Uusikylä 1965

hate

Uudessakylässä räjähti asevarikko ilmaan elokuussa 1965 olin silloin 12 vuotias ja kuulin aamusella jotakin jyrinää, asuin silloin Lahdessa kiveriössä.Ylen elävä arikisto väittää onettomuuden tapahtuneen 14.8.1965 ja wikipedia 15.8.1965??.Mutta mistään en löydä tietoa että mikähän viikon päivä tuo oli ma,ti,ke,to,....??kiitos jos asia selviää.

17

2919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

14.8.1965 oli lauantai.

• tapahtuman

Heräsin tuona päivänä aikaisin aamulla parikymmenen kliometrin päässä räjähdysääniin. Olin viisivuotias, joten viikonpäivä ei jäänyt mieleen.

Sen sijaan muistan erittäin hyvin, kun koko perhe autoilimme jokunen päivä myöhemmin alueen läpi. Maisema oli kuin sodan jäljiltä: monen kuution kokoiset kivenlohkareet olivat tuhonneet metsän ja menneet talojen kattojen läpi. Eräässä talossa kivi oli tappanut likimain ikäiseni pojan.

Nykyään räjähdyksestä ei ole juuri mitään jälkiä. Räjähdyksessä pahoin vaurioitunut, mutta sittemmin korjattu kerrostalo purettiin viime vuonna. Tarkkaan katsoen maastossa on omituisen paljon siirtolohkareen näköisiä kiviä.

Yle:n Elävän arkiston otsikosta: Nastolan Uusikylä taipuu muotoon "Uudenkylän" eikä Uusikylän.

• Lahlen likka

Olin 7 v. tuolloin ja kun ajettiin autolla paikan ohi muistan kuinka äiti kauhisteli sitä, että iso lohkare oli lentänyt suoraan katon läpi lapsen sänkyyn. Vieläkin tuntuu pahalta. Tässä kätevä haku viikonpäiville: http://www.netikka.net/hans.backman/birthdate.html

• Perse-Arska

Itsekin muistan tuon tapauksen. Isäni ajoi samaan aikaan kohti Artjärveä, ja
        minä hypin isän killistä killiin varoen joutumasta huoran perseeseen.
        Sinne minä kuitenkin tuon saman reissun yhteydessä jouduin, joten
        tässä sitä nyt ollaan Kuivannolla viinaa juomassa.

• parantaja
        Lahlen likka kirjoitti:

Olin 7 v. tuolloin ja kun ajettiin autolla paikan ohi muistan kuinka äiti kauhisteli sitä, että iso lohkare oli lentänyt suoraan katon läpi lapsen sänkyyn. Vieläkin tuntuu pahalta. Tässä kätevä haku viikonpäiville: http://www.netikka.net/hans.backman/birthdate.html

minä olin silloin 12v se lapsi oli serkkupoikani arto toinen oli raimo palonen varmaan jotain 20 paikkeilla lapsena kävimme usein siellä ihania kesiä nyt on vain muistoja kävimme eilen marja pennasen luona raimo tuli juttelemaan ja sanoi ihmeellistä elämä jatkuu kuoleman jälkeen hieno viesti terv pepe 0400952258 nurmijärvi

• räjäyttikö
        parantaja kirjoitti:

minä olin silloin 12v se lapsi oli serkkupoikani arto toinen oli raimo palonen varmaan jotain 20 paikkeilla lapsena kävimme usein siellä ihania kesiä nyt on vain muistoja kävimme eilen marja pennasen luona raimo tuli juttelemaan ja sanoi ihmeellistä elämä jatkuu kuoleman jälkeen hieno viesti terv pepe 0400952258 nurmijärvi

10 vuotias olin silloin ja luin lehdestä tapahtunutta räjähdystä. Sotaveteraani isä sanoi silloin minulle " ryssä sen sieltä räjäytti ".

• ehkä?
        räjäyttikö kirjoitti:

10 vuotias olin silloin ja luin lehdestä tapahtunutta räjähdystä. Sotaveteraani isä sanoi silloin minulle " ryssä sen sieltä räjäytti ".

Voi hyvin olla, naapurin ammusmateriaalin varastoja luolat pääosin oli, kuitenkin alueella oli myös omaa tuotanto kapasiteettia.

• Armonaika

14.8.1965 oli siis lauantaipäivä. Perjantai-iltana teimme lähtöä Nurmijärveltä Kuivannolle ja tarkoitus oli yöpyä Raimo-serkkuni kotitalossa.Kun pakkasin kassit valmiiksi kuorma-autoomme,nukahti kaksivuotias esikoisemme niin sikeästi,ettemme halunneet lasta herättää,kun matkanteko tapahtuisi kuorma-automme hytissä.Oli tarkoitus ostaa Lahdesta autoon uudet renkaat,siksi henkilöauto jäisi kotiin. -Tästä syystä siirsimme lähtömme aamuun. -Aamu-uutisista kuulimme,ettei sukulaispaikkaan ollut mitään asiaa.Serkkunikin siinä talossa oli kuollut.

• 47 v sitten
    • Hullu-Jussin puheet

Mä oon syntynyt vasta vuonna 1971, mutta olen kuullut tuosta räjähdyksestä juttuja. Samoin kuin siitä Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä, mikä sattuikin sitten jo minun elinaikana.
      Liipolassa eräs puhui, että oli talossa ikkunat helisseet, mutta eihän niitä talojakaan ollut vielä edes rakennettukaan, vuonna 1965.

• Anonyymi

Hullu-Jussi nyt oli Hullu-Jussi. Tainnut sekin jo kuolla, kun sen hölinöistä on melkein kolkytä vuotta aikaa. Alkoholi oli pehmentänyt pään ja jutut olivat sen mukaisiakin.

• HirveaPaukku

Kova räjähdys kuului Lahteen asti. Aamulla tapahtui ja aivan kuin ikkunat olisivat lentäneet auki. Niin kovaa jyrähdys oli. Sitten tuli tieto mitä oli tapahtunut. Aluehan oli pitkään eritsyksissä, koska räjähdyksiä tuli useita vielä pitkään.

• Oillak

Tuo paikka on vähän niinkuin suomalaisversio tsernobylistä, kallionkoloihin on jäänyt lukematon määrä räjähteitä joita ei voida poistaa , yllätys, yllätys, räjähdysvaaran takia. Koko alue tulee olemaan suljettu maailman tappiin asti , vain erikoisluvalla saa käydä ihmettelemässä kuinka kallio on antanut periksi paineaallolle, hurjan näköinen paikka.

• Kohtalopelissä

Olin Karjalan Prikaatissa Kouvolassa 4 kiväärikomppaniassa. Silloin komennettiin uusia sotamiehä komenukselle. Minunkn komppania oli tarjolla Uudenkylän asevarikolle vartiomieheksi. Komenns muuttui RUK haminaan jonne meidät siirrettiin. Karjalan Prikatin mies kuoli räjähdytksessä. Veti vakavaki olisin voinut olla se varusmies, joka kuoli tuossa räjähdyksessä.

• Anonyymi

Hei! Se oli lauantai. Tiedän, veljeni kuoli. Se oli 14. elokuuta.

• Anonyymi

Muistan räjähdyksen. Olin Lahden puhelinlaitoksella asentajana. Itse en silloin viikonlppuna joutunut heti töihin. Mutta räjähdys katkaisi kaikki puhelinyhteydet ja muistan kuinka eräät puh.miehet ja työnjohtajana ollut teknikko vetivät puhelinkaapelin Kuivannolta Orimattilaan, että alueella siviileille saatiin jotenkin joku toimiva puhelin. Ei ollut kännyköitä. Viranomaisilla olivat omat radioyhteydet, mutta laitteet olivat isoja hankalia. Tiedän, koskan huolsin myös radiopuhelimia. Kaamea paukku se oli, kuului Lahteen kuin tyhjää vain.

• Anonyymi

Olin Lahdessa käymässä ja keijupuistossa veljeni perheessä yötä. Heräsimme räjähdyksen ääneen. Kauas se kuului.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66