Tahtoisin tietää kuinka pohjoisessa kasvaa luumupuita? Olisi etsinnässä lajike joka kasvaisi 5-6 vyöhykkeellä. Myös tietoa mistä saisi taimia. Yritin etsiä netistä, mutta en onnistunut löytämään.
Kiitos.
Luumupuu
8
3891
Vastaukset
- taannoin
yritin herättää keskustelua samasta aiheesta kuin aloittaja, mutta huonolla menestyksellä. Ilmeisesti pohjoisessa ei ole kokeiltu luumun kasvatusta.
Hirvensalmen taimistolta voi varmaan kysellä luumuista. Sieltä olen itse ainakin saanut tietoa hedelmäpuiden menestymisestä. Toinen hyvä paikka on Blomqvistin taimisto Pietarsaaressa. Sikäli Blomqvistin taimisto olisi parempi paikka kysäistä, koska taitaa Pietarsaari olla juuri 5 vyöhykkeellä, joten heillä on varmaan kokemusta luumupuiden menestymisestä kyseisellä vyöhykkeellä. Molemmista saa erittäin hyviä taimia (myös luumun taimia), mutta Hirvensalmella taitaa olla valikoima hieman suurempi. Googleta molemmat, niin löydät heidän sivustonsa.
Jotenkin itsellä on sellainen muistikuva (ei kokemusta), että sellainen kuin Parikkala tumma luumu olisi aika talvenkestävä ja voisi myös ehtiä kypsyä 5 vyöhykkeellä- papparainen
Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!
- ltvon
papparainen kirjoitti:
Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!
En usko että luumun juuret yltäisisivät yli 3m päähän ja vielä syvälle maahan. Onko vanhat sementtiputket kun tukkeutuvat ?
- .
Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?
- taannoin
. kirjoitti:
Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?
kuinka kauppa käy, mutta itse olen tyytyväinen kyseessä olevan taimiston palveluihin. Olen ostanut sieltä puutarhaani suurimman osan omenapuista ym. taimista. Palvelu ja neuvonta on ollut erinomaista ja aion tulevaisuudessakin asioida siellä.
- ernezti
Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.
- ksdväHJ
ernezti kirjoitti:
Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.
Purskahtavat hörö nauruun, jos kolmen kympin taimesta alkaa tinkimään
- punaluumu
Ongelma on varmaankin ettei luumut kerkeä kypsyä pohjoisessa. Meillä on mökillä Pohjoi-Karjalassa vanha punaluumu. Puu kestää hyvin pakkasta mutta vain muutamana vuonna sato kerkeää kypsyä.
Kestävyydestä löytyy täältä
http://www.kotitaimi.fi/hedelma_runko.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529