tappaminen sodassa

saint/39

Minkälainen karma tulee sellaiselle sotilaalle joka on puolustanut maataan esim ampumalla vihollis-sotilaita läjäpäin?
Saako tappaa kotikontuja puolustaessaan vai pitäisikö antautua niinkuin lammas teurastettavaksi ettei tule negatiivista karmaa?

13

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfkl

      Ja luvassa on pelastus iankaikkiseen autuuteen, jonka Jeesus Kristus on luvannut sellaislle! Toinen kohde olisi Uusi Guinea. Täytyisi kastautua kristityksi ja opetella Jeesuksen opetukset, jotta voisi tehdä tuollaista!

      • sain/39

        alkuperäiseltä koulutukseltaan?


    • sanoo sen

      että jos tämä sotilas teki työnsä "kunnolla ja hyvin", ei hänelle siitä mitään karmaakaan juuri kertynyt. Jos hän taas nautti työstään ja oikein herkutteli sillä tappamisellaan niin voivoivoi...

      Tämä sama sääntö sopii myös muihinkin tapauksiin. Joskus pahaan on vastattava pahalla, mutta onneksi harvemmin. Sota on tietenkin äärijuttu ja siinä on sen mukaiset seurauksetkin, eli se otetaan huomioon myös karmassakin.

      • Että..

        ..karma muodostuu teon mukaan, mitä siitä seuraa teon kohteelle. Samalla mentaliteetti vaikuttaa myös karman määrään. Gitassa puhutaan laajemmin karmasta ja miten vapautua tekojen seuraamuksista. Jos toimii Jumalan toiveen mukaisesti, ei karmaa synny. Tutustu itse jos lontoota osaat:

        http://www.asitis.com/3/31.html

        PS jos puhutaan normaalista resurssisodasta tai valtakiihkoilusodasta niin kaikki osallistujat saavat karmaa. Ajattelen itse niin että jos tappaa sotilaan joka on yksineläjä saa vähemmän karmaa kuin jos tappaa jonkun perheellisen jolloin leski perheineen joutuvat helvetilliseen kärsimykseen.


      • vänkä
        Että.. kirjoitti:

        ..karma muodostuu teon mukaan, mitä siitä seuraa teon kohteelle. Samalla mentaliteetti vaikuttaa myös karman määrään. Gitassa puhutaan laajemmin karmasta ja miten vapautua tekojen seuraamuksista. Jos toimii Jumalan toiveen mukaisesti, ei karmaa synny. Tutustu itse jos lontoota osaat:

        http://www.asitis.com/3/31.html

        PS jos puhutaan normaalista resurssisodasta tai valtakiihkoilusodasta niin kaikki osallistujat saavat karmaa. Ajattelen itse niin että jos tappaa sotilaan joka on yksineläjä saa vähemmän karmaa kuin jos tappaa jonkun perheellisen jolloin leski perheineen joutuvat helvetilliseen kärsimykseen.

        Luotan järkeen ja logiikkaan enemmän kuin kirjoihin. Toki kirjoillakin on oma osansa ihmisen viisastuttajana. Elämänkokemus ja maalaisjärki on kuitenkin aina valttia! ;)

        Varmaankin Bhagavad-Gitan kirjoittajat olivat varsin viisaita ihmisiä, mutta tuskin täysin erehtymättömiä. Maailma on varsin monimuotoinen paikka ja asioita kannattaakin funtsia monelta eri kannalta, eikä mihinkään kannata jämähtää, ainakaan kovinkaan pitkäksi aikaa.

        Näkisin, että jokaisen meistä karmakin on omanlaisesnsa. Kahta täysin samanlaista tapausta tuskin on olemassa. Motiivit ja olosuhteet näyttelevät aina tietenkin omaa osaansa kun karmaa kertyy. Tosin itse uskon enemmän siihen, että meidän on aivan pakko aiheuttaa itsellemme karmaa jos haluamme oppia tiettyjä juttuja. Uskovat sanovat, että kukaan ei ole synnitön, mikä voidaan käsittää myös niin, että kukaan ei ole karmaton.

        Käsittääkseni Intiassa ei oikein ymmärretä juuri tätä asiaa, että olemme täällä ikäänkuin "suuressa kosmisessa koulussa"? Olemme jopa tietyllä luokalla, johon voi sisältyä runsaastikin tekoja, jotka aiheuttavat paljon karmaa. Kaikki maailman suurimmat pahantekijätkin ovat olleet tietyllä luokalla tässä kosmisessa järjestelmässä. He ovat olleet oppimassa mitä siitä seuraa, että tekee lähimmäiselleen pahaa. Seuraavissa elämissään heidän onkin helpompi valita itselleen myös kovia kohtaloita, koska he haluavat puhdistua karmastaan. Kukapa muuten valitsisi itselleen kovan kohtalon, ellei karma olisi hänelle siinä "apuna"?

        Maailmassa on mukava elää kun ymmärtää, että jokainen ihminen on ansainnut juuri sen kohtalon mikä hänellä on. Ketään ei enää tarvitse kadehtia kun tämän oivaltaa!

        Neuvoisinkin lukemaan kaikki maailman pyhät kirjat ja funtsaamaan näitä juttuja sen jälkeen laajemmin. Myös länsimaisissa jutuissa on annettavansa.

        >>PS jos puhutaan normaalista resurssisodasta tai valtakiihkoilusodasta niin kaikki osallistujat saavat karmaa. Ajattelen itse niin että jos tappaa sotilaan joka on yksineläjä saa vähemmän karmaa kuin jos tappaa jonkun perheellisen jolloin leski perheineen joutuvat helvetilliseen kärsimykseen.


    • osoittava sormi..

      Thaimaan kansallislaulussa on juuri tuo asia esitetty. Jos olet kiinnostunut ja osaat englantia, niin luehan ne sanat etsiällä "Thailand national anthem". Siis thai-buddhalaiset ovat rauhaa rakastava kansa mutta osaavat sotiakin, jos tarve vaatii. Tietty sotarikolliset ovat aina syyttäneet ylempiarvoisia. En mä mutta ne muut.

    • Butternut

      ... tätä teuraslammas-ajatusta, eli en missään nimessä tappaisi toista edes sodassa, tappakoon vihollinen vaikka minut.

      Suomalaissotilailla oli toisen maailmansodan jälkeen pahoja mielenterveyshäiriöitä, eli ei tuo tappaminen useimmilta ihan "ammattisotilasasenteella" sujunut.

      • SaInt/39

        eikä tuhota sitä.


      • retyiu9åo
        SaInt/39 kirjoitti:

        eikä tuhota sitä.

        Miten miehillä olisi joku muunlainen velvollisuus. Ei kai miesten tehtävä ole tuhota elämää?


      • Anonyymi
        retyiu9åo kirjoitti:

        Miten miehillä olisi joku muunlainen velvollisuus. Ei kai miesten tehtävä ole tuhota elämää?

        Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma



        durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?



        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.



        kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.



        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.



        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!



        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.



        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.



        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.



        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?



        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!



        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.



        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!



        ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!

        86t


    • sekologinen

      näkökulma asiasta saattaa vähän vaihdella, kun eihän tuo kristinoppikaan kai Suomesta ole lähtöisin.
      Ainakin joissain buddhalaisissa koulukunnissa on käsitys että teon motiivi ratkaisee onko teko taitamaton.
      Ei ole olemassa mitään ulkopuolista tahoa joka voisi määritellä saako jotain tehdä vai ei. Ihmisellä on mahdollisuus muuttua ja kehittyä. On mahdollista olla noudattamatta käskyjä jos ei tunne niitä oikeiksi.
      Syyllisyys = mielen helvetti ?

      • arjuuna

        Ihmisen psykologinen perimä , (kristittyjen perisynti), on tuo karma joka seuraa meitä elämästä toiseen, kunnestuo karma päättyy
        Se mitä ihminen tekee elämässään ei ole ratkaiseva tekijä, sillä emme voi tietää mikä tekomme on hyvä teko, koska uskontojen aatteiden puolesta tehtävät, katsotaan hyviksi teoiksi,mutta eivät ole.
        Tekeekö pappi saarnatessaan hyvää vain pahaa, riippuu sen saarnan aihettamista seurauksista.
        Joten paljon tärkeämpää on selvittää itselleen mikä tämä karma on ja mistäse on syntynyt, ja miksi olen tuon karman alainen.
        SEvaatii paljon itsetutkistelua, ja sen on tapahtuttava,ilman tukeutumista mestareihin ja guruihin, koska tulet vain riippuvaiseksi heistä, etkä näinollen voi ymmärtää totuutta, vaan joudut elämään uskon varassa, mutta totuus on kaiken uskon tuolla puolen


      • Rajattomin
        arjuuna kirjoitti:

        Ihmisen psykologinen perimä , (kristittyjen perisynti), on tuo karma joka seuraa meitä elämästä toiseen, kunnestuo karma päättyy
        Se mitä ihminen tekee elämässään ei ole ratkaiseva tekijä, sillä emme voi tietää mikä tekomme on hyvä teko, koska uskontojen aatteiden puolesta tehtävät, katsotaan hyviksi teoiksi,mutta eivät ole.
        Tekeekö pappi saarnatessaan hyvää vain pahaa, riippuu sen saarnan aihettamista seurauksista.
        Joten paljon tärkeämpää on selvittää itselleen mikä tämä karma on ja mistäse on syntynyt, ja miksi olen tuon karman alainen.
        SEvaatii paljon itsetutkistelua, ja sen on tapahtuttava,ilman tukeutumista mestareihin ja guruihin, koska tulet vain riippuvaiseksi heistä, etkä näinollen voi ymmärtää totuutta, vaan joudut elämään uskon varassa, mutta totuus on kaiken uskon tuolla puolen

        3. Karman laki (The Law of Karma)

        Tämä kolmas ikuinen prinsiippi ulottuu sekin kaikkiin luotuihin maailmoihin ja kaikille tasoille. Jokainen ajatus, tunne ja teko jättää karmallisen jäljen, joka "takertuu" siihen olentoon, jonka ajatuksista, tunteista ja toiminnasta on kyse. Jos kyseinen ajatus, tunne tai teko aiheuttaa fyysistä, emotionaalista tai mentaalista kärsimystä tai rajoitusta toiselle tuntevalle olennolle, seuraa tästä kielteistä tai rajoittavaa karmaa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokainen positiivinen ajatus, teko ja tunne saa aikaan positiivista, laajentavaa karmaa.
        Luoduissa maailmoissa on monia alueita, joita asuttavat olennot eivät voisi kuvitellakaan tekevänsä negatiivista karmaa aiheuttavia tekoja. Tässä suhteessa meillä kauniin Maa-planeetan asukeilla on vielä oppimista.

        Alla olevasta 2007v tietopaketista löytyy kaikki tähänkin aiheeseen ym vastaukset
        kun jaksatte vaan lukea monta eri aluetta suosittelen kopioimaan.


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4050052


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe