Concertaa aikuisillekin?

Kartanon laiska piika

Kaikkialla missä puhutaan concertasta, siihen viitataan lastenlääkkeenä (samoin ritaliniin ja muihin saman lääkeryhmän tuotemerkkeihin).

Minulla epäillään ADD:ta, syksyllä sitä tutkitaan enemmän. Olen 30-vuotias nainen, opiskelija, ja ihan järjettömissä ongelmissa keskittymiskyvyn puutteen kanssa. Olen koko kesän elänyt siinä toivossa, että syksyllä voisin kokeilla concertaa oireisiini ja ehkä sitä kautta saada jotain rakennetta elämääni ja mieleeni. Nyt kuitenkin olen alkanut pohtia, että onko edes kovin todennäköistä, että lääkäri kirjoittaisi minulle conderta-reseptin, kun olen siis jo aikuinen nainen. Mitä jos lääkäri sanookin, ettei suostu antamaan minulle lastenlääkettä? Kuinka usein concertaa määrätään poikkeuksellisesti aikuisille?

Olen (tod.näk.) add-naisena oikein klassinen haaveilija, vietän liioittelematta n. 10 tuntia valveillaoloajastani haaveillen ja mietiskellen, pohtien erilaisia teorioita ja ilmiöitä, moraalisia dilemmoja jne. Käytännön asiat ja tehtävät jäävät aina elämässäni kakkoseksi, oikein vähättelen ja halveksin niitä (kun en muutakaan voi). Toiminnan ohjauksessa, toimintaan ryhtymisessä jne ongelmani ovat valtaisat. Auttaisiko concerta tämän kaltaisiin oireisiin? Siis mikäli sitä minulle määrättäisiin.

79

23551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Concerta aikuisella

      Aikuinen poikani syö Concertaa, hänellä on todetu ADHD jo lapsena silloin diagnoosi oli MBD.
      Hänellä lääke on auttanut keskittymiskyky on parempi sekä levottomuus lisäksi pelko raivokohtauksista on poissa, koska niitä ei ole.
      Hän muuten aloitti Concertan syönnin vasta aikuisena.
      Mutta alkoholi ei siihen sovi, ehkä se on yksi syy että auttaa, koska poikani on absolutisti siinä suhteessa.

    • 40 vuotiaana

      Lääkärini suositteli kokeilemaan concerttaa ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyin kokeilemaan sitä, koska olen aika lääkevastainen. Lääkäri sanoi minulle, että sen vaikutuksen huomaa jo parissa päivässä ja minä huomasin sen vaikutuksen jo ensimmäisen lääkkeen jälkeen. Minusta tuntui kuin tusina formula autoja sammui päässä ja kykenin keskittymään asioihin, joita minun piti tehdä. Tuntui aivan mahtavalta kyetä tekemään asioita ilman, että säntäili monien asioiden kanssa yhtäaikaa. Lääkityksen aloittamisen jälkeen minulle tuli myös ymmärrys siitä miksi olen ollut lapsena sellainen kuin olen ollut. Koulussa en kyennyt keskittymään mihinkään ja maailmani oli rauhaton, sekä ongelmia tuli ongelmien jälkeen. Olisipa nuoruudessani ollut concerttaa...

      • ex-kofeinisti

        Jos olisit syönyt metyylifenidaattia lapsesta saakka, et ehkä olisi täällä kirjoittelemassa. Aivojen kemiallinen boostaaminen kostautuu sydän- ja aivovaurioina, eivätkä nopeiden aineiden harrastajat ole pitkäikäisiä. Huumeilla on kyseenalaiset edut, mutta melko lailla varmat haitat.

        Näihin aineisiin muuten pätee sama kuin alkoholiin, pikkuinen tissuttelu päivittäin vahingoittaa elimistöä selvästi enemmän kuin satunnainen käyttö kohtuullisilla hurvitteluannoksilla.


      • MK.
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos olisit syönyt metyylifenidaattia lapsesta saakka, et ehkä olisi täällä kirjoittelemassa. Aivojen kemiallinen boostaaminen kostautuu sydän- ja aivovaurioina, eivätkä nopeiden aineiden harrastajat ole pitkäikäisiä. Huumeilla on kyseenalaiset edut, mutta melko lailla varmat haitat.

        Näihin aineisiin muuten pätee sama kuin alkoholiin, pikkuinen tissuttelu päivittäin vahingoittaa elimistöä selvästi enemmän kuin satunnainen käyttö kohtuullisilla hurvitteluannoksilla.

        Ikävä todeta, että olet täysin oikeassa.
        Concerta aiheuttaa sellaisia tuntemuksia kropassa, että tietää ettei hyvää seuraa. Itsekään en olisi ikinä käyttänyt jos mitä vaan korvaavaa olisi ollut antaa tilalle.


      • ljoijoijoijoijoiohoi
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos olisit syönyt metyylifenidaattia lapsesta saakka, et ehkä olisi täällä kirjoittelemassa. Aivojen kemiallinen boostaaminen kostautuu sydän- ja aivovaurioina, eivätkä nopeiden aineiden harrastajat ole pitkäikäisiä. Huumeilla on kyseenalaiset edut, mutta melko lailla varmat haitat.

        Näihin aineisiin muuten pätee sama kuin alkoholiin, pikkuinen tissuttelu päivittäin vahingoittaa elimistöä selvästi enemmän kuin satunnainen käyttö kohtuullisilla hurvitteluannoksilla.

        eihän se tee enempää kuin kofeiinikaan, tosin tehokkaampaa. ei vain aiheuta riippuvuutta.


    • aiemmin oli

      lyhytv. Ritalin.

      Mitä ihmeen lastenlääkettä?

      t. ADHD-nainen, vm-66

    • Kartanon laiska piika

      Kiitos vastauksista ja kiva kuulla, että concertaa määrätään ihan ongelmitta aikuisillekin.

      Kertokaa muutkin kokemuksianne concertan käytöstä, eli että millaisiin oireisiin se ihan spesifisti on auttanut ja paraniko olo missä määrin concertan aloitettuanne. Tuossa edellä joku kirjoittikin, että olo muuttui heti selkeästi paremmaksi, jo ensimmäisen tabletin jälkeen. Mahtaako tuollainen kokemus olla kuinka yleinen? Voiko olla vaikeuksia löytää sopiva annos? Millaisia sivuoireita olette mahdollisesti kokeneet? Tälläkin palstalla olen lukenut, että jotkut eivät saa lainkaan vastetta concertasta, mutta ritalin sitävastoin on tehonnut... Mistähän tämä johtuu ja onkohan kuinka yleistä? Miksi Suomessa määrätään enemmän concertaa kuin ritalinia? Ovatko ne saman hintaisia?

      Minulla on onnellisen jännittynyt tunne enkä malttaisi odottaa syksyä ja sitä, että pääsen kokeilemaan concertaa. Vaikuttaako teistä concertaa käyttävistä, että minulla on liian suuret odotukset kys. lääkkeelle? =)

      Vielä yksi kysymys... Olen todella köyhä, ja joudun usein lisämenoissa turvautumaan sossun tukeen. Sattuisiko kukaan täällä tietämään, korvaako sossu concerta-kulut? Onhan concerta kuitenkin kela-korvattava lääke, vai? Korvaako sossu ja / tai kela concertan ainoastaan, jos henkilöllä on virallinen add-diagnoosi eli mustaa valkoisella asiasta?

      • pitää--

        olla add-diagnoosi niin korvataan kokonaan.


      • jmhghhgghhgjghj

        "Korvaako sossu ja / tai kela concertan ainoastaan, jos henkilöllä on virallinen add-diagnoosi eli mustaa valkoisella asiasta?"


        Ja mitenhän sinä laillisesti sitten muutenkaan sitä lääkettä edes uskoit saavasi ilman diagnoosia?


      • -kviik-

        9 päivää sitten. Olen 31-vuotias nainen ja minulla on adhd diaksonoituna.
        Aika ristiriitaiset fiilikset on tästä. Joko tämä on ihan liian raju lääke minulle, tai sitten elimistöni ei ole tarpeeksi tottunut tähän.
        Olen aina saanut kaiken elämässäni tehtyä enkä mitään ole jättänyt kesken. Toimin kokoajan taukoamatta. Aina on pelottanut että jos pysähdyn, lamaannun. Joten koko elämäni olen suorittanut. Töissä energiaa menee paljon itsensä hillitsemiseen ja keskittymiseen ja työpäivän jälkeen olen aivan poikki. En jaksa edes tsempata ja puhua puhelimessa niin etten ärtyisi.

        Nyt minulla on pienet lapset ja niiden kanssa elämä alkaa mennä kaaokseksi. Täydellinen hallintani, järjestykseni ja kokoaika toimiminen ei enää riitä. Olen aina myös käynyt päivittäin lenkillä 1,5h se auttaa rauhoittumaan. Nyt mitkään toimintatapani eivät enää riitä tässä lapsiperhe-elämässä.

        Siispä lääkkeeseen..
        Se on tehnyt minusta tämän vähän yli viikon aikana, normaalista poiketen, erakon. Minulla on niin epäsosiaalinen olo, että pelkään törmääväni johonkin tuttuun kadulla. Sekoilen sanoissa ja ajatus pätkii. Jumitan!!
        Sain olla tässä muutamat päivät yksin kotona, niin olen istunut koneella päivittäin 12h putkeen. Positiivista on se että olen pystynyt keskittymään luoviin projekteihini koneella. Kuitenkin aika menee oudosti eteenpäin, yhtäkkiä huomaan että pari tuntia on vain kadonnut. Jaksan vain olla, pohtia, kikkailla koneella. Lenkille en jaksa samanlailla sillä levottomuus fyysisesti on helpottanut.

        Concerta vaikuttaa noin. 12h putkeen. Koen että pienempi aika olisi parempi. Kaikki on meinaa hyvin kun intensiivisesti keskityn johonkin, mutta jos lähden kauppaan ja intensiivisyys kaikkoaa, päässä pyörii, ahdistaa, huimaa, pätkii. Alkuun myös käsissä kihelmöi ja nälkä ei tule. Jos tulee, unohtaa syödä kun uppoutuu hommiin. Jos lääke vaikuttaisi vain 3-6-h työpäivän ajan, voisi se olla ihanteellinen.

        Toivon että elimistöni tottuisi tähän tai että saisin vähempi kestoisia lääkkeitä. Ei meinaa ole kivaa sekoilla ja olla eristyksissä sen takia kokopäivää. En saa iltaisin myöskään unta, noin 3 aikaa yöllä olen nukahtanut ja aamulla 9 aikaan taas herännyt. Kun ottaa lääkkeen, kohta ei väsytä ja taas jumitan intensiivisesti koneella.

        Monien ajatusten samanaikaisesti miettiminen tuntuu normaalia hankalammalta. Kun teen jotain, en kuule, näe, muista muuta. Näiden yksinolo jumituspäivien aikana en ole kyennyt suunnittelemaan perheen askareita eteenpäin, niin kuin normaalisti. Päässä tuntuu lokeroidulta, niin kuin sinne mahtuisi vain yksi ajatus kerrallaan.

        Olenkin miettinyt että onko minulla sitenkään oikeasti adhd:ta kun vaikutukset ovat tällaiset.

        Huomenna lähdemme kyläilemään, en missään nimessä uskalla ottaa lääkettä…


      • Oireellinen
        -kviik- kirjoitti:

        9 päivää sitten. Olen 31-vuotias nainen ja minulla on adhd diaksonoituna.
        Aika ristiriitaiset fiilikset on tästä. Joko tämä on ihan liian raju lääke minulle, tai sitten elimistöni ei ole tarpeeksi tottunut tähän.
        Olen aina saanut kaiken elämässäni tehtyä enkä mitään ole jättänyt kesken. Toimin kokoajan taukoamatta. Aina on pelottanut että jos pysähdyn, lamaannun. Joten koko elämäni olen suorittanut. Töissä energiaa menee paljon itsensä hillitsemiseen ja keskittymiseen ja työpäivän jälkeen olen aivan poikki. En jaksa edes tsempata ja puhua puhelimessa niin etten ärtyisi.

        Nyt minulla on pienet lapset ja niiden kanssa elämä alkaa mennä kaaokseksi. Täydellinen hallintani, järjestykseni ja kokoaika toimiminen ei enää riitä. Olen aina myös käynyt päivittäin lenkillä 1,5h se auttaa rauhoittumaan. Nyt mitkään toimintatapani eivät enää riitä tässä lapsiperhe-elämässä.

        Siispä lääkkeeseen..
        Se on tehnyt minusta tämän vähän yli viikon aikana, normaalista poiketen, erakon. Minulla on niin epäsosiaalinen olo, että pelkään törmääväni johonkin tuttuun kadulla. Sekoilen sanoissa ja ajatus pätkii. Jumitan!!
        Sain olla tässä muutamat päivät yksin kotona, niin olen istunut koneella päivittäin 12h putkeen. Positiivista on se että olen pystynyt keskittymään luoviin projekteihini koneella. Kuitenkin aika menee oudosti eteenpäin, yhtäkkiä huomaan että pari tuntia on vain kadonnut. Jaksan vain olla, pohtia, kikkailla koneella. Lenkille en jaksa samanlailla sillä levottomuus fyysisesti on helpottanut.

        Concerta vaikuttaa noin. 12h putkeen. Koen että pienempi aika olisi parempi. Kaikki on meinaa hyvin kun intensiivisesti keskityn johonkin, mutta jos lähden kauppaan ja intensiivisyys kaikkoaa, päässä pyörii, ahdistaa, huimaa, pätkii. Alkuun myös käsissä kihelmöi ja nälkä ei tule. Jos tulee, unohtaa syödä kun uppoutuu hommiin. Jos lääke vaikuttaisi vain 3-6-h työpäivän ajan, voisi se olla ihanteellinen.

        Toivon että elimistöni tottuisi tähän tai että saisin vähempi kestoisia lääkkeitä. Ei meinaa ole kivaa sekoilla ja olla eristyksissä sen takia kokopäivää. En saa iltaisin myöskään unta, noin 3 aikaa yöllä olen nukahtanut ja aamulla 9 aikaan taas herännyt. Kun ottaa lääkkeen, kohta ei väsytä ja taas jumitan intensiivisesti koneella.

        Monien ajatusten samanaikaisesti miettiminen tuntuu normaalia hankalammalta. Kun teen jotain, en kuule, näe, muista muuta. Näiden yksinolo jumituspäivien aikana en ole kyennyt suunnittelemaan perheen askareita eteenpäin, niin kuin normaalisti. Päässä tuntuu lokeroidulta, niin kuin sinne mahtuisi vain yksi ajatus kerrallaan.

        Olenkin miettinyt että onko minulla sitenkään oikeasti adhd:ta kun vaikutukset ovat tällaiset.

        Huomenna lähdemme kyläilemään, en missään nimessä uskalla ottaa lääkettä…

        -kviikille: kenties sulla on liian suuri annostus. Toisaalta tosiaan kuulostaa myös siltä, että saat ADD-oireita kun OTAT lääkettä. Eli ehkä tosiaan ongelmasi eivät olekaan peräisin tästä. Mutta ehkä kannattaa kokeilla vielä pienempää annostusta. Kun vaikutus näissä pitkäkestoisissa tulee piikeissä, tällaisen lääkkeen vapautumispiikin aikana olo voi tosiaan mennä överin puolelle. Itse suosin lievemmin ja aamusta nopeammin vaikuttavaa Equasymia. Sopii tasaisuutensa ja nopean alkun vuoksi minulle Concertaa paremmin. Joudun tosin ottamaan 2-3 kertaa päivässä lisäannoksia, koska olen herkkä em. "piikeille".


      • Anonyymi
        -kviik- kirjoitti:

        9 päivää sitten. Olen 31-vuotias nainen ja minulla on adhd diaksonoituna.
        Aika ristiriitaiset fiilikset on tästä. Joko tämä on ihan liian raju lääke minulle, tai sitten elimistöni ei ole tarpeeksi tottunut tähän.
        Olen aina saanut kaiken elämässäni tehtyä enkä mitään ole jättänyt kesken. Toimin kokoajan taukoamatta. Aina on pelottanut että jos pysähdyn, lamaannun. Joten koko elämäni olen suorittanut. Töissä energiaa menee paljon itsensä hillitsemiseen ja keskittymiseen ja työpäivän jälkeen olen aivan poikki. En jaksa edes tsempata ja puhua puhelimessa niin etten ärtyisi.

        Nyt minulla on pienet lapset ja niiden kanssa elämä alkaa mennä kaaokseksi. Täydellinen hallintani, järjestykseni ja kokoaika toimiminen ei enää riitä. Olen aina myös käynyt päivittäin lenkillä 1,5h se auttaa rauhoittumaan. Nyt mitkään toimintatapani eivät enää riitä tässä lapsiperhe-elämässä.

        Siispä lääkkeeseen..
        Se on tehnyt minusta tämän vähän yli viikon aikana, normaalista poiketen, erakon. Minulla on niin epäsosiaalinen olo, että pelkään törmääväni johonkin tuttuun kadulla. Sekoilen sanoissa ja ajatus pätkii. Jumitan!!
        Sain olla tässä muutamat päivät yksin kotona, niin olen istunut koneella päivittäin 12h putkeen. Positiivista on se että olen pystynyt keskittymään luoviin projekteihini koneella. Kuitenkin aika menee oudosti eteenpäin, yhtäkkiä huomaan että pari tuntia on vain kadonnut. Jaksan vain olla, pohtia, kikkailla koneella. Lenkille en jaksa samanlailla sillä levottomuus fyysisesti on helpottanut.

        Concerta vaikuttaa noin. 12h putkeen. Koen että pienempi aika olisi parempi. Kaikki on meinaa hyvin kun intensiivisesti keskityn johonkin, mutta jos lähden kauppaan ja intensiivisyys kaikkoaa, päässä pyörii, ahdistaa, huimaa, pätkii. Alkuun myös käsissä kihelmöi ja nälkä ei tule. Jos tulee, unohtaa syödä kun uppoutuu hommiin. Jos lääke vaikuttaisi vain 3-6-h työpäivän ajan, voisi se olla ihanteellinen.

        Toivon että elimistöni tottuisi tähän tai että saisin vähempi kestoisia lääkkeitä. Ei meinaa ole kivaa sekoilla ja olla eristyksissä sen takia kokopäivää. En saa iltaisin myöskään unta, noin 3 aikaa yöllä olen nukahtanut ja aamulla 9 aikaan taas herännyt. Kun ottaa lääkkeen, kohta ei väsytä ja taas jumitan intensiivisesti koneella.

        Monien ajatusten samanaikaisesti miettiminen tuntuu normaalia hankalammalta. Kun teen jotain, en kuule, näe, muista muuta. Näiden yksinolo jumituspäivien aikana en ole kyennyt suunnittelemaan perheen askareita eteenpäin, niin kuin normaalisti. Päässä tuntuu lokeroidulta, niin kuin sinne mahtuisi vain yksi ajatus kerrallaan.

        Olenkin miettinyt että onko minulla sitenkään oikeasti adhd:ta kun vaikutukset ovat tällaiset.

        Huomenna lähdemme kyläilemään, en missään nimessä uskalla ottaa lääkettä…

        METYLFENIDAATIT

        NOPEAVAIKUTTEISET (IR):
        • Medikinet
        • Ritalin
        KESKIPITKÄVAIKUTTEISET:
        • Equasym Retard
        • Medikinet CR
        • Ritalin (säädellysti vapauttava)
        PITKÄVAIKUTTEISET:
        • Concerta rinnakkaisvalmisteet


    • aikuinen add

      olen vähän sinua vanhempi ADD ja juuri samanlainen haahuilija. Concerta aloitettu noin kuukausi sitten. 18mg ei antanut vastetta, mutta kahtena päivänä oli hikoilua ja ahdistusta parin tunnin ajan, sen jälkeen hävisivät. Nosto 36mg taas parina päivänä ahdistusta parin tunnin ajan ja nyt tuntui ekan kerran, että jotain tapahtui. Olen tässä ja nyt paremmin, saan tehtyä hommia. Ikäänkuin humina päässä lakkasi. Olo kuitenkin tasaantui viikon sisällä jonkin verran ja nosto 54mg. Ei mitään sivuvaikutuksia, ei ahdistanut ja nyt olo on varmaan paras mitä tällä voin saada. Pystyn keskittymään ilman tietoista ponnistelua, ohjautuminen on selvästi parempaa ja stressi on laskenut. En ole työpäivän raivoisen keskittymisen uuvuttama enää, vaan illallakin olen elossa. Kauheasti en ole jaksanut iltaisin vielä orientoitua omiin juttuihini, mutta silti tunnen eron. Laskujen maksaminen ei ahdista kun pystyn seuraamaan viitenumerosarjaa helposti, tilinumerotkin on oikein, ei tarvitse tarkistaa 100 kertaa. Muutenkin olen saanut hoidettua ja järjesteltyä elämääni muutamassa päivässä ihan eri tavalla. Kun ajatus tulee teen sen kans. Eli ohjautuminen on parantunut.

      Toisaalta olen edelleen aloitekyvytyön, enkä tiedä muuttaako lääke sellaista. Tän ikäisenä ei ole kysymys vain siitä, että lääke helpottaa oloa ja ohjautumista ja antaa keskittymiskykyä, selvästi täytyy myös ajatuksella vaatia itseään koittamaan hommia, mitä ennen vältteli. Siitä välttelystä on tullut tapa, koska huonot kokemukset ja toistuvat pettymykset niissä ovat muokanneet omaa käytöstä koko elämän. Eli lääke kyllä auttaa, mutta myös itse on tajuttava ongelmakohtia itsessään ja pistettävä itsensä alttiiksi.

      Kuukautiskierto heiluttaa selvästi tasapainoani, heilutti ennenkin ja heiluttaa lääkkeelläkin. Turhautumisraivarit ovat poissa, mutta tietty sumuisuus on/oli kierron tiettyinä päivinä. Suosittelen pienimuotoista päiväkirjaa, mihin laitat pienetkin viitteet olostasi, etenkin jos joudut nostamaan tasoa ja etsimään omaa annostasi. Auttaa nimittäin hahmottamaan lääkkeen vaikutusta eri asioissa. Minulla on vielä mahdollisuus nostaa annos 72mg, mutta juttelen lääkärini kanssa ensin. Tällä tasolla on selvästi helpompi olo, enkä tiedä paranisiko olo enää siirtymällä ylöspäin. Jos lääkäri on sitä mieltä, että esim tuo aloitekyvyttömyys paranisi nostolla niin nostan ja koitan, vaikka hirvittää kyllä ajatuksena jo tuo määrä. Mutta ero minkä sain kun nosto tuli tähän 54mg oli minulle niin iso ja selkeä, että tosiaan vaati noston tähän ennen kuin alkoi tapahtua mitään.

      Joku muu voisi kertoa onko huomannut muutosta aloitekyvyttömyydessä? En oikein osaa ajatella onko se minun luonteenpiirre, opittua vai seuraus siitä, että olen ADD ja lääke voisi vaikuttaa siiihen. Entä onko esim Ritalinilla parantunut olo tuossa suhteessa? Ja nimenomaan kiinnostaa jos jokin muu on ollut paha "haahuilija" ja saanut suurta apua jostain. Itse olin kans unelmoija ja saatoin jumia 12 tuntia sohvalla mietiskellen niitä näitä. Entä onko ketään aikuista jolla olisi 72mg annostuksena ja huomisitko muutosta parempaan nostossa 54mg ylöspäin vai tuliko vaste sinulla vasta 72mg?

    • lääkkeitä vastaan

      Poikani on 11 v ja todettiin adhd ja lääkäri määräsi concertaa 36mg ja aivan kauheita lääkkeitä poikani vatsa on niin kipee ja päätä särkee ja muuttuu sitä myöten kun niitä vatsakipuja on niin paljon agressiivisemmaksi. Concerta on anfetamiinin johdannainen eli vois sanoo huumetta tässä linkki mitä se pitää sisällään http://fi.wikipedia.org/wiki/Concerta

      • meillä on mulla ADHD, 18mg concerta lääkkeenä, alotekyky parani siten, että tää helewetin kaaos onny siivottu :D (josta johdannaisena se että ukko lakkas nalkuttamasta ) ;)
        tytär 10v sama lääke ,ADD 36mg kouluaamuisin ja 18mg vapaalla. koulumenestys parani huimasti, ei tarvi jankuttaa asioita (tavaroiden lojumaan jättämisestä pääasiassa), huonoin nmero 9-.

        mitään haittavaikutusta ei oo ollu, mulla lääke tehoaa n.8-9h mikä on ielestäni riittävä aika saada asiat tehtyä.

        vielä ollaan kotihoidontuella himassa mutta kovasti odotan sitä että kerpele saan työpaikan jonka jaksan myös pitää.


      • jepet

        Lääkkeen runko on amfetamiinista mutta on täysin eri asia, en rinnaistaisi amfetamiiniin millään tavalla.
        T entinen amfetaministi


      • jepet

        Suosittelen alentamaan poikasi annosta, tai kokeilemaan Ritalin nimistä lyhyt kestoista versiota. on myös muita vaihtoehtoisia lääkkeitä joita kannattaa lääkäriltä kysellä. Poikasi tulevaisuus on kuitenkin käsissäsi ja toivon ettäanna parhaat mahdollisuudet pärjätä elämässä, itselläni lääke olisi nuorempana olisi pelastanut monelta ikävältä hetkeltä.


      • ex-kofeinisti
        jepet kirjoitti:

        Lääkkeen runko on amfetamiinista mutta on täysin eri asia, en rinnaistaisi amfetamiiniin millään tavalla.
        T entinen amfetaministi

        Metyylifenidaatti ei pärjää amfetamiinille tai kokaiinille subjektiivisesti koetun päihtymysvaikutuksen osalta, mutta aivosolujen tasolla sen on todettu vaikuttavan huomattavasti laajemmin kuin kokaiini.


      • Farmaseutti

        Lapsen aloitusannos on 18mg, aikuisen joko 18mg tai 36mg. Näilläkin annoksilla jokunen päivä päänsärkyisyyttä tai muita sivuvaikutuksia on yleistä, ja yleensä asettuu viimeistään viikon jälkeen.

        Sitä en tiedä, miksi poikanne lääkäri määräsi tuplasti suositellun yleisesti siedetyn aloitusannoksen.

        Moni lääke on myös huumausaine, tai huumausaineen johdannainen. Reseptikipulääkkeitä erityisesti ei juuri ikinä määrätä alaikäisille, mutta Concerta ja Ritalin (sama vaikuttava aine, erilainen pilleri - Concerta-pilleri päästää hitaasti päivän mittaan vaikuttavan aineen, Ritalin on kerta-annos) ovat yleisiä ja hyvin sidettyjä lastenlääkkeitä. Teini-ikäisillä saattaa esiintyä lääkkeen väärinkäyttöä, mutta oikeasti lääkettä tarvitsevat kokevat lääkkeen vaikutuksen vähemmän "hauskana" kuin ne, joilla ei ole ADHD:tä tai ADD:tä, joten suurempi riski kuin potilaan oma väärinkäyttö on lääkkeiden luovutus kavereille.


    • concertisti

      Minusta tuntuu, että ihmiset odottavat aika suuria ihmeitä ko. lääkkeeltä (mukaan lukien lääkärini, joka on vakuuttunut siitä, että Concerta tekee ihmeitä). Itse olen diagnosoitu ADD, mutta minulle Concerta ei tuonut apua ydinongelmiin, kuten keskittymiskyvyttömyyteen. Annokseni on 36-108 mg.
      Hyötyäkin kyllä löytyy: lääke pitää minut hereillä koko päivän. Se on jo aika merkittävä hyöty, koska muuten pitkät päivät olisi liian raskaita. Kun pidän "välipäivän", niin eron huomaa. Päivä on yhtä nuokkumista ja koko ajan tekee mieli syödä jotain.

      Toivottavasti saat lääkkeen kokeiltavaksi. Voi olla, että saat siitä apua arkee, mutta liikoja ei kuitenkaan kannata odottaa.

      • Concertinistille

        Näissä keskusteluissa huomaa, miten monimuotoinen sairaus ADD/ADHD on, ja että persoonalliset sekä persoonan vaikutukset sen ilmimuotoihin usein unohdetaan. Itselläni taitaa olla samantyyppinen oirekuva, myös aika harvinainen, eli suuri(n) haitta on väsymys, johon stimulanttilääkityksellä on se merkittävin toimintakykyä parantava vaikutus. Silloin on aivan turha kenenkään sanoa, että "opettele vain tulemaan toimeen itsesi kanssa, niin hommat hoituu". Ei kai niin sanota narkoleptikoillekaan!

        Tosiaan, alkuun lääke tuntui ihmelääkkeeltä, tosin vaikutuksen lakattua "laskut" toivat aggressiivisuutta ja hermostuneisuutta. Nämä ovat vähentyneet, mutta samoin olen huomannut, että lääkkeen todellinen vaikutus on varsin rajallinen joskin merkittävä. Kyllä, se parantaa huomion tahdonalaista siirtämistä ja uudelleen orientoitumista, vähentää ärsykeherkkyyttä merkittävästi, ja tietysti hereillä pysyminen auttaa kaikessa keksittymisessä jonkin verran. Toisaalta kuitenkin aloitekykyisyys ja muutenkin valintojen tekeminen, priorisointi, RAIVOSTUTTAVAT, käsittämättömät ajatteluvirheet, tylsistymisalttius, ponnistelun tarve, ne eivät lääkkeellä parane. Kuitenkin huomaan heti kun lääkettä on liian vähän, sillä tulen erityisen levottomaksi ja päättämättömäksi. Ja jumitan nykyään ehkä entistäkin helpommin.

        Eli ei ole autuuden tuoja mikään lääke, mutta silti ainakin tietyissä ADD:n muodoissa aivan välttämätön apu elämänlaadun kohentamisessa.


    • ex-kofeinisti

      Itselläni on samanlainen persoonallisuus, mutta en ole nähnyt mitään syytä luoda elämään sisäisiä ristiriitoja, jossa sisin minäni taistelee kulttuurisen minäni kanssa. Ajatus kemiallisesta sopeuttamisesta kovilla huumeilla, tai pikemminkin minuuden tukahduttamisesta vastaamaan ympäristön normeja, on minun mielestäni pöyristyttävä.

      Miksi et opettele hyväksymään itseäsi sellaisena kuin olet ja etsi, tai luo itsesi muotoista paikkaa yhteiskuntaan? Paljon paremmat mahdollisuudet sinulla on nauttia elämästä jos elät sitä omana itsenäsi.

      Aikuisille määrätään useammin Dexedriniä (dekstroamfetamiinia) kuin Ritalinia tai Concertaa (metyylifenidaattia), jota pidetään nappulakokaiinina.

      http://qmies.blogit.fi/

      • Addnainen

        Mistä lie tietosi peräisin? Aikuisille määrätään Concertaa siinä missä lapsillekin. Harmi sinänsä, sillä deksamfetamiini on paremmin siedetty ja turvallisempi aine kuin metyylifenidaatti.

        Toisille adhd-lääkityksestä on paljon hyötyä. Kyse ei ole itsensä hyväksymisestä yms, vaan ihan vain elämässä pärjäämisestä.

        Jos mun on hiton vaikeaa keskittyä tiehen, liikennesääntöihin, muihin autoihin ja jalankulkioihin ajaessani autolla, mutta Concerta auttaa tähän niin, että en aja kenenkään päälle, niin eikö se ole ihan kaikkien kannalta parempi, että otan sitä Concertaa ennen rattiin menemistä?
        Ehkä saan sydänkohtauksen siitä, mutta toisaalta taas ilman lääkitystä ehkä ajan ylinopeutta ulos tieltä tai jonkun lapsen päälle.


    • go on keeper

      Aivan uskomattoman samanlaista ihmistyyppiä olet kuin minä. Olen juuri tuollainen itsekin, haaveilija joka pysähtyy unelmoimaan monta kertaa päivässä. Käytännön hommiin on vaikea ryhtyä ja panostaa ja tosiaan itsekin minua jopa välillä ärsyttää käytännön ihmiset ja hommat. Olen 22-vuotias ja aloitin juuri Concertan käytön 18 milligrammalla. Äitini on psykiatri ja hän ainakin suositteli sitä minulle joten takuulla Concertaa saa lääkäriltä jos se auttaa! Lukemiseen on vaikea keskittyä ja toivon sen auttavan siihen sillä haen yliopistoon. Uskon ja toivon Concertan auttavan mutta minulla on tullut tylsiä sivuvaikutuksia siitä, kuten hieman ruokahaluttomuutta ja vatsakipua. Toivottavasti ne menevät ohi.

      • go on keeper

        Olen siis mies ja minulla on diagnosoitu ADD


    • gulp

      Sain itse ADD oireisiin concerta -reseptin psykiatrilta, mutta en ole vielä voinut aloittaa. Tilanteeni on samantyyppinen. Eli hyvin perustein on mahdollista saada pelkkään epäilyyn "kokeeksi" concertaa tai muuta vastaavaa, ennen varsinaista diagnoosia.

      • levotonta

        Mistä ihmeestä te saatte Consertaa ja Ritalinia noin helpolla?! Minä olen käyttänyt Consertaa vajaa pari vuotta ja sen saaminen omalääkäriltä (vaikka diagnoosi on tehty Hyks:in adhd-tutkimuksen varmasti parhaimmasta päästä olevan lääkärin toimesta) on välillä vaikeaa. Välillä tuntuu kuin yrittäisi saada heroiinia heidän asenteestaan päätellen. Ja Ritalinia en saanut ollenkaan. Terveyskeskuslääkärit noudattavat vain jo annettuja reseptejä jotka on siis myönnetty alunperin Hyks:istä eikä edes sen aikaisia kaikkia muita lääkkeitä myönnetä lääkäristä riippuen... ja olen perusterve aikuinen nainen, en mikään riskikäyttäjä yms.

        Viestin aloittajalle voin sanoa että Conserta on siis aikuisillekin käytettävä pitkävaikutteinen simulantti. Hyvä puoli on se, että energiaa riittää kun elimistö tottuu (ennen kuin tottuu taas niin että vaikutus laantuu) mutta alussa se aiheuttaa minulle niin kovan levottomuuden ja suorastaan pahan olon ettei se oikein auta keskittymiseen (tuntuu kuin olisi vetänyt kofeiinin yliannostuksen). Myös vaikutusaika on pitkä ja unettomuudesta kärsivälle se on hieman ikävä asia, illalla olo on todella levoton ja nukkuminen on vaikeaa. Välillä olisi hyvä pitää myös taukoja, mutta taas pitäisi aloittaa 18mg vahvuudesta ja siirtyä siitä sitten vahvempaan kun elimistö tottuu. Muuten tuntuu että saa sydänkohtauksen ja voin muutenkin pahoin. Ruokahalu yleensä vähenee ainakin alussa melko radikaalisti. Sanotaan että lääke ei aiheuta addiktiota, mutta ainakin minulle se tuntuisi sitä tekevän ainakin psykologisesti. Kaikki tietenkin reagoivat yksilöllisesti. Joka tapauksessa käyttäjien on käytävä testaamassa mm. maksa-arvot säännöllisesti.

        Lääke on myös erittäin kallis, ostin juuri kuukauden annoksen (36mg) ja se maksoi 44,92 kun kelakorvaus oli otettu pois päältä. Eli ilman se maksoi 76,72 euroa. Eli ei kannata ostaa jos ei oikeasti tarvitse.


      • aikuinen addi
        levotonta kirjoitti:

        Mistä ihmeestä te saatte Consertaa ja Ritalinia noin helpolla?! Minä olen käyttänyt Consertaa vajaa pari vuotta ja sen saaminen omalääkäriltä (vaikka diagnoosi on tehty Hyks:in adhd-tutkimuksen varmasti parhaimmasta päästä olevan lääkärin toimesta) on välillä vaikeaa. Välillä tuntuu kuin yrittäisi saada heroiinia heidän asenteestaan päätellen. Ja Ritalinia en saanut ollenkaan. Terveyskeskuslääkärit noudattavat vain jo annettuja reseptejä jotka on siis myönnetty alunperin Hyks:istä eikä edes sen aikaisia kaikkia muita lääkkeitä myönnetä lääkäristä riippuen... ja olen perusterve aikuinen nainen, en mikään riskikäyttäjä yms.

        Viestin aloittajalle voin sanoa että Conserta on siis aikuisillekin käytettävä pitkävaikutteinen simulantti. Hyvä puoli on se, että energiaa riittää kun elimistö tottuu (ennen kuin tottuu taas niin että vaikutus laantuu) mutta alussa se aiheuttaa minulle niin kovan levottomuuden ja suorastaan pahan olon ettei se oikein auta keskittymiseen (tuntuu kuin olisi vetänyt kofeiinin yliannostuksen). Myös vaikutusaika on pitkä ja unettomuudesta kärsivälle se on hieman ikävä asia, illalla olo on todella levoton ja nukkuminen on vaikeaa. Välillä olisi hyvä pitää myös taukoja, mutta taas pitäisi aloittaa 18mg vahvuudesta ja siirtyä siitä sitten vahvempaan kun elimistö tottuu. Muuten tuntuu että saa sydänkohtauksen ja voin muutenkin pahoin. Ruokahalu yleensä vähenee ainakin alussa melko radikaalisti. Sanotaan että lääke ei aiheuta addiktiota, mutta ainakin minulle se tuntuisi sitä tekevän ainakin psykologisesti. Kaikki tietenkin reagoivat yksilöllisesti. Joka tapauksessa käyttäjien on käytävä testaamassa mm. maksa-arvot säännöllisesti.

        Lääke on myös erittäin kallis, ostin juuri kuukauden annoksen (36mg) ja se maksoi 44,92 kun kelakorvaus oli otettu pois päältä. Eli ilman se maksoi 76,72 euroa. Eli ei kannata ostaa jos ei oikeasti tarvitse.

        neurologilla, hän kirjoittaa reseptini


    • Rami Pussinen

      Minäkin rupesin lääkettä käyttämään ja suorituskykyni onhuomattavasti parantanut. Jos tuunet tarvitsevasi läkityksen niin ota se ehdottomasti käyttöösi. Yleensä lääkitys ei pilaa elämää, helpottaa vain.

    • Pää pilvissä käyn...

      Minulla todettiin ad/hd ja olen kokeilin alkuun kuukauden Concerta lääkitystä 16 mg:n annoksella. Olo oli hieman omituinen (osittain elämäntilanteeni takiakin). Tosiaan olo oli kuin kun olisi juonut pannun mustaa kahvia tyhjään mahaan. Lääkärilleni mainitsin asiasta ja hän nosti annoksen 27 mg:n. Olen huomannut omaksuvani asiat paremmin. En ole niin levoton kuin aikaisemmin. Ajatusten kerroksellisuus hävisi. Pystyn paremmin keskittymään tiettyyn tehtävään jopa tunneiksi. Pystyin lopettamaan tupakoinnin. Alkoholin käyttö on vähentynyt. Vieraiden kielten opiskeleminen ei tunnu enää niin haasteelliselta, kuin aikaisemmin.
      Toisaalta olen pohtinut eettisiä ja pelottaa ajatus siitä, että ihmismieltä roplataan kemiallisesti, jopa lapsilla. Onhan ad/hd ollut aina, mutta nyky-yhteiskunta haluaa muokata ihmisistä osaajia, vaikka väkisin. Se pelottaa!

      Olen kuitenkin onnellinen, että sain vaivoihini helpotusta ja suosittelen lääkeskeptisyydestäni huolimatta lääkettä aikuisille. Lasten psyykelääkitys huolettaa. Ad/hd on mielestäni ominaisuus, joka pitäisi tulevaisuudessa ottaa huomioon kasvatuksessa ja koulutuksessa. Ennemmin kasvatus, kuin medikalisointi.

    • SH.

      Hei,
      Otitko Concertan aikanaan käyttöön.? Vai miten asia meni.?
      Etpä ole ainoa aikuinen paljon haaveilua harrastava ..itsellänikin se on se normitila ja käytännönasioiden hoitaminen vaatii aina enemmän tai vähemmän ponnistelua. Aikuisena tulee helposti tunne, että itsessä on jotakin vikaa tai ajattelu on epäkypsää tms. Hyvä kun ymmärtää, että aivot vaan pyrkivät adhd ihmisellä sellaisen tilaan.
      Velvoitteita ei tietysti voi paeta ..voi kehitellä omia tapoja toimia ja saada ns. ikävätkin asiat kuitenkin hoidettua.
      Toivottavasti olet päässyt omien asioidesi kanssa eteenpäin.
      Hyvää tulevaa syksyä!

    • elvisadhd

      joopa joo. sain tuolta kunnalliselta puolelta jonku lapun, ois pitäny lähettää sinne lisää kaikennäköstä pilipalijuttua neuvolakorteista ala-asteen todistuksista, vanhempien haastattelua, kasvukäyrää ym ym ym...
      EN TODELLAKAAN ala pelleilemään tällasten juttujen kanssa. ja sit siinä luki vielä ettei ole olemassa testiä millä sen adhd:n erottaisi muista neuropsykiatrisista sairauksista. Siis mitä huuhaata!! Kysymys on vain siitä että tehdään adhd- aikuisen elämä mahdollisimman hankalaksi ts. ei anneta stimulantteja.
      Siis hyvästi kunnallinen puoli psykiatreineen ja tervetuloa rahansäästö neuropsykologiseen testiin ja sitten neurologille YKSITYISELLÄ PUOLELLA, jossa adhd- diagnoosi tulee ilman mitään kasvukäyriä ja ala-asteen todistuksia, ja eläke-iässä olevien vanhempien haastattelua.

      HUH HUH MITÄ TOUHUA!!

      • pekkakivi

        Alle puolella adhd:n epäilyn vuoksi neuropsykologisissa tutkimuksissa käyneillä havaitaan tutkimuksissa ongelmia. Näin jostain muistan lukeneeni. Vaikka olisit adhd, ei neur.psyk. tutkimuksesta tätä vältsii havaita. Ja koska adhd on kehityksellinen häiriö, on noilla lapsuuden papereilla merkitystä diagnoosia tehdessä.

        Mä sain oman dg:ni yksityiseltä, mutta hänkin pyysi multa koulutodistuksia yms. Vein mitä löysin (juurikin todistuksia ja jotain vanhoja kokeita). Dg:n sain kolmannella kerralla. Hänellä oli kyllä rekisteröitynä mun tietoa mun aikuisiänongelmista edellisen lääkärin kautta ja nää tiedot varmaankin helpottivat diagnoosiin pääsyä. Neuropsyk. tutkimukseen ei mua diagnosoitni vaiheessa mua passittanut, mutta myöhemmin mä halusin itse mennä, koska kiinnosti omien ongelmien taso. Mä en kuulunut siihen kategoriaan, jossa ongelmia ei testeissä ilmene...


      • hk kh

        Tuskinpa yksityiselläkään pääset ilman lapsuuden selviteelyjä neuvolakortteineen ja koulutodistuksineen. Sielläkin pyritään haastattelemaan vanhemmat. Olenpa vain kuullut heiltä, jotka kävivät yksityisellä diagnosoinnissa (minä kävin julkisella)

        EIkä tuossa elämääsi mahdollisimman hankalaksi koiteta tehdä tai koittaa olla antamatta stimulantteja, vaan saada parempi kokonaiskuva, jotta voidaan edes jollain todennäkäisyydellä todeta, että sinulla on adhd.

        Olet aikuinen ja jos tahdot pitää tämän asian salassa vanhemmiltasi, niin sinulla on siihen oikeus. Ei se tutkimuksia keskeytä vaikka diagnoosikäyntejä voi sitten olla tyyliin yksi tai kaksi enemmän.

        Eikös se ole parempi, että tutkitaan kunnolla kuin annetaan diagnoosi vain potilaan oman tuntemuksen perusteella?

        Tiedän miten raivostuttava tuo vaihe on, itsekin vedin kilarit samanlaisesta kirjeestä, mutta sen vuoksi, että olin siinä tilanteessa täysin väsynyt omaan elämääni ja sitten ensimmäisen kutsukirjeen mukana tulee joku hirveä listä
        "tee nämä" "tuo nämä mukaasi" "jos myöhästyt siitä seuraa käyntimaksu kolminkertaisena tjsp" ja ties mitä. Koita siinä sitten muistaa mitä kirjeen alussa kerrotiin ja mitä pitikään tehdä. Tuntui aivan liian monimutkaiselta jamahdottomalta urkakalta.

        päätinkin perua ajan (pariin otteeseen), mutta lopulta aina unohdin sitten soittaa sinne ja perua (adhd....). Sitten vastaanottoa edeltävänä päivänä tajusin, että nyt on sitten liian myöhäistä, että pakko mennä vaikka sitten sanomaan, että kuule en jaksa tätä souvia.

        Siinä se kuitenkin meni. 1. käynti oli rankin, kun tuli niin paljon kysymyksiä ja mietittävää ja ties mitä eikä kukaan sanonut juuta eikä jaata mihinkään suuntaan.


      • Huomioitavaa
        hk kh kirjoitti:

        Tuskinpa yksityiselläkään pääset ilman lapsuuden selviteelyjä neuvolakortteineen ja koulutodistuksineen. Sielläkin pyritään haastattelemaan vanhemmat. Olenpa vain kuullut heiltä, jotka kävivät yksityisellä diagnosoinnissa (minä kävin julkisella)

        EIkä tuossa elämääsi mahdollisimman hankalaksi koiteta tehdä tai koittaa olla antamatta stimulantteja, vaan saada parempi kokonaiskuva, jotta voidaan edes jollain todennäkäisyydellä todeta, että sinulla on adhd.

        Olet aikuinen ja jos tahdot pitää tämän asian salassa vanhemmiltasi, niin sinulla on siihen oikeus. Ei se tutkimuksia keskeytä vaikka diagnoosikäyntejä voi sitten olla tyyliin yksi tai kaksi enemmän.

        Eikös se ole parempi, että tutkitaan kunnolla kuin annetaan diagnoosi vain potilaan oman tuntemuksen perusteella?

        Tiedän miten raivostuttava tuo vaihe on, itsekin vedin kilarit samanlaisesta kirjeestä, mutta sen vuoksi, että olin siinä tilanteessa täysin väsynyt omaan elämääni ja sitten ensimmäisen kutsukirjeen mukana tulee joku hirveä listä
        "tee nämä" "tuo nämä mukaasi" "jos myöhästyt siitä seuraa käyntimaksu kolminkertaisena tjsp" ja ties mitä. Koita siinä sitten muistaa mitä kirjeen alussa kerrotiin ja mitä pitikään tehdä. Tuntui aivan liian monimutkaiselta jamahdottomalta urkakalta.

        päätinkin perua ajan (pariin otteeseen), mutta lopulta aina unohdin sitten soittaa sinne ja perua (adhd....). Sitten vastaanottoa edeltävänä päivänä tajusin, että nyt on sitten liian myöhäistä, että pakko mennä vaikka sitten sanomaan, että kuule en jaksa tätä souvia.

        Siinä se kuitenkin meni. 1. käynti oli rankin, kun tuli niin paljon kysymyksiä ja mietittävää ja ties mitä eikä kukaan sanonut juuta eikä jaata mihinkään suuntaan.

        Ei niille todistuksille tai vanhempien haastatteluillekaan voi painoa juuri laittaa, kun puhutaan aikuisen diagnosoinnista. Omat kokemukset ovat tärkeimpiä. Toisinaan vanhemmat kertovat vahvistavia asioita, mutta toisinaan todistukset ovat huippuja lapsuudessa, eivätkä vanhemmat ole huomanneet mitään erityistä.

        Kyllä adhd ja varsinkin add on usein yksilön omaa sisäistä kärsimystä, jolle ulkopuoliset kekisivät tarvittavaessa ihan muut syyt. Ei todellakaan ole välttämättä helppoa havaita edes omassa lapsessaan add:ta. Saattaa jopa olla niin, että Add voi pahentua huomattavasti murrosiässä. Silloin ei lapsuuden havainnoilla tee paljon mitään. Muistakaa, että tämä sairaus on vielä suuri mysteeri niin neurotietilijöille, psykologeille kuin psykiatreillekin. Tässä puhuu syvä kokemukseksen rintaääni.


      • hk kh
        Huomioitavaa kirjoitti:

        Ei niille todistuksille tai vanhempien haastatteluillekaan voi painoa juuri laittaa, kun puhutaan aikuisen diagnosoinnista. Omat kokemukset ovat tärkeimpiä. Toisinaan vanhemmat kertovat vahvistavia asioita, mutta toisinaan todistukset ovat huippuja lapsuudessa, eivätkä vanhemmat ole huomanneet mitään erityistä.

        Kyllä adhd ja varsinkin add on usein yksilön omaa sisäistä kärsimystä, jolle ulkopuoliset kekisivät tarvittavaessa ihan muut syyt. Ei todellakaan ole välttämättä helppoa havaita edes omassa lapsessaan add:ta. Saattaa jopa olla niin, että Add voi pahentua huomattavasti murrosiässä. Silloin ei lapsuuden havainnoilla tee paljon mitään. Muistakaa, että tämä sairaus on vielä suuri mysteeri niin neurotietilijöille, psykologeille kuin psykiatreillekin. Tässä puhuu syvä kokemukseksen rintaääni.

        Mutta ne todistukset ja vanhemepien haastattelut tuovat silti prhaimmillaan lisätietoa etenkin näinä aikoina, kun ADD ei ole vielä täysin selvitetty. ADD:ta diagnosointiin osallistuvat henkilöt osaavat kyllä ottaa nämä asiat huomioon.

        Hyvä todistus tai vanhempien vakuuttelut normaalista lapsestaan ei diagnoosia kaada. Ei ainakaan minulla niin käynyt. Sitten jos vaikka toisella vanhemmalla on diagnosoimaton ADD ja hän tiedostaa sen jollain tasolla ja esim. häpeää ominaisuuksiaan, niin hän tekee tiedostamattaan vakuutteluja siitä että "meidän perhe" on ihan normaali. Ei sekään helpota diagnosointia, mutta osaavat useimmat lääkärit senkin ottaa huomioon.

        Hyvä, että otit esille tuon kärsimyksen. Siitä ei paljonkaan puhuta.


      • pekkakivi
        hk kh kirjoitti:

        Mutta ne todistukset ja vanhemepien haastattelut tuovat silti prhaimmillaan lisätietoa etenkin näinä aikoina, kun ADD ei ole vielä täysin selvitetty. ADD:ta diagnosointiin osallistuvat henkilöt osaavat kyllä ottaa nämä asiat huomioon.

        Hyvä todistus tai vanhempien vakuuttelut normaalista lapsestaan ei diagnoosia kaada. Ei ainakaan minulla niin käynyt. Sitten jos vaikka toisella vanhemmalla on diagnosoimaton ADD ja hän tiedostaa sen jollain tasolla ja esim. häpeää ominaisuuksiaan, niin hän tekee tiedostamattaan vakuutteluja siitä että "meidän perhe" on ihan normaali. Ei sekään helpota diagnosointia, mutta osaavat useimmat lääkärit senkin ottaa huomioon.

        Hyvä, että otit esille tuon kärsimyksen. Siitä ei paljonkaan puhuta.

        Omat kokemukset on tietenkin tärkeitä, mutta ne paljolti painottuvat aikuisikään. ADHD:n diagnosoinnissa kun on oleellista se, että jollain tavalla pystyttäisiin todentamaan että lapsuudessakin on jonkinlaista oiretta ollut. Millä lekurit pääsee siihen muulla tavalla käsiksi kuin jollain kirjallisella evidenssillä tai vanhempien haastattelulla? Itse diagnoosia hakevan aikuisen kannalta tietty olennaista on se, miten mahdolliset adhd oireet ovat haitanneet aikuisiässä.

        Niin kuin todettu, niin ehkei hyvä todistus tai vanhempien vakuuttelut diagnoosia kaada. Jos mun vanhempia olisi haastateltu, niin todennäköisesti olisivat sanoneet, että olin ihan normaali lapsi, jota en kyllä omasta mielestäni ollut. Mun äitini, luultavasti myös isäninkin, on 100% addeja (äiti adHd), ja luultavasti ei olisi osannut arvioida mua täysin objektiivisesti.


      • NOniinpäniin
        pekkakivi kirjoitti:

        Omat kokemukset on tietenkin tärkeitä, mutta ne paljolti painottuvat aikuisikään. ADHD:n diagnosoinnissa kun on oleellista se, että jollain tavalla pystyttäisiin todentamaan että lapsuudessakin on jonkinlaista oiretta ollut. Millä lekurit pääsee siihen muulla tavalla käsiksi kuin jollain kirjallisella evidenssillä tai vanhempien haastattelulla? Itse diagnoosia hakevan aikuisen kannalta tietty olennaista on se, miten mahdolliset adhd oireet ovat haitanneet aikuisiässä.

        Niin kuin todettu, niin ehkei hyvä todistus tai vanhempien vakuuttelut diagnoosia kaada. Jos mun vanhempia olisi haastateltu, niin todennäköisesti olisivat sanoneet, että olin ihan normaali lapsi, jota en kyllä omasta mielestäni ollut. Mun äitini, luultavasti myös isäninkin, on 100% addeja (äiti adHd), ja luultavasti ei olisi osannut arvioida mua täysin objektiivisesti.

        Niimimerkillä Huomioitavaa kirjoittanut täällä vielä täsmentää, että olen samaa mieltä kommenttejani kommentoineiden kanssa, omani oli ehkä jyrkkään sävyyn kirjoitettu. Toki niillä aoemmillakin evidensseilä on sijansa ja ovat tärkeitä oikeissa käsissä. Halusin kuitenkin tuoda vastapainoa keskustelulle, jossa painotetaan mielestäni turhan paljon lapsuutta. Ja valitettavastihan kaikki lääkärit tai neuropsykologitkaan eivät näitä muissa kommenteissakin mainittuja tekijöitä osaa tarpeeksi huomioida. Toisissa muodoissa siis ovat selvästi enemmän huomioitavissa ja tärkeitä, mutta eivät suinkaan kaikissa.


    • itse olen 33v nainen jolla todettu add ja aluksi kokeiltu concerttaa..En suosittele,adhd lehdessäkin maininta että concertasta ei apua niinkään add,ssä vaan adhd,ssa..muitakin vaihtoehtoja löytyy mitkä lievittävät oireita ja voivat auttaa.itsellä nyt juuri sopiva lääkitys.mainitsisin vielä että concertan vuoksi jouduin jopa sairaalaan tarkkailuun..ruoka halut katosivat kokonaan ja en pystynyt enään nukkumaan..ym vakavempiakin sivuoireita,annostuksella 36mg,18mg ei vielä niitä niinkään aiheuttanut..

    • 21v ADHD

      Minulla oli joskus concerta lääkitys, aluksi lääke toimi hyvin kunnes alkoi tulla todella surulliseksi, syyllisyyden tunteita, ahdistusta, ärtyneisyyttä sekavuutta, päänsärkyjä.. itkettävyyden tunne oli iha kamala ja ilman mitään syytä. tulin todella mustasukkaiseksi ja lievästi vainoharhaiseksi... heitin koko lääkkeen menemää, haitat todellakin menivät hyötyjen edelle, concertan jälkeen kokeilin venlafaksiinia, tuloksena oksentelu ripuli huonovointisuus aj oudot ajatukset.. Nyt kuitenkin aloitin uuden metyylifenidaatti lääkityksen, medikinet. on auttanut ja kaikki mitä concertasta tuli, on suurimmaksi osaksi jäänyt pois. paitsi se itkettävyyden tunne. ei auta kun kärsiä paskat olot joka päivä. ilman lääkettä ei tule koulun käynnistä yhtään mitään. kuitenkin helpotuksena että pahimmat concertasta aiheutuneet sivuoireet ovat jääneet pois. concerta on myrkkyä ei ole kuulemma sopinut juuri kenellekkää pitkäaikaisessa käytössä. mutta medikinetiä syöneet potilaat ovat sietäneet lääkettä huomattavasti paremmin. lääke on teknisesti valmistettu erinlailla. on hieman ärhäkämpi nousemaan, ja kun vaikutus loppuu, ei ole niin helvetin vaikea olo kun concertalla. kuitenkin toivon saavani Dexedrine lääkityksen tilalle, se kun ei nuita tunne puolen asioita sotke.. medikinet muuten todella hyvä muuta kun on surua tai stressiä tuntuu että pää sekoaa... toivottomalta tuntuu kun ei ole hyvä olla ja elämä on pakko suorittamista. kuitenkin hermot kestävät paremmin ja muutenkin hyötyä on vain hieman haittoja enemmän.. tätä on joka paikassa ihmetelty tätä concertaa ja minä olen sitä mieltä että se lääke ei ole hyväksi kenellekkään. minulla on myös paljon ADHD kavereita joista kenellekkää ei concerta ole sopinut mutta medikinet menee ihan ok :)

    • 21v ADHD

      vielä täytyy lisätä että metyylifenidaatti lääkitykset yleensä aiheuttavat sivuvaikutuksia. lähestulkoon kaikilla. Ratkaseva tekijä onkin se, että kumpia on enemmän, haittoja vaiko hyötyjä. On olemassa myös tehokkaita muitakin keinoja, joista ei lääkärissä yleensä mitään puhuta, Ruokavaliolla on ERITTÄIN suuri merkitys ADD/ADHD oireisiin. ruokavlio ensin kuntoon ehdottomasti ennenkuin kannattaa aloittaa lääkitystä, vääränlainen ruokavalio ja lääkitys yhdessä tekevät ankariakin sivuvaikutuksia, mutta esim itsellä ruokavalio kunnossa siihen lisättynä lääkitys, tekee ihmeitä. tänään alkoi medikinetin vaikutus tasaantua ja olokin hyvä :) pystyn keskittymään, olemaan vipattelematta raajoja, eikä päässä sinkoile liiaksi ajatuksia. ja kuten edellisessä viestissä sanoin, concerta ei sopinut millään tavalla. sairaala tarkkailuun olisin itsekin joutunut jos en olisi lopettanut. ja vielä täytyy sanoa että lääkärit yleensä haluavat nostaa annoksen aina mahdollisimman suureksi, tarkoitus ei ole aikuisilla saada keskittymiskykyä lääkkeen avulla. lääke tulisi määrätä pieninä annoksina esim jos 36mg concertaa tuntuu ettei vastetta löydy ja 54mg tekee sivuvaikutukset niin pahaksi ettei tule mitään on silloin 36mg sopiva annos, ja se pieni ponnistelu keskittymis kyvyn saamiseksi on vain hyväksi,pieni lääke annos vain helpottaa sitä ei missään nimessä poista. Eli aivojen tavallaan täytyy oppia keskittymään ja lääke vain tukee sitä, ei poista kokonaan keskittymis vaikeuksia toisin kuin lapsilla. tämä muistettava adhd / add aikusen hoidossa

    • kommentti1

      Tuo miten kerrot kuinka käytännön asiat jäävät elämässä aina kakkoseksi ja että jopa vähättelet ja halveksit niitä on kyllä todella osuvasti muotoiltu. Tunnistan itsessäni adhd-ihmisenä aivan saman ja vaikka itse olen myös aikuinen ..nyt jo nelikymppinen mies. Tämä enemmän tai vähemmän omaan maailmaan vaipuminen ja sinne unohtuminen ei välttämättä helpotu aikuisuuden myötä.
      Toivottavasti olet saanut tuon lääkeasian selvitettyä ja muutenkin tsemppiä Sulle!

    • levotonta_edelleen

      Concerta voi todellakin aiheuttaa jopa tottuneelle käyttäjälle epämiellyttäviä sivuoireita (yksilöllistä tietenkin). Itselleni tuttuja oireita ovat, ja varsinkin jos käytän epäsäännöllisesti tai pidän taukoa kokonaan, mm. verenpaineen nousu kun lääke alkaa vaikuttaa ("kaksiosainen" eli depot- lääke, vaikutus tuntuu kahteen otteeseen ja toiset ovat herkkiä tuntemaan ne), epätodellinen olo (kuin olisi pää täynnä heliumia ja ajattelu "vaikeutuu"), käsien tärinä ja yleinen kömpelyyden tunne, ruokahalun huononeminen ja vatsakivut, unettomuus, tunteiden heilahtelu eli mm. juuri tuo itkuherkkyys...

      On vaikea sanoa mikä on lääkkeiden aiheuttamaa ja mikä on muun syyn seurausta, mutta edut lääkkeen käyttämisestä ovat oman adhd:ni hoidossa silti haittoja suuremmat. Niitä ovat keskittymiskyvyn tasaantuminen, tunteiden parempi hallinta, yleisen vireystilan pysyminen korkeampana ja näiden seurauksena ns. normaalin elämän vaatimusten tasolla pysyttely helpommin kuin ilman lääkkeitä.

      Sain diagnoosin vasta aikuisena, joten tiedän mitä elämä on ilman lääkkeitä. Loppujen lopuksi, nyt muutaman vuoden jälkeen, eroa ei ole niin paljon kuin luulisi. Pärjäsin varsin samalla tavalla aikaisemminkin, nyt vain olen tavallaan jäänyt koukkuun siihen "heräämisen" tunteeseen joka tulee kun lääke toimii parhaimmillaan. Silloin tuntuu että pystyy käyttämään oman potentiaalinsa kunnolla, mutta tämä vaatii tosiaan lääkkeen optimaalista toimintaa ts. jokapäiväistä käyttöä. Kun kroppa tottuu perusannokseen (36mg), niin tarvitaan kaksi nappia jotta jaksaa painaa koko päivän duunia, mutta silloin on todella sata lasissa. Kun taas jättää lääkkeen ottamatta, niin tulee väsymys joka on todella totaalinen. En tiedä kuinka paljon lääkkeen poisjäänti vaikuttaa, vai onko kyseessä vain se, että väsymystä ei tunne samalla tavalla kuin silloin kun lääkkeen on ottanut. Periaatteessa Concertaan ei pitäisi jäädä fyysisesti koukkuun.

      Olen käyttänyt vain Concertaa, luultavasti itselleni löytyisi sopivampikin lääke jos vain kokeileminen olisi helpompaa (ja halvempaa).

    • väsynytt

      Vaikuttaa vanhalta viestiketjulta, mutta vastailen tähän nyt kuitenkin.
      Minunlla on ollut keskittymis ongelmia pienestä pitäen. On diagnisoitu ala-asteelta asti erinlaisia keskittymis ongelmia! Noh, nyt tässä näin 25v ikäisenä sitten halusin tutkia tämän asian loppuun asti. Pääsin ADD-tutkimuksiin ja täytyy sanoa, että moni asia menneisyydestä selittyy diagnoosin myötä. Ja nyt 2pv olen käyttänyt concerta lääkettä 18mg annoksella. Ja ei tästä kyllä muuta osaa sanoa kuin, että illat olen ollu todella väsyny.

    • miettikää

      Tä ADHD on VAKAVA sairaus! Ja sihen on lääke! Miks en saa sitä,
      ku tiedän sen auttavan?! Nyt olo on,
      ajatuksia ei mitään päässä.
      Tekstii syntyy 5 sekunnissa 2-3 painallusta.
      Ei kiinnosta keittää ees kahvii,
      ku ahdistaa se ku pitäis tiskata ja saada tehtyy paljon muitakin asioita.
      Mut en kykene mihinkään muuhun,
      ku sihen (MIKÄ IHAN PAKKO TAI KUOLEE),
      et käyn 2 kertaa viikossa a-klinikalta hakemassa 90millii suboxonea kotiini.. sillo tällö kusasen purkkii puhtaat kuset..
      KOSKAAN ei tehä muuta tuossa hoidossa,
      ku koukutetaa noihi xoneihin ja ihan tyhmii annoksia. 10mg yli sun Opioidireseptoris on täynnä,
      loppu menee hukkaan.
      Vai oliko se 11,12 mut niin..
      MUT..... tän ajan mitä olen tuossa KH:ssa ollu (joku vajaa 3v) ollu puhtaat kuset,
      paitsi 2 kertaa Amfetamiini näkyny,
      Pari kertaa kannabis,
      mut lukemattomii kertoi eri Bentsodiatsepiinejä.. ( totta kai mä olen 3 vuodes enempi ottanu noit amfei sun muita, ku noi.. ei niiden tarvii tietää sitä ) ja mulle ei anneta sitä Concertaa "ollut amfetamiini ongelmainen joskus". en ole ollu.. olen ollu vahvojen opiaattien/opioidien orja,
      en nopeidenkaa säätäjä. kokeiltas auttaisko se mut ylös. Koska sen mitä koin ekan kerran elämässäni.
      Päätin mennä syömään kaverin 36mg Concertan 1kpl ja huomasin 2 tunnin sisällä, et alan tuntemaan kaikkee kivaa.. maailma alkaa värittymään mun ympärille, asiat alkaa kiinnostamaan JEEE nyt keksin sen vihdoin...
      johka tajusin heti, et niitä kusia lähetellää labroihin välillä oikeen seulaan seulaan ja siellä näkyis metyylifenidaatti.
      Olen kokeillu ihan hitosti eri lääkkei.
      Mitkään ei oo auttanu mua lähellekään mitä toi mulle saa aikaan mihinkään yhtään tolleen, kun Metyylifenidaatti. 2 x 36mg / vrk pvä menee nyt ja olen ihan eri ihminen. olen elävä ihminen enkä zombie enää joka kuolaa opiaattihuuruissa.. :D

      MUTTA miten saan meiän kivan idiootti lääkärin uskomaan sen,et mun on nyt nii hyvä olla et haluisin hakee johki kurssille, mut en uskalla koska Concertan saanti ei ole varmaa edes seuraavalle kuukaudelle..

      Mut S T O P (tuli selväks kaikille, ADHD lääkäri joka ei tajuu = voi oikeesti olla kuolemaks sulle ) tätä vois jauhaa niin pitkään ku jaksais ( eli nyt mä jaksaisin helposti selittää.. selittää.. selittää.. kunnes huomaan et on maanantai aamu.. eli lopetan tähän!

      Ja tiedän et toi kirjotus on vaikee lukee, ku se on tollanen pötkö, ( no ei enää fixailin pikkasen )
      ei pilkkuja,
      ei pistei jne..
      en jaksanu panostaa laatuun..:D

      Kertokaa _kokeneet_ jotai vinkkei mitä sil psykiatrille, sanon ku nään sen sit seuraavaks..??

      Sillon jäätiin sellaseen pisteeseen,
      et jos Voxra ei auta (tulee liikaa pahoi sivuvaikutuksii, oikeesti) ni Concertaako nyt odotan sit saavani 12 päivän päästä, koska noita on 12kpl jäljellä ja sillon mul on aika sinne..?

      Ku siis mä en halua niit sentakii, et niit sit keittelen tosa hellalla. Vaan siks, et pääsen ylös opiskelee jotai, alottaa harrastaa jotai.
      Totuus näin.
      Saan kyl niit vahvempii,jos haluun mut en oo nyt halunnu kuukausiin..

      • miettivä80

        Mikä sul on tilanne nyt?
        itel meni vitun kauan et sain concertat, auttaahan noi.

        vähä aikaa sit pääsin päihdehoidosta(ku tullu vedettyä liikaa alkoa), niin concerta toimii taas niinku ennenki, oli tommonen muutaman vuoden kännisekoilu-aika( jotain muutaki tuli vedettyä välil) tos välis ku putosin hoidoista pois mut nyt oltu selvänä taas ja aion olla loppuelämän selvinpäin.


    • ADD mies Turusta

      Tosi Ihanaa, että toi ADD on oikea juttunsa aivojen biologian poikkeavuudessa, eikä mikään moitittava luonnevika. Oon 24v mies ja mulla on diagnosoitu ADD 5v sitten intin aikana. Nyt vasta tajusin ettei se oo muotitauti, vaan vakavasti otettava ja hoitoa tarvitseva ilmiö. Mulla on tosi vaikeeta tehä mitään. Pikkuasian aloittaminen tuntuu aivan uskomattoman vaikeelta. Koko historia selittyy tolla. Oon ihan omalta planeetalta ADD:n tähden. Sen tähen saanu kasat paljon väärin ymmärrystä ja kiusaamista koulussa, moittimista jne. Nyt koitan pikimmiten saada hoitoa siihen, niin että saan joskus opiskeluni loppuun. Kiva ois tietää oiskohan turussa vertaistukijuttuja. Aika käänteentekevää tietää mikä ADD on jos se on itsellä. Paraikaa kärsin valtavasti ahdistuksesta ja varskinki ilman lääkettä. Liikunta auttaa vain hetkellisesti. Concerttaa saan 54mg/ päivä, joka kyllä auttaa. Luin, että tutkimuksissa se auttaa aikuisille jos sitä antaa sen 1 mg/per painokilo. Mun pitäs saada siis väh. 72mg per päivä. Lääkäri ei kuitenkaan uskalla nostaa tuosta 52 mg suosituksesta, ja sano että mun pitäs päästä lekurille joka enemmän tietää add:sta, koska se ei oo perehtynyt. Oisko neuvoja... Opiskelijaterveyden hoiton kautta? Tuntuu et toi Concerta hoitais homman kuntoo. 52mg kerralla auttaa kyl hyvin seuraavaks 4-5h( olo tuntuu lähestulkoon normaalilta ja ei tuu ahistusta sos. tilanteissa esim.)

    • maximus2013

      Olen 34-vuotias mies, jolla on ollut ADHD-oireita jo aivan pienestä pitäen. Hakeuduin hoitoon elämänhallinnallisten seikkojen takia. Olen ollut työssäni viimeiset vuodet johtavassa asemassa ja koin varsinkin pidempiaikaiseen keskittymiseen liittyvät tehtävät usein hyvin haasteellisiksi.

      Aloitin itse Concerta 36mg syömisen noin puolitoista vuotta sitten.
      Lääkitystä edelsi noin 5kk kestänyt tutkimusprosessi, jonka päätteeksi tämä lääke määrättiin.

      Otan lääkettä noin 4 kertaa viikossa ja olen ollut erittäin tyytyväinen sen tuomiin positiivisiin vaikutuksiin yleisessä elämänhallinnassani. Jaksan, keskityn ja olen kaikinpuolin paremmin tasapainossa oleva ihminen, kuin ennen lääkityksen aloittamista.

      Kokeilin välillä myös Equasym retard 30mg ,(sama vaikuttava aine) joka soveltui jopa ehkä hieman paremmin lyhyemmän vaikutusaikansa takia.

      Concerta tulee ottaa tarpeeksi aikaisin, jotta myös vuorokausirytmi ei mene sekaisin.

      Aivan lääkityksen alussa koin muutamina päivinä hieman epätodellista oloa, mutta kohdallani sivuvaikutukset ovat olleet hyvin vähäisiä.

      Olen nyt menossa tarkastuskäynnille lääkkeen määränneelle lääkärille ja koen itse, että annostusta voisi jopa hieman pudottaa, koska uskon tulevani toimeen hyvin päivittäisissä askareissani hieman pienemmälläkin annostuksella.

      Mukavaa loppuvuotta kaikille aadeeböille ja heidän läheisilleen!

      - MP

    • auttaakovaihto?

      Minulla tulee metyylifenidaatista vatsakipuja, ahdistusta, hikoilua, ärtymystä, jumiutumista.

      Mitä lääke tekee vatsaan kun on niin kipeä?

    • Onnellinen mies 50v

      Minulla ei tule mitään sivuoireita. Pidän ruoka- sekä vitamiini tasapainon yllä ja säännöllisen vrk-rytmin. Lääke poistaa ainoastaan sen, mihin se on määritetty, tilalle ei tule mitään ylimääräistä. Olin 48v. aloittaessani, ja kiitollisempi en voisi lääkkeestä olla. Loppui tuo puuduttava sählääminen ja impulsiivinen käytös, johon ehdin jo väsyä todella vakavasti.

      • Add parempaa ei ooo

        Olen suunnilleen saman ikäinen ja pöytälaatikossa Concerta resepti. Kynnys hakea apteekista huumeeksi luokiteltavaa lääkettä on pitänyt sen siellä jo pitkään.

        Lääkäri määräsi sen keskittymisvaikeuksiin ja monen kirjoittajan kuvaamaan epämääräiseen "sähläykseen". Tämä epämääräinen sähläys ja säätäminen on saanut minut aika varovaiseksi kaikkeen sellaiseen tekemiseen mihin minulla ei ole muodostunut rutiinia.

        Oliko sinulla mitään ennakkoluuloja tai asenteita aloittaessasi lääkityksen. Kirjoituksestasi päätellen olet kuitenkin tyytyväinen lääkitykseen? Aiotko jatkaa lääkkeen käyttöä ja etkö pelkää sivuvaikutuksia tai leimaantumista.


      • Arki on mukavaa
        Add parempaa ei ooo kirjoitti:

        Olen suunnilleen saman ikäinen ja pöytälaatikossa Concerta resepti. Kynnys hakea apteekista huumeeksi luokiteltavaa lääkettä on pitänyt sen siellä jo pitkään.

        Lääkäri määräsi sen keskittymisvaikeuksiin ja monen kirjoittajan kuvaamaan epämääräiseen "sähläykseen". Tämä epämääräinen sähläys ja säätäminen on saanut minut aika varovaiseksi kaikkeen sellaiseen tekemiseen mihin minulla ei ole muodostunut rutiinia.

        Oliko sinulla mitään ennakkoluuloja tai asenteita aloittaessasi lääkityksen. Kirjoituksestasi päätellen olet kuitenkin tyytyväinen lääkitykseen? Aiotko jatkaa lääkkeen käyttöä ja etkö pelkää sivuvaikutuksia tai leimaantumista.

        Oli kovia ennakkoluuloja. Nykyisin ei haittaa pikku seikat ja en edes harkitse lopettamista. Mitä pahempaa voi sivuvaikutuksista tulla, kun ainainen rypeminen adhd säheltämässä maailmassa? Miksi leimaantuisin virallisesta lääkärin määräämästä lääkkeestä?
        Minusta väärinkäyttäjät ovat saaneet liiallisen painoarvon näistä asioista.
        Älä anna näiden vaikuttaa omaan elämääsi.


    • 15.1-14

      Aloitin Concerta- kokeilun tänään.
      Kaipaisin myös vertaistukea Turun seudulle...

    • hyperi aikuinen

      Te joille Concerta ei sovi ja oireet on enemmän ADD, pyytäkää kokeiluun Voxra! Se ei ole stimulantti, ja pitää syödä säännöllisesti, mutta se auttaa jumittamiseen ja varsinkin jos on vähän masennukseen taipuvainen, toimii tosi hyvin. Oon myös lukenu, että Concerta ois parempi hyperaktiivisille ihmisille, se leikkaa niitä oireita enemmän.

      • Rozca laatikkoon!

        Kauhea idea suositella Rozcaa tilalle. Ei ei ei... jättäkää huumeet ja myrkyt pois kokonaan.


      • ????????
        Rozca laatikkoon! kirjoitti:

        Kauhea idea suositella Rozcaa tilalle. Ei ei ei... jättäkää huumeet ja myrkyt pois kokonaan.

        Mikä on Rozca? Voxra eli Bupropion ei ainakaan ole mikään "huume" vaan laillinen ja hyödyllinen lääke. Ja on hyvä muistaa että jotkin aineet ovat "huumeita" sosiaalisista ja poliittisista syistä, eivät itse aineen farmakologisista ominaisuuksista johtuen. Työssä käyvä (ei-syrjäytynyt) ihminen ei saa addiktiota/aivovauriota amfetamiinistakaan jos käyttää sitä reseptin mukaisesti. Niin, myös amfetamiinia määrätään joskus laillisena lääkkeenä, bupropionia taas eivät viranomaisetkaan pidä "huumeena". Jos lääkäri on kirjoittanut reseptin johonkin aineeseen kannattaa kokeilla sopiiko se itselle, huumeiden pelottava maine ei perustu lääketieteeseen vaan poliittis-historialliseen liikehdintään.


      • Nainen30v
        ???????? kirjoitti:

        Mikä on Rozca? Voxra eli Bupropion ei ainakaan ole mikään "huume" vaan laillinen ja hyödyllinen lääke. Ja on hyvä muistaa että jotkin aineet ovat "huumeita" sosiaalisista ja poliittisista syistä, eivät itse aineen farmakologisista ominaisuuksista johtuen. Työssä käyvä (ei-syrjäytynyt) ihminen ei saa addiktiota/aivovauriota amfetamiinistakaan jos käyttää sitä reseptin mukaisesti. Niin, myös amfetamiinia määrätään joskus laillisena lääkkeenä, bupropionia taas eivät viranomaisetkaan pidä "huumeena". Jos lääkäri on kirjoittanut reseptin johonkin aineeseen kannattaa kokeilla sopiiko se itselle, huumeiden pelottava maine ei perustu lääketieteeseen vaan poliittis-historialliseen liikehdintään.

        Moi, mulla ADD. Mulle Voxra ei sopinut tippakaan sivuvaikutuksiensa takia. Kamalia itsetuhosia ajatuksia teki, ja noin pahoja tuntemuksia ollu viimeks joskus teininä.. Pelästyin todella paljon etenkin kun mitään seurantaakaan tuosta ollut. En suosittele nuorille, etenkin jos jo ennestään masennusta, ellei ole hyvässä tarkkailussa. Käsittääkseni toi voxra auttaa hyvin tupakoinnin vieroittamiseen? No minä tupruttelin samanlailla kuin ennenkin, että ei siihenkään auttanut. Mutta nää lääkeasiat on niin yksilöllisiä, se mikä sopii toiselle, voi olla haitaks jollekin muulle.

        Nyt aloitettu Concerta, kolmas päivä menossa ja jessus kun väsyttää. Pää ihan pumpulissa. Positiivistakin näkynyt: keskittymiskyky todellakin parantunut siinä mielessä että tuntuu ettei päässä vilise miljoonaa ajatusta. Lähinnä tuntuu että olisi ottanut rauhoittavan?! Tätäkö tää nyt sit on consan kans?

        Onko muille tullut Concertasta "pumpulipäisyyttä"? Lähtikö pois ajan kuluessa? En kestä tätä väsymystä..


      • 1+1 = 2?
        ???????? kirjoitti:

        Mikä on Rozca? Voxra eli Bupropion ei ainakaan ole mikään "huume" vaan laillinen ja hyödyllinen lääke. Ja on hyvä muistaa että jotkin aineet ovat "huumeita" sosiaalisista ja poliittisista syistä, eivät itse aineen farmakologisista ominaisuuksista johtuen. Työssä käyvä (ei-syrjäytynyt) ihminen ei saa addiktiota/aivovauriota amfetamiinistakaan jos käyttää sitä reseptin mukaisesti. Niin, myös amfetamiinia määrätään joskus laillisena lääkkeenä, bupropionia taas eivät viranomaisetkaan pidä "huumeena". Jos lääkäri on kirjoittanut reseptin johonkin aineeseen kannattaa kokeilla sopiiko se itselle, huumeiden pelottava maine ei perustu lääketieteeseen vaan poliittis-historialliseen liikehdintään.

        Huumeen ja lääkkeen väinen ero on vain mielipide ja politiikka. Bupropionin on huumaava aine siinä missä kokkelikin.

        "Työssä käyvä (ei-syrjäytynyt) ihminen ei saa addiktiota/aivovauriota amfetamiinistakaan jos käyttää sitä reseptin mukaisesti"

        :D Et kai tosissasi usko, että lääke vaikuttaa sen mukaan mitä mieltä käyttäjä on sen käyttötarkoituksesta. Jos otat amfetamiinia annoksen x ilman reseptiä tai ilman vaikutus on aivan sama. Aine ei myöskään ole kiinnostunut siitä mikä on ammattisi tai oletko syrjäytynyt. Itsestään selvyyksiä pitäisi olla. Amfetamiinit ja bupropioni aiheuttavat potentiaalisesti aivovaurioita riippumattta miten käytät niitä. Jos päätät käyttää otat riskin vaurioista. Yksinkertaista. Sinun tehtäväksi jää päättää mitä riskejä olet valmis ottamaan saavuttaaksesi sen vaikutuksen mitä ikinä olet etsimässäkään.


      • werty1

    • aikuinen nainen

      Juuri aloitin Concertan pienellä annostuksella aluksi. Pari päivää sitä on mennyt, ja huomaa kyllä vaikutuksen. Olen nyt rauhallisempi ja ajatukset tulevat yksi kerrallaan, puhun kuulemma hiljempaa ja selvemmin. Keskittymisessä en osaa sanoa, onko tapahtunut parannusta, kai sitä jännittää lääkettä vielä niin paljon. Tai sitten tarvitaan isompi annos.

      Sivuoireina huomaa heti, että ruokahalu on vähentynyt. Ruuan olen saanut alas, ei yökötä tai okseta, mutta ei ole mennyt kahvia eikä kahvipullaa, eikä suklaapatukkaa. En voi sanoa, että harmittais, jos herkut jää pois. Toikin tietty voi vielä muuttua.

      Syke on vähän noussut, verenpaine ei. Kun lääkkeen vaikutus alkaa laskea illalla, tulee vähän pääkipua ja väsymystä, mutta ei kestämättömässä määrin. Vähän sama olo kun jos on jäänyt aamukahvit välistä. Unet tulee jopa paremmin illalla, kun on ollut aktiivinen päivällä ja väsyy illaksi.

      Ei ole yhtään huumattu tai sekava olo, päinvastoin. En tiedä, mikä syy kaikilla internetin vitamiinihörhöillä on näitä lääkkeitä haukkua, mutta ei todellakaan kannata pelätä toimivaa lääkettä!

      • dergrtgerhret

        Joo ei kannata pelätä, mutta kannattaa muistaa että se on aivan yhtä huume kuin kannabis, amfetamiini tai alkoholi. Lääkekäytössä vain sinulle.


    • rtfgyuiho

      Hahaa. Niinkuin melkein kaikki lääkkeet.. Astma, epilepsia jne.. Miksei niihin lääkityksiin pidetä valistusta. Epilepsia-lääkkeetkin on tosi vahvoja ja voivat olla fataaleita väärällä annostuksella.
      Adhd kun ei aiheuta ulkoisia niin näkyviä muutoksia niin johan ollaan jeesustelemassa..

    • concertaa

      aspergereillakin

    • varo rikollisia

      Varo julkista sektoria. Tyksissä istuu Juha Markkula niminen psykiatrian erikoislääkäri. Huom. psykiatrian siis. Heillä on iso tiimi joka elää syyttämällä
      ihmisiä adhd ongelmaisiksi tai eväämällä diagnoosin. Status = pois yhteiskunnasta. Kukaan ei ota vastuuta. Asiat juoruillaan ympäri taloa ja Turkua.

      Markkula laukoo omituisia heittoja. Että esim. krooninen väsymys ei ole enää
      sairausluettelossa. Sehän ei suista ihmistä mielenterveysongelmaiseksi B.separiksi!
      Lisäksi näillä rahanahneilla on kytköksiä yksityisiin vastaanottoihin tai tekevät niitä.

      Concertan vertaaminen kokaiinin on sairasta paskaa. Concertaa määrätään
      loputtomien palkkakausien jälkeen sairaalloisen suurina annoksian että ihminen tuupertuu tai tulee levottomaksi! Paljon parempiakin vaihtoehtoja olisi
      ja apu tulee näiden puoskarien vuoksi aina vuosia liian myöhään esim. vuorotyöuupumukseen/opiskeluun.

      Yhdysvallat kielsi meiltä oman järjen käytön n.1970 ehkä joidenkien narkkien
      takia nyt EU jatkaa samaa linjaa. Ja paskan Concertan ruinaaminen työllistää
      saatanallisesti populaa. Concerta maksaa niin paljon ettei siihen ole varaa.
      Apteekissa herjataan Kahvipapujen anojaa ja syytetään häntä ja ollaan kateellisia. Kyttääminen ja ahdistelu vei voimat. Lopuksi ADHD status leviää
      niin että mistään ei saa työtä tai opiskelupaikkaa kun ihminen on leimattu.

      Epäilen että eräs hikoileva säikky erakoitunut lady on tälläisten rikollisten Concerta loukussa ylisuurin annoksin. Hän käy vain kaupassa ei muuta.
      Concerta on sopiva lamaannuttamaan hikoileva uhri sisätiloihin pystymättä
      mihinkään. Urheilusuoritukset eivät sovi kun pumppu hakkaa.

      Kaikki mitä lääkärisi puhuu on tod. näk. paskaa.
      Kilpailuta maa ja muuta kunnolliseen maahan missä homma sujuu?

      • polttelet liikaa?

        Anteeks mitä?

        Tosta sun oksennuksesta ei kyllä ota selvää, että mitä sä niinku halusit sanoa.

        Mulle on määrätty Concertaa ihan normaalilla annoksella eikä kukaan tuijota.

        Enkä tietääkseni ole lamaantunut.


    • Dutch Masters

      Olen 29 vuotias mies. Tänään napsahti ADD diagnoosi ja lääkkeeksi Concerta 18mg/pvä 1 viikon ajan jonka jälkeen nosto 36mg/pvä. Vasta äsken hain lääkkeet apteekista ja huomenna aloitan. Jännittää miten käy. Uskoisin, että tuosta lääkkeestä voi olla mulle paljonkin hyötyä ja apua, mutta sehän jää nähtäväksi. Tavallaan kyllä tosi helpottunut olo, että ainakin sai kokeiluun tuon.

      • Hantaaki

        Kannattaa alottaa aivojen lobotomointi maksimiannoksella niin ei tarvitse ajatella mitään enää muutaman kuukauden jälkeen loppuelämäkseen.


      • Addnainen

        Mahdatkohan raukka edes tietää, mikä se lobotomia on?
        Minä olen käyttänyt adhd-lääkkeitä nyt useamman vuoden, toki taukoja välissä pitäen enkä huomaa pääni toiminnassa mitään eroa entiseen. Paitsi, että lääkkeiden kanssa olen pystynyt tekemään töitä ja opiskelemaan.


    • Pakottaja

      Mua painotettiin Concertalla alle 16-vuotiaana vaikken yhtään pitäny niistä vaikutuksista puhumattakaan ja nyt maksaisin mitä vaan että muut tekis samoin ees pari vuotta

    • helpottunut

      Olen 55-vuotias ja minulla aloitettiin concerta-kokeilu kuukausi sitten. On auttanut todella paljon.

      • vertaistuki

        mites nyt, oletko joutunut lisäämään annostusta ja pidätkö välipäiviä


    • concertaelämää

      Haluan vastata Kartanon laiskalle piialle!
      Kyllä kaiken ikäisille määrätään Concertaa tai Ritalinia lääkityksenä keskittymisvaikeuksiin, jotka diagnosoidaan ADD:ksi tai ADHD:ksi. Jokainen aikuinen potilas voi itse todeta käytön myötä hyötyvaikutkset sekä myöskin haittavaikutukset.
      Keskittymishäiriöihin työssä ja opinnoissa tästä lääkkeestä on ollut monelle paljon hyötyä.....voisi sanoa, että huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Jokainen meistä voi itse mitata käytön myötä lääkkeen hyödyllisyyden ja eihän tätä lääkettä ole pakko käyttää vapaapäivinä ja lomalla, jos ei halua.
      Näkisin, että etenkin sellaisilla hlöillä, joilla elämänhallinta on hukassa: raha-asiat sekaisin......ei muista enää kuinka paljon on velkaantunut ja kuinka moneen paikkaan, koti on sekaisin ja elämän aikataulutuksesta ei tule yhtään mitään, olisi ehdottomasti käytettävä tätä lääkettä pitääkseen oman elämänsä asiat kohtalaisen hyvin järjestyksessä!

    • Vertaistuki

      Otin alkuun 18mg concerttaa joka päivä. Lääke auttoi kk ajan todella hyvin ilman sivuvaikutuksia. Sen jälkeen vaikutus heikkeni. Nostin 36mg ja nyt 54mg. Nyt pitäisi löytyä oikeanlainen jaksotus koska teho häviää jokapäiväisessä käytössä. Olen 80kg mies ja diagnoosi on idiopaattinen hypersomnia. Miten olette jaksottaneet lääkkeen käytön jos sen vaikutus alkaa hiipua jatkuvassa käytössä?

    • Suppomoose

      Olen kiskonut Concerta 36mg nyt puolitoista vuotta. Tuntuu, ettei 36mg ole enää sellaista tehoa kuin aiemmin. Pidän toisinaan viikon taukoja lääkkeestä jotta teho ei katoaisi. Ero lääkkeettömän ja läökkeellisen kauden välillä ei ole nykyisin kovin suuri, joka voi johtua siitä, että lääke ei enää pure samalla tavalla tai sitten jostain muusta.

      Onko teillä ollut iso eri 36 ja 54mg välillä?

    • Omasta kokemuksestani voin sanoa, että olen kun elämässäni ovat "jarrut päällä". Itse olen siis käyttänyt ko. lääkettä 23-vuotiaasta ja nyt 33v. Niin, että EHDOTTOMASTI KANNATTAA.

    • Anonyymi

      Kela taitaa korvata korkeintaan 40% hinnasta ja lääkkeet maksaa noin 30€/kk kelakorvauksen jälkeen. Itse oon 16v. ja mulla määrätty 54mg concertaa (ADHD) ja ainoastaan väsyttää, ahdistaa, vie ruokahalun ja laskee mielialaa.

    • Anonyymi

      Itsellä concerta tuntuu vaikuttavan 15-16h. Mahdotonta päästä klo 23 nukkumaan jos on lääkkeen ottanut vasta 11 aamulla. Varmaan yksilöllistä ja pienillä annoksilla(27mg tai vähemmän) tuskin edes vastaava unettomuus vaivaa.

    • Anonyymi

      hei.onko kellään tietoa mistä saisi consertaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe