Viron TV3 (analog), minkä kokoisen antennin

tarvitsen?

Katselupaikkana pohjois-Helsinki, aikomus seurata Viron TV3 analogisena lähetyksenä (tietääkseni kanava UHF 28 ?).

Kysymys: minkä kokoisen UHF-antennin tarvitsen ja mihin suuntaan se pitäisi suunnata, siis kohtisuoraan etelään vai hiukkasen lännemmäksi?

Kysymys 2: riittääkö tuohon laajakaistainen logperiodinen antenni vai onko yagi-uhf ainoa vaihtoehto?

Kysymys 3: tarvitaanko lisävahvistusta mastovahvistimella?

Yhdellä sivulla eräs tyyppi pitää logperiodista sisätiloissa ja hyvän kuvan saa sillä Viron TV3:sta mutta hän asuukin aikalähellä rannikkoa. Mä taas täällä etäänpänä keskustasta (ja rannikosta).

23

1531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • btoo9

      Me ollaan 32 kilometriä pohjoiseen Helsingin rautatieasemalta, ja meillä on katolla logperiodi antenni ja Viron TV3 näkyy erittäin huonosti. Säistä johtuen joskus hyväkin kuva ja joskus näkyy vain satunnaisesti, ja vahvistin löytyy. Suosittelen jagi antennia, mutta onko tuo lähetys UHF kanavilla?

      • ap.

        Näin olen saanut käsityksen kun vähän googlasin, että Viron TV3 olisi kanavalla 28 eli UHF:llä on.

        Eli Yagi siis pitää hankkia, no onneksi eivät ole kauhean kalliita. Vielä kun tietäisi pitääkö antenni suunnata kohtisuoraan etelään vaiko näkyykö samalla suuntauksella kuin Espoon Kivenlahti kuten joku väitti? Nykyisellä antennilla ei ainakaan tee mitään Viron TV3:n katselussa, hyvä kun näkyy digikanavat Espoosta (on liian vanha antenni ja vielä UHF IV kanava-alueantenni, sekin pitäisi oikeastaan uusia ja nykyään ei enää kai kanava-alueantenneja, joilla näkyy vain osa kanavista esim. 21-37, edes myydäkään).


      • kohti Tallinnaa
        ap. kirjoitti:

        Näin olen saanut käsityksen kun vähän googlasin, että Viron TV3 olisi kanavalla 28 eli UHF:llä on.

        Eli Yagi siis pitää hankkia, no onneksi eivät ole kauhean kalliita. Vielä kun tietäisi pitääkö antenni suunnata kohtisuoraan etelään vaiko näkyykö samalla suuntauksella kuin Espoon Kivenlahti kuten joku väitti? Nykyisellä antennilla ei ainakaan tee mitään Viron TV3:n katselussa, hyvä kun näkyy digikanavat Espoosta (on liian vanha antenni ja vielä UHF IV kanava-alueantenni, sekin pitäisi oikeastaan uusia ja nykyään ei enää kai kanava-alueantenneja, joilla näkyy vain osa kanavista esim. 21-37, edes myydäkään).

        Moi,

        Suuntaa antenni kohti Tallinnan TV-tornia (vähän Tallinnan keskustan itäpuolella). TV3:sen lähetyksen tulevat sieltä:

        http://www.levira.ee/546est.html

        valitse alhaalta TV3.


      • ap.
        kohti Tallinnaa kirjoitti:

        Moi,

        Suuntaa antenni kohti Tallinnan TV-tornia (vähän Tallinnan keskustan itäpuolella). TV3:sen lähetyksen tulevat sieltä:

        http://www.levira.ee/546est.html

        valitse alhaalta TV3.

        etelään siis suuntausta..kiitti vinkistä.


      • lähettimestä
        ap. kirjoitti:

        etelään siis suuntausta..kiitti vinkistä.

        Eli ostaisin Triaxin kaikkein pisimmän UHF antennin ja vastovahvistimen. Tuossahan on vahvistusta riittävästi.

        Eikös tuolla lähetetä ilmaiseksi Euroviisut HD-kuvalla ja monikanavaäänellä?


      • ap.
        lähettimestä kirjoitti:

        Eli ostaisin Triaxin kaikkein pisimmän UHF antennin ja vastovahvistimen. Tuossahan on vahvistusta riittävästi.

        Eikös tuolla lähetetä ilmaiseksi Euroviisut HD-kuvalla ja monikanavaäänellä?

        Pisimmän antennin? En nyt sentään ala melkein saturaista laittamaan tuohon. Sitäpaitsi ei niillä euroviisuilla, HD-kuvalla ja monikanavaäänellä ole mulle mitään merkitystä...mä inhoan euroviisuja, ja siksi toisekseen Viron digilähetyksiä ei Suomessa myydyillä bokseilla edes voi seurata. Ne kun käyttää MPEG4:ää.

        Syy miksi mä ajattelin tuollaista antennia on pelkästään: Formulat.


      • lähettimestä
        ap. kirjoitti:

        Pisimmän antennin? En nyt sentään ala melkein saturaista laittamaan tuohon. Sitäpaitsi ei niillä euroviisuilla, HD-kuvalla ja monikanavaäänellä ole mulle mitään merkitystä...mä inhoan euroviisuja, ja siksi toisekseen Viron digilähetyksiä ei Suomessa myydyillä bokseilla edes voi seurata. Ne kun käyttää MPEG4:ää.

        Syy miksi mä ajattelin tuollaista antennia on pelkästään: Formulat.

        "siksi toisekseen Viron digilähetyksiä ei Suomessa myydyillä bokseilla edes voi seurata. Ne kun käyttää MPEG4:ää."

        Kummaa, kun asiaan riittää tietokoneen digivastaanotin, joka tukee MPEG4 lähetyksiä, Canal Digitaalin HD-boksit ja telkkarit, jotka sisältävät mpeg4 virittimet.


      • että pitäis
        lähettimestä kirjoitti:

        "siksi toisekseen Viron digilähetyksiä ei Suomessa myydyillä bokseilla edes voi seurata. Ne kun käyttää MPEG4:ää."

        Kummaa, kun asiaan riittää tietokoneen digivastaanotin, joka tukee MPEG4 lähetyksiä, Canal Digitaalin HD-boksit ja telkkarit, jotka sisältävät mpeg4 virittimet.

        hankkia Canalin HD-boksi vuoden sopimuksella ja HD-telkku sitä varten että sais seurata formulaa ilmaiseksi Viron TV:n kautta? Hei kamoon! Vähän järkeä noihin kommentteihisi!!!

        Mä en tee ite ainakaan HD-:lla yhtää mitään, SD-tarkkuus riittää.


      • ap.

        Eli on siis UHF-alueella kanavalla 28. Sain eilen onnistumaan tuon kanavan 28 näkymään romuantennillani, joskin kuva on hieman rakeinen mutta silti ääni kuuluu ja kuva näkyy väreissä ja siitä kyllä saa jotenkin selvän.
        Vielä kun saisi paremman antennin ja vaikka ihan varta vasten tuota kanavaa varten, siis suunnattua sen Viroon päin.


      • -arvaus-
        että pitäis kirjoitti:

        hankkia Canalin HD-boksi vuoden sopimuksella ja HD-telkku sitä varten että sais seurata formulaa ilmaiseksi Viron TV:n kautta? Hei kamoon! Vähän järkeä noihin kommentteihisi!!!

        Mä en tee ite ainakaan HD-:lla yhtää mitään, SD-tarkkuus riittää.

        Edellinen kirjoittaja tarkoitti, että uudet taulutelevisiot osaavat purkaa MPEG-4 AVC -lähetyksen, jota käytetään Virossa. Siis pelkkä tällainen televisio riittää.

        Suurin osa myytävistä yagi-annenneista on laajakaistaisia (kanavat 21 - 69). Suurin vahvistus on yleensä taajuusalueen yläpäässä.

        Esimerkiksi Triax Unix 100 ja 52 antenneista saa versioita, jotka ovat viritetty eri kanaville.

        Unix 52 kanavat 21 - 40 ja Unix 100 kanavat 21 - 50. http://www.triax.fi/AntennaSystems/Aerials/BIV-V/Unix.aspx

        Näiden antennien vahvistus noilla alueilla on suurempi, kuin koko UHF-alueen (kanavat 21 - 69) antenniversioilla. Koska antenni on viritetty matalemmille taajuuksille elementtien väli on suurempi ja tämän vuoksi myös antennin pituus on suurempi kuin koko UHF-alueen antenneilla.

        Vastaavia antenneja löytyy myös muilta valmistajilta.

        Täysin kanavakohtaisia antenneja en tiedä.


      • ostanu uuden
        -arvaus- kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja tarkoitti, että uudet taulutelevisiot osaavat purkaa MPEG-4 AVC -lähetyksen, jota käytetään Virossa. Siis pelkkä tällainen televisio riittää.

        Suurin osa myytävistä yagi-annenneista on laajakaistaisia (kanavat 21 - 69). Suurin vahvistus on yleensä taajuusalueen yläpäässä.

        Esimerkiksi Triax Unix 100 ja 52 antenneista saa versioita, jotka ovat viritetty eri kanaville.

        Unix 52 kanavat 21 - 40 ja Unix 100 kanavat 21 - 50. http://www.triax.fi/AntennaSystems/Aerials/BIV-V/Unix.aspx

        Näiden antennien vahvistus noilla alueilla on suurempi, kuin koko UHF-alueen (kanavat 21 - 69) antenniversioilla. Koska antenni on viritetty matalemmille taajuuksille elementtien väli on suurempi ja tämän vuoksi myös antennin pituus on suurempi kuin koko UHF-alueen antenneilla.

        Vastaavia antenneja löytyy myös muilta valmistajilta.

        Täysin kanavakohtaisia antenneja en tiedä.

        taulutelkkarin niin täytyy olla täysin kahjo että alkais taas telkkariostoksille. Noissa ei viime vuonna tainnu olla MPEG4:sta mutta ei yhden kanavan takia ole järkeä vaihtaa lähes uusi telkkari. Ei yhden tv-kanavan takia kannata sijoittaa omaisuuksia. Mielummin sit laittaa 60-70 cm peilin jonnekin ja katsoo useampia kanavia Astralta, ja ne formulat tulee ikäänkuin kylkiäisinä (RTL-kanavalta). Tollainen pieni peili ei paljoa onneksi maksa.


      • voiko???
        ap. kirjoitti:

        Eli on siis UHF-alueella kanavalla 28. Sain eilen onnistumaan tuon kanavan 28 näkymään romuantennillani, joskin kuva on hieman rakeinen mutta silti ääni kuuluu ja kuva näkyy väreissä ja siitä kyllä saa jotenkin selvän.
        Vielä kun saisi paremman antennin ja vaikka ihan varta vasten tuota kanavaa varten, siis suunnattua sen Viroon päin.

        voiko tavallisella digi antenilla katsoa analogi lähetyksiä? haluaisin saada virkon kanavat näkymään


      • ja eihän
        voiko??? kirjoitti:

        voiko tavallisella digi antenilla katsoa analogi lähetyksiä? haluaisin saada virkon kanavat näkymään

        sellasta kapistusta kuin digiantenni ole olemassakaan, se on vaan myyntimiesten keksimä nimi ihan tavallisille antenneille että ne sais enemmän vedettyä hilloa niistä. Se on niin ettei se antenni välitä siitä onko signaali eli tv-lähete digitaalia vai analogista, jos vaan antenni on riittävä kullekin taajuusalueelle niin kyllä se vastaanottaa niin digi- kuin analogisetkin kanavat.


      • homma mikropäissä
        ja eihän kirjoitti:

        sellasta kapistusta kuin digiantenni ole olemassakaan, se on vaan myyntimiesten keksimä nimi ihan tavallisille antenneille että ne sais enemmän vedettyä hilloa niistä. Se on niin ettei se antenni välitä siitä onko signaali eli tv-lähete digitaalia vai analogista, jos vaan antenni on riittävä kullekin taajuusalueelle niin kyllä se vastaanottaa niin digi- kuin analogisetkin kanavat.

        Digitaalinen lähetys on tietynlaista atomien liikettä, jota antenni vastaanottaa.

        Samaa on käytetty myyntimielessä digitaalisia mikropäistä, vaikka sellaisia ei olekkaan. Se on vain universal-pää, jossa on taajuusvastetta lisätty 10,5GHz -> 12,5GHz. Eli olkoon se minkälaista signaalia, mikropää vain vahvistaa lähetyksen, eikä tiedä mitä se on ja mitä satelliittilautanen vastaanottaa. Olkoon tietoliikennettä, tv-kuvaa vai mitä tahansa. Eikä mikropää tiedä edes, onko lähetys salattua vai salaamatonta, vasta vastaanotin ja lähettäjä tietää.


      • Viron tv3
        homma mikropäissä kirjoitti:

        Digitaalinen lähetys on tietynlaista atomien liikettä, jota antenni vastaanottaa.

        Samaa on käytetty myyntimielessä digitaalisia mikropäistä, vaikka sellaisia ei olekkaan. Se on vain universal-pää, jossa on taajuusvastetta lisätty 10,5GHz -> 12,5GHz. Eli olkoon se minkälaista signaalia, mikropää vain vahvistaa lähetyksen, eikä tiedä mitä se on ja mitä satelliittilautanen vastaanottaa. Olkoon tietoliikennettä, tv-kuvaa vai mitä tahansa. Eikä mikropää tiedä edes, onko lähetys salattua vai salaamatonta, vasta vastaanotin ja lähettäjä tietää.

        Saako viron tv3:n näkymään ihan tavallisella harja antenilla vaikka hyvinkäällä tai espoossa kun ei näy minun kotonani espoossa.


      • ½½½!!!!
        Viron tv3 kirjoitti:

        Saako viron tv3:n näkymään ihan tavallisella harja antenilla vaikka hyvinkäällä tai espoossa kun ei näy minun kotonani espoossa.

        minä sain toimimaan clas ohlsonin sisä harava antennilla ilman vahvistiinta voimimaan viron kanavat. asun laajalahdessa


      • kun antenni
        Viron tv3 kirjoitti:

        Saako viron tv3:n näkymään ihan tavallisella harja antenilla vaikka hyvinkäällä tai espoossa kun ei näy minun kotonani espoossa.

        vaan jaksaa vahvistaa signaalia riittävästi ja on suunnattu oikein. Niin ja antennin siis pitää olla UHF-alueella toimiva. Ite sain Espoon lähetysmastoon suunnatulla ikiwanhalla UHF-antennilla Viron TV3:n näkyviin, äänet kuului ja kuva näkyi väreissä. Vain oli hieman kohinaa kuvassa mutta se selittyy antennin suuntauksella ja sillä että antenni on tosi vanha. Katselupaikka Helsingin pohjoisalue.


    • Anonyymi

      lisää

    • Anonyymi

      Uusi uhf antenni t2 Digiboxi

      • Anonyymi

        Mikä on pohjoisin paikka missä saa näkyviin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pohjoisin paikka missä saa näkyviin

        Me ollaan Järvenpäässä, Viron kanavia näkyy säästä riippuen, kirkkaalla huonommin mutta taivas harmaana ja priima kuva. Antenni 2 metrinen ja vahvari mukana, tarvii 5 voltin syötön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me ollaan Järvenpäässä, Viron kanavia näkyy säästä riippuen, kirkkaalla huonommin mutta taivas harmaana ja priima kuva. Antenni 2 metrinen ja vahvari mukana, tarvii 5 voltin syötön.

        Olisiko tuo Uudenmaan alue missä on mahdollista kelivaihteluiden rajoissa katsella, taitaa olla esim. Hyvinkää jo ulkopuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tuo Uudenmaan alue missä on mahdollista kelivaihteluiden rajoissa katsella, taitaa olla esim. Hyvinkää jo ulkopuolella?

        Joillain Viron kanavilla on vieraskieliset ohjelmat (ainakin jotkut) on dubattuja Vironkielelle. Katselin jotain Frendit tyyppistä sarjaa ja odotin, että olisi ollut tekstitys mutta olikin dubattu. Ei mikään äänitekstitys tms. ollut kyseessä. Onko tätä muut huomanneet joille näkyy virolaisia tv-kanavia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe