Luumupuu

Tahtoisin tietää kuinka pohjoisessa kasvaa luumupuita? Olisi etsinnässä lajike joka kasvaisi 5-6 vyöhykkeellä. Myös tietoa mistä saisi taimia. Yritin etsiä netistä, mutta en onnistunut löytämään.
Kiitos.

8

3845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taannoin

      yritin herättää keskustelua samasta aiheesta kuin aloittaja, mutta huonolla menestyksellä. Ilmeisesti pohjoisessa ei ole kokeiltu luumun kasvatusta.

      Hirvensalmen taimistolta voi varmaan kysellä luumuista. Sieltä olen itse ainakin saanut tietoa hedelmäpuiden menestymisestä. Toinen hyvä paikka on Blomqvistin taimisto Pietarsaaressa. Sikäli Blomqvistin taimisto olisi parempi paikka kysäistä, koska taitaa Pietarsaari olla juuri 5 vyöhykkeellä, joten heillä on varmaan kokemusta luumupuiden menestymisestä kyseisellä vyöhykkeellä. Molemmista saa erittäin hyviä taimia (myös luumun taimia), mutta Hirvensalmella taitaa olla valikoima hieman suurempi. Googleta molemmat, niin löydät heidän sivustonsa.

      Jotenkin itsellä on sellainen muistikuva (ei kokemusta), että sellainen kuin Parikkala tumma luumu olisi aika talvenkestävä ja voisi myös ehtiä kypsyä 5 vyöhykkeellä

      • papparainen

        Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!


      • ltvon
        papparainen kirjoitti:

        Tukkiiko luumupuun juuret viemäriputket, jos se on istutettu lähelle (n 3 metriä) putkea. Pitääkö puu hävittää, ei millään hennoisi, kun se tekee paljon mahdottoman hyviä luumuja. Osaako joku neuvoa? Koivu tukki jo yhden viemärin!

        En usko että luumun juuret yltäisisivät yli 3m päähän ja vielä syvälle maahan. Onko vanhat sementtiputket kun tukkeutuvat ?


      • .

        Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?


      • taannoin
        . kirjoitti:

        Taitaa kauppa käydä em. taimistoilla kehnosti?

        kuinka kauppa käy, mutta itse olen tyytyväinen kyseessä olevan taimiston palveluihin. Olen ostanut sieltä puutarhaani suurimman osan omenapuista ym. taimista. Palvelu ja neuvonta on ollut erinomaista ja aion tulevaisuudessakin asioida siellä.


      • ernezti

        Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.


      • ksdväHJ
        ernezti kirjoitti:

        Blomqvistilla on ainakin paljon lajikkeita mistä valita, mutta ei nuo rantaruottalaaset ainakaan tinkimisestä mitään ymmärrä.

        Purskahtavat hörö nauruun, jos kolmen kympin taimesta alkaa tinkimään


    • punaluumu

      Ongelma on varmaankin ettei luumut kerkeä kypsyä pohjoisessa. Meillä on mökillä Pohjoi-Karjalassa vanha punaluumu. Puu kestää hyvin pakkasta mutta vain muutamana vuonna sato kerkeää kypsyä.
      Kestävyydestä löytyy täältä
      http://www.kotitaimi.fi/hedelma_runko.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe