Tunnen itseni niin vanhaksi.

Äijä.

Olen 47 ja olen ikivanha. Katselin juuri Googlen kuvahaulla ihmisten luokkakuvia 1970-luvulta ja huomasin, miten ne ovat kuin samasta muotista omien vanhojen luokkakuvieni kanssa. Valtavia, kulmikkaita silmälaseja; törkeitä, synkkiä värejä vaatteissa (myrkynvihreä, tummanruskea, tummanpunainen...); pitkiä, suoria hiuksia; leveitä lahkeita ja raidallisia villapaitoja...

Sieltä on ikuisuus matkaa nykyhetkeen. Vaikea tajuta, että minä olen syntynyt ja asunut lapsuuteni talossa, jossa ei ollut vesijohtoa, viemäriä eikä sähköä, asioinut myymäläautolla ja hiihtänyt tervatuilla puusuksilla kansakouluun - aivan kuin pula-ajan lapset heti sotien jälkeen - eikä siitä ajasta silti ole kuin 40 vuotta. Samaan aikaan, toisaalla: ihminen käveli kuussa.

Meillä ei ollut perheessä edes autoa eikä lankapuhelinta 1970-luvulla, joten siihen nähden pidän itseäni etuoikeutettuna, kun voin nyt aikuisena käytellä Nokian älypuhelinta tai startata kylmänä talviaamuna töihin lämmitetyllä autollani.

Jotenkin vain tuntuu, että minä en kuulu tähän aikaan, olen menneisyyden vanki. Nyt kaikkea on niin paljon, kaikki tapahtuu nopeasti ja pakottava muutoksen tarve leimaa työtä ja koko elämää. Muutu, muutu, muutu; vaihdu, opi lisää, pysy vauhdissa, sopeudu ajan kulkuun...

Olen ikivanha, väsynyt ja hidas. Minun ja nuorison väliin on revennyt kuilu. Vielä 10 vuotta sitten tajusin, mitä nuoriso puhuu, mutta tämä nykyinen räppärityyli chillaamisineen ja dissaamisineen menee korkealta yli hilseen. Työpaikalla nuorempi polvi vetäytyy erilleen vanhemmasta polvesta, ja tietokoneväkikin puhuu aivan omaa kieltään, jota en tajua. Ei äijä jaksa...

184

9810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäkriisiä pukata..:) Joskus tuntuu,että aika on ajanut ohi,mutta kannattaa vain muistaa,ettei elämä ole kumminkaan vielä eletty..

      • vanha kaakki.

        Eisillevoimitään! Se on otettava vastaan sellaisena kuin on. Vanhuutta ei voi välttää niin mix rimpuilla vastaan. Päivät vähenee, hauta lähenee...


      • vanha kaakki. kirjoitti:

        Eisillevoimitään! Se on otettava vastaan sellaisena kuin on. Vanhuutta ei voi välttää niin mix rimpuilla vastaan. Päivät vähenee, hauta lähenee...

        Se mikään kaakki viel ole..Sitähän voi vielä elää vetreänä toiset viiskymppiset..:)


      • Tuoksuvat hetket.
        vanha kaakki. kirjoitti:

        Eisillevoimitään! Se on otettava vastaan sellaisena kuin on. Vanhuutta ei voi välttää niin mix rimpuilla vastaan. Päivät vähenee, hauta lähenee...

        Tyylillä elämme.Kuin puistattava tuuli syöksyy arvaamattomasti kimppuumme.ei muuta kuin takki nurin,Kuin vilpoisa yönsade sumuttaa ja hurmaakin kohtuullisesti:Melkein varmasti ainakin nämä kivut vähenee.Epäilemättä tyhjä autiuis vailla vertaansa.Elämme kuolemaksi.


      • Tuoksuvat hetket.
        vanha kaakki. kirjoitti:

        Eisillevoimitään! Se on otettava vastaan sellaisena kuin on. Vanhuutta ei voi välttää niin mix rimpuilla vastaan. Päivät vähenee, hauta lähenee...

        Tyylillä elämme.Kuin puistattava tuuli syöksyy arvaamattomasti kimppuumme.ei muuta kuin takki nurin,Kuin vilpoisa yönsade sumuttaa ja hurmaakin kohtuullisesti:Melkein varmasti ainakin nämä kivut vähenee.Epäilemättä tyhjä autiuis vailla vertaansa.Elämme kuolemaksi.


      • kaakki itsekin
        vanha kaakki. kirjoitti:

        Eisillevoimitään! Se on otettava vastaan sellaisena kuin on. Vanhuutta ei voi välttää niin mix rimpuilla vastaan. Päivät vähenee, hauta lähenee...

        kyllä näin on, että yli nelikymppiset, niin miehet kuin naisetkin, ovat vanhoja väsyneitä kaakkeja, joista ei enää ole mihinkään.


      • murmukka
        Tuoksuvat hetket. kirjoitti:

        Tyylillä elämme.Kuin puistattava tuuli syöksyy arvaamattomasti kimppuumme.ei muuta kuin takki nurin,Kuin vilpoisa yönsade sumuttaa ja hurmaakin kohtuullisesti:Melkein varmasti ainakin nämä kivut vähenee.Epäilemättä tyhjä autiuis vailla vertaansa.Elämme kuolemaksi.

        voivoi sua, kun tuolla iällä vanhana olemisesta höpiset - ehdottomomasti vielä nuori ja hyvissä voimissa, mutta mietis mun kohtaloa; nörttinuorten kanssa liki kuuskymppisenä joutuu olemaan töissä.Ei mitään pahaa nuorissa, mutta mulla on kyllä olemista että jaksaa, ystäviä ei ole eikä ikätovereita joiden kanssa jutustella tauoilla.Mutta eipä voi muuta kun tehdä pakuttaa hommia, niin kauon että pääsee pois.En kyllä silti ole katkera, iloinen siitä että kunnossa !


    • täti

      Vähän armoa itsellesi, ihan samat ongelmat on myöhemmin niillä tämän päivän nuorilla.

    • .............

      tässä nainen 41 joka tuntee itsensä jotenkin "väsyneeksi" vaan ei vanhaksi. Väsyneeksi siihen, että pitäisi olla hehkeä , mutta kun ei ole, kun ikä alkaa näkyä vartalolla ja lärvissä...

      Minä näen useasti unta ajasta kun olin jotain 10v. Jotenkin sinne uniin tulee nimenomaan ne kovat pakkaset ja tähtitaivas, huopatossut , karvalakki mitä silloin lapset käytti.

      Oma poika on 10 v. ja en aina tajua mitä hän puhuu...tekniset vehkeet on hänelle itsestäänselvyys ja hän hallitsee kaiken....

      • UHUHUHUHUHUHUHU

        kyllä sinä kehtaat valitta hanki elämä vanha ja väsyny laiska saamaton taidat olla
        turhuuksien valittaja

        on se kumma joillain tyota ja toimen tulo eikä osata elää


    • Lyyti 1

      Äijälle
      Näinhän se elämä menee, mutta rypistellään vielä vastaan koska oikeasti eihän tässä vielä mitään ikäloppuja olla!

      Jos jotain onnellista tulevaisuuteen vois valaa, me ollaan just siinä ikäluokkaa jotka ei syksyllä sitten sikalunssaa pode, ollaan nääs keritty jo muutamat influenssat sairastaa!

      Kaiken kaikkiaan kirjoituksesi oli todella mukava ja ei mielestäni kuitenkaan niin epätoivoinen, minulle ainakin tuli mieleen paljon hyviä muistoja jostain kaukaisuudesta, silmälaseineen päivineen.

      Mutta kaikenkaikkiaan kärryiltä olen pudonnut minäkin tuon "nuorison" kielen käytön suhteen ja paljon monen muunki.

    • Suomalainen mies

      Olen 60 ja reilut plussat, enkä tunne itseäni vanhaksi. Päinvastoin tunnen olevani vasta viisikymppinen ja elämäni kunnossa oleva viriilimies.

      • marke-tirri

        Minä olen 59v yksinäinen nainen, tunnen itseni 45v... Monessa yhteydessä mulle on sanottu että et ole vielä täyttänyt 45v. Mikä ihana tunne ja helpotus kun muutkin ihmiset huomaavat sen. Olen pirteä ja sopivan kokoinen, enkä pukeudu mummumaisesti vaan farkut jalassa lahkeet ylös käärittyinä kuljen kuin muutkin esim. 45v.....


    • Näkövinkkeli

      Olisi...

      20-vuotiaan kroppa ja terveys
      40-vuotiaan aivot ja
      60-vuotiaan viisaus.

      Joka ikäkaudessa on jotan hyvää ;)

    • buzzy

      Täytin hiljan 50v mutta tunnen itseni edelleen mieleltäni jos ei nyt parikymppiseksi niin ainakin kolmekymppiseksi. Lapset on siinä iässä että niitä seuraillessa pysyy nuorena. kakskymppinen tytär kuuntelee räpit sun muut r'n'b:t , joka toinen sana on v...u, kaikki juorutaan kovaan ääneen kahdeksantoista vuotiaan sisaren kanssa, joka kuuntelee jo taas ihan eri musaa,mutta käytös on melko samanlaista.

      Kolmetoista vuotias poika istuu tietokoneella pelailemassa jos ei opettele kitaransoittoa (joka on tosiaan hyvä asia), kuuntelee ja soittelee isän mieleistä musaa ( 70-80 luvun heviä ym). kyllä nuo chillaamiset ja dissaamiset, lollit motherf...kerit, naamakirjat hymiöt sunmuut melko tuttuja asioita on.

      Tyttäret on jo olleet työelämässä, ovat parhaillaankin vaikka toisella vielä lukio kesken,toinenkin yliopistoon lähdössä. Vielä tässä kymmenise vuotta menee mutta sitten alkaa hiljenemään, oisko sitten sen vanhuuden aika?

    • R.Edundant

      Minäkin olen 47. en tiedä olenko vanha vai en. Ikäkriisi on menossa. Vielä pari vuotta sitten sitä ei ollut. Ikäni ei ollut minkäänlainen aihe ajatuksissani. Elin itseäni 17 vuotta nuoremman naisen kanssa eikä ikäero ollut minkäänlinen ongelma koskaan. Suhde päättyi muihin syihin. Nyt kun olen vapaana miehenä tutkaillut tilannetta, niin minutpa onkin selvästi leimattu vanhaksi. Huomaan, etteivät nuoret osaa kommukoida kanssani, ikäänkuin liiallisesta kunnioituksesta johtuen.

      Ja se on kyllä totta, että nyt aikuiseksi tulleet eivät tajuakaan sitä, kuinka erilaista 15 vuotta sitten aikuiseksi tulleiden lapsuus on ollut. Ei ollut tietokoneita, ei kännyköitä, ei appelsiineja ympäri vuoden, vain korkeintaan kolmasosa nykyisestä määrästä tavaraa kaupoissa. Ja anteeksi vain, mutta minusta nykyiset nuoret ovat lapsellisempia kuin aiemmat. He kuvittelevat, että aikuistuminen on jonkinlainen etuoikeus: lapsen oikeudet jäävät, aikuisen tulevat rinnalle, mutta vastuu on vähän häilyväinen käsite.

      Minun ikäpolvessani suurin osa on kotona kasvatettuja. Juuri aikuistuneessa sukupolvessa on jo selvästi suurin osa päiväkotien kasvatteja. Lisäksi näitä on kuskattu harrastuksiin koko pieni ikänsä. Kavereita on paljon, facebookissa parikymppisellä saattaa olla 300 kaveria. Tietysti voi kysyä, mitä se ystävä-sana enää tarkoittaa. Se on kärsinyt inflaatiota matkan varrella.

      Minun vinkkelistäni nykynuoret ovat selvästi pinnallisempia kuin oma ikäryhmäni oli. Ja jos ajattelen vanhempieni ikäryhmää, nin heidän nuoruutensa oli todellisen puutteen leimaamaa, puhumattakaan isovanhemmistamme. Aina vaan se tuntuu kummalta, kun jo pikkulapselle tietokone ja kännykkä on itsestäänselvyys. Muitattke vielä ne ensimmäiset raahattavat NMT-puhelimet. Se oli tosijohtajan merkki. Nyt voi katsoa leffaa kännykästä ja ilma on täynnä radioaaltoja.

      Se isoin asia ikäkriisissäni on se, ettei minulla ollut sitä ennen kuin muut ihmiset tekivät sen minulle. Ihminen ei vanhene omissa silmissään. Ne ovat aina sama. Fyysinen suorituskyky heikkeneen niin hitaasti eikä ihminen tarvitse käytännön elämässä urheilijan fysiikkaa, joten kehokaan ei aina paljasta vanhenemista. Minä olen erinomaisessa kunnossa, paremmassa kuin koskaan elinkaarellani, mutta niin vaan ei onnistu enää esimerkiksi sillan tekeminen. Voimien puolesta ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta hartiatpa vaan eivät nouse lattiasta. Urheillessa huomaa toisinaan, että paikat kipeytyvät paljon aiempaa helpommin. ON oltava huolellisempi lämmittelyn ja jälkivenytttelyn kanssa. Polvikuppi rahisee ja kivistää pitkissä suorituksissa ja olkapään nivel ei enää pyöri kolisematta.

      Mutta eteen ottaa edelleen niin kuin ennen. Naista haluaa ihan samoin kuin ennen. Se on aikamoinen kirous, kun täytyy tyytyä vain katsomaan nuoria kaunottaria. Tuntuu kuin elämä olisi takana. Siinä vaiheessa kun naaraan valloittamiskyky häviää, en ymmärrä mitä virkaa miehellä on. Se on pelkkä rasite elämälle. Sama juttu naisella. Huomaatko, etten itsekään arvosta vanhuutta. Nuoremmat sukupolvet aina vaan sitäkin vähemmän.

      • lady44

        tyydyt katsomaan nuorten kaunottarien perään? Etkö huomaa oman ikäluokkasi kaunottaria?

        Ainakin minun silmääni osuu katukuvasta tämän tästä tyylikkäitä, hoikkia ja hyvinvoivan näköisiä yli 40 v.-naisia, vaikken naisena edes katsele heitä "sillä silmällä" vaan ihmisten ulkonäkö kiinnostaa ammattini takia.

        Tällä ikäluokalla on jo yleensä (melko) isot lapset, osalla jo aikuiset ja on aikaa (ja energiaa) myös omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Totta on, että ilman kirurgin veistä jokaisella jo näkyy enemmän tai vähemmän ryppyjä jossain ja vaikka kroppa itsessään olisi kiinteä, niin iho alkaa kasaantua tiettyihin kohtiin. Onko se sitten kovasti haittaava seikka, jos nainen on kuitenkin yleisilmeeltään silmää miellyttävä ja kiinnostunut muustakin kuin saippuasarjojen seuraamisesta?

        Tarvitaanko mielestäsi tyydyttävään seksiin muutakin kuin kaunis kuori?


      • vain kuorta?
        lady44 kirjoitti:

        tyydyt katsomaan nuorten kaunottarien perään? Etkö huomaa oman ikäluokkasi kaunottaria?

        Ainakin minun silmääni osuu katukuvasta tämän tästä tyylikkäitä, hoikkia ja hyvinvoivan näköisiä yli 40 v.-naisia, vaikken naisena edes katsele heitä "sillä silmällä" vaan ihmisten ulkonäkö kiinnostaa ammattini takia.

        Tällä ikäluokalla on jo yleensä (melko) isot lapset, osalla jo aikuiset ja on aikaa (ja energiaa) myös omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Totta on, että ilman kirurgin veistä jokaisella jo näkyy enemmän tai vähemmän ryppyjä jossain ja vaikka kroppa itsessään olisi kiinteä, niin iho alkaa kasaantua tiettyihin kohtiin. Onko se sitten kovasti haittaava seikka, jos nainen on kuitenkin yleisilmeeltään silmää miellyttävä ja kiinnostunut muustakin kuin saippuasarjojen seuraamisesta?

        Tarvitaanko mielestäsi tyydyttävään seksiin muutakin kuin kaunis kuori?

        Ensinnäkin, jos sallit, kommentoimasi kirjoitus oli hyvä. Samoin ketjun aloitus. Se miksi ja mitä omalta kohdaltani vastaan Sinulle: itse katson & olen katsonut "nuoria naisia" himoiten / kiinnostuneena kaikki nämä lähes kolmekymmentä vuotta sukukypsänä ja uskaltavana - ja viimeiset kymmenen vuotta on ollut siinä suhteessa muutoksen aikaa, joka on luonnollisesti yhteydessä fyysiseen ja henkiseen vanhentumiseen: eiväthän nuoret naiset vapaa-ajalla, töissä tai muualla selvästikään olen kiinnostuneita "papasta". Olen nuoren näköinen varsinkin ollut ja asema, olosuhteet, voisi joitakin houkuteolla.
        Kohdallani sanottu perustuu myös kokemuksiin, mutta ei hirveään yritykseen.

        Olen aina pitänyt kaikenikäisistä naisista. Ja miten paljon onkaan myös kauniita 40, 50 (jne) naisia. Mutta paljon on myös heitä, jotka ovat kuin mummoksi odottamassa. Ei tarvitse olla kuin alle satakiloinen, niin saattaa jo olla silmissäni himoittava. Jostakin minulle toistaiseksi tuntemattomasta syystä me "ikäihmiset" emme aina kohtaa, vaikka täytämme kulttuuritilaisuudet.


      • R.Edundant
        lady44 kirjoitti:

        tyydyt katsomaan nuorten kaunottarien perään? Etkö huomaa oman ikäluokkasi kaunottaria?

        Ainakin minun silmääni osuu katukuvasta tämän tästä tyylikkäitä, hoikkia ja hyvinvoivan näköisiä yli 40 v.-naisia, vaikken naisena edes katsele heitä "sillä silmällä" vaan ihmisten ulkonäkö kiinnostaa ammattini takia.

        Tällä ikäluokalla on jo yleensä (melko) isot lapset, osalla jo aikuiset ja on aikaa (ja energiaa) myös omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Totta on, että ilman kirurgin veistä jokaisella jo näkyy enemmän tai vähemmän ryppyjä jossain ja vaikka kroppa itsessään olisi kiinteä, niin iho alkaa kasaantua tiettyihin kohtiin. Onko se sitten kovasti haittaava seikka, jos nainen on kuitenkin yleisilmeeltään silmää miellyttävä ja kiinnostunut muustakin kuin saippuasarjojen seuraamisesta?

        Tarvitaanko mielestäsi tyydyttävään seksiin muutakin kuin kaunis kuori?

        Miehen luonnonllinen seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lisääntymiskykyiseen ja mahdollisimman elinvoimaiseen naiseen. Ja tietysti sama juttu naisilla toisinpäin. He ovat kiinnostuneita mahdollisimman elinvoimaisista miehistä.

        Kyllä nelikymppinen ja viisikymppinenkin nainen voi olla kaunis, mutta on selvää, että 20-40 vuotiaat tarjoavat paljon enemmän elinvoimaa ja synnytyskykyä.


      • tai ei
        R.Edundant kirjoitti:

        Miehen luonnonllinen seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lisääntymiskykyiseen ja mahdollisimman elinvoimaiseen naiseen. Ja tietysti sama juttu naisilla toisinpäin. He ovat kiinnostuneita mahdollisimman elinvoimaisista miehistä.

        Kyllä nelikymppinen ja viisikymppinenkin nainen voi olla kaunis, mutta on selvää, että 20-40 vuotiaat tarjoavat paljon enemmän elinvoimaa ja synnytyskykyä.

        Osaltaan ajatuksesi on varmasti totta, mutta ei pelkkä biologia ja vietit ihmisen käyttäytymistä selitä. Moniko meistä jo yhdet jälkeläiset aikuisiksi kasvattaneista on tosielämässä valmis aloittamaan kaiken taas alusta? Aika harva nainen enää 45 vuotiaana haluaa hankkia lisää lapsia, vaikka fyysisesti siihen vielä kykenisikin. Enkä tiedä, onko kovin moni mieskään enää tässä iässä halukas sitoutumaan 20 vuoden lapsenkasvatuspestiin.


      • Nainen_29_vuotta

        En ymmärrä miksi aina pitää verrata itseään nuorempiin. Jos vertaat vaikka 70-80-kymppisiin, heidän mielestään olet ihan nuori vielä. Tottakai kaks-kolmikymppisten mielestä viiskymppinen on vanhahko. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ei kai siinä voi mitään yllättävää olla, samoin kuin 15-vuotiaiden mielestä kolmikymppinen on keski-ikäinen.

        Ei kannata yrittää olla nuorempi kuin on, vaan keskittyä nauttimaan juuri siitä iästä missä kulloinkin on, usein se onnistuu parhaiten suunnilleen omanikäisten kanssa (itselläni 20-40, sinulla ehkä 40-60 jne.) silloin harvemmin tulee edes mitään ikäasioita mietittyä. Jos pakolla yrittää sulautua itseään kauheasti nuorempaan tai vanhempaan porukkaan on se yleensä vähän teennäistä ja itselle tulee vaan paha mieli. Jos olisin viiskymppinen, niin itse ainakin ajattelisin että jos elän terveellisesti voin nauttia elämästä kevyesti vielä ainakin 30 vuotta. Ja se on pitkä aika se :)


      • 47 v ja
        vain kuorta? kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos sallit, kommentoimasi kirjoitus oli hyvä. Samoin ketjun aloitus. Se miksi ja mitä omalta kohdaltani vastaan Sinulle: itse katson & olen katsonut "nuoria naisia" himoiten / kiinnostuneena kaikki nämä lähes kolmekymmentä vuotta sukukypsänä ja uskaltavana - ja viimeiset kymmenen vuotta on ollut siinä suhteessa muutoksen aikaa, joka on luonnollisesti yhteydessä fyysiseen ja henkiseen vanhentumiseen: eiväthän nuoret naiset vapaa-ajalla, töissä tai muualla selvästikään olen kiinnostuneita "papasta". Olen nuoren näköinen varsinkin ollut ja asema, olosuhteet, voisi joitakin houkuteolla.
        Kohdallani sanottu perustuu myös kokemuksiin, mutta ei hirveään yritykseen.

        Olen aina pitänyt kaikenikäisistä naisista. Ja miten paljon onkaan myös kauniita 40, 50 (jne) naisia. Mutta paljon on myös heitä, jotka ovat kuin mummoksi odottamassa. Ei tarvitse olla kuin alle satakiloinen, niin saattaa jo olla silmissäni himoittava. Jostakin minulle toistaiseksi tuntemattomasta syystä me "ikäihmiset" emme aina kohtaa, vaikka täytämme kulttuuritilaisuudet.

        Ehkä sinullakin se rima nousee "katsommeko"-nimimerkillä kirjoittanut ja katselet edelleen niitä 20-vuotiaita edellen ja et siksi kohtaa meitä "ikäihmisiä". Nyrpistästkö nenääsi myös, jos nainen on koulutetumpi tai ei- akteeminen., kun tunnut olevan ylemmyydentuntoinen kirjoittaessasi, että "asema ja olosuhteet" voisivat tapauksessasi houkutella". Monikaan ei enää tänä päivänä tarvitse elättäjää itselleen vaan AITOA IHMISTÄ rinnalleen kulkemaan. Minulle on kerrottu tapauksesta, jossa akateemisesti kouluttautunut toinen sukupuoli arveli ääneen, miten kumppani tulisi toimeen akateemisesti sivistyneiden ystäviensä kanssa. Suhde oli kuulemma päättynyt siihen, vaikka kihlat oli jo ostettu ja lastakin suunniteltiin! Tämä toinen oli kuulemma ollut erittäin arvostettu oman ammattikuntansa edustaja ja muutenkin sivistynyt. Lähipiiri oli kuulemma pöyristynyt kuultuaan joukossaan olleesta "sudesta lampaiden vaatteissa".


      • 47v ja
        R.Edundant kirjoitti:

        Miehen luonnonllinen seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lisääntymiskykyiseen ja mahdollisimman elinvoimaiseen naiseen. Ja tietysti sama juttu naisilla toisinpäin. He ovat kiinnostuneita mahdollisimman elinvoimaisista miehistä.

        Kyllä nelikymppinen ja viisikymppinenkin nainen voi olla kaunis, mutta on selvää, että 20-40 vuotiaat tarjoavat paljon enemmän elinvoimaa ja synnytyskykyä.

        Lapset ansaitsevat nuoret vanhemmat - niin äidin kuin isän. Eivät kaikki halua tulla vanhemmiksi nuorinakaan. Ovatko miehet mielestäsi jotenkin tämän biologisen kehityksen ulkopuolella? Eikö mielestäsi naisten enää lasten teon jälkeen (biologisen kellon kuljettua loppuun) ole sallittua harrastaa seksiä? Aika aataminaikaista ajattelua...
        Kirjoittaja ei voi puhua naisten puolesta, mistä he ovat kiinnostuneita. Joku pitää vanhemmista joku nuoremmista jo nuorenakin ja päinvastoin. Ei ole totta...elinvoimaa ja synnytyskykyä...


      • provoakin
        47 v ja kirjoitti:

        Ehkä sinullakin se rima nousee "katsommeko"-nimimerkillä kirjoittanut ja katselet edelleen niitä 20-vuotiaita edellen ja et siksi kohtaa meitä "ikäihmisiä". Nyrpistästkö nenääsi myös, jos nainen on koulutetumpi tai ei- akteeminen., kun tunnut olevan ylemmyydentuntoinen kirjoittaessasi, että "asema ja olosuhteet" voisivat tapauksessasi houkutella". Monikaan ei enää tänä päivänä tarvitse elättäjää itselleen vaan AITOA IHMISTÄ rinnalleen kulkemaan. Minulle on kerrottu tapauksesta, jossa akateemisesti kouluttautunut toinen sukupuoli arveli ääneen, miten kumppani tulisi toimeen akateemisesti sivistyneiden ystäviensä kanssa. Suhde oli kuulemma päättynyt siihen, vaikka kihlat oli jo ostettu ja lastakin suunniteltiin! Tämä toinen oli kuulemma ollut erittäin arvostettu oman ammattikuntansa edustaja ja muutenkin sivistynyt. Lähipiiri oli kuulemma pöyristynyt kuultuaan joukossaan olleesta "sudesta lampaiden vaatteissa".

        Luin muutaman viestin ketjun alusta. Harmitti jotenkin tuo 47-ikäisen miehen jutut.
        Tuntuu, että tosiaan vain tavoittelet elettyä elämää ja yrität palata nuoruuteen naissuhteittesi kautta.
        Itse olen 52-ikäinen nainen, eronnut 25-vuotisesta liitosta, eli nyt olen ollut viitisen vuotta vapaa.
        Eron jälkeen sain valtavasti tehtyä asioita, joita en lannistavan avioliiton aikana voinut....kirjoitin ylioppilaaksi, pyrin yliopistoon, voitin Suomen mestaruuden eräässä lajissa, otin firman yksin hoitaakseni, ostin yhteisen talomme, remontoin toisen talon ja otin siihen vuokralaisia.....virtaa siis riittää, kun ei huono ihmissuhde ole rasittamassa.
        Ja korostan, pennin hyrrää en koskaan ole perinyt.....mieheni sitä vastoin laittoi ns. pelikoneisiin suurin piirtein kaikki rahamme.
        Olen tehnyt tarmokkaita päätöksiä ja tekoja...olen erittäin tyytyväinen itseeni.
        Ja elämä maistuu, nuorempi en haluaisi olla.
        Onneksi olen luontaisesti saanut hyvän ulkomuodon, pitkän, hoikan ja ryhdikkään, myös huumorintajun ja vitsailun.......siksi kai kiinnostan itseäni parikymmentä vuotta nuorempia miehiä, joista yhden olen rakastajakseni valinnut.
        Näin se elämä on mulla mennyt.....ja suoraan sanottua olen tyytyväinen ikääni, niin kauan kuin vain terveyttä riittää.
        Neuvoksi antaisin naisille, että pudottaisivat kiloja, hoitaisivat kuntoaan ja mieltään, ja pukeutuisivat iälleen sopivasti.
        Mielestäni on naurettavaa, kun viiskymppinen nainen pukeutuu kuin teinityttö ja esittelee siekailematta riippuvia lihojaan.


      • R.Edundant
        47v ja kirjoitti:

        Lapset ansaitsevat nuoret vanhemmat - niin äidin kuin isän. Eivät kaikki halua tulla vanhemmiksi nuorinakaan. Ovatko miehet mielestäsi jotenkin tämän biologisen kehityksen ulkopuolella? Eikö mielestäsi naisten enää lasten teon jälkeen (biologisen kellon kuljettua loppuun) ole sallittua harrastaa seksiä? Aika aataminaikaista ajattelua...
        Kirjoittaja ei voi puhua naisten puolesta, mistä he ovat kiinnostuneita. Joku pitää vanhemmista joku nuoremmista jo nuorenakin ja päinvastoin. Ei ole totta...elinvoimaa ja synnytyskykyä...

        Minähän totesin, että sama pätee myös toisinpäin.

        Pointtini on se, että vaikka sivistys ja kulttuuri muovaavat meitä tiettyyn muottiin, niin pohjimmaiset vietit ja vaistot silti ovat olemassa tukahdutettuna jossain sisällämme.

        Sinun täytyy osata erottaa nyt ensinnäkin seksuaalinen vetovoima ja ystävyys. Ystävyyttähän voi olla vaikka minkä ikäisenä ja toinen ihminen voi olla hvyinkin rakas ihminen iästä riippumatta. Mutta luonnollinen seksuaalinen vetovoima on mekansimi, joka ajaa meidät lisääntymään.

        Naiset valitettavasti vertaavat itseään ja omaa ikäänsä miehen ikään. Se ei vaan ole ihan näin suoraviivaista. Naisen lisääntymisen aika on käytännössä noin 13-45 vuoden välissä. Suomen vanhin äiti taisi olla 54 vuotias. Mies on normaalisti lisääntymiskykyinen vähintään 13-65 välisen ajan. Suurin osa miehistä vie lisääntymiskykynsä hautaan.

        Huomaa, että andropaussin oireita on vain joka viidennellä 60 vuotiaalla miehellä. Ja oireet eivät vielä tarkoita samaa kuin lisääntymiskyvyttömyyttä. Suomen vanhin isä on 79-vuotias.

        Tämä "epäsuhta" miesten ja naisten välillä on sittenkin ihan luonnollinen. Ensinnäkään, luontoemolla ei ole mitään tarvetta verrata suoraan miehen ja naisen ikää. Nainen synnyttää ja hänen elimistönsä joutuu tässä niin koville, että naisen lyhyempi aktiivilisääntymisaika on aivan luonnollisesti lyhyempi kuin miehen.

        Minä en halua tuomita ketään. Olen itse törmännyt nyt siihen, etten ole enää nuori mies: Eikä auta vaikka olen kuinka hyvässä kunnossa ja eteen ottaa ihan samoin kuin nuorena. En silti ole enää 20-30 v naisten silmissä haluttava. Tiukkaa tekee 30-35 vuotiaidenkin keskuudessa. Olenko kiinnostunut yli 40 vuotiaasta naisesta? Kyllä varmaan. Ihmisestä voin olla aina kiinnostunut, mutta jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa. Pystyykö hän sen tekemään, onko hän halukas.

        Nevermind, tämä on turhautuneen vanhan sedän höpinää.


      • luin uudestaan
        R.Edundant kirjoitti:

        Minähän totesin, että sama pätee myös toisinpäin.

        Pointtini on se, että vaikka sivistys ja kulttuuri muovaavat meitä tiettyyn muottiin, niin pohjimmaiset vietit ja vaistot silti ovat olemassa tukahdutettuna jossain sisällämme.

        Sinun täytyy osata erottaa nyt ensinnäkin seksuaalinen vetovoima ja ystävyys. Ystävyyttähän voi olla vaikka minkä ikäisenä ja toinen ihminen voi olla hvyinkin rakas ihminen iästä riippumatta. Mutta luonnollinen seksuaalinen vetovoima on mekansimi, joka ajaa meidät lisääntymään.

        Naiset valitettavasti vertaavat itseään ja omaa ikäänsä miehen ikään. Se ei vaan ole ihan näin suoraviivaista. Naisen lisääntymisen aika on käytännössä noin 13-45 vuoden välissä. Suomen vanhin äiti taisi olla 54 vuotias. Mies on normaalisti lisääntymiskykyinen vähintään 13-65 välisen ajan. Suurin osa miehistä vie lisääntymiskykynsä hautaan.

        Huomaa, että andropaussin oireita on vain joka viidennellä 60 vuotiaalla miehellä. Ja oireet eivät vielä tarkoita samaa kuin lisääntymiskyvyttömyyttä. Suomen vanhin isä on 79-vuotias.

        Tämä "epäsuhta" miesten ja naisten välillä on sittenkin ihan luonnollinen. Ensinnäkään, luontoemolla ei ole mitään tarvetta verrata suoraan miehen ja naisen ikää. Nainen synnyttää ja hänen elimistönsä joutuu tässä niin koville, että naisen lyhyempi aktiivilisääntymisaika on aivan luonnollisesti lyhyempi kuin miehen.

        Minä en halua tuomita ketään. Olen itse törmännyt nyt siihen, etten ole enää nuori mies: Eikä auta vaikka olen kuinka hyvässä kunnossa ja eteen ottaa ihan samoin kuin nuorena. En silti ole enää 20-30 v naisten silmissä haluttava. Tiukkaa tekee 30-35 vuotiaidenkin keskuudessa. Olenko kiinnostunut yli 40 vuotiaasta naisesta? Kyllä varmaan. Ihmisestä voin olla aina kiinnostunut, mutta jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa. Pystyykö hän sen tekemään, onko hän halukas.

        Nevermind, tämä on turhautuneen vanhan sedän höpinää.

        "...mutta, jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa." Hmmm, onko ajatuksesi se, että et voi rakastua naiseen ilman, että teille syntyy yhteinen lapsi. Rakastumisesi siis edellyttää lapsen saamista tämän naisen kanssa. Entä jos nainen, nuori ja tervekin vielä, ei pysty saamaan kanssasi lasta. Loppuuko rakkautesi siihen paikkaan, kun diagnoosi on tehty? Entä, jos omat siittiösi laiskistuvat. Kuinka silloin rakkautesi käy? Entä, jos päädytte rakkauden hedelmän hankinnassa adoptioon tai keinohedelmöitykseen vierailla sukusolouilla, loppuko rakkautesi silloinkin?

        Jos ihmistä johdattelisi vain lisääntymiskyky ja -halu, silloinhan seksikin olisi vain sitä tarkoitusta varten olemassa. Omasta mielestäni seksuaalisuus leikkaa ihmisen elämän alusta loppuun saakka ja lisääntyminen on vain osa sitä prosessia.

        Mitä taas tulee miehen seksuaaliseen kyvykkyyteen, niin erektiohäiriöt ovat yllättävän yleisiä keski-iästä lähtien. Halua voi olla, muttei kykyä nimeksikään ja siihen meidän naisten on kai vain tyydyttävä.


      • R.Edundant
        luin uudestaan kirjoitti:

        "...mutta, jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa." Hmmm, onko ajatuksesi se, että et voi rakastua naiseen ilman, että teille syntyy yhteinen lapsi. Rakastumisesi siis edellyttää lapsen saamista tämän naisen kanssa. Entä jos nainen, nuori ja tervekin vielä, ei pysty saamaan kanssasi lasta. Loppuuko rakkautesi siihen paikkaan, kun diagnoosi on tehty? Entä, jos omat siittiösi laiskistuvat. Kuinka silloin rakkautesi käy? Entä, jos päädytte rakkauden hedelmän hankinnassa adoptioon tai keinohedelmöitykseen vierailla sukusolouilla, loppuko rakkautesi silloinkin?

        Jos ihmistä johdattelisi vain lisääntymiskyky ja -halu, silloinhan seksikin olisi vain sitä tarkoitusta varten olemassa. Omasta mielestäni seksuaalisuus leikkaa ihmisen elämän alusta loppuun saakka ja lisääntyminen on vain osa sitä prosessia.

        Mitä taas tulee miehen seksuaaliseen kyvykkyyteen, niin erektiohäiriöt ovat yllättävän yleisiä keski-iästä lähtien. Halua voi olla, muttei kykyä nimeksikään ja siihen meidän naisten on kai vain tyydyttävä.

        En minä ole sanonut missään vaiheessa, etten voi rakastua naiseen ilman, että meille syntyy yhteinen lapsi. Älä väännä sanojani. Sanoin, että jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa. Siis halu saada lapsi syntyy rakkauden hedelmänä. Kuolisiko rakkaus, jos lasta ei syntyisi. Ei varmaankaan, mutta rakkaushan tuntuu menevän ohi joka tapauksessa. Se mitä jää jäljelle on jonkinlainen symbioottinen kumppanuus.

        En myöskään tarkoita asiaa mustavalkoisesti vaan yritän selittää, että lisääntyminen on meidän perusviettimme ja -vaistomme ja se ohjaa meitä tekosissamme.

        Väittämä, että erektiohäiriöt ovat yleisiä keski-iässä on sellainen naistenlehtien puolitotuus. Kuten sanottua, vain 20%:lla 60-vuotiasta on jonkinlaisia andropaussioireita ja erektiohäiriö on jo selvä oire. Erektiohäiriöt keski-iässä liittyvät ennen kaikkea ylipainoon.

        "Jos ihmistä johdattelisi vain lisääntymiskyky ja -halu, silloinhan seksikin olisi vain sitä tarkoitusta varten olemassa." Juuri näin se onkin! Mutta huomaa, että seksin täytyy olla pakottavan ihanaa, että juttu toimisi takuuvarmasti huonoissakin olosuhteissa. Ne ihmisapinalaumat selvisivät, jotka ruokapulankin aikana kuksivat kuin puput. Ja oikeastaan riittää, että vain sillä toisella osapuolella on pakottava tarve seksiin. Jos olisit päivänkin mies, ymmärtäisit etkä vain kuulisi korvillasi, että seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Naiselle se ei ole sitä.

        Tuo viimeinen kappaleesi kertoo sen, että haluat vain loukata.


      • provoakin kirjoitti:

        Luin muutaman viestin ketjun alusta. Harmitti jotenkin tuo 47-ikäisen miehen jutut.
        Tuntuu, että tosiaan vain tavoittelet elettyä elämää ja yrität palata nuoruuteen naissuhteittesi kautta.
        Itse olen 52-ikäinen nainen, eronnut 25-vuotisesta liitosta, eli nyt olen ollut viitisen vuotta vapaa.
        Eron jälkeen sain valtavasti tehtyä asioita, joita en lannistavan avioliiton aikana voinut....kirjoitin ylioppilaaksi, pyrin yliopistoon, voitin Suomen mestaruuden eräässä lajissa, otin firman yksin hoitaakseni, ostin yhteisen talomme, remontoin toisen talon ja otin siihen vuokralaisia.....virtaa siis riittää, kun ei huono ihmissuhde ole rasittamassa.
        Ja korostan, pennin hyrrää en koskaan ole perinyt.....mieheni sitä vastoin laittoi ns. pelikoneisiin suurin piirtein kaikki rahamme.
        Olen tehnyt tarmokkaita päätöksiä ja tekoja...olen erittäin tyytyväinen itseeni.
        Ja elämä maistuu, nuorempi en haluaisi olla.
        Onneksi olen luontaisesti saanut hyvän ulkomuodon, pitkän, hoikan ja ryhdikkään, myös huumorintajun ja vitsailun.......siksi kai kiinnostan itseäni parikymmentä vuotta nuorempia miehiä, joista yhden olen rakastajakseni valinnut.
        Näin se elämä on mulla mennyt.....ja suoraan sanottua olen tyytyväinen ikääni, niin kauan kuin vain terveyttä riittää.
        Neuvoksi antaisin naisille, että pudottaisivat kiloja, hoitaisivat kuntoaan ja mieltään, ja pukeutuisivat iälleen sopivasti.
        Mielestäni on naurettavaa, kun viiskymppinen nainen pukeutuu kuin teinityttö ja esittelee siekailematta riippuvia lihojaan.

        samaa mieltä kanssasi!! Pitää mielen virkeänä ja pukeutua voi nuorekkaasti mutta asialleseen tyyliin!!! Itsekkin olen eronnut 20 avioliitto vuoden jälkeen ja nyt asun omassa (pankin) talossa ja nautin elämästä joka päivä!!!!

        Olin 5-vuotias kun isä täytti 50 vuotta...hän oli silloin harmaapäinen....silloin tuntui 50 tosi hurjalta iältä mut siinä se tulee kohta eikä pelota yhtään!

        Mieli virkeäksi ja pitää itsestä huolta!!!


      • Lady44
        R.Edundant kirjoitti:

        En minä ole sanonut missään vaiheessa, etten voi rakastua naiseen ilman, että meille syntyy yhteinen lapsi. Älä väännä sanojani. Sanoin, että jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa. Siis halu saada lapsi syntyy rakkauden hedelmänä. Kuolisiko rakkaus, jos lasta ei syntyisi. Ei varmaankaan, mutta rakkaushan tuntuu menevän ohi joka tapauksessa. Se mitä jää jäljelle on jonkinlainen symbioottinen kumppanuus.

        En myöskään tarkoita asiaa mustavalkoisesti vaan yritän selittää, että lisääntyminen on meidän perusviettimme ja -vaistomme ja se ohjaa meitä tekosissamme.

        Väittämä, että erektiohäiriöt ovat yleisiä keski-iässä on sellainen naistenlehtien puolitotuus. Kuten sanottua, vain 20%:lla 60-vuotiasta on jonkinlaisia andropaussioireita ja erektiohäiriö on jo selvä oire. Erektiohäiriöt keski-iässä liittyvät ennen kaikkea ylipainoon.

        "Jos ihmistä johdattelisi vain lisääntymiskyky ja -halu, silloinhan seksikin olisi vain sitä tarkoitusta varten olemassa." Juuri näin se onkin! Mutta huomaa, että seksin täytyy olla pakottavan ihanaa, että juttu toimisi takuuvarmasti huonoissakin olosuhteissa. Ne ihmisapinalaumat selvisivät, jotka ruokapulankin aikana kuksivat kuin puput. Ja oikeastaan riittää, että vain sillä toisella osapuolella on pakottava tarve seksiin. Jos olisit päivänkin mies, ymmärtäisit etkä vain kuulisi korvillasi, että seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Naiselle se ei ole sitä.

        Tuo viimeinen kappaleesi kertoo sen, että haluat vain loukata.

        pieni ristiriita: kuinka ihmisapinalauma ruokapulan aikaan jaksaa kuksia kuin puput? Tyydyttävän seksin harrastaminen tuo henkistä hyvää oloa ja lisää energiaa sillä lailla, mutta kehon energiaa se kuluttaa. En nyt oikein ymmärrä.

        Kirjoitat ihan fiksusti, mutta olen eri mieltä tuosta että seksi on miehelle ruokaakin tärkeämpää. Vai kuittaantuuko sinun nälkäsi sillä, jos nainen ruuan tarjoamisen sijaan tarjoaa itseään? Eikä ruuasta olisi tietoakaan? Hmmm.

        Seksi on ihanaa ja sitä ilman tuskin haluaa olla kukaan, joka on elämässään saanut hyviä seksikokemuksia. Mutta silti se ei ole ihmisen perustarve. PERUStarpeita ovat uni, ravinto ja lämpö - eli asiat, joita ilman ihminen ei pysy hengissä.


      • Vieläkö lapsia 48v?
        R.Edundant kirjoitti:

        Minähän totesin, että sama pätee myös toisinpäin.

        Pointtini on se, että vaikka sivistys ja kulttuuri muovaavat meitä tiettyyn muottiin, niin pohjimmaiset vietit ja vaistot silti ovat olemassa tukahdutettuna jossain sisällämme.

        Sinun täytyy osata erottaa nyt ensinnäkin seksuaalinen vetovoima ja ystävyys. Ystävyyttähän voi olla vaikka minkä ikäisenä ja toinen ihminen voi olla hvyinkin rakas ihminen iästä riippumatta. Mutta luonnollinen seksuaalinen vetovoima on mekansimi, joka ajaa meidät lisääntymään.

        Naiset valitettavasti vertaavat itseään ja omaa ikäänsä miehen ikään. Se ei vaan ole ihan näin suoraviivaista. Naisen lisääntymisen aika on käytännössä noin 13-45 vuoden välissä. Suomen vanhin äiti taisi olla 54 vuotias. Mies on normaalisti lisääntymiskykyinen vähintään 13-65 välisen ajan. Suurin osa miehistä vie lisääntymiskykynsä hautaan.

        Huomaa, että andropaussin oireita on vain joka viidennellä 60 vuotiaalla miehellä. Ja oireet eivät vielä tarkoita samaa kuin lisääntymiskyvyttömyyttä. Suomen vanhin isä on 79-vuotias.

        Tämä "epäsuhta" miesten ja naisten välillä on sittenkin ihan luonnollinen. Ensinnäkään, luontoemolla ei ole mitään tarvetta verrata suoraan miehen ja naisen ikää. Nainen synnyttää ja hänen elimistönsä joutuu tässä niin koville, että naisen lyhyempi aktiivilisääntymisaika on aivan luonnollisesti lyhyempi kuin miehen.

        Minä en halua tuomita ketään. Olen itse törmännyt nyt siihen, etten ole enää nuori mies: Eikä auta vaikka olen kuinka hyvässä kunnossa ja eteen ottaa ihan samoin kuin nuorena. En silti ole enää 20-30 v naisten silmissä haluttava. Tiukkaa tekee 30-35 vuotiaidenkin keskuudessa. Olenko kiinnostunut yli 40 vuotiaasta naisesta? Kyllä varmaan. Ihmisestä voin olla aina kiinnostunut, mutta jos rakastun, haluan lapsen naisen kanssa. Pystyykö hän sen tekemään, onko hän halukas.

        Nevermind, tämä on turhautuneen vanhan sedän höpinää.

        (saa nähdä tuleeko tämä viesti oikeaan paikkaan)

        Hei samassa veneessä ollaan.

        Haluan kysyä, että kun mies on 48v. ja haluaa lapsen vielä niin minkä ikäistä naista tulisi hakea? Onko 30 liian nuori? Löytyykö lapsettomia 40v? Mikä olisi se ihanteellisin? Lähes kaikilla 35 naisilla on jo lapsia ja jos ei ole niin useimmiten heidän luonteessa on jo jotakin josta en pidä.

        Vastaani on tullut ehkä yksi varteenotettava yli 35v. yh-äiti. Kaunis kuin mikä ja positiivisuutta riittää. Hän taas ei ole niin innokas "aloittamaan alusta", kuten sanoo. Hänet haluaisin ja varmaan saisin, mutta hänen suunnitelmat eivät tue omiani. Hän on sanonut, että voisi harkinnan jälkeen suostua yhteen lapseen ennen 40v, muttei lupaa mitään. Hänellä 2 lasta jo ennestään, minulle tulisi kertaheitolla iso perhe, mutta pidän lapsista. Hän on ihana, mutta mitä tehdä? Mitä jos hän ei haluakkaan enää lapsia? Mitä sinä tekisit?


      • R.Edundant
        Lady44 kirjoitti:

        pieni ristiriita: kuinka ihmisapinalauma ruokapulan aikaan jaksaa kuksia kuin puput? Tyydyttävän seksin harrastaminen tuo henkistä hyvää oloa ja lisää energiaa sillä lailla, mutta kehon energiaa se kuluttaa. En nyt oikein ymmärrä.

        Kirjoitat ihan fiksusti, mutta olen eri mieltä tuosta että seksi on miehelle ruokaakin tärkeämpää. Vai kuittaantuuko sinun nälkäsi sillä, jos nainen ruuan tarjoamisen sijaan tarjoaa itseään? Eikä ruuasta olisi tietoakaan? Hmmm.

        Seksi on ihanaa ja sitä ilman tuskin haluaa olla kukaan, joka on elämässään saanut hyviä seksikokemuksia. Mutta silti se ei ole ihmisen perustarve. PERUStarpeita ovat uni, ravinto ja lämpö - eli asiat, joita ilman ihminen ei pysy hengissä.

        Tässä on juuri se ero miehen ja naisen välillä. Naiselle on mahdotonta ymmärtää, kuinka tärkeää seksi on miehelle. Jos minä tietäsin, etten enää ikinä saa rakastella, olisi ihan sama, vaikka minut lahdattaisiin saman tien.

        Toistan. Seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Seksitön mies kituu ja kuihtuu. Ei siinä ruoka paljoa auta. Nyrkkikyllikki voi auttaa jonkun aikaa, muttei ikuisesti.

        Tämä on se ero, jota naiset eivät ymmärrä.


      • Lady44
        R.Edundant kirjoitti:

        Tässä on juuri se ero miehen ja naisen välillä. Naiselle on mahdotonta ymmärtää, kuinka tärkeää seksi on miehelle. Jos minä tietäsin, etten enää ikinä saa rakastella, olisi ihan sama, vaikka minut lahdattaisiin saman tien.

        Toistan. Seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Seksitön mies kituu ja kuihtuu. Ei siinä ruoka paljoa auta. Nyrkkikyllikki voi auttaa jonkun aikaa, muttei ikuisesti.

        Tämä on se ero, jota naiset eivät ymmärrä.

        Halusit siis painottaa seksin tärkeyttä miehelle? Mutta ihminen - mies tai nainen - kituu ja kuihtuu ilman ravintoakin. Ja ihan kirjaimellisesti;) - ei vain henkisesti.

        Olen kuullut miehistä ja jopa tavannutkin sellaisen yksilön, jolle seksi ei ollut edes viiden tärkeimmän asian listalla. Sitä ennen tuli raha, sosiaalinen arvostus ja pari muutakin asiaa. Kun näitä kaksnelosen keskustelupalstoja lukee, niin näillähän on jatkuva valitus seksin puutteesta. Sekä miesten että naisten avaamina. Halujen kohtaamattomuus tuntuu olevan ratkaisematon ongelma.

        Toistan aiemman mielipiteeni seksin merkityksestä ihmiselle : ihanaa, muttei YKSILÖN hengissä säilymisen kannalta välttämätöntä.

        Eikös muuten tuosta toimivan seksielämän vaikutuksesta ole tehty tutkimuskin, jossa todettiin sen pitävän ihmisen kaikin puolin aktiivisempana ja nuorekkaamapana pidempään? Siinä ehkä ratkaisu keskustelun avaajalle "pappautumiseen":D


      • R.Edundant
        Lady44 kirjoitti:

        Halusit siis painottaa seksin tärkeyttä miehelle? Mutta ihminen - mies tai nainen - kituu ja kuihtuu ilman ravintoakin. Ja ihan kirjaimellisesti;) - ei vain henkisesti.

        Olen kuullut miehistä ja jopa tavannutkin sellaisen yksilön, jolle seksi ei ollut edes viiden tärkeimmän asian listalla. Sitä ennen tuli raha, sosiaalinen arvostus ja pari muutakin asiaa. Kun näitä kaksnelosen keskustelupalstoja lukee, niin näillähän on jatkuva valitus seksin puutteesta. Sekä miesten että naisten avaamina. Halujen kohtaamattomuus tuntuu olevan ratkaisematon ongelma.

        Toistan aiemman mielipiteeni seksin merkityksestä ihmiselle : ihanaa, muttei YKSILÖN hengissä säilymisen kannalta välttämätöntä.

        Eikös muuten tuosta toimivan seksielämän vaikutuksesta ole tehty tutkimuskin, jossa todettiin sen pitävän ihmisen kaikin puolin aktiivisempana ja nuorekkaamapana pidempään? Siinä ehkä ratkaisu keskustelun avaajalle "pappautumiseen":D

        Tervelle miehelle seksi on elämän tärkein asia. Miehet kilvoittelevat ja kalistelevat sarviaan kuin hirvet vain tehdäkseen naiseen vaikutuksen. Naisen saattaminen raskaaksi on miehen ainoa ja todellinen elämäntehtävä.

        Toki olet voinut tavat jonkun poikkeavan tai valehtelevan yksilön ja toki saat uskoa mihin haluat, mutta päivääkään et ole elänyt miehen kuoressa ja se tekee sinut peräti asiantuntemattomaksi. Sinä vain luulet tietäväsi, kun todellisuudessa vain luulet.

        Miksi miehestä tulee 50:nä sohvaperuna, joka juo vain olutta ja katsoo futista telkkarista? Sellainen mies on kuollut pystyyn. Suurin avioerojen syy on miehen uskottomuus 30-40 vuoden iässä. Siitä ennen ihanasta naisesta on tullut tylsä, nalkuttava ja pihtaava äiti.

        MIetis tätä. Jonkun hiljattaisen tutkimuksen mukaan 40% parisuhteista petetään. Mutta tässä luvussa on mukan eilennäkin naimisiin menneet. Kun tutkitaan 40 vuotta täyttäneitä miehiä, niin havainto on että 70% ilmoittaa käyneensä vieraissa. Mies ei voi elää ilman seksiä, mies kuihtuu ilman seksiä, miehen omakuva rapistuu ilman seksiä. Naiselle seksi näyttää olevan melkein yhdentekevää lopulta.


      • Lady44
        R.Edundant kirjoitti:

        Tervelle miehelle seksi on elämän tärkein asia. Miehet kilvoittelevat ja kalistelevat sarviaan kuin hirvet vain tehdäkseen naiseen vaikutuksen. Naisen saattaminen raskaaksi on miehen ainoa ja todellinen elämäntehtävä.

        Toki olet voinut tavat jonkun poikkeavan tai valehtelevan yksilön ja toki saat uskoa mihin haluat, mutta päivääkään et ole elänyt miehen kuoressa ja se tekee sinut peräti asiantuntemattomaksi. Sinä vain luulet tietäväsi, kun todellisuudessa vain luulet.

        Miksi miehestä tulee 50:nä sohvaperuna, joka juo vain olutta ja katsoo futista telkkarista? Sellainen mies on kuollut pystyyn. Suurin avioerojen syy on miehen uskottomuus 30-40 vuoden iässä. Siitä ennen ihanasta naisesta on tullut tylsä, nalkuttava ja pihtaava äiti.

        MIetis tätä. Jonkun hiljattaisen tutkimuksen mukaan 40% parisuhteista petetään. Mutta tässä luvussa on mukan eilennäkin naimisiin menneet. Kun tutkitaan 40 vuotta täyttäneitä miehiä, niin havainto on että 70% ilmoittaa käyneensä vieraissa. Mies ei voi elää ilman seksiä, mies kuihtuu ilman seksiä, miehen omakuva rapistuu ilman seksiä. Naiselle seksi näyttää olevan melkein yhdentekevää lopulta.

        Nyt taidat yrittää ärsyttää ihan tahallasi...

        Totta on, etten naisena voi TIETÄÄ mitä mies ajattelee. Kerroin vain, mitä mies/miehet ovat sanoneet ajattelevansa ja jonka käytöskin on sittemmin vahvistanut.

        Vaikka olisit itse kuinka äijä tahansa, et voi puhua KAIKKIEN miesten suulla.

        Mitenkähän muuten on tuon 30%:n kohdalla, joka yli 40 v. miehistä ei ole ilmoittanut käyvänsä vieraissa: saavatkohan he tarpeeksi seksiä kotona vai ovatkohan juuri noita, joille muut asiat ovat tärkeämpiä...? Vai jättiväkö kertomatta, että ovat käyneet vieraissa;)


      • E.Rotic
        R.Edundant kirjoitti:

        Tässä on juuri se ero miehen ja naisen välillä. Naiselle on mahdotonta ymmärtää, kuinka tärkeää seksi on miehelle. Jos minä tietäsin, etten enää ikinä saa rakastella, olisi ihan sama, vaikka minut lahdattaisiin saman tien.

        Toistan. Seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Seksitön mies kituu ja kuihtuu. Ei siinä ruoka paljoa auta. Nyrkkikyllikki voi auttaa jonkun aikaa, muttei ikuisesti.

        Tämä on se ero, jota naiset eivät ymmärrä.

        Arrrgghhhh...
        Miksi miehen on niin vaikea ymmärtää, että naisiakin on monenlaisia. Kyllä minäkin katson seksin-erotiikan-rakastelun ihan perustarpeeksi on se niin iso osa elämää.. ja suhdetta, en voisi elää suhteessa missä seksi olisi jotain "tuhmaa" ja sitä harrastettaisiin lähinnä velvollisuudesta kerran kuussa.. ja kyllä tällaiseenkin mieheen olen törmännyt.
        Toki ymmärrän, että en kuulu enemmistöön, mutta minulla olikin 15 vuotta uskomaton mies joka opetti minut nauttimaan monipuolisesta seikkailevasta rakastelusta.. useita kertoja viikossa avoimesti ja estottomasti, nyt eron jälkeen olen huomannut, että kaikki miehet eivät olekkaan sellaisia, pettymyksiä tulee eteen aivan liikaa, enkä nyt puhu erektiohäiriöistä- sehän on vaan ratkaistavissa oleva hidaste..


      • R.Edundant
        Lady44 kirjoitti:

        Nyt taidat yrittää ärsyttää ihan tahallasi...

        Totta on, etten naisena voi TIETÄÄ mitä mies ajattelee. Kerroin vain, mitä mies/miehet ovat sanoneet ajattelevansa ja jonka käytöskin on sittemmin vahvistanut.

        Vaikka olisit itse kuinka äijä tahansa, et voi puhua KAIKKIEN miesten suulla.

        Mitenkähän muuten on tuon 30%:n kohdalla, joka yli 40 v. miehistä ei ole ilmoittanut käyvänsä vieraissa: saavatkohan he tarpeeksi seksiä kotona vai ovatkohan juuri noita, joille muut asiat ovat tärkeämpiä...? Vai jättiväkö kertomatta, että ovat käyneet vieraissa;)

        Et vieläkään lue tekstiäni oikein. Olen yrittänyt selittää, että meidän pohjimmaiset vietit ja vaistot ohjaavat meitä jopa tietämättämme. Mutta näiden viettien ja tarpeiden päälle on rakentunut monikerroksinen ja -syinen moraalimaailma. Tämä moraali ohjaa meitä vielä voimakkaammin kuin luntaiset viettimme ja tarpeemme. Huomaa, että nämä luonnolliset vietit, vaistot ja tarpeet ovat luonnollisia ja moraalikäsityksemme taas yhteiskuntamme rakentamaa epäluonnollista yhteiskuntasopimusta.

        Valitettavasti minä veikkaan, että se uskollinen 30% on se sohvaperunaversio, joka on tyytynyt osaansa ja nauttii lähinnä oluesta ja ruoasta - ja siitä kun eukko häipyy vaikkapa kauppaan.

        En aio jatkaa enää tätä keskustelua. Pidä oma mielipiteesi. Sinulla on siihen oikeus. Ciao!


      • ole rehellinen
        R.Edundant kirjoitti:

        Et vieläkään lue tekstiäni oikein. Olen yrittänyt selittää, että meidän pohjimmaiset vietit ja vaistot ohjaavat meitä jopa tietämättämme. Mutta näiden viettien ja tarpeiden päälle on rakentunut monikerroksinen ja -syinen moraalimaailma. Tämä moraali ohjaa meitä vielä voimakkaammin kuin luntaiset viettimme ja tarpeemme. Huomaa, että nämä luonnolliset vietit, vaistot ja tarpeet ovat luonnollisia ja moraalikäsityksemme taas yhteiskuntamme rakentamaa epäluonnollista yhteiskuntasopimusta.

        Valitettavasti minä veikkaan, että se uskollinen 30% on se sohvaperunaversio, joka on tyytynyt osaansa ja nauttii lähinnä oluesta ja ruoasta - ja siitä kun eukko häipyy vaikkapa kauppaan.

        En aio jatkaa enää tätä keskustelua. Pidä oma mielipiteesi. Sinulla on siihen oikeus. Ciao!

        Esität tuolla ylempänä miehestä ja miehen seksuaalisuudesta sitä ja tätä. Toteat, että nainen ei voi sitä ymmärtää, koska ei ole mies. Tähän voin kevyesti yhtyä. Samaan hengenvetoon kerrot meille naisille erilaisia totuuksia meistä naisista ja meidän seksuaalisuudestamme. Mikä antaa sinulle tuon mahdin, että sinä miehenä pystyt puhumaan totuuksia sekä miehen että naisen seksuaalisen olemuksen syvemmästä luonteesta. Ei mikään! Sinulla voi olla erilaisia mielipiteitä ja olettamuksia naisesta, mutta ei sen parempaa tietoa.

        Miksi muuten tulkitset miehen erektio-ongelmista puhumisen ja niiden olemassaoloon viittaamisen loukkaavaksi? Mieskö voi lausua keski-ikäisen naisen naisellisuudesta ihan mitä tahansa, mutta miesten seisokkiongelmista pitää olla hys, hys? Joopa, joo...


      • selibaatissa eläminen?
        R.Edundant kirjoitti:

        Tässä on juuri se ero miehen ja naisen välillä. Naiselle on mahdotonta ymmärtää, kuinka tärkeää seksi on miehelle. Jos minä tietäsin, etten enää ikinä saa rakastella, olisi ihan sama, vaikka minut lahdattaisiin saman tien.

        Toistan. Seksi on miehelle jopa ruokaa tärkeämpää. Seksitön mies kituu ja kuihtuu. Ei siinä ruoka paljoa auta. Nyrkkikyllikki voi auttaa jonkun aikaa, muttei ikuisesti.

        Tämä on se ero, jota naiset eivät ymmärrä.

        Jos seksi on miessukupuolelle ruokaakin tärkeämpi perustarve, miten selittyy esim. selibaatissa elävien kirkonmiesten hengissä säilyminen? Entä sitten maaseudun peräkammarin pojat, jotka elävät elämänsä ilman tietoakaan naisesta. Kuinka he selviytyvät hengissä vanhuuteen?

        Tuskin tässä maailmassa kukaan on seksin puutteeseen kuollut, ei sen paremmin mies kuin nainenkaan. Ruuan puutteeseen kylläkin.


      • 48v nainen
        R.Edundant kirjoitti:

        Et vieläkään lue tekstiäni oikein. Olen yrittänyt selittää, että meidän pohjimmaiset vietit ja vaistot ohjaavat meitä jopa tietämättämme. Mutta näiden viettien ja tarpeiden päälle on rakentunut monikerroksinen ja -syinen moraalimaailma. Tämä moraali ohjaa meitä vielä voimakkaammin kuin luntaiset viettimme ja tarpeemme. Huomaa, että nämä luonnolliset vietit, vaistot ja tarpeet ovat luonnollisia ja moraalikäsityksemme taas yhteiskuntamme rakentamaa epäluonnollista yhteiskuntasopimusta.

        Valitettavasti minä veikkaan, että se uskollinen 30% on se sohvaperunaversio, joka on tyytynyt osaansa ja nauttii lähinnä oluesta ja ruoasta - ja siitä kun eukko häipyy vaikkapa kauppaan.

        En aio jatkaa enää tätä keskustelua. Pidä oma mielipiteesi. Sinulla on siihen oikeus. Ciao!

        Täytyy sanoa että tää sun ja toisen osapuolen tekstin vaihto alkoi jo naurattamaan.
        Ei nainen ole kone joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan tekemään ja synnyttämään lapsia. Eikä miesten syrjähyppyjen syynä ole SE kotona rupsahtanut nalkuttava vaimo,jolta ei enää saa seksiä.Tälläiset tekosyyt ovat vain keino saada toisilta naisilta sympatiaa ja sitä itteensä. Miksi sanon näin,no siksi että olen tässä elämässä nähnyt,kokenut ja kuullut kaikenlaisia tarinoita,tietoa löytyy ja paljon kokemusta.Enkä tunne itseäni vanhaksi,huumori kukkii ja elämä on välillä tosi hankalaa,mutta näin se näköjään kuulu olla,osaan nauraa itselleni ja näytän nuoremmalta kuin olen.
        Nuorisolla on oma kielensä ja saakin olla,elämä muuttuu ja ihmiset siinä mukana.
        Silloin kun oli jotain 21-25v,olin työpaikan juhlissa jossa tälläiset 50-60 ikäiset ukot yrittivät iskeä mua ja vonkasivat sitä,niin silloin ajatuskin sellaisesta kuvotti mua suunnattomasti.Kantsii vähä miettii sitä ikäeroa,ei kaikki 30v haluu 20vuotta vanhempaa miestä itselleen,en tarkoita tätä millään pahalla,mut näin se on...
        Jatkoja,ehkä löydät itsellesi sielun kumppanin.


      • ReimaReipas
        48v nainen kirjoitti:

        Täytyy sanoa että tää sun ja toisen osapuolen tekstin vaihto alkoi jo naurattamaan.
        Ei nainen ole kone joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan tekemään ja synnyttämään lapsia. Eikä miesten syrjähyppyjen syynä ole SE kotona rupsahtanut nalkuttava vaimo,jolta ei enää saa seksiä.Tälläiset tekosyyt ovat vain keino saada toisilta naisilta sympatiaa ja sitä itteensä. Miksi sanon näin,no siksi että olen tässä elämässä nähnyt,kokenut ja kuullut kaikenlaisia tarinoita,tietoa löytyy ja paljon kokemusta.Enkä tunne itseäni vanhaksi,huumori kukkii ja elämä on välillä tosi hankalaa,mutta näin se näköjään kuulu olla,osaan nauraa itselleni ja näytän nuoremmalta kuin olen.
        Nuorisolla on oma kielensä ja saakin olla,elämä muuttuu ja ihmiset siinä mukana.
        Silloin kun oli jotain 21-25v,olin työpaikan juhlissa jossa tälläiset 50-60 ikäiset ukot yrittivät iskeä mua ja vonkasivat sitä,niin silloin ajatuskin sellaisesta kuvotti mua suunnattomasti.Kantsii vähä miettii sitä ikäeroa,ei kaikki 30v haluu 20vuotta vanhempaa miestä itselleen,en tarkoita tätä millään pahalla,mut näin se on...
        Jatkoja,ehkä löydät itsellesi sielun kumppanin.

        Näyttää siltä, että tässä on sohaistu naisia arkaan paikkaan.


    • Marcus Phoenix

      Olen ite kaksseiska vee ja jopa mie voin sanoa että viiskymppinen on vielä nuori kolli/mirri!!

      sitäpaitsi ikä on vaan luku,tärkeintä on se mitä tunnet pääsi sisällä..

      ja vielä: mulla on 75vuotias pappa joka on facebookissa ja kertoilee innoissaan mitä siellä juttelee mulle jolla EI ole facebookia,eli ei se ikä näihin nykyhommiin vaikuta!
      80v voi kuunnella 50 centia ja 20 v Rolling stonesia jne..

      • ikäisensä näköinen

        Eihän sitä tarvitse kaikessa elämänsykkeessä olla mukana päällimmäisenä. Sinäkin tunnut olevan tietoinen, missä tänä päivänä mennään. Tee asiat, niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Olen sinua paljon vanhempi ja kuitenkin olen mukana, en nyt niin hektisesti, mutta kuitenkin. 47-v on hyvä ikä, oikeastaan parasta aikaa elämässä: ei ole enää niinsanottuja kasvukipuja, on aika sees' olo ja tietää elämästä jo jotain. Ei kaikkeen tarvitse rynnätä enää suin päin mukaan ja toden totta: kyllä Suomi ja koko maailma on kehittynyt valtavasti tämän viimeisen 50 vuoden aikana. Jo esim se puhelinkin - saatikka muu kehitys tekniikassa sekä muun tiedon määrässä.


      • ikäisensä näköinen

        Eihän sitä tarvitse kaikessa elämänsykkeessä olla mukana päällimmäisenä. Sinäkin tunnut olevan tietoinen, missä tänä päivänä mennään. Tee asiat, niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Olen sinua paljon vanhempi ja kuitenkin olen mukana, en nyt niin hektisesti, mutta kuitenkin. 47-v on hyvä ikä, oikeastaan parasta aikaa elämässä: ei ole enää niinsanottuja kasvukipuja, on aika sees' olo ja tietää elämästä jo jotain. Ei kaikkeen tarvitse rynnätä enää suin päin mukaan ja toden totta: kyllä Suomi ja koko maailma on kehittynyt valtavasti tämän viimeisen 50 vuoden aikana. Jo esim se puhelinkin - saatikka muu kehitys tekniikassa sekä muun tiedon määrässä.


      • meinaa

        Mä olen 57 ja tulen parhaiten toimeen itseäni 15-20 vuotta nuorempien kanssa,naisten ja miesten.Meillä on tosi hauskaa yhdessä,ei mitään intiimisuhteita vaan osa on varattuja osa naimisissa jne.,syödään ja juodaankin joskus juhlien aikaan.Itse en ole huipputerve mutta kaikki me teeme työtä ja pidämme kekkereitä kun se sopii kaikille.Ikä on siis oikeasti vain numero.Ei saa jäädä tuleen makaamaan.


    • maake 60

      Itse 49v mutta lapseni vasta 14v ja sitä kautta pysyy ajan hermolla ja eikä pidä ajatella että on vanha vaan pitää ajatetlla että vanhat sedät jaksaa heilua. Pitää urheilla ja pysyä poikamaisena ja pikkusia hiekkateitä lujaa autolla ja muutenkin tehdä mitä poijaan kloppina teki eikä jämähtää paikoilleen muista myös naida sitä tyttöystävää tai puolisoa siellä kotona riittävän usein niin pysyy nuorena. Matkustella ja vaihtaa riittävästi maisemaa eikä olla vain kotona niin pysyy nuorena ja nuiorekkaana.

    • ja ovat "vanhoja"

      Mikä teihin, vanhuuden valittajat, on tullut ? Masennus ,saamattomuus,laiskuuden tauti jne ?Älkää toki jo nyt ruvetko vanhoiksi ,muuten luhistutte sen taakan alle väkisin. Minä olen vasta yhdeksällä kymmenellä enkä ole vielä vanha.Matkustelen vieläkin usein yksin milloin Pärnun kylpylöissä , milloin Bulgariassa (nytkin kyttään äkkilähtöä Kultahietikolle).., milloin minnekin .Pankaapa matkustusmyssy päähän ja mars matkaan , niin tunnet olevasi nuori ihminen sieltä palattuasi .Jos haluat matkaseuraa syksyn kynnyksellä ,kaamoksen tultua esim. Pärnun kylpylään,niin täältä pesee !! ([email protected]) .Olen mieshenkilö .

      Narinat pois vanhuudesta ! Tehän olette lapsia minuun verrattuna ja aivan höpöjä puhutte siitä ,että olisitte vanhoja. Jos jotakin samanlaista asiaa mietti ja siitä puhuu jatkuvasti ,pian sen uskoo itsekin , sitä tekee se psyykkinen minä .

      Vaikka itse olen yhdeksällä kymmenellä , harrastan mahdolisimman paljon .
      Lähellä 80-kymmentä hankin tietokoneen ja opettelin sen käytön.Käytän hyödykseni ja maailmaa seuraten sitä , enkä luovu siitä niin kauan kuin äly pelaa.
      Sehän ehkäisee dementiaa ja pitää ajatukset muutekin kasassa.Nyt olen ollut eläkkeellä yli 20-vuotta . Yritän terveydestäni pitää huolta vaivoja hoitaen , milloin niitä on, kohtalaisen terveellisesti syöden ja kuntoillen .Talvella käyn 3 kertaa viikossa kuntosalilla , välipäivinä lenkkeilen (en aina) jne. Käyn teatterissa , erilaisissa konserteissa ja muissa pessotoissa (menoissa) joskus ravintolassa iltaa istumassa , enkä vältä nuorten seuraa. Eivät hekään kierrä minua. Nytkin minulla on useita nuoria ,joiden kanssa pidämme yhteyttä ja kyläilemmekin toistemme luona .Siis summasummaarum: älä valita ikääsi , seuraa nykyaikaa , harrasta fyysisesti ja henkisesti ja rohkeasti kaikkeen mukaan . pidä yhteyttä toisiin ihmisiin, älä jää nurkkaan istumaan pärevasuun ja huutamaan, että oonpa vanha...jos niin teet ,pian tarvitset sängynpaikan hoitokodissa ja odottelet suu auki , milloin joku tulisi syöttämään!!!
      Muista se matkaseuran tarjous ! Kirjoitellaan ! terv. Antero

      • Nainen_29_vuotta

        Mielettömän hyvä asenne sulla! :)

        Päätin että näytän kirjoituksesi isälleni joka aina marisee kuinka vanha on vaikka on vasta kuuskymppinen. Elämässä on niin paljon nähtävää ja nautittavaa, ja sitten jotkut lopettaa elämästä nauttimisen nelikymppisenä ja toteaa olevansa vanhoja.


      • on aina

        ollut sitä mieltä itsensä kohdalla, että eiköhän sitä itsensä elättävä ihminen saa rauhassa olla sitä mitä on. Vanha ja sairas ja väsynyt tai sitten terve ja kaikkea muuta. Enkä ikinä, ikinä alennu tekemään itsestäni nuorempaa kuin olen ja mitä tunnen. Tunnen suurta henkistä voimaa siitä, että uskallan olla juuri oma itseni joka päivä.
        Olen selkäni vuoksi sairaseläkkeellä ja liikkumiseni on melkein nolla. Siksipä minua todella keljuttaa kun mediassa ja täälläkin komennetaan liikkumaan, että kaikki vaivat häviäisivät. Ei muisteta, edes terveysterroristit, että kaikki eivät kertakaikkiaan pysty liikkumaan.
        Meillekö sitten jää häpeäpaalu ja mekö sitten saamme olla kaikesta osattomia? Kun emme pysty kuntoilemaan emmekä liikkumaan emmekä matkustamaan emmekä tanssimaan emmekä vaeltelemaan jne, jne.
        Onneksi asun omillani omassa talossani, niin että uskallan elää silti ja jopa tuntea joskus itseni täysarvoiseksi suomalaiseksi veronmaksajaksi.
        Olenko arvoton, jos tarvitsen siivousapua, talonmiesapua, kuljetuspalveluja?
        Olenko arvoton jos on pakko pysytellä kotona, vaikkei nyt juuri pärevasussa?
        Terveet ihmiset näyttävät unohtavan, että kaikki eivät suinkaan ole terveitä ja pirskahtele tarmosta ja energiasta.
        Terveet unohtavat, että kaikki voi ihmisen elämässä hetkessä muuttua. Luulisi, että aikuiset ihmiset sen jotenkin jo tajuaisivat pelkän elämänkokemuksen perusteella. Vaan ei.


      • Nainen_29_vuotta
        on aina kirjoitti:

        ollut sitä mieltä itsensä kohdalla, että eiköhän sitä itsensä elättävä ihminen saa rauhassa olla sitä mitä on. Vanha ja sairas ja väsynyt tai sitten terve ja kaikkea muuta. Enkä ikinä, ikinä alennu tekemään itsestäni nuorempaa kuin olen ja mitä tunnen. Tunnen suurta henkistä voimaa siitä, että uskallan olla juuri oma itseni joka päivä.
        Olen selkäni vuoksi sairaseläkkeellä ja liikkumiseni on melkein nolla. Siksipä minua todella keljuttaa kun mediassa ja täälläkin komennetaan liikkumaan, että kaikki vaivat häviäisivät. Ei muisteta, edes terveysterroristit, että kaikki eivät kertakaikkiaan pysty liikkumaan.
        Meillekö sitten jää häpeäpaalu ja mekö sitten saamme olla kaikesta osattomia? Kun emme pysty kuntoilemaan emmekä liikkumaan emmekä matkustamaan emmekä tanssimaan emmekä vaeltelemaan jne, jne.
        Onneksi asun omillani omassa talossani, niin että uskallan elää silti ja jopa tuntea joskus itseni täysarvoiseksi suomalaiseksi veronmaksajaksi.
        Olenko arvoton, jos tarvitsen siivousapua, talonmiesapua, kuljetuspalveluja?
        Olenko arvoton jos on pakko pysytellä kotona, vaikkei nyt juuri pärevasussa?
        Terveet ihmiset näyttävät unohtavan, että kaikki eivät suinkaan ole terveitä ja pirskahtele tarmosta ja energiasta.
        Terveet unohtavat, että kaikki voi ihmisen elämässä hetkessä muuttua. Luulisi, että aikuiset ihmiset sen jotenkin jo tajuaisivat pelkän elämänkokemuksen perusteella. Vaan ei.

        Saahan jokainen olla millainen haluaa, kunhan ei muita loukkaa. Luulisi vaan että tuollaisesta negatiivisesta asenteesta kärsisit itse eniten. Onhan nuorissakin esim. vammaisia, itsestään selvää ettei vaikka jalaton juokse, hän voi kuitenkin muilla tavoin nauttia elämästään. Asenne ratkaisee ja positiivinen asenne säteilee iloa muillekin.

        En usko että muilla on edes aikaa mietiskellä sinun arvoasi tai arvottomuuttasi, jokainen voimiensa mukaan. Sitä paitsi noiden palveluiden käyttäminenhän on hyvä juttu, työllistää ihmisiä jne. Siksi vaan yleensä suositellaan että lopettaa pelkän omaan napaan tuijottelun ja vetää hymyn naamalle, että se lisää elämänlaatua.


    • 17-vuotias

      Luultavasti ihminen ei tosiaan käynyt kuussa vielä vuonna 1969 vaan tämä ko. tapahtuma kuvattiin studiolla.

      Ja mitä tulee 47-vuoden ikään niin se ei tosiaan ole vielä ollenkaan vanha tämän 17-vuotiaan mielestä.

      Yritä löytää itsellesi sopiva sekoitus uutta ja vanhaa. 70-luvulle on turha jumittua, kun eletään 2000-lukua, mutta 70-luvun ja oman nuoruuden tuominen tähän aikaan niiltä osin kuin se on mahdollista ei välttämättä ole huono juttu. Onko jotain sellaista mitä kaipaat ja minkä voisit tuoda nykypäivään?

      Toivottavasti ymmärssit jotain täältä "kuilun" toiselta puolelta.

      • niin.

        Ketjunaloittaja kirjoitti,tunnen itseni vanhaksi ja väsyneeksi....Sille ei kukaan voi mitään,jos olet itse niin päättänyt...Mutta tunnen paljon ihmisiä jotka ovat yli 47 vuotta ja ovat pirteitä,eivätkä tunne itseään väsyneeksi. Yli 47 vuotias voi olla fyysisesti ja henkisesti paremmassa kunnossa,kuin esimerkiksi 20 vuotias. Samoin jos yrität tavoitella kadonnutta nuoruuttasi,saat taistella tuulimyllyjä vastaan,nuoruuttasi et saa takaisin. Nykyään on trendinä ihannoida nuoruutta,joka on tuhoon tuomittu ajatus,koska ulkonäköön tulee muutoksia iän myötä. Naiset käyvät kasvojen kohotuksessa ja viimein iho on niin pingotettu,että"parta" on leuassa. Itse olen kohta jo 50 vuotta,on tuuheat hiukset,löytyy pyykkilautavatsa(jota ei ollut 20vee) Olen nykyiseen olotilaani tyytyväisempi,kuin 30 vuotta sitten,kaikki on loppujen lopuksi kiinni korvienvälistä ja halusta muuttua.


    • Melkonuori

      Vaikka ikä näkyy naamasta ei se tunnu kropassa (46v ) Harrastan kaiken muun liikunnan ohella mm. nuorison lajeja lumilautailu kamppailulajit rullaluistelu uinti jne... ja sekstailen aktiivisesti.

      Reissailen teen töita jne...

      Olisko liikunnalla vaikutusta..??

      Läski haittaa menohaluja rööki vaikeutaa kaikkia toimintoja jne...

      Ylös sohvalta ja touhuamaan siinä hyvä lääke tuohon alkavaan masiksen poikaseen
      ihminen on just niin nuori kun tuntee olevansa vaikka iho vähän rypistyykin..

    • Forever young

      Mä olen 45-vuotias nainen ja mulla ainut ongelma on se, kun itse haluaisin vielä mennä kuin nuorenakin, mutta mun ikäisiä ystäviäni ei taas enää kiinnosta samat asiat. Mistään en saa seuraa live musa-tapahtumiin, festareille, erilaisiin tapahtumiin tai baareihin. En tunne oloani kotoisaksi humppa-paikoissa, kun en ole sellaisen musiikin ystävä. Mietin että löytyykö noihin tanssiravintoloihin enää tulevaisuudessa edes kävijöitä näistä nuorista, jotka elää nyt tätä hevimusiikin ja pop-musiikin kautta. Mistä nuorekkaita uusia ystäviä löytää naimisissa oleva?

      • oon samanikänen nainen ja sama probleema, humpat ei kiinnosta...välil meen yksin;))...miehii kyllä seuraks löytyy mut ei vapaita naisia;)


      • forever young too

        Minulla on vähän samanlaisia ongelmia...En voi sietää humppa-paikkoja,kun musiikkimakuni on ihan jotain muuta.Olen nuorekas ja pirtsakka,mut hyvinkin usein menokaveria vaille.Mitenkähän me voitais tutustua toisiimme,että saatais tämäkin probleema ratkaistua???


      • forever young too

        Minulla on vähän samanlaisia ongelmia...En voi sietää humppa-paikkoja,kun musiikkimakuni on ihan jotain muuta.Olen nuorekas ja pirtsakka,mut hyvinkin usein menokaveria vaille.Mitenkähän me voitais tutustua toisiimme,että saatais tämäkin probleema ratkaistua???


      • Forever young
        forever young too kirjoitti:

        Minulla on vähän samanlaisia ongelmia...En voi sietää humppa-paikkoja,kun musiikkimakuni on ihan jotain muuta.Olen nuorekas ja pirtsakka,mut hyvinkin usein menokaveria vaille.Mitenkähän me voitais tutustua toisiimme,että saatais tämäkin probleema ratkaistua???

        No kiva, etten olekaan ihan ainut outo olio maan päällä, vaan meitä on muitakin samanlaisia;) Voisiko heittää mulle postia osoitteeseen [email protected] ja jos muitakin samanlaisia löytyy, niin sopii mulle kirjoitella.


      • Ainakin ajatukset ja ikä on samalla aaltopituudella. Siis naimisissa ja 45v :)


    • SatamaJätkänPoika

      Olen 48v ja tunnen itseni niin nuoreksi, nyt se elämä vasta alkaa uuden vaimoni kanssa kun lapseni ovat aikuisia. Emme todellakaan ole vanhoja, mutta jotkut kokevat olevansa vanhoja 40 kymppisinä ja valittavat joka asiasta että paikat kremppaa, mutta onneksi meillä ei ole sitä huolen häivää :)...

      • tii tii

        olen 47 v. nuorekas muori , käytän jopa tiukkoja farkkuja , en tunne itseäni vanhaksi viellä ainakaan. Ajatellaan positiivisesti


    • 45 ja antaa tulla lisää

      Kaikki on niin suhteellista ja riippuu elämäntilanteesta. Olen naimissa, 2 lasta, on iloa ja on harmeja. Mutta vanhaksi en suostu itseäni tuntemaan, enkä tunne. Varmaankin ulkoisiakin merkkejä näkyy, mutta kauneus on katsojan silmissä.

      Ikäiseni naiset ovat edelleen ihania. Niin kuin naiset aina.

      Jos jotain uutta tähän keskusteluun haluaisi antaa, niin katse kohti aurinkoa ja huomio hyvään oloon: ole itseesi tyytyväinen, harkitse hyvää ruokaa, liikuntaa ja lepoa. pari bisseä sopivasti ja mukavaa tekemistä.

    • ;)

      Semmoista se eläminen on, että täytyy sopeutua ajan kulkuun. Mutta ei siihen saa lanniistua. Eikö ole hienoa että tulee uusuia asioita ja juttuja. Pysyy ajanhermolla. Minä ainakin koen uuden oppimisen tärkeänä. Vielä ajattelen lähteväni koulun penkille, töiden ohella. Olen 46, enkä kyllä ole vanha, enkä väsynyt,, päinvastoin yli energinen akkulaturi, suunapäänä joka paikas . Tulen tosi hyvin juttun nuorison kanssa, koska olen itsekin välillä teini meiningissä. Tulen itseasiassa juttuun joka ikäsortin kans.
      Puhukoot nuoret ja väet omaa kieltään; ei muuten tarvi kaikkee tajuta, en tajuu minäkään, mutta sinne mukaan sekaan vaan porukiohin. Ei ne vetäydy. ei nuoret eikä vanhemmat. Niil on hauskaa, ku "täti" on tyhmä, ei aina ymmärrä. Aina voi kysyä, jos ei kaik mee äkyntään. Kummipokani 16v, kans oon täs pyöriny pari kk, nyt rupee oleen yhteinen "kieli". Se on itsestä kiinni miten elämäänsä suhtautuu ja miten haluaa elää. 47v ei todellakaan ole vanha. Mieluummin menossa mukana,, kun sivustakatsojana. Että todellakin,. ikä on vain numeroita

    • 77 syntynyt

      No mutta, mä olen kolmekymppinen "tyttönen", äitikin. Työssäni työn ohessa juttelen mukavia pääasiassa miesten kanssa, neljän kympin ylittäneiden kanssa on paljon kivempi jutustella kun nuorempien kouhakkeiden.

      Toisekseen täällä duunissa on parikin sua kymppivuotta vanhempaa herraa, toinen on vanha, toinen on kun Rasputin, polvet notkahtaa kun herra suvaitsee katsoa silmiin...

      Valitse vaan mieleisesi elämäntyyli ja nauti siitä. Muistele menneitä kaiholla, poimi parhaat palat menneestä ja nykyisestä.

    • silti mieli on 35v

      älä elä ikäistäs elämää, vaa sitä mikä oot mieletäs, ni joha toimii.

    • Iätön.

      Merkillistä, minä olen 58 vuotta vanha tai nuori miten vain, ja kuitenkin tunnen itseni nuorekkaaksi ja lapsenmieliseksi. Eikö se ole niin, että ihminen on niin vanha kuin tuntee olevansa. Miten olis jos alkaisit ajatteleen positiivisemmin asiaa eli ikääsi.
      ystävällisin terveisin; ikinuori vanhus.

    • no niinku niinku

      Hyvä ystävä, on järjen köyhyyttä valittaa ikäänsä , omaa työpaikkaansa, naapureita yms siis valitettavaa lyötyyaina ja joka päivälle, .... ei pidä liika tuijottaa omaan napaan,vaan unohtaa se ja hyväksyä ennenkaikkea muut sellaisina kuin ovat.

      Huomaat pian kuuluvasi samaan porukkaan. Oma vikasi jos alat haista homeelle.... niin sulle vastaataan kuis huutelet,,,, siis jos äijä parka vielä valittelet ikääsi , ,,,ostappa itsellesi kangasta.. ennenvanhaan sanottin itkijälihakselle täytyy ostaa hamekangas... joten kauppaan siitä vaan kipin kapin

    • iituliini

      moi! olen 51 v ja tunnen itseni nuoremmaksi kuin 20-vuotiaana.Ikä on vain kaksi numeroa (vielä tässä vaiheessa>) ja mielentila

      • Itse olen täyttänyt 50 viime tammikuussa eikä ikä tunnu painavan, päinvastoin. Nuorempana kun juoksunsa juoksi niin nyt on aikaa perheelle. 40 löysin "sen oikean" ja perustettiin perhe. Nyt on lapsia joista vanhin poika täytti juuri 8v, keskimmäinen poika on 6v ja prinsessa 1v. Tuntee siis nuoreksi kun noiden perässä menee.


    • Ikuinen pikkupoika

      Kyllähän tota on tullut itsekkin mietittyä, että onko tällanen 40 ukkeli jo liian vanha tässä hektisessä 2000 luvun maailmassa elämään.
      Ei ole, on vastaus, koska kyllä se siitä omasta asenteesta lähtee, et millainen fiilis on ja miten sitä omaa ikäänsä miettii.

      Mä en edes aio suostua vanhenemaan, kuljen farkuissa, pukeudun siististi, en mitenkään ylinuorekkaasti, mut sillai kivasti, ja yritän huolehtia kunnostani ja omasta hyvinvoinnista yleensäkin.

      Täysi-ikäinen tytär joskus sanoo sillai herjalla, että hei iskä sä oot jo yli 40, ja näytät ihan teiniltä kun kuljet farkuissa ja huppari päällä :)
      Mut silti se aina lähtee vaateostoksille makutuomariks, ja ei mitään tuulipukumeininkiä ole siinä touhussa.

      Oikeastaan noi nuoret kavereineen on mut ottaneet omakseen, ja niitten kanssa on kiva hengailla ja kuitenkin on sellainen hyvä meininki, ja ehkä siks pysyyy ajan tasalla tässä mese, ircci ja tietsikkamaailmassa ja mitä niitä onkaan.

      Onhan nainenkin parhaimillaan/kauneimmillaan siinä neljänkympin paikkeilla, niin miksei me miehetkin voitais olla????, pois sieltä kotisohvalta ruikuttamasta, erilaisia tapahtumia on suomi pullollaan, rentoa vaatetta päälle, hyvää tuoksua ja pilkettä silmäkulmaan ja radalle.

      Itse olen ton ajan eläneenä miettinyt monta kertaa kun ei ollut mitään hilavitkuttimia silloin 70-luvulla, kun oli nuori jne.., nyt on ja niistä vaan ei pääse eroon ja onhan nää tietsikat, kännykät ym vekottimet ihan hyödyllisiä, kun osaa käyttää oikein.

      Vaikka itse elelen sinkkuna, en silti valita vaikka se välillä on pirun yksinäistä ja tietää että menee"hyvä mies hukkaan", mut uskotaan silti kohtaloon, kyllä se voi siellä jossain olla ja odottaa kunhan aika on sopiva.

      Eli nyt vaan kaikki suomen "vanhat" 40 ukot tuulettumaan, kukaan ei tuu kotoa hakemaan, vaikka sitä itsekkkin joskus toivois, flirttiä päälle, ole oma itsesi, rehellinen ennenkaikkea, siitä se lähtee.....

      • Hukkaan Menee juu

        OIkeesti ikääntyminen on asenne..
        SIun viestissä on jotain ihanan aitoa ja positiivistä ja silti se.. läheisyydenkaipuu.. niinpä.. hukkaan menee hyvä Nainen täällä.. mutta toisaalta.. mielummin sinkkuna elämästä nauttien kun huonossa suhteessa :)
        Nuorison maailma aika erilaista, mutta siinäkin voi pysyä mukana, again asenteesta kyse siinäkin, mese ei pure ja meillä lapset isomummonkin kanssa mesettää..

        Mind over matter- if ya don´t mind.. it don´t matter!!!


    • teuska45

      So fucking what!noista tyyli ja vaatejutuista kun niintä menee ja taas tulee kaikenlaista "uutta" turhaa kuluttajille olla muka niin "IN" ja samalla niin muodikas .
      Itse tunnen olevani ihan jees kunnossa ja "paraassa" iskussa jopa kun nuorempiin miehiin vertaa noin keskivertoisesti, ilman sen suurempaa kaljamahaa,verepainetta sekä hiuksetkin on vielä päässä ja seksi kiinnostaa alati.
      Eli kliseisesti on edelleen paras ikä elää ja olla sekä katsoa muidenkin elämää hötkyilemättä turhia mutta kuulostelemalla tuoreempia tuulija mutta kanssa eläjiä arvostaen ja uuttakin oppien ,olivat sitten nuoria tahi vanhempia.

    • minullakin 1960 lv:lla

      itse olen pari vuotta vanhempi naisihminen, ja miten osuvasti osaatkaan kuvata tämän ajan ja menneen ajan kuilua. Allekirjoitan osittain aivan samankaltaiset tunteet koskien etenkin työelämän muuntautumistahtia jne.

    • ..........

      Heh, itse olen vasta 22 ja menee mullakin nuo nuorisoslangit monesti yli hilseen:)

      • niin saa katsottua

        mitä mikäkin tarkoittaa


    • näkee!

      Miehet alkaa ukkoutua ja tylsistyä just tossa iässä kun taas naiset innostuu ja vetää uuden vaihteen päälle. Naiset alkaa ihan oikeesti ELÄMÄÄN viisissä kymmenissä. Ah elämä on ihanaa! T. yks nelikutonenNainen

      • nelivitonenmies

        ei muuten pidä paikkaansa


    • tittirii 39 v

      Se on vaan se muutosvastarinta!! Oikeesti ei haluakaan olla oikeassa ajassa eikä oppia uutta vaan velloo vanhassa. Meillä on näitä pari töissä, ei ne suostu innostumaan vaan jankuttaa vaan ettei mene jakeluun. Ja kylllähän menisi - eivät vaan muutoksia sulata. Pystyt ihan mihin vain haluat!!
      Mieti vain mitä oikeasti haluat, ja haluatko edes olla mukana tässä päivässä missä on sentään kaikkea kivaa tullut lisää. Eihän siinä mitään pahaa ole välillä haikailla sen perään kun kaikki oli hiukan simppelimpää mutta voi se olla niin että vaan aika on kullannut nekin muistot. Muutosvastarinta pois ja menoksi vain.

    • Luovu saat uutta tilalle

      Olen itse saman ikäinen kanssasi. On totta että työt väsyttää, pitkä ammatillinen työkokemus jo takana. Viidenkympin korvissa tulee ammatillinen "leipääntyminen".
      Jos on lapsia niin heidän auttaminen elämässä eteenpäin, verottaa varsin näppärästi lompakkoa. Kyllä, mieleen tulee mitä on elämässä saanut aikaiseksi ja mitä pitäisi saada ennen eläkeikää. Velat maksettua, pitäisi jaksaa kenties remontoida,, yhtä sun toista asiaa pitäisi ehtiä vielä, ennen eläkeikää. Usein valitettavasti asioita ei ole osattu ennakoida ajoissa, ennenkuin terveydellisiä vaikeuksia tulee ikääntyessä. Ollaan niin nuorekkaita, iättämiä, kielletään ikääntyminen ja sen tuomat muutokset, viimeiseen asti. Kuoleman pelko saa ihmisen satsaamaan ikuiseen nuoruuden tavoitteluun rahaa ja energiaa. Todelliset asiat jää hoitamatta, sitten joutuukin muut hoitamaan asiasi puolestasi.

      Ei ole kuitenkaan väärin pysähtyä ja miettiä välillä elämäänsä, missä mennään.
      Miettiä elämän valintoja eteenpäin. Monikaan ei kuuntele omaa jaksamistaan. Ei osata luopua asioista, joista olisi hyvä alkaa luopumaan kun ikää tulee.
      Suunnitelmallisuutta ja eri vaihtoehtojen vertailuja, ja joskus joistakin asioista luopuminen, tuo mielekkyyttä elämään elää sitä monipuolisesti.

      Helpotushan se on, ettei tarvi kaikkea oppia ymmärtämään.. opettelee vaan sen minkä tarvii. Antaa nuorempien osata. Nuoriso ei odota meiltä nuorekkuutta, vaan aikuisuutta elämänkokemusta. Olemme heille tärkeitä esimerkkejä, olla aikuinen.
      Ollaan itsestämme ylpeitä aikuisia, sen ikäisenä kuin olemme.

      • Ole käytettävissä

        Ei mieltä yrittää olla ajan hermolla - ei ainakaan, jos siitä tulee paha olo. Voimavaramme on juuri se, että emme ole ns. tätä päivää. Tottakai voi muutakin yrittää. Mutta on aivan selvää, että ikuista nuoruutta ei meidän elinaikana(kaan) löydetä - onneksi. Yritetään jakaa jotain tiedon muruja siitä, mistä ketjun aloittaja puhuu eteenpäin. Tottakai on erilainen juttu nyt vanhetuntumisen suhteen.


    • Aito nainen vm.82

      Ei sinun tarvitsekaan jaksaa. Mutta vanha ET ole! Nauti ihmeessä asioista jotka ovat sulle tärkeitä ja rentoudu "chillaamisen" sijaan. Puusukset ja luonnon kauneus ovat aarteita i-Podeihin ja muihin verrattuna, pidä kiinni upeista arvoistasi.

      Sitä paitsi: kaiken aikaa ei tarvitse kehittyä. On hyvä pysähtyä ja huomata, että kaikki uusi ei ole edistystä, ei todellakaan. Voi olla jopa päinvastoin ja monessa asiassa vanhassa vara parempi.

      Olin lapsi 80-luvulla, mutta kyllä se oli ihanaa aikaa kun lantturaastetta syötiin innolla kotiruuan kera samettihousut päällä, äiti ehti leipoa yms. Nykylapset eivät edes tunnista lanttua.

    • ymmärrä enää

      ..niin voi yrittää puhua heille. Ollessani toissa päivänä kahvilla ystäväni kanssa seuraamme tuli sotaveteraani ja minusta oli ainakin mukavaa vastailla miehen kysymyksiin ja kuunnella hänen juttujaan. Olen itse siis 19-vuotias, mutta käsitän itseni nuoreksi.

      Ja vertaukseni veteraaniin voi tuntua loukkaukselta, mutta lähinnä tarkoitan, että jos on ystävällinen nuorille ja alkaa jutella ja kysellä asioista, niin kyllä suurin osa vastaa myös asiallisesti (tosin ehkä vähän naureskellen) niihin.

      Eli jos ei nuorten kiroilu siinä sivussa häiritse niin paljon (,koska sitä ainakin seurassa luultavasti ja valitettavasti kuulee) , niin kyllä monet asiat voivat selkiytyä heistä, jos vain vaivautuu kysymään. Eikä pelkää kysymistä.

      • voimme todeta toistaisex

        Liikunnalla pysyy käyrryillä ja harrasta muutakin esim. matkusta.
        Ilmankin pysyy kärryillä.
        Ks. lapsiasi.
        Ks. ympärillesi -


      • Rockrabbit
        voimme todeta toistaisex kirjoitti:

        Liikunnalla pysyy käyrryillä ja harrasta muutakin esim. matkusta.
        Ilmankin pysyy kärryillä.
        Ks. lapsiasi.
        Ks. ympärillesi -

        Mä olen 40v ja hypin metallikeikoilla pyörin nuorten seassa.
        Urheilen ja teen päätyön ohessa nuorisotyötä. Nuoremmat sanoo leikkisästi "metallipapaksi" mutta eipä se haittaa. Päihitän nuoremmat juoksussa ja monessa muussakin =D

        Ikä lähtee pään sisältä ja itse en tunne itseäni vanhaksi. Meno vaan kovenee iän myötä, eli harrastukset kovenee ja matkailu lisääntyy...

        Ei muuta ku tsemppiä. Ala elämään murehtimisen sijasta ;)


      • 1268749
        Rockrabbit kirjoitti:

        Mä olen 40v ja hypin metallikeikoilla pyörin nuorten seassa.
        Urheilen ja teen päätyön ohessa nuorisotyötä. Nuoremmat sanoo leikkisästi "metallipapaksi" mutta eipä se haittaa. Päihitän nuoremmat juoksussa ja monessa muussakin =D

        Ikä lähtee pään sisältä ja itse en tunne itseäni vanhaksi. Meno vaan kovenee iän myötä, eli harrastukset kovenee ja matkailu lisääntyy...

        Ei muuta ku tsemppiä. Ala elämään murehtimisen sijasta ;)

        Surullista kun eivät vanhat ihmiset enää tunne nuorisoaan. Mutta, kehitys kulkee niin nopeasti.
        Kiitos vaan teille vanhoille, jotka ovat Suomen saattaneet tähän rappiotilaan..
        Nykynuorista ette tiedä kuin 50centin, hyi helvetti. 50cent, oli ex-huumediileri, joka ei kunnioita naisia pätkän vertaa. Oletteko ikinä katsoneet MTV-kanavaa? Siellä naiset ovat pelkkiä seksiobjekteja. Ja se on, mitä meidän nuorisomme katsoo tv:stä ja oppii.


      • ja ei vanha
        1268749 kirjoitti:

        Surullista kun eivät vanhat ihmiset enää tunne nuorisoaan. Mutta, kehitys kulkee niin nopeasti.
        Kiitos vaan teille vanhoille, jotka ovat Suomen saattaneet tähän rappiotilaan..
        Nykynuorista ette tiedä kuin 50centin, hyi helvetti. 50cent, oli ex-huumediileri, joka ei kunnioita naisia pätkän vertaa. Oletteko ikinä katsoneet MTV-kanavaa? Siellä naiset ovat pelkkiä seksiobjekteja. Ja se on, mitä meidän nuorisomme katsoo tv:stä ja oppii.

        Mikä se on se vanha. missä se raja kulkee vanhan ja nuoren välillä???? Minäkii vasta 52, vikoja ja vaivoja on mutta en silti tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Sitä on sen ikäinen ku tuntee itsensä olevan, ikä on vaan numeroita eikä niihin tarvii tuijottaa.


      • helmi1962
        ja ei vanha kirjoitti:

        Mikä se on se vanha. missä se raja kulkee vanhan ja nuoren välillä???? Minäkii vasta 52, vikoja ja vaivoja on mutta en silti tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Sitä on sen ikäinen ku tuntee itsensä olevan, ikä on vaan numeroita eikä niihin tarvii tuijottaa.

        No en oo..
        Oon 47 v mutta mieli ja kroppa kuin kolmekymppisellä. tosin ne vaivat ja viat ilmoittaa olemassaolostaan ja pitää kaksitehot hommata ;)
        Ihminen on juuri niin vanha, kun tuntee olevansa.
        Sen ole huomannut, että näin "vanhana" ei viitti turhia hössätä, tapahtuu ne asiat hitammaalkin tahdilla. Enemmän kaipaa rauhaa ja discoilut on jäänyt nuoremmille, en viitti tehdä itestäni pelleä keikkumalla lanteita vatkaten teknomusiikin tahdissa. Ei edes kaljalla käynti voisi vähempää kiinnostaa =) Turvottaakin mokoma litku.....
        Kotona teinit pitää huolen siitä, että en ole ihan juntti, vaikka kuulemma aika tyhmältä näytänkin, enkä tajuu mitään ;)


    • Nuorimiess

      Rupea urheilemaan niin tunnet itsesi nuoreksi

    • mennyt elämä

      Itse täytin 44, ja se koski. En ole saanut elämässäni mitään aikaan. Yritin tulla kuolemattomaksi ja julkaista kirjan; palauttivat kustantamolta. Joka päivä vain sitä samaa. Ei mitään mikä ilahduttaisi todella. Ei ole ystäviäkäään. Muutama oli, mutta ei enää (kuolivat). Tietysti terveydestä pitää olla kiitollinen - ja olenkin. Mutta jokin elämässä puuttuu. Sydämessä on iso reikä.

      • Nainen 48v

        Sä taidat olla vähä masentunut,ikävä juttu,et kyllä ole vanha.muuta kuin mielessäsi.
        Tarvisit itselles ystäviä,joita varmasti aina jostain löytää.Harmi ku sun kirjas palautettiin,mut mikset vois parantaa kirjaa ja koittaa uudelleen,mitään ei saa jos ei yritäkkään.
        Tsemppiä


    • Marocker

      Minä olen 26-vuotias ja en minäkään ymmärrä näitä nykyisiä räppijuttuja dissaamisine ja chillaamisine. Olen henkisesti 60-vuotias ja tyyliltäni 50s rokkari. Olisin halunnut elää 50-luvulla.

      Onko 47 vuotias vanha, on ihan suhteellista. Jonkun 17-vuotiaan mielestä olet ikivanha fossiili, mutta 67-vuotiaan mielestä olet vielä suht nuori kaveri.

      Minun mielestä 47-vuotias on ihminen tod. näk. parhaassa iässä. Miehet on miehiä ja naiset on seksikkäimmillään siinä iässä. Minun mielestä siis. Toki mielipiteitä on monia.

    • Melkein 47N

      Ymmärrän hyvin ahdistukseksi. Naisena olen todennut, kuinka ikääntyminen kohtelee miehiä ja naisia eri tavalla - eroa on vain yksi C-kirjain:

      IKÄ TUO NAISILLE HARMIA MUTTA MIEHILLE CHARMIA

      Pää pystyyn - eletään tässä ajassa. Meillä lienee kuitenkin helpompaa kuin tulevilla polvilla ja meillä on varmasti paljon helpompaa kuin edellisillä polvilla.

      Lueskelin juuri Iltalehden Ilona-liitelehteä ja taas totesin, kuinka kuvat valehtelevat. Jälleen kerran IL oli korjannut naamakuvia nuoremmiksi.
      Media luo meille omat paineemme ulkonäön ja kielen suhteen, mutten jaksa pas***kaa välittää siitä. Iän myötä akkojen lehdet tuntuvat lähinnä naurettavilta ml. niiden käyttämä kieli.

      Samaan aikaan hehkutetaan alle nelikymppisten energiaa ja muutoskykyä. Epäilen, että palavat meitä nopeammin loppuun. Mikään muu ei merkitse kuin ulkoinen vauraus. Iän tuomaa inhimillistä pääomaa ei nämä arvosta. Tällä nuoremmalla pullamössö-WannaBe -sukupolvella on vielä paskainen loppu, kun kaikki on totuttu saamaan niin pirun helpolla.

      P.S. Muutama sukupolvi takaperin 50-vuotias sai lahjaksi kiikkutuolin. Kaikki on niin suhteellista...

      • Nainen_29_vuotta

        Minä ainakin arvostan iän tuomaa inhimillistä pääomaa ja viisautta. Harmi vaan ettei sitä kaikilla tule, vaan sellaista kadehdintaa ja nuorempien haukkumista tyyliin "nuoremmalla pullamössö-WannaBe -sukupolvella on vielä paskainen loppu".

        Kyllä nuoremmillakin on omat ongelmansa, esim. opiskelemaan pääseminen on nykyään vaikeampaa, yhteiskunta on tietyiltä osin yliseksualisoitunut, taloudellinen asema on korostuneempi (pitäis olla rikas) jne. Varmasti kaiken ikäisillä on omat ongelmansa ja toisaalta sitten kaikenikäisissä on vielä henkilökohtaiset erot valtavia.

        Että peace vaan, yhtä hölmöä se nuorempien haukkuminen kuin ikuinen tappelu että kummat vanhenee nopeemmin miehet vai naiset. No ihan yhtä nopeasti kummatkin. Siksipä kannattaa keskittyä rakentaan itsestään sisäisesti kaunis ihminen :)


      • Melkein 47N
        Nainen_29_vuotta kirjoitti:

        Minä ainakin arvostan iän tuomaa inhimillistä pääomaa ja viisautta. Harmi vaan ettei sitä kaikilla tule, vaan sellaista kadehdintaa ja nuorempien haukkumista tyyliin "nuoremmalla pullamössö-WannaBe -sukupolvella on vielä paskainen loppu".

        Kyllä nuoremmillakin on omat ongelmansa, esim. opiskelemaan pääseminen on nykyään vaikeampaa, yhteiskunta on tietyiltä osin yliseksualisoitunut, taloudellinen asema on korostuneempi (pitäis olla rikas) jne. Varmasti kaiken ikäisillä on omat ongelmansa ja toisaalta sitten kaikenikäisissä on vielä henkilökohtaiset erot valtavia.

        Että peace vaan, yhtä hölmöä se nuorempien haukkuminen kuin ikuinen tappelu että kummat vanhenee nopeemmin miehet vai naiset. No ihan yhtä nopeasti kummatkin. Siksipä kannattaa keskittyä rakentaan itsestään sisäisesti kaunis ihminen :)

        No, kirjoitustyyli oli karrikoitu ja tarkoitettu huumoriksi, ei haukkumiseksi. Pahoittelen, että huumori ei mennyt läpi - oli varmaan liian lapsellista.
        Tämän päivän nuoret nauttivat useimmiten kotona vauraasta elintasosta, mutta sen jälkeen alkavat vaikeudet: mainitsemasi ongelmat ammatin hankkimisessa, pätkätyöt, älyttömiksi karanneet asuntojen hinnat, median luomat paineet, kova kilpailu lähes kaikilla elämän alueilla. Ja jossain vaiheessa pitäisi löytyä unelmien prinssi ja "hankkia" lapsia.
        Valitettavan usein tämänpäivän nuorten odotukset ovat epärealistiset; halutaan 3-kymppisenä 300 neliön omakotitalo, jonka hinta on vähintään 300.000 eceä. Ennakkoon säästäminen on unohtunut, vaan lähes kaikki hankinnat tehdään kulutusluotolla.
        Olen samaa mieltä kanssasi sisäisestä kauneudesta, jonka saavuttaa löytämällä sisäisen rauhan.


      • Nainen_29_vuotta
        Melkein 47N kirjoitti:

        No, kirjoitustyyli oli karrikoitu ja tarkoitettu huumoriksi, ei haukkumiseksi. Pahoittelen, että huumori ei mennyt läpi - oli varmaan liian lapsellista.
        Tämän päivän nuoret nauttivat useimmiten kotona vauraasta elintasosta, mutta sen jälkeen alkavat vaikeudet: mainitsemasi ongelmat ammatin hankkimisessa, pätkätyöt, älyttömiksi karanneet asuntojen hinnat, median luomat paineet, kova kilpailu lähes kaikilla elämän alueilla. Ja jossain vaiheessa pitäisi löytyä unelmien prinssi ja "hankkia" lapsia.
        Valitettavan usein tämänpäivän nuorten odotukset ovat epärealistiset; halutaan 3-kymppisenä 300 neliön omakotitalo, jonka hinta on vähintään 300.000 eceä. Ennakkoon säästäminen on unohtunut, vaan lähes kaikki hankinnat tehdään kulutusluotolla.
        Olen samaa mieltä kanssasi sisäisestä kauneudesta, jonka saavuttaa löytämällä sisäisen rauhan.

        Minäkin kirjoitin aika kärjistetysti, joskus varsinkin kun kirjoittaa nopeasti niin tajuaa että se kuulostaa eriltä kuin tarkoittikaan.. Eli en myöskään tarkoittanut loukata :)

        Ja olet kyllä varmasti oikeassa tuossa että monilla on epärealistiset odotukset ja kärsivällisyyttä ei tunnu löytyvän mihinkään, tunnistan sen piirteen itsessänikin. Tuntuu että esim. säästämiseen ei 20-30-vuotiailla ole halua, ennemminkin aina halutaan lainaa. Sitten myöhemmin vasta mietitään että onko lainan maksamiseen valmiutta.


    • ........................

      Mistä nyt muka kiikastaa? Ei sinun tarvitsekaan ymmärtää nuorten chillailuja dissailuja. Tulet aivan eri sukupolvesta. Ole iloinen että sinun ja nykynuorison välillä on kuilu. Olisipa itsellänikin. Minä meinaan kuulun tähän nykynuorisoon ja voi että kun ärsyttää! Tulee korvistakin ulos kaikenmaailman räppäilyt ja chillailut ym. Pakko silti elää tämän kanssa kun kumminkin olen osa 2000-luvun nuorisoa. Tuntuu että olen syntynyt ihan väärään aikaan ja unelmoin menneistä ajoista (vaikka en niistä mitään tiedäkkään) mutta tuntuu että silloin oli kaikki paljon paremmin, sinun nuoruuden ajoillasi siis.

    • tunne itsesi

      Oletan, että ajattelet vanhuuden tunnetta negatiivisena asiana. Haluaisit ilmeisesti tuntea itsesi vielä nuoreksi tai vähintään elämääsi tyytyväiseksi. Minusta se, että ikääntyy, ei ole mikään kauhistelun paikka. Niin tapahtuu jokaiselle ja siinä mielessä se on väistämätöntä. Ikääntymistään ei tarvitse myöskään häpeillä eikä peitellä, mutta omaa asennettaan elämään ja sen ilmiöihin kannattaa miettiä. Meitä on kaksi naista viidenkympin paikkeilla ja olemme olleet toistemme parhaat ystävät jo yli 40 vuoden ajan. Asenne elämään, asioihin ja kanssaihmisiin meitä varmaan yhdistää. Ystäväpiiriimme kuuluu mm iso joukko /- 30 vuotiaita naisia ja näiden perheitä, joiden kanssa viihdytään. Eli elämänpiiri kannattaa pitää mahdollisimman väljänä eikä pitäytyä pelkästään oman ikäluokan seuraan.

    • oli hyvin asiat!!!

      >>Katselin juuri Googlen kuvahaulla ihmisten luokkakuvia 1970-luvulta ja huomasin, miten ne ovat kuin samasta muotista omien vanhojen luokkakuvieni kanssa. Valtavia, kulmikkaita silmälaseja; törkeitä, synkkiä värejä vaatteissa (myrkynvihreä, tummanruskea, tummanpunainen...)

      Äläs nyt kuule. Silloin oli sentään vielä kunnolliset väritkin vaatteissa, ihan hienoja oli myös silmälasit.

      Nykyään kaikki on sielutonta, pliisua, mitäänsanomatonta, hengetöntä.

      "Entistä on nasta ehommaksi ehostaa, on nyt ja tässä liian vaikeaa"

      • Sävyyn

        Sitä se on ikääntyminen jos ei ota huumorilla niin ainakin muut osaavat nauraa , sinulle=)
        Miehistä en osaa sanoa mutta naisella se vasta on mahotonta menoa=)

        - Värjäät harmaat hiukset , säännöllisesti tai näytät suosiolla tiskirätiltä.
        -Valitset mekot sävy sävyyn suonokohjujen kanssa , kiinittää vähemmän huomiota.
        - Laitat silmäasit päähän VAIN kun ehdottomasti niitä tarvitset, peilistä näet muuten niian tarkasti oman kuvasi.
        -Vaihevuosien alkaessa kiskot rautaa extra annoksina kun töisesta päästä tulee normaali kuukauden tarva 2-3 kertaa kuussa.
        - Mielialat heittelee pahemmin kun euriborit ja normaali ihmiset kun maksaa kassalla sinä kaivet vaivihkaa nenäliinaa kun taas itkettää , tai vastaavasti saat raivarit kun 2cnt jäi hyvittämättä jugurtista.
        -Vartalo muuttuu tyyliin, ennen heittäydyit erottisena vuoteelle nyt lymähdät makuulle ja vieressäsi on aina uskollinen vatsasi joka ei petä eikä jätä , on vain vierellä aina.
        -Maksaläiskät sopii sävysävyyn dalmaatialais koiraan valitset rotusi tarkkaan vanhetessa.
        -sexi oli ennen ihmisruumiiden synfoniaa nyt pelkäät rakkosi pettävän kesken aktin , se jos mikään on oiva tapa aloittaa ihmis-suhde , pahimmassa tapauksessa suusexin aikana kirjaimellisesti kusaiset kumppaniasia silmään.
        Oli miten oli ainoa tapa elää pitkään on vanheneminen, kaikkine ihanine asioineen.
        Pitäsi muistaa että on vielä multakasan toisella puolella=)


      • Sipulisaima
        Sävyyn kirjoitti:

        Sitä se on ikääntyminen jos ei ota huumorilla niin ainakin muut osaavat nauraa , sinulle=)
        Miehistä en osaa sanoa mutta naisella se vasta on mahotonta menoa=)

        - Värjäät harmaat hiukset , säännöllisesti tai näytät suosiolla tiskirätiltä.
        -Valitset mekot sävy sävyyn suonokohjujen kanssa , kiinittää vähemmän huomiota.
        - Laitat silmäasit päähän VAIN kun ehdottomasti niitä tarvitset, peilistä näet muuten niian tarkasti oman kuvasi.
        -Vaihevuosien alkaessa kiskot rautaa extra annoksina kun töisesta päästä tulee normaali kuukauden tarva 2-3 kertaa kuussa.
        - Mielialat heittelee pahemmin kun euriborit ja normaali ihmiset kun maksaa kassalla sinä kaivet vaivihkaa nenäliinaa kun taas itkettää , tai vastaavasti saat raivarit kun 2cnt jäi hyvittämättä jugurtista.
        -Vartalo muuttuu tyyliin, ennen heittäydyit erottisena vuoteelle nyt lymähdät makuulle ja vieressäsi on aina uskollinen vatsasi joka ei petä eikä jätä , on vain vierellä aina.
        -Maksaläiskät sopii sävysävyyn dalmaatialais koiraan valitset rotusi tarkkaan vanhetessa.
        -sexi oli ennen ihmisruumiiden synfoniaa nyt pelkäät rakkosi pettävän kesken aktin , se jos mikään on oiva tapa aloittaa ihmis-suhde , pahimmassa tapauksessa suusexin aikana kirjaimellisesti kusaiset kumppaniasia silmään.
        Oli miten oli ainoa tapa elää pitkään on vanheneminen, kaikkine ihanine asioineen.
        Pitäsi muistaa että on vielä multakasan toisella puolella=)

        Moi Sävy! Olen 69-vuotias leskinainen ja riemastuin jutustasi. Tosi realisti olet ja osuit asian ytimeen. Juuri noin pitää vanhenemiseen suhtautua. Epäilen vain, että miehet eivät oikein osaa nauraa itselleen samalla tavalla kuin naiset. Miehinen kunnia, nääs...


    • 17 vvvvvvvvv

      Osa aikuisista osaa nauttia iästään, on kokemus, viivaus, tieto sitä mitä todella haluaa tehdä ja mihin käyttää aikansa, itsevarmuutta, elämänasennetta ja onnellisuutta, joillakin onnellisilla kyky löytää kaikista asioista jotain positiivista...

      Henk. koht. en ymmärrä sitä naurettavaa nuoruuden ihannointia. Vanhana voi tehdä ihan kaikkea samaakin kuin nuorenakin, ja vielä potenssiin sata, kun osaa ottaa ilon irti!

      Mikä ihmeen pahe siitä ikääntymisestä on tehty niissä naistenlehdissä.....?

    • täällä on nuori

      joka ei edes välitä nykyajan toohotuksesta ja teeskentelystä. Ei voisi vähempää kiinnostaa uusimmat uutuudet, muoti ja trendit, yök. Parisuhteetkin on nykyään vaan säätämistä, ei kukaan ole tosissaan. Naimisiinkin mennään vaan hetken mielijohteesta kun se on niin ihqqqqqqqqqq ja saa kuvia facebookiin ja irckiin ja koska tiedetään, että eron saa tuosta vaan. Vauvatkin on nyt niin in.
      Toivoisin itse syntyneeni joskus 1700-1800 luvulle "hyviin oloihin." Nykyajassa ei ole mitään muuta etua kuin lääketieteen kehitys/ sairauksien parantaminen.

    • Tauno Mato

      Loppujen lopuksi kaikki on asenteesta kiinni. Tottakai kroppa vanhenee mutta kannattaa pitää mieli virkeänä. Ei kannata vastustaa uusia asioita. On välillä huvittavaa seurata nykynuoria lökäpöksyineen ja jututtaa heitä. Sillä tavalla nuoriin saa helposti kontaktin. Jos alkaa murehtimaan tätä nykymenoa, saa itsensä helposti masentumaan. Olen 48-vuotias "poika" ja aloitin kitaran soiton reilut puoli vuotta sitten. Olen touhunnut elämäni aikana kaiken näköistä, ollut joskus hunnigolla, urheillut, kuntoillut, on elämä potkinut päähän ja ollut hyviä hetkiä (kolme lasta). Kun alkaa kyllästyttää, sitten aloitetaan joku ihan uusi juttu alusta alkaen. Elämä ei ole todellakaan vielä lopussa. Kolmenkymmenen vuoden päästä istun keinutuolissa ja soittelen bluesia. Ihmisen ei todellakaan tarvitse olla alle 50-vuotiaana "lopussa", jollei mikään vakava sairaus riivaa. Nyt se elämä vasta alkaa.

    • Ihmiskone

      Tähän maaniseen ja irralliseen, kilpailuun ja itsekeskeisyyteen perustuvaan nykyelämänrytmiin tuntee olonsa sopimattomaksi kuka tahansa, jolla on rahtunenkin ihmisyyttä ja luontoa jäljellä itsessään, se ei siis riipu iästä.

      Se on kaikki tarkkaan laskelmoitua.

      Nuku - Kuluta - Kuole

      • Hille E

        Voi kuulkaa, kun lueskelin ketjun läpi, en tiennyt, olisinko itkenyt vai nauranut.
        Täytän näinä paivinä 70, olen nainen, naimisissa ollut 50 vuotta, lapset ovat teidän enemmistön ikäisiä (40 47).

        Kun aikanani pääsin virkaeläkkeelle täysinpalvelleena, oli pakko keksiä uudet harrasteet ja uudet työt. Vaihdoin ammattia. Nyt roikun ihan liikaa netissä (irc, twitter, facebook, mese, blogit). On ruvennut haittaamaan muita hommia.

        Lapsenlapset ovat pitäneet minut aika hyvin ajassa kiinni, samoin oma aktiivisuuteni. Kuten sanottu, teen puolipäiväisesti (melkein) entistä työtäni, matkustelen ympäri palloa - sekä mielikuvituksessa, netissä että oikeastikin. Suurin piirtein napa-alueet ja Australia on käymättä.

        En minä ainakaan vielä muistele, millaista oli lapsena tai nelikymppisenä. Kai se elämää oli siinä kuin tämä muukin.

        Tulkaa perässä! Ei tämä ikä hassumpaa ole. Katsotaan sitten vanhana ;=)


    • 47v ja

      Voi vide, Et sinä mikään vanha ole! Jos asut Helsingissä hinaudupa joku viikonloppu Helsingin yöhön paikkoihin, joissa on ikäisiäsi, niin huomaat, että meitä on tosi paljon ikäisiämme liikkeellä, jos nyt ei kaikki vapaita niin ainakin nuorekkaita 40:stä vuodesta ylöspäin. Siellä on meneillään ties kuinka mones uusjako ja moni etsii seuraa - joko juttu tai muuta sellaista. Jokaiselle löytyy jotain omien mieltymysten mukaan ja myös oman musiikkimaun mukaisia paikkoja. Niistä voi aloittaa ja tehdä jatkossa sitten sellaista, mikä tuntuu omimmalle.
      Moni mies vain etsii 20-vuotiaita tyttöjä, vaikka suurinpiirtein omanikäisten kanssa voisi sujua paremmin. Heistäkin kun löytyy vielä ihan laatutavaraa niin ulkonäön kuin henkistenkin puitteiden osalta.

    • 47 v ja

      Lue loppupuolelta ketjua vastaukseni. Jostain kumman syystä se heitti tekstini sinne.

      • Ei nyt noin

        Jos haluat kuulla rehellisen mielipiteen vajaa parikymppiseltä nuorelta, niin se on kyllä niin että 47-vuotias on suorastaan pentu vielä. Todellinen vanheneminen tapahtuu vasta sen jälkeen, kun olet elänyt kuusikymppisyyden ylitse, niin ei tässä mitään merkkiäkään ole kohdallasi vanhuudesta tai vanhenemisesta. Yritä vaikka hankkia itsellesi joku mielenkiintoinen harrastus jota voisit tehdä, vaikkapa sellainen josta pidit 70-luvulla. Ihminen on luotu elämään itseäänsäkin varten, eikä mikään ikä ja vuosi päätä siitä mitä haluat elämältäsi.


      • vasta 70 voi
        Ei nyt noin kirjoitti:

        Jos haluat kuulla rehellisen mielipiteen vajaa parikymppiseltä nuorelta, niin se on kyllä niin että 47-vuotias on suorastaan pentu vielä. Todellinen vanheneminen tapahtuu vasta sen jälkeen, kun olet elänyt kuusikymppisyyden ylitse, niin ei tässä mitään merkkiäkään ole kohdallasi vanhuudesta tai vanhenemisesta. Yritä vaikka hankkia itsellesi joku mielenkiintoinen harrastus jota voisit tehdä, vaikkapa sellainen josta pidit 70-luvulla. Ihminen on luotu elämään itseäänsäkin varten, eikä mikään ikä ja vuosi päätä siitä mitä haluat elämältäsi.

        sanoa vanhukseksi, ei missään nimessä 60:stä. Se on tietysti myös itsestä kiinni.
        Katsokaapa vaikka Aira Samulinia, mikä elämänpalo? Kun hyväksyy itsensä vanhukseksi, niin sitä voi olla vanhus jo 30:senä.
        Saimi


    • kohtalotoveri

      hitsi, sama vika. olen 46 ja tuntuu että elämä ohi eikä ole tarjolla
      muutakuin kuolema. masentaa.

      • Yh iskä 52 V..

        Hmmm.. Itse olen 52 vuotias Yh isä. Lapset 8 ja 10 vuotiaat tytöt, poika jo 20V. Sinkkuna elelen siis ja tänään käytiin lintsillä lomalopettajaisia viettämässä. Johtuu varmaan noista tyttäristä, että tunnen eläväni täyttä elämää. Tänään sain uuden "lelun" kosketusnäyttökännykän, että on mielenkiintoinen...

        Elämästä pitää osata nauttia, koska "Kerranhan täällä vain ollaan".

        Naisiakin tietysti katselen, mutta nyt nautin täysin siemauksin sinkkuudesta, ei ole kukaan sanomassa mitä teen tai en tee tai olen tekemättä ..JESS.. :-)


    • Eeturuska

      Ei 47-vuotias mikään vanha ole. Se on asennekysymys. Jos tuntuu aina siltä, että on vanha, niin siihen voivotteluun ne elämiseen tarkoitetut vuodet kuluvatkin ja pian on todella vanha. Minä en suostu olemaan vanha, vaikka ikää on jo 76 vuotta ja kuljen kahden sauvan varassa, ettei nenä viistäisi maata kävellessäni. Siitä huolimatta tunnen edelleen, että olen 76 vuotta nuori isoäiti :-) Asennoidu Sinä samoin !!!

      • hätä

        vaikka runko on laho,mutta oksa vielä kova ;)


    • VanhaVaari

      "Minä olen syntynyt ja asunut lapsuuteni talossa, jossa ei ollut vesijohtoa, viemäriä eikä sähköä, asioinut myymäläautolla ja hiihtänyt tervatuilla puusuksilla kansakouluun - aivan kuin pula-ajan lapset heti sotien jälkeen"

      Paitsi, että kauppa-autoa ei meilläpäin näkynyt. Lankapuhelinta tai autoa ei ollut kellään koko kylällä 1940-luvulla, yhdellä naapurilla oli radio, josta kävimme lastentunnin kuuntelemassa torstaisin.

      Olen syntynyt 1938, joten minun pitäisi nykyään tuntea itseni vanhaksi ja väsyneeksi, mutta kun en - tänään ostin uuden printterin.

      Koko työurani oli yhtä muutosta, paljolti vapaaehtoista, hakeuduin aina uusiin tehtäviin muutamien vuosien välein. Vielä kuusikymppisenä vaihdoin viimeisen kerran työpaikkaa - Nokialle, neljännen kerran samaan firmaan.

      Muutos työelämässä piti pirteänä ja päivittäinen pyöräily, 3000...4000km/v, tekee sitä samaa nykyään.

      Oli onni elää nuo "hitaat" vuosikymmenet, koska nykyään kaikki työelämässä on paljon huonommin...otan osaa.

    • et ole enää ihminen

      ..kaikille, vaan TYHMIMPIEN mielestä sinulle voidaan , JA ON MITÄ SUURIN OIKEUS, tarjota sitä, että olet ällöttävä, korni, menettänyt pelin, ja sinun tulis vain tehdä IKÄISILLESI tarkoitettuja asioita.
      Osa ihmisistä ajattelee, että sinulle on oikeus sanoa mitä vain, ja sinä et saa loukkaantua, koska olet mies ja niin vanha, että olet enää pelkkä pelle, jolla ei saa olla himoja, tai tunteita, ainakaan herkkiä sellaisia, vaan ne asiat on tarkoitettu nuorille.

      Osa miehistä, etenkin miesporukat, reagoivat tällaiseen loputtomalla, tympäisevällä itseironialla, a´la Kummeli. Loput elävät sitten masentuneina, tai vielä pahempaa: treenaaavat, kehittävät itseään, eivät suostu uskomaan olevansa ylijäämä-kamaa.. ja niin ollen: alkavat ällöttäviksi nuorten naisten vikittelijöiksi, korneiksi papoiksi, silmät kiiluen persettä kyttääviksi kuvotuksiksi joita toiset, KUNNON miehet halveksivat, ja etenkin naiset, leimaavat naurettaviksi tyypeiksi joiden pitäisi tulla JÄRKIINSÄ. Näin tulkitaan ennakkoluuloton, eteenpäin yrittävä elämä Suomessa, monien topimesta.

      Tässä ympäristössä kielletään luonto. Fysiologisesti katsoen tuon ikäinen ihminen saattaa olla todella hyvässä kunnossa, parhaimmillaan.

      Tilanne muuttuu, jos olet miljonääri, tai kuuluisa rocktähtti, tai mikä vaanj oka on ollut vaikka televisiossa. Silloin jopa 17-vuotiaat naikkoset ymmärtävät arvosi, ja tuntevat AITOA rakkautta sinua kohtaan, ja ovat valmiit jakamaan elämänsä, ja perseensä, juuri sinun kanssasi.

      Useimmat ihmiset ovat aivan toivottomia tattipäitä. Jos katsoo treffipalstoja, yleistä on että juuri naiset hakevat itsestään korkeintaan kolme vuotta vanhempaa seuraa.Oma ikä on 36 ja toive kumppanille olisi 32-39, mutta EI 40.

      Tämä johtuu Suomen kulttuurin ohuudesta.

      Ei ole tärkeintä se,onko mies älykäs, tunne-älykäs, kaunis mieleltään tai ulkoisesti, lempeä, hellä - esisijaisesti haetaan SOPIVAA ajatellen muun ympäristön reaktiota uuteen sulhoon. Ja siis ensitöikseen rajataan TARKKA ikäryhmä josta valkataan kumppani.
      Ääliöitä on miehissä ja naisissa, kaikissa ikäryhmissä. Niin myös,luojan kiitos.. fiksuja ihmisiä..sen todistaa tämäkin ketju.

      • ensi talvena

        Minä toivon että tulee yli 30 astetta pakkasta. Otan retkeilyvälineet mukaan jonnekin kauas, metsään.
        Otan mukaan siis: pari litran pulloa vodkaa, jotain lantrinkia, nuotionteko-välineet, ehkä olutta. en muuta. Teen nuotion, alan oluella, sitten vedän hampaat irvessä ne vodkat naamaani. Kaiken.
        Siinä vetäessäni muistelen sitä kuinka olin kakara, olin nuori,miten rakastuin, miten erosin, , sitten sitä miten minusta nyt spekuloidaan mitä voin enää tehdä.
        Voinko tuntea, voinko itkeä, kenelle kelpaan että se olisi korrektia.Se on työlästä...ja minusta tuntuu että se on turhaa.
        Sitten vain nukahdan.
        Hyvää yötä!


      • revennyt
        ensi talvena kirjoitti:

        Minä toivon että tulee yli 30 astetta pakkasta. Otan retkeilyvälineet mukaan jonnekin kauas, metsään.
        Otan mukaan siis: pari litran pulloa vodkaa, jotain lantrinkia, nuotionteko-välineet, ehkä olutta. en muuta. Teen nuotion, alan oluella, sitten vedän hampaat irvessä ne vodkat naamaani. Kaiken.
        Siinä vetäessäni muistelen sitä kuinka olin kakara, olin nuori,miten rakastuin, miten erosin, , sitten sitä miten minusta nyt spekuloidaan mitä voin enää tehdä.
        Voinko tuntea, voinko itkeä, kenelle kelpaan että se olisi korrektia.Se on työlästä...ja minusta tuntuu että se on turhaa.
        Sitten vain nukahdan.
        Hyvää yötä!

        mä tulen mukaan, ainakin ajatuksessa. Pakkasta ei enää ole kuten joskus 1980-luvulla, joten vähempikin riittää. Mihinkään kauas ei tarvitse välttämättä lähteä, aika monella meistä vaille viiskymppisistä on jo jonkunlainen mökki hankittuna, sinne!

        Paria pulloa vodkaa en vedä naamaani en sitten mitenkään, ellei sitten kysesssä ole viimeinen lähtö, eikä ole. Iltasoittona vetäsen kaikki ne laulut, joista muistan edes jokun tavun, hyräilen loput.
        Piittaan paskat siitä, mitä minusta puhutaan, olen elämäni käynyt tähän mennessä läpi, aamun aamun perään. Noussut, lähtenyt, ennättänyt. Väsynyt, kaatunut, noussut ylös. Aina on ollut mahdollisuus asettaa tavoitteet niin korkealle, että on voinut kulkea selkä suorassa ja pystypäin riman ali.

        Korrektia? Kelpaan? Oikein, se on työlästä, turhan työlästä. En minä sen takia ole vaikeuksiani voittanut, että itkisin sitä, mitä toiset minulta ovat odottaneet. Minulla on ollut lupa tehdä omat virheeni, ja ne totisesti olenkin tehnyt. Kaikilla ei ole sitä onnea ollut, olla itselleen hyvä ja suopea omasta pienuudestaan huolimatta.

        Myönnän, seksielämäni on erityisen hyvää. Nauran paljon, jopa itselleni. Köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus. Elämäni kokonaisjohto on Isän kädessä. Ei mitään hätää, ei mitään hätää.

        Sitten nukahdan, vailla katkeruutta itseäin tai elämääni kohtaan. Ja herään, uuteen päivään.


      • Kolmekymppinen..

        Omituista että jotenkin puolustelet vanhoja äijiä jotka ahdistelee nuoria. Se ei todellakaan ole ok, ja se on ällöttävää. Lisäksi käytät ilmaisua "17-vuotias naikkonen". Yök, 17-vuotias on lapsi, nuori tyttö.

        Sitten on mielestäsi aivan karmivaa kun naiset hakevat omanikäistään seuraa. Jos pitää omanikäisistään, miksi olisi joku velvoite hakea vanhempaa? Jos pitää nuoremmista, sekin on ok, mutta luonnollista on että yleisemmin ne nuoremmat sitten taas pitää omanikäisistään enemmän. Itse muistan kyllä että 20-vuotiaana ne neli-viiskymppisten iskuyritykset ei tunnu imartelevilta. Vai imarteleeko viiskymppistä miestä 70-80-vuotiaiden iskuyritykset, sama asia.

        Jokainen ihminen on juuri oikean ikäinen omassa iässään. Lue vaikka lehtiä ja huomaat että niissä on kaikenikäisiä ihmisiä aktiivisina, eikä vain nuoria.


      • mutta sinä olet
        Kolmekymppinen.. kirjoitti:

        Omituista että jotenkin puolustelet vanhoja äijiä jotka ahdistelee nuoria. Se ei todellakaan ole ok, ja se on ällöttävää. Lisäksi käytät ilmaisua "17-vuotias naikkonen". Yök, 17-vuotias on lapsi, nuori tyttö.

        Sitten on mielestäsi aivan karmivaa kun naiset hakevat omanikäistään seuraa. Jos pitää omanikäisistään, miksi olisi joku velvoite hakea vanhempaa? Jos pitää nuoremmista, sekin on ok, mutta luonnollista on että yleisemmin ne nuoremmat sitten taas pitää omanikäisistään enemmän. Itse muistan kyllä että 20-vuotiaana ne neli-viiskymppisten iskuyritykset ei tunnu imartelevilta. Vai imarteleeko viiskymppistä miestä 70-80-vuotiaiden iskuyritykset, sama asia.

        Jokainen ihminen on juuri oikean ikäinen omassa iässään. Lue vaikka lehtiä ja huomaat että niissä on kaikenikäisiä ihmisiä aktiivisina, eikä vain nuoria.

        tyhmä. Tätä juuri tarkoitin. Karrikoiden: Jos parikymppisen imartelija olisi vaikka Renny Harlin..se saattaisi vaikka imarrella.
        En sano että on karmivaa että haetaan omaikäistä seuraa. Mutta se on , jos rajataan numeron perusteella noin paljon pois. Luultavasti tämä ei mene koteloosi ollenkaan.
        Good luck.


      • Ei alkuperäinen
        mutta sinä olet kirjoitti:

        tyhmä. Tätä juuri tarkoitin. Karrikoiden: Jos parikymppisen imartelija olisi vaikka Renny Harlin..se saattaisi vaikka imarrella.
        En sano että on karmivaa että haetaan omaikäistä seuraa. Mutta se on , jos rajataan numeron perusteella noin paljon pois. Luultavasti tämä ei mene koteloosi ollenkaan.
        Good luck.

        Vihjeeksi: Kun kirjoitusten taso menee "sinä olet tyhmä, lällällää", ei enää kannata vastata.


      • joskus se vain on totta
        Ei alkuperäinen kirjoitti:

        Vihjeeksi: Kun kirjoitusten taso menee "sinä olet tyhmä, lällällää", ei enää kannata vastata.

        eikä sille mitään voi.


    • uskopois

      kun päästää itsensä repsahtaan eikä välitä maailmanmenostakaan niin kyllä silloin on vanha,usko pois.
      minä olen ja tunnen itseni 2-kymppiseksi edelleenkin ja pukeudun viimeisen muodin mukaan,seuraan trendejä jne..jne..ja olen nuoremman kans aviossa ja omat muksuni ovat isoja,käyn heidän kanssaan jopa baarissa joskus ja lastani luullaan kumppanikseni!
      pojan kaverit ovat minunkin kavereita ja kaikki ollaan mm. naamakirjassa.

      katso itseäsi peiliin ja mieti mitä teet muuttuaksesi...
      kaikkia sitä...

    • on revennyt,

      Ei elämää noin vakavasti ja synkästi pidä ottaa.

      Seisooko sulla enää kunnolla, saatko seksiä tarpeeksi? Oman käsitykseni mukaan jos seksi häviää/puuttuu elämästä alkaa panetus muuttumaan masennukseksi. Epäilen, että vika on muualla kuin iässä.

      Noista luokkakuvista.. olitko sä tarkkana siitä, minkäluokkalaisten kuvia sä katselit? Ainakin mun luokkakuvat alkaen vuodelta 1968 on vähän toisen sävyisiä.. aika harvalla ekaluokkalaisella oli edes silmälaseja, villatakeissa oli ihan nättejä värejä, lettinauhat punaisia ja valkoisia.. Kumpparit sinisiä ja punaisia.
      Kolmannella luokalla sain Matissen villakangashousut, sellaiset punakirjavat. Äiti osti mulle punaisen enstextakin ja hattu oli punainen lentäjänlakki.
      Kouluun hiidettiin sälesuksilla, jopa yhdet hiihtokisat kävin.

      Jamekset, musta leveä nahkavyö,valkoinen neulepaita, tennarit ja haisaappaat..

      Rohkeasti, ota luuri käteen ja varaa työterveydestä aika. Vielä sunkin värit voi kirkastua, elämää kuitenkin on vielä jäljellä, kuten kesää.

    • joo188

      Jotkut väittävät, että ihminen on niin vanha, kuin tuntee olevansa. Ei pidä paikkaansa, niin vanha minä en missään tapauksessa ole. Olen vasta vähän yli 40.

    • nuorempi +098765

      No älä sure, tai sure vaan, jos siltä tuntuu, mutta! Mä olen 32-vuotias ja tunnen itteni vanhaksi. Että ei se ole numeroista kiinni.
      Mulla ei ole enää sukulaisia juurikaan, lähiperheestä kuollut porukkaa jo aikaa sitten. Meilläkään ei ollut pienenä kännyköitä ja cm64 oli tekniikan huippua.

      Totta, muoto on aina vaihtunut, mu äiti eli lapsuutensa vielä ääriköyhyydessä ja meillä oli jo koti ja talo, mutta nyt on sitten mun taakkana ollut pätkätyöt ja jatkuva hakeminen, opiskeleminen ja sitä rataa, nyt menossa jo toinen lama.

      Mutta se mikä mua häiritsee on se, että reilu meininki on kadonnut. Ihmiset tuntuu pinnallisilta ja pelaajilta, ja maanläheisyys on kadonnut. Mitä hienoo on siinä, ettei osaa töitä tehdä, ruokaa laittaa ja syrjäytyy kun on niin avuton, ettei osaa edes hakea mitään elämäänsä? Vanhemmat lähtee terassille ja vauvat jää yksin kotiin: onko aivot kadonneet evoluution myötä?
      Joka kakaralla pitää olla 3-vuotiaana viimeistään kännykkä, ja tietokone, strereot ja videot: ja kivahan se on! Kun ne näprää niillä, niin ne ei mene ulos, ei vaatteet likastu, eikä tarvii valvoa. Ei tarvii leikkiä niitten kanssa, kun voi lykätä dvd:n koneeseen ja käskeä kattomaan sitä ja sitä rataa.

      Työpaikoilla kiusataan ihmisiä enemmän ja enemmän, ihmiset ei uskalla sanoa ääneen palautteita, mielipiteitä, hakea parannuksia, kun pelkäävät saavansa kenkää. Ja siis, mä olen työpaikkoja kiertänyt viimeisen 15 vuoden aikana niin paljon, että näin on. Miehet ja naiset, juoruilee, puukottaa selkään, kaataa paskaansa toisten niskaan, kilpailee epäterveesti, on itsekeskeisiä... Missä on yhteishenki, toisista huolehtiminen, samaan hiileen puhaltaminen??? No en tiedä, mutta suomalaisilla työpaikoilla sitä ei ole. Jopa hengenvaarallisuuteen saakka tingitään työturvallisuudesta, ettei vaan valitettaisi ja ettei vaan työpaikka menisi. No, mitä sillä työpaikalla tekee, jos ei ole työkykyä tai pahimmassa tapauksessa sitä henkeä?

      Työpaikoilla on totta se, että kuiluja revitään. Ei enää esitellä käsipäivää, ei tervehditä, nuoret ovat monesti totisia, tylsiä, tosikkoja... Keskenään ne sitten heittää jotain läppää, mutta se semmoinen missä kaikki ovat yhdessä ja samassa veneessä tuntuu olevan mennyttä. Ihmetellään vaan jotain jonkun "omituisuutta" niinkun ei mitään muuta oltas nähty ikinä, kun kotikylän hiekkalaatikko ja samat naamat vuodesta toiseen. Kaikki muu on "omituista" ja leimaamisen arvoista, jota ei voi kuunnella jne.

      Ja sitä rataa... Ja mä olen sua yli 10 vuotta nuorempi, mä olen osasta oman ikäisistänikin aika kaukana.
      Joten, tsempataan vaan ja eletään, miten eletään. Emmäkään jaksa, mutta pakko on vaan jaksaa.
      Kaikki muutokset on tapahtuneet liian nopeasti aika monelle, mutta kyllä se siitä. Ehkä meidän on sitten tarkoituskin olla aikamme vanhuksia, iästä riippumatta :)

      Ja sen lisäksi esitän kaikille kysymyksen: kuinka hyvin itse vaikutamme siihen, mitä tulee: suhtaudumme muihin, tarjoudumme auttamaan, yritämme parantaa asioita, itse, aktiivisesti, ottaen riskejä? Kuinka paljon itse olemme yhteydessä vanhuksiin, jotka ovat se meitä edeltänyt sukupolvi, ja pidämme heistä huolta, vaadimme myös reilua kohtelua heille ja huolehdimme siitä, että nuoret näkevät sukupolvien välistä yhteistyötä?
      Tai miten suhtudumme nuoriin, kohtelemme, keskustelemme?
      Sukupolven väliseen kuiluun vaikuttaa myös se edellinen sukupolvi, ja jokainen omalta osaltaan, joten myös voi miettiä, voisiko asialle tehdä itse jotain, tai ainakin oman ikäistensä kanssa.

      • 20:nen vanha

        Mitäs sanotte siitä? Jos on sukupolvien välinen kuilu jo noin nuorten välissä, niin sitä suuremmalla syyllä se on 47 ja 20:sen välillä. mutta työpaikan henki ratkaisee, minkälaisia yksilöitä siellä on, sen millainen ilmapiiristä muodostuu.
        Älä ole 'vanha' vielä! Mene vaikka kansalaisopistoon ATK-kurssille, jos kaikki on ihan outoa. Minäkin tunnen koneet läpikotaisin, olen monet kurssit käynyt.
        Krisse


    • emilia..

      Miten jotkut surkuttelee ikäänsä tuolla tavalla. Jokainen ikäkausihan sitä on tärkee. En mä isäänikään vanhaks vielä luokittele vaikka se onkin jo 59v. Se on mun mielestä itestä kiinni mitä muutkin ajattelee susta. Tänäänkin sen on määrä mennä innoissaan hirvenjuoksuihin. Ja mun äitikin oli hirmu nuori kuollessaan, se oli 43 eli todella nuori. Ite ainakin ootan ihan lupaavasti mitä tulevaisuus tuo tulleessaan. Ainakin jos löydän kumppanin jonka kans saan tehtyä melko nuorena lapset. Nyt oon 20 nimittäin. Ehkä mä oon itekin vähän vanhanaikainen joissain asioissa. Oonhan sentään lehmätilalta maalta kotosin. Yhä mullakin on vhs-laite vaikka monilla vanhemmillakaan ihmisille ei ole. Antikvariaateista saa yhdellä eurolla käytettyjä videoitakin. Se on tosi säästäväistä vaikka tilaa viekin enemmän. Ei sitä ikää kannata vatvoa niin kauheesti. Kannattaa olla vaan oma itsensä.

    • samanikäinen

      Olen myös 47v ja kolmen lapsen äiti. Ei koe olevani vielä vanha. Juoksen ja liikun minkä kerkiän. Hoidan kuntoani ja se tuo mieleni virkeäksi. Juuri poikani 20v sanoi, että äiti ei näytä ikäiseltään!!!
      Ikä on vain psykologinen juttu!
      "En ole vanha, mutta syntymävuoteni vain erkanee minusta"! sanoi eräs mieskin..minusta tuo oli hyvin sanottu!
      Jaksamisia ja pää pystyyn äijä!
      T:ei vanha ämmä

    • joonathan

      Älä ihmeessä miksi. silloin elämä on parhaimmillaa. Tai tuntuu se olevan vielä kun 70 lähetyy kovaa vauhtia. Tanssimassa pari kolmekertyaa viikossa. Sitten autan pojan rakennuksella lisähsi vielä eläkejärjestötoiminta. Ei oikeen edes kerkee pysähtyä aina on kaikkea. Eikä tuo vastakkinen sukupuolikaan ongelma ole. Ei tahti ainakaan hidastunut ole. Samalta elämä maistuu kuin 50 vuotta sitten no silloin se oli vähän mutkikkaampaa. Tai olisiko naiset tässä iässä hymmärtäväisempiä. Itsestä se on kiinni miltä tuntuu. Hyvä kait minun on puhua kun ei ole vakavampia sairauksia ollut kuin kohonnut verenpaine ja kulumat nivelissä. Nutta ei haittaa kun saa vaan liikkua. Tanssiminen on mielekästä. Jos aikaa riittää sittten netissä. Täältähä löytyy mitä tahansa. Lastenlapset poikkeavat harva se päivä valittavat vain, ettäkun pappa on aina josasain tai menossa johonkin. Omaa olemistaa ei surra kannata, niinkauan mennään kuin ollaan. Kyllä mullan alla sitten makaamiseen aikaa riittää.

    • se elämä vasta alkaa!!!! nuo asiat joista kerroit, on moni muukin kokenut ja se on elettyä elämään ja historiaa ja nyt pitää elää nykyisyyydessä eikä muistelee menneitä yhtenään. Ei tässä vielä hautaan mennä!!!!

    • "vanha"

      Olen saman ikäinen, ja monikin mainitsemasi asia ei sovi siihen ajan-jaksoon, kun meidän ikäluokka oli lapsia/nuoria. Puu-suksilla kouluun, ei vesijohtoa tai viemäriä .... En ollut rikkaan perheen lapsi, mutta tuo kaikki kuulostaa aika oudolta.

      Tottakai me voimme ns. sääliä itseämme ja verrata nykyiseen hyvinvointiin noikä näitä nykyisiiden toimivien asioiden suhteen, mutta jotain rajaa ;))

      • t***a

        Olen vuotta nuorempi. Kyllä minäkin olen hiihdellyt puusuksilla kouluun, asunut talossa, joka oli vailla sähköä/vesijohtoa/viemäröintiä. Sähköttömyys oli ehkä harvinaisempaa, mutta kyllä maaseudulla oli siihen aikaan vielä paljon taloja, joissa kannettiin vesi kaivosta sangolla. Ja kuumalla vedellä pääsi peseytymään vain saunapäivänä. Järkyttävää, eikö totta?

        Erään syysmyrskyn ansiosta joitain vuosia sitten kotikyläni oli useita vuorokausia ilman sähköä. Vanhempani pärjäsivät loistavasti, toisin kuin moni muu. Sillä heillä oli yhä puulämmitys, leivinuuni, puulämmitteinen sauna, toimiva pumppukaivo, jne. Moniko nyky-ihminen tulee toimeen ilman sähköä?

        Pidän sitä aikakautta elämässäni rikkautena, en sääli kurjaa lapsuuttani.


      • sääliä.....

        Kateus on ansaittava!


    • Mukavaa matkaa

      Olisiko syytä miettiä mistä nämä mainitsemasi tuntemukset kulloinkin kumpuaa sillä vanha suom. sananlasku sanoo muistaakseni jotenkin tähän tapaan olet niin vanha kuin uskot ns. koet olevasi sen enemmittä teeskennellen aivan jotain muuta kuin sen jonka joka aamu peilistä tapaat. Elämä edessä ja tukka takana näin se menee mitä sitten mahdoitkaan tarkoittaa sanalla ”vanha” sillä setelikin voi olla vanha mutta arvonsa silti säilyttäen. Tulet tuota ”vanha” asiaa pohtineeksi vielä monen monta kertaa sillä vauhti vain kiihtyy...

      • Mikä ikä 47 oikein on, 6-kympissähän oma elämä vasta alkaa. Talouden realiteetit
        ovat yleensä ok. Lapset omillaan. Kropasta irtoaa treenillä samat kuin 50-v.
        Turhat materian tavoittelut takana, saat mukaasi vain käärinliinat.
        Lopultakin alkaa olla aikaa omille asioille. Teet sitä mitä olet aina haaveillut.
        Jos pitkä parisuhde vielä voimissaan, yleensä pahimmat särmät hioituneet.
        Ei turhia kitinöitä, Yhteinen sävel löytyy ilman sanojakin.

        Yleensä ottaen turha hössötys, ja tulevaisuuden suunnittelu vähenee, elämää
        hallitsee tietty harmooninen rauhallisuus, jolloin voit keskittyä tähän hetkeen.

        Elämän rajallisuuden tajuaminen herää, ihmisen oma tahto, ja tajunta vapauttaa
        henkiset voimavarat käyttöösi ennenkokemattomalla tavalla.

        Ruumiinvoimien hiipumisen korvaa laaja ymmärrys elämän realiteeteistä, elämä
        ei olekaan pelkkää suorittamista. Voi vain olla, ja kokea kuuluvansa ympäröivään
        maailmaan, yhtenä pienenpienenä tasavertaisena osana kaikesta.

        Jos terveyttä riittää ihminen on 47-vuoden iässä vasta elämänsä puolessa-
        välissä. Todella turhaa masentua ikääntymisestä. Ajankululle emme voi mitään,
        mutta siihen miten aikamme käytämme voimme joka hetki vaikuttaa.


    • Vain lainaa

      Harva meistä matkalaisista herää ajattelemaan elämän syviä sillä elämä on vain lainaa.

      • ikä on vain

        numeroita, olen 40 ja elän elämäni parhainta aikaa olen ensimmäistä kertaa vapaa, se on itsestä kiinni miten iän kanssa selviää


    • Joe The Scrap

      Iisisti vaan,täällä kaikenmaailman ladyt antaa ohjeitaan. Joku juuri äskettaäin kommentoi keski-ikäisten naisten käytöstä esim. rock-konserteissa. "Kyynärpää-taktiikalla" rynnitään eturiviin kun Olli Lindholm laulaa.Tuntuu että kaksvitoset neidot on nykyään turvallisempia kuin nämä keski-ikäiset hirmut, jotka elävät kuin viimeistä päivää.

      • keski-ikäinen hirmu

        joka elää kuin viimeistä päivää. ihan tavallista elämää, on elämänkokemusta ymmärtää ettei tarvitse elää kuin viimeistä päivää...kyynärpää-taktiikka on vierasta mut tiedän et kyllä niitäki löytyy..........


    • naatiskelija -85

      Kirjoituksesi pyörii varmasti monen muunkin ikäistesi mielessä.
      Kunhan et päädy samaan ratkaisuun, mihin isäni päätyi, koska se ei ole ratkaisu.
      Muuta pohjoisemmaksi Suomea. Etsi uusia tuttavuuksia, älä jää pohtimaan oman mielesi sopukoita. Nauti elämästä, tee mitä haluat kunhan muistat Suomen lait!
      Toivottavasti huomaat, että et sinä nyt niin vanha olekaan.
      Ja tärkein kaikista:

      Kenenkään ei ole hyvä olla yksin!

    • bananas!!!

      Voi hyvänen aika sentään! Toivottavasti en kirjoita yhtä periksiantavaa tekstiä kun aloittaja on kirjoittanut, sitten kun itse olen 47 v. Mielestäni tässä ajattelussa ikäänkuin pakotetaan itseään käyttämään pieneksijääneitä ja vanhanaikaisia vaatteita.

      Kamoon! Miksi pitäisi ymmärtää teini-talkia? Nuoremmilla on oma elämänkuvionsa, johon kuuluu tietyt jutut. Nuoret 'dissaa' kaikenmaailman asioita, koska niille torjunta on helpompaa kuin ymmärtäminen. Ne 'chillaa', koska eivät ole vielä saaneet maistaa sitä, mitä on ihanat päiväunet raskaan työpäivän jälkeen.

      Jokainen ikä on paras ikä. Jokaisena päivänä voi oppia jotain uutta ja kerätä elämänkokemusta. Mennyttä ei voi saada takaisin, ja tulevaisuutta ei ole. On vain tämä hetki. Jos mieltää elämän materian saavuttamisena, olo tuntuu aina tyhjältä, koska aina on jotain, mitä rahalla voi ostaa. Entäpä ne asiat, joita on oman pään sisällä? Eikö oman itsen kehittyminenkin ole olennaista? Ikä antaa mahdollisuuden näkökulman laajentamiseen, miksei sitä valttia voisi alkaa käyttää? Ja elämäänhän kuuluu muutos. Se kannattaa hyväksyä pikku hiljaa. Miksi tyytyä seisovaan veteen, kun merta riittää kynnettäväksi?

      Jos on fyysisesti terve 47v, ei armoa itsesäälille! Ikä on naurettava tekosyy antaa elämän valua ohitse. Ei muuta kuin raivokasta elämään hyppäämistä, niin sillä se elämännälkä tulee tyydytettyä ja kasvaa vain edelleen. Elämä on todellakin laiffii!!

    • vanha?

      tosin ite oon vasta hiukka yli 40 v. Et sinä vanha ole...sulla on vielä monta monituista vuotta edessä. Opit ehkä jopa uusia asioitakin. Mun isäkin joka nyt 71 v, oppi pari vuotta sit tietsikan käytön :). Katso eteenpäin äläkä taakse.

      • Kipinä-71

        Mulla on erittäin hauska, verbaalinen, seurallinen, ulkoisestikin loistavassa kunnossa oleva 47-vuotias naispuolinen ystävä. Hänelle tuossa männä viikolla eräs nuori nainen ilmoitti baarissa, että "Mene pois täältä, olet vanha käpy". Mikäs kumma vanhemmassa naishenkilössä baarissa vaivaa? Kieltämättä ystävästäni ovat kovastikin kiinnostuneita parikymmentä vuotta nuoremmat miehet, sekö näitä nuoria naisia uhkaa?


      • noista vaivaa
        Kipinä-71 kirjoitti:

        Mulla on erittäin hauska, verbaalinen, seurallinen, ulkoisestikin loistavassa kunnossa oleva 47-vuotias naispuolinen ystävä. Hänelle tuossa männä viikolla eräs nuori nainen ilmoitti baarissa, että "Mene pois täältä, olet vanha käpy". Mikäs kumma vanhemmassa naishenkilössä baarissa vaivaa? Kieltämättä ystävästäni ovat kovastikin kiinnostuneita parikymmentä vuotta nuoremmat miehet, sekö näitä nuoria naisia uhkaa?

        Nykyajan naispuolisella baarikärpäsellä ei vain yksinkertaisesti ole käytöstapoja, vaan on epäkohtelias moukka. Sellaisella suuvärkillä varustettu typy olisi entisaikaan poistettu baarista. Ei toiselle ihmiselle kuulu sanoa mitään tuollaista oli hän minkä ikäinen tai näköinen tahansa. Peruskäytöstavat on nykyajan rääväsuilta täysin hukassa. Salaa voisin vaikka toivoa, että tällaisen lausahduksen kohteena saattaisi olla joku kerta vaikka pomo, jolta nuori nainen hakee elämänsä työpaikkaa. Näinkin voi joskus käydä; koskaan et tiedä missä törkyä niskaansa saanut tulee sua elämäsi varrella vastaan.


    • Höhhhööööhhh

      Ite oon 49 ja vaimo on 15v nuorempi. Terveitä ipanoita on 3 ja kämpäs on tilaa 240m2, kaikki omaa. Nuoremmat ei osaa mitään ja on kusessa kaikissa tilanteissa, nou hätä minä korjaan jos on mopoilla maksukykyä. Yleensä ei. Naperot tarttee navigaattorin minä en. Nuoret ei jaksa, minä jaksan.

    • ollaan...........

      sen ikäisiä kuin miltä tuntuu..:)) joskus lapsettaa ja toisinaan ollaan niin vanhoi jotta...:)))

    • lääkäri kaveri

      sulla on näköjään nyt kriisi vaihe meneillään. olen elänyt ihan samanlaisen elämän maalaistalon poikana. se elämä oli vaan sellaista siihen aikaan.eikä sitä osannut tai vaatinutkaan parempaa oloa. ja olihan meillä koti ja isä ja äiti turvana.ja myös siskot ja veljet. mulla ainakin.mielestäni se aika on ihaninta aikaa mitä ainakin mä olen elänyt.oli ruokaa ja puhtautta.äiti piti siitä huolen varmasti.ja mitä tulee ihmisen ikään . niin se on numeraalista.ihminen on tasan niin vanha kun sisällään tuntee olevan.mutta on totta että pitää pitää itsestään huolta ja hyvinvoinnista.opiskelujen aikana kävin paljon kotona.ja oli mahtava tulla turvalliseen kotiin maailmalta. kaupungin melun ja hälinän keskeltä.nyt teen vaan työtä sairaalassa kovan paineen alla .on kiirettä ja pitäisi keretä yhtä aikaa monen potilaan luo.syy on siinä koska hoitohenkilökuntaa ei ole riittävästi.olen joutunut useastikkin tekee kaksi vuoroa yhteen putkeen.tunnen vastuuni. enkä jätä potilaita hoitamatta.huolehdin itsestäni urheilemalla. käyn punttisalilla ja lenkkeilen mun koiran kans juosten useasti viikossa. eli se vanhuus ja heikkous tulee kyllä nopeasti jos ei harrasta mitään liikuntaa.sitä lihakset ja elimistö kaipaa ja kipeästi. joten otappa itsees niskasta .ja päätä että YLÖS ULOS JA LENKILLE.ja kun harrastaa lenkkeilyä esimerkiksi niin kasvot on aivan eri näköset ja iloset katsottavat. kun ikää tulee meille kaikille vääjäämättä niin sitä suuremmalla syyllä on mentävä liikunnan pariin.se tekee sun psyykkeellekin hyvää.tietenkin jos on sellasta sairautta joka ei mahdollista liikuntaa.niin sitä voi eri tavoin harrastaa kotonakin.nykyisin on kaupoissa vaikka minkälaista kuntolaitetta kaupan. kaikkee hyvää sulle toivon ja terveyttä ja iloista mieltä.

    • olen 60 enkä mikään

      vanha. Tunnen olevani ihan nuori! Musiikkimakuni on tosi outo: Pidän humpasta ja valsseista ja tangoista; jokunen rokkikin menee. En välitä nuorison musiikkimausta, mutta olemme löytäneet yhteisen sävelen: Karaoken. Ostimme laitteet, aikaisemmin vuokrasimme, ja pidämme karaokeiltoja. Vähän boolia, ja kaikilla on hauskaa! Kappaleet Hilmasta ja Onnista, Villihevosia, Hopeamalja ruusupuskassa, Andre, Moottoritie on kuuma, Olavi Virtaa ym ym.
      Kyllä minullakin oli jo Järviset, vaikka olen yli 10 v sinua vanhempi. Mulla oli kiharat kun menin tokalle ja siitäkös olin körtti-open silmätikkuna. Suosikkioppilastaan hän kyllä paijasi, vaikka senkin laineet olivat parturin tekemiä. Onneksi viimeisellä luokalla tuli toinen ope ja tuo vanhoillismielinen opettaja lähti matkoihinsa.
      Minusta tuntuu ainakin siltä, että nykyäänhän et enää mistään saa laadukkaita vaatteita! Kaikki ovat melkein rättejä ja puolinapaan ylettyviä. 70-80-luvulla sai laadukkaita vaatteita. Kati

    • anna.erika

      Niin se maailma vaan muuttuu,halusimme tai emme.47 vuoden jälkeen ehkä jälkipolvemme ihmettelee kuu-ja planeettavierailuja,ei näin ollut meidän nuoruudesamme...Ei varmasti meidän,itse olen 45,vanhemmat voineet uskoa tulevaan.En tiedä mitä on chillaaminen ja dissaaminen.ja mitä sitten.Pahimmalta tuntuu jos yrittää olla nuori vaikka ei todellakaan ole.Ole rohkeasti omanikäisesi ja naura uutuuksille mistä et tiedä.

    • nauttikaa

      Kyllä tää ikä, itse tätin juuri 50-v. on ihana ikä. Lapset jo aikuisia ja voi elää kuin tavallaan vapaana. Miehen kanssa voi taas olla kuten alkuaikoina, tehdä mitä lystää. Olen myös alkanut sitkeästi hoitaa itseäni, ssiis liikkumalla ja hemmotteluhoidoilla. Nyt viimeistään täytyy kokeilla kaikkea, kun ei perhe vie niin paljon aikaa eikä rahaakaan, kunlapset pärjää omillaan. Älä elä enää sitä mutku-elämää ja siirrä ihania asioita ja haaveita. Toteuta niitä, mitä pystyt, et ole siihen liian vanha, etkä mihinkään muuhunkaan. Ikä on korvien välissä.

    • tietäväni,

      että tuon väsymyksen takana on masennus. Sitä ei kannata vähätellä, vaan hakea apua vaikkapa työpaikkalääkäriltä. Nykyinen oravanpyöräelämä sen aiheuttaa. Avun saatuasi olet kuten pitää; mies parhaassa iässä!

      • VAnhus 50 vee

        Minäkin tunnen olevani vanha. Töihin ei huolita, rahaa ei ole, prkl.


    • Kuka on vanha ?? Täytän kohta 50 ja tyttäreni valittaa että olen kuin teini. Mielestäni nuorikin voi olla vanha jos kadottaa intohimon elämään. Ei kaikkea voi tajuta tai tietää mutta mieli pitää pitää virkeänä ja avoimena. Silloin pärjää nuorten kanssa ja sosiaalisuus muutenkin kasvaa sillä se kyllä näkyy silmistä sillä muuten puuttuu pilke silmäkulmista... On ihan sama mitä aineellista elämässä on tai on ollut - pitää vain katsoa omaa itseään peilistä ja sanoa että pitää näkemästään - niin silloin muutkin pitävät - jos ei onnistu niin liikuntaa - jokaiselle sopii joku - ei tarvii olla hikipinko mutta vaikka metsään kävelee omiin aatoksiin niin sinne ne vuodet karisee. Loppujen lopuksi yleensä kaikki sujuu itsekseen jos ei stressaa :)

      • KisuMisukainen

        Olen 53v ja muistan kun äitini oli tämän ikäinen hän huokaili olevansa vanha, hän on aina ollut sellainen vanhan mallinen ja oloinen.
        Hiukset aina samat, siitä asti kun meni ensimmäisen kerran naimisiin 1955.
        Nyt hän huomauttelee minulle ettei vanha ihminen saa värjätä hiuksiaan, ei saa olla pitkää tukkaa jne.

        Lähettelee minulle synttärinä kortteja jossa aiheena on "Voimaa Vanhuuten".

        Kasvaan, tässä minä olen aivan erilainen, olin Madonnan konsertissa ja olihan siellä muitakin dinoja mukana, eikä kukaan katsellut pitkään.

        Olen laihduttanut 19 kiloa, pukeudun tai ainakin yirtän pukeutua niinkuin 35 vuotiaat.


    • Marjuuuska

      Ole vain tyytyväinen olet terve ja jaksat elellä järjestää elämää elää täysillä ja ihanaa se että onjo kokemusta eikä kaikkeen lankaan klapsahdakkaan .
      Nyt sitä saa elää elämää monet asiat päivänselviä ja voi vain katsella kun jotkut ei ota neuvoista vaarin ja haluavat kantapäänkautta kaiken oppia
      Meidän vain pitää se hyväksyä
      Elämä on kuule ihanaa nyt ulos ja liikkeelle ja ja kyllä uuttakin hyvä oppia se pitää pirteänä ja sitä ei voi mitenkänä välttääkään
      Onnellista elämää sulle ,älä anna masentaa minkään kaikkea kivaa uutta kannattaa suunnitella ja ajatella ja myös kannattaa liikkua tehdä tavoiteita unelmoida vaikkei ne tarvis toteutuakaan eihän ne unelmat ikinä kaikki toteudu mutta ne pitää ihmisen vireänä kaikkeen
      Olepa armollisempi itsellesi ja arvosta omaa itseäsi ja sitä kokemustasi .
      meillä on tässä viidenkympin iässä oikeesti paljon tapahtumia ehtinyt olla ja elää
      Maailma oli todella aivan erilainen kuin ois valovuosien päässä se lapsuus ja oltiin onnellisia vaikkei ollut mitään tietokoneita kännyköitä ja paljon muutakaan
      Hyvin on tähän tietokoneaikaankin oppinut vaan ja siihen on kyllä paikkoija jossa voi perehtyä ja käyttöön opastusta .Pitäävain olla avoinna uuteen tulevaan mikään kun ei pysy paikallaan milloinkaan enää
      Se on totta että vuodet menee ja nyt tuntuu että ne vierii vieläkin nopeammin kuin aiemmin ei enää ehdikkään kaikkeen tai minne ne menee sitä en tiedä.
      Mielestäni vuodet oli pidempiä nuorena ja lapsena .
      Nyt tässä iässä omaa aikaa osaa arvostaa ja joskus ihan olla vain
      Nauti elämästä mene eteenpäin kyllä nuoret arvostaa ja haluaa kuulla siitä mitä on ollut ennen mutta heillä on oma maailmansa elettävänä siitä lähtein kun se alkoi ja toisenlaista mutta sama elämän into ja energia ja eteenpäinmenon vimma se on samanlainen aina lapsuudesta nuoruudesta eteenpäin
      Nyt sitä ajattelee ai jaa tässä sitä ollan mihin oli niin jukelinmoinen kiire elämässä
      Ihminen vain on ihminen ja itse voi paljon tehdä että jaksaa ja viihtyy ja elää
      älä anna periksi sinä sillä et ole edes vanha

    • periksantamaton

      älä hyvä mies lannistu iästä ei siihen ole mitään aihetta!itse olen 57 viiden lapsen äiti eronnut vuosia sitten ja seurustellut jo kauan itseäni 9 vuotta nuoremman kanssa.työkavereina suurin osa nuoria ja hyvin pyyhkii. ennen kaikkea usko itseesi terveellä maalaisjärjellä tietenkin!!olet vaan reilu ja rehellinen halukas /innokas opetteleen kaikkea uutta niin kaikki sujuu.mut näinhän elämässä käy jokaiselle et vanhetaan , tulee sairauksia ja kolotuksia mut se on elämää!! meillä on annettavaa nuorille ja heillä meille kunhan ollaan vastaanottavaisia eikä vaan tuijoteta omaa napaa.
      katse peiliin ja päätös että huomenna on kaikki toisin!
      kaikkea hyvää sinulle

    • nainen...

      olen huomannut, että kaikki se mitä jahdataan on pelkkää harhaa. Ihmiseltä ei puutu mitään oleellista. Kannattaa ensin löysätä kiristäviä vaatteita ja sitten vaateita. Heittää roolit pois ja lukea Platonia.

    • mikatoppi

      Olen 34 v. nuori mies Oulun läänistä olen ollut vakavassa auto-onnettomuudessa 10v. sitten ja yksin olen loppu elämän puh. 0400-989 103 jos haluat lisätietoja

    • sågickdet

      Nuoriso kotona pitää elämänmenossa kiinni.
      Minä ainakin ymmärrän mitä nuoret puhuvat, vaikka en enää koekaan tarpeelliseksi chillata vapaa-aikanani "nuorten" kanssa.

      Räppäreitä muuten oli jo 80-luvulla.

    • nuori, muori

      en tunne olevani 50 vuotias, pikemminkin joku 17 v. teini, joka hassuttelee ja ei rypyn ryppyä ole! Kyllä sitä voi ikäänsä hallita jos haluaa, enkä aiokkaan tulla vanahaksi, aion vaan kuolla kun se hetki koittaa...

    • netnetnet

      Jep jeb. Mulla on 49-vuotta takana, ja joka päivä tulee uutta muistaltavaa. Siksi kait se aika tuntuu menevän nopeasti. Esim. kun joku "päristää" kakastahtimopolla ohitse niin vaipuu murrosiän muistoihin pelkän tutun bensan käryn vuoksi.

      Ainahan sukupolvien välillä on ollut eroja mut eikö me itte ole viety eteenpäin tätä elämää helpottavaa tekniikkaa. Niin ei kait me niitä voida syyllistää kun tarttis itte kattoo peiliin.

      Ja olihan meilläkin asiat "paremmin" matariaalisesti kuin edellisellä sukupolvilla. Olen veteraanin poika ja ylpeä siitä mitä ne aikoinaan tekivät meidän vuoksi henkensä kaupalla.

      Ja nyt kun on kypsynyt niin ei tee enää niitä samoja munauksia kuin joskus nuorempana. On kait tullut iän myöyä"viisautta, kokemusta ja näkemystä" aisoiden hoitaamiseen ja yleensäkin tekemisiin.

    • ilmoitusten naislukija

      Otan osaa. Mittarissa minullakin 47 ja yhä huolestuneempana olen katsellut Suomen Kuvalehden 50-v ilmoituksia.

      Miten ihmeessä lähes itseni ikäiset miehet näyttävät niin vanhoilta? Siis harvatukkaisilta, vähän ylipainoisilta setämiehiltä, joilla voisin kuvitella olevan suurin piirtein samanikäiset ladylike-vaimot, golf-osakkeet ja liuta kauppakorkeasta valmistuneita lapsia lapsineen.

      Miksi yhdestä tulee olemukseltaan ja asenteiltaan enemmän aikuinen ja joku toinen, kuten minä, jää lillumaan johonkin välitilaan, jossa ei tunne itseään nuoreksi mutta ei myöskään ns. edustusaikuiseksikaan.

      Keljuttaa vain, että joku on käynyt potkukelkkailemassa ennen niin rypyttömällä ihollani...

      • oma itse

        Itse olen nainen 50 , enkä tunne itseäni vanhaksi. Ei tulisi mieleenkään roikkua iältään puolta tai paljon enemmänkin nuorempien jutuissa: heillä on omansa, ja niin pitää ollakin. Ja miksi ihmeessä pitäisi juosta hysteerisesti jonkin ikuisen nuoruuden kauneus- ym. ihanteitten perässä, minusta se on surkuhupaisaa. Tuntisin itseni idiootiksi jonain madonnakloonina, jokainen tietysti tavallaan.

        Kyllä seuraa on aina riittänyt, milloin minkin ikäisenä; asenteesta se lähinnä on kiinni. Jos vielä viitsii pitää huolta omasta ihanasta itsestään, ei varmasti jää yksin. Ja nuorten kanssa tulee ihan riittävän hyvin juttuun, kuten ketjussa taisi useampikin mainita: kuuntelemisessa ja ympärilleen katselemisessa se taika on. Ennakkoluuloja on usein puolin ja toisin, ja usein ne ovat ylitettävissäkin. Ja elleivät ole, so what? Miksi neli- tai viisikymppisen tai vanhemman/nuoremmankaan ylipäätään olla kiinnostunut muusta kuin mistä tosiasiassa on - vain jottei putoaisi kärryiltä? Miltä ihmeen kärryiltä?

        Meitä kaikenikäisiä yhdistää se pikkuseikka, että olemme ihmisiä - kuka nyt minkin ikäinen sattuu olemaan.

        Jos pitää itsestään, hyväksyy itsensä, sisäisesti ennen muuta, se kyllä näkyy ulkoisenakin säteilynä. Ja näin on ikään katsomatta. No, elämäntavat, hyvät geenit ja sen sellainen...onhan niistä apua.

        - Äitini avioliitto isäni kanssa ei ollut erityisen onnellinen. Hän löysi itselleen elämänkumppanin isäni kuoltua. Muori oli 90 vee... ja puhkesi kukkaan kuin ruusu! Ei varmaan kovin yleistä, mutta oli ihana nähdä äitinsä vihdoin onnellisena, hänen elämänsä loppumetreillä.


      • adalmiinan helmi

        sinä veit sanat suustani,niin sanotusti,eli minulla on juuri sellainen olotila,ettei ehkä ole enää ihan nuori ,mutta ei ihan vielä aikuinenkaan vaan jossain siinä välissä.ja nyt kun syntyi tuota seuraavaa sukupolveakin, eli pojanpoika,niin se vaan lisäsi tätä hämmennyksen tilaa:minäkä muka joku isoäiti,kun en tunne olevani ihan vielä aikuinenkaan.....................!


      • MUTTA MIHIN?

        Viidenkymmenen korvilla päätin yksinelävänä naisena tarttua kaksin käsin elämääni ja jatkaa itseni ja ammatillisen osaamisen kehittämistä eräässä yliopistossa. Edellisistä opiskeluvuosista oli jo aikaa, mutta olin seurannut alan kehitystä ja nykysuuntauksia aika tiiviisti ihan jo pelkkää uteliaisuuttani ja tiedonhaluani.

        Ei siis muuta kuin tuumasta toimeen, mukaan elinikäisen oppimisen virtaan, kaikkine puutteineen ja elämän- ja työkokemuksineen!

        Vastaanotto oli kärjistäen tyrmäävä. Kaikista juhlapuheista huolimatta koin kerran toisensa jälkeen, ettei minua hyväksytty mukaan. "Vanhuksia" ei tarvittu parikymppisten joukkoon, ja se toden totta myös osoitettiin! Sillä ettei järjenjuoksussa, kiinnostuneisuudessa, oppimishalussa ja -kyvyssä ollut vikaa, ei näyttänyt olevan merkitystä. Sosiaaliset taidotkin olivat ihan ok.

        "Mitä toi täällä tekee" oli se ääneen lausumaton ja joskus lausuttukin torjunnan ja eristämisen, selän kääntämisen tai paheksunnan muoto; karkeampiakin oli.

        Siinä vaiheessa aloin tuntea itseni vanhaksi, ja myös hyvin yksinäiseksi: olin sitä. Suht. tiiviiseen yhteisöön ei mahtunut "vääränlaista" oppijaa, ryhmätöissä suhtauduttiin enimmäkseen kuin johonkin vajaavaltaiseen kummajaiseen (joka hammasta purren ja joskus itkuakin pidätellem) hoiti oman osuutensa ja joskus enemmänkin. EIKÄ muuten todellakaan yrittänyt väen vängällä ängetä nuorten omiin juttuihin.

        Siitä minkä piti olla ilo (olen aina rakastanut uuden oppimista ja ollut monesta kiinnostunut) tuli sosiaalinen painajainen, jonka keskellä olin täysin yksin. Siinä vaiheessa tajusin, ettei se että tunnen itseni nuoreksi ja tiedonhaluiseksi riitä jonkinlaista arkipäivän syrjintää ja suoranaista julmuutta vastaan.

        Opiskelupaikka on (myös) sosiaalinen ympäristö, ja minut se sulki ulkopuolelleen.
        Ihmisellä, vanhammallakin, on oltava jotain mihin aidosti liittyä tai kuulua, omana itsenään. Ihmistieteilijät (alani) tietävät tämän hyvin. Sitä irvokkaammalta pelkän iän (kyllä, pelkän iän) perusteella ihmiselle lankeaa kummajaisen osa - jossa liikkumavara on alun alkaenkin kapea ja kapeutuu yhä edelleen, yrittämisen tullessa torpatuksi ja aikanaan ihan ok itsetunnon laskiessa kuin lehmän häntä.

        Nyt olen siis vanha. Muut, nuoremmat, "kertoivat" sen minulle.

        Yksityiskohta: Jossain seminaarissa kysyin jotain ihan käytännön juttua toiselta ryhmäläiseltä.Hän piti pitkän taidepaussin ja sanoi (ei kysynyt) paljonpuhuvaan sävyyn: "Siis - opiskeletko sä tosiaan täällä?" (paino jokaisella sanalla). Omaan asiakysymykseeni en saanut vastausta.

        Opiskelin. En opiskele enää.

        Elinikäisen oppimisen lyhyt oppimäärä: teoria ja käytäntö ovat toisistaan yhtä kaukana kuin kuu maasta.

        Oppimisen ilo oli tiessään.

        "Mummo, tiedä paikkas!"

        Se sanoma tuli ymmärretyksi. Jopa näillä vajailla älynlahjoilla.


    • sussu81

      minä olen 27v. tyttö ja olen aina kulkenut omia polkujani.16v. lähdin kotoa enkä kadu sitä päivääkään.minut on kasvatettu kurilla ja työn teolla.vanhemmilla oma kauppa.voin sanoa,että sinä olet juuri niin nuori kuin itse haluat olla.kukaan ei voi sanoa että olet vanha.minä tunnen jo nyt itseni vanhemmaxi kuin muut ikäiseni eli yli 40vuotiaaksi.kavereitani kiinnostaa vain juominen ja irtosuhteet.minä taas haluaisin oman perheen ja naimisiin oman kullan kanssa.mutta kun miehiä ei kiinnosta kuin seksin nykyainana.mitä nykyajan nuorille on tapahtumassa???en tajua???enkä pysy mukana ollenkaan!!pitää varmaan ottaa se 40v. mies itselle kun nuoremmat eivät halua aloittaa kunnollista parisuhdetta....kerrotko minulle miksi näin on???

    • MyNicki

      olla.
      Se mieli ihmisen !
      Ihminen on sitä mitä hän itse haluaa, eli.. työ, älypuhelin, auto ja menneisyys.
      Onnexi ole huomannut Suomessa, että ihmisiä on ulkonakin..kaiken ikäisiä ajasta riippumatta ja he keskustelevat keskenään asioista ja niistäkin iästä riippumatta :)

      Maitolavat alkavat olla historiaa ja jälkikasvulla on säiliöt maitoiset.. jäähdytyksellä.

      Minusta hienoa, että Suomessakin on suolalle vaihto-ehto, vaikka Suomi kulttuurikin istuu syvällä ihmisessä.

    • adalmiinan helmi

      minä olen kyllä sitä mieltä,että tämä vanhuushöpinä meni nyt kyllä pahasti överiksi.
      ennen vanhaan,silloin kun sinä -ja minä-olimme lapsia ;silloin saattoi viisikymppinen tuntea itsensä vanhaksi. ja silloin kun meidän vanhempamme olivat nuoria,silloin saattoi viisikymppinen tuntea itsensä vanhaksi.

      2000-luvulla ei 47-vuotias ole vielä vanha.mietipä,kuinka paljon vanhemmaksi ihmiset nykyään elävät ;kuinka paljon terveempiä ihmiset nykyään ovat;ja kuinka paljon helpompaa ihmisten elämä nykyään on.

      ja sitäpaitsi,minun mielestäni se on ihan itsestä kiinni tämä ikähomma.sinähän olet juuri niin vanha kuin itse haluat ;numeroita on turha tuijottaa.

      totta kai sinä tunnet itsesi vanhaksi tuolla asenteella!koko elämänhän pitääkin olla uusien asioiden oppimista.eikä nuorison ja meidän välillä mitään kuilua ole,ellei me itse sitä siihen tehdä.
      nuorissa on tulevaisuus ,joo,mutta ei meitä "vanhojakaan" vielä ole kuoppaan laitettu.
      mitä tästä maailmasta tulee,jos jo alle viiskymppiset on valmiita heittämään pyyhkeen kehään ?

      minustakin tuli pari päivää sitten mummo,ja sen jälkeen olen tuntenut itseni entistäkin nuoremmaksi.melkein kuin olisin saanut uuden nuoruuden ,tai uuden mahdollisuuden,tai jotain...
      jos vielä 10 vuotta sitten tajusit,mitä nuoriso puhuu,niin miksi et muka voisi tajuta sitä vieläkin ? kymmenen vuotta ihmisen elämässä ei ole mitään.

      hiukan positiivisuuttta peliin,äijäseni.
      kyllä 47-vuotiaskin voi ja osaa vielä innostua uusista asioista ,jos vain haluaa;eikä se silti tarkoita,että pitäis kaikkeen revetä.
      EI MUUTA KUIN PITKÄ PÄÄTYYN......JA TOHINALLA PERÄÄN !!

    • Vasta 45-vuotias

      Jännää, miten toisin itse ajattelen, vaikka olen suunnilleen samaa ikäpolvea, 45-vuotias.
      En ole koskaan vielä ajatellut olevani "vanha" tai pois ajan hermolta :)
      Ehkä koko lapsuutenikin oli sitten kovin erillainen, omia vanhempiahan ei voi valita. Omani taisivat olla suht edistyksellisiä eikä pulaa ollut mistää ja leluja riitti ylenpalttisesti, matkailtiin ulkomaillakin ja mökkeiltiin ja veneiltiin.
      Kotona kävin monenlaista ulkolaista liiketuttua ja äiti kävi osapäivätöissä.

      kesätyöt aloitin 15-vuotiaana ja kotoa muutin opiskelemaan lukion jälkeen. Hyvin pysyy ajan hengessä kun seuraa sukulaisten lasten menoa, yhdessä säädetään tietsikkaa ja vaihdetaan mp3-musatiedostoja.
      En ole koskaan pelännyt tekniikkaa tai uusia laitteita, uteliaisuus ja halu oppia lienee tärkeintä, ei ikä.

      Tiedän, etten ole enää teini enkä nuori aikuinen, enkä edes haluaisia olla. Nuorena on angstinen ja epävarma, maailma on kovin ehdoton ja mustavalkoinen. Vanhemmiten tulee suvaitsevammaksi ja pipo kiristää vähemmän.

      Ole iloinen tästä pvästä, ja ajattele, että nyt olet nuorempi kuin koskaan tulevaisuudessa;)

      Elämä on ihanaa ja aikansa kaikkea. Samanhenkiset ystävät piristävät ja ystävät on lupa valita, elä miten parhaaksi itse näet ja koet.

    • Eija-48v

      Niin samaa on ollut mullakin.Sulla vaan ehkä elämässä nyt kaikkea luksusta,mulla ne on jääneet haaveeks.Netit ja puhelimet on.Vesi,sähkökin.Pesukoneet.

      Ei ole työtä,ei rahaa. Eikä lämmitettyä autoa,mutta auto kummiskin

    • KOHTA 49-v

      Itse täytän pian 49-v. ja silti (monesta elimellisestä vaivastani huolimatta!) tunnen itseni edelleen samaksi nuoreksi tytön hupakoksi, kuin olin 70-80-luvulla. Olen 3 teini-ikäisen äiti ja jyvällä nuorten touhuista ja ajatusmaailmasta ja se, jos mikä, pitää nuorena vaikka vauhti välillä päätä huimaakin.
      En ole vain suostunut antamaan periksi ajatukselle "vanhenen" vaan minusta se on normaalia elämänkaarta kypsymisineen ja vaivoineen, ryppyineen, iloineen ja suruineen - kaunista. Ajatukset eivät vanhene. Tärkeintä on nauttia hetkistä - vielä, kun elän. Yksi elämä.

    • KOHTA 49-v

      Itse täytän pian 49-v. ja silti (monesta elimellisestä vaivastani huolimatta!) tunnen itseni edelleen samaksi nuoreksi tytönhupakoksi, kuin olin 70-80-luvulla. Olen 3 teini-ikäisen äiti ja jyvällä nuorten touhuista ja ajatusmaailmasta ja se, jos mikä, pitää nuorena vaikka vauhti välillä päätä huimaakin.
      En ole vain suostunut antamaan periksi ajatukselle "vanhenen" vaan minusta se on normaalia elämänkaarta kypsymisineen ja vaivoineen, ryppyineen, iloineen ja suruineen - kaunista. Ajatukset eivät vanhene. Tärkeintä on nauttia hetkistä - vielä, kun elän. Yksi elämä.

    • jean valjean,,

      Olen 54 vuotias ja tunnen itseni tuskin parikymppiseksi,mutta mä oonkin aina ollut lapsellinen--
      ohan tätä ikää sen verran ettei jaksa ottaa siitä enää paineita kuhan päivän kerrallaan saa nauttia tästä kokemuksesta jota elämäksi kutsutaan

    • nauti

      Tuossa tunteessa on selkeetä tarkoitusta. Oravanpyörästä pois ja äkkiä. Rauha ja vapaus kaikista turhista pähkäilystä koittaa sekä hetkessä elämisen ihanuus!
      Vaatii ison muutoksen ja luopumisen kaikista epäoleellisistaa asioista sekä siitä materiasta. Pystytkö siihen nyt? Pääset samoihin fiiliksiin kuin silloin nuorena vaikka kroppa ei sama olekkaan. Chillailut ja dillailut alkaa naurattamaan ja jopa kiinnostamaan kun oma elämä helpottuu ja keventyy.
      Sano itsesi irti työstä ja ota vastaa se mikä tulee. Sano niille ihmisille joille olisit halunnut sanoa jotakin nyt se mitä olet aina halunnutkin.
      Et tarvitse rahaa kun et tarvitse niitä asioita mitä sillä rahalla hankitaan.

    • vanhanuori

      Olen 27-vuotias (nainen, jos sillä nyt on mitään väliä) ja eläisin paaaaljon mieluummin kuvailemassasi entisaikojen maailmassa.
      Minäkään en jaksa tätä muutu, etene, vaihda, muutu, etene, vaihda -yhteiskuntaa.
      Se on masentava ja uuvuttava. Siksi suunnittelenkin koko ajan, miten voisin parhaiten vetäytyä koko touhusta.
      Kyllästyttävä, tympeä, kliininen nyky-yhteiskunta. Ennemmin ottaisin ne puusukset.

      • VM 1962 KESÄ

        asenne elämään oltava hyvä
        elä hetkessä missä olet.
        älä murehdi asioita joita ei ole ja jotka eivät edes ole toteutuneet.
        liiku syö terveellisesti
        ole hyvä itsellesi ja sitten muille
        nauti siitä hetkessä missä olet
        onni tulee pienistä asioista eikä paskanjauhannasta
        jos sinulla on työ perhe yms asiat ok en mmärrä valitustasi olen ihminen joka saanut
        taistella asioiden suhteen usko minua et saa rahoja etc mukaasi kuollessasi
        Loppujen lopuksi elä nykyhetkeä ja älä valita stressihormonit syövät sinua
        kannattas olla onnellinen siinä missä on

        näin minä olen tehnyt ja olen onnellinen 47 ja olen terveen utelias ja syön terveellistä
        ruokaa ja nautin elämän pienistä hetkistä
        Kasvat itsellesi hyvä henkinen kantti
        minusta on iv aamulla herätä ja miettiä mitä hyväää elämä tänään minulle
        tarjoaa. Ps minä olen hyvä ihminen miksi siis olisin mörkki valittaja
        ei se mammoma vaan hyvä olo itsessäsi heijastuu myös muil hyvänä olona
        meillä on vaan yksi elämä Minä ainakin teen siitä itselleni mieluisan joka päivä
        kärsivällisyys on onnen avain


    • Nainen 77.

      ähh. älä stressaa. nykynuoriso on ihan pihalla. etpä menetä yhtään mitään, vaikka kaikkea kuultua et ymmärrä. Nauti elämästä omalla tavallasi.

    • Niisku-myy 50-1

      *Sinäkö vanha... Älä nyt. Sinähän olet vasta varhaisessa keski-iässä. Kukaties elinvuosia vielä toinen mokoma lisää...No, joo..Tottahan se on, että lapset ovat kasvaneet ja kuilu nuorisoon on ilmestynyt. Eikö silti tekisi mieli joskus revitellä oikein kunnolla..kiltisti... muistella nuoruutta hyvin mielin :)

    • Anonyymi

      Ihminen alkaa vanheta,kun se alkaa marisemaan"Kylllä mä olen jo vanha niin vanha."

    • Anonyymi

      Onpa melko metkaa. Silloin kun itse olin 50-vuotias, mikään ei painanut, ei ikä eikä vaiva eikä vika. Ei nytkään, mitä polvi joskus pistää prkl:sti. Tai katsotaan nyt sitten ensi viikolla, kun saan labrat ja lääkärin tekstit käyteen. - Nm. Iätön

      • Anonyymi

        4-kymppinen, nauti vielä, muista että lähempänä 60 v alat oleen jo kaikkien mielestä vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4-kymppinen, nauti vielä, muista että lähempänä 60 v alat oleen jo kaikkien mielestä vanha.

        Et kerro ikääsi, mutta ilmeisesti aika korkea, koska et osu vastaamaan oikeaan paikkaan. Ja muutenkin; mitä hlvt:n väliä sillä on, mitä mieltä muut ovat. - Nm. Yli 60, en vanha


    • Anonyymi

      Vähän samalta tuntuu. 1 sinun ikävuoteesi olen hieman tietokonejuttuja tehnyt, mutta nämä teinixjutut ovat aivan poissa laskuista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe