Hommasin huhtikuulla pienen oliviipuun huonekasviksi, oli ihan hyvä kuntoinen ja näytti vääntävä uutta lehteä, mutta nyt alkaa lehtien kärjet ruskistumaan ja kuivumaan.. nostin kasvin vielä takapihalle aurinkoon miten hoito-ohjeissakin suositeltiin.. mutta mitä lehdille tapahtuu ??? kastelenko liikaa vaiko liian vähän, onko kastelu epätasaista vai mikä mättää tietääkö kukaan.. haluaisin niin onnistua tämän oliviipuun kanssa!
Oliivipuu
3
4042
Vastaukset
- vasta muuttanut
Katselin pari paivaa sitten ehka samanlaisia minioliivipuita, joitten "tuoteselosteessa" sanottiin, etta voi elaa 2000 vuotta vanhoiksi. Vitsailin myyjalle, etta tuota en ehka saisi tapettua. En ostanut sita, kun ei ollut myyjallakaan tarpeeksi tietoa hoidosta, varsinkaan talvikaudesta (varastoida valoisassa viileassa huoneessa). Kasvi nayttaa sellaiselta, ettei se paljon vetta ja hoitoa tarvitse.
- omistan
Oliivipuu on ollut minulla reilun vuoden.Olen sen vienyt kesäksi ulos aurinkoiseen paikkaan,se ei ole mikään varjon kasvi vaan pitää täydestä auringonpaahteesta.Kyllä sitä pitää kastella pari-kolme kertaa viikossa näin kesällä ja lannoittanut olen kerran viikossa.Se kestää kylmää,ja aion pitää sen pihalla vielä syyskuun lopulle asti,sitten tuon sen sisälle eteläikkunalle.Viime talven se oli olohuoneen valoisalla eteläikkunalla ja selviytyi talvesta,mutta varisteli lehtiään.Nyt tulevana talvena vien sen autotalliin jossa on kaksi pienehköä lännen puoleista ikkunaa valoa antamassa,ja lämpöä talvella 4-8 astetta.Siellä se saa kunnon talvilevon ja mahdollisesti kukkii sitten kesällä ja tekee pieniä oliivejakin.
Oliivia kannattaa kastella niin että antaa pintamullan kuivahtaa ja sitten vasta kastelee.Talvella saa olla varovainen ettei kastele liikaa. - oliivipuu kestää kyllä
omistan kirjoitti:
Oliivipuu on ollut minulla reilun vuoden.Olen sen vienyt kesäksi ulos aurinkoiseen paikkaan,se ei ole mikään varjon kasvi vaan pitää täydestä auringonpaahteesta.Kyllä sitä pitää kastella pari-kolme kertaa viikossa näin kesällä ja lannoittanut olen kerran viikossa.Se kestää kylmää,ja aion pitää sen pihalla vielä syyskuun lopulle asti,sitten tuon sen sisälle eteläikkunalle.Viime talven se oli olohuoneen valoisalla eteläikkunalla ja selviytyi talvesta,mutta varisteli lehtiään.Nyt tulevana talvena vien sen autotalliin jossa on kaksi pienehköä lännen puoleista ikkunaa valoa antamassa,ja lämpöä talvella 4-8 astetta.Siellä se saa kunnon talvilevon ja mahdollisesti kukkii sitten kesällä ja tekee pieniä oliivejakin.
Oliivia kannattaa kastella niin että antaa pintamullan kuivahtaa ja sitten vasta kastelee.Talvella saa olla varovainen ettei kastele liikaa.Minulla on kolme oliivipuuta. Yksi on matkamuisto espanjasta, kaksi muuta kaupasta.
Yhden melkein onnistuin tappamaan talvella, kun huoneilman liika lämpö talven pimeys yhdessä ei ole Oliivipuulle eduksi.
Viimeiset vuodet olen jättänyt ne reippaasti vaan ulos lasitetulle parvekkeelle. Viime talvena jäivät useaksi viikoksi puolivahingossa liki -10C pakkaseen, -5C oli lähes säännöllisesti. Ja vielä ovat hengissä, ihme kyllä. talvella en sitten enää kastele yhtään, eli juuret ei saisi jäätyä.
Ihanne olisi tosiaan, jos olisi jokin valoisa autotalli tms talveksi, jossa tasainen 5C, alle 10C.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894