Tervehdys,
Ruksin tässä parhaillaan varusteita uuteen veneeseen ja autopilotti herättää kysymyksen:
Jos haluaa ruoriin kiinni sellaisen autopilotin jolla voi kaikessa yksinkertaisuudessa vain suunnilleen säilyttää suunnan säätää sitä asteen sinne tänne niin täytyykö siitä todellakin maksaa reilu kolme tonnia asennuksineen? ruoripilotti oikeasti noin paljon kalliimpi kuin pinnapilotti?
homeskandittomista/bavariattomista kommenteista kiitollisena,
köydellä ruori kiinni?
autopilotti
14
4031
Vastaukset
- kohdallaan
Tyypillistä kilpailutilanteessa. Veneen listahinta pitää saada alas. Katetta lääkitään lisävarusteiden ja asennustöiden hinnoilla. Tilaa vene ilman. Pilotti maksaa 1000 E. Erotuksella voit ostaa vapailta markkinoilta lämmittimen ja asennuksen molemmille.
- uusi vene hankinnassa
Jep, varmasti oikeassa, mutta mistä saa ruoripilotin tonnilla?
- Googlari
uusi vene hankinnassa kirjoitti:
Oletko edes yrittänyt etsiä?
Tuolta ensimmäisestä mieleeni tulevasta paikasta ei ihan tonnilla, mutta ei paljon ylikään:
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=23
Vähän ympäriinsä katselemalla ja esim. ulkomailta tilaamalla varmaankin lähtee tonnillakin. - uusi vene hankinnassa
Googlari kirjoitti:
Tuolta ensimmäisestä mieleeni tulevasta paikasta ei ihan tonnilla, mutta ei paljon ylikään:
Vähän ympäriinsä katselemalla ja esim. ulkomailta tilaamalla varmaankin lähtee tonnillakin.yritin etsiä, mutta törmäsin vain 3k maksaviin paketteihin ja niiden edullisiin erilliskomponentteihin. Tuo rupeaa jo hintana todellakin kuullostamaan paremmalle. tänks.
- pilotti
Googlari kirjoitti:
Vähän ympäriinsä katselemalla ja esim. ulkomailta tilaamalla varmaankin lähtee tonnillakin.UK:sta postikuluineen melko tarkkaan tonni:
http://www.cactusnav.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=37_38&products_id=10189 - Tärkeä varuste!
pilotti kirjoitti:
UK:sta postikuluineen melko tarkkaan tonni:
http://www.cactusnav.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=37_38&products_id=10189Itsekin ostin autopilotin engl.verkkokaupasta. Se on helppoa rahansäästöä.
Tietysti nämä pienet autopilotit on tarkoitettu vain alle 7.5tn veneisiin. Jos vene on isompi/painavampi, kannattaa harkita järeämpää laitetta. Autopilotti on tärkeimpiä varusteita matkapurresta - varsinkin pienellä miehistöllä. Moni myös joutuu silloin tällöin yksinpurjehtijaksi joko sananmukaisesti tai esim lapsiperheen kanssa kun puoliso hoitelee pikkuisia tai perhe nukkuu. Rattiveneissä on yleensä aika hankala ulottua purjesäätöihin tai laitella reiviä, jos samalla pitäisi ohjaillakin. Ratin lukitus lienee joka veneessä, mutta se ei korvaa autopilottia. - uusi vene hankinnassa
Tärkeä varuste! kirjoitti:
Itsekin ostin autopilotin engl.verkkokaupasta. Se on helppoa rahansäästöä.
Tietysti nämä pienet autopilotit on tarkoitettu vain alle 7.5tn veneisiin. Jos vene on isompi/painavampi, kannattaa harkita järeämpää laitetta. Autopilotti on tärkeimpiä varusteita matkapurresta - varsinkin pienellä miehistöllä. Moni myös joutuu silloin tällöin yksinpurjehtijaksi joko sananmukaisesti tai esim lapsiperheen kanssa kun puoliso hoitelee pikkuisia tai perhe nukkuu. Rattiveneissä on yleensä aika hankala ulottua purjesäätöihin tai laitella reiviä, jos samalla pitäisi ohjaillakin. Ratin lukitus lienee joka veneessä, mutta se ei korvaa autopilottia.Hello,
Asensitko itse tuon vai käytitkö jotain ammattiapua? - riippuu mallista
Hello,
Asensitko itse tuon vai käytitkö jotain ammattiapua?itse asensin. Asennus on hankalampi, jos hydrauliikka- tai työntötankotoiminen pilotti liitetään suoraan kvadranttiin ja on ahtaat tilat. Kaikkein helpoin asentaa on tietysti pinnapilotti, joka myös on halvin. Rattiohjaus mutkistaa asioita.
- kohdallaan
www.compass24.com
Raymarine SPX-5 -paketti hintaan £750. Se on postikuluineen noin 880 E. - päivän kurssi?
kohdallaan kirjoitti:
www.compass24.com
Raymarine SPX-5 -paketti hintaan £750. Se on postikuluineen noin 880 E.Eikö £750 ole päivän kurssin mukaan EUR 884? Siihen päälle postikulut. Silti englantilaisissa verkkokaupoissa on aika edulliset hinnat, kannattaa tsekata useista.
- asennus
riippuu mallista kirjoitti:
itse asensin. Asennus on hankalampi, jos hydrauliikka- tai työntötankotoiminen pilotti liitetään suoraan kvadranttiin ja on ahtaat tilat. Kaikkein helpoin asentaa on tietysti pinnapilotti, joka myös on halvin. Rattiohjaus mutkistaa asioita.
itse olen vähän sitä mieltä että jos on uutta venettä ostamassa niin tällaiset tärkeät komponentit kuten autopilotti, elektroniikka jne kannattaa asennuttaa ammattimiehellä. Paras paikka asennuksen suorittamiseen on veistämö. Veistämö voi asentaa laitteet valmistuksen yhteydessä ja joskus näihin varustepaketteihin kuuluu kaapelointi, asennusvalmiuden rakentaminen veneeseen jne. Esimerkkinä vaikka VHF puhelin, maksaa maltaita veistämöltä varustelistalta ruksattuna mutta itseasiassa on aika haastava itse asennettava. Kaapeleiden veto jne ei ole helppoa yleensä, ja jos itse asentaa niin voi hyvinkin olla ensimmäinen kerta elämässä kun tällaista asentaa. Tulos voi tietenkin olla hyvä, mutta useimmiten jos veistämö suorittaa asennuksen valmistusvaiheessa niin tulos on parempi.
Sitten jos palkkaat jonkun suomalaisen asentajan tai telakan hoitamaan asennuksen niin työtunnit maksavat yllättävän paljon, kaapeleiden vedot voivat vaatia vaikka kaksi miestä, viisi tuntia, ja lopputulos hinta lähes tonni. Ero veistämön tekemään asennukseen ei enää olekaan suuri.
toinen pointti on että usein ei ole mitään takeita "ammattimiesten" ammattitaidosta, joskus työn jälki on ala-arvoista, tehdään asennusvirheitä joita on vaikea tai kallis korjata jne.
Eli suosittelen kyllä veistämön suorittamia asennuksia. Jotkut veistämöt suostuvat siihen että itse valitsee ja ostaa lisävarusteet ja veistämö vain asentaa. - kohdallaan
päivän kurssi? kirjoitti:
Eikö £750 ole päivän kurssin mukaan EUR 884? Siihen päälle postikulut. Silti englantilaisissa verkkokaupoissa on aika edulliset hinnat, kannattaa tsekata useista.
Pahoittelut, unohdin lisätä ne n. £20 postikulut.
- pitkänmatkanpurjehtija
asennus kirjoitti:
itse olen vähän sitä mieltä että jos on uutta venettä ostamassa niin tällaiset tärkeät komponentit kuten autopilotti, elektroniikka jne kannattaa asennuttaa ammattimiehellä. Paras paikka asennuksen suorittamiseen on veistämö. Veistämö voi asentaa laitteet valmistuksen yhteydessä ja joskus näihin varustepaketteihin kuuluu kaapelointi, asennusvalmiuden rakentaminen veneeseen jne. Esimerkkinä vaikka VHF puhelin, maksaa maltaita veistämöltä varustelistalta ruksattuna mutta itseasiassa on aika haastava itse asennettava. Kaapeleiden veto jne ei ole helppoa yleensä, ja jos itse asentaa niin voi hyvinkin olla ensimmäinen kerta elämässä kun tällaista asentaa. Tulos voi tietenkin olla hyvä, mutta useimmiten jos veistämö suorittaa asennuksen valmistusvaiheessa niin tulos on parempi.
Sitten jos palkkaat jonkun suomalaisen asentajan tai telakan hoitamaan asennuksen niin työtunnit maksavat yllättävän paljon, kaapeleiden vedot voivat vaatia vaikka kaksi miestä, viisi tuntia, ja lopputulos hinta lähes tonni. Ero veistämön tekemään asennukseen ei enää olekaan suuri.
toinen pointti on että usein ei ole mitään takeita "ammattimiesten" ammattitaidosta, joskus työn jälki on ala-arvoista, tehdään asennusvirheitä joita on vaikea tai kallis korjata jne.
Eli suosittelen kyllä veistämön suorittamia asennuksia. Jotkut veistämöt suostuvat siihen että itse valitsee ja ostaa lisävarusteet ja veistämö vain asentaa.Kun asennukset tekee itse, oppii kaikkein parhaiten myös tuntemaan veneensä ja laitteensa. Kumminkin jossain vaiheessa jokaisessa laitteessa, kuten autopilotissa tässä tapauksessa, on jotain ongelmaa. Usein harmit ilmenevät juuri silloin, kun minkäänlaista ammattiapua ei ole saatavilla.
Jos venehommista ei ole kokemusta ennestään ja budjetti sietää, kannattaa tietysti ruksailla varustelistaa - rahaahan se vain on..
- Eskonasu
Et maininnut veneen kokoa, joka vaikuttaa pilotin hintaan. Mutta kyllä 6 t jne soveltuvat hyvät esim gyrolla varustetut pilotit jotka hoitavat hommansa jopa kovemmassa kelissä sairaan hyvin - usein paremmin kuin moni vähän- tai hiukan enemmänkin kokenut ohjaaja sen verran tuppaavat maksamaan. Edellinen Autohelmin pilotti kesti vuodesta -86 ja viime kesänä jouduin uusimaan (oli päässyt moottori kastumaan ja hapettumaan pilalle) ja kulut olivat noin 3 t. Kääntää, heittää vendan, ennakoi puuskassa kallistuksesta eli ei odota kunnes veneen suunta muuttuu, ajaa jopa GPSn mukaan (tarve nolla).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642