yksinasuvan opiskelijan toimeentulotuki

maymay18

kuinka paljon yksin asuva opiskelija voi saada toimeentulotukea? kela maksaa 448e mistä otetaan pois n48e veroa. opintolainaa pitää ottaa 300e kuussa. rahaa olisi siis n700e. jos vuokra on 400e siihen vielä sähkö ja vesi. Onko mahdollista edes saada toimeentulotukea ?

18

2241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgdfgdfg

Toimeentulotukea et voi saada. Jos tuo 700€ ei riitä menoihin, menot ovat liian suuret. Ainakin asunnosta on helppo säästää muuttamalla soluun.

(Ps. jos ihmettelet miksi yleisin vastaus joka ikiseen kysymykseen tällä palstalla on "muuta soluun", niin se johtuu siitä että me soluissa asuvat haluamme jakaa omaa katkeruuttamme muillekin. Mutta totta se on silti, asumisen kuluista on kaikista helpoin tinkiä.)

• samankokenut

Itsellänikin oli pari v sitten samankaltainen tilanne. Asumiskulusi 400 € ovat yksinasuvalle aivan kohtuulliset, soluun ei todellakaan pakoteta muuttamaan.

Sossusta saat arvioni mukaan n.150 € kuussa eli opintoetuuksien (700) yli menevän osan menoistasi: vuokra 400, perusosa 417, sähkö, vesi, lääkkeet....

Mitään ylimääräisiä tuloja esim, vanhempien avustuksia ei kannata tililleen ottaa, sillä ne huomioidaan tuloiksi!

Luukulle siitä!!!

• Petu...
        samankokenut kirjoitti:

Itsellänikin oli pari v sitten samankaltainen tilanne. Asumiskulusi 400 € ovat yksinasuvalle aivan kohtuulliset, soluun ei todellakaan pakoteta muuttamaan.

Sossusta saat arvioni mukaan n.150 € kuussa eli opintoetuuksien (700) yli menevän osan menoistasi: vuokra 400, perusosa 417, sähkö, vesi, lääkkeet....

Mitään ylimääräisiä tuloja esim, vanhempien avustuksia ei kannata tililleen ottaa, sillä ne huomioidaan tuloiksi!

Luukulle siitä!!!

Oiskelijalla on oikeus aivan yhtä suuriin asumismenoihin kuin muutenkin yksin asuvalla. Ketään ei voida pakottaa soluasuntoon vaikka ainakin Turussa niin tehdään. Turusta on muutama tapaus hallinto-oikeudessa ja oikeuden päätös opiskeiljan oikeudesta asua normaalista saataneen päätös vielä tämän vuoden aikana.

[email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.toimeentulotuki.net

• Dj Eurodancer
        samankokenut kirjoitti:

Luukulle siitä!!!

Paljonko ois tuo perustoimeentulotuki?

-Asumistuki = 200e
        -Opintotuki = 200e
        Kummastakin jää 150e kuukaudessa käteen jolla ostan ruokaa, tupakkaa yms. 250e/kk menee vuokraan...
        (Koulun takia ei ole mahdollista ottaa opintolainaa!)
        Linja-autokortti maksaa 95e/kk Jotta pääsen käymään koulussa
        Loppujen lopuksi käteeni jäisi 55e/kk kun joudun ostamaan linja-automatkoja.. Voiko sillä pärjätä tupakkaa polttava ja paljon ruokaa tottunut syömään 18 vuotias nuori mies :D

• sisäpiiri vuotaa
        Petu... kirjoitti:

Oiskelijalla on oikeus aivan yhtä suuriin asumismenoihin kuin muutenkin yksin asuvalla. Ketään ei voida pakottaa soluasuntoon vaikka ainakin Turussa niin tehdään. Turusta on muutama tapaus hallinto-oikeudessa ja oikeuden päätös opiskeiljan oikeudesta asua normaalista saataneen päätös vielä tämän vuoden aikana.

[email protected]

Rovaniemellä otettiin opiskelijalla huomioon asumismenot vain sen suuruisena kuin ne olisivat olleet soluasunnossa ja tuon soluasunnon vuokratason ylittävä vuokranosa jäi opiskelijan tappioksi (=kustannattavaksi itse perusosasta). Ja hallinto-oikeus sossun päätökset siunasi.

• äimän käkenä
        Dj Eurodancer kirjoitti:

-Asumistuki = 200e
        -Opintotuki = 200e
        Kummastakin jää 150e kuukaudessa käteen jolla ostan ruokaa, tupakkaa yms. 250e/kk menee vuokraan...
        Loppujen lopuksi käteeni jäisi 55e/kk kun joudun ostamaan linja-automatkoja.. Voiko sillä pärjätä tupakkaa polttava ja paljon ruokaa tottunut syömään 18 vuotias nuori mies :D

"Koulun takia ei ole mahdollista ottaa opintolainaa!"

???

• Dj Eurodancer
        Dj Eurodancer kirjoitti:

-Asumistuki = 200e
        -Opintotuki = 200e

Joo vastaus tuli elikkä 250e/kk tulee tukea jolla katan linja-autokortin laskut ja ruuat yms.. soskusta! koulu ei valmenna ammattiin siksi ei ole mahd ottaa opintolainaa näin sanoo kela...

• köyhä2225
        samankokenut kirjoitti:

Luukulle siitä!!!

Saankos minä sitte toimeentulotukea mulla tulee kuussa opintotuki 220€ asumislisä 200€
        Vuokra 250€
        matkoihin kuluu kuukaudessa 80€

• 18+13
        köyhä2225 kirjoitti:

Saankos minä sitte toimeentulotukea mulla tulee kuussa opintotuki 220€ asumislisä 200€
        Vuokra 250€
        matkoihin kuluu kuukaudessa 80€

Opintolainaa on nostettava, jos siihen on mahdollisuus. Se on osa opintotukea ja kuuluu ensisijaisiin etuuksiin.

• eräs opiskelija
        Petu... kirjoitti:

[email protected]

Onko tietoa hallinto-oikeuden päätöksestä. Turkuun muutto opiskelemaan suunnitelmissa, mutta ei jos pakotetaan soluun, (sosiaalisten tilanteiden pelko).

• köyhä2225
        18+13 kirjoitti:

Opintolainaa on nostettava, jos siihen on mahdollisuus. Se on osa opintotukea ja kuuluu ensisijaisiin etuuksiin.

jos lainakaan ei riitä mulla jää en kuussa 13€ käteen pakollisia menoja nii paljon

• 7+18
        köyhä2225 kirjoitti:

jos lainakaan ei riitä mulla jää en kuussa 13€ käteen pakollisia menoja nii paljon

Opintoraha asumislisä opintolaina = 220 200 300 = 720 euroa

Vuokra vesi/sähkö = 250 20 = 270 euroa

720 euroa - 270 euroa = 450 euroa

450 euroa > 417 euroa --> ei oikeutta toimeentulotukeen.

• sdfsdf
        7+18 kirjoitti:

Opintoraha asumislisä opintolaina = 220 200 300 = 720 euroa

Vuokra vesi/sähkö = 250 20 = 270 euroa

720 euroa - 270 euroa = 450 euroa

450 euroa > 417 euroa --> ei oikeutta toimeentulotukeen.

Entäs jos on:

Vuokra vesi 600€ 19€ = 619€/kk

720€ - 619€ = 101€

101€ < 417€ => toimeentulotukea 316€

• 17+6
        sdfsdf kirjoitti:

Entäs jos on:

Vuokra vesi 600€ 19€ = 619€/kk

720€ - 619€ = 101€

101€ < 417€ => toimeentulotukea 316€

Jep, tosin 600 on luultavasti enemmän kuin hyväksytyt asumismenot. Pari vuotta sitten hyväksytyt asumismenot pääkaupunkiseudulla olivat 555 euroa/kk maksimissaan. Ovat voineet muuttua tai sitten ei.

• Lain vastaista.
        eräs opiskelija kirjoitti:

Onko tietoa hallinto-oikeuden päätöksestä. Turkuun muutto opiskelemaan suunnitelmissa, mutta ei jos pakotetaan soluun, (sosiaalisten tilanteiden pelko).

Ei sossu voi ryhtyä alentamaan asumiskustannuksia sillä perusteella, että teoriassa olisi mahdollisuus asua halvemmassakin asumismuodossa.

Laskelmassa on otettava huomioon asumiskustannukset ja kohtuutontakin vuokraa voidaan kohtuullistaa vasta kun hakija kieltäytyy muuttamasta saatavilla olevaan kohtuuhintaiseen asuntoon. Ja silloinkin sossu maksaa muuttokustannukset.

• ArPaJal

VAikuttaako eri paikkakunnalla asuvan opiskelijan toimeentulon saantiin vanhempien tulot??????

• kyllästynyt

Petu, mitenkä kävi Turun tapauksessa? Olen itse Helsingistä Turkuun muuttanut korkeakouluopiskelija, jonka tuloina opintoraha asumislisineen 300e opintolainaa per. kk. Vuokrani on 430€. Helsingissä tilanteeni oli sama, vuokra tosin 600€ ja aivan mukisematta minulle myönnettiin fattasta minulle kuuluva loppusumma perustoimeentulotuesta.

Turussa olen kohdannut ongelman: sosiaalitoimisto ei myönnä minulle kuuluvaa loppusummaa. En ole kykeneväinen asumaan soluissa (sosiaalisten tilanteiden pelko OCD-oireilua) ja iltatöistä en oppimisvaikeuksieni vuoksi suoriudu koulun ohella. Helmikuussa talouteni käytännössä kaatui sähkölaskun myötä, tili huusi nollaa ja tilanne oli ollut taloudellisesti tiukka jo tovin, Lindorffilta rupesi kuulumaan kirjeitä sähkölaskun suhteen. Pistin hakemuksen fattaan todettuani, etten pärjää alijäämäisellä rahamäärällä. Eivät myöntäneet minulle mitään. Käskivät muuttamaan max. 252€ vuokraiseen soluun, huolimatta siitä, mitkä ovat oireeni ja mihin asti on nykyinen vuokrasopimukseni kirjattu (1.9.2014) ja mikäli aikaisemmin muuttaisin pois, tulisi minun maksaa yksi yhden kuukauden ylimääräinen vuokra.

Kohtelu oli suorastaan sikamaista. He sanoivat "käänny kirkon diakonian puoleen" kuin myös ehdottivat, että "voithan sinä maksaa sun takuuvuokrastasi sen yhden kuukauden ylimääräisen vuokran, niin pystyt muuttamaan halvempaan asuntoon". Mitä v…ttua. Nämä fattajutut on mulle tuttu kuvio ja koskaan en ole saanut tällaista p..skaa niskaani. Kaupungeissa, joissa olen ennen asunut, on aina toimittu oikein.

Mitä minun kuuluisi tehdä? Onko Petu ehdotuksia?

• Tää tuli mieleen

Toisesta ketjusta lainattua:

""Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on 21.1.2014 antanut päätöksen, jonka mukaan Kuopion kaupunki on menetellyt virheellisesti siinä, että se on ohjeistuksessaan asettanut yhden asiakasryhmän ilman laissa määriteltyä perustetta eri asemaan kuin muut toimeentulotuen hakijat. Päätöksen mukaan Kuopion kaupungin tulee korjata antamaansa toimeentulotukiohjeistusta opiskelijoiden kohtuullisten asumiskulujen huomioimisessa toimeentulotuessa. Päätöksen mukaan toimeentulotuen hakijoita ei voida asettaa eriarvoiseen asemaan perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti.

Tällä hetkellä toimeentulotukea hakevan opiskelijan kohtuullisiksi asumiskustannuksiksi huomioidaan Kuopion opiskelija-asuntojen vuokra kokonaisuudessaan ja muiden vuokranantajien kohdalla opiskelijan kohtuullisiksi asumiskuluiksi huomioidaan 252 €/kk. "

"Jatkossa kohtuuhintainen vuokrataso huomioidaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan jokaiselta toimeentulotuen hakijalta samalla tavoin niin opiskelijoille kuin muillekin toimeentulotuen hakijoille."

"eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätökset 31.3.2014 dnro 3014/4/13 ja 21.1.2014 dnro 684/4/13 .""

Oliskohan tuosta apua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe