SURKEA ESITYS!

Asentaja.

Sanon suoraan, ettei kokemukset Mandrivasta, Fedorasta yms. muista .rpm/redhat pohjaisista distroista ole olleeet mitään hyviä. Mutta olen utelias ja avoimin mielin. Siksipä nyt uusinta Mandrivaa kokeilemaan. Asennus CD:ltä livenä kaikki ok. mokkulalla nettiin tuosta vain jne. Eikun asentamaan.

Typeryyksiä asennuksessa! On jo olemassa oleva osio kautta. Sitten tullaan kohtaan GRUB asetukset ja mielenkiinnosta luikkaan lisäasetuksiin, se avautuu uuteen ikkunaan. Sitten kun suljen ikkunan niin jumalauta katoaa tämä sen alla olevakin ikkuna... mitä vittua on ajateltu. Ja taas alusta.

Mandriva asentuu mutta kas kas, mokkula ei toimi vaikka live vaiheessa toimi????? Ilmoittaa:
"Ei pakettia comgt"
No jos se on live CD:llä niin mihin se hävittää sen asennuksessa, eli voitaisiin jo alussa sanoa, että asennuksen jälkeen mokkulalla on turha nettiin aikoa!

Kiitti vitusti teille jotka ootte Mandrivaa hehkuttaneet!

Tuo Mandrivan luoma GRUB myös kadotti Mintin! Debian pohjaiset distrot kyllä handlaavat tuon GRUBin eivätkä hukkaaa jakeluita.

7

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asentaja.

      Pikkuhiljaa kiukku alkaa laantumaan ja jos joku osaa neuvoa miten saan sen Mandrivan mokkulalla nettiin niin hyvä. Jatkan mielelläni, Mandriva olisi myös ainoa KDE distronikin minulla (siitäkään en pidä) joten kiinnostaa. Tai sitten asennan jonkin Debian pohjaisen KDE:llä ne sentään toimivat loogisesti.

      Mandriva on miellyttänyt minua, kun se on toiminut. Se kun se on toiminut on ollut hyvin lyhyt aika. Raudassa ei vikaa pitäisi olla kun kaikki muut kuin .rpm jakelut toimivat tuosta vain. Eräs Mandriva kokeilu päättyi versiopäivitykseen ja Fedora simahti yhdestä isosta päivityksestä.

      Onko tuo .rpm jakeluiden pakettienhallinta niin paljon alkeellisempi kuin muiden vai mikä mättää?

      • On tottakai hiukan turhauttavaa se, ettei liven perusteella toimivaksi todettu jakelu perusasennuksen jälkeen sitten toimikaan. Ei suurempaa hätää kuitenkaan, sillä COMGT on ihan Mandrivan peruspaketeissa pakettienhallinnassa ja helposti asennettavissa.

        RPM:ien muinainen ongelma oli se kuuluisa "Dependency Hell", kun RPM ei kunnolla hallinnut tiedostoriippuvuuksia, ei osannut suositella järkeviä jatkotoimenpiteitä, vaan korjausyritysten ja uusien pakettien asennusten aikana tunki näytölle yhä vaan uusia riippuvuusongelmia, joista ei tullut loppua hieroi asennusta miten kauan tahansa.

        RPM on huimasti kehittynyt, ja viimeksi äsken tuli Mandrivaankin uusi RPM-paketinhallinnan versio. Mielestäni openSUSE holdaa tiedostoriippuvuudet ja konfliktit RPM-perustaisista kaikkein parhaiten, openSUSE:n päivitys on myös (halutessa) kaikkein huomaamattomin ja vähiten häiritsevä. Käytän mieluimmin openSUSE:a ja Mandrivaa.


      • mokkuloidaan

        Mulla kävi samalla tavalla ekalla asennuksella. Asensin uudestaan ja asennuksen jossain alkuvaiheessa tuli ikkuna jossa pitää valita poistetaanko tarpeettomat paketit, tähän laita ruksi kohtaan EI POISTETA tjms. niin pääset mokkulalla nettiin asennuksen jälkeen. Jos laitat että poistetaan turhat paketit niin siinä menee mukana toi paketti mikä puuttuu sitte asennuksen jälkeen etkä pääse nettiin mokkulalla. Mandrivalta selvä moka, jos sulla alkaa toimimaan samalla tavalla niin ilmota Mandriva suomi sivustolla viasta, niin tulee muille asentajille ehkä korjattu live-cd-levy. Muuten saa mandiva KDE:stä tosi näyttävän käyttiksen ja multimedia toimii ehkä jakeluista parhaiten ainakin mun koneella.


      • Asentaja.
        mokkuloidaan kirjoitti:

        Mulla kävi samalla tavalla ekalla asennuksella. Asensin uudestaan ja asennuksen jossain alkuvaiheessa tuli ikkuna jossa pitää valita poistetaanko tarpeettomat paketit, tähän laita ruksi kohtaan EI POISTETA tjms. niin pääset mokkulalla nettiin asennuksen jälkeen. Jos laitat että poistetaan turhat paketit niin siinä menee mukana toi paketti mikä puuttuu sitte asennuksen jälkeen etkä pääse nettiin mokkulalla. Mandrivalta selvä moka, jos sulla alkaa toimimaan samalla tavalla niin ilmota Mandriva suomi sivustolla viasta, niin tulee muille asentajille ehkä korjattu live-cd-levy. Muuten saa mandiva KDE:stä tosi näyttävän käyttiksen ja multimedia toimii ehkä jakeluista parhaiten ainakin mun koneella.

        Tarkoitukseni oli kirjoittaa aiemmin etten unohtaisi asioita, mutta kesällä... no tiedättehän te ;)

        "jossa pitää valita poistetaanko tarpeettomat paketit, tähän laita ruksi kohtaan EI POISTETA tjms. niin pääset mokkulalla nettiin asennuksen jälkeen."

        Tuossa on bugi tai jokin ajattelemattomuus sillä tosiaan jos asennuksessa valitsee poista tarpeettomat paketit niin siellä menee mokkulahaaveet viemäriin. Automaattisesti asentaja uskoo asennusohjelman puhuvan totta, tarpeeton on tarpeetonta!

        Nyt on unohdus, mutta muistaakseni kun asensin Operaa niin ei asentanut vaan jotain pakettia herjasi puuttuvaksi, tuo paketti löytyi kyllä haulla pekettivarastosta. Tässäkohtaa pakettienhallinta ei oikein natsannut riippuvuuksia.

        Pakettienhallinnasta vielä, päivityksiä tuli hitosti mutta mistään ei näe kokonaisaikaa vaan ainoastaan kyseisellä hetkellä ladattavan paketin ajan, samoin jää epäselväksi kuinka mones paketti kokonaisuudesta on latauksessa.

        Suljetun multimedian käyttöönotto vie esim. Ubuntussa mokkulallakin vain tovin, Mandriva latasi netistä pitkälle toistatuntia tavaraa!!!????

        Ubuntussa Operan kirjasimet ovat kauniit, Mandrivassa kauheat, samoin Firefoxissa... näyttää kuin ne olisivat jotenkin riekaleisia.

        Pakettienhallinnan hitaus ja puutteet ovat Debian pohjaisiin tottuneelle yllätys. Mutta kaiken kaikkiaan Mandriva on helppo ja huoleton. Mokkulakin kytkeytyy nettiin näppärästi (jos ei asennuksesssa poista "turhia" tiedostoja). Jos Mandriva on ensimmäinen linuxjakelu niin asioihin tottuu, sinällään Mandrivassa ei vikaa ole.

        Kuulen mielelläni Mandriva.. Fedora yms. .rpm jakeluiden käyttäjiltä kommentteja edelliseen. Kunhan nämä "kesähyppelöt" ovat ohi niin alan tarkemmin tutustumaan minulle aika vieraaseen KDE ympäristöön. Mandriva on näin äkkiseltään ihan miellyttävä jakelu ja sen käyttöönotto ei pitäisi tuottaa vaikeuksia linuxia vähemmän tuntevallekaan. Tuo pakettienhallinta on se joka itseäni eniten nyppii, tai sanotaan ainoa asia.

        Niin ja Operasta. En saa Javaa pelittämään. Operahan kaipaa Java-6-sunin... plugin ei sille kelpaa. Debian pohjaisissa Opera löytää itse tuon Javan mutta ei Mandrivassa. Minä löydän kyllä sen mutta en saa sitä polkua Operalle kerrottua koska Operan kautta piilotiedostot vai miksi niitä sanotaan eivät näy.


      • Asentaja.
        Asentaja. kirjoitti:

        Tarkoitukseni oli kirjoittaa aiemmin etten unohtaisi asioita, mutta kesällä... no tiedättehän te ;)

        "jossa pitää valita poistetaanko tarpeettomat paketit, tähän laita ruksi kohtaan EI POISTETA tjms. niin pääset mokkulalla nettiin asennuksen jälkeen."

        Tuossa on bugi tai jokin ajattelemattomuus sillä tosiaan jos asennuksessa valitsee poista tarpeettomat paketit niin siellä menee mokkulahaaveet viemäriin. Automaattisesti asentaja uskoo asennusohjelman puhuvan totta, tarpeeton on tarpeetonta!

        Nyt on unohdus, mutta muistaakseni kun asensin Operaa niin ei asentanut vaan jotain pakettia herjasi puuttuvaksi, tuo paketti löytyi kyllä haulla pekettivarastosta. Tässäkohtaa pakettienhallinta ei oikein natsannut riippuvuuksia.

        Pakettienhallinnasta vielä, päivityksiä tuli hitosti mutta mistään ei näe kokonaisaikaa vaan ainoastaan kyseisellä hetkellä ladattavan paketin ajan, samoin jää epäselväksi kuinka mones paketti kokonaisuudesta on latauksessa.

        Suljetun multimedian käyttöönotto vie esim. Ubuntussa mokkulallakin vain tovin, Mandriva latasi netistä pitkälle toistatuntia tavaraa!!!????

        Ubuntussa Operan kirjasimet ovat kauniit, Mandrivassa kauheat, samoin Firefoxissa... näyttää kuin ne olisivat jotenkin riekaleisia.

        Pakettienhallinnan hitaus ja puutteet ovat Debian pohjaisiin tottuneelle yllätys. Mutta kaiken kaikkiaan Mandriva on helppo ja huoleton. Mokkulakin kytkeytyy nettiin näppärästi (jos ei asennuksesssa poista "turhia" tiedostoja). Jos Mandriva on ensimmäinen linuxjakelu niin asioihin tottuu, sinällään Mandrivassa ei vikaa ole.

        Kuulen mielelläni Mandriva.. Fedora yms. .rpm jakeluiden käyttäjiltä kommentteja edelliseen. Kunhan nämä "kesähyppelöt" ovat ohi niin alan tarkemmin tutustumaan minulle aika vieraaseen KDE ympäristöön. Mandriva on näin äkkiseltään ihan miellyttävä jakelu ja sen käyttöönotto ei pitäisi tuottaa vaikeuksia linuxia vähemmän tuntevallekaan. Tuo pakettienhallinta on se joka itseäni eniten nyppii, tai sanotaan ainoa asia.

        Niin ja Operasta. En saa Javaa pelittämään. Operahan kaipaa Java-6-sunin... plugin ei sille kelpaa. Debian pohjaisissa Opera löytää itse tuon Javan mutta ei Mandrivassa. Minä löydän kyllä sen mutta en saa sitä polkua Operalle kerrottua koska Operan kautta piilotiedostot vai miksi niitä sanotaan eivät näy.

        Olen aina käyttänyt Operaa, ihan ehdollistunut sille ja ollut tyytyväinen miten mainiosti se toimii linuxissa. Asensin sen Operan joka Mandrivan pakettienhallinassa oli ja.... huh... se on ihan rampa... hidas ja. Pakko käyttää Firefoxia. Onko mulla nyt häikkää vai toimiiko Opera aina noin kehnosti Mandrivassa? Kun mulla oli Fedora niin siinä se toimi ihan ok. Nyt Javakin tuottaa ongelmia.

        Debian pohjaisille Opera tarjoaa oman pakettilähteen mistä Opera aina päivittyy uusimpaan versioon heti ja se toimii aina oistavasti:
        http://deb.opera.com/

        Mulla ei ole koskaan ollut narinaa Operan suhteen ja nyt on tosi surullista nähdä Opera noin kompuroivan kuin sairaana? Ihan kamalaa! Joudunko nyt luopumaan suosikkiselaimestani Mandrivassa, vai onko jokin mennyt pieleen, pitäisikö asentaa Operan beta kymppi ohi pakettienhallinan vai mikä avuksi Mandrivan Opera käyttäjät?


      • Asentaja.
        Asentaja. kirjoitti:

        Olen aina käyttänyt Operaa, ihan ehdollistunut sille ja ollut tyytyväinen miten mainiosti se toimii linuxissa. Asensin sen Operan joka Mandrivan pakettienhallinassa oli ja.... huh... se on ihan rampa... hidas ja. Pakko käyttää Firefoxia. Onko mulla nyt häikkää vai toimiiko Opera aina noin kehnosti Mandrivassa? Kun mulla oli Fedora niin siinä se toimi ihan ok. Nyt Javakin tuottaa ongelmia.

        Debian pohjaisille Opera tarjoaa oman pakettilähteen mistä Opera aina päivittyy uusimpaan versioon heti ja se toimii aina oistavasti:
        http://deb.opera.com/

        Mulla ei ole koskaan ollut narinaa Operan suhteen ja nyt on tosi surullista nähdä Opera noin kompuroivan kuin sairaana? Ihan kamalaa! Joudunko nyt luopumaan suosikkiselaimestani Mandrivassa, vai onko jokin mennyt pieleen, pitäisikö asentaa Operan beta kymppi ohi pakettienhallinan vai mikä avuksi Mandrivan Opera käyttäjät?

        Operan sain toimimaan kun poistin sen mikä löytyy pakettivarastoista ja Operan sivuilta hain Opera 10:n Mandriva paketin. Nyt Opera toimii mahtavasti ja on totuttuun tapaan vikkelä netissä :D



        Vielä kun poistaa mainokset, joko Operan Sisällönsuodatuksella tai sivustokohtaisilla asetuksilla niin menee kuin pupu netissä, toki voi Foxista tuttuja suodatuslistojakin käyttää, tuolta ohje:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6787540

        (Fanboy's Adblock List for Opera urlfilter.ini tiedoston loppuun vielä Viltteri, siellä linkki yms.)



        Nyt Mandriva kokeilu voi jatkua kun on kunnon selain edes käytössä !


      • ...............
        Asentaja. kirjoitti:

        Operan sain toimimaan kun poistin sen mikä löytyy pakettivarastoista ja Operan sivuilta hain Opera 10:n Mandriva paketin. Nyt Opera toimii mahtavasti ja on totuttuun tapaan vikkelä netissä :D



        Vielä kun poistaa mainokset, joko Operan Sisällönsuodatuksella tai sivustokohtaisilla asetuksilla niin menee kuin pupu netissä, toki voi Foxista tuttuja suodatuslistojakin käyttää, tuolta ohje:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6787540

        (Fanboy's Adblock List for Opera urlfilter.ini tiedoston loppuun vielä Viltteri, siellä linkki yms.)



        Nyt Mandriva kokeilu voi jatkua kun on kunnon selain edes käytössä !

        .....että tää Opera 10 on ihan sairaan nopee Mandrivassa, tuntuu et nopeempi ku Ubuntun puolella vaikka sielläkin vikkelä ku pupu. Tosiaan kantsii hakee paketti Operan sivuilta, jostain syystä se pakettivarastoista löytyvä tahmas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe