Rossipohjaisen saunan lattian rakenne

Ensimmäinen sauna

Hei,

osaisiko joku neuvoa miten hirsimökkiin pitäisi tehdä rossipohjan rakenne, jottei vettä pääsisi kertymään hirsiä vasten seinillä.

Meillä on nyt 1kk käytön jälkeen uuden saunan lattian reunimmainen lauta ja hirren alaosa alkaneet tummua.

Nykyisin reunankannatin on suoraan kiinni hirressä ja sen päällä on reunimmainen lattialauta. Nyt vettä pääsee tähän väliin ja hirsi, lattialauta ja reunankannatin ovat alkaneet pysyä kosteina ja ovat jo tummuneet. Veden olisi tarkoitus valua lattian keskellä olevaan kouruun.

Pitäisikö lattialaudan/reunankannattimen ja hirren välissä olla jokin tuuletusrako (5mm)? Miten silloin reunankannatin tulee kiinni hirteen? Vai pitäisikö pesuvedet ohjata jollain rakenteella pois seinästä? Vai miten tämä pitäisi tehdä, jotta rakenteesta tulee toimiva ja kestävä?

18

7669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perax

      Pesuhuoneen seinät jalkalistoineen lakkasin venelakalla. Hyvin tuo on kestänyt lähes 20 vuotta.

      Kuivatus saunomisen jälkeen ontärkeää. Mökkini pesuhuoneessa on muuripata, joten se lämmittää ja auttaa kuivumista.

      • on nuo keksinyt

        Jotta me muut voisimme välttyä noilkta KEKSINÖILTÄ.
        Vai onko niin jotta saunan täytyy lahota ALHAALTA ja sitten lisätään hirsiä


      • isä osaa?

        Jalkalistat pesuhuoneessa? Elämässä on tilanteita jolloin olisi parempi olla hyvin hiljaa! Mikähän mahtaa olla alajuoksun tai alimmaisen hirren kunto? Peittääköhän lakan haju hieman tunkkaisen, kosteahkon yleishajun? Lakkakerrosten alta voi löytyä lusikkatavaraa!? Kyseessä varmaan ulkoverhoiltu rakennus?


      • Perax
        isä osaa? kirjoitti:

        Jalkalistat pesuhuoneessa? Elämässä on tilanteita jolloin olisi parempi olla hyvin hiljaa! Mikähän mahtaa olla alajuoksun tai alimmaisen hirren kunto? Peittääköhän lakan haju hieman tunkkaisen, kosteahkon yleishajun? Lakkakerrosten alta voi löytyä lusikkatavaraa!? Kyseessä varmaan ulkoverhoiltu rakennus?

        Jalkalistat ovat sellaista mallia, että niissä suora sivu menee naulatessa tiiviisti hirteen kiinni. Venelakka kun on vielä saumassa, niin ainakin sisälle päin kaikki on kunnossa. Kurkin viikonloppuna lattian alle ja kerron, jos siellä näkyy jotakin huolestuttavaa.


    • ...

      En malta olla sanomatta että toi venelakkaviritys on kyllä ehkä järkyttävimpiä neuvoja mitä on eteen tullut! Se siitä..

      Mitenhän tuon nyt kertoisi? Jos haluat että saunan alimmat hirret kestää kauemmin kuin kolme vuotta, suosittelisin vakavasti lattiarakenteiden purkamista. Sattuuhan niitä vahinkoja jokaiselle joskus. Minullekkin..Jokatapauksessa reunakannattimen ollessa kiinnitettynä suoraan hirsipintaan, ongelmat tulee jatkossa pahenemaan. Reunakannattimen ja hirren väliin pääsevä vesi ajan kanssa lahottaa rakenteet. Niin pahalta kuin uuden purkaminen kuulostaakin, on se valitettavasti ainoa vaihtoehto lahovaurioiden estämiseksi.

      Sama lattiarakenne on ihan toimiva mutta kuten itse mainitsitkin, hirren ja reunakannattimen välissä on oltava pieni rako. Sama periaate kuten lauteiden kiinnityksessä. Jos lauteet kiinnittää suoraan panelin pintaan, lahovauriot ovat vain ajan kysymys vaikka olisi peruslämpökin olemassa.

      Eli, reunakannattimet irti hirrenpinnasta. Itse sahaan rautasahalla esim. lattialämmityksessä käytettävästä putkesta sentin mittaisia pätkiä jotka sijoitan hirren ja reunapalkin väliin. Kiinnitys esim. 10x100mm:n galvanoiduilla pulteilla. Rikat estää pultin painumista parruun. Pulttikoko tilanteen mukaan. Rautakaupassakin osaavat varmasti neuvoa. Huom! Ei missään nimessä näitä jalkalistavirityksiä yms. järjettömyyksiä jotka aiheuttavat pahimmillaan lisävaurioita vaikka joku tee se itse muuta väittääkin.

      Ps. Jos lattia on kaikenlisäksi umpiponttia tai vastaavaa, raot seinustojen ympärillä tuovat saunaan korvausilmaa ja löylyjen laatu paranee! Edellen suosittelen pientä lattiaremonttia vaikka udesta saunasta onkin kyse. Mulle on naljailtu tyylillä, tee, pura ja tee uudestaan..Hyvä siitä tulee.

      • Perax

        Minä naulasin mökkini saunan lauteiden kannattimet, 50x100, vuonna 1992 seinähirteen kiinni. Varsin pitkän ajan kysymys tuo lahoamispuoli on, kun mitään merkkiä siitä ei vielä näy.

        Ei pidä tehdä asioista turhaan vaikeita. Puu kuivuu, kun vain lämpöä riittää ja ilma vaihtuu. Muutenhan hirrenvälitkin lahoaisivat silmissä.

        Vanha puusaavi on hyvä esimerkki. Vettä pidettiin sisällä, mutta kun toinen puoli hengitteli kosteuden ilmaan, mitään lahoamista ei tapahtunut. Pärekattokin on lopulta varsin kilpailukykyinen kestoiältään nykykatteiden kanssa.


      • Perax

        Kun puusta puhutaa, kerron senkin. Ostin kipon mökkisaunaan 1992. Alalauteella se on ollut, kiukaan liian kovalta kuumuudelta suojaavan "lämpökilven" takana.

        Käyttöohjeessa sanottiin, ettei siinä pontatuista kimmistä tehdyssä kipossa saa säilytää vettä. Pian se kuitenkin ns. ravistui siinä määrin, että vettä siinä piti olla jatkuvasti, ympäri vuoden, jotta kimpien saumat pysyivät kiinni.

        Toissa syksynä jätin kipon puolittain vedellä täytettynä muovisaavin pohjalle. Keväällä siinä oli sisäpuolella hiukän hometta, jonka raaputin puukolla pois. Vaimoni kuitenkin osti uuden, muovisisältöisen kipon.

        Nyt se vanha kippo on kuistin penkillä jonkinlaisena säilytysastiana. En ole raatsinut luopua siitä. Terveet kimmet pontteja myöden ja terve pohja siinä on. Nythän kimpien pontit näkyvät hyvin. Rautalangasta myöhemmin tekemäni ylävanne kun on pudonnut pois.


      • maalaisjärkeä?
        Perax kirjoitti:

        Minä naulasin mökkini saunan lauteiden kannattimet, 50x100, vuonna 1992 seinähirteen kiinni. Varsin pitkän ajan kysymys tuo lahoamispuoli on, kun mitään merkkiä siitä ei vielä näy.

        Ei pidä tehdä asioista turhaan vaikeita. Puu kuivuu, kun vain lämpöä riittää ja ilma vaihtuu. Muutenhan hirrenvälitkin lahoaisivat silmissä.

        Vanha puusaavi on hyvä esimerkki. Vettä pidettiin sisällä, mutta kun toinen puoli hengitteli kosteuden ilmaan, mitään lahoamista ei tapahtunut. Pärekattokin on lopulta varsin kilpailukykyinen kestoiältään nykykatteiden kanssa.

        Hauska setä..Oletko valmis kustantamaan saunan kengityksen muutaman vuoden päästä jos olet niin perillä rakennustekniikasta? Minkälaisesta ilmanvaihtumisesta puhutaan jos parru lyödään suoraan hirteen kiinni? Ei niin minkäänlaisesta, vesi jää seisomaan rakenneosien väliin ja lahovauriot on lähinnä ajan kysymys. Eikö vastaavasta asiasta ollut kyse jo avauspuheenvuorossa? Eli ongelmia on havaittavissa jo kuukauden jälkeen saunan valmistumisesta. Esimerkkitapaus hirsienvälien lahoaminen naurattaa vieläkin!?

        Teeppä omissa virityksissä miten lystäät, mutta älä anna virheellisiä neuvoja asiasta josta et mitään näytä ymmärtävän. Mitäs muuten rakennustarkastaja sanoi tarkastuksen yhteydessä rakennusteknisistä toteutustavoista ja käytetyistä materiaaleista? Tiedätkö toista remonttireiskaa joka olisi naputellut pesuhuoneen lattianrajaan listoja?


      • Perax
        maalaisjärkeä? kirjoitti:

        Hauska setä..Oletko valmis kustantamaan saunan kengityksen muutaman vuoden päästä jos olet niin perillä rakennustekniikasta? Minkälaisesta ilmanvaihtumisesta puhutaan jos parru lyödään suoraan hirteen kiinni? Ei niin minkäänlaisesta, vesi jää seisomaan rakenneosien väliin ja lahovauriot on lähinnä ajan kysymys. Eikö vastaavasta asiasta ollut kyse jo avauspuheenvuorossa? Eli ongelmia on havaittavissa jo kuukauden jälkeen saunan valmistumisesta. Esimerkkitapaus hirsienvälien lahoaminen naurattaa vieläkin!?

        Teeppä omissa virityksissä miten lystäät, mutta älä anna virheellisiä neuvoja asiasta josta et mitään näytä ymmärtävän. Mitäs muuten rakennustarkastaja sanoi tarkastuksen yhteydessä rakennusteknisistä toteutustavoista ja käytetyistä materiaaleista? Tiedätkö toista remonttireiskaa joka olisi naputellut pesuhuoneen lattianrajaan listoja?

        Kuuma laude ja kylmä lattia ovat kaksi eri asiaa. Tietysti tulee ongelmia, jos vesi saa jäädä muhimaan seinän ja lattialautojen päiden väliin. Minä hoidin tuon homman jalkalistalla, ja hyvin on mennyt jo lähes 20 vuotta.

        Itse lauteissahan on lähes sama juttu kuin lattiassa, mutta kiukaan jälkilämmitys hoitaa homman.

        Noista seinänvieriraoista tulee kosteaa ilmaa talvella pesutiloihin, ja kokemuksesta voin sanoa, ettei se ole hyvä asia. Jo kesäinen sadeviikko tuntuu pyyhkeissä yms, jos pesuhuoneessa on tuuletusluukku raollaan.


      • sivusta ...
        maalaisjärkeä? kirjoitti:

        Hauska setä..Oletko valmis kustantamaan saunan kengityksen muutaman vuoden päästä jos olet niin perillä rakennustekniikasta? Minkälaisesta ilmanvaihtumisesta puhutaan jos parru lyödään suoraan hirteen kiinni? Ei niin minkäänlaisesta, vesi jää seisomaan rakenneosien väliin ja lahovauriot on lähinnä ajan kysymys. Eikö vastaavasta asiasta ollut kyse jo avauspuheenvuorossa? Eli ongelmia on havaittavissa jo kuukauden jälkeen saunan valmistumisesta. Esimerkkitapaus hirsienvälien lahoaminen naurattaa vieläkin!?

        Teeppä omissa virityksissä miten lystäät, mutta älä anna virheellisiä neuvoja asiasta josta et mitään näytä ymmärtävän. Mitäs muuten rakennustarkastaja sanoi tarkastuksen yhteydessä rakennusteknisistä toteutustavoista ja käytetyistä materiaaleista? Tiedätkö toista remonttireiskaa joka olisi naputellut pesuhuoneen lattianrajaan listoja?

        seuranneena täytyy sanoa, että yhdellä jos toisella on asiasta puutteellista tietoa.
        Puulattiallisissa ja ränneillä varustetuista saunoissa ja pesuhuoneissa lattialistaa on käytetty lähinnä estämään vesien kulku lattian ja seinän välisistä raoista ulos, ei tiivistämään. Eli listat kuuluisi asentaa raon etäisyydelle hirsiseinästä ja vesien kulku oikeilla kaadoilla ränneihin.


      • Perax
        sivusta ... kirjoitti:

        seuranneena täytyy sanoa, että yhdellä jos toisella on asiasta puutteellista tietoa.
        Puulattiallisissa ja ränneillä varustetuista saunoissa ja pesuhuoneissa lattialistaa on käytetty lähinnä estämään vesien kulku lattian ja seinän välisistä raoista ulos, ei tiivistämään. Eli listat kuuluisi asentaa raon etäisyydelle hirsiseinästä ja vesien kulku oikeilla kaadoilla ränneihin.

        Ei siinä järin suurta ideaa ole. Parempi sen veden on mennä maahan asti kuin jäädä rakenteisiin muhimaan.

        Minulla on tallessa mökkini "asennusohje" 90-luvulta. Siinä neuvotaan naulaamaan märän tilan lattiaa kannattalevat 2x2-rimat hirsiin kiinni. Seinän viereen jäävän raon peittämisestä ei puhuta mitään, eikä kuvakaan sellaista esitä, mutta minä tulin jalkalistat laittaneeksi, hyvällä menestyksellä.


      • kunnossa?
        Perax kirjoitti:

        Ei siinä järin suurta ideaa ole. Parempi sen veden on mennä maahan asti kuin jäädä rakenteisiin muhimaan.

        Minulla on tallessa mökkini "asennusohje" 90-luvulta. Siinä neuvotaan naulaamaan märän tilan lattiaa kannattalevat 2x2-rimat hirsiin kiinni. Seinän viereen jäävän raon peittämisestä ei puhuta mitään, eikä kuvakaan sellaista esitä, mutta minä tulin jalkalistat laittaneeksi, hyvällä menestyksellä.

        Pidä asennusohjeet hyvässä tallessa jos valmistajan tuotetakuu on vielä voimassa. Helpottaa korvauksien hakemista kun on esittää oikeudessa todistukset valmistajan asennusvirheistä.


      • vai niin on käytetty/Per
        Perax kirjoitti:

        Ei siinä järin suurta ideaa ole. Parempi sen veden on mennä maahan asti kuin jäädä rakenteisiin muhimaan.

        Minulla on tallessa mökkini "asennusohje" 90-luvulta. Siinä neuvotaan naulaamaan märän tilan lattiaa kannattalevat 2x2-rimat hirsiin kiinni. Seinän viereen jäävän raon peittämisestä ei puhuta mitään, eikä kuvakaan sellaista esitä, mutta minä tulin jalkalistat laittaneeksi, hyvällä menestyksellä.

        Ei siinä järin suurta ideaa ole. Parempi sen veden on mennä maahan asti kuin jäädä rakenteisiin muhimaan.

        ???

        Totta, ongelmia muuten tulee kuten avauksesta käy ilmi. Ristiriitaisia kommentteja? Muhimaan, ei muhimaan, muhimaan? Idea hakusessa vai hukassa?


    • ja paras

      tapa on laittaa kannattimen ja hirren väliin vanerilaput ruuvien kohdalle. Saunoihin vähän paksummat ( esim. n. 10 mm ), terasseille käy ohuempikin
      (esim. n. 5 mm ). Ei muuta kuin sirkkeli käyntiin ja sopivan kokoisia vaneripaloja sahaamaan.

    • Marko333

      Herrankiesus sentään.mä olen kyl tän jalkalistakaverin kanssa samaa mieltä.kunhan sinne listan ja hirren väliin ei pääse vesi.mutta jos pääsee..ei hyvä..kosteassa
      Tilassa en laittaisi puutu puuta vasten ilman rakoa,kuten saunan lauteissa,missä
      lotrataan veden kanssa.mutta ei puu itsestään lahoa jos se on toisissaan kiinni..

      • kloitt

        Havahduit sitten kommentoimaan yli 8 vuotta vanhaa juttua, etkö keksinyt uutta juttua.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minulla on Tynnyrimökit Oyn tynnyrisaunan lattialautojen reunoissa tiivisteet, kumia kai. Laudat on reunoiltaan vähän viistetty. Sen idea on, että jos sauna ei ole vaaterissa, vesi menee viisteitä pitkin lattiakaivoon eikä valu lattian toiseen reunaan.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Olen muuten aiempien juttujen Perax. Mökkini pesuhuoneineen jakselee edelleenkin hyvin, ja on nykyään lasteni käytössä. Me muutimme tilani päärakennuksen, ja hankimme pihalle tuon tynnyrisaunan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe