Traktorimaansiirrosta lisää

jotakin tiedän

En viitsi jatkaa tuohon pitkään ketjuun, jossa lähinnä tietämättömät lässyttää. Aloitan uuden pätkän.
Olin Pohjois-Hämeessä pajalla, joka tekee runkomuutoksia raskaaseen kalustoon. Nyt heitä työllistää Volvojen poikkileikkaamiset ja vetävillä teleillä olevien kärryjen valmistaminen traktoriurakoitsijoille. Hallissa oli pari puolivalmista ja kaksi raatoa odotteli riisumistaan hiekkapuhallukseen.
Nämä uusiokärryt muuten ovat kestävämpiä kuin autossa. Niihin laitetaan kartaanin kiinnityksessä lisää kannatinpalkkia ja runkopalkkien päät yhdistetään yhteen vetolenkkiin, niin rakenteesta tulee hieman jäykempi, mutta kestää sitten pituussuuntaisia voimia ja kantavuutta paremmin. Pituuskierrettähän ei tule, kun vetokoukku antaa periksi.
Niillä ajetaan todellisuudessa 3-4 tonnia suurempia kuormia, kuin autolavoina. Se on melkoinen etu laskurikuormaajaisännän silmissä traktorimiehelle. Urakka etenee.
Sitten niihin traktoreihin. Niissä suurimmissa on yleensä yli parisataa kilowattia. Muistakaa, ettei 80-luvun Sisuissa tai Volvoissa ollut juuri paljon enempää ja näissä on sitten vääntöä tuplaten vaikka 110 Scanian legendaan. Kun laatikko on portaaton ja voiman ulosotto on kärrylle aina optimaalisen kohdallaan, niin miten kuorma-auto voisi pärjätä upottavalla uudistyömaalla traktorien kanssa? Ei millään!
Kärryjä on muuten valmistettu trippelipyöräisenäkin ja lyhyellä rungolla, mutta korkealla lavareunoilla. Sillä on etunsa ahtaissa paikoissa ja nonstoppiajossa kolmivuorossa.
Muutostyön hinnaksi tulee noin 20 tonnia. Tilaaja saa kärryn, jossa pyörivät paikat on tarkistettu, jouset ylöshakattu, paikat hiekkapuhallettu ja maalattu toivottuun väriin, sähköjohdotettu ja kippilaiteet korjattuna. Monet urakoitsijat tuovat superkarkeakuvioiset palarenkaat, jotka heitetään vanteille samaan hintaan. Se on ärjyn näköinen juttu, kun isäntä ajaa uuden Casen punertavan kärryn lenkkiin ja kytkee johdot paikalleen. Se henkii voimaa ja kertoo, että nyt lähtee liikkeelle tavaraa.

12

1245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain Sisumies

      Niin eikö niissä kärryissä olekaan enää omaa vaihdelaatikkoa? Antaako traktorin voima-akseli aina suoraan suurimman väännön ja nopeuden kartaaniin? Sitten ymmärrän, että ne saattaa mennä tielää kuttakymppiä. Tietysti kärryn painosta on pois vaihdelaatikko, jarrujen osat ja paineilmajutut.

      Kärrylle ei kai ole omaa vakuutusta, vaan traktorin vakuutushan kattaa sen? Miten sitten jos se isäntä ostaa polttoaineen maatalouskäyttöön ja ajaa sillä urakkaa työmaalla? Kyllä siinä mahtaa olla porsaanreikää sitten eläkkeisiin, alvehin ja vaikka mihin MTK:n laatimaan soppaan!

      • eivät osaa laskea

        Traktoriin ja peräkärryyn saa 25-60% investointiavustusta riippuen tilanteesta onko nuori viljelijä vai vanha.Maatalouden lisäelinkeinoja kuten maansiirto ajoa jopa suositellaan että saataisiin paperilla konehankinta järkevämmäksi tilalle.

        Se on vaan ikävä asia,että tuet/avustukset virtaavat koneliikkeiden/ajattajien taskuun. Esim:Destia maksaa traktorille keskimäärin 10€/takuu tunti heikommin,kuin autolle vaikka se kuljettaakin tonneja enempi.

        Koskahan eu maksattaa moiset väärinkäytetyt tuet takaisin.


      • maatalousyhtymien nimis
        eivät osaa laskea kirjoitti:

        Traktoriin ja peräkärryyn saa 25-60% investointiavustusta riippuen tilanteesta onko nuori viljelijä vai vanha.Maatalouden lisäelinkeinoja kuten maansiirto ajoa jopa suositellaan että saataisiin paperilla konehankinta järkevämmäksi tilalle.

        Se on vaan ikävä asia,että tuet/avustukset virtaavat koneliikkeiden/ajattajien taskuun. Esim:Destia maksaa traktorille keskimäärin 10€/takuu tunti heikommin,kuin autolle vaikka se kuljettaakin tonneja enempi.

        Koskahan eu maksattaa moiset väärinkäytetyt tuet takaisin.

        Täällä Lounais-Suomessa ne kaikki ovat maatalousyhtymien nimissä. Silloin siinä vasta tukiaiset juokseekin ja investointiavustuksilla pelataan, kun kärryt vaihtaakin omistajaa kolmen yhtymän, eli tilanomistajan kesken tilikausittain.
        Ei niille täällä kelpaa enää kuin 2003 lehtijouselliet ja nuoremmat Volvot ja Manit aihioiksi. Moottorit, vaihteisto, etuakselistot ja ohjaamon kamat menee vielä jalostusmyyntiin Orivedelle.
        Traktorit ostetaan maatilan käyttöön ja käytetään ensimmäisenä vuonna kaikki veroedut pois. Sitten se myydään alvillisena vähennyksenä yhtymän maansiirtoaputoiminimelle, joka ajaa sen kolmessa vuodessa pehmeäksi. Vuosimalliin tuijottavat käytetyn ostajat "itäsuomessa" saavat "uusvanhan" Casen, Johnin tai Hollannikkaan melko edullisesti. Sillä vain on ajettu päättymätöntä kolmivuoroa urakkahommissa mm. ratahallintokeskukselle ja destian pääurakoitsijoille. Ne tunnit eivät näy huoltokirjoissa tai mittareissa.
        Mikään ei ole niin viisas veronkierrossa, kuin mtkoolainen maanjussi. Mikään ei syö niin hyvin tosiammattilaisen kuormuriomistajan leipää, kuin maanjussi saatuaan ensimmäisen urakan. Ei sen väliä vaikka takuutunnit olisivat kympin pienemmät. Kaikki muut kustannusket ovatkin jo muuta maksaneet veroina maanjussille.


    • toisessa ketjussa...

      Traktori kärry yhdistelmälle on paikkansa ja vieläpä monta paikkaa joissa pesee kaikki muut vaihtoehdot maanajossa. Niin autot kuin dumpperitkin. On kuitenkin paljon työmaita joissa kuorma-auto on vain kätevämpi. Itse en omista kumpaakaan, mutta kaivinkoneen kopista katellu hommaa sekä traktorin, auton sekä dumpperin kans. Olipa tässä hiljan työmaa jossa kyllä lyhyt ajomatka, mutta kääntöpaikka ahdas ja pitkä peruutus kippaus paikalle kapeeta ja mutkaista tietä pitkin. Ensin ajossa traktori kärry. Tilalle tuli 4-akselinen auto kun sillä se homma vaan meni kätevämmin. Tulipa vielä montun kautta niin tuli kasetti kuorma mursketta tullessa. Toki juttu olis ollu toinen jos paikat nii pehmeitä ettei auto olis kulkenu... Mitä tulee maanviljelijöihin ja maatalous yhtymiin niin varmasti on järkevää toimia kuten tämän viestiketjun vastauksissa sanottu. Kun maanrakennus urakoitsija miettii millaisella kalustolla rupeaa maata siirtämään saattaa valinta olla toisenlainen. Sillä kärryn hinnalla kun saa jo ajokelpoisen auton tai parikin, ja ompa työmaa ajossa tonneja pikkusen enemmän mitä laki tienpäällä sallisi. Sen kerran kun vaakalla on katottu(murskamontulla kasalle ajossa) sai 4-akselisen Sisun lavan laitojen sisällä pysymään 28tonnia, joten menee se iso kuorma autollakin.

      • kuuluu pellolle

        joo mut ne traktorit ei kiihdy ne o vaan rekkojen tiellä ja pitää jatkuvasti ohittaa


      • kingofrour
        kuuluu pellolle kirjoitti:

        joo mut ne traktorit ei kiihdy ne o vaan rekkojen tiellä ja pitää jatkuvasti ohittaa

        Eikä niiss traktoreiss oo hienoin sinisii valoi,ku rekoiss ja ne näyttääki isoisän vehkeilt. Sit niiden kuskit haisee erilailla ku hikinen rekkamiäs aabbsssllä


    • tänne vaan!

      Siemenviljamaanjussilla on 11 kuukautta aikaa vuodessa syödä kuorma-automiehen tilipussia työmailla. Meinaan sille juoksee neljäkymmentä erilaista tukirahaa tilille, silloin kun minä maksan kaiken pussistani.
      Maanjussi saa pienikorkoista konehankintalainaa. Minä maksan täyden pankin rosvoaman. Mun pitää kirjanpidossa kuolettaa vain tietty määrä kalustoa. Maanjussi voi harkinnan mukaan tehdä vähennyksiä kuuden kuukauden välein.
      Minä maksan 15% eläkemaksua ja maanjussi selviää 6% lopun maksaa valtio! On se reilua vai kuinka pojat? Minä pääsen eläkkeelle 65 ja se maanjussi 56 vuotiaana.

      • ja sitten ha haa ha haa

        Lisään kateudentuskaasi. Saan MAN triple kärryn telivedolla ensi viikolla valmistajalta. Ostan sen maatalouskäyttöön. Maksan itse siitä 35% ja saan valtion osuuden 65 % investointitukena. Valtio vielä palauttaa minulle alvin koko summasta, kun se kerran menee maatalouskoneiden luokkaan.

        Todellisuudessa syyskuussa aloitan koko talven kestävän luonnonsuojelualueeella tapahtuvan maisemointityön. Sinne ei automiehet päässeet, kun matkalla on kaksi merenrantaletakkoa, joista vain selviää uudella Valtralla ja nelivetokärryillä. Valtarakin on muuten ostettu tukiaislainoituksella.

        Olisi urakkaan tullut kaksikin autoilijaa 79 euron tuntikorvauksella. Minä ajan ne ajot 70 alvit eurolla ja polttoöljyllä! Varmasti ei tulli tule kyttäämään sinne ryteikköön mitä tankissa on. Keikassa menee n.1900 - 2000 tosituntia, mutta pannaan 600-800 ekstraa päälle laskutukseen. Vuonna 2010 siinä vieressä alkanee vielä suurempi maa-ainessiirto, johon ostan kaksi uutta traktoria ja kärryä ja veljeni ajoon.

        He heee ottaako nyt päähän?


      • miinusmerkillä
        ja sitten ha haa ha haa kirjoitti:

        Lisään kateudentuskaasi. Saan MAN triple kärryn telivedolla ensi viikolla valmistajalta. Ostan sen maatalouskäyttöön. Maksan itse siitä 35% ja saan valtion osuuden 65 % investointitukena. Valtio vielä palauttaa minulle alvin koko summasta, kun se kerran menee maatalouskoneiden luokkaan.

        Todellisuudessa syyskuussa aloitan koko talven kestävän luonnonsuojelualueeella tapahtuvan maisemointityön. Sinne ei automiehet päässeet, kun matkalla on kaksi merenrantaletakkoa, joista vain selviää uudella Valtralla ja nelivetokärryillä. Valtarakin on muuten ostettu tukiaislainoituksella.

        Olisi urakkaan tullut kaksikin autoilijaa 79 euron tuntikorvauksella. Minä ajan ne ajot 70 alvit eurolla ja polttoöljyllä! Varmasti ei tulli tule kyttäämään sinne ryteikköön mitä tankissa on. Keikassa menee n.1900 - 2000 tosituntia, mutta pannaan 600-800 ekstraa päälle laskutukseen. Vuonna 2010 siinä vieressä alkanee vielä suurempi maa-ainessiirto, johon ostan kaksi uutta traktoria ja kärryä ja veljeni ajoon.

        He heee ottaako nyt päähän?

        Puhut paskaa investointituesta. Nyt minulla on aikaa penkoa kaikki urakat etelärannikolla kunta kunnlata. Saat olla varma, että informoin sopivia piirejä.


      • ja kuulin tilanteen
        ja sitten ha haa ha haa kirjoitti:

        Lisään kateudentuskaasi. Saan MAN triple kärryn telivedolla ensi viikolla valmistajalta. Ostan sen maatalouskäyttöön. Maksan itse siitä 35% ja saan valtion osuuden 65 % investointitukena. Valtio vielä palauttaa minulle alvin koko summasta, kun se kerran menee maatalouskoneiden luokkaan.

        Todellisuudessa syyskuussa aloitan koko talven kestävän luonnonsuojelualueeella tapahtuvan maisemointityön. Sinne ei automiehet päässeet, kun matkalla on kaksi merenrantaletakkoa, joista vain selviää uudella Valtralla ja nelivetokärryillä. Valtarakin on muuten ostettu tukiaislainoituksella.

        Olisi urakkaan tullut kaksikin autoilijaa 79 euron tuntikorvauksella. Minä ajan ne ajot 70 alvit eurolla ja polttoöljyllä! Varmasti ei tulli tule kyttäämään sinne ryteikköön mitä tankissa on. Keikassa menee n.1900 - 2000 tosituntia, mutta pannaan 600-800 ekstraa päälle laskutukseen. Vuonna 2010 siinä vieressä alkanee vielä suurempi maa-ainessiirto, johon ostan kaksi uutta traktoria ja kärryä ja veljeni ajoon.

        He heee ottaako nyt päähän?

        PoroProPoroRopo


      • farmeri
        ja kuulin tilanteen kirjoitti:

        PoroProPoroRopo

        minä maajussi ja koulutettukin ihan hkissä, mutta mun prosyyreissä aina lukee että invest tukea ei myönnetä kärryille eikä traktoreille, ei missää osassa maata. Muutenki tää topic on vain rekkamisten kiusaamista ..... ja kakkaa maajussien mahdollisuuksista. Vakuuksia monilla on ja velkaa ihan samalla lailla kuin rekkamiehillä. Jollei enempi, usko vain. Valtaosa tr urakootsjijoista ei ikinä osta sitä toista konetta urakointiin. Ekalla koneella opitaan että muualta otetaan rahaa että saadaan koneet maksuun


      • abfhttjyi
        farmeri kirjoitti:

        minä maajussi ja koulutettukin ihan hkissä, mutta mun prosyyreissä aina lukee että invest tukea ei myönnetä kärryille eikä traktoreille, ei missää osassa maata. Muutenki tää topic on vain rekkamisten kiusaamista ..... ja kakkaa maajussien mahdollisuuksista. Vakuuksia monilla on ja velkaa ihan samalla lailla kuin rekkamiehillä. Jollei enempi, usko vain. Valtaosa tr urakootsjijoista ei ikinä osta sitä toista konetta urakointiin. Ekalla koneella opitaan että muualta otetaan rahaa että saadaan koneet maksuun

        Et vaikuta kovin järkevältä, jos et osaa MTK:n sulle pumppaamia etuja käyttää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      252
      2463
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1119
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe