selän nivelrikko

rikki

Minulla on todettu selkärangan nivelrikko muiden nivelrikko-oireiden lisäksi. Ikää on 47v. Olenkin epätietoinen siitä, mikä tulevan terveydentilani ennuste on. Olen aikaisemmin toiminut vanhustyössä ja hoitanut vanhuksia jotka ovat kykenemättömiä istumaan ja täysin liikuntakyvyttömiä, ikään kuin hauraita ja kankeja. Johtaako tämä sairaus minutkin ikäänkuin enneaikaisesti liikuntakyvyttömäksi ja samanlaiseen tilaan. Selkärangan nivelrikkoon suhtaudutaan kokemusteni mukaan suunilleen samoin kuin aidsiin. Siitä ei puhuta ja sen olemassaoloa ei tunnusteta. Luulisi että lonkkien ja polvien tekonivelleikkaukset olisivat yhteiskunnalle kalliimpia, kuin se, että myönnettäisiin se tosiasia, että selän nivelrikolle ei voi tehdä mitään.

10

11738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen vm.59

      Minulla on todettu selän nivelrikko myös ja hyvälaatuinen kasvain selkärngassa!!!! Sain tietää viime viikolla.... Nyt vain odotellaan tietoa mitä tästä eteenpäin. Olen vasta 51- vuotias, tähänkö minun elämä päättyy? Onko kenellääkään vastaavia kokemuksia?

    • rikkoinen kans
    • pahkaniska

      selän nivelrikkosi diagnosoitiin ja minkälaisilla löydöksillä. Milelenkiinnolla kyselen, koska itselläni degeneraatio selässä ja kaulassa, eikä kukaan tunnu tekevän asialle mitään vaikka toimintakyky on huono.

      • vain elämää

        Hei vaan "sairaat".Olen nainen 55 v.Kärsinyä kymmeniä vuosia selkävaivoista,jotka pahentuneet vuosien myötä. Pari työkyvyttömyyseläkeen hylkypäätöstä takana.
        Minulla selässä 4 alimman nikaman madaltumaoikealla puolella,kiinnenäinen nestekysta ja lihasrepeämä.
        Nyt puolen vuoden aikana selän tila pahentunut radikaalisti.Tuntuu kuin katkeaisin keskeltä.
        Kaikki liikkeet tuovat tuskan alaselkään,joka ajoittain lukkiutuu pahasti.Kyljellään nukkuminen
        onnistuu harvoin.Lääkärit sanovat,etten missään vaiheessa joudu esim.pyörätuoliin,mutta
        kuinka käy,kun madaltuma etenee ylöspäin,en uskalla edes ajatella sitä.Kävin pari vuotta taaksepäin
        katsastamassa ginesis life vetäjää ja hän sanoi suoraan,että tilanteeni edetessä on katastrofi väistämätöntä.Kukaan lääkäri ei ole noin suoraan sanonut minulle.
        Selkään ei ole muuta hoitoa,kuin kipulääkitys,jäykistysleikkausta ei voida tehdä,eikä muutenkaan auttaa.
        Selkähän jäykistyy,kun madaltuma saavuttaa koko selkärangan,vaan millainen on asentoni sen jälkeen?
        Nivelrikkoa on myös niska-hartiat,polvissa ,kädet,sormet ja varpaat,mutta järki pelaa vielä.
        Työkyvyttömyys on 4 lääkärin lausunnoissa,mutta Kela ja Ilmarinen ovat työkyvystäni eri mieltä.
        Kela vaatii lisää näyttöjä työkyvyttömyyteen,tälläkin hetkellä olen vajaakuntoinen työnhakija,vaikken
        ole työkykyinen.Selän osalta rajoituksena nostamiset,kantamiset,pitkään istuminen ja seisominen.
        Joskus mietin itsekkin,olenko sairas vain korvien välistä.Kolme vuotta olen käynyt kuntosalilla
        hoitamassa lihaskuntoa,vaihtelevalla menestyksellä.Kerran ollut avokuntoutus jaksolla,muttei siitä
        ollut mitään hyötyä kohdallani.Muita hoitoja,tai kuntoutuksia ei ole annettu.
        Tuo "ravitsemus"on turhaa vouhotusta,koska nivelrikko on myös perinnöllistä.Tyttäreni on hieman
        yli kolmekymppinen ja hänelläkin jo selkävaivat olleet vuosia.Geeneillehän emme mitään voi.
        Voimia teille kanssakärsijät,tämä sairaus ei hoidoilla parane.


    • särkyä piisaa

      hei. olen itse 30v ja vasta sain tiedon että itsellänikin on lannerangan ja alaselkärangan nivelrikkoa. tämä pirulainen on suvussa kulkevaa ja pakko ottaa tieto vastaan tyynesti vaikka kuinka keljuttaa. onneksi olen nyt kodinhoitotuella en pystyis edes töitä tekemään, vaikka mieli tekisi työmarkkinoille. Itse synnynnäinen selkävika todettiin jo v-96.
      Särky syö hermoja jokapäivä, imurointi ja vuodenikäisen pojan kantelua pitää rajoittaa, sängystä ei ylös pääse ja muutenkin yöt menee harakoille kun kääntymiseen herään ja selkään särkeen. Mistään särkylääkkesstä ei apua. Nyt odotan vain lääkäriltä jatkosuunitelmi onko niitä edes. Liikkuminen muutenkin on hankalaa tykkään ulkoilla mutta nekin vähentyneet kun, kävelessä alkaa selkää pakottaan ja nyt ilmaantu oikeassa jalassa kovaa särkyä ettei voi edes kunnolla astua. Ei päivät ole helppoja mutta, perheen voimin ainaa sinnillä eteenpäin. Välillä tuntuu että olen vanha ja raihnainen vaikka periaatteessa vielä "hyvin nuori".

    • pitkä kokemus.

      Liiku vaan, vaikka sattuukin. Kevyttä kävelyä ja ehkä pyöräilyä, jos niskat sietävät. Vesijuoksua ja vesijumppaa. Missään tapauksessa liikuntaa ei pidä vähentää, vaan lisätä.

    • Kaikissa selkäleikkauksissa joudutaan ottamaan huomioon selän nivelrikko, se on tavallaan aivan arkipäivää kun selvitetään potilaalle parasta leikkaussuunnitelmaa.

    • kansanparannus
      • Anonyymi

        Vanhoihin vaihoihin ei auta jäsenkorjaus. Kulumiin ja nivelrikkoon ei auta. Halpa paikka,nopea palvelu ilman ajanvarausta.


    • Anonyymi

      Olen 64 v ja justiin laitettiin oikealle puolelle uus lonkkanivel nivelrikon takia. Alaselkä jomottaa kun vähän aikaa seisoo eli selässä on nivelrikkoa. Oikeassa polvessa on myös. Selkä on pahempi kuin polvi vaan minkä sille tekis? Liekö puukko ainoa lääke? Opioideja olen syönyt, mutta ne eivät auta kipuun. Tykkään vesiliikunnasta ja se lieneekin kohta ainoa mahdollinen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe