Elikkä tänään tuli kyseinen hommeli sitten meriittivyölle. Illalla olin ottamassa ja aamusella mökiltä lähdettäessä olin aivan varma että mittarin lukema on lähempänä nollaa kuin rattijuopumusrajaa. Tuli ajettua auto pöpelikköön ja tietenkin poliisit soitin itseni käräyttämään. Alkometriin 0.72, väliaikainen kortti OLI.
Eniten tässä vituttaa työpaikka ja sen mahdollinen menetys kokonaan. Työnäni on siis autolähetti ja ajokortti on luonnollisesti välttämättömyys. Vitutusta entisestään lisää se, että kyseinen työpaikka on ensimmäinen jossa oikeasti on hauskaa ja mukavaa tehdä töitä.
Kuulustelut ja vastaavat oli tänään ja siellä kerroin puhaltaneeni kaverin mökillä olleeseen halppisalkometriin lukemat 0.28 ja tämän turvin istuin luottavaisin mielin ratin taakse. Sanoin myös tieltäsuistumisen syyksi peuran väistämisen.
Tässä nyt lähinnä sitä mietiskelen, että onko mitään mahdollisuuksia saada tuo kortti takaisin ja saada vain ehdollinen ajokielto. Poliisit nyt eivät mitään helvetin sympatiaa tunne mutta silti.
Ainakin osa ehdollisen ajokiellon myöntämiseen vaadittavista seikoista täyttyy kuten tuo, että leipä on aikalailla kortissa kiinni. Plussana voi myös olla tuo, että aamulla olin liikenteessä ja ns. tahattomasti humalassa ajoin, tuohon alkometriin puhaltaminen ja se kuinka varma olin omasta selväpäisyydestä soittaessani itse ne poliisit sinne tapahtumapaikalle vaikka kyseisellä tiellä liikenne on mitätön ja luultavasti olisi ollut mahdollisuus toimia myös toisin.
Miinuksena tietenkin tuo ojaan ajaminen. Peltivauriot nyt eivät edes vituta tuon työpaikan menettämisen rinnalla :/
Asiallisia kommentteja & vastauksia kiitos. Mielellään myös omakohtaisia kokemuksia ehdollisen ajokiellon saamisesta / anomisesta
Rattijuopumus
9
2339
Vastaukset
- vielä paistaa!
Yleensä en hirveästi rattiksia kohtaan sympatiaa tunne, mutta täytyy sanoa, että olet kyllä poikkeus.
Todennäköisesti suurin plussasi tuossa tapauksessasi on se, että soitit itse poliisit paikalle. Se on varmasti paras osoitus siitä, ettet uskonut olevasi yli sallitun rajan.
Sen sijaan ehkä olisi kannattanut jättää tuo 0.28 puhallus halpismittariin kertomatta. Jos nimittäin halpis näyttää 0.28, niin eipä paljoa kannattaisi ajella. Kaikki tietävät, että niiden tarkkuus on mitä on ja jos ne jotain näyttävät, niin se tarkoittaa, että viinaa on veressä.
Jos jonkun kohdalla ehdollinen ajokielto on paikallaan, niin toivoisin, että se olisit sinä. Vaikuttaa siltä, että oppi asiasta on jo mennyt päähän.- konnille
"Todennäköisesti suurin plussasi tuossa tapauksessasi on se, että soitit itse poliisit paikalle. Se on varmasti paras osoitus siitä, ettet uskonut olevasi yli sallitun rajan."
Mikä plussa tuo nyt on? Sekö että ei uskonut olevansa yli rajan, olisi jotenkin hyväksyttävämpää? Ajokunto ei ole uskon asia...
"Jos jonkun kohdalla ehdollinen ajokielto on paikallaan, niin toivoisin, että se olisit sinä. Vaikuttaa siltä, että oppi asiasta on jo mennyt päähän."
No ei todellakaan. Rattijuopumuksista pitäisi antaa aina tuntuva ajokielto, ilman mitään ehdollisuuksia. Se nyt vaan on niin että _mikään_ yksittäinen asia ei tee tuosta teosta hyväksyttävämpää.
Varsinkin kun kuskilla vielä on väliaikainen ajokortti, ja auto on saatu oikein metsähallituksen puolelle (jota sitten yritetty selitellä peuran väistämiseksi, mutta tämä on jarrutusjälkien perusteella helppo todeta valheeksi), ainoa oikea tuomio olisi koko ajokortin mitätöinti. Autokoulu uusiksi, täysin kustannuksin, niin eiköhän alkaisi oppimaan.
Ja muutenkin, ihminen joka työkseen ajaa autoa ja silti syyllistyy rattijuopumukseen, osoittaa poikkeuksellista piittaamattomuutta/tyhmyyttä ja tulisi tämän vuoksi tuomita ankarammin.
Ja sitten tuo kaikkein paras: "Plussana voi myös olla tuo, että aamulla olin liikenteessä ja ns. tahattomasti humalassa ajoin".
TAHATTOMASTI HUMALASSA AJOIN???? Voi Jeesuksen kirnu.
- on varmaa
että joudut verikokeen tulokset odottamaan.
juhannuksena kärysin,ja eilen soittivat.
tässä kohdassa on pakko nauraa....
0.49 promillea. puhallus oli 0.64. - Helmunt Schwein
Unohda tuo ehdollinen ajokielto. Kännikään ei ole ollut ihan lievä ja sitten tuo pöpelikköön ajo!!
Syyte tulee rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. - nyt kävi näin
Eli tänään tuli sitten verikokeet takaisin. (Miksiköhän näin nopeasti)? Kaverin kaverini sai samassa kaupungissa toukokuun lopussa törkeän rattijuopumustuomion (1.2jtn) eikä vieläkään ole saanut verikokeen tuloksia takaisin.
Minulla taas tämä ns. käry kävi elokuun alussa. Poliisilaitoksella kysyin kuinka nopeasti tuloksia voisi olettaa takaisin ja he sanoivat, että ne lähetetään Saksaan tutkittavaksi ja noin kahden kuukauden kuluessa. Verikokeet siis tulivat takaisin ja tulokseksi annettiin 0.49 promillen lukema.
Eli minulla meni pysyvä työpaikka tämän takia, jota en enää takaisin voi saada. Kaiken lisäksi työ oli vielä erittäin mukavaa. Itseäni tässä lähinnä ihmetyttää muutama seikka:
1. Miksi minä sain jo tulokset takaisin ja tuo tuntemani henkilö ei ole saanut vieläkään minkäänlaista informaatiota tuosta toukokuun kärystä? Nuo verikokeethan lähetetään kuulemma Saksaan tutkittavaksi. Oliko minun kohdallani käynyt jonkin kaltaisissa alustavissa tutkimuksissa niin, että veren alkoholipitoisuus oli jäänyt selvästi alle 0.5 eikä näytteitä sen takia lähetetty ollenkaan jatkotutkimuksiin Saksaan? (tälläiset alustavat tutkimukset nyt luultavasti kuitenkin pidetään ennen kuin niitä tuonne Saksaan lähetetään)?
2. Miksi tulos oli sitten juuri 0.49? Olen lukenut useita tapauksia ja kertomuksia missä verikokeista on tullut juuri 0.49 tulos takaisin. Niitä on ollut prosentuaalisesti aivan valtavasti enemmän lukemistani tapauksista kuin esimerkiksi 0.45-0.48 välillä yhteensä??
3. Miksi en ole saanut mitään virallista dokumenttia verikokeiden tuloksesta itselleni? Esimerkiksi sellaista missä on verikokeet tutkivan lääkärin puumerkit jne. alla. Oikeastaan en ole saanut yhtään mitään dokumenttia verikokeista vaikka kortti on jo taskussa.
4. Olin täysin varma, että en puhalla edes lähelle tuota 0.5 rajaa soittaessani poliisit itse paikalle ja tuo 0.49 mikä verikokeiden tulokseksi annettiin ei ole lähelläkään sitä mitä ajattelin vaikka toki nyt huojentunut olo on kun sieltä negatiivinen tulos tuli.
Eli mitä teidän mielestä pitäisi tehdä? Ruveta selvittämään asiaa vai olla vain tyytyväinen että olin "onnekas" ja sain tuollaisen tuloksen takaisin? Puhallustulos kentällä oli 0.72
Asiallisia vastauksia kiitos.- nyt kävi näin
Lähinnä sitä ajattelin sitä, että onko minulla minkään laista valitusoikeutta mistään sillä työpaikkani kuitenkin lähti.
- sitten huonoa
tuuria sinulla. Itse puhalsin myös yhtenä aamuna 0,6 promillea ja vietiin suoraan poliisiasemalle puhaltamaan tarkkuusalkometriin. Siihen puhallus 0.10 ja kortti saman tien takaisin.
- Helmunt Schwein
Sekoilet. Ensiksikin, jos kaverisi kaveri on jo saanut tuomion törkeästä rattijuopumuksesta, niin se todennäköisesti perustuu poliisiasemalla tehtyyn alcometerlaitteen puhallukseen, mistä aina annetaan myös puhaltajalle oma kopionsa. Jos hänet on viety verikokeeseen, niin sen tulos on pöytäkirjassa ja haasteessa. Oma vika jos on niin hölmö, ettei osaa tilata pöytäkirjaa tai lukea haastetta.
Kun verikokeet lähetetään Saksaan, niin poliisi ei pysty vaikuttamaan siihen, kuinka nopeasti saksalaiset sen tutkivat.
Kun verikokeen tulos on 0,49 niin se johtuu siitä, että saadusta tuloksesta vähennetään määrätty määrä oikeusmurhien välttämiseksi. Katsos, jos tulos olisi 0,50 tai 0,51 niin jokainen lakimes pystyisi oikeudessa kumoamaan sen.
Se, ettet ole saanut mitään virallista dokumenttia, johtuu tietämättömyydestäsi tai hölmöydestäsi. Tehdystä esitutkinnasta on olemassa pöytäkirja, joka pitää TILATA, ei sitä muuten saa. Pöytäkirjassa on liitteenä verilaboratorion lausunto leimoineen ja allekirjoituksineen.
Nykyisin poliisiasemalla suoritetaan puhallus alcomettertaitteeseen, josta annetaan jäljennös epäillylle ja alkuperäinen liitetään pöytäkirjaan. Vain ne, jotka venkoilevat puhalluksen kanssa tai väittävät nauttineesa alkoholia ajon jälkeen, viedään verikokeeseen. Silloin suoritetaan ns. taaksepäinlaskenta, jolloin saadaan tietää ajon aikainen promillemäärä. Ne tutkimukset aina viipyvät, joskus hyvinkin pitkään. - nyt paskaa puhut
Helmunt Schwein kirjoitti:
Sekoilet. Ensiksikin, jos kaverisi kaveri on jo saanut tuomion törkeästä rattijuopumuksesta, niin se todennäköisesti perustuu poliisiasemalla tehtyyn alcometerlaitteen puhallukseen, mistä aina annetaan myös puhaltajalle oma kopionsa. Jos hänet on viety verikokeeseen, niin sen tulos on pöytäkirjassa ja haasteessa. Oma vika jos on niin hölmö, ettei osaa tilata pöytäkirjaa tai lukea haastetta.
Kun verikokeet lähetetään Saksaan, niin poliisi ei pysty vaikuttamaan siihen, kuinka nopeasti saksalaiset sen tutkivat.
Kun verikokeen tulos on 0,49 niin se johtuu siitä, että saadusta tuloksesta vähennetään määrätty määrä oikeusmurhien välttämiseksi. Katsos, jos tulos olisi 0,50 tai 0,51 niin jokainen lakimes pystyisi oikeudessa kumoamaan sen.
Se, ettet ole saanut mitään virallista dokumenttia, johtuu tietämättömyydestäsi tai hölmöydestäsi. Tehdystä esitutkinnasta on olemassa pöytäkirja, joka pitää TILATA, ei sitä muuten saa. Pöytäkirjassa on liitteenä verilaboratorion lausunto leimoineen ja allekirjoituksineen.
Nykyisin poliisiasemalla suoritetaan puhallus alcomettertaitteeseen, josta annetaan jäljennös epäillylle ja alkuperäinen liitetään pöytäkirjaan. Vain ne, jotka venkoilevat puhalluksen kanssa tai väittävät nauttineesa alkoholia ajon jälkeen, viedään verikokeeseen. Silloin suoritetaan ns. taaksepäinlaskenta, jolloin saadaan tietää ajon aikainen promillemäärä. Ne tutkimukset aina viipyvät, joskus hyvinkin pitkään.En tiedä mistä nuo "faktat" revit. Itse en poliisilaitoksella puhaltanut yhtään mihinkään, en väittänyt nauttineeni alkoholia ajon jälkeen enkä venkoillut puhalluksen kanssa. Tuttuni ei ole saanut TUOMIOTA rattijuopumuksesta, vaan alustavan puhallutuksen tulos kentällä oli tuo 1.2 ja risat. Lapsellista ruveta halkomaan pilkkua. Hän ei ole saanut edes haastetta käräjille vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895