Break 1.9 diesel. TAKA-AKSELIN tukitanko?

Mikä ihme???

Onko kellään tietoa, mikä ihmeen tukitanko näissä farkuissa on taka-akselissa?

Siippa käytti autoa leimalla ja hylsy tuli. VAsemman puolen alapallonivel väljä (ei epäselvyyksiä), mut sen lisäksi oli "taka-akselin tukitangissa ruostevaurioita". Mikä ihme tuo tukitanko oikeen on, kun ei oikeen meikäläisen ymmärrykseen mene, vaikka vuotta vaille automekaanikko olenkin... Siippa palasi just työmatkalta ja koetin katsella pohjan alle, ihan perusranskalainen poikittainen taka-akseli vääntösauvoineen siellä näkyy olevan... kuten muistelinkin, eikä mitään "tukitankoja" missään.

Joka tapauksessa tuo on uusintanäytettävä 3.9. mennessä, eli pikkusen nopeaa tarttis tietoa, mitä tuolle oikeen pitää tehdä jne...

20

3263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymässä

      kats konttorilta hylsyn antaneelta ukolta mikä on ongelmakohta. Eipä se muuten taida selvitä.

      • Mikä ihme?

        Muuten kyllä joo, mut kyseinen konttori on Tampereella ja koti sattuu olemaan Pohjois-Pohjanmaalla... Vuosimalli muuten on 2000, jäi tuosta alotuksesta pois.

        Pikkusen hankalaa tosiaan korjata kyseistä hylsyn aiheuttamaa vikaa, ku ei tiiä mikä osa ees kyseessä, enkä todellakaan edes löydä sieltä mitään tukitankoa... tai sitten jos kyseessä on "perinteikäs vittuiluhylsy" (kuten joskus valtiollisen katsastuslaitoksen aikoina, kun merkki ei nappaa, tai akka ei oo antanu), niin miten sellanen mahollisesti nykypäivänä oikaistaan..? Muistan menneisyydestä tapauksen, jossa rattivaihteisen Taunuksen vaihdevivusto määrättiin hitsaamaan jäykäksi, mieleen muistuu monta muutakin mielivaltaista vittuiluhylkäystä... vieläkö nykyäänki niitä harrastetaan?


    • tuolta
    • luulen minä

      pitäisi löytyä.

    • Mikä ihme???

      Ongelma ratkesi. Siinä vääntösauvojen etupuolella on suunnilleen 5cmx2cm mitoilla oleva pohjan levyinen (prässätty) ohut peltilirpake, kiinni molemmista päistä yhdellä mutterilla, hintaa noin 25€ ja vaihtoon menee 5 minsaa.... henkilökohtainen mielipiteeni on se, että tuota ei kyllä "tukitangoksi" voi sanoa hyvällä mielikuvituksellakaan :D

      • ei ikinä enää.

        Mulla 2000 mallin meganes oli sama vika, konttorilla sanoivat että ko. osalla iki takuu ja totta oli. Vaihtoivat ilmaseks rellulla.


      • En ole kuullu
        ei ikinä enää. kirjoitti:

        Mulla 2000 mallin meganes oli sama vika, konttorilla sanoivat että ko. osalla iki takuu ja totta oli. Vaihtoivat ilmaseks rellulla.

        kyllä moisesta... ostin merkkihuollosta kyllä uuden tangon kun katsastus siitä huomautti- oli aivan laho vanha-- Mutta että takuuseen... kuulostaa kyllä oudolta, mutta ei kai ne sitä sano asiakkaalle ellei itse ala vaatimaan? En silti usko että takuuseen menee 9v vanhaan autoon joissa alkaa pian kaikissa olla sama vika.


    • yht tyhmä?

      itellä ilmeisest saman tangon vaihto edes =) kiva et muillaki ollu samaa ongelmaa ;)

      • Pepe Jyväskylä

        No, tänään samasta syystä hylätty, muuten ok. Näyttää olevan tyyppivika. Varsin ohuennäköistä materiaalia oli. Voisi varmaan korvata tukevammalla rakenneteräsputkella, jos mielenkiintoa metallikässyihin on.


      • Meksu ykkönen
        Pepe Jyväskylä kirjoitti:

        No, tänään samasta syystä hylätty, muuten ok. Näyttää olevan tyyppivika. Varsin ohuennäköistä materiaalia oli. Voisi varmaan korvata tukevammalla rakenneteräsputkella, jos mielenkiintoa metallikässyihin on.

        Kyllä se putki ihan tanakkaa tavaraa on. On vaan aika kovissa olosuhteissa. Itse vaihdoin viime kesänä, putki oli ihan täynnä hiekkaa ja muuta moskaa. Uuden putken suojasin sisältä kotelosuojalla ja ulkopuolelta helmamassalla, kestää varmasti auton loppuiän. Alkuperäinen kesti sen 9 vuotta ilman suojaamista. Muutoinhan tuo rellu ei juuri ruostukaan.

        Vaihtoon menee aikaa noin puolituntia ja onnistuu ihan pihalla autoa nostamatta. Vasemmalla puolella on muovikannake, joka on kynsillä putkessa kiinni. Kannattaa irroitella johdot muovikannakkeesta ennenkuin pudottaa putken alas. Itse laitoin lasinpesunestekanisterit tueksi jolloin mutterit pystyy irroittamaan niin ettei putki romahda alas. Putkessa on myös yksi johto kiinni nippusiteellä, nippuside poikki vaan ja sitten uusi tilalle.


      • Hylkyyn meni
        Meksu ykkönen kirjoitti:

        Kyllä se putki ihan tanakkaa tavaraa on. On vaan aika kovissa olosuhteissa. Itse vaihdoin viime kesänä, putki oli ihan täynnä hiekkaa ja muuta moskaa. Uuden putken suojasin sisältä kotelosuojalla ja ulkopuolelta helmamassalla, kestää varmasti auton loppuiän. Alkuperäinen kesti sen 9 vuotta ilman suojaamista. Muutoinhan tuo rellu ei juuri ruostukaan.

        Vaihtoon menee aikaa noin puolituntia ja onnistuu ihan pihalla autoa nostamatta. Vasemmalla puolella on muovikannake, joka on kynsillä putkessa kiinni. Kannattaa irroitella johdot muovikannakkeesta ennenkuin pudottaa putken alas. Itse laitoin lasinpesunestekanisterit tueksi jolloin mutterit pystyy irroittamaan niin ettei putki romahda alas. Putkessa on myös yksi johto kiinni nippusiteellä, nippuside poikki vaan ja sitten uusi tilalle.

        Minulla on kaksi 2002 Meganea. Toinen suojattu kerran ja toinen tehtaan jäljiltä. Tehtaan jäljiltä olevaan jouduin tangon uusimaan, mutta suojattu on lähes virheetön.

        Sitä muoviläpyskää en saanut ehjänä irti, mutta porakoneella pari reikää ja niihin pultit, niin läpyskä on paremin kiinni, kuin uudessa autossa.

        Ammattitaitoiset katsastusmiehet osaavat palkin suhteen käyttää maalaisjärkeä katsastusohjeen soveltamiseen, mutta ammattitaidottomat turvautuu hylkäyspäätökseen.


      • 36 euroa
        Hylkyyn meni kirjoitti:

        Minulla on kaksi 2002 Meganea. Toinen suojattu kerran ja toinen tehtaan jäljiltä. Tehtaan jäljiltä olevaan jouduin tangon uusimaan, mutta suojattu on lähes virheetön.

        Sitä muoviläpyskää en saanut ehjänä irti, mutta porakoneella pari reikää ja niihin pultit, niin läpyskä on paremin kiinni, kuin uudessa autossa.

        Ammattitaitoiset katsastusmiehet osaavat palkin suhteen käyttää maalaisjärkeä katsastusohjeen soveltamiseen, mutta ammattitaidottomat turvautuu hylkäyspäätökseen.

        Muoviläpyskää ei taida saada ehjänä irti muuten kuin kulmahiomakoneella leikaten sen palkin alaosa läpyskän kohdalta auki. Sen jälkeen pääsee pihdeillä puristamaan niitä muovikiinnikkeitä, niin ne saa työnnettyä ehjänä ulos. Aika varmaa, että katkeavat, jos yrittää ulkopuolelta vääntämällä saada niitä poksahtamaan ulos.


    • Myös ruosteessa

      Millä nimellä tuo kyseinen osa löytyy vara-osaliikkeistä? Kyselty nyt korjaamon tukusta, Motonetista ja Biltemasta eikä mistään tunnu löytyvän.

      • Meksu ykkönen

        Merkkilliikkestä sen saa, eikä ole älyttömän hintainen 30-40€. Tosin viime kesänä sai vielä 25€:lla, hinnat nousseet.


    • henkka8
    • ykkös neuvo

      Minä tiijän saman osan itsekki joutunut vaihtaan! Se on semmonen pitkittäin oleva vähän yli metrin mittainen tämän mallinen I_I mutta toisinpäin ja semmosta peltiä mikä helposti ruostuu puhki ja hapertuu noin millinpaksuista tavaraa. Hajottamolla semmonen maksoi itselle 5euroa uusikaan tuskin mikään hirveän kallis on. Tuo tukitanko sijaitsee siellä auton peräpäässä suunnilleen takarenkaiden kohdalla auton pohjassa.

    • relluhenkilö

      Multakin meni tuo nyt vaihtoon, se onkin niin rapea että paljain käsin voisi katkaista.

    • relluhenkilö

      Motonetistä pitäisi saada.

    • as32ef

      Mikä on tangon funktio? Jäykistääkö se muka jotenkin taka-akselia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      89
      9299
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5829
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      147
      5172
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      12
      5013
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      38
      4198
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      86
      3509
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      58
      3444
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      110
      2831
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2811
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      44
      2790
    Aihe