Eli olen 22v. nainen ja minulla on notkoselkä (lordoosi) ja selkärangassa lievä mutka (skolioosi) sekä vielä länkisääretkin.
Olen käynyt fysioterapiassa useita kertoja ja saanut joka kerralla uusia jumppaliikkeitä. Olen tunnollisesti jumpannut joka päivä ja jumppaan menee kerrallaan aikaa n. tunti/päivä.
Silti mitään muutosta ei tapahdu.
Alan todella vaipua epätoivoon, kun tämä ryhtini häiritsee minua niin paljon. Eikö todellakaan tätä saa mitenkään korjattua? Selkäni lievä mutka ja olkapäiden eritasoisuus huomattiin ja ala-asteella ja lääkäri tarkisti sen terveydenhoitajan toimesta mutta ei sanonut oikein mitään.
Olen tehnyt vatsalihaksia, myös vinoja, lantionnostoja, pakaraliikkeitä, selkäliikkeitä.. kuminauhalla ja pallolla jo 3 kuukauden ajan. Olenko tosiaan ikuisesti ryhtivikainen?
Notkoselkä ja skolioosi
23
3734
Vastaukset
- 38vuotta
kunnes eräänä päivänä menetin terveyteni työtapaturmassa. Skolioosi, lordoosi..,..samantyyppiset vaivat kuten sinulla. Aluksi oli vaikea hyväksyä
asia, vieläkin joskus. Ole oma itsesi, äläkä anna tunteitten ottaa valtaa.
T. 41v mies- samat vaivat.
Ne on vissiin tulleet työstä. Nyt on jo aika vaikeata, kun täytyy pyörittää itsensä sängystä sivuittain. On tehty juuri MRT-kuvaukset radiologilla. - Yrittäisin päästä leikkaukseen. Onko kellään kokemusta leikkauksesta, lähinnä niska.
Nuoremman ihmisen voisi ehkä kannattaa hankkia sellainen tuoli, missä istuu kuin hevosen selässä, siis tuolin selkä on edessä.
Mutta kertokaa toki, ne jotka tietävät, mitä apua on olemassa. - Notkoselkäinen
samat vaivat. kirjoitti:
Ne on vissiin tulleet työstä. Nyt on jo aika vaikeata, kun täytyy pyörittää itsensä sängystä sivuittain. On tehty juuri MRT-kuvaukset radiologilla. - Yrittäisin päästä leikkaukseen. Onko kellään kokemusta leikkauksesta, lähinnä niska.
Nuoremman ihmisen voisi ehkä kannattaa hankkia sellainen tuoli, missä istuu kuin hevosen selässä, siis tuolin selkä on edessä.
Mutta kertokaa toki, ne jotka tietävät, mitä apua on olemassa.Eikö tosiaan ketään kohtalotoveria löydy tältä palstalta? En jaksa uskoa siihen etteikö jumpalla voisi ryhtiä parantaa.
- 38 vuotta
Minulla on siis työperäinen skolioosi ja lordoosi oikesi aiheuttaen posterioseen
annullukseen vauriot, sentraalinen L4-L5 välissä ja kulumat ovat 70 vuotiaan tasolla. Edellisestä postauksesta on nyt 3v ja sormeni ovat kauttaaltaan valkoiset.
Fibromyalgia tukittiin 09, tällöin ei voitu asettaa kun kipupisteitä ei ollut riittävästi.
Itse epäilen jonkin reumasairauden lisäksi tässä mukana myös. 2010 lab.testit
olivat normaalit eli ei siis tulehdusarvot nousussa, mutta kun en pysty työskentelemään mitään ja joskus hoitojen jälkeen olo "palautuu" , luulen niin
alan liikkumaan nopeammin ja kostautuu lähes heti ja pahemmin seuraavana
päivänä. Olen huomannut Burana 800mg kuurin 2-3pv/3-4 vrk auttavan tähän.
Silloinhan selkään tulee jonkinasteinen tulehdustila. Eniten epäilen lanneranka-
reumaa, mutta kun aikaisemmat tulehdusarvot ovat olleet normaalit, niin
lääkärit sulkevat auttamatta heti pois. Ihmettelin kerran peilistä katsottuani
silmieni mustuaisten olleen erittäin laajentuneet, että oikein säikähdin sitä
mistähän tuokin johtunee. Yhden artikkelin luin lannarankareuman ensioireista
olleen juuri tuo pupillien laajeneminen?? Lisäksi kärsin kovasta rintarangan
kivusta, mutta sen tiedän liittyvän tähän rangan oikenemiseen/skolioosiin.
Lisäksi joskus särkee myös toista silmää, lukuunottamatta päänsärkyjä, säteilyä molempiin jalkoihin kantapäähän saakka sekä puutumisia.
Näiden edellisten vaivojen lisäksi sairastuin aluksi Keski-vaikeaan masennukseen, joka syveni myöhemmin vakavaksi masennukseksi kipuilujen
vuoksi, joihin ei näillä näkymin ole loppua näkyvissä.
- oikenee
nopeimmin rolfauksella, jos ylipäätään oikenee. Hartioiden eritasoisuus saattaa johtua jalkojen pituuserosta, samoin skolioosi. Suosittelen jalkaterapeutille menoa tukipohjallisten ja mahdollisen korokeen hankkimiseksi. Pitäisi jäädä vähän alle kahdensadan euron. Rolfaus taas annetaan 10 hoidon sarjoissa ja yksi hoito kestää tunnin.
- kiropraktikolla käynyt
Kiropraktikkoliiton sivuilta löydät oman paikkakuntasi kiropraktikon.
- mikä sitten?
Ryhti- ja selkäongelmat ovat pahimmillaan todella inhottavia seuralaisia, joiden kanssa meidän monien ihmisten on vaan elettävä ja tultava toimeen päivästä toiseen.
Jäsenkorjaajat ovat käsittääkseni samanlaista porukkaa, kuin kaikenparantavat luontaistuotekauppiaatkin. Onhan se hyvä bisnes rahastaa herkkäuskoisten kiputiloilla. Jos rakenteellisia luusto-ongelmia on, niin ainoa keino näiden hoitamiseen on liikunta ja taas liikunta. Lihaksien kunnossapitäminen on ainoa keino tottua elämään ongelmaluustonsa kanssa. Isumatyö ja jo lasten jatkuva istuttaminen kouluissa on luonnonvastaista ihmirääkkäystä. Ei ihmistä ole luotu jatkuvaan istumiseen, vaan liikkumaan monipuolisesti monipuolisella liikuntajärjestelmällään. Pistäkää viisaat apina istumaan 50;ksi kymmeneksi vuodeksi persuuksilleen ja katsokaa mitä sille tapahtuu. Jos aivan vakavissanne uskotte olevanne sen sukulaisia, niin tiedätte myös, että se on anonut työkyvyttömyyseläkettä jo 24 vuotta sitten.
Joku voisi tehdä tästäkin väitöskirja, päivänselvyyksien todistamiseksi niitä tehdään tuontuostakin jatkuvasti. Joskus kyllä niistä saa makeat naurut, kun huomaa, että onhan tuokin päivänselvä ja typerä itsestäänselvyys "todistettu". - hyviä ovat
mikä sitten? kirjoitti:
Ryhti- ja selkäongelmat ovat pahimmillaan todella inhottavia seuralaisia, joiden kanssa meidän monien ihmisten on vaan elettävä ja tultava toimeen päivästä toiseen.
Jäsenkorjaajat ovat käsittääkseni samanlaista porukkaa, kuin kaikenparantavat luontaistuotekauppiaatkin. Onhan se hyvä bisnes rahastaa herkkäuskoisten kiputiloilla. Jos rakenteellisia luusto-ongelmia on, niin ainoa keino näiden hoitamiseen on liikunta ja taas liikunta. Lihaksien kunnossapitäminen on ainoa keino tottua elämään ongelmaluustonsa kanssa. Isumatyö ja jo lasten jatkuva istuttaminen kouluissa on luonnonvastaista ihmirääkkäystä. Ei ihmistä ole luotu jatkuvaan istumiseen, vaan liikkumaan monipuolisesti monipuolisella liikuntajärjestelmällään. Pistäkää viisaat apina istumaan 50;ksi kymmeneksi vuodeksi persuuksilleen ja katsokaa mitä sille tapahtuu. Jos aivan vakavissanne uskotte olevanne sen sukulaisia, niin tiedätte myös, että se on anonut työkyvyttömyyseläkettä jo 24 vuotta sitten.
Joku voisi tehdä tästäkin väitöskirja, päivänselvyyksien todistamiseksi niitä tehdään tuontuostakin jatkuvasti. Joskus kyllä niistä saa makeat naurut, kun huomaa, että onhan tuokin päivänselvä ja typerä itsestäänselvyys "todistettu".Monet kansanparantajat ovat aluksi olleet hierojia tai vastaavia, jotka aikansa ihmisten kehoja ovat käsitelleet ja huomanneet, että onkin keinoja auttaa vielä paremmin ihmisiä. Vinkkejä ovat usein saaneet asiakkailtaan, varsinkin urheilijoilta, jotka kertovat saaneensa apua manipulaatiohoidoista. Sitten hierojat asiakkaiden pyynnöstä opettelevat näitä lisätaitoja.
Kuten Suomen mestari kertoo:
"Onneksi apu löytyi kiropraktikko Xn vastaanotolta. Kertakäsittely avasi lukon eikä kivut ole sen jälkeen vaivanneet"
http://www.juhasonck.fi/blogi.html
Kansalainen, Kauppatieteiden maisteri, kertoo:
"Selkä kramppasi pari viikkoa sitten ennen suunniteltua suunnistusviikkoa. Jätin sen viikon väliin. Sain ystävältäni vinkin naprapaatista. En ole aikaisemmin käynyt ja täytyy todeta, että käynti kannatti. "
http://www.bravemind.fi/blogi.php
- jäsenkorjaus
Sieltä olen saanut apua skolioosiin!
http://www.kansanlaakintaseura.fi/esittely.php - minulla auttaa
Minulla (19v) on samanlaisia ongelmia ryhdin ja lievän skolioosin kanssa. Kropan vinous aiheuttaa kipujakin. Fysioterapiassa olen käynyt kahdesti, mutta mitään muuta neuvoa en saanut kuin; "Harrasta monipuolista liikuntaa. Tule käymään uudestaan, jos kivut pahenevat, niin laitetaan sinulle pohjalliset kenkiin".
Jep. Mitä sitten itse teen vinouteni eteen? Liikuntaa tietenkin harrastan viikoittain, mutta se ei suorista skolioosia. Netistä olen etsinyt tietoa skolioosista ja kivuista. Törmäsin SI-nivel-juttuihin ja kansanparantajiin. En loppujen lopuksi ole käynyt niksauttajalla enkä todennäköisesti tule käymäänkään. Tuntuu, ettei niksautteluista ole mitään pitkäaikaista apua; joillekin auttaa pitemmäksi aikaa, joillekin vain hetkeksi ja aina sitten pitäisi olla uudestaan menossa niksauttajalle.
Löysin netistä myös jumppaliikkeitä, jotka helpottivat jämähtänyttä oloa ja kiristyksiä. Esimerkiksi täällä oli hyviä ohjeita: http://www.kuntonetti.org/index.php. Harmi vain, etten tähän hätään löydä niitä jumppaliikkeitä noilta sivuilta. Tällä hetkellä sit parhaiten ovat auttaneet egoscue-liikkeet, jotka tilasin netin kautta: www.tasapainopiste.fi. Eli niiden pitäisi korjata lihasepätasapainoa ja sitä kautta suoristaa ryhtiä ja skolioosia. Voin suositella ainakin noiden sivujen läpilukemista.
Toivottavasti sinäkin löydät apua. Kannattaa itse olla aktiivinen tekemään ryhtinsä eteen sen minkä voi. Eihän ryhti noin vain voi suoristua, jos lihakset ja muut ovat epätasoissa ja erikokoisia. Eli kun kropalle annetaan juuri oikeita ärsykkeitä (liikkeitä), se alkaa oikenemaan. Sinähän olet tehnyt kaikenlaisia lihasliikkeitä, mutta ne eivät ehkä anna ärsykkeitä oikeisiin kohtiin ja lihaksiin, jotta oikean ja vasemman puoleiset nivelet ym. pääsisivät suoristumaan ja tasapainoistumaan. Joo, ja lisää voi lukea just noilta tasapainopisteen sivuilta. :) - '´¨´¨´¨
itselleni lapsena käskettiin hankkimaan renkaat joissa tuli aina roikkua tietty määrä. Tuntuu hyvältä roikottaa edelleenkin niissä. Itselläni notkoselkä=skolioosi lievä, sekä toinen hartia alempana. nyt huomasin että toinen lanne on myös suurempi (sama puoli) .En oikein pysty tekemään vatsalihasliikkeitä kun alaselkä ottaa jotenkin vastaan maahan.
- 123 456
Vatsalihasliikkeitä voi tehdä myös ilman että selkä koskee maahan. Kokeile pientä takanojaa käsillä tukien, pidä jalat pienessä koukussa ja nosta tai ojenna jalkoja.
Notkoselkä ja skolioosi ovat kaksi täysin eriasiaa. skolioosi tekee mutkan selkärankaan, notkoselkä vetää kumaraan.
- moniongelmaa
Mene ihmeessä kiropraktikolel, vaikka vain yhdeksi kerraksi, jotta saat ammatti-ihmisen diagnoosin vaivojen syyksi!!
- riisitautine.
Yleisin "sairaus" Suomalaisilla on huono ryhti ja raajojen pituuserot, joita D-vitamiinin puute aiheuttaa sikiö- ja kasvuaikana.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm - sik567
En jaksa uskoa siihen etteikö jumpalla voisi ryhtiä parantaa. - treenaa sitkeesti, vedä leukaa rekillä, auttaa varmaan vähän ainakin
- riisitautine.
Jos luut ovat kasvaneet vinoon, niin niitä ei lihaksilla suoristeta. Kyllä sitä on tässä 30 vuotta yritetty, mutta ryhti on huono ja tulee aina olemaan.
Toki liikunta kannattaa aina ja venyttelyt. - Oletko kokeillut?
riisitautine. kirjoitti:
Jos luut ovat kasvaneet vinoon, niin niitä ei lihaksilla suoristeta. Kyllä sitä on tässä 30 vuotta yritetty, mutta ryhti on huono ja tulee aina olemaan.
Toki liikunta kannattaa aina ja venyttelyt.Oletko kokeillut tätä:
http://www.hieronta-nasi.fi/Palvelut/Kalevalainen.htm - riisitautine.
Oletko kokeillut? kirjoitti:
Oletko kokeillut tätä:
http://www.hieronta-nasi.fi/Palvelut/Kalevalainen.htmOlen.
Notkoselkä voi olla Scheuermannin tautia. Viheliäinen sairaus, josta eivät edes lääkärit juurikaan tiedä. Selkärangan röntgen on ainoa tapa todeta em. sairaus. Tietoa hyvin vähän, ja parhaat tiedot löytyy ulkomaalaisilta sivuilta.
- ett näin
Kyllä kaikki suomessa kuvataan, joten taudit löytyy.
Scheuermannin tauti (lat. morbus Scheuermann) tai Scheuermannin oireyhtymä on selkänikamien kasvuhäiriö, joka vakavuudesta riippuen voi johtaa rintarangassa kumaraselkäisyyteen ja lannerangassa oikenemiseen.
Tauti huomataan useimmiten nuoruusiässä koulujen terveystarkastuksissa. Selkänikamien luutuminen ei etene normaalissa tahdissa nuoruusikään mennessä ja vielä murrosiän jälkeen selkänikamien luutuminen ja lujittuminen saattavat olla kesken.
- Koulutettu hieroja
Heippa!
Olen ammatiltani urheiluhieroja ja tässä tulis pari faktaa. Ensinnäkin jokaisella kuuluu olla lannerangassa ja kaularangassa lordoosia, eli notkoa, muttei tietenkään liikaa. Skolioosia on kahta erilaista; toiminnallista ja syntyperästä. Toiminnallinen tulee virheasennosta, jossa lihakset vetää rankaa mutkalle ja syntyperäsessä ranka "kasvaa" vinoon, eikä sitä voi oikaista. Pahimmat leikataan, mutta ne on jo sitten todella pahoja. Minulla itselläni on voimakas skolioosi ja myös lannerangan lordoosi. Skolioosia ei pois saa vaikka mitä tekis, mutta lihasten hyvä kunto tukee rankaa ja pitää pahimmat kivut poissa. Käyn säännöllisesti hierojalla, yleensä kerran viikossa. Muuten selkä menee todella huonoon kuntoon. Liiallinen notko lannerangasta on hoidettavissa juurikin jumpalla, mutta se vie aikaa. Tuloksia alkaa näkymään vasta n.vuoden päästä. Yhden jalan tasapainoharjoitteet, kyykyt, vatsalihasten teko seisaaltaan, keskimmäisten pakaralihasten vahvistaminen yms ovat ihan parhaita korjaamaan notkoa. Ne vahvistaa korsettia ja asento on liikkeitä tehdessä juuri semmoinen kuin sen pitäisi oikeastikkin olla! Katsoppa itseäs peilistä sivuttain normaaliasennossa; vatsa työntyy eteen ja selkään tulee todella voimakas notko. Sitten nosta toinen jalka koukussa ilmaan; keskivartalo aktivoituu ja notko oikenee huomattavasti. Jatka sitkeesti jumppaamista, se vielä palkitaan :) Vanhempana ei muuten kunnian kukko laula ja tulevaisuudessa itsellänikin on todennäköisesti selkäleikkaus edessä, enkä ole vielä edes 30-v.. Tämän kanssa on elettävä ja päivä kerrallaan mennään.. :)Näin ohimennen, kirjoitin pienen jutun tuosta selkäleikkauksista mihin täällä Suomessa ilmeisesti on aina niin suuri kiinnostus.
http://kampinkiropraktiikka.fi/2013/01/07/selkaleikkaus-vai-ei/
Ystävällisesti,
Juho Hynninen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791