkään sanoa:
        http://www.blue1.com/fi/fi/Matkustusinfo/Matkatavaraohje/Kasimatkatavara/
        sanoo vain "ulkomitoiltaan enintään 55x40x23 cm", vaikka varmaan siellä on edelleen vanha 115 cm'nkin rajoitus mukana. Se on kyllä varsin hölmö lisärajoitus: 55 40 23=118 eli kyse on KOLMESTA SENTISTÄ. Siis 55x40x23 ei saa olla, vaan jostakin suunnasta pitää nipistää 3cm (tai 2 tai 3 suunnasta niin, että yhteensä nipistetään 3cm).

        Sivulla
        http://www.blue1.com/fi/fi/Matkustusinfo/Matkatavaraohje/Kirjattava-matkatavara/
        sentään sanotaan selvästi, että "mitta" on pituus korkeus leveys. Ruuma matkatavaroissahan lentoyhtiöt ovat siirtyneet uuteen systeemiin, joka mm. teki monet vanhat matkalaukut laittomiksi liian isoina asettamalla tuollaisen kokonaismitta säännön. Siitähän ei ihan heti tajua, että oma kapsäkki joutaakin nyt roskikseen. Lisäksi tuli yhden laukun sääntö, eli jos haluaisi käyttää kahta kevyttä laukkua, toinen maksaakin jo maltaita (edestakaisin 60 euroa - muistuttaa halpalentoyhtiöiden systeemiä paitsi että ei ole halpaa). Tämä on markkinoitu parannuksena, koska sallittu paino nousi ruhtinaallisesti 20:sta 23:een kiloon.


      • sekavaa for you?
        ei NIIN hidas kirjoitti:

        Lisäksi voisi onnitella siitä, että yli KAHDEN VUODEN jälkeen joku havahtuu ivailemaan kysymyksestä. Ja sitten samaan hengenvetoon eri nimimerkillä kirjoittaa sekavia. Näiden asioiden valvomiseen ON nimittäin palkattu aikuisia ihmisiä. Toki muun duunin ohella. Mutta kyllä henkilökunta seuraa, mitä koneisiin viedään, ja tarvittaessa puuttuu asioihin. Jokaista laukkua ei mitata, ja tilanteen & pärstäkertoimen mukaan voidaan ylityksiä katsoa läpi sormien. Mutta ei pidä luulotella, että sääntöjen noudattaminen olisi jätetty vain matkustajien omaksi huoleksi. Ei sellainen toimi. Ihan turha olisi antaa sääntöjä joita ei valvota.

        Kysyjän ihmettely oli ihan aiheellinen. Lentoyhtiöslangin ulkomitta-termi on hämärä. Pitää olla lentoyhtiön asia sanoa sääntönsä selvästi eikä matkustajan asia googlailla, mitä mikin sana mahdollisesti saattaisi tarkoittaa.

        Ei sitä osata vieläkään sanoa:
        http://www.blue1.com/fi/fi/Matkustusinfo/Matkatavaraohje/Kasimatkatavara/
        sanoo vain "ulkomitoiltaan enintään 55x40x23 cm", vaikka varmaan siellä on edelleen vanha 115 cm'nkin rajoitus mukana. Se on kyllä varsin hölmö lisärajoitus: 55 40 23=118 eli kyse on KOLMESTA SENTISTÄ. Siis 55x40x23 ei saa olla, vaan jostakin suunnasta pitää nipistää 3cm (tai 2 tai 3 suunnasta niin, että yhteensä nipistetään 3cm).

        Sivulla
        http://www.blue1.com/fi/fi/Matkustusinfo/Matkatavaraohje/Kirjattava-matkatavara/
        sentään sanotaan selvästi, että "mitta" on pituus korkeus leveys. Ruuma matkatavaroissahan lentoyhtiöt ovat siirtyneet uuteen systeemiin, joka mm. teki monet vanhat matkalaukut laittomiksi liian isoina asettamalla tuollaisen kokonaismitta säännön. Siitähän ei ihan heti tajua, että oma kapsäkki joutaakin nyt roskikseen. Lisäksi tuli yhden laukun sääntö, eli jos haluaisi käyttää kahta kevyttä laukkua, toinen maksaakin jo maltaita (edestakaisin 60 euroa - muistuttaa halpalentoyhtiöiden systeemiä paitsi että ei ole halpaa). Tämä on markkinoitu parannuksena, koska sallittu paino nousi ruhtinaallisesti 20:sta 23:een kiloon.

        "Lisäksi voisi onnitella siitä, että yli KAHDEN VUODEN jälkeen joku havahtuu ivailemaan kysymyksestä."

        En lennä SAS:lla, mutta kävin ENSIMMÄISTÄ kertaa katsomassa mitä SAS/Blue1-sivustolla kirjoitellaan. Kukaan muukaan ei ilmeisesti lennä näillä yhtiöillä, koska tämä KAKSI vuotta vanha ketju oli ensimmäisellä viestilistaisivulla sen takia että joku jurppii.net-tyyppi oli kirjoittanut kommentin keväällä 2011. Otsikko oli kirjoitettu hyvin ja katsoin mistä on kyse. No, avuttomuudestahan oli kyse. Joskus kannattaa miettiä vähän pidemmälle ennenkuin käy viisastelemaan KAKSI vuotta vanhoihin ketjuihin kirjoittamisesta. Hitaalla palstalla vanhakin on uutta.

        Ja mitä tulee tuohon toiseen viestiini nimimerkillä "parempi kuim muut?" niin pointti tietysti on että kun matkustamoon raahataan selvästi rajoitusten vastaisesti liian isoja arkkuja niiin onko niin että tällaisten ihmisten itsekkyyden takia pitäisi palkata VAIN vahtaamiseen keskittyviä laukuntarkastajia. Eli kun yhtiö antaa vapautta olemalla vahtimatta niin aikuisen pitäisi osata kantaa vastuu eli noudattaa ohjeita. Ei oman työn ohessa ruuhkaisena aikana kukaan pysty vahtimaan niitä laukkuja asiallisesti, nähty on. Siksi kysyin pitääkö tällaisten "muita parempien" ihmisten takia nostaa lentolippujen hintaa, jotta saadaan joku tolkku tiukemman laukkutarkastuksen kautta. EI pärstäkerrroin muuta sallitun laukun kokoa. Liian iso laukku on liian iso laukku, ruumaan.

        Kirjoitus ei ollut sekava.

        Sinäkään tuskin käytät "ei NIIN hidas"-nimimerkkiä joka palstoilla. Eli kirjoittelet "samaan hengenvetoon" itsekin. Onko varaa nalkuttaa muille samasta? Eikä tuo sinun tekstisi niin terävä ollut. Asia on aivan selvä ja eka kaveri yrittää viedä liian isoa kassia matkustamoon kun ei osaa numeroita.

        Ei oo vaikeeta.


    • pitkässä haussa

      Kertoo paljon ihmisestä, joka aloittaa koko sepustuksensa sanalla 'eli'. Onneksi tuttavapiirissäni ei ole tuollaisia elittelijöitä. Kauppojen kassoilla niitä tapaa.

      • Ei elieli

        Joskus kysyn, mitä eli-sanalla on maksun kanssa tekemistä. Eivät osaa vastata. Miksi jauhetaan sanaa, jonka merkitystä ei tiedetä. Eli yhdistää kaksi samaa tarkoittavaa sanaa. Esim. diabetes eli sokeritauti, kenkä eli jalkine jne. Ärsyttää kun nykyisin "eliä" työnnetään joka paikkaan. Usein myös filmien tekstityksissä käytetään "eliä" väärin samoin kuin tv-toimittajien ja juontajien puheissa. Luulisi että nämä henkilöt olisivat selvillä kieliopista. Eli ei tarkoita samaa kuin siis ja joten.


      • Tällaiseen kyllästynyt

        Sekö sitten ei kerro paljoa ihmisestä, että laittaa viestiä vain arvostellakseen jonkun kielenkäyttöä? Hohhoijaa.


      • Kenkää antanut
        Tällaiseen kyllästynyt kirjoitti:

        Sekö sitten ei kerro paljoa ihmisestä, että laittaa viestiä vain arvostellakseen jonkun kielenkäyttöä? Hohhoijaa.

        Se, että kykenee arvostelemaan väärää kielenkäyttöä, kuvastaa kielenkäytön osaamista. En esimerkiksi koskaan seurustelisi jonkun "elittelijän" kanssa. Hermot menisi.


      • lenchen
        Kenkää antanut kirjoitti:

        Se, että kykenee arvostelemaan väärää kielenkäyttöä, kuvastaa kielenkäytön osaamista. En esimerkiksi koskaan seurustelisi jonkun "elittelijän" kanssa. Hermot menisi.

        Elikkä aina on hyvä olla porukassa joku kaikkitietävä.


      • -
        lenchen kirjoitti:

        Elikkä aina on hyvä olla porukassa joku kaikkitietävä.

        http://jurppii.net/


      • Lisää kenkää
        Kenkää antanut kirjoitti:

        Se, että kykenee arvostelemaan väärää kielenkäyttöä, kuvastaa kielenkäytön osaamista. En esimerkiksi koskaan seurustelisi jonkun "elittelijän" kanssa. Hermot menisi.

        Aivan samaa mieltä. Elikkäs pitkässä juoksussa en omaisi kestokykyä elää elittelijän kanssa.

        Miten nopeasti äidinkielen opettajan ohjeet unohtuvat? Ihan oikeastiko nämä tyypit eivät osaa kirjoittaa? Eihän tämä nyt mitään erityistä ponnistusta vaadi. Moka sinne tänne voi sattua, mutta elikkäs-omaamiset ovat eri asia.


      • Elieli

        Näille ihmisille on Helsingissä ihan oma paikkansa Rautatieaseman vieressä. Nimittäin Elielinaukio.


    • aapo3

      kyllä sen saaa, oon ite vieny 68 50 50 kokosen ja ei sanonu mitää mut laukku piti tunkee sinne ylös et oli vähä vaikeet xD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      256
      17429
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      184
      12399
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      70
      6160
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      25
      5006
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4975
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      52
      4120
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      50
      3712
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3662
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      44
      3181
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3129
    Aihe