sos. psyka ja

sivuaineet!

Mahtaakohan täällä olla muita, jotka opiskelevat/ovat opiskelleet sosiaalipsykologiaa pääaineena? Itse aloitan syksyllä opinnot ja olen kovasti pohtinut, mitä ottaisin sivuaineiksi. Tampereella on käsittääkseni ns. vapaa sivuaineoikeus, eli tarkoittaako tämä sitä, että saan valita suht vapaasti sivuaineet jopa eri tiedekunnista, eikä ole pääsykokeita?

Minua kiinnostaisivat mm. kasvatustieteet, tiedotusoppi, psykologia, mediatutkimus, miksei sosiaalityökin yms. Osa aineista on sellaisia, että voisin tulevaisuudessa hakea pääsykokeiden kautta pääaineoikeuttakin.

Eräs ratkaiseva tekijä sivuaineiden valinnassa on luonnollisesti se, mikä yhdistelmä auttaisi töidenhaussa sitten myöhemmin...

Kiitos kovasti, jos jollakulla olisi hyviä ehdotuksia/omia kokemuksia työllistymisestä jne. Jos taas jotkut haluavat vain aukoa päätään, että "teitpä mitä hyvänsä, tulet olemaan ikuisesti työtön luuseri", niin ei kantsi vastata;)

4

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim

      tuolta toisesta ketjusta nämä hyödylliset linkit


      http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/arkisto/selvitys_sijoittumisesta.pdf

      http://www.uta.fi/laitokset/sosio/sovitus/index.html

      http://www.uku.fi/ssf/sospsyk/sosiaalipsykologit.shtml

      -kannattaa siis miettiä millaisia töitä haluat tehdä ja valita sen mukaan sivuaineita...haluatko auttaa (psykologia,sosiaalityö hyviä),kasvattaa,kouluttaa (erilaiset kasvatustieteet), tiedottaa&valistaa (tiedotusoppi,mediatieteet),työskennellä organisaatioissa ja firmoissa (hallintotieteet,kauppatieteet,johtaminen jne.).

      Eipä näitä tarvitse tietää kaikkia vielä ekana opiskeluvuonna, ajatukset muuttuvat vuosien mittaan. Pääasia että tekee sitä mikä aidosti kiinnostaa.

      • liity

      • Sos.psykan opiskelija
        liity kirjoitti:

        kannattaa liittyä r.y:n

        http://www.sosiaalipsykologit.fi/

        Hei! Itse opiskelen sosiaalipsykaa ja on hyvä, että pohdit sivuaineita jo varhaisessa vaiheessa, koska valinnanvaraa tosiaan riittää.. Tuossa ensimmäisen vastaajan viestissä oli hyvää suuntaa-antavaa tietoa siitä minkä tyyppiseen työhön sivuaineilla voi suuntautua. On myös hyvä muistaa, että ei niitä sivuaineita ihan kauheasti voi ottaa, eli mieluiten lukee paria kolmea pitkänä. Tietenkin jos intoa riittää niin voihan niitäkin jatkaa vielä opiskelujen jälkeen tai esim. kesäopintoina opiskeluvuosien välissä, mutta hyvin mielestäni pärjää parilla sivuaineella. Itsellänikin on vähän valinnanvaikeus kun ei tarkalleen tiedä mikä vie mihinkin, mutta oon huomannut, että helpottaa kun lainailee sivuaineiden tenttikirjoja ja lueskelee vähän mitä asioita pääsääntöisesti niissä käsitellään.. Pakko vielä lopuksi sanoa, että olen itse tosi tyytyväinen sosiaalipsykaan juuri valinnanvapauden takia kun saa itse rakentaa oman tutkintonsa. :) Mukavaa opiskeluvuotta sinulle! Niin, ja tuosta sosiaalipsykologit.fi:stä sen verran, että sitä juuri tällä hetkellä "herätellään eloon" ja suosittelen myös liittymään siihen, jotta jäsenmäärä saataisiin kasvuun ja toimintaa voitaisiin organisoida jatkossa isommalle porukalle. :)


      • Tytsy899
        Sos.psykan opiskelija kirjoitti:

        Hei! Itse opiskelen sosiaalipsykaa ja on hyvä, että pohdit sivuaineita jo varhaisessa vaiheessa, koska valinnanvaraa tosiaan riittää.. Tuossa ensimmäisen vastaajan viestissä oli hyvää suuntaa-antavaa tietoa siitä minkä tyyppiseen työhön sivuaineilla voi suuntautua. On myös hyvä muistaa, että ei niitä sivuaineita ihan kauheasti voi ottaa, eli mieluiten lukee paria kolmea pitkänä. Tietenkin jos intoa riittää niin voihan niitäkin jatkaa vielä opiskelujen jälkeen tai esim. kesäopintoina opiskeluvuosien välissä, mutta hyvin mielestäni pärjää parilla sivuaineella. Itsellänikin on vähän valinnanvaikeus kun ei tarkalleen tiedä mikä vie mihinkin, mutta oon huomannut, että helpottaa kun lainailee sivuaineiden tenttikirjoja ja lueskelee vähän mitä asioita pääsääntöisesti niissä käsitellään.. Pakko vielä lopuksi sanoa, että olen itse tosi tyytyväinen sosiaalipsykaan juuri valinnanvapauden takia kun saa itse rakentaa oman tutkintonsa. :) Mukavaa opiskeluvuotta sinulle! Niin, ja tuosta sosiaalipsykologit.fi:stä sen verran, että sitä juuri tällä hetkellä "herätellään eloon" ja suosittelen myös liittymään siihen, jotta jäsenmäärä saataisiin kasvuun ja toimintaa voitaisiin organisoida jatkossa isommalle porukalle. :)

        Hei! Minkäslaisia sivuaineita sosiaalipsykologit olette ottaneet tänä syksynä? Kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe