Häämenu hukassa?

kohta vihille

Häät tulossa reilun kuukauden päästä ja häämenu pitäis saada rustattua. IHAN simppeli ruokalista ilman ihmeellisyyksiä. Perunat, lihapullat, graavilohi yms. Kuitenkin pitäisi erottua jollain tavalla arkiruoasta. Mitä muuta pitäisi olla tarjolla?

14

1191

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erään hääparin äitsykkä

Possun ulkofiettä sinappisessa ja kermaisessa kastikkeessa.
      Karjalanpaisti omaan tyyliin höystettynä.
      Jokin erikoinen salaatti tai tuttu salaatti omaan makuun rustattuna.

Kerro muutama teidän pitämistä ruoista niin katsotaan miten saisimme niihin jotain juhlavaa.

• tuunausta

Normi lihapullista saa juhlavammat, kun esim. korvaa puolet jauhelihasta lampaan jauhelihalla ja laittaa joukkoon oliiveita ja fetaa. Joko hyvä ruokaisa salaatti on myös helppo tehdä isommallekin porukalle esim. savulohi-pastasalaatti.

• Lihaton

olen liian usein törmännyt menyyhyn, jossa on liharuokia mutta kasvissyöjille ei mitään. Myös kalan syöjät pitäisi huomioida.

• B-A

Tehkää lihapullille ja kalalle joku erilainen kastike erikseen, niin eroaa arkiruoasta.
      Lihapullille sopii vaikka bearnaise-kastike ja lohelle tilli-suolakurkku-kermaviili-kastike.
      Liian erikoiset lihapullat ei maistu kaikille, joten suosittelen ihan tavallisia. Kasvisruokailijoille joku kasvisgratiini on hyvä vaihtoehto ja ohje löytyy keittokirjoista.

• Mie vain

se nyt olisi junttimaisuuden huippu. Todella juhlavia, helposti valmistettavia kasvisruokia löytyy pilvin pimein, kun vain viitsii vähän selailla kasviskeittokirjoja. Mutta ei ikinä juhlaruoaksi kasvisgratiinia. Täytetyt tomaatit tai paprikat ovat jo parempi vaihtoehto. Riippuu tietenkin täytteestä, kanttarelleista ja riisistä saa mainion täytteen kerman kanssa. Ripaus homejuustoa sekaan kruunaa kaiken. Ja ei kun uuniin vain. Kesäkurpitsastakin saa vaikka mitä.

• Mie vain
        Mie vain kirjoitti:

se nyt olisi junttimaisuuden huippu. Todella juhlavia, helposti valmistettavia kasvisruokia löytyy pilvin pimein, kun vain viitsii vähän selailla kasviskeittokirjoja. Mutta ei ikinä juhlaruoaksi kasvisgratiinia. Täytetyt tomaatit tai paprikat ovat jo parempi vaihtoehto. Riippuu tietenkin täytteestä, kanttarelleista ja riisistä saa mainion täytteen kerman kanssa. Ripaus homejuustoa sekaan kruunaa kaiken. Ja ei kun uuniin vain. Kesäkurpitsastakin saa vaikka mitä.

Juhlavan kasvispateen reseptin. Heitin hauksi "juhlavat kasvisruoat". Tuota pateeta aion kokeilla kotona. Patee sopii varmasti myös liharuokien lisukkeeksi.

• kyllä kelpaisi
        Mie vain kirjoitti:

Jossain aiemmassakin keskustelussa joku kritisoi kovin kasvisgratiinia, sinä kenties? Mikä siinä nyt niin ihmeellistä on? Ei se ehkä ole kaikkein juhlavinta sapuskaa, mutta ei taatusti häpeä junttimaisuuttaan, jos lihavaihtoehtona on vaikka karjalanpaisti. Sen lisäksi kasvisgratiini on täyttävää ja siis riittoisaa, mikä sekin pitää huomioida. Jotain pateeta, tai täytettyjä tomaatteja saa väkertää hyvän satsin, koska monesti olen huomannut, että ne kasvisvaihtoehdot kelpaavat useimmille raavaille uroillekin ainakin lisämauksi lautaselle. Ja puhtaille kasvissyöjillekin kun pitäisi vielä riittää, he kun eivät ota karjalanpaistia siihen viereen. Kasvisgratiini on kuule juhlaa monissa kekkereissä, joissa kasvissyöjä muuten on huomioitu salaatilla, jossa on oikein kurkkua ja tomaattia. ;-)

• Mie vain
        kyllä kelpaisi kirjoitti:

Jossain aiemmassakin keskustelussa joku kritisoi kovin kasvisgratiinia, sinä kenties? Mikä siinä nyt niin ihmeellistä on? Ei se ehkä ole kaikkein juhlavinta sapuskaa, mutta ei taatusti häpeä junttimaisuuttaan, jos lihavaihtoehtona on vaikka karjalanpaisti. Sen lisäksi kasvisgratiini on täyttävää ja siis riittoisaa, mikä sekin pitää huomioida. Jotain pateeta, tai täytettyjä tomaatteja saa väkertää hyvän satsin, koska monesti olen huomannut, että ne kasvisvaihtoehdot kelpaavat useimmille raavaille uroillekin ainakin lisämauksi lautaselle. Ja puhtaille kasvissyöjillekin kun pitäisi vielä riittää, he kun eivät ota karjalanpaistia siihen viereen. Kasvisgratiini on kuule juhlaa monissa kekkereissä, joissa kasvissyöjä muuten on huomioitu salaatilla, jossa on oikein kurkkua ja tomaattia. ;-)

homma nyt on vain niin, että jos muille on jotain juhlavampaa tarjolla (kreikkalaisia lihapullia, kalaa, jne) ja kasvissyöjille se arkinen kasvisgratiini, niin se on kyllä kuin kasvissyöjiä lyötäisiin märällä rätillä päin näköä. Muille juhlaruokaa, mutta kasvissyöjille arkiruoka. Junttimaista.

Niitä täytettyjä paprikoita voi näet tehdä pakastimeen paistovalmiiksi jo etukäteen. Ja ruokatalkootkin voi pitää!!! Olen ollut talkoissa,joissa tehtiin juuri kasvistäytteisiä paprikoita parisataa kappaletta, ei siinä kauaa nokka tuhissut, kun oltiin jo paprikoiden täyttövaiheessa. Oli vielä sikäli onnekkaasti, että pääsimme tekemään ruoat keittiöön, missä oli kaksi kiertoilmauunia. Meillä oli vajaassa neljässä tunnissa homma paketissa ja omakin vatsa täynnä maistamisista. Teimme saman tien useanlaisia ruokia, meitä oli muistaakseni 12 naista hommissa.

• kyllä kelpaisi
        Mie vain kirjoitti:

homma nyt on vain niin, että jos muille on jotain juhlavampaa tarjolla (kreikkalaisia lihapullia, kalaa, jne) ja kasvissyöjille se arkinen kasvisgratiini, niin se on kyllä kuin kasvissyöjiä lyötäisiin märällä rätillä päin näköä. Muille juhlaruokaa, mutta kasvissyöjille arkiruoka. Junttimaista.

Niitä täytettyjä paprikoita voi näet tehdä pakastimeen paistovalmiiksi jo etukäteen. Ja ruokatalkootkin voi pitää!!! Olen ollut talkoissa,joissa tehtiin juuri kasvistäytteisiä paprikoita parisataa kappaletta, ei siinä kauaa nokka tuhissut, kun oltiin jo paprikoiden täyttövaiheessa. Oli vielä sikäli onnekkaasti, että pääsimme tekemään ruoat keittiöön, missä oli kaksi kiertoilmauunia. Meillä oli vajaassa neljässä tunnissa homma paketissa ja omakin vatsa täynnä maistamisista. Teimme saman tien useanlaisia ruokia, meitä oli muistaakseni 12 naista hommissa.

En ole edes yleisellä tasolla samaa mieltä kanssasi, ehkä se on makukysymys. ;-) Mutta jos luit aloittajan viestin ja hänen reunaehtonsa hommalle, niin nehän menivät "Perunat, lihapullat, graavilohi yms. Kuitenkin pitäisi erottua jollain tavalla arkiruoasta.". Simppelisti siis ovat liikkeellä, kuten itse ilmaisi asian. Ja siihen kastiin jo kasvisgratiinikin sopii perusversiona mainiosti, varsinkin, kun sitäkin voi tuunata niin monella tapaa.

Minusta rätti nenulle on se, että kasvissyöjälle on varattu erikseen annos jonnekin keittiöön, josta se pitää itse hakea. Varsinkin, jos muut syövät buffettiperiaatteella. Näitäkin on nähty. Ja koska kaikki meistä eivät ole juhlanjärjestäjiä, niin parhaassa tapauksessa asia unohdetaan ilmoittaa... Siinä kun toista lautasellista perunoita, salaattia ja kastiketta söin (ihan ok sapuskaa, mutta siis ilman "pääruokaa", jota oli vain lihallisena), huomasi illan isäntä vasta, että olisi ollut erikseen... Jäi sitten se kasvisruoka kokonaan syömättä, koska olin masun täyttänyt niillä perunoilla. Vielähän tuommoinen keittiöstä itse hakeminen jotenkin tulee kyseeseen, jos ollaan ihan kotijuhlissa, vaikka mielestäni vieraan paikka juhlissa ei ole keittiössä. Mutta jos ollaan jossain muualla, niin johan siinä tulevat EU-normitkin vastaan, eli ammattimainen ruokayrittäjä ei saa edes antaa ulkopuolisille mahdollisuutta mennä niihin tiloihin, jossa ruokaa valmistetaan. Ja puikkelehdi sitä nyt muutenkaan paremmassa puvussasi patojen ja pannujen keskellä.

• loukkausmenuu

Jos vaihtoehtone on kasvisgratiini, niin ei kannata vaivautua tekemään edes sitä. Näin kasvisyöjän ominaisuudessa voin sanoa, että perushyvä-salaatti ja keitinperunatkin on parempi vaihtoehto kuin moukkaminen kasvisgratiini, mikä kertoo vain kokin mielenköyhyydestä ja kykenemättömyydestään alan ammattilaisena.

• ruokahalu
        loukkausmenuu kirjoitti:

Jos vaihtoehtone on kasvisgratiini, niin ei kannata vaivautua tekemään edes sitä. Näin kasvisyöjän ominaisuudessa voin sanoa, että perushyvä-salaatti ja keitinperunatkin on parempi vaihtoehto kuin moukkaminen kasvisgratiini, mikä kertoo vain kokin mielenköyhyydestä ja kykenemättömyydestään alan ammattilaisena.

Täällä toinen kasvissyöjä ilmoittautuu. Viikonloppuna olin juhlissa, jossa oli noita kaikkia eli perushyvää salaattia, keitinperunoita ja kasvisgratiinia, joka tosin ei ollut ollenkaan moukkamaista. Täytyy sanoa, että hyvällä ruokahalulla söin sitä gratiinia, oikein santsasinkin vielä. Oli kiva, kun oli jotain muutakin kuin perunaa ja salaattia lautaselle laittaa.

En ihmettele, että kasvissyönti aiheuttaa joillekin sekasyöjille ärräpäitä, jos me kasvissyöjät olemme niin moukkamaisia, että arvostelemme jotain ruokalajeja, joita kenties juuri meitä ajatellen on pöytään katettu. Jos itse valitsemme, että meille ei kelpaa kaikki eli tässä tapauksessa liha, niin on tosi moukkamaista sen lisäksi vaatia, että meille pöytään katettu vaihtoehto pitää olla jotain tietynlaistakin vielä. Vai ihan provonako sitä ollaankin liikkeellä?

• Mie vain
        ruokahalu kirjoitti:

Täällä toinen kasvissyöjä ilmoittautuu. Viikonloppuna olin juhlissa, jossa oli noita kaikkia eli perushyvää salaattia, keitinperunoita ja kasvisgratiinia, joka tosin ei ollut ollenkaan moukkamaista. Täytyy sanoa, että hyvällä ruokahalulla söin sitä gratiinia, oikein santsasinkin vielä. Oli kiva, kun oli jotain muutakin kuin perunaa ja salaattia lautaselle laittaa.

En ihmettele, että kasvissyönti aiheuttaa joillekin sekasyöjille ärräpäitä, jos me kasvissyöjät olemme niin moukkamaisia, että arvostelemme jotain ruokalajeja, joita kenties juuri meitä ajatellen on pöytään katettu. Jos itse valitsemme, että meille ei kelpaa kaikki eli tässä tapauksessa liha, niin on tosi moukkamaista sen lisäksi vaatia, että meille pöytään katettu vaihtoehto pitää olla jotain tietynlaistakin vielä. Vai ihan provonako sitä ollaankin liikkeellä?

että se on kasvisruoista juuri se kaikkein tavallisin. Se tehdään valitettavan usein vielä pakasteista, eli ei haluta nähdä vaivaa tuoteiden vihannesten ja juuresten hankinnassa. Nehän täytyy puhdistaa ja pilkkoakin vielä!!!

Maailma on täynnä maukkaita ja vielä helppojakin kasvisruokia, aina voi tehdä ruokaisan keiton, jonka voi lisukkeilla saada ruokaisammaksi. Aasia on täynnä mainioita kasvisruokia, kirjoista löytyy, ovat herkullisia eivätkä suuritöisiä.

Siksi se kasvisgratiini tulee jo korvistakin ulos. Miksi tehdä aina sitä samaa ja tylsää, kun on syönyt kasvisgratiinia kohta kaikissa kesän häissä, ristiäisissä jne alkaa se tulemaan jo korvistakin ulos. Vaihtelua kehiin.

• ruokahalu
        Mie vain kirjoitti:

että se on kasvisruoista juuri se kaikkein tavallisin. Se tehdään valitettavan usein vielä pakasteista, eli ei haluta nähdä vaivaa tuoteiden vihannesten ja juuresten hankinnassa. Nehän täytyy puhdistaa ja pilkkoakin vielä!!!

Maailma on täynnä maukkaita ja vielä helppojakin kasvisruokia, aina voi tehdä ruokaisan keiton, jonka voi lisukkeilla saada ruokaisammaksi. Aasia on täynnä mainioita kasvisruokia, kirjoista löytyy, ovat herkullisia eivätkä suuritöisiä.

Siksi se kasvisgratiini tulee jo korvistakin ulos. Miksi tehdä aina sitä samaa ja tylsää, kun on syönyt kasvisgratiinia kohta kaikissa kesän häissä, ristiäisissä jne alkaa se tulemaan jo korvistakin ulos. Vaihtelua kehiin.

Toistakymmentä vuotta kestäneellä kasvissyöntikokemuksella, tiedän kyllä gratiinin yleisyyden! Ja muut mainitsemasi asiat. Tosin monissa paikoissa moni muukin juttu tehdään pakasteista tai puolivalmisteista, ei pelkästään gratiini. Ja koska muualla kulttuuri on suosinut enemmän kasvissyöntiä kuin meillä, niin vaihtoehtoja maailmalla on enemmän.

Mutta jos minä olisin tälle palstalle kirjoittava epävarma morsian, joka haluaa tietoja hyvistä sapuskoista, niin kyllä alkaisi "keittää", jos takuuvarmalla onnistuva sapuska pelottaisi laittaa tarjolle siksi, että se ei kenties ole mikään erikoisuus eikä siksi kelvollinen arvon kasvissyöjävierailleni. Saa toki jokainen väkertää vaikka millaisia erikoisuuksia, jos resursseja löytyy. Mutta he tuskin ovat niitä, jotka ruokalistojaan täältä kyselevät. Ollessamme vieraina me kasvissyöjät emme ole päähenkilöitä, joiden mukaan homma pyörii, vaan lisäpäänvaivaa aiheuttavia ruokailijoita. Siksi minä tykkään, että jos joku osoittaa edes yrittäneensä ajatella minua ja kaltaisiani vieraita, en kyllä erehdy enää edes palstoilla nirppanokkailemaan. Parempi olla iloisella tavalla ylpeä omasta valinnastaan eli kasvisruokailusta ja näyttää positiivista esimerkkiä, niin joskus voi olla aika, jolloin meidät otetaan itsestäänselvyyksinä huomioon eikä marginaalisina pupunruoanmussuttajina.

• Järjestäjä
        ruokahalu kirjoitti:

Toistakymmentä vuotta kestäneellä kasvissyöntikokemuksella, tiedän kyllä gratiinin yleisyyden! Ja muut mainitsemasi asiat. Tosin monissa paikoissa moni muukin juttu tehdään pakasteista tai puolivalmisteista, ei pelkästään gratiini. Ja koska muualla kulttuuri on suosinut enemmän kasvissyöntiä kuin meillä, niin vaihtoehtoja maailmalla on enemmän.

Mutta jos minä olisin tälle palstalle kirjoittava epävarma morsian, joka haluaa tietoja hyvistä sapuskoista, niin kyllä alkaisi "keittää", jos takuuvarmalla onnistuva sapuska pelottaisi laittaa tarjolle siksi, että se ei kenties ole mikään erikoisuus eikä siksi kelvollinen arvon kasvissyöjävierailleni. Saa toki jokainen väkertää vaikka millaisia erikoisuuksia, jos resursseja löytyy. Mutta he tuskin ovat niitä, jotka ruokalistojaan täältä kyselevät. Ollessamme vieraina me kasvissyöjät emme ole päähenkilöitä, joiden mukaan homma pyörii, vaan lisäpäänvaivaa aiheuttavia ruokailijoita. Siksi minä tykkään, että jos joku osoittaa edes yrittäneensä ajatella minua ja kaltaisiani vieraita, en kyllä erehdy enää edes palstoilla nirppanokkailemaan. Parempi olla iloisella tavalla ylpeä omasta valinnastaan eli kasvisruokailusta ja näyttää positiivista esimerkkiä, niin joskus voi olla aika, jolloin meidät otetaan itsestäänselvyyksinä huomioon eikä marginaalisina pupunruoanmussuttajina.

juhlien järjestäjältä osoittaa fiksuutta se, että otetaan kaikki ruokavaliot tasa-arvoisesti huomioon. Jos lihansyöjille halutaan järjestää paistia tms. ja kasvissyöjille on sitä iänikuista gratiinia, osoittaa se järjen köyhyyttä. Useinhan ruoat tilataan pitopalvelusta ellei juhlita ravintolassa. Ammattitaitoinen pitopalvelun pitäjä osaa taatusti ehdottaa muutakin kasvisruokaa kuin sitä ikuista gratiinia, jota minäkään monen muun lailla en enää kestä silmissänikään. Täällä on yritetty peräänkuuluttaa mielikuvitusta ja kokeilta ammattitaitoa. Jos tilaa ruoan pitopalvelusta pitää osata vaatia!!! Tottakai he tyrkyttävät sitä gratiinia elleivät asiakkaat kysy ja vaadi muutakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe