Työvoimakoulutus

pelkkää perseilyä.

Noin 6kk työttömyyden jälkeen pääsin aloittamaan työvoimakoulutuksen joka on kyllä sanalla sanoen ollut pettymys.

Ensinnäkin koulutus on todella huonosti organisoitu,kukaan ei tunnu tietävän mistään mitään.Kouluttajia ei myöskään tunnu paljon kiinostavan opettaminen,tästä esimerkkinä se että jokainen päivä on merkitty kestävän klo 8-15 mutta yleensä päivä alkaa noin 8.30 ja päättyy viimeistään klo 13,ellei jopa aikaisemmin.Jaetaan vaan helvetisti monisteita ja sanotaan että lukekaa ne ja tehkää tehtävät.Itse opettajan pitämää opetusta on todella vähän.Suurin osa porukasta käy koululla sillon kun huvittaa,mitään kontrollia opettajat ei näytä pitävän onko ihmiset paikalla vai ei?

Tuntuu kyllä että valtion rahat menee hukkaan tälläisellä "kouluttamisella".Koska ei tuolla mitään opi,ihmiset on vaan säästelemässä liitonpäiviään!

22

8086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uutelias

      on kyseessä?

      • kun....

        sähköalan täydennyskoulutus.....


    • pelleilyrahat

      Samaa mieltä!
      Näihin huuhaa-koulutuksiin menee valtavasti kontrolloimatonta valtion rahaa. Oikeita työpaikkoja saataisiin, jos samat summat keskitettäisiin työnantajien eläke- ym. palkan sivukulujen pienentämiseen ja starttirahaan.
      Veljeni kävi aikanaan jollain työkkärin määräämällä hitsauksen täydennyskurssilla. Ajoi päivittäin 130 km, hitsasi muutaman tunnin 20 cm:n raudanpätkiä yhteen, minkä jälkeen palat heitettiin roskiin. Aika turhauttavaa miehille, joilla kaikilla oli parin vuosikymmenen kokemus hitsauksesta. Ehkä jotain tuottavaakin olisi voinut valtion hyväksi tehdä niinä päivinä. Veljeni turhautuikin ja lopetti "joutavan pelleilyn" ja sai tietenkin pitkän karenssin.

      • Rankaisija-Frank

        Tämähän tuntuu olevan bisnestä. Tampereella ja taitaa toimia muuallakin Suomessa Cimson-niminen yritys jolta te-keskus ostaa palveluita. Tampereen työvoiman suojatyöpaikkahuorat määräsivät kesällä minut kurssille. Kurssi oli paperinpyörittelyä ja itsestäänselvyyksien mälväämistä.Viimeisenä oli henkilökohtainen neuvonta jossa kouluttaja Kati Järvinen myönsi itsekin ihmettelevänsä miksi minut on määrätty kurssille. Siinä sitten yhdessä ihmeteltiin. Syksyllä minulle tuli kirje työvoimasta jossa määrättiin uudelleen samalle kurssille josta oli viikkoa aiemmin tullut todistus. No tämä uusi kutsu osoittautui virheeksi mutta sen selvittämiseen kului viikko kun piti jättää yhteydenottopyyntö ja odotella soittoa.Sitten työvoimasta yksi vosu soitti joka totesi itsekin että tämä kurssi on jo käyty eikä sitä nyt uudelleen tarvitse käydä.En tiedä miksi eivät olleet omista tiedoistaan löytäneet kurssin suoritusta; itse kyllä löysin tiedon. Mutta ehkä Tampereen työvoimatoimistoon, vai mikä vittu sen nimi nykyään onkin ei ole lukutaitovaatimusta.


    • huuhaahan...

      Valtion lisätalousarvio senkun lisää miljoonia tähän työvoimapoliittiseen teatteriin!

    • JM

      Viestistä ei käy ilmi, onko kysymys perustutkintoon, ammattitutkintoon vai erikoisammattitutkintoon johtavasta koulutuksesta. Näissä koulutuksissa työvoimapoliittinen koulutus on vain rahoitusmuoto muiden rahoitusmuotojen joukossa. On todella paha juttu jos valmistava koulutus on tuon tasoista, sillä ryhmällä ei ole mitään edellytyksiä selviytyä tutkinnon osien tutkintotilaisuuksista. Suosittelisin välittömästi ottamaan yhteyttä koulutuksen rahoittajaan (= työ ja elinkeinokeskus) ja kertomaan tilanteesta.

      Työttömille ei siis tänä päivänä ole erillistä ammatillista koulutusta (silloin kun kysymyksessä tutkintoon johtava koulutus) vaan tutkintojen perusteet ja vaatimukset ovat täsmälleen samat kuin muillakin rahoitusmuodoilla. Ns. ohjaavat koulutukset ja yritysten yhdessä rahoittajan kanssa järjestämät rekrytointikoulutukset ovat asia erikseen.

    • täälläpäin

      ainakin lensi ulos koulutuksesta jos piti omia lomapäiviä. Päivät kesti yleensä sen mitä pitikin 8-15, mutta harvoin oli koululla järkevää tekemistä koko päivälle. Päivät ois voinu tiivistää puolet lyhemmiksi.
      Mutta ei tuosta koulutuksesta haittaakaan ollut, valmistuin ja kokopäivätöissä on tullut kuljettua valmistumispäivästä lähtien. Työharjoittelua oli 1vuosi, teoriaa puol vuotta. Työharjoittelussa oppi, koululla vähemmän.

      • Ettäsemmosta

        aikuisten iltapäiväkerho puuhastelua tuo opiskelu täälläkin. Olen siis ihan perustutkintoon tähtäävässä koulutuksessa minäkin ja näytöt pitäisi tuolla "opetuksella" vielä läpäistä.No, onneksi oli tuota työharjoittelua,jossa todellakin oppi jotain.

        Pystymetsästä lähdin itselleni uutta ammattia hankkimaan, ja tämä ala kiinnostaa kyllä todella paljon! (Eikä ne työllisyysnäkymätkään yhtään hullummat ole ;)

        Taidankin olla joku kummajainen tuolla toisten joukossa, kun olen tosimielellä liikkeellä, enkä vain aikaa tappamassa. Kyllä minä sen puuttuvan tiedon kaivan vaikka p*****stä ja suoritan näytöt ja valmistun.Muut tehkööt mitä haluaa.


      • työnalla
        Ettäsemmosta kirjoitti:

        aikuisten iltapäiväkerho puuhastelua tuo opiskelu täälläkin. Olen siis ihan perustutkintoon tähtäävässä koulutuksessa minäkin ja näytöt pitäisi tuolla "opetuksella" vielä läpäistä.No, onneksi oli tuota työharjoittelua,jossa todellakin oppi jotain.

        Pystymetsästä lähdin itselleni uutta ammattia hankkimaan, ja tämä ala kiinnostaa kyllä todella paljon! (Eikä ne työllisyysnäkymätkään yhtään hullummat ole ;)

        Taidankin olla joku kummajainen tuolla toisten joukossa, kun olen tosimielellä liikkeellä, enkä vain aikaa tappamassa. Kyllä minä sen puuttuvan tiedon kaivan vaikka p*****stä ja suoritan näytöt ja valmistun.Muut tehkööt mitä haluaa.

        Mä olen samaa mieltä tästä työvoimapoliitisesta koulutuksesta. Mä olen ainakin ajatellut jo,että tulenko selviämään työelämässä tämän koulutuksen kanssa ja kun olen ajatellut yritystoimintaakin tältä alalta,mille opiskelen, muttakun tuntuu,että tää vaan junnaa paikoillaan tää koulutus.Opettajat ei opeta ja ne jakaa vaan jotain monisteita ja käskee opiskelemaan itse.Koulupäivät on naurettavia ja nyt olisi vielä työharjoitteluakin.Mitähän ne työnantajat ajattelee?Ihme homma.


      • JM
        työnalla kirjoitti:

        Mä olen samaa mieltä tästä työvoimapoliitisesta koulutuksesta. Mä olen ainakin ajatellut jo,että tulenko selviämään työelämässä tämän koulutuksen kanssa ja kun olen ajatellut yritystoimintaakin tältä alalta,mille opiskelen, muttakun tuntuu,että tää vaan junnaa paikoillaan tää koulutus.Opettajat ei opeta ja ne jakaa vaan jotain monisteita ja käskee opiskelemaan itse.Koulupäivät on naurettavia ja nyt olisi vielä työharjoitteluakin.Mitähän ne työnantajat ajattelee?Ihme homma.

        Valmistava koulutus on oppilaitoksen tai sitä järjestävän yrityksen vastuulla. Kovin suurta hätää ei pitäisi perustutkinnossa olla jos työssäoppiminen on hyväksytysti suoritettu (arvosana vähintään 2). Muuta aineistoa kannattaa kerätä ja tarkkaan miettiä miten ne arviointikriteerit osoittaa käytännössä. Näyttösuunnitelmaan kannattaa siis panostaa. Kannattaa muistaa, että näytössä arvioidaan vain ja ainoastaan arviointikriteereiden mukaista osaamista, ei mitään muuta.


    • Terveisiä opetusalalta

      vaatia opetusta 7 tuntia päivässä, jonka mukaan myös oppilaitoksesi saa sinusta tuloja. Ilmoita asiasta rahoittajalle, sillä teille tulee antaa sopimuksessa mainittu lähiopetus. Jos sopimus ei sisällä etäpäiviä tai itsenäisen työskentelyn päiviä, ei niitä myöskään tule olla.

    • Piru vie

      Joo no voi se noin päinkin olla, tai sitten yksityinen kouluttaja repii rahat oppilaiden koulutuksesta joka päivältä sekä lisäksi ajattaa oman firman piikkiin ilmaisena työvoimana joka toinen päivä kaupallisia kuljetuksia 10-16 tunnin vuoroja ja kerää vähän väliä rahoja kortteihin ja lupiin joista ei ole ollut mitään puhetta koulutukseen hakeutuessa. Muuan autokoulu....

      • huijarit.kuriin.nyt

        Sovinto Ry on varsin kuuluisa juuri tuollaisesta menosta jossa valtion rahaa syydetään kierojen yrittäjien taskuun oikein urakalla. Itse kun olin siellä, oli puolet porukasta viikkojakin poissa ihan puhtaasti lintsaten ja silti saivat jatkoa! Ne nappasi hyvät ilmaiset ylläpitokorvausrahat ja bussilipun sossusta eikä tullut mitään sanomista.

        Pahinta oli ne kouluttajat jotka olivat täysin leipiintyneitä hommaansa ja jos erehtyikin kysymään jotain neuvoa niiltä, niin sai vain vittuilua osakseen. Sen koulupaikan jonkun pitäisi laittaa yhdessä Suomen setlementin kanssa pois huijaamasta yhteiskunnan varoja.


      • 8678678
        huijarit.kuriin.nyt kirjoitti:

        Sovinto Ry on varsin kuuluisa juuri tuollaisesta menosta jossa valtion rahaa syydetään kierojen yrittäjien taskuun oikein urakalla. Itse kun olin siellä, oli puolet porukasta viikkojakin poissa ihan puhtaasti lintsaten ja silti saivat jatkoa! Ne nappasi hyvät ilmaiset ylläpitokorvausrahat ja bussilipun sossusta eikä tullut mitään sanomista.

        Pahinta oli ne kouluttajat jotka olivat täysin leipiintyneitä hommaansa ja jos erehtyikin kysymään jotain neuvoa niiltä, niin sai vain vittuilua osakseen. Sen koulupaikan jonkun pitäisi laittaa yhdessä Suomen setlementin kanssa pois huijaamasta yhteiskunnan varoja.

        Eikös siellä sovinnossa ollut joku huumekauppajuttukin tässä joskus taannoin? Olivat pojat säilytelleet pukkarin kaapeissa jotain aineita ja välittäneet sieltä eteenpäin. Siinähän on sen paikan lähellä yksi moottoripyöräjengin kerhopaikka ja niiden sällit käy aina välillä siellä moikkailemassa linnasta vapautuneita tovereitaan jotka ovat siellä "kuntoutumassa", he he heh!


    • dadfcv

      Itse olen työvoimakoulutuksessa ja ainakin minun koulupaikassani opetus on laadukasta ja opettajat kiinnostuneita kouluttamaan meistä ammattilaisia.

    • en suosittele!

      Opettajat ei ota minkäänlaista vastuuta siitä eteneekö tutkintosi vai ei, vaikka itse yrittäisin parhaasi, se ei auta mitään. Pahimmassa tapauksessa olen käynyt koulutusta vaikka vuoden säntillisesti ja sitten kun olet 3 päivää pois niin pirulliset opettajat ilmoittavat työkkäriin ja nämä natsahtavat aiheuttavat sinulle karenssin ja keskeyttävät koulutuksen vaikka olisit siitä kiinnostunut ja innostunut. Oikein? No sitä on turha odottaa. Opettajat viivyttelevät näyttötutkintojen pitämistä viimeiseen saakka, että varmasti menee motivaatio ja tulee olo, että menisi mieluummin töihin kuin vain palloilisi koulussa joka ei etene mitenkään. Näin minulle kävi ja tämä siis Luksian työvoimakoulutuksessa muutaman vuosi sitten. Tämäkö on työllistämisen idea: Motivoitunut ihminen hakee ITSE koulutukseen josta on kiinnostunut, mutta ei saa suorittaa tutkintoa syystä X ja sitten mätkäistään karenssi päälle ja hei hei. En voi suositella ko. oppilaitosta kenellekään hyvällä sydämmelläkään. Jos sanot asiasta jotain siis että koulutus ei etene ja ilmoitat siitä työkkäriin niin sen jälkeen pidetään huoli siitä, että et varmasti saa tutkintoa suoritettua ja sitten ihmetellään kun ei ihmisiä oikein nappaa nuo työkkärin koulutukset ym! Luksian suosittelen kiertämään kaukaan, opettajat ovat ylimielisiä "hienosto ihmisiä" joiden tarkoitus on näyttää vain oma valtansa opiskelijareppanoille, tosi hienoa! Sairasta itseasiassa! Todella sairasta!

    • vittuuntunut

      Yleensä työkkärin koulutukset on sieltä ja syvältä. Ensin pakotetaan jollekkin huuhaa-kurssille mutta tunteja ei oikeastaan ole ja opettajat sitä sun tätä.

      Mutta voi käydä toisinkin päin: Olen valmistunut kesäkuussa lähihoitajaksi ja haluan lähteä oppisopimuksella joko jatkamaan lähihoitajan ammattia (joko kehitysvammapuolelle tai koulunkäynninohjaajaksi) tai sitten kaupan alalle tai kirjastoon (merkonomiksi). MUTTA työkkäristä tuli selvä viesti ettei se onnistu eikä työkkäri ala maksamaan mitään.

      Epäilen että heiltä on rahat loppu.....

      • onnistuu

        Ja eiku ite menet kysymään työpaikalle, ovatko he kiinnostuneita ottamaan oppisopimukseen ja sitä kautta rattaat pyörimään!
        Sitkeästi vaan ja homma hoituu!!!


    • rahastusta-eimuuta

      Tapa rahastaa koulutuksella tänä päivänä. Ryhmätyöt ja itseopiskelu - ja maikka nettoaa silti kk-liksansa. Me suoritimme amk-opiskelut (HAMK Haarakonttori) lähes täysin ryhmätöillä, toinen toistamme opettaen, ilman että maikat aina edes tarkistivat esittelemäämme asiaa.

      Olisi korkea aika alkaa tarkastamaan mitä koulutuspuolella oikein touhutaan...

    • Isovelivalvookursseja

      Ota yhteyttä koulutuksen vastaavaan ja kerro huolesi ja tee valitus koulutuksen laadusta. Jos tämä ei auta, niin ota yhteyttä lähimpään TE-toimiston ja tee valitus. TE-keskus on ELY-keskuksen ylläpitämä. Työnvälityksen, työvoimakurssit ja muun toiminnan rahoittaa suomalaiset veronmaksajat.

      Joku ylempi viranomainen valvoo TE-keskusten touhuilujakin. Ainakin ammatillisilta kurssikeskuksilta on peritty koulutusmäärärahoja takaisin, mm. Jalasjärvellä. Siellä järjestettiin uutisten mukaan ns. "olematonta" koulutusta.

      • laiskuupesiitäällä

        Kyllä valvookin, mutta valitus ei auta kun kaikki sulkevat silmänsä. Hallinnollisissa viroissa kun on näennäinen työn teekemisen kulttuuri. On ihan ok että nostat 3 tonnin kk-liksaa rasittamatta itseäsi mitenkään. Kirjoitat näennäisiä raportteja työn hakijoista ja olet mielestäsi hyvin tärkeä osa työllistämisen palveluita.

        Laiskuus on näiden konttorirouvien työn tekemisen kulttuuri. Nämä samat ihmiset eivät pärjäisi jos joutuisivat elättämään itsensä tekemällä ns. oikeita töitä.


    • Anonyymi

      No nyt viellä Huonompaa.
      Puhelimessa vaan neuvovat, googlesta ite apuja ettien,sivuilta jotka Asiakas ite on jo kattonut.
      Tapaamista eivät sovi. Ite saa kaiken tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe