Luumupuu

Tahtoisin tietää kuinka pohjoisessa kasvaa luumupuita? Olisi etsinnässä lajike joka kasvaisi 5-6 vyöhykkeellä. Myös tietoa mistä saisi taimia. Yritin etsiä netistä, mutta en onnistunut löytämään.
Kiitos.

8

4075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taannoin

yritin herättää keskustelua samasta aiheesta kuin aloittaja, mutta huonolla menestyksellä. Ilmeisesti pohjoisessa ei ole kokeiltu luumun kasvatusta.

Hirvensalmen taimistolta voi varmaan kysellä luumuista. Sieltä olen itse ainakin saanut tietoa hedelmäpuiden menestymisestä. Toinen hyvä paikka on Blomqvistin taimisto Pietarsaaressa. Sikäli Blomqvistin taimisto olisi parempi paikka kysäistä, koska taitaa Pietarsaari olla juuri 5 vyöhykkeellä, joten heillä on varmaan kokemusta luumupuiden menestymisestä kyseisellä vyöhykkeellä. Molemmista saa erittäin hyviä taimia (myös luumun taimia), mutta Hirvensalmella taitaa olla valikoima hieman suurempi. Googleta molemmat, niin löydät heidän sivustonsa.

Jotenkin itsellä on sellainen muistikuva (ei kokemusta), että sellainen kuin Parikkala tumma luumu olisi aika talvenkestävä ja voisi myös ehtiä kypsyä 5 vyöhykkeellä

• papparainen

Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!

• ltvon
        papparainen kirjoitti:

Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!

En usko että luumun juuret yltäisisivät yli 3m päähän ja vielä syvälle maahan. Onko vanhat sementtiputket kun tukkeutuvat ?

• .

Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?

• taannoin
        . kirjoitti:

Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?

kuinka kauppa käy, mutta itse olen tyytyväinen kyseessä olevan taimiston palveluihin. Olen ostanut sieltä puutarhaani suurimman osan omenapuista ym. taimista. Palvelu ja neuvonta on ollut erinomaista ja aion tulevaisuudessakin asioida siellä.

• ernezti

Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.

• ksdväHJ
        ernezti kirjoitti:

Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.

Purskahtavat hörö nauruun, jos kolmen kympin taimesta alkaa tinkimään

• punaluumu

Ongelma on varmaankin ettei luumut kerkeä kypsyä pohjoisessa. Meillä on mökillä Pohjoi-Karjalassa vanha punaluumu. Puu kestää hyvin pakkasta mutta vain muutamana vuonna sato kerkeää kypsyä.
      Kestävyydestä löytyy täältä
      http://www.kotitaimi.fi/hedelma_runko.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2033
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe