Sain soilikin lehtiä jotka laitoin vesilasiin ja juurien tultua multaan.Ne jotka oli leikattu leveästä kohden kasvaa nyt pikku taimia.Ne on jotain 4 cm kokoisia.Tämä emolehti siinä tojottaa.Kysyisinkin mitä ja milloin teen sille?Annanko sen kuolla itsekseen vai pitäiskö milloin leikata pois?On niin ruman näköinen ja miten paras taimien kannalta.Ensimmäistä kertaa kokeilin tätä.Yhden tein kukkakirjan ohjeen mukaan multaan muovin alle halkaistu lehti,se vaan happani tai jotain.Santtua olen lisännyt näin,se iso lehti kuihtuu itekseen pikkutaimien tultua.Kiitos jos joku viitsii vastata joka tietää!
soilikin lehdestä kasvatus
3
1224
Vastaukset
- soilikkifani vain
Oletpa saanut alut hyvänkokoisiksi.
En ole pitkään itsekään tätä kukkalajia pitänyt. Talvi on soilikeille kova paikka.
Miten häiritsevän näköinen lehti on?
Se on aika hyödyllinen pikkutaimille antamaan ravintoa. Mutta soilikkeja itse olen lisännyt myös muutaman sentin levyisestä lehdenkärkipalasta. Mielestäni lehden voi myös lyhentää.- soilikkitar
Leikkasin toisesta lehden pois.Olkoon toisessa vielä toistaisesti.Onhan se aika ruma,mutta jos taimet niin lähtisi paremmin.Kiitti vinkistä tuosta lehdenkärkipalasta!Harmi,kun meni jo jätteisiin se leikattu lehti jos siitä olisi vielä saanut!Sain sinistä ja valkeaa,saas nähdä jos onnistuu minkä väriset kukat on.Tältä jolta sain ovat soilikit hyvin olleet talvetkin itäikkunalla,hänellä on tosin puulämmitys.Itsellä on ikivanhoja vesiastioita patterissa talvella joista haihtuu vettä.Nyt huomasin vihdoin ja viimein yhdessä santun lehden juuresta nousevan pienen pieniä taimia jippii!Jos saisi lisättyä tyhjille ikkunalaudoille lisää ihan itse!!!Voi tätä onnistumisen iloa.Pitkään kyllä meni ennenkuin mitään ilmestyi.
- Anonyymi
Pitääkö niitä uusia että kasvaisivat ja kukkisivat? Pari vuotta kukki tosi hyvin, vaihdoin vähän isompaan ruukkuun ja nyt lehdet kasvaneet kituliaasti, vain 2 kukkavartta nupuillaan ja niistaäkin toinen kuihtui ennen kukkimista.
Ostin toisen viime kesänä ja vaikka oli talvella surkean näköinen, nyt on täynnä lehtiä ja kukkinutkin aika paljon, samaa multaa molemmilla. Mummo taisi kasvattaa aika usein uudet lehdistä, mutta en viitsisi ellei ole välttämätöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S605944- 1003091
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242366- 212028
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451731Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911727Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791646- 261562
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691491Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374