Jyväskylän asukasluku näyttäisi laskevan toistuvasti. Mahtaako tämä lama tehdä sen vai onko tämä jo lopullista? Työpaikoistahan täällä on jo aiemmin ollut pula.
Kohtaa laskee tuo uuden jyväskylän asukasluku alle 128 tuhannen.
Jyväskylän asukasluku laskee?
33
361
Vastaukset
- jokuvaan__
Kyllä ihan yleisesti ottaen ongelmat on monisyisiä. Tässä oma teoriani:
Kaupungista on lähtenyt paljon suuria ja keskisuuria yhtiöitä joiden olemassaolo on aiemmin nostanut pienempien paikkojen palkkatarjouksia. Nyt, kun on olemassa vain pieniä firmoja, voidaan alkupalkkoja hinata alas tai pitää ennallaan. Osa pätevistä ihmisistä ei katso saavansa arvoistansa palkkaa, kun toisella paikkakunnalla saat 20-n% enemmän palkkaa samasta työstä ja he hakevat töitä muualta. Syntyy muuttotappiota.
Pienen yhtiön tieto/taito-pääoma vähenee kun pätevää työvoimaa lähtee ja kasvua ei tule. Parhaimmillaan firman tulos jäätyy paikalleen tai se menee nurin. Varsinkin lama-aikaan näitä kaatuu kuin sieniä sateella. Ihmiset jäävät työttömäksi jälleen. Lähtee toinen erä päteviä ihmisiä pois. Ketään ei tule tilalle. Pienet yhtiöt alkavat ajautua pikku hiljaa nurin tai muuttavat nekin muualle. Syntyy muuttotappiota.
Uskollisimmat ja kotiseuturakkaimmat ihmiset ovat vielä jäljellä. Joillakin on töitä toisilla toivoa paremmasta. Osalle ihmisistä työttömyyden ongelmat kasvavat ylivoimaisen vaikeaksi. Seuraa levottomuutta ympäri kaupunkia! Elinympäristö muuttuu muille kelvottomaksi. Kotiseuturakkaus häviää. Loputkin vielä työhön kykenevät ihmiset lähtevät pois. Suuri osa pieniä yhtiöitä ajauu nurin tai nekin muuttavat muualle. Syntyy muuttotappiota. Yksityisen sektorin työpaikat häviävät.
Kaupunki koostuu enää vain työttömistä joilla ei ole tulevaisuuden näkymiä. Muutama muodollinen pieni yksityinen yritys on enää jäljellä ja valtion työpaikat. Kaupunki on näivettynyt, kuollut!- Luuseri puistosta
Jo on sulla tulevaisuudesta näin positiivinen visio, luulin että oli imago hyvästä ja sitten hyvinkin huonosta ja siten taas yllättävän hyv.... niin se jatkuu... kuin kaverin vai kalevin käkikellon säännöllinen veto lehmuspusikossa.
- jokuvaan__
Luuseri puistosta kirjoitti:
Jo on sulla tulevaisuudesta näin positiivinen visio, luulin että oli imago hyvästä ja sitten hyvinkin huonosta ja siten taas yllättävän hyv.... niin se jatkuu... kuin kaverin vai kalevin käkikellon säännöllinen veto lehmuspusikossa.
Olihan se vähän synkkä, mutta tähän asiaan pitää jotenkin kaupungin puuttua ja saada hyvää aikaan. Nokia lähti. Lähteekö Tieto, Ixonos jne... Moventaksesta vielä uskon että se on viimein ISO. Näihin asioihin kaupungin pitäisi mielestäni panostaa.
Kyseessä on kuitenkin suuri yliopistokaupunki joten pääomaa yrittäjille pitäisi olla. Miksi tätä ei hyödynnetä vaan kaikki ajautuvat muualle? - Luuseri pummi
jokuvaan__ kirjoitti:
Olihan se vähän synkkä, mutta tähän asiaan pitää jotenkin kaupungin puuttua ja saada hyvää aikaan. Nokia lähti. Lähteekö Tieto, Ixonos jne... Moventaksesta vielä uskon että se on viimein ISO. Näihin asioihin kaupungin pitäisi mielestäni panostaa.
Kyseessä on kuitenkin suuri yliopistokaupunki joten pääomaa yrittäjille pitäisi olla. Miksi tätä ei hyödynnetä vaan kaikki ajautuvat muualle?Höh.... siinä se minun vastaus tähän oli johon juuri itse vastasit; näkyvy.... vaik.... väk... Joo.
Jos taas pääomaa riittää niin ei huolta huomisesta. - Bloms KÅL
ja Kipinä tekee politiikkaa näkemättä ympäristöä. Jätkät tarvitsevat vieroitushoitoa.
- On Iloinen Andersson
vaan muut kaupunkilaiset ovat jo kuolleet. Keltinmäen kiven sisältä kömpivät esiin Henna Virkkunen ja Ikinuori Mauri Pekkarinen uusine #Lookeinne#. Absurdia Totta ?
- Anonyymi
valitattavasti olet oikeassa jyväskylä oli vielä 60 luvulla hyvä kaupunki vaikka siellä maalaispoikia sorrettiin.
- tutkija evp
... rikkautta ja huippuosaavaa työvoimaa suoraan afrikan sarvesta!
Tervehdin riemulla uutta monikulttuurista Jyväskylää. Toiseus on Rikkaus.
Työttömät ja tympeät jyväskyläläiset sietääkin vaihtaa parempiin asukkaisiin.- hyvä juttu
on muuttumassa tuohon suuntaan. työttömät valittajat vaihtaa asuinpaikkakuntaa, se on hyvä juttu. saa toisenlaiset asukkaat vapaata tilaa ja asuntojen hinnat laskee.
- Anonyymi
Jyväskylän asukasluku on tänä vuonna noussut vasta vähän yli 1200 henkilöllä, joista ulkomaalaisia on 25, ollen nyt 142 510.
Onhan sekin jotain.. - Anonyymi
Yhteistyötä Tampereen suuntaan on koko keskisen suomen etu,ettei työpaikat valu aina Helsingin seudulle.
- Anonyymi
Minä omalta osaltani yritän pitää huolen että syntyvyys nousee, joka viikonloppu raahaan kämpilleni naisen ja ilman sukelluspukua vetelen menemään.
- Anonyymi
Ei sitä kuule pelkällä kuumalla ilmalla syntyvyys lisäänny, joten hellitä jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä kuule pelkällä kuumalla ilmalla syntyvyys lisäänny, joten hellitä jo.
Työtä on kaikki töihin , TURHAA KELALTA HAETTE MINUN VERORAHOILLA MAKSETTUJA TUKIANNE. TEEN RASKASTA HOITAJAN TYÖTÄ, MENKÄÄ TÖIHIN .
Laiskoja löytyy eletään tekemättä mitään kun itse olen väsyneenä töissä. Onko teillä edes lähihoitajan tutkintoa niinkuin minulla ? Jos sellainen löytyy , hoitotyössä on suuri pula .
Turhaan napisette. Kuka teidät elättää?? KYSYN VAIN ETTÄ KELAKO - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työtä on kaikki töihin , TURHAA KELALTA HAETTE MINUN VERORAHOILLA MAKSETTUJA TUKIANNE. TEEN RASKASTA HOITAJAN TYÖTÄ, MENKÄÄ TÖIHIN .
Laiskoja löytyy eletään tekemättä mitään kun itse olen väsyneenä töissä. Onko teillä edes lähihoitajan tutkintoa niinkuin minulla ? Jos sellainen löytyy , hoitotyössä on suuri pula .
Turhaan napisette. Kuka teidät elättää?? KYSYN VAIN ETTÄ KELAKOMinä en ole kymmeneen vuoteen töitä tehnyt enkä tee.. Ennemmin loisin kotona kun lähden perse ruvella painamaan duunia.
- Anonyymi
Aloituksessa oli synkkiä ennustuksia asukasluvusta ja olipa oikein analyysiä enemmän kuin tarpeeksi, kuinka huonosti menee tulevaisuudessa.
No siitä on noustu asukasluvulla 14 500.. Eikö ole merkittävää??
Suomessa on vain 79 kuntaa, jossa on yli14 tuhatta asukasta ja 232 kuntaa jossa on alle. Eli on todella merkittävä nousu.. Ja ilman kuntaliitoksia. - Anonyymi
Sipilä kutsui suuret määrän maahanmuuttajia ja niillä pojjiilla on kova halu lisääntyä
- Anonyymi
Juuri sellaisia tarvitaan jotka lisääntyy nopeasti, veronmaksajia tarvitaan!
Eikös jollakin uskonlahkolla Suomessa ole sukelluspuvun käyttökielto eli periaatteessa hekin ovat niitä jotka lisääntyy kuin kanit! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri sellaisia tarvitaan jotka lisääntyy nopeasti, veronmaksajia tarvitaan!
Eikös jollakin uskonlahkolla Suomessa ole sukelluspuvun käyttökielto eli periaatteessa hekin ovat niitä jotka lisääntyy kuin kanit!Haloo neidit ja rouvatkin! Nyt olis tarjolla vikkeliä ja laadukkaita siimahäntiä, vaikka suoraan kotiin toimitettuna!
Terveisin: mesemies
- Anonyymi
Vuoden 2018 lopussa Jyväskylän kaupungin noin 142 000 asukkaasta vieraskielisiä oli 1124 Jyväskylän asukkaista. Tähän sisältyy siis kaikki MM. Ruotsalaiset ja muut...
- Anonyymi
Jyväskylä on hyvä ja hieno kaupunki kaikin tavoin.
Jos joku haluaa metropoliin niin muuttakoot semmoseen.
Tuossa on 7 miljoonan asukkaan Pietari muutaman sadan kilsan päässä ja jos sekään ei riitä niin ei muuta ku lentokoneeseen ja vaikka New Yorkiin sitte. - Anonyymi
Muuttaisin aloitusotsikkoa niin että Jyväskylän asukkaiden lukutaito näyttäisi laskevan.
- Anonyymi
Kaikki laskee, asukasluku, älykkyysosamäärä ( mullakin enää 36, (kakskyt vuotta sitten oli 37).
Jos jotakuta haittaa Jyväskylän pieni asukasluku niin voi muuttaa Tokioon, sielläkin tosin vain 38 milj. asukasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki laskee, asukasluku, älykkyysosamäärä ( mullakin enää 36, (kakskyt vuotta sitten oli 37).
Jos jotakuta haittaa Jyväskylän pieni asukasluku niin voi muuttaa Tokioon, sielläkin tosin vain 38 milj. asukasta.Kunhan täällä on enemmän asukkaita, kuin Kuopiossa,, Lahdessa ja Porissa, se riittää minulle. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan täällä on enemmän asukkaita, kuin Kuopiossa,, Lahdessa ja Porissa, se riittää minulle. :)
Mutta täällä on paljon opiskelijoita, (elätetään), työttömiä, (elätetään), muilta mailta tulleita, (elätetään), kaupungin virkahenkilöitä, (elätetään).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta täällä on paljon opiskelijoita, (elätetään), työttömiä, (elätetään), muilta mailta tulleita, (elätetään), kaupungin virkahenkilöitä, (elätetään).
"Muilta mailta tulleita" on vähemmän kuin noissa muissa kaupungeissa. Sinun on vaikeata lukea noita tilastoja, joten sanon vaan että niitä on Jyväskylässä vähemmän.
Muutama kymmenen puolentoista tuhannen joukossa vuosittain. Kun Esim. taas Kuopion väliluku ei nouse enää ilman "Muilta mailta tulleita". :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opiskelijat pitävät huolen että Jyväskylä on nuorekas toisin kuin Pori..
- Anonyymi
Se on politiikkaa että maaseutu ajetaan alas, ne tekee sen ihan vaan pelkkää ilkeyttään.
Kaikkien pitäisi asua pk seudulla kysy keneltä poliitikolta hyvänsä. - Anonyymi
Yhteistyötä kaikessa mahdollisessa kaikkiin ilmansuuntiin, ison Tampereen läheisyys voi olla mahdollisuus sekin eikä kilpailuasetelma.
- Anonyymi
minun mielestä,kyllä Jyväskylän pitää tulla toimeen, ilman muiden kaupungien apua. ideoita voisivat, kysyä vaikka kaupungilaisilta minulakin on vaikka,mitä ideiota
- Anonyymi
Kaikesta huolimatta, jatkuisiko Kuokkalan tk:n toiminta jos vitjakaula asuisi Kuokkalassa?
- Anonyymi
Minusta yliopisto on lakkautettava ja tilalle rakennettava kansainväliset mitat täyttävä konserttitalo ja ravikeskus.
- Anonyymi
Pilvenpiirtäjiä nyt pari kappaletta ainakin.
Kyllähän jokaisessa kylässä pitää pilvenpiirtäjä olla ja ratikka ja metroakin voisi jo suunnitella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539