Massiivipuu vai tammiviilu

mika_26

Moro,
uus keittiö olisin ostamassa. Firma A tarjoaa massiivipuuta ja firma B tammiviilua oviratkaisuksi, Massiivipuu on noin 2000€ kalliimpi (n.15% kokonaishinnasta), ovet ovat sileät,ei siis peilillä. Tasot ovat kiveä molemmissa.

Mitkä ovat edut ja haitat, kumman pitäs valita ja miksi?

11

10605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaan

Puu on aina aito ja viilu aina jäljittelyä. Kuinka paljon haluat aidosta maksaa enemmän?

Sileässä ovessa voi leikisti olla umpipuulla ongelmia suoruuden kanssa mutta käytännössä tuskin tuon hintaisissa kalusteissa.

Puu on ajatonta ja korjauskelpoista kun tarvetta ilmenee. Toisaalta monet vaihtaa rojut köökistä viimeistään 15-vuoden jälkeen oli ne missä kunnossa hyvänsä korjauskelpoisa tai ei.
      Samoin jälleenmyyntiarvolla tuskin on mitään merkitystä joten sama se kai kumpaa ostaa.
      Mutulla ja mielikuvilla siis mennään vahvasti ja lujaa mutta jos rahalla ei ole merkitystä niin ite ottaisin puun.

• Puuseppä...

...aina ole jäljittelyä. Riipuu nimittäin mitä haetaan. On melko vaikea tehdä 20 cm leveistä laudoista suoranapysyviä ovia tai pöytiä. Viiluttamalla onnistuu ja ulkonäkö on kaunis.

Massiivipuisista ovista tulee helposti rauhattoman näköiset, ellei puuta valita tarkoin.

Eli massiivipuu ja viilu eivät aina ole toistensa kilpailijoita vaan kyse voi olla myös visuaalisuudesta.

• kanaviilukki

Molemmissahan siis pinta on täsmälleen samaa materialia, eli ihkaoikeaa puuta. Erona on vain se, että viilutetun oven runko on jotain levyä, luultavimmin lastulevyä. Ihmettelen kyllä kuka valmistaja tekee sileää massiivipuuovea? En ole mielestäni vielä nähnyt. Ongelmia siinä tulee ihan varmasti ainakin leveissä etusarjoissa suoranapysymisen kanssa. Levyrunkoiset ovat stabilempia.

Eli viilutetut ovet kehiin, jos niitä massiivipuisia lopuksi edes onkaan tarjottu...

• etkä taida nähdäkkään.

Kirjoitit:
        "Ihmettelen kyllä kuka valmistaja tekee sileää massiivipuuovea?"
        Kyllä noille hyviä ja luotettavia tekijöitä on. Suunnitelmallisuudessa vaaditaan tiettyä ymmärrystä, miten kalusteet suunnitellaan. Siitä sinulla on tuskin hajuakaan ko. asian. suhteen. Tietämättömät noviisit jakavat " totuutta" usein tällä palstalla.
        Valitettavan usein pelkillä pinta-tiedoilla.

• kanaviilukki
        etkä taida nähdäkkään. kirjoitti:

Kirjoitit:
        "Ihmettelen kyllä kuka valmistaja tekee sileää massiivipuuovea?"
        Kyllä noille hyviä ja luotettavia tekijöitä on. Suunnitelmallisuudessa vaaditaan tiettyä ymmärrystä, miten kalusteet suunnitellaan. Siitä sinulla on tuskin hajuakaan ko. asian. suhteen. Tietämättömät noviisit jakavat " totuutta" usein tällä palstalla.
        Valitettavan usein pelkillä pinta-tiedoilla.

Nimeä vaikka kolme valmistajaa, joiden mallistosta löytyy täysin sileä, täysin massiivipuinen ovimalli.

• Karjukka

Kyllä sileä massiivipuu ovi on hankala saada suorassa
        pysymään jos ei ole ristikkäin liimattua jossa on taas muita
        hankaluuksia.

Eli jos se sileä pitää olla niin suosittelen viilua, puutahan sekin
        on ...

• mika_26

Kiitos asiallisista komentteista!

Massiivipuuovien suorassapysyminen onkin yksi huolenaiheista. Tosin liikkeen edustaja "takaa" että kyseien firman ovet aivan varmasti pysyvät suorina. Ovat ne toki aika massiivisia tekeleitä, reilusti yli 2cm paksuisia, mutta hinta on kuitenkin sen verran kova ettei mielummin lähtis riskiä ottamaan.

• ovet

niin pysyy suorassa. Itse ostaisin massiivitammi ovet jos rahasta ei olisi puutetta. Asuntomessuilla katselin massiivitammi lankkulattiaa ja oli hyvän näköistä mun silmään.

• Massiivi
        ovet kirjoitti:

niin pysyy suorassa. Itse ostaisin massiivitammi ovet jos rahasta ei olisi puutetta. Asuntomessuilla katselin massiivitammi lankkulattiaa ja oli hyvän näköistä mun silmään.

Mulla on massiivi pyökki ovet keittiössä. Hiukan trenditöntä mutta aitoa puuta ja olen pitänyt...

• ratkaisun
        Massiivi kirjoitti:

Mulla on massiivi pyökki ovet keittiössä. Hiukan trenditöntä mutta aitoa puuta ja olen pitänyt...

olen sileäksi massiivipuu oveksi nähnyt lämpökäsitellyn koivun
        ,mutta hyväksyähän pitää että oven kieroilu on ominaisuus eikä vika.

• puuseppä...
        ratkaisun kirjoitti:

olen sileäksi massiivipuu oveksi nähnyt lämpökäsitellyn koivun
        ,mutta hyväksyähän pitää että oven kieroilu on ominaisuus eikä vika.

Tuollaisen parisenttiä paksun oven saa kyllä pysynmään suorana, ei siinä mitään ongelmaa ole.

Säleiden tarvitsee olla riittävän kapeita suhteessa paksuuteen ja mieluiten säteen suunnassa sahattuja jolloin eläminen on vähäisintä. Puu elää toki tällöinkin mutta suhteellisesti eläminen on suurinta paksuus-suuntaan nähden joka ei ole niinkään haitallista. Näin tulisi aina tehdä liimapuulevy, joka altistuu kosteusvaihteluille mutta arvaa vaan voiko sellaista mistään kaupasta ostaa? Aivan, ei voi. Syy on se, että tämä tapa ei ole se taloudellisin tapa valmistaa liimapuulevyä.

Lisäksi puutavaran tulee olla tietenkin riittävän kuivaa, alle 8-10% kosteus on sopiva. Raaka-aineen tulee olla ei vain laadukasta vaan myös tasalaatuista . Tasalaatuinen materiaali ei vääntyile niin helposti koska siihen ei muodostu sellaisia jännityksiä kuin mitä heikompi laatuiseen tavaraan saattaa muodostua.

Oven "kieroilu" ei ole siis ominaisuus vaan se on nimenomaan vika. Vika jonka kuluttajat ovat tosin oppineet hyväksymään kun riittävän usein on massavalmistajan suulla kerrottu kyseessä olevan ominaisuuden jolle ei mitään voida.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6414
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3833
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3210
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      979
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe