maitotiloja ennätysmäärä

maksuvaikeuksissa

jo nyt kun maidon hinta pudonnut lähes neljänneksen ja yhä huhutaan tulevasta kolmannesta laskusta. myös tuleva korkojen nousu ja polttoaineiden hinnan nousu väijyy jo lähitulevaisuudessa lisäten ahdinkoa. nyt pitäisi kaikkien puhaltaa yhteen hiileen ja miettiä miten pelastaa kotimainen laadukas ketju tuottajalta kuluttajalle. oisiko se mahdoton ajatus että myös teollisuus ja kauppa tinkisi hieman voitoistaan ja onko se myöskään kuluttajalle elämän ja juoleman kysymys jos kotimainen maito on sentin pari kalliimpaa, jäähän ne rahat kiertämään kotimaahan meidän kaikkien hyödyksi. myös maatalouden investointituista voisi hieman tinkiä, uskon että ei ole kaukana aika jolloin taas kannattaa rakentaa uutta

8

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekamies

      Työnnä käsi toisen taskuun niihän te maitomiehet teette.

      • ja

        kenen taskussa, kannattavuuskerroin maitotiloilla on huononpi kuin sika ja nautatiloilla ja pikkasen parempi kuin viljatiloilla kuten kuuluu ollakin.


    • investointituki

      on johtanut. Kun ilmaista rahaa on saanut niin ilmaista maitoa saat myydä!
      Kyllä ahneita rakentajia riittää jos joku muu maksaa. Voi omistaa sitten
      uuden komean rakennuksen josta vaan osan on itse tarvinnut maksaa.
      Nyt sitten saa potut pottuina.

    • ex yhtymä

      Älä lässytä paskaa.
      Ihan oma syysi ja täydellistä aivottomuutta, jos olet tehnyt likvi laskelmat yhden poikkeuksellisen vuoden maidonhinnan pohjalta.

      Olen erittäin läheisesti seurannut tätä maitotilojen kriisiä, joka on aivan itse aiheutettua.
      Veljeni pitää vielä toistaiseksi maitotilaa joka oli aiemmin meillä yhtymänä ja silloin asiat olivat ihan hyvin. Kannattavuus oli erinomainen ja rahaa riitti molemmille. Mutta sitten alkoi velipojalla tämä laajentamis vouhkaus. Minä olin sitä mieltä että laajennetaan pikkuhiljaa omarahotteisesti, eikä aleta ottamaan mitään yltiöpäisiä riskejä. No tästä asiasta ei loppujen lopuksikaan päästy yhteisymmärrykseen ja sitten kun vaimoni kotitilalla tuli sukupolvenvaihdoksen aika, niin myin veljelleni osuuteni tilastamme. Siitä se hillitön laajennus kiima alkoi.
      Hän alkoi ostelemaan lisää peltoja hirveillä hinnoilla. Ja sitten rakennettiin uusi pihatto reilulle sadalle lehmälle, uusi konehalli, uusi lämpökeskus ja talo remontoitiin täysin.
      Minä moneenkertaan varoittelin velipoikaa siitä, että maidon hinta tulee varmasti romahtamaan ja tuet pienenevät edelleen, ihan niinkuin monissa lehdissä on kirjoiteltu vuosi kaudet. Mutta siinä velipoikakin oli tullut vauhtisokeaksi, kun prorahastuksen asiantuntijat olivat tehneet sellaiset laskelmat, että rahaa tulisi ovista ja ikkunoista. Maaseudun tulevaisuudessa kirjoitettiin joskus, että laskelmat täytyisi tehdä kokonaan ilman tukia ja 25% pienemmällä maidon hinnalla. Ja jos silloin ei saa investointia kannattavaksi, niin sitä ei kannata tehdä. Kun velipojankin laskelmia katselin, niin ne oli tehty olemassa olevilla tuilla ja sen hetkisellä maidon hinnalla. Laskelmissa ei ollut minkäänlaisia vaitoehtoisia skenaarioita.
      Monesti kun tästä velipojan kanssa keskusteltiin, niin hän sanoi että kyllä valtio huolehtii kun tuet ja maidon hinta laskee. Hänetkin kuin niin monet muutkin on proagrian ja monien muidenkin neuvonta järjestoiden toimesta saatu vakuutettua siitä, että valtio varmasti tekee korvaavan tuki järjestelmän kun romahdus tapahtuu. Yritin veljen päätä kääntää ja sanoin, että ei valtion kuulu sinua pelastaa itseaihetetuista ongelmista. Mutta kiima kun on päällä, niin ei siihen enää mikään auta. Hän vaan yritti yllyttää minuakin kovaan investointi tahtiin kun ilmaista rahaa on tarjolla paljon.

      Velipojan taloudelliset vaikeudet ovat nyt sitten jo sitä luokkaa, että pankki ei anna velipojan enää jatkaa, vaan haluaa uuden isännän. Ja nyt näyttää siltä, että tila siirtyy meille vuoden vaihteen jälkeen. Ja tosiaankin velipoika saa syyttää vain itseään ongelmistaan.

      • tunkiolla kasvanut

        Pyytäisin palaamaan aikaisempiin kirjoituksiini muna vai kana.
        Lukekaa ja kommentoikaa olenko antanut osavastauksen maidontuottajien
        ongelmiin. Tässä kirjoituksessani ihmetyttää ettei kukaan ole kommentoinut.
        Toivon edes jonkilaisia vastauksia onko asialle jotain tehtävissä.


      • xcvbhjmklöä
        tunkiolla kasvanut kirjoitti:

        Pyytäisin palaamaan aikaisempiin kirjoituksiini muna vai kana.
        Lukekaa ja kommentoikaa olenko antanut osavastauksen maidontuottajien
        ongelmiin. Tässä kirjoituksessani ihmetyttää ettei kukaan ole kommentoinut.
        Toivon edes jonkilaisia vastauksia onko asialle jotain tehtävissä.

        Miten Ruotsin vienti toimii kruunun arvon laskiessa. Aikanaan olisi kannattanut painostaa myös heidät samaan tahtiin euron käyttöönotossa. Toisaalta hyödymme itse nyt eurosta matalampina korkoina, mutta on hankalaa sanoa miten sen kanssa on käytännössä, sillä entisinä aikoina olisi jo devalvoitu metsäteollisuuden pelastamiseksi ja nyt joudumme katsomaan miten tehtaita ajetaan alas.


      • olisit
        xcvbhjmklöä kirjoitti:

        Miten Ruotsin vienti toimii kruunun arvon laskiessa. Aikanaan olisi kannattanut painostaa myös heidät samaan tahtiin euron käyttöönotossa. Toisaalta hyödymme itse nyt eurosta matalampina korkoina, mutta on hankalaa sanoa miten sen kanssa on käytännössä, sillä entisinä aikoina olisi jo devalvoitu metsäteollisuuden pelastamiseksi ja nyt joudumme katsomaan miten tehtaita ajetaan alas.

        Ruotsia painostanut,olisitko pannut ruotsalaiset taloussaartoon,tai uhannut
        suomenruotsalaisten yleislakolla?


      • kannattamattomat
        xcvbhjmklöä kirjoitti:

        Miten Ruotsin vienti toimii kruunun arvon laskiessa. Aikanaan olisi kannattanut painostaa myös heidät samaan tahtiin euron käyttöönotossa. Toisaalta hyödymme itse nyt eurosta matalampina korkoina, mutta on hankalaa sanoa miten sen kanssa on käytännössä, sillä entisinä aikoina olisi jo devalvoitu metsäteollisuuden pelastamiseksi ja nyt joudumme katsomaan miten tehtaita ajetaan alas.

        Vain kannattamattomat tehtaat lopetetaan.
        Kannattavat fuusioidaan Ruotsalaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe