sos. psyka ja

sivuaineet!

Mahtaakohan täällä olla muita, jotka opiskelevat/ovat opiskelleet sosiaalipsykologiaa pääaineena? Itse aloitan syksyllä opinnot ja olen kovasti pohtinut, mitä ottaisin sivuaineiksi. Tampereella on käsittääkseni ns. vapaa sivuaineoikeus, eli tarkoittaako tämä sitä, että saan valita suht vapaasti sivuaineet jopa eri tiedekunnista, eikä ole pääsykokeita?

Minua kiinnostaisivat mm. kasvatustieteet, tiedotusoppi, psykologia, mediatutkimus, miksei sosiaalityökin yms. Osa aineista on sellaisia, että voisin tulevaisuudessa hakea pääsykokeiden kautta pääaineoikeuttakin.

Eräs ratkaiseva tekijä sivuaineiden valinnassa on luonnollisesti se, mikä yhdistelmä auttaisi töidenhaussa sitten myöhemmin...

Kiitos kovasti, jos jollakulla olisi hyviä ehdotuksia/omia kokemuksia työllistymisestä jne. Jos taas jotkut haluavat vain aukoa päätään, että "teitpä mitä hyvänsä, tulet olemaan ikuisesti työtön luuseri", niin ei kantsi vastata;)

4

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim

tuolta toisesta ketjusta nämä hyödylliset linkit

http://www.helsinki.fi/sosiaalipsykologia/arkisto/selvitys_sijoittumisesta.pdf

http://www.uta.fi/laitokset/sosio/sovitus/index.html

http://www.uku.fi/ssf/sospsyk/sosiaalipsykologit.shtml

-kannattaa siis miettiä millaisia töitä haluat tehdä ja valita sen mukaan sivuaineita...haluatko auttaa (psykologia,sosiaalityö hyviä),kasvattaa,kouluttaa (erilaiset kasvatustieteet), tiedottaa&valistaa (tiedotusoppi,mediatieteet),työskennellä organisaatioissa ja firmoissa (hallintotieteet,kauppatieteet,johtaminen jne.).

Eipä näitä tarvitse tietää kaikkia vielä ekana opiskeluvuonna, ajatukset muuttuvat vuosien mittaan. Pääasia että tekee sitä mikä aidosti kiinnostaa.

• liity

• Sos.psykan opiskelija
        liity kirjoitti:

kannattaa liittyä r.y:n

http://www.sosiaalipsykologit.fi/

Hei! Itse opiskelen sosiaalipsykaa ja on hyvä, että pohdit sivuaineita jo varhaisessa vaiheessa, koska valinnanvaraa tosiaan riittää.. Tuossa ensimmäisen vastaajan viestissä oli hyvää suuntaa-antavaa tietoa siitä minkä tyyppiseen työhön sivuaineilla voi suuntautua. On myös hyvä muistaa, että ei niitä sivuaineita ihan kauheasti voi ottaa, eli mieluiten lukee paria kolmea pitkänä. Tietenkin jos intoa riittää niin voihan niitäkin jatkaa vielä opiskelujen jälkeen tai esim. kesäopintoina opiskeluvuosien välissä, mutta hyvin mielestäni pärjää parilla sivuaineella. Itsellänikin on vähän valinnanvaikeus kun ei tarkalleen tiedä mikä vie mihinkin, mutta oon huomannut, että helpottaa kun lainailee sivuaineiden tenttikirjoja ja lueskelee vähän mitä asioita pääsääntöisesti niissä käsitellään.. Pakko vielä lopuksi sanoa, että olen itse tosi tyytyväinen sosiaalipsykaan juuri valinnanvapauden takia kun saa itse rakentaa oman tutkintonsa. :) Mukavaa opiskeluvuotta sinulle! Niin, ja tuosta sosiaalipsykologit.fi:stä sen verran, että sitä juuri tällä hetkellä "herätellään eloon" ja suosittelen myös liittymään siihen, jotta jäsenmäärä saataisiin kasvuun ja toimintaa voitaisiin organisoida jatkossa isommalle porukalle. :)

• Tytsy899
        Sos.psykan opiskelija kirjoitti:

Hei! Itse opiskelen sosiaalipsykaa ja on hyvä, että pohdit sivuaineita jo varhaisessa vaiheessa, koska valinnanvaraa tosiaan riittää.. Tuossa ensimmäisen vastaajan viestissä oli hyvää suuntaa-antavaa tietoa siitä minkä tyyppiseen työhön sivuaineilla voi suuntautua. On myös hyvä muistaa, että ei niitä sivuaineita ihan kauheasti voi ottaa, eli mieluiten lukee paria kolmea pitkänä. Tietenkin jos intoa riittää niin voihan niitäkin jatkaa vielä opiskelujen jälkeen tai esim. kesäopintoina opiskeluvuosien välissä, mutta hyvin mielestäni pärjää parilla sivuaineella. Itsellänikin on vähän valinnanvaikeus kun ei tarkalleen tiedä mikä vie mihinkin, mutta oon huomannut, että helpottaa kun lainailee sivuaineiden tenttikirjoja ja lueskelee vähän mitä asioita pääsääntöisesti niissä käsitellään.. Pakko vielä lopuksi sanoa, että olen itse tosi tyytyväinen sosiaalipsykaan juuri valinnanvapauden takia kun saa itse rakentaa oman tutkintonsa. :) Mukavaa opiskeluvuotta sinulle! Niin, ja tuosta sosiaalipsykologit.fi:stä sen verran, että sitä juuri tällä hetkellä "herätellään eloon" ja suosittelen myös liittymään siihen, jotta jäsenmäärä saataisiin kasvuun ja toimintaa voitaisiin organisoida jatkossa isommalle porukalle. :)

Hei! Minkäslaisia sivuaineita sosiaalipsykologit olette ottaneet tänä syksynä? Kokemuksia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe